Voiko rikkinäisen korjata?!

Desperado1

Olen empinyt kuukausia kenties vuosia eroa ja taas aihe päällä mutta onko mahdollista korjata liitto jossa kaikki vaikeudet?

117

2982

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietipäs tätä

      Mieti, miksi et ole ollut halukas korjaamaan asioita kaikkien näiden vuosien aikana? Ehkä et halua korjata? Älä ainakaan käytä ainoatakaan vuottaa samanlaisessa tilanteessa kellumiseen, vaan tee asioille jotain jo tänään. Jos asiat eivät korjaudu, tai et niitä halua korjata... tiedät, mitä tehdä

    • Joskus näin

      Olen miettinyt minäkin, miksi ihmiset antavat vuosia tilanteen olla "samassa jamassa." Luulen, että kaikkein pohjimmiltaan liitto on sellainen, että sitä ei halua korjata. Se ei ole sen arvoinen.

    • Cloetta...

      Mitä tarkoitat kaikilla vaikeuksilla? Jos kyseessä on alkoholismi, väkivalta ja pettäminen, niin suosittelen eroa.

      Mikäli taas kyseessä on niin trendikäs kasvaminen erilleen, se on mahdollista korjata tai muuttaa suhteen suuntaa, jos vain haluaa. Mikään hyvä ja toimiva parisuhde ei ole ongelmaton ja yleensä parisuhteen laatu mitataankin sillä, miten pärjätään silloin kun menee huonosti.

      • Desperado1

        Kun yhteistä aikaa ei ole kuin max. 16h viikossa on asioita kasautunut.. Vaikea selittää.. Vanhatkin riidat riitelemättä ja sopimatta ja uusia pukkaa päälle. Mies tissuttelee päivittäin töiden jälkeen, rentoutuakseen (määrät vaan kasvavat koko ajan, kirkasta menee litra viikossa). Puhutaan aivan eri asioista... Rahallinen vastuu perheen pyörittämisestä on minun aina vastuullani vaikka toisella olisi juuri nyt enemmän rahaa.


      • olet ainakin yrittän
        Desperado1 kirjoitti:

        Kun yhteistä aikaa ei ole kuin max. 16h viikossa on asioita kasautunut.. Vaikea selittää.. Vanhatkin riidat riitelemättä ja sopimatta ja uusia pukkaa päälle. Mies tissuttelee päivittäin töiden jälkeen, rentoutuakseen (määrät vaan kasvavat koko ajan, kirkasta menee litra viikossa). Puhutaan aivan eri asioista... Rahallinen vastuu perheen pyörittämisestä on minun aina vastuullani vaikka toisella olisi juuri nyt enemmän rahaa.

        Sinä et kuulost innokkaalta korjaamaan asioita ja miehesi käytös viestii samaa hänen puoleltaan. Alkoholi, sinä huolehdit kaikesta, paljon riitoja. Menisittekö terapiaan?


      • Ehkä terapiaan?
        Desperado1 kirjoitti:

        Kun yhteistä aikaa ei ole kuin max. 16h viikossa on asioita kasautunut.. Vaikea selittää.. Vanhatkin riidat riitelemättä ja sopimatta ja uusia pukkaa päälle. Mies tissuttelee päivittäin töiden jälkeen, rentoutuakseen (määrät vaan kasvavat koko ajan, kirkasta menee litra viikossa). Puhutaan aivan eri asioista... Rahallinen vastuu perheen pyörittämisestä on minun aina vastuullani vaikka toisella olisi juuri nyt enemmän rahaa.

        Tiedän täsmälleen tunteet, joita käyt lävitse. Kun on vuosien varrella jäänyt niin paljon sanottavaa ja kuorma kasvaa ja kasvaa... toista ei näy paikalla edes selvittelemään asioita. Arki vie sen lisäksi oman aikansa ja vaatii aikaa. On helpompi elää yksin avioliitossa ja jättää asiat selvittämättä.

        Et ilmeisesti halua kertoa, miksi vietätte yhdessä niin vähän aikaa... mutta mieti, miksi näin on? Voisiko sitä muuttaa? Miksi mies juo? Teillä ei ole yhteisiä mielenkiinnonkohteita? Miksi mies ei osallistu perheen pyörittämiseen? Välitättekö te toisistanne enää, koska ette halua yrittää parantaa tilannettanne (mies juo enemmän ja sinä mietit eroa)? Sinä luultavasti joudut tekemään kaikki päätökset parisuhteenne jatkuvuuden suhteen, koska mies ilmeisesti ottaa kaiken ilon irti elämästä ja sinä kärsit?


    • Desperado1

      Meillä ei ole yhteistä aikaa koska mieheni tekee töitä 55-65h viikossa harrastukset, ei pidä lomia ( viimeksi tammikuussa) . Hän ei halua muuttaa työrytmiään, ehdotti että minäkin tekisin enemmän töitä.. Hänen mielestään aamutoimien aikainen näkeminen ja illalla puoli tuntia tv ääressä on minun ja lasten kanssa ajan viettämistä. Vertaa itseään naapureiden paljon tekeviin miehiin mutta unohtaa aina mainita että ne herrat pitää lomat perheen kanssa ja huolehtii perheen taloudesta.
      Yksin olen ollut, välillä on ollut hetkiä että olen miettinyt että enemmän yksinäinen ei voisi olla kun joka öinen tyhjä sänky kun toinen jää seurustelemaan viinan kanssa.
      Sanoo kyllä että rakastaa ja perhe päällimäisenä mielessä mutta ei näy missään nämä puheet.
      Olemme aikoinaan pitkälti samoista syistä olleet terapiassa mutta mies istui siellä hiljaa eikä osallistunut juurikaan keskusteluun ja piti koko terapiaa ihan p..... Eli terapia yhdessä ei onnistu ainakaan minun toimesta, hänet pitäisi saada sitä toivomaan. Olemme kiertäneet kehää, samassa pisteessä olimme 5 vuotta sitten, hetkellisesti teki vähämmän töitä ja piti lomaakin muutaman viikon.
      Fyysisesti voin pahoin, olen laihtunut kovasti koska ahdistus tekee sen ettei ruoka pysy sisällä, syöminenkin vaikeaa

      • Ehkä terapiaan?

        Mikset sinä menisi terapiaan, jos mies ei lähde? Saisit ajatuksesi esiin ja saisit myös ulkopuolisen mielipiteen siitä, mitä sinun tulisi tehdä? Jos miehesi ei halua mennä terapiaan, niin häntä ei sinne saa ja tämä osoittaa minusta hänen itsekkyytensä. Teot ja puheet eivät vastaa toisiaan.
        Onko mahdollisuutta, että miehelläsi olisi työuupumusta? Miten hänellä menee harrastukset oman perheen edelle?!?!


      • Desperado1
        Ehkä terapiaan? kirjoitti:

        Mikset sinä menisi terapiaan, jos mies ei lähde? Saisit ajatuksesi esiin ja saisit myös ulkopuolisen mielipiteen siitä, mitä sinun tulisi tehdä? Jos miehesi ei halua mennä terapiaan, niin häntä ei sinne saa ja tämä osoittaa minusta hänen itsekkyytensä. Teot ja puheet eivät vastaa toisiaan.
        Onko mahdollisuutta, että miehelläsi olisi työuupumusta? Miten hänellä menee harrastukset oman perheen edelle?!?!

        Se on kyllä hyvä idea, miehelleni en kuitenkaan pääse purkamaan näitä asioita. Ei kai kukaan moitteeton mutta luulisi ymmärtävän kun jatkuvasti puhutaan samasta asiasta että ei vietä minun ja perheen kanssa aikaa. Kuitenkin olettaa että kaikki hyvin vaikkei hän näe yhtään vaivaa suhteiden ylläpitoon. Ajoittain tunnen itseni hänelle tarpeelliseksi esineeksi.


      • Nyt toimi!
        Desperado1 kirjoitti:

        Se on kyllä hyvä idea, miehelleni en kuitenkaan pääse purkamaan näitä asioita. Ei kai kukaan moitteeton mutta luulisi ymmärtävän kun jatkuvasti puhutaan samasta asiasta että ei vietä minun ja perheen kanssa aikaa. Kuitenkin olettaa että kaikki hyvin vaikkei hän näe yhtään vaivaa suhteiden ylläpitoon. Ajoittain tunnen itseni hänelle tarpeelliseksi esineeksi.

        Jos oot vuosia puhunut samoista asioista miehelle ja mies ei halua asioita muuttaa (antaa PERHEELLENSÄ aikaa), niin miksi olisit onneton? Tilaapas aika sinne terapiaan ja jos mies ei suostu muuttamaan asioita, niin harkitse eroa. Miehesi ei välitä kuin pelkästään omasta navasta...Miksi sinun siis pitäisi välittää tällaisesta ihmisestä?


      • Ehkäpä terapiaan?
        Desperado1 kirjoitti:

        Se on kyllä hyvä idea, miehelleni en kuitenkaan pääse purkamaan näitä asioita. Ei kai kukaan moitteeton mutta luulisi ymmärtävän kun jatkuvasti puhutaan samasta asiasta että ei vietä minun ja perheen kanssa aikaa. Kuitenkin olettaa että kaikki hyvin vaikkei hän näe yhtään vaivaa suhteiden ylläpitoon. Ajoittain tunnen itseni hänelle tarpeelliseksi esineeksi.

        Sitten kannattaa kyllä ehdottomasti tilata aika terapiaan. Siellä saat ajatuksesi selviksi. Jos et enää kykene syömäänkään kunnolla, niin asialla on kiire. Voihan olla, että terapiassa käyntisi innostaa miestäsikin vierailemaan siellä? Tai ehkä haluat purkaa asioita ja huomaatkin, että haluat todella erota? Kannattaa käydä kaikki läpi perinpohjaisesti terapeutin kanssa, niin ei jää painolastia kannettavaksesi. Kirjoittele kuulumisiasi! Rohkeutta!


      • Vuosia sitten...
        Ehkäpä terapiaan? kirjoitti:

        Sitten kannattaa kyllä ehdottomasti tilata aika terapiaan. Siellä saat ajatuksesi selviksi. Jos et enää kykene syömäänkään kunnolla, niin asialla on kiire. Voihan olla, että terapiassa käyntisi innostaa miestäsikin vierailemaan siellä? Tai ehkä haluat purkaa asioita ja huomaatkin, että haluat todella erota? Kannattaa käydä kaikki läpi perinpohjaisesti terapeutin kanssa, niin ei jää painolastia kannettavaksesi. Kirjoittele kuulumisiasi! Rohkeutta!

        Tilanteesesi kuulostaa kuin minun kirjoittamalta muutamia vuosia sitten. Ainoa ero, että mies kyllä toi paljon rahaa talouteen. Kaiken takaa paljastui vuosien salasuhde. Jollain tapaa silloin jopa helpotti, että sain tietää syyn kaikkeen. Ei mies siitä muuttunut kuin hetkellisesti. Ei halunnut erota ja suostui terapiaan. Minä halusin uskoa hänen muuttumiseensa. Se oli kuitenkin vain teatteria. Tissuttelu alkoi taas ja se nainenhan ei ollut sitten jäänytkään pois kuvioista. Silloin oli helppo tehdä päätös erosta. Nyt voin hengittää vapaasti. Sinulle sanon, että mieti tarkkaan, voitteko ja tahdotteko pelastaa yhdessä suhteenne. Jos siihen on selkeästi molemmilla tahtoa, tehkää kaikkenne. Yksin siihen et pysty, siihen tarvitaan kaksi aidosti tahtovaa.
        Enää en haluaisi elää siinä ahdistuksessa, nyt tiedän sen. Silloin kuvittelin jotain muuta.
        Tsemppiä!


      • Vuosia...
        Ehkäpä terapiaan? kirjoitti:

        Sitten kannattaa kyllä ehdottomasti tilata aika terapiaan. Siellä saat ajatuksesi selviksi. Jos et enää kykene syömäänkään kunnolla, niin asialla on kiire. Voihan olla, että terapiassa käyntisi innostaa miestäsikin vierailemaan siellä? Tai ehkä haluat purkaa asioita ja huomaatkin, että haluat todella erota? Kannattaa käydä kaikki läpi perinpohjaisesti terapeutin kanssa, niin ei jää painolastia kannettavaksesi. Kirjoittele kuulumisiasi! Rohkeutta!

        Tilanteesesi kuulostaa kuin minun kirjoittamalta muutamia vuosia sitten. Ainoa ero, että mies kyllä toi paljon rahaa talouteen. Kaiken takaa paljastui vuosien salasuhde. Jollain tapaa silloin jopa helpotti, että sain tietää syyn kaikkeen. Ei mies siitä muuttunut kuin hetkellisesti. Ei halunnut erota ja suostui terapiaan. Minä halusin uskoa hänen muuttumiseensa. Se oli kuitenkin vain teatteria. Tissuttelu alkoi taas ja se nainenhan ei ollut sitten jäänytkään pois kuvioista. Silloin oli helppo tehdä päätös erosta. Nyt voin hengittää vapaasti. Sinulle sanon, että mieti tarkkaan, voitteko ja tahdotteko pelastaa yhdessä suhteenne. Jos siihen on selkeästi molemmilla tahtoa, tehkää kaikkenne. Yksin siihen et pysty, siihen tarvitaan kaksi aidosti tahtovaa.
        Enää en haluaisi elää siinä ahdistuksessa, nyt tiedän sen. Silloin kuvittelin jotain muuta.
        Tsemppiä!


      • Desperado1
        Vuosia sitten... kirjoitti:

        Tilanteesesi kuulostaa kuin minun kirjoittamalta muutamia vuosia sitten. Ainoa ero, että mies kyllä toi paljon rahaa talouteen. Kaiken takaa paljastui vuosien salasuhde. Jollain tapaa silloin jopa helpotti, että sain tietää syyn kaikkeen. Ei mies siitä muuttunut kuin hetkellisesti. Ei halunnut erota ja suostui terapiaan. Minä halusin uskoa hänen muuttumiseensa. Se oli kuitenkin vain teatteria. Tissuttelu alkoi taas ja se nainenhan ei ollut sitten jäänytkään pois kuvioista. Silloin oli helppo tehdä päätös erosta. Nyt voin hengittää vapaasti. Sinulle sanon, että mieti tarkkaan, voitteko ja tahdotteko pelastaa yhdessä suhteenne. Jos siihen on selkeästi molemmilla tahtoa, tehkää kaikkenne. Yksin siihen et pysty, siihen tarvitaan kaksi aidosti tahtovaa.
        Enää en haluaisi elää siinä ahdistuksessa, nyt tiedän sen. Silloin kuvittelin jotain muuta.
        Tsemppiä!

        Monet lähipiirissäni ovatkin epäilleet hänellä olevan salasuhde. Mutta jotenkin en usko että sellainen kuvio edes mahtuisi tuon työmäärän väliin, mutta mene ja tiedä.
        Hän ei ole halukas muutoksiin omassa tekemisessään vaan esittää että minä olen joustamaton, ymmärtää kyllä että minulle ei riitä mies jota ei näe koskaan mutta samalla antaa ymmärtää että sen tulisi riittää, vaadin kuulemma mahdottomia.
        Yritän saada itselleni terapiaa mahdollisimman pian. Jollekin pakko päästä tunteeni purkamaan monen vuoden ajalta. Kauheaa on ikävä jota tunnen sitä miestä kohtaan joka minulla joskus oli, mutta sitä miestä ei enään ole, jäljelle on jäänyt itsekäs, manipuloiva rahan ja vallanhimoinen minulle tuntematon mies. Taas itken, mutta hyvä kun hanat on auki, olen pitänyt ne vuosia kiinni.


      • Vuosia sitten...
        Desperado1 kirjoitti:

        Monet lähipiirissäni ovatkin epäilleet hänellä olevan salasuhde. Mutta jotenkin en usko että sellainen kuvio edes mahtuisi tuon työmäärän väliin, mutta mene ja tiedä.
        Hän ei ole halukas muutoksiin omassa tekemisessään vaan esittää että minä olen joustamaton, ymmärtää kyllä että minulle ei riitä mies jota ei näe koskaan mutta samalla antaa ymmärtää että sen tulisi riittää, vaadin kuulemma mahdottomia.
        Yritän saada itselleni terapiaa mahdollisimman pian. Jollekin pakko päästä tunteeni purkamaan monen vuoden ajalta. Kauheaa on ikävä jota tunnen sitä miestä kohtaan joka minulla joskus oli, mutta sitä miestä ei enään ole, jäljelle on jäänyt itsekäs, manipuloiva rahan ja vallanhimoinen minulle tuntematon mies. Taas itken, mutta hyvä kun hanat on auki, olen pitänyt ne vuosia kiinni.

        Huomasin, että tekstini oli tullut tänne tuplana, kummallista? En todellakaan toivo, että miehelläsi olisi salasuhdetta, mutta täytyy vielä kommentoida, että niin minäkin luulin - että ei siihen työmäärään enää toista naista vaan mahdu. Mutta niin vain mahtui, kokonaiset 8 vuotta. Kun tämä selvisi, selvisi myös syy moniin ylitöihin ja työmatkoihin. Ja myös se, että kun lähtee töistä vähän aikaisemmin, ehtii tehdä vaikka mitä ennen kotiin menoa, leffaan, teatteriin, syömään... Ja hotellit tulivat heille myös tutuiksi, molemmat kun oli tuolloin naimisissa. En enää ikinä ole niin sinisilmäinen ja luottava kuin exääni kohtaan olin. Rakastin niin paljon ja luotin täysin. Oikein ylpeänä monesti sanoinkin, kuinka mukavaa on, kun voi luottaa. No, niin sitten kävi.
        Toivon tosiaan, että teillä ei mitään tällaista ole, mutta meilläkin mies muuttui todella tuon suhteen myötä. Entisestä jalat maassa- tyypistä tuli tosiaan rahanahne, itsekäs ja jotenkin niin erilainen ja etäinen, että mietin monesti, voiko valta muuttaa ihmistä noin paljon vuosien varrella. Se oli se kaksoiselämä ja suuri työmäärä, joka teki hänestä sen, mikä hän paljastuessaan oli. Ei enää se, johon rakastuin ja jota rakastin ja halusin kovasti rakastaa. Joskus edes kova tahto ei enää voi korjata rikkimennyttä. Kaikkea parasta teille, toivottavasti saat terapiasta apua! Muista olla itsekäs myös, mieti myös itseäsi!!


      • Voimia sisko
        Desperado1 kirjoitti:

        Se on kyllä hyvä idea, miehelleni en kuitenkaan pääse purkamaan näitä asioita. Ei kai kukaan moitteeton mutta luulisi ymmärtävän kun jatkuvasti puhutaan samasta asiasta että ei vietä minun ja perheen kanssa aikaa. Kuitenkin olettaa että kaikki hyvin vaikkei hän näe yhtään vaivaa suhteiden ylläpitoon. Ajoittain tunnen itseni hänelle tarpeelliseksi esineeksi.

        Hitsi ymmärrän sua hyvin kun itse pähkäilen samojen asioiden kanssa. Ei ole helppoa repäistä itseään irti ja mies ei itse näe mitään ongelmaa missään asiassa eikä ymmärrä miksi valitan? Mieheni mielestä minun pitää hakea apua ja nyt sen teenkin mutta vain että saan rohkeutta itse lähteä ja alkaa elämään omaa elämääni. Mies odottaa että hakemani apu muuttaa minut suhtautumaan häneen myönteisemmin ja hyväksymään alkoholin käytönkin. Vaadin vain liikaa. Todella ahdistavaa sillä oikeasti kaipaan miestäni ja yhteistä aikaa muutenkin kuin telkkarin edessä nököttäen. Keskusteluja ja ulkona käymistä. Mies menee mieluimmin omien kavereidensa kanssa paikalliseen. Nyt keskityn siihen etten enään odota mitään jotta en pettyisi koko ajan. Teen omia asioita mitkä tuntuu mukavalta mutta siinä kohtaa kun mies lähestyy minua seksi mielessään on tilanne kiusallinen koska en enään tunne läheisyyttä häneen. Seksiä haluan mutta olen nyt mielummin ilman koska tulen siitä pelkästä suorituksesta vain surulliseksi.


      • Vuosia...
        Voimia sisko kirjoitti:

        Hitsi ymmärrän sua hyvin kun itse pähkäilen samojen asioiden kanssa. Ei ole helppoa repäistä itseään irti ja mies ei itse näe mitään ongelmaa missään asiassa eikä ymmärrä miksi valitan? Mieheni mielestä minun pitää hakea apua ja nyt sen teenkin mutta vain että saan rohkeutta itse lähteä ja alkaa elämään omaa elämääni. Mies odottaa että hakemani apu muuttaa minut suhtautumaan häneen myönteisemmin ja hyväksymään alkoholin käytönkin. Vaadin vain liikaa. Todella ahdistavaa sillä oikeasti kaipaan miestäni ja yhteistä aikaa muutenkin kuin telkkarin edessä nököttäen. Keskusteluja ja ulkona käymistä. Mies menee mieluimmin omien kavereidensa kanssa paikalliseen. Nyt keskityn siihen etten enään odota mitään jotta en pettyisi koko ajan. Teen omia asioita mitkä tuntuu mukavalta mutta siinä kohtaa kun mies lähestyy minua seksi mielessään on tilanne kiusallinen koska en enään tunne läheisyyttä häneen. Seksiä haluan mutta olen nyt mielummin ilman koska tulen siitä pelkästä suorituksesta vain surulliseksi.

        Tunnistan myös kaikki nuo sinun tuntemukset - seksiä myöten. Tsemppiä sinulle! Älä jää tilaan, jossa et enää odota mitään. Se turruttaa sinut lopulta täysin ja vie sinulta ihmisyyden ja naiseuden. Tunnet, että et ole enää mitään, ei ole enää mitään. Olet paljon ja sinulla on paljon annettavaa elämälle! Ota tuulesta kiinni, hyppää kyytiin ja anna elämän kantaa! Sillä se tekee kyllä sen, kun siihen luottaa ja itse tahtoo.


    • F vm48

      Yhteisen ajan puute? Miksi ko. tilanne? Mitä tavoitteita?

      Elin itse 12 vuotta tilanteessa jossa mieheni tuli kotiin perjantaina klo 18 tienoissa ja lähti työpaikkakunnalle maanataina klo 4 - 6:n aikoihin.
      Minä olin kotona kahden laposen kanssa.
      Pari viimeistä vuotta jo yksin.

      Eipä tuo ajanjakso aiheuttanut mitään säröä vaikka mieheni joka kerta seurusteli alkoholinkin kanssa.
      Meillä oli omat tavoitteemme jotka tuossa vaiheessa vaativat kuvatun kaltaisen elämän. Kotipaikkakunnalla ei ollut töitä.
      Oma työni oli marketin kassalla 22 tuntia viikossa.

      Meillä ei ollut mitään vaikeuksia. Ei ollut sovittamattomia eikä aloittamattomia riitoja.
      Sopuisuuteen saattoi vaikuttaa myös tietoisuus tilanteen määräaikaisuudesta eli valmistautumisesta eläkkeelle.

      Mieheni paluu kokoaikaiseksi kotiukoksi merkitsi yllättävän suurta muutosta arkisiin puuhiin ja parissa kuukaudessa niiden puuhien uusjakoa!

      • Desperado1

        Niin, tällä hetkellä tienaamme kumpikin riittävästi eli rahan takia hänen ei olisi tarve tehdä töitä niin paljon. Mutta hän vain haluaa, viimeksi pitänyt vapaapäivän 18.10. Ja seuraavan taitaa pitää 9.11. Ja päivillä mittaa aina vähintään 19.30 saakka, yleensä tulee noin 20.30. Eli yhteistä aikaa ei ole. Tulee kotiin ja valittaa että jääkaapissa pahaa ruokaa tai liian vähän, ottaa vodkalasin ja hetken päästä minä menenkin jo nukkumaan jotta jaksan herätä aamulla.


      • Desperado1

        Yhteisiä tavoitteita. En todella tiedä, ei ole ollut aikaa puhua. Luulisimpa että ainakin lasten kouluttaminen...


      • F vm48
        Desperado1 kirjoitti:

        Yhteisiä tavoitteita. En todella tiedä, ei ole ollut aikaa puhua. Luulisimpa että ainakin lasten kouluttaminen...

        Yhteisillä tavoitteilla tarkoitin joitakin yhteiselämän välietappeja.

        Meillä ne olivat
        - lasten hankkiminen
        - talon rakentaminen ja sen velkojen maksaminen
        - 40v alkaen valmistautuminen "omaan elämään" joka vaati, olosuhteista johtuen, kuvaamani 12 vuoden jakson.

        Koko ajan oli jotain tähtäimessä ja sen vuoksi siedimme sovussa epämukavuuksiakin.


      • ihmettelenvaan
        Desperado1 kirjoitti:

        Yhteisiä tavoitteita. En todella tiedä, ei ole ollut aikaa puhua. Luulisimpa että ainakin lasten kouluttaminen...

        Lasten kouluttamisen hän voi hienosti hoitaa etäisänäkin. Jännä että lasten kouluttaminen edellyttää heidän jatkuvaa laiminlyöntiään psykofyysisesti ja heidän äitinsä henkistä kiduttamista.
        Ts. hän ehkä vetoaa siihen, että tekee kovasti työtä sinun ja lasten eteen. Laitapa joku kerta yksityisetsivä perään, jotta sinulle kerrotaan kaunistelematta miten ne päivät aamusta iltaan oikeasti kuluvat.


      • Desperado1
        ihmettelenvaan kirjoitti:

        Lasten kouluttamisen hän voi hienosti hoitaa etäisänäkin. Jännä että lasten kouluttaminen edellyttää heidän jatkuvaa laiminlyöntiään psykofyysisesti ja heidän äitinsä henkistä kiduttamista.
        Ts. hän ehkä vetoaa siihen, että tekee kovasti työtä sinun ja lasten eteen. Laitapa joku kerta yksityisetsivä perään, jotta sinulle kerrotaan kaunistelematta miten ne päivät aamusta iltaan oikeasti kuluvat.

        Mietin kyllä joskus etsivän käyttöä mutta se on rahan haaskausta. Perheestään piittamaton hän joka tapauksessa ja sitä on vaikea paikata millään. Kiitos viestistäsi se lohduttaa. Kysyin tänään tyttäreltä että onko joskus kuullut isän sanovan että se haluaisi lomalle meidän kanssa? Tai ylipäätään olla lomalla, ei muistanut kuulleensa ja ikää jo 14.


    • Asioiden nimet

      Saattaa olla. Mutta ensin on mentävä tarpeeksi kauas nähdäkseen oikein ja hyvin kaiken sen, mitä on.

      • desperado1

        Tilanne kärjistynyt. Hänessä ei kuullemma ole muuta moitetta kuin se että tekee paljon töitä. Taisi juoda eilen koko pullon kirkasta. Ei hyvä, ei ollenkaan. Olen puhunut hänen lisääntyvästä alkoholin käytöstä noin 6 vuotta, se vain kasvaa kaiken aikaa ja muuttuu arkisemmaksi. Vapaa-ajalla on lasi koko ajan kädessä kellosta/seurasta riippumatta.


    • Ja oikeammin

      Aivan selvää miehistä uhoa, joka vie kohti tuhoa. Ota hatkat ja mene katselemaan asioita riittävän kauas, sillä läheltä, arjen pyörityksestä ei 'näe', koska näitä asioita ei voi nähdä silmillä. Syrämellä näkee paremmin.

    • Perheenisä

      Kyllä muuten voi ja siitä voi saada paremman koskaan ennen. Minä tein sen, otin paluun tuollaisesta "henkisesti ihan jossain hiton hukassa - alkoholia yli 50 annosta viikossa - muka töitä koko ajan - täysi kusipää matkalla kohti tuhoa" - tilanteesta nykyiseen urheilevaan, normaaliin välittävään oloon ja eloon.

      Se on jännä juttu, mutta tuon sumun sisältä missä ukkosi menee, niin on todella vaikea tunnistaa omaa kusipäisyyttään ja mahdottomuuttaan ihmisenä. Sitten tuohon päälle kun syntyy se "työ oikeuttaa kaikkeen" - asenne vaikkei työ ole normaalia yhtään kummampaa kuin kenelläkään muulla.... niin kyllä sitä on aika mahdoton kestettävä tyyppinä. Typerintä on se kaikki turhaan menetetty aika ja elämä perheen ja etenkin lasten kanssa. Lapsi on vain kerran 14 vuotias eikä siitä mene kauaakaan niin se on jo pois kotoa... eikä käymään tule jos isä on ihan pihalla.

      Sinun on todella vaikea saada toi kääntymään ilman radikaaleja toimia... ja ukkosi homma vaan ruokkii itseään niin se teki minullakin. Miestä täytyy "lyödä aika kovaa" kommunikoinnissa, osoittaa tämä kaikki loppuu ellei hän tule mukaan perheenne elämään ihan oikeasti.

      Nythän hän ei todellakaan ole elämässänne. Hänen haamunsa voi olla, mutta hän itse ei ole...

      Kyllä tuon voi korjata ja sen voi saada paremmaksi kuin ennen. Sinä et ole se korjaaja vaan kyllä sen miehen on se itse tehtävä. Sinun on vain saatava hänet ymmärtämään hätäsi ja oikeasti, tuon hädän takana olevien ratkaisujen lopullisuuden. Tällä hetkellä hän ei sitä tajua, luulee vaan että kestätte samaa skaa loputtomiin.

      • Desperado1

        Kiitos kovasti kirjoituksestasi. Olen aika neuvoton. Tänä iltakin yritin puhua vakavasti mutta huomasin että oli jo juovuksissa... Luovutin... Mitä järkeä puhua kun on kännissä. Ei ole aikoihin ymmärtänyt normaaleja käytötapoja, kuten jos laitan hänelle ( hyvin harvoin) päivälllä tekstiviestin ja kysyn jotain niin ei vastaa ollenkaan tai jos ( vielä harvemmin ) soitan niin ei ehdi puhumaan vaan lupaa soittaa takaisin ja illalla sanoo sitten kun kysyn miksi ei vastannut että en ajatellut että tärkeetä... Tai jos pyydän että kävisi kaupassa ja ostaisi raskaat ostokset niin vastaus on että pakkaa ne useampaan pussiin kaupassa tai ota toinen lapsista kauppaan...
        Olen tullut siihen tulokseen että voin vain pelastaa itseni ja lapset tuolta välinpitämättömyydeltä, en pysty häneen vaikuttamaan, tunteillani ei ole väliä, ne ovat hänestä vääriä ja odotukseni häntä kohtaan mahdottomia ( kukaan mies ei kuulemma niin tee blaablaa).


    • Perheenisä

      Tuo on ihan vtun rseestä tilanne, sillä huomaan että olet taistellut parisuhteenne puolesta, parisuhteen joka on lastenne koti ja perheenne perusta ja nyt olet ihan puhki. Et todellakaan pysty korjaamaan kaikkea yksin ja miehesi tapaisessa kaamoksessa oleva ihminen ei vain tajua ja on kyvytön itse tekemään mitään. Ulkopuolisen erittäin vaikea tajuta kuinka ristiriitaisessa tilanteessa miehesi on.

      Minulle kerrottiin, että tuosta "stressi-viina-masennus" -paketista on vaikea päästä ulos vaikka haluaisi sillä oma viitekehyksesi on muotoutunut vääräksi; väärät asiat vie elämää, mielihyvä syntyykin kaiken mielipahan lähteestä eikä sinulla ole oikeita työkaluja ponnistaa tuosta ulos. Itse huomasin, että mitä enemmän ponnistelin, niin sitä syvemmällä siihen suohon upposin. Ihan käsittämätön tilanne; sisällä huutaa että rakastat perheesi jokaista pientä osaa ja palasta, samalla kun toimit aivan päinvastoin heitä kohtaan. Ei kiinnosta, et välitä, loukkaat, hermo menee pienestäkin ja elät yksin perheesi sisällä.

      Alkoholin kanssa on sillä tapaa typerä juttu, että ensimmäisenä turtuu ne herkimmät asiat, tunneäly ja ne sellaiset arjen pikkuiset poreet jotka tekee sinusta miehen johon vaimosi rakastui. Siinä jää yhteisten hetkien kunnioitus, toisen tekemisten arvostus, merkkipäivät, siivoamiset, laskut... kaikki on yhdentekevää. Samassa katoaa myös halu käydä tuttavilla tai pyytää niitä kylään, sillä sitä on koko ajan jossain sen olemattoman kanttinsa rajoilla samalla peläten, että ne muut, ne henkisesti tavalliset eli vahvemmat ihmiset näkee ongelmasi suoraan sinun lävitsesi.

      Kuukausi täyskäännökseni jälkeen vaimoni sanoi minulle "en olisi ikipäivänä uskonut tuota mahdolliseksi, oikeasti tuntuu kuin täysin mahdoton olisi tapahtunut". Eli hän oli samassa tilanteessa kanssasi, tosin kriisimme oli vielä pidemmällä kuin teillä. Näin jälkeenpäin olisin toivonut että hän olisi herättänyt minut voimakkaammin ja paljon aiemmin tähän meidän kriisiin, sillä itse en siihen herännyt. Kun heräsin, niin loppu oli helppoa.

      Kaikki on mahdollista, arjen ja elämän ihmeitä tapahtuu joka päivä.

      Alkoholi ei nykyään edes käy mielessä kun päivissä on sitä oikeaa elämän sisältöä; olet salilla, lenkillä tai lasten kanssa seikkailemassa tai kuishkussa, niin ei siinä oluet kauheasti huomiota saa.

      Sinun on käytettävä järeitä keinoja muutoksen aikaansaamiseksi. Jokainen päivä tuolla tapaa elettynä on menetettyä elämää ja huominenkin tuntuu vain odottaa pilaantumistaan. Kotona ei koskaan tiedä, millainen saundi tänään on, tasaisuus, luotettavuus ja turvallisuuden tunne on tiessään.

      Olkoon niitä keinoja sitten miehesi työpaikan työterveyslääkärin kontaktointi tai mitä vain. Heitä kaikki viina pois asunnosta, joka kerta kun näet mitään niin mäkeen vaan. Lasten nähden ei ryypätä - se on päivänselvä sääntö sekin. Sinun kannattaisi ihan viileästi ilmoittaa, että nyt on muutoksen aika mihin kuuluu raittius, parisuhteen normalisointi ja perheenä eläminen. Muutoin se on ero 2 kk päästä. "Perhe tai viina?" siinä on hyvä kysymys.

      Sitten voit pakata tavarasi ja muuttaa lapsinesi pois miehesi luota tarvittavaksi ajaksi normalisoidaksesi sinun ja lastesi arjen. Maksoi mitä maksoi. Miehesi kuuluisi osallistua vuokranmaksuun jotta sinä saat lapsesi pois alkoholi-ympäristöstä. Jos mies ei tuolla tajua, että tämän ydinperheen loppu lähestyy niin sitten voit ihan rauhassa luovuttaa. Jos miehellä on vähääkään toivoa, tulee se kuukaudessa parissa luoksesi ikävää potien ja viinapöhö naamalta kadonneena.

      Vastuu muutoksesta on hänellä. Sinä voit vain antaa siihen mahdollisuuden.

    • Desperado1

      Puhut aivan kuin suoraan meidän elämästä! Olen 6 vuotta häntä varoitellut viinan kanssa läträämisestä, ja nyt ollut selkeästi humalassa 2 arki-iltaa. Valitettavasti voimani loppuivat jo, jätin eilen avioerohakemuksen koska taloudenkin kannalta ei ole muuta mahdollisuutta, hän on riski minun ja lasten taloudelliselle pärjäämiselle. On ollut aikoja että minä olen ollut syömättä jotta saan laskut maksettua ja lapsille ruokaa ja vaatteita, noina aikoina hän on vaan todennut että mitä vittua hän voi tehdä ( ei ole ollut kotona ollenkaan, eikä tuonut eurokaan kotiin ja kuitenkin minun tulisi kumartaa hänen työntekoa). En voi enään elämää jossa hän muuttuvana tekijänä! Häneen ei voi luottaa missään asiasssa ja on sanonutkin suoraan että valehtee päin naamaa jos tarve on, esimerkiksi vieraissa käymisestä en kuulemma voisi häntä koskaan kiinni saada. Seuraavassa lauseessa sanoo kuinka hyvä ja hieno perheen isä hän on! Nyt minä olen kuulemma keksinyt erota, ihan kuin tämä olisi hetkellinen päähänpisto tai testi. Kostaa tämän kuulemma minulle. Minä rikon nyt kuulemma perheen ja lopetan lasten lapsuuden. Minusta hän on rikkonut perheen jo vuosia sitten...
      Ihanaa että sinä olet tehnyt muutoksen ja saanut perheesi! Olen todella onnellinen puolestasi! Ihanaa elämää sinulle ja voimakkaalle vaimollesi!

      • Mies ei muutu

        Teit oikean päätöksen! Kun mies ei välitä, niin se ei välitä. Yrittäminen yksin tappaa ihmisen sisältä...


    • säälionsairautta

      Hyvä Desperado! Tuolla asenteella ratsasrat vaikeuksien kautta voittoon. Syytöksiin voit vastata "Vai niin" jos vastaat ollenkaan. Kerrankin joku tekee jotakin eikä vain narise. Ositus alkaa eron hakemisen päivämäärästä, eikö, eli omaisuus jaetaan sellaisena kuin se eilen oli, jos oikein muistan ja ymmärrän. Lopulta pidä puolesi elatus- ja omaisuusasioissa. Säälipisteitä ei eks-puolisollesi heru.

    • Desperado1

      Yksi asia mitä ihmetteln on se ettei hänen ystävänsä ole puuttuneet hänen tilaansa, tai voi olla että olen ainoa jolle tuo jatkuva tissuttelu näkyy. Joku voi ajatella yksittäistä drinkkiä poikkeuksena, hänelle ne poikkeukset vaan on jatkuvia. Olenkin miettinyt että soittaisinko hänen hyvälle ystävälle jota itse näe harvoin... Toisaalta.. Hän on aikuinen ihminen... Jos haluaa juoda itsensä turmioon niin siitä vaan.

    • Perheenisä

      Voin muuten sanoa, että sellaisia oikeasti todellisia ystäviä on ihmisillä todella harvassa. Vertaan tätä tilanteeseen, että kun miehet lähtee armeijasta kotiin oltuaan 11 kuukautta likimain naimisissa isoon porukkaan todella hyviksi kavereiksi, ystäviksi muodostuneita tyyppejä. Viimeinen päivä... kaikki vaihtaa numeroita ja huudellaan ovelt "soitellaan" jne.

      Ok. Kuka soitti ja kelle?? No, ei juuri kukaan. Itse soitin kolmelle ja olemme vielä 27 vuoden jälkeen (OMG!!) erittäin hyviä ystäviä. Näille suosituille kavereille ei soittanut kukaan. Zero.

      Ystävistä ja hädästä huomasin saman... kun repäisin itseni tuosta suosta ulos ja aloin kertomaan siitä henkisestä haudasta mistä olin noussut, niin sitten ystävät alkoi kertomaan, että olithan sinä näyttänyt väsyneeltä ja jotenkin kaukana vaeltavalta blabla... Mutta ei he mitään tehneet kun olin siellä haudan pohjalla.

      Se vain on niin, että ystävät eivät näe sitä mitä miehesi häpeää ja piilottaa.

      Kyllä, sinun kannattaa soittaa vaikka 2-3 hänen parhaista ystävistään ja kertoa aivan kaikki. Viimeistä drinkkiä myöten. He eivät välttämättä tiedä tai sitten ovat todella paskoja "ystäviä". Voivat myös syllistää sinua eli varaudu siihen.

      Mitenkään kenenkään puolesta puhumatta niin minun on pakko muistuttaa, että miehesi on sairas, aivan kuten niin moni muu aivan samalla tavalla. Itseäni peilaten minun on pakko sanoa, että miehesi ei välttämättä ole tahalleen paskapää, vastuuton tai muutakaan. Hän on vain ajautunut tilanteeseen, mistä ei itse selviä ulos. Hän voi yhä haluta olla elämäsi sankari, kaikest huolehtiva prinssi jonka varpaat menee kippuraan kun hän sinut alasti (minulla käy niin vaimon kanssa). Voi toki olla, että hän jää alkolandiaan ja dokaa itsensä hengiltä 10 vuodessa, mikä on kaikista ihmisistä kaikkein surullisinta hänen lapsilleen.

      Olen Desperado rehellinen. Olen sitä itselleni ja olen sitä sinulle, vaikken tunne sinua kuin muutaman kirjoitetun rivin kautta. Koen silti, että minun on viisasta kirjoittaa niistä tunteista joita erittäin hyvämuistinen mies pystyy keräämään täydellisen identtisestä tilanteesta kuin mitä sinulla on.... ja siis siitä miehen näkövinkkelistä.

      Ihanaa että teit tuon liikkeen. Jos miehesi ei tee mitään ihmeen taso olevaa liikettä, niin sitten voit rauhassa jatkaa eron vaiheet läpi ja tavata arvoisesi miehen joskus.

      Näitä kirjoittaessa tulee mieleen se, että kun istuisi alas miehesi kanssa ja kertoisi mitä minä olen kokenut, tuntenut ja sittemmin muuttanut, niin josko hän vihdoin tajuaisi elämän perusteita kuten sen, että mikähän tässä maailmassa oikeasti olikaan tärkeää.

      • Desperado1

        Itku pääsee väkisin kun lukee sun tekstiä. Todella mulla on sellainen olo kun samaa elämää suorastaan elettäisiin. Taidan soittaa parille hänen kaverille heti huomenna. Olen niin helpottunut kun koen että en voi tehdä enään mitään ja olen kaiken tehnyt mitä voin, enempään en vai pysty kuolematta itse yritykseen. Olen niin onnellinen puolestasi ja siitä että jaat tämän asian.


    • Perheenisä

      Muista, että mnä olen se "sinun miehesi" kaikkine hänen ongelmineen joka tätä kirjoittaa. Hänkin voi joskus olla kuten minä, vapaa siitä skeidasta ja seistä ylpeänä vastaamassa itsestään, sinusta ja teistä elämän edessä. Minä teen nyt niin joka päivä ja joka yö... sillä olen sitä varten.

      Mielestäni sinun pitää näyttää tämä stringi miehellesi. Siis oikeasti.

      Tämä on osaltasi aito hätähuuto missä rehellisesti purat tuskaasi ja häntä joltain osin vielä kunnioittaen kerrot karusta arjestasi muille, meille täysin tuntemattomille ihmisille löytääksesi ratkaisuja. Me tulemme mukaan elämääsi omien kokemustemme pohjalta parhaan mukaan. Mukana on kirjoittajia eri näkökulmilla ja eri asenteilla...ja mukana on sinä, joka kertoo siitä mitä koet ja tunnet. Ehkä hän mahdollisesti lopulta tajuaa, että missä mennään.

      Tuli teille lopullinen ero tai ei, niin itse uskon että teille molemmille olisi parasta toimia noin. Avointa, selkeää ja ehkä vähän brutaaliakin tapaa pistää oikeaa elämää vasten toisen toisen kasvoja.

      Itseäni tämä liippaa niin kympillä suoraan keskelle otsaa, että olisi kiva tavata teitä ihan livenä ja kertoa, että missä olin, mistä lähdin ja mihin päädyin. Itse olen nyt siellä mihin moni haluaa ja missä nyt itse olen kotonani enemmän kuin missään ikinä.

      • Desperado1

        Itken vain valtoimenaan kun luen kirjoituksiasi. Olen ollut niin yksin, kuvitellut ettei koskaan kellään ole tämän kaltaista tilannetta ollutkaan ja nyt joku on jopa noussut siitä. Olisi todella mukava tavata livenä, en vai tiedä miten se olisi mahdollista, kun juuri ja juuri pystyn mieheni kanssakaan tapaamaan tuolla olohuoneessa.. Yritän kerätä rohkeutta ja näyttää nämä kirjoitukset.


    • -Nelli-

      Kiitos perheen isälle sekä aloittajalle! Olen henkeä haukkoen lukenut tätä ketjua. Ja saanut paljon voimaa tästä ja omatkin ajatukseni ovat selkiytyneet. Varsinkin perheen isän rehellisyys on koskettanut.

      Itselläni on hankala avioliitto ja hankala tilanne. Mukana ei ole alkoholia mutta monelta muulta osin samaistun aloittajaan.

      Kiitos Teille! Kaiakkea hyvää molempien elämään! Ja aloittajalle voimia viedä asiat läpi! Ja parempaa elämää jatkossa! Perheen isälle ihania hetkiä perheen kanssa!

      • Perheenisä

        Uskoisin, että todella useat parit ajautuvat tämänkaltaisiin elämänhallinnan menettämisen aiheuttamiin tilanteisiin ja suurelta osin vielä täysin aivan turhaan. Niin moni liitto menee lopullisesti rikki vain siksi, että puolison likimain katatoninen tila purkautuu vasta täyden katastrofin kautta, todellisen elämän resetoinnin kautta. Ja voihan se olla, ettei se purkaudu ollenkaan.

        Yleensä vahinko on jo tapahtunut ja olisiko se lähinnä ajasta ja käytössä olevasta rakastamisen määrästä kiinni, että pääseekö suhde jaloilleen ennen kuin kaikki on lopullisesti menetetty. Mies kun menee kunnollisen henkiseen koomaan, niin ei sitä tajua että mitä se tärkein itselleen oikeasti on, minkä vuoksi tässä yritetään, juostaan ja eletään... jolloin oikeiden asioiden tekemisen aloittaminen on hton vaikeaa.

        Olen aikanani kirjoittanut "miksi teemme rahaa, kun saamme parhaat ystävämme köyhinä?" Tuon kun yhdistää vastuullisuuteen, isyyteen ja aidon rakkauden antamiseen perheelleen monisyisen turvallisuuden, tuen ja elämän helpoksi tekevien tekojen muodossa, niin silloin pitäisi pystyä asettamaan ne palikat tärkeysjärjestykseen tavalla jonka myös rakkautesi kohteet tuntevat. Ei siinä silloin mitään suuria julistuksia tarvita, pelkkä oikean elämän luoma tunne riittää.

        "Työ oikeuttaa kaiken" - asenne on jotain, mille olen totaalisen allerginen ja joka tappaa elämää perheissä enemmän kuin kukaan koskaan arvaakaan. Toki, teen itsekin paljon töitä, mutta työ ja tapa tehdä sitä joustaa muun elämän ehdoilla. Teen paljon kotoa töitä vaikkei firmaani ole matkaa kuin 6 km ihan vain säästäkseni sen 30-40 minuuttia matka-aikoja itselleni ja perheelleni. Kivahan se olisi istua siellä kahvilla ja käydä lounaalla... ja sitten tiuskia kotona kun hommia ei saa koskaan seis ennen kuutta. Kun vaimo käy saunassa tai lenkillä, niin voin nopeasti tekaista tunnin duunit siinä ohimennen. Eilen mailasin vielä 21:30 aikoihin eikä kukaan edes huomannut sitä... :-)

        Kun perhe lopulta mahdollisesti on sitten rikki, niin ei se oikea perheen tunne koskaan palaa. Olen itse avioerilapsi ja muistan joka hmmetin päivän viisivuotiaasta lähtien, tunteineen päivineen. Avioeron jälkeen lapselle äiti on äiti ja isä on isä, mutta perhettä ei enään ole sanoi kuka hyvänsä mitä tahansa. Uusioperheissä on kivaa ja mukavaa (jos on, minulla ei ollut kivaa olla äitipuolen hakattavana) ja niin edespäin, mutta, taustalle jääsellainen tietty surumielisyys sen alkuperäisen perheen menettämisestä vaikka isä ja äiti kumpikin voisivat nykyisellään paremmin kuin yhdessä ratkaisemattomien ongelmiensa kanssa kärsiessään.

        Silti joskus se vaan on fiksumpaa hylätä, kuin rakastaa vastoin tahtoaan.


      • Desperado1
        Perheenisä kirjoitti:

        Uskoisin, että todella useat parit ajautuvat tämänkaltaisiin elämänhallinnan menettämisen aiheuttamiin tilanteisiin ja suurelta osin vielä täysin aivan turhaan. Niin moni liitto menee lopullisesti rikki vain siksi, että puolison likimain katatoninen tila purkautuu vasta täyden katastrofin kautta, todellisen elämän resetoinnin kautta. Ja voihan se olla, ettei se purkaudu ollenkaan.

        Yleensä vahinko on jo tapahtunut ja olisiko se lähinnä ajasta ja käytössä olevasta rakastamisen määrästä kiinni, että pääseekö suhde jaloilleen ennen kuin kaikki on lopullisesti menetetty. Mies kun menee kunnollisen henkiseen koomaan, niin ei sitä tajua että mitä se tärkein itselleen oikeasti on, minkä vuoksi tässä yritetään, juostaan ja eletään... jolloin oikeiden asioiden tekemisen aloittaminen on hton vaikeaa.

        Olen aikanani kirjoittanut "miksi teemme rahaa, kun saamme parhaat ystävämme köyhinä?" Tuon kun yhdistää vastuullisuuteen, isyyteen ja aidon rakkauden antamiseen perheelleen monisyisen turvallisuuden, tuen ja elämän helpoksi tekevien tekojen muodossa, niin silloin pitäisi pystyä asettamaan ne palikat tärkeysjärjestykseen tavalla jonka myös rakkautesi kohteet tuntevat. Ei siinä silloin mitään suuria julistuksia tarvita, pelkkä oikean elämän luoma tunne riittää.

        "Työ oikeuttaa kaiken" - asenne on jotain, mille olen totaalisen allerginen ja joka tappaa elämää perheissä enemmän kuin kukaan koskaan arvaakaan. Toki, teen itsekin paljon töitä, mutta työ ja tapa tehdä sitä joustaa muun elämän ehdoilla. Teen paljon kotoa töitä vaikkei firmaani ole matkaa kuin 6 km ihan vain säästäkseni sen 30-40 minuuttia matka-aikoja itselleni ja perheelleni. Kivahan se olisi istua siellä kahvilla ja käydä lounaalla... ja sitten tiuskia kotona kun hommia ei saa koskaan seis ennen kuutta. Kun vaimo käy saunassa tai lenkillä, niin voin nopeasti tekaista tunnin duunit siinä ohimennen. Eilen mailasin vielä 21:30 aikoihin eikä kukaan edes huomannut sitä... :-)

        Kun perhe lopulta mahdollisesti on sitten rikki, niin ei se oikea perheen tunne koskaan palaa. Olen itse avioerilapsi ja muistan joka hmmetin päivän viisivuotiaasta lähtien, tunteineen päivineen. Avioeron jälkeen lapselle äiti on äiti ja isä on isä, mutta perhettä ei enään ole sanoi kuka hyvänsä mitä tahansa. Uusioperheissä on kivaa ja mukavaa (jos on, minulla ei ollut kivaa olla äitipuolen hakattavana) ja niin edespäin, mutta, taustalle jääsellainen tietty surumielisyys sen alkuperäisen perheen menettämisestä vaikka isä ja äiti kumpikin voisivat nykyisellään paremmin kuin yhdessä ratkaisemattomien ongelmiensa kanssa kärsiessään.

        Silti joskus se vaan on fiksumpaa hylätä, kuin rakastaa vastoin tahtoaan.

        Olen hyvin surullinen "perheen" menetyksen tunteestakin. Mutta en voi jäädä tähän tilaan jossa minua ei ole. Minun tunteet on vääriä ja ajatukset ja toimintamallit sellaisia ettei niin kuulemma kukaan toimi. Esimerkiksi se että hänen menoistaan ei kenenkään muun perheen jäsenen tarvitse olla tietoinen. Ei kuullu meille muille koska tulee kotiin.


      • pääkylmäksi
        Desperado1 kirjoitti:

        Olen hyvin surullinen "perheen" menetyksen tunteestakin. Mutta en voi jäädä tähän tilaan jossa minua ei ole. Minun tunteet on vääriä ja ajatukset ja toimintamallit sellaisia ettei niin kuulemma kukaan toimi. Esimerkiksi se että hänen menoistaan ei kenenkään muun perheen jäsenen tarvitse olla tietoinen. Ei kuullu meille muille koska tulee kotiin.

        Ainoa mitä en ymmärrä on miksi kestit ne tarpeettomat viisi piinavuotta alkoholisoituvan narsistin apurina. Mutta eihän minun tarvitsekaan ymmärtää, terapeutti ja sinä selvitelkää oma osuutesi.


    • Perheenisä

      Joo, on toi mies kyllä ihan sekaisin. Onneksi maailmaei pyöri hänen ympärillään vaikka hän niin tuntuu ajattelevan.

      Joko näytit nämä jutut hänelle??

      Ai kuinka rakastaisin tilannetta, missä hän tulisi tänne räyhäämään näistä... voi voi.

      • Desperado1

        Niin, en ole näyttänyt. En löydä rohkeutta siihen, liian paljon turhaa raivoa ja rähjäämistä jo takana. Ja kyllä, aivan varmasti avautuisi kuinka kaikki on valhetta ja hän vaan tekee töitä, ei siinä mitään pahaa ole kenenkään mielestä... Raskasta edes ajatella. En oikein voi vieläkään käsittää mistä sinä ilmestyit, ymmärrät jo etukäteenkin tilanteet. Olet kuin enkeli, kiitos siitä, helpompi hengittää.


      • voimahali :)
        Desperado1 kirjoitti:

        Niin, en ole näyttänyt. En löydä rohkeutta siihen, liian paljon turhaa raivoa ja rähjäämistä jo takana. Ja kyllä, aivan varmasti avautuisi kuinka kaikki on valhetta ja hän vaan tekee töitä, ei siinä mitään pahaa ole kenenkään mielestä... Raskasta edes ajatella. En oikein voi vieläkään käsittää mistä sinä ilmestyit, ymmärrät jo etukäteenkin tilanteet. Olet kuin enkeli, kiitos siitä, helpompi hengittää.

        Erosin 2,5 vuotta sitten vastaavanlaisesta miehestä ja perhetilanteesta, siis täysin vastaavanlaisesta.

        Uskoisin, että tästä linkistä on sinulle apua, niin tiedät mitä sinulla on vastassa, kun eropyörät pyörivät täysillä:
        http://www.narsistienuhrientuki.info/

        Vieläkin on jälkimaininkeja myrskyn jälkeen, mutta nyt sentään selvillä vesillä ja auringonpaisteessa seilaan uuden ihanan mieheni kanssa.. Kyllä sinä selviät ja saat vielä rakkaudentäyteisen parisuhteen, selviytymistarinoita on runsaasti tätä sinulle vahvistamassa.


      • Perheenisä
        Desperado1 kirjoitti:

        Niin, en ole näyttänyt. En löydä rohkeutta siihen, liian paljon turhaa raivoa ja rähjäämistä jo takana. Ja kyllä, aivan varmasti avautuisi kuinka kaikki on valhetta ja hän vaan tekee töitä, ei siinä mitään pahaa ole kenenkään mielestä... Raskasta edes ajatella. En oikein voi vieläkään käsittää mistä sinä ilmestyit, ymmärrät jo etukäteenkin tilanteet. Olet kuin enkeli, kiitos siitä, helpompi hengittää.

        Miehesi narsismista olen vähän kahta mieltä. Voin sanoa että omassa alkoholiseikkailussani käyttäydyin melko samanlailla... vähän kantikkaampi luonne, niin olisin varmaan päässyt samalle idiotismin tasolle. En silti koe itseäni narsistina, pikemminkin sanavalmiina raittiina oinaksena jonka tulee muistaa opetella kuuntelemista kun ulosanti kerran toimii.

        Kun on rohkea, nöyrä ja kunnioittava, niin kaikki järjestyy kuin itsestään; parisuhde kukkii, lapset rakastaa sinua, itsenkin on helppo rakastaa. Kun olet masentunut, alkoholimasentunut tai muuten vain alkoholin pauloissa, niin sinulla ei ole jäljellä noista mitään. Viina vie nuo kaikki ja olet ristiriitojen kuningas jota ei kestä hullukaan: kuoreesi käpertyvä pelkuri samalla kun räyhäät ja murjot rakkaitasi maahan. Taistelet hukkumistasi vastaan rakkaittesi voimin, elämä on ohuessa. Räyhätessäsi voimalla, ei sinulla silti ole voimaa edes maksaa laskuja, tiskata tai vaikka tehdä yhtä ihaninta asiaa mitä voi 21:00 aikaan tehdä; käydä isi-tytär jutteluja, lukea iltis ja kölliä senkaa kunnes hän nukahtaa.... jonka jälkeen on vaimon vuoro. Ei, et jaksa, et pysty etkä kykene noihin... olet raukka-sinkku-paskapää joka vain asuu perheen kanssa olematta oikeasti läsnä. Olet sitä, vaikka sisälläsi inhoat sitä mitä olet tietäessäsi, että olet oikeasti paljon enemmän. Tuolta minusta tuntui puolitoista vuotta sitten ja minusta on hyvä kertoa se.

        Ulospääsyyn tarvitaan impulssi, millä elämän palikoiden oikea tärkeysjärjestys nousee jälleen esiin ja nöyryyttä tajuamaan, että nyt tarvitaan apua. Yksinkertaistaen, niin järjestyksen ”1-pullo 2-minä 3-työ 4-perhe” järjestyksen muuttaminen ”1-perhe 2-työ 3-minä 4-ei pulloa” järjestykseksi tarkoittaa arvojen uudellenjärjestelemistä ja isosti.

        Koen tätä liki liippaavana juttuna sen, että tietynlaisissa tilanteissa oleville miehille tulee kriisi kun perheeseen syntyy lapsia... syntyy "äiti lapset" ja sitten "mies" - tilanne. Mies jää parisuhteen mukavasta "kaikki huomio minulla" - tilanteesta yllättäen yksin jolloin hänen roolinsa voi sumentua, hän kokee itsensä vain ”niiden ja niiden asioiden tuottajana”. Joillain toi vinoutuminen kehittynee edelleen kun asioista ei kommunikoida, painetaan vaan katkerana menemään tunteiden negatiivisessa kierteessä kunnes perheen ydin on rikki.

        Olen funtsaillut tuon yhdeksi ehdokkaaksi sille, että miksi niin moni toisiinsa aikanaan aidosti rakastuneet ja toisiaan pitkään rakastaneet perheen perustajat ajautuvat lopulta katastrofiin. Lopulta ollaan sellaisessa jumissa, että ulospääsyyn ei ole työkaluja eikä edellytyksiä kun toista pidetään ihan hirviönä unohtaen, että millainen hän oli kun häneen rakastuit. Joku sanoo että "ei voi kun tunteet on kuolleet", kun ne itse asiassa on jouduttu tappamaan ihan itse ja aika itsestäänselvistä syistä. Niin kauan kun tuntee jotain, vaikka vihaa, niin on tunteita ja asioita voi korjata. Jos ei tunne mitään, niin sitten onkin eri juttu.

        "7 vuotta naimisissa ja ero" - sääntökin lienee tilanne, missä lapsi on 4-6 vuotias ja mies on ajanut itsensä liian kauas asioista mitä vaimo kaipaa; turvallista kalliota joka taitaa hauskanpidon, omaa huumorintajun arjenkin asioissa, ihailee & haluaa sinua ehdoitta, antaa tilaa ja yksilön kunnioittamisen kautta mahdollistaa molempien kehittymisen yksilöinä. Omakotitalot ja autot on täysin kakkoskategoriassa, vaikkei miehet sitä aina ymmärräkkään.

        Itse yksilöitä ajatellen… pitäisi muistaa päästää toista kauemmas jotta hän itse voi tulla takaisin lähellesi… ja hän kyllä tulee tietäessään, että teet sen häntä ajatellen. Vaikka sitä kuinka haluaisi hallita toista, rajata hänen vapauksiaan, kiilata hänen kylkeen kiinni ja halata hänet tukehduksiin… niin se, että päästät hänet kulkemaan ja hengittämään antaa hänelle itselleen mahdollisuuden tulla tekemään tuo sama sinulle ihan omasta tahdostaan. Itsenäisenä yksilönä joka rakastaa toista yksilöä jonka kanssa tahtoo elää.

        Tuohon ei miehesi nykyisellään pysty... varmasti pystyisi jälleen, jos hän saisi itsensä pystyyn. Joudut kuolettamaan tunteesi jotta pääset omaan tilaasi hengittämään, olemaan oma itsesi ja jotta edes sinä voit arvostaa itseäsi… samalla kun miehesi tietämättään auttaa sinua loittonemaan yhä kauemmaksi vaikka hän haluaisi sinut kylkeensä kiinni. Erittäin paradoksaalista ja johtaa ilman muutoksia siihen, että olet itsesi mutta tuon parisuhteen ulkopuolella.

        Äh, taas mä innostuin kirjoittamaan ja keskellä työpäivää… nyt tekin menitte työni edelle.
        Nukuin viime yön 5-vuotiaan likan lastensängyssä kun nukahdin iltiksellä tyttö kaikussa puoli ysiltä. Puoli kuuden aikaan: "ishi, mitä kello on, herätäänksme jo?"


      • Desperado1
        Perheenisä kirjoitti:

        Miehesi narsismista olen vähän kahta mieltä. Voin sanoa että omassa alkoholiseikkailussani käyttäydyin melko samanlailla... vähän kantikkaampi luonne, niin olisin varmaan päässyt samalle idiotismin tasolle. En silti koe itseäni narsistina, pikemminkin sanavalmiina raittiina oinaksena jonka tulee muistaa opetella kuuntelemista kun ulosanti kerran toimii.

        Kun on rohkea, nöyrä ja kunnioittava, niin kaikki järjestyy kuin itsestään; parisuhde kukkii, lapset rakastaa sinua, itsenkin on helppo rakastaa. Kun olet masentunut, alkoholimasentunut tai muuten vain alkoholin pauloissa, niin sinulla ei ole jäljellä noista mitään. Viina vie nuo kaikki ja olet ristiriitojen kuningas jota ei kestä hullukaan: kuoreesi käpertyvä pelkuri samalla kun räyhäät ja murjot rakkaitasi maahan. Taistelet hukkumistasi vastaan rakkaittesi voimin, elämä on ohuessa. Räyhätessäsi voimalla, ei sinulla silti ole voimaa edes maksaa laskuja, tiskata tai vaikka tehdä yhtä ihaninta asiaa mitä voi 21:00 aikaan tehdä; käydä isi-tytär jutteluja, lukea iltis ja kölliä senkaa kunnes hän nukahtaa.... jonka jälkeen on vaimon vuoro. Ei, et jaksa, et pysty etkä kykene noihin... olet raukka-sinkku-paskapää joka vain asuu perheen kanssa olematta oikeasti läsnä. Olet sitä, vaikka sisälläsi inhoat sitä mitä olet tietäessäsi, että olet oikeasti paljon enemmän. Tuolta minusta tuntui puolitoista vuotta sitten ja minusta on hyvä kertoa se.

        Ulospääsyyn tarvitaan impulssi, millä elämän palikoiden oikea tärkeysjärjestys nousee jälleen esiin ja nöyryyttä tajuamaan, että nyt tarvitaan apua. Yksinkertaistaen, niin järjestyksen ”1-pullo 2-minä 3-työ 4-perhe” järjestyksen muuttaminen ”1-perhe 2-työ 3-minä 4-ei pulloa” järjestykseksi tarkoittaa arvojen uudellenjärjestelemistä ja isosti.

        Koen tätä liki liippaavana juttuna sen, että tietynlaisissa tilanteissa oleville miehille tulee kriisi kun perheeseen syntyy lapsia... syntyy "äiti lapset" ja sitten "mies" - tilanne. Mies jää parisuhteen mukavasta "kaikki huomio minulla" - tilanteesta yllättäen yksin jolloin hänen roolinsa voi sumentua, hän kokee itsensä vain ”niiden ja niiden asioiden tuottajana”. Joillain toi vinoutuminen kehittynee edelleen kun asioista ei kommunikoida, painetaan vaan katkerana menemään tunteiden negatiivisessa kierteessä kunnes perheen ydin on rikki.

        Olen funtsaillut tuon yhdeksi ehdokkaaksi sille, että miksi niin moni toisiinsa aikanaan aidosti rakastuneet ja toisiaan pitkään rakastaneet perheen perustajat ajautuvat lopulta katastrofiin. Lopulta ollaan sellaisessa jumissa, että ulospääsyyn ei ole työkaluja eikä edellytyksiä kun toista pidetään ihan hirviönä unohtaen, että millainen hän oli kun häneen rakastuit. Joku sanoo että "ei voi kun tunteet on kuolleet", kun ne itse asiassa on jouduttu tappamaan ihan itse ja aika itsestäänselvistä syistä. Niin kauan kun tuntee jotain, vaikka vihaa, niin on tunteita ja asioita voi korjata. Jos ei tunne mitään, niin sitten onkin eri juttu.

        "7 vuotta naimisissa ja ero" - sääntökin lienee tilanne, missä lapsi on 4-6 vuotias ja mies on ajanut itsensä liian kauas asioista mitä vaimo kaipaa; turvallista kalliota joka taitaa hauskanpidon, omaa huumorintajun arjenkin asioissa, ihailee & haluaa sinua ehdoitta, antaa tilaa ja yksilön kunnioittamisen kautta mahdollistaa molempien kehittymisen yksilöinä. Omakotitalot ja autot on täysin kakkoskategoriassa, vaikkei miehet sitä aina ymmärräkkään.

        Itse yksilöitä ajatellen… pitäisi muistaa päästää toista kauemmas jotta hän itse voi tulla takaisin lähellesi… ja hän kyllä tulee tietäessään, että teet sen häntä ajatellen. Vaikka sitä kuinka haluaisi hallita toista, rajata hänen vapauksiaan, kiilata hänen kylkeen kiinni ja halata hänet tukehduksiin… niin se, että päästät hänet kulkemaan ja hengittämään antaa hänelle itselleen mahdollisuuden tulla tekemään tuo sama sinulle ihan omasta tahdostaan. Itsenäisenä yksilönä joka rakastaa toista yksilöä jonka kanssa tahtoo elää.

        Tuohon ei miehesi nykyisellään pysty... varmasti pystyisi jälleen, jos hän saisi itsensä pystyyn. Joudut kuolettamaan tunteesi jotta pääset omaan tilaasi hengittämään, olemaan oma itsesi ja jotta edes sinä voit arvostaa itseäsi… samalla kun miehesi tietämättään auttaa sinua loittonemaan yhä kauemmaksi vaikka hän haluaisi sinut kylkeensä kiinni. Erittäin paradoksaalista ja johtaa ilman muutoksia siihen, että olet itsesi mutta tuon parisuhteen ulkopuolella.

        Äh, taas mä innostuin kirjoittamaan ja keskellä työpäivää… nyt tekin menitte työni edelle.
        Nukuin viime yön 5-vuotiaan likan lastensängyssä kun nukahdin iltiksellä tyttö kaikussa puoli ysiltä. Puoli kuuden aikaan: "ishi, mitä kello on, herätäänksme jo?"

        Olen useasti vuosien saatossa kertonut hänelle kuinka kaipaan sitä entistä miestäni. Iloista, ystävällistä ja aina innokasta ( seksillä on meille aina ollu suuri merkitys, mutta nyt en ole pyyynnöstäkään huolimatta häntä illalla sänkyymme vaan jää seurustelemaan lasin kanssa, jossain vaiheessa pyynnötkin pitää lopettaa.. ) joka kotonakin tarttui imuriin jos huomasi sitä kaivattavan. Hän on vastannut että sitä miestä ei enään ole. No mitäs sitten voi tehdä... Kusipää on jäänyt jäljelle ja vanha rakas mieheni ollut kateissa jo vuosia. En ole jaksanut tänne aivan kaikkea avata, mutta voi niitä lukemattomia kertoja kun olen saanut aivan normaaliin arkiseen kysymykseen vastaukseksi että mitä v****a se sulle kuuluu tai mitä v****a sä kuvittelet. Se tuntuu iskulta suoraan päin kasvoja! Ehkä jopa sattusi vähemmän jos löisi. Varsinkin kun tuo kielenkäyttö ei ole arkeamme.
        Ihanaa viikonloppua sinulle perheenisä, pidä teistä huolta!


    • Perheenisä

      Taas on viikonloppu tulossa... odotatko vai pelkäätkö sitä?

      Aina kun sitä voi huonosti, tuntuu vapaat ja etenkin juhlapyhät pahalta vaikka niiden kuuluisi tuntua arkea kivemmilta...

      • Desperado1

        Ihan hirveä viikonloppu meneillään ja monta takana. Olen helpottunut jokaisesta maanantaista ja samalla kamalan väsynyt koska en saa henkisesti lepoo ollenkaan. Tavarat pitäsi jakaa ja lapsille kertoa mutta en ole saanut lupaa siihen.. Mies käyttäytynyt kuin ruutitynnyri, välillä ihan ok ja välillä uhkailee kaikella mahdollisella. Hommannut itselleen pienen asunnon ulkomialta ja nyt ei lähde nykyisestä kodista koska mun pitäisi ymmärtää että hänellä on kulija.


      • entinen yh
        Desperado1 kirjoitti:

        Ihan hirveä viikonloppu meneillään ja monta takana. Olen helpottunut jokaisesta maanantaista ja samalla kamalan väsynyt koska en saa henkisesti lepoo ollenkaan. Tavarat pitäsi jakaa ja lapsille kertoa mutta en ole saanut lupaa siihen.. Mies käyttäytynyt kuin ruutitynnyri, välillä ihan ok ja välillä uhkailee kaikella mahdollisella. Hommannut itselleen pienen asunnon ulkomialta ja nyt ei lähde nykyisestä kodista koska mun pitäisi ymmärtää että hänellä on kulija.

        Paljon voimia sinulle! Eron jälkeen varmasti helpottaa, kun stressi lievenee. Miksi miehesi muuttaa ulkomaille? Eikö hän aio osallistua lasten kasvatukseen? Onko sinulla tukiverkkoa, joka sinua auttaa?

        Tiedän, että kaikki tuntuu nyt raskaalta ja vaikealta, mutta uskon todella, että kaikki tulee menemään parhain päin! Kuulostat vastuulliselta ja hyvältä äidiltä.


      • Eriskummallista
        Desperado1 kirjoitti:

        Ihan hirveä viikonloppu meneillään ja monta takana. Olen helpottunut jokaisesta maanantaista ja samalla kamalan väsynyt koska en saa henkisesti lepoo ollenkaan. Tavarat pitäsi jakaa ja lapsille kertoa mutta en ole saanut lupaa siihen.. Mies käyttäytynyt kuin ruutitynnyri, välillä ihan ok ja välillä uhkailee kaikella mahdollisella. Hommannut itselleen pienen asunnon ulkomialta ja nyt ei lähde nykyisestä kodista koska mun pitäisi ymmärtää että hänellä on kulija.

        Nyt en ymmärrä. Miksi sinä et saisi kertoa lapsille ja laittaa rattaita pyörimään? Mieshän itse on avioeron valinnut, kun ei ole suostunut asioita korjaamaan?


      • Desperado1
        Eriskummallista kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä. Miksi sinä et saisi kertoa lapsille ja laittaa rattaita pyörimään? Mieshän itse on avioeron valinnut, kun ei ole suostunut asioita korjaamaan?

        Itse näen asian niin että haluaa hetken uskotella itselleen että kaikki on ennallaan...


    • Desperado1

      Ainakin osittain muuttamassa ulkomaille, sanoi ettei häntä täällä mikään pitele. Ehdotin että lapset?! Niille mä kuulemma joudun selittämään tämän asian koska se on mun vika, ei menisi ulkomaille jollen hakisi eroa. Ihan himmee, minäkö ottaisin kontolleni aikuisen ihmisen päähänpistoja. Jos aikoo siellä asua niin selitelköön itse ratkaisujaan lapsille.

    • No huhuh mitä meininkiä!!!
      Siis niin lapsellista toimintaa mieheltä, että menee jo täyden kierroksen ympäri ja tulee melkein takaisin "upeata" - osastolle.

      Oletko varma, että on ostanut ulkomailta asunnon?? Tuossa voi olla viiden euron paikka miehelle käyttää tuollaista keksittyä juttua ulkomaille lähdöstä pelkästään sinua syyllistämään ja muka aiheuttamasi eron vahinkojen maksimoimiseksi.

      hohhoijaa... onpa siinä miehellä tapa osoittaa tunteensa perheensä hajoamisesta. Aimo annos katkeruutta, kostonhimoa ja sokeutta yksissä kuorissa. Ehkä näkee oman käytöksensä joku päivä... ja häpeää posket punaisina.

      • Desperado1

        Olen varma, on asunto olemassa. Luulen että hän uskoo pääsevänsä asiaa/asioita sinne pakoon ja saa sillä syyllistettyä minua, minä olen hänet ajanut ulkomaille. Lapset onneksi sen verran isoja että eivät taida mennä siihen vipuun.
        Aina kun luulen että hullumpaa ei tapahdu, niin aina tapahtuu. Kirjoitan asioita itselleni ylös etten vain unohda näitä asioita ja rupea joskus myöhemmin miettimään että mikä minua vaivasi kun totuus on että ei minua mikään vaivaa, mies vaan on sekaisin kun seinäkello. Joudun miettimään kenelle avaudun näistä asioista sillä ulospäin näyttää järjissään olevalta ja vain hyvin lähellä olevan ihmiset näkevät tilanteen. Tänään yritän taas jaksaa keskustella...


      • Muumimamma
        Desperado1 kirjoitti:

        Olen varma, on asunto olemassa. Luulen että hän uskoo pääsevänsä asiaa/asioita sinne pakoon ja saa sillä syyllistettyä minua, minä olen hänet ajanut ulkomaille. Lapset onneksi sen verran isoja että eivät taida mennä siihen vipuun.
        Aina kun luulen että hullumpaa ei tapahdu, niin aina tapahtuu. Kirjoitan asioita itselleni ylös etten vain unohda näitä asioita ja rupea joskus myöhemmin miettimään että mikä minua vaivasi kun totuus on että ei minua mikään vaivaa, mies vaan on sekaisin kun seinäkello. Joudun miettimään kenelle avaudun näistä asioista sillä ulospäin näyttää järjissään olevalta ja vain hyvin lähellä olevan ihmiset näkevät tilanteen. Tänään yritän taas jaksaa keskustella...

        Oletko ollut yhteydessä häneen perheeseensä? Saisitko tukea heidän puolelta, jotta miehesi näkisi ongelmansa? Sinä voit puolestaan avautua omalle perheellesi. He tulevat aina olemaan tukenasi.


      • Desperado1
        Muumimamma kirjoitti:

        Oletko ollut yhteydessä häneen perheeseensä? Saisitko tukea heidän puolelta, jotta miehesi näkisi ongelmansa? Sinä voit puolestaan avautua omalle perheellesi. He tulevat aina olemaan tukenasi.

        Hänellä on perhettä hyvin vähän, on kieltänyt minua olemasta yhteydessä näihin muutamaan ihmiseen. Muutama vuosi sitten kriisissä käännyin heidän puoleensa, sain hyödyksi vain mieheni silmittömän raivon. Ilmeisesti hekään ei saa olla yhteydessä minuun..


      • Muumimamma
        Desperado1 kirjoitti:

        Hänellä on perhettä hyvin vähän, on kieltänyt minua olemasta yhteydessä näihin muutamaan ihmiseen. Muutama vuosi sitten kriisissä käännyin heidän puoleensa, sain hyödyksi vain mieheni silmittömän raivon. Ilmeisesti hekään ei saa olla yhteydessä minuun..

        Kuulostaa erittäin oudolta... Olen seurannut tätä ketjua jonkin aikaa, ja olen yhä vakuuttuneempi siitä, että voit eron jälkeen paremmin. Tuntuu, että miehesi elää jo uutta elämäänsä.
        Kaikkea hyvää sinulle tulevaisuuteen! Eron jälkeen ole hieman itsekäs ja keskity itseesi ja lapsiisi. Anna miehesi tehdä itse mahdolliset virheensä. Pyri kuitenkin siihen, että lapset eivät unohda isänsä olemassaoloa, vaikka heidän isänsä ei tällä hetkellä ajattelisikaan järkevästi (muuttaminen ulkomaille). Vaikka vanhempien liitto ei toimisi, tulisi lasten kuitenkin säilyttää välinsä molempiin vanhempiin.


    • karrelle palanut

      Huikea keskustelu!
      Voimia sinulle Desperado1. Olet tehnyt aivan oikean ratkaisun. Olisipa minullakin ollut sinun rohkeutesi nuorena. Olen elänänyt aivan samanlaista elämää, siis aivan samanlaista. Nyt tulee 30 vuotta täyteen ja ero on edessä. Kadun vain hukkaan heitettyjä vuosia, joiden aikana toivoin, että kaikki vielä muuttuu. Nyt odotan vain oman elämäni alkamista, rauhassa elämistä, ilman toisen vähättelyä ja ilkeilyä.

      Ja kiitos sinulle perheenisä, aivan loistavaa tekstiä. Hienoa nähdä, että joku on päässyt tuosta suosta nousemaan. Etenkin kunnioitan sinua upeista elämänarvoistasi.

    • Kiitos viidesti

      Kiitos minunkin puolestani, hieno ketju.
      Kysyisinkin Perheenisältä, mitä hän sanoo tilanteesta joka on lähes samanlainen kun
      muillakin. Eroa kyllä siinä että mies juo vain kotona muka piilotellen mutta tietenkin lapset tietää, haistaa ja näkee!
      On perheeseen todella sitoutunut ja narsistinenkin välillä.
      Mutta mitä hänen päässään mahtaa liikkua kun hän sanoo kokoajan että kun mä
      vain alan seksihommiin niin hän muuttuu heti ja hänen ei tarvitse juoda. Uskoo tähän ihan tosissaan eli elääkö jossain ihme maailmassa. Ei pysty kertakaikkiaan tajuamaan tai siltä vaikuttaa että en vain enää tunne häntä kohtaan sitä mitä siihen tarvitaan.
      Minusta meidän suhteemme on rikki jo mutta en vain saa tehtyä ratkaisuja:(

      • karrelle palanut

        Kysyit Perheenisältä, mutta laitan tähän oman kokemukseni asiasta. Ulosantini ei ole pars mahdollinen, mutta yritän parhaani.

        Meillä oli sama tilanne, kaikki oli muka seksihommista kiinni. Seksi lopahti kun mies raahautui yöllä paskaisena, ilman suihkua ja kännissä viereeni ja alkoi kinuamaan seksiä. Ei onnistunut. Sanoin että humalaisen kanssa en niihin touhuihin ala, sekin oli nimittäin kokeiltu, eihän siitä edes mitään tullut, mies oli kovakourainen eikä edes kykenevä. Jossain vaiheessa hän sitten ilmoitti, että minun pitää tilata selvä ilta, lohduttavaa. Viina tässä nyt sitten kuitenkin ajoi kaiken muun yli, eli petipuuhat näivettyivät kokonaan. Kärsin tavattomasti asiasta, koska itse kaipasin läheisyyttä ja seksiä. Kolmetoista pitkää vuotta elin kokonaan selibaatissa. Noin kolme vuotta sitten yritimme "kohentaa" liittoamme, mies viimeinkin vähensi juomistaan ja yritimme sänkypuuhiakin. Nyt siitä ei vain tullut mitään, ei yhtään mitään, mieskunto oli tiessään. Asiaa yritettiin korjata sinisillä pillereilläkin, mutta ei apua. Viina vei minulta miehen ja elämänilon.

        Aina löytyy noita asioita, että jos teet niin tai teet näin, lopetan juomisen. Taivut ja yrität, mutta juominen ei ikinä lopu kuin hetkeksi aikaa ja taas saat kerätä itsesi sirpaleet kasaan pettymyksen jälkeen. Hiljalleen kaikki tunteet miestä kohtaan kuolevat ja odottaa vain sopivaa hetkeä riuhtaista itsensä irti. Minä odotin aivan liian kauan, syitä oli monia ja laitoin aina muut itseni edelle. Ne jotka ovat samanlaisessa tilanteessa, kehoitan kyllä pelastamaan itsensä. Mikään ei tämän ikäisenä harmita niin paljon, kuin elämättä jäänyt elämä.


      • kiitos viidesti,
        olet varmaankin äärimmäisen loukkaantunut siitä, että miehesi petti parisuhteenne alkamalla juomaan, vähättelemällä sinua ja eväämällä lapsiltaan isän jättäen perheeseenne vain yhden aikuisen eli sinut. Juominen on itsekästä kun taas sinun täällä avautuminen on juuri päinvastaista - kuin suhteen viimeisiä mahdollisuuksia tuosta viinan suosta etsivän naisen hätähuuto. Suhteenne on tällä hetkellä rikki, mutta sinun ärtymyksesi yhdessä huolestuneisuutesi kanssa kertoo että sinulla on yhä tunteita ja niin kauan kun näin, on myös toivoa.

        Mies varmaankin rakastaa teitä vaikkei siihen kykene, hän luulee että kaikki on hyvin eikä hän saa koppia elämän vastuista joita te kaikki tarvitsette häneltä. Mies on täysin pihalla kriisistänne ja siitä, että mitä sinä ajattelet ja että kuinka lähellä vaihtoehtoinen ulospääsy on sinun mielessäsi. Kyse ei tietenkään ole seksistä vaan läsnäolosta, kunnioituksesta, vastuun ottamisesta ja niistä elämän sampanjakuplien tekemisestä minkä vuoksi toista odottaa töistä kotiin. Nyt sinua ottaa kotiintulo kaaliin, kun tiedät mitä siellä odottaa. Sinua surettaa se, että mitä siellä voisi odottaa, muttei odota ihan saman miehen toimesta. Aamulla inhottaa tunne jälleen pilatuksi tulevasta päivästä...jotain mikä ei krapulaisen miehen päähän muuten juolahda.

        Miehesi ei näitä asioita sinusta oikeasti vaistoa eikä tajua, sillä alkoholi vie ensimmäisenä tunneälyn minkä jälkeen alkaa narsistisen itsekkään viina-masiksen kehittyminen. Rähinää, eristäytymistä, häilyvää mielialaa, voimattomuutta tehdä mitään... Hän luultavammin välillä inhoaa itseään siinä tilassa ja kokee riittämättömyyttä tietäessään, että sinä naisena kuten myös lapset tarvitsette aivan jotain muuta kuin 1.5 promillen kasan läskiä. Hän luultavammin haluaa sisimmissään ihan jotain muuta kuin päivittäistä pöhnää ja pettyy itseensä joka hmmetin päivä. On pelkkä risukasa ilman aurinkoa - been there.

        Ehkä tuosta sinulle antaa hieman kuvaa se, että kun minä olin yrittämässä irti, niin useimmiten itkin koko matkan kaupasta kotiin kun olin jälleen kerran napannut 6-päkin isoja kotimatkalla kyytiin vaikkei minun tarvinnut kaupassa käydä ollenkaan. Tiesin, että jälleen kerran petin itseni ja perheemme kotina toimivan parisuhteeni sillä, että taas rakensin niistä puolen litran tölkeistä henkisen aidan ympärilleni, eristäen luotani nuo ihanat naiset jotka minun kuuluisi kääriä syliini ja lämmittää heitä joka päivä.

        Älyttömän paradoksaalista mutta tosi tarina elämästäni… meni lähemmäs vuosi, ennen kuin suuttumukseni itseeni nousi niin kovaksi, että kävelin suoraan psykologille kysymään ”Minä rakastan perhettäni, olen urheilijan poika ja silti teen tätä, miksi prkl?” Taustalla oli sen tason unohduksiin painettuja rajumpia juttuja, että jätetään ne nyt tässä kertomatta… mutta silti tapajuominen loppui kuin seinään kun sain syyt hengiltä. Tärkeää on, että on sekä syitä olla selvä että syitä olla juomatta. Yksi ilta kannoin kaiken kotoa suoraan roskiin, sillä olin tehnyt valinnan.

        Känniseksiin suostuminen on sama kuin juomisen hyväksyminen – ei ei, ei käy. Juominen alkaa taas, ehkä parin seksittömän päivän jälkeen. Huolestuneen syyttelemätön lähestyminen sillä hetkellä selvää miestä kohden on aina keino saada jotain aikaan, sillä juovan henkinen kantti on todella ohkainen, syyt ihan kuin vyöryvät hänen ohitseen ja vastalukko on kohta päällä juomisineen jos mennään huutamaan, vaatimaan ja kiljumaan. ”Etkö sinä pidä itsestäsi kun sinun on juotava”, ”me haluamme sinut takaisin, sillä olet ilman viinaa ihana isä” , ”perheemme hajoaa kohta jos meitä on vain yksi vanhempi läsnä, annan minun auttaa sinua, auttaa meitä kaikkia tämän yli” ja ”mitä sinä haluat elämältä, tehdään se yhdessä ja aloitetaan nyt sillä tuo juominen ei ole se, mitä kumpikaan haluaa eikä meillä ole kuin kuukausia aikaa” niin edelleen… olisivat varmaankin olleet lauseita jotka olisivat pysäyttäneet ainakin minut jo aiemmin. Kyllä, tuo on kuin aikuinen puhuisi lapselle. Ja kyllä, epäreilua, sillä et ole hänen äitinsä.

        Parisuhteen jatkamisen edellytys on apu jolla juomiselle löydetään selkeät syyt ja nämä syyt on saatava käsitellyksi, nostettava puolisoiden väliseen keskusteluun ja hallintaan. Vaatii rehellisyyttä ja aitoa elämän valintojen tekemistä juovalta; me eli elämä vai pullo. Syitähän voi olla vaikka mitä… riittämättömyyden tunne, ikäkriisi, työperäiset asiat, miehen yksinäisyys perheessä tms. Syitä ei ole ”masentaa”, ”tykkään viinasta” tai ”sinä olet ilkeä kun et anna” - ei nuo ole syitä, ne on seurauksia. Ilman syiden käsittelyä ei juominen lopu ja se on ihan varma homma.

        Itse tajusin, pysäytin, etsin syyt ja käsittelin ne pois päiviltä, laihduin liki 20kg takaisin 25 vuotiaan mittoihin ja kadun joka päivä sitä, että kuinka paljon meni hukkaan siksi, että jouduin käymään tuon läpi.


      • Desperado1
        karrelle palanut kirjoitti:

        Kysyit Perheenisältä, mutta laitan tähän oman kokemukseni asiasta. Ulosantini ei ole pars mahdollinen, mutta yritän parhaani.

        Meillä oli sama tilanne, kaikki oli muka seksihommista kiinni. Seksi lopahti kun mies raahautui yöllä paskaisena, ilman suihkua ja kännissä viereeni ja alkoi kinuamaan seksiä. Ei onnistunut. Sanoin että humalaisen kanssa en niihin touhuihin ala, sekin oli nimittäin kokeiltu, eihän siitä edes mitään tullut, mies oli kovakourainen eikä edes kykenevä. Jossain vaiheessa hän sitten ilmoitti, että minun pitää tilata selvä ilta, lohduttavaa. Viina tässä nyt sitten kuitenkin ajoi kaiken muun yli, eli petipuuhat näivettyivät kokonaan. Kärsin tavattomasti asiasta, koska itse kaipasin läheisyyttä ja seksiä. Kolmetoista pitkää vuotta elin kokonaan selibaatissa. Noin kolme vuotta sitten yritimme "kohentaa" liittoamme, mies viimeinkin vähensi juomistaan ja yritimme sänkypuuhiakin. Nyt siitä ei vain tullut mitään, ei yhtään mitään, mieskunto oli tiessään. Asiaa yritettiin korjata sinisillä pillereilläkin, mutta ei apua. Viina vei minulta miehen ja elämänilon.

        Aina löytyy noita asioita, että jos teet niin tai teet näin, lopetan juomisen. Taivut ja yrität, mutta juominen ei ikinä lopu kuin hetkeksi aikaa ja taas saat kerätä itsesi sirpaleet kasaan pettymyksen jälkeen. Hiljalleen kaikki tunteet miestä kohtaan kuolevat ja odottaa vain sopivaa hetkeä riuhtaista itsensä irti. Minä odotin aivan liian kauan, syitä oli monia ja laitoin aina muut itseni edelle. Ne jotka ovat samanlaisessa tilanteessa, kehoitan kyllä pelastamaan itsensä. Mikään ei tämän ikäisenä harmita niin paljon, kuin elämättä jäänyt elämä.

        Meillä juominen ollut parhaimmillaan poissa 3 päivää, tosin silloinkin epäilin että olisiko kuitenkin ottanut salaa päivällä... Niin mieshän ei omasta mielestään edes juo. Hän ottaa vain eurooppalaiseen tapaan... Kirkasta menee kuitenkin tällä hetkellä 1,5 litraa viikossa. Harvoin on selvästi kännissä mutta huomaan kyllä jutuista milloin illan annos, pulska 2 dl on mennyt.
        Viinaa haisee kun tulee vihdoin pyolilta öin sänkyyn ja aamulla koko kämppä haisee vanhalta viinalta, tyhjiä ja täysiäkin pulloja piilottelee.


      • Muumimamma
        Desperado1 kirjoitti:

        Meillä juominen ollut parhaimmillaan poissa 3 päivää, tosin silloinkin epäilin että olisiko kuitenkin ottanut salaa päivällä... Niin mieshän ei omasta mielestään edes juo. Hän ottaa vain eurooppalaiseen tapaan... Kirkasta menee kuitenkin tällä hetkellä 1,5 litraa viikossa. Harvoin on selvästi kännissä mutta huomaan kyllä jutuista milloin illan annos, pulska 2 dl on mennyt.
        Viinaa haisee kun tulee vihdoin pyolilta öin sänkyyn ja aamulla koko kämppä haisee vanhalta viinalta, tyhjiä ja täysiäkin pulloja piilottelee.

        Voi Desperado1, ymmärrän sinua täysin. Ymmärrän myös, miksi haluat erota. Ei tuo ole ihmisarvoista elämää sinulle ja lapsillenne. Ehkä ero avaa miehesi silmät...


      • Kiitos viidesti
        perheenisa kirjoitti:

        kiitos viidesti,
        olet varmaankin äärimmäisen loukkaantunut siitä, että miehesi petti parisuhteenne alkamalla juomaan, vähättelemällä sinua ja eväämällä lapsiltaan isän jättäen perheeseenne vain yhden aikuisen eli sinut. Juominen on itsekästä kun taas sinun täällä avautuminen on juuri päinvastaista - kuin suhteen viimeisiä mahdollisuuksia tuosta viinan suosta etsivän naisen hätähuuto. Suhteenne on tällä hetkellä rikki, mutta sinun ärtymyksesi yhdessä huolestuneisuutesi kanssa kertoo että sinulla on yhä tunteita ja niin kauan kun näin, on myös toivoa.

        Mies varmaankin rakastaa teitä vaikkei siihen kykene, hän luulee että kaikki on hyvin eikä hän saa koppia elämän vastuista joita te kaikki tarvitsette häneltä. Mies on täysin pihalla kriisistänne ja siitä, että mitä sinä ajattelet ja että kuinka lähellä vaihtoehtoinen ulospääsy on sinun mielessäsi. Kyse ei tietenkään ole seksistä vaan läsnäolosta, kunnioituksesta, vastuun ottamisesta ja niistä elämän sampanjakuplien tekemisestä minkä vuoksi toista odottaa töistä kotiin. Nyt sinua ottaa kotiintulo kaaliin, kun tiedät mitä siellä odottaa. Sinua surettaa se, että mitä siellä voisi odottaa, muttei odota ihan saman miehen toimesta. Aamulla inhottaa tunne jälleen pilatuksi tulevasta päivästä...jotain mikä ei krapulaisen miehen päähän muuten juolahda.

        Miehesi ei näitä asioita sinusta oikeasti vaistoa eikä tajua, sillä alkoholi vie ensimmäisenä tunneälyn minkä jälkeen alkaa narsistisen itsekkään viina-masiksen kehittyminen. Rähinää, eristäytymistä, häilyvää mielialaa, voimattomuutta tehdä mitään... Hän luultavammin välillä inhoaa itseään siinä tilassa ja kokee riittämättömyyttä tietäessään, että sinä naisena kuten myös lapset tarvitsette aivan jotain muuta kuin 1.5 promillen kasan läskiä. Hän luultavammin haluaa sisimmissään ihan jotain muuta kuin päivittäistä pöhnää ja pettyy itseensä joka hmmetin päivä. On pelkkä risukasa ilman aurinkoa - been there.

        Ehkä tuosta sinulle antaa hieman kuvaa se, että kun minä olin yrittämässä irti, niin useimmiten itkin koko matkan kaupasta kotiin kun olin jälleen kerran napannut 6-päkin isoja kotimatkalla kyytiin vaikkei minun tarvinnut kaupassa käydä ollenkaan. Tiesin, että jälleen kerran petin itseni ja perheemme kotina toimivan parisuhteeni sillä, että taas rakensin niistä puolen litran tölkeistä henkisen aidan ympärilleni, eristäen luotani nuo ihanat naiset jotka minun kuuluisi kääriä syliini ja lämmittää heitä joka päivä.

        Älyttömän paradoksaalista mutta tosi tarina elämästäni… meni lähemmäs vuosi, ennen kuin suuttumukseni itseeni nousi niin kovaksi, että kävelin suoraan psykologille kysymään ”Minä rakastan perhettäni, olen urheilijan poika ja silti teen tätä, miksi prkl?” Taustalla oli sen tason unohduksiin painettuja rajumpia juttuja, että jätetään ne nyt tässä kertomatta… mutta silti tapajuominen loppui kuin seinään kun sain syyt hengiltä. Tärkeää on, että on sekä syitä olla selvä että syitä olla juomatta. Yksi ilta kannoin kaiken kotoa suoraan roskiin, sillä olin tehnyt valinnan.

        Känniseksiin suostuminen on sama kuin juomisen hyväksyminen – ei ei, ei käy. Juominen alkaa taas, ehkä parin seksittömän päivän jälkeen. Huolestuneen syyttelemätön lähestyminen sillä hetkellä selvää miestä kohden on aina keino saada jotain aikaan, sillä juovan henkinen kantti on todella ohkainen, syyt ihan kuin vyöryvät hänen ohitseen ja vastalukko on kohta päällä juomisineen jos mennään huutamaan, vaatimaan ja kiljumaan. ”Etkö sinä pidä itsestäsi kun sinun on juotava”, ”me haluamme sinut takaisin, sillä olet ilman viinaa ihana isä” , ”perheemme hajoaa kohta jos meitä on vain yksi vanhempi läsnä, annan minun auttaa sinua, auttaa meitä kaikkia tämän yli” ja ”mitä sinä haluat elämältä, tehdään se yhdessä ja aloitetaan nyt sillä tuo juominen ei ole se, mitä kumpikaan haluaa eikä meillä ole kuin kuukausia aikaa” niin edelleen… olisivat varmaankin olleet lauseita jotka olisivat pysäyttäneet ainakin minut jo aiemmin. Kyllä, tuo on kuin aikuinen puhuisi lapselle. Ja kyllä, epäreilua, sillä et ole hänen äitinsä.

        Parisuhteen jatkamisen edellytys on apu jolla juomiselle löydetään selkeät syyt ja nämä syyt on saatava käsitellyksi, nostettava puolisoiden väliseen keskusteluun ja hallintaan. Vaatii rehellisyyttä ja aitoa elämän valintojen tekemistä juovalta; me eli elämä vai pullo. Syitähän voi olla vaikka mitä… riittämättömyyden tunne, ikäkriisi, työperäiset asiat, miehen yksinäisyys perheessä tms. Syitä ei ole ”masentaa”, ”tykkään viinasta” tai ”sinä olet ilkeä kun et anna” - ei nuo ole syitä, ne on seurauksia. Ilman syiden käsittelyä ei juominen lopu ja se on ihan varma homma.

        Itse tajusin, pysäytin, etsin syyt ja käsittelin ne pois päiviltä, laihduin liki 20kg takaisin 25 vuotiaan mittoihin ja kadun joka päivä sitä, että kuinka paljon meni hukkaan siksi, että jouduin käymään tuon läpi.

        Olen niin sanaton. Kiitos perheenisä, koskettavaa ja osuvaa tekstiä.
        Olet oman elämäsi todellinen Mestari. Älä unohda sitä.

        Nämä sanasi ovat varmastikin totta. Näin se menee.
        Juova mieheni on todellakin kuin yksi lapsi. En ole suostunut hänen äidikseen ja
        siitä on puhetta joskus tullutkin. Olen sen vaiheen itseni kanssa jo ohittanut, jolloin puutuin juomiseen joka tasolla. Enää en jaksa kommentoida siihen mitään.
        Olen niin väsynyt asiaan että en jaksa puhua edes kannustavasti. Niin kuin annoit hienot esimerkit, jotka herättäisi.
        Vastassani on todella kaukana omista tunteistaan oleva mies joka ei sisäisistä asioista puhu edes minulle. Häntä on vaikea saada hoitoon. Ollaan kyllä käyty puhumassa jopa yhdessä, mutta ei sekään auttanut.

        Nyt tämä pyörii vain tuon yhden kehän ympärillä. Itse olen ajatellut olevani jo valmis eroon, mutta en taida olla kuitenkaan koska en vain enää jotenkin henno jättää "lasta". No se on ainainen oma ongelmani.

        Kaikista ei ehkä vain ole tekemään sinunlaisia viisaita valintoja.


      • Kiitos viidesti
        karrelle palanut kirjoitti:

        Kysyit Perheenisältä, mutta laitan tähän oman kokemukseni asiasta. Ulosantini ei ole pars mahdollinen, mutta yritän parhaani.

        Meillä oli sama tilanne, kaikki oli muka seksihommista kiinni. Seksi lopahti kun mies raahautui yöllä paskaisena, ilman suihkua ja kännissä viereeni ja alkoi kinuamaan seksiä. Ei onnistunut. Sanoin että humalaisen kanssa en niihin touhuihin ala, sekin oli nimittäin kokeiltu, eihän siitä edes mitään tullut, mies oli kovakourainen eikä edes kykenevä. Jossain vaiheessa hän sitten ilmoitti, että minun pitää tilata selvä ilta, lohduttavaa. Viina tässä nyt sitten kuitenkin ajoi kaiken muun yli, eli petipuuhat näivettyivät kokonaan. Kärsin tavattomasti asiasta, koska itse kaipasin läheisyyttä ja seksiä. Kolmetoista pitkää vuotta elin kokonaan selibaatissa. Noin kolme vuotta sitten yritimme "kohentaa" liittoamme, mies viimeinkin vähensi juomistaan ja yritimme sänkypuuhiakin. Nyt siitä ei vain tullut mitään, ei yhtään mitään, mieskunto oli tiessään. Asiaa yritettiin korjata sinisillä pillereilläkin, mutta ei apua. Viina vei minulta miehen ja elämänilon.

        Aina löytyy noita asioita, että jos teet niin tai teet näin, lopetan juomisen. Taivut ja yrität, mutta juominen ei ikinä lopu kuin hetkeksi aikaa ja taas saat kerätä itsesi sirpaleet kasaan pettymyksen jälkeen. Hiljalleen kaikki tunteet miestä kohtaan kuolevat ja odottaa vain sopivaa hetkeä riuhtaista itsensä irti. Minä odotin aivan liian kauan, syitä oli monia ja laitoin aina muut itseni edelle. Ne jotka ovat samanlaisessa tilanteessa, kehoitan kyllä pelastamaan itsensä. Mikään ei tämän ikäisenä harmita niin paljon, kuin elämättä jäänyt elämä.

        Kiitos myös sinulle, karrelle palanut.
        Onneksi et palanut kokonaan vaan pääsit vihdoin omaan elämään.
        Kysynkin sinulta, miten sinä lopulta sait tehtyä tuon päätöksen, autettiinko sinua?


      • karrelle planut
        Desperado1 kirjoitti:

        Meillä juominen ollut parhaimmillaan poissa 3 päivää, tosin silloinkin epäilin että olisiko kuitenkin ottanut salaa päivällä... Niin mieshän ei omasta mielestään edes juo. Hän ottaa vain eurooppalaiseen tapaan... Kirkasta menee kuitenkin tällä hetkellä 1,5 litraa viikossa. Harvoin on selvästi kännissä mutta huomaan kyllä jutuista milloin illan annos, pulska 2 dl on mennyt.
        Viinaa haisee kun tulee vihdoin pyolilta öin sänkyyn ja aamulla koko kämppä haisee vanhalta viinalta, tyhjiä ja täysiäkin pulloja piilottelee.

        Aivan, puhuttaessa asiasta ei minunkaan miehelläni ole ongelmaa viinan kanssa. Ensin on ´kaljan vuoro, sitten siirrytään viskiin. Rahaakin on aina viinaan löytynyt, vaikkei sitä sitten muuhun tarpeelliseen riittänytkään.

        Palatakseni vielä noihin seksihommiin, mikä miesten mielestä suurimmaksi osaksi juomisen aihettavat. Huvittavinta siinä on se, ettei ainakaan minun mieheni aivot ole riittäneet huomaamaan sitä tosiseikkaa, miten seksi vähenee juomisen lisääntyessa ja kuitenkin puutteessa eläminen on kokonaan vaimon syytä. Sitäkään ei osaa ymmärtää, että ehkä vaimokin kärsii seksinpuutteesta. Avioliiton alkuaikoina meillä ei ollut mitään ongelmia seksin suhteen, sitä harrastettiin jokseenkin päivittäin, siihen ei vaikuttaneet edes pienet lapset, kaikki oli hyvin. Mutta...sitten kuvioihin astui kunigas alkoholi päivittäin käytettynä. Ja siihenhä löytyi aina hyvä syy, miksi piti juoda. Aina kun tapahtui jotain oiken hyvää, oli niin hyvä mieli, suututti, stressasi, ei saanut unta ilman, ei nukkunut hyvin ilman jne jne

        Jaksamista sinulle, omien kokemuksieni perusteella olet tehnyt aivan oikean ratkaisun. Varmasti ero kirpaiseee todella pahasti, mutta varmasti selviät siitä. Parempi kuitenkin yksi iso kipu, kuin kärsiä vuosikymmeniä ja huomata miten elämä on valunut hukkaan aviioliiton osalta.

        Tsemppiä!!!


      • karrelle palanut
        Kiitos viidesti kirjoitti:

        Kiitos myös sinulle, karrelle palanut.
        Onneksi et palanut kokonaan vaan pääsit vihdoin omaan elämään.
        Kysynkin sinulta, miten sinä lopulta sait tehtyä tuon päätöksen, autettiinko sinua?

        Hei! En palanut ihan kokonaan. Suurin syy siihen ovat olleet lapseni, heidän takiaan on ollut pakko jaksaa. En ole vielä päässyt maaliin asti, mutta lopullinen päätös on nyt tehty. Järjestelen asioitani, minulla on edessa asunnon hankinta, muutto ja toimeentulon varmistaminen jollain tapaa, mutta hätä keksii kyllä keinot. Minulta menee tässä rytäkässä koti ja työkin, olemme yrittäjiä.

        Kyllä tuo päätös ihan itsestä lähti, kauan se vei, mutta nyt olen aivan varma asiasta. Olen sen sisimmässäni tiennyt pitkän aikaa, rohkeus vain on puuttunut ja ehkä jotain tunteitakin olen toiveikkaana elätellyt, että ehkä tämä tästä vielä. Nyt kun olen itseäni taremmin kuulostellut, olen vihdoin tajunnut, ettei minulla ole enää mitään tunteita miestäni kohtaan jäljellä, ei yhtään mitään.

        Tämän liiton aikan olen käynyt todella monta vaihetta itseni kanssa läpi. Arvottomuuden tunne, itsemurha-ajatukset, itseni mitätöiminen, olen ollut todella pohjalla. Kun muistelen itseäni aikaisemmin, olin todella positiivinen luonne ja nauroin paljon. Poikanikin joskus mainitsi, että elän varmasti 100vuotiaaksi, kun nauran niin paljon. Vuosien varrella tuo naurukin hävisi ja kyyneleet tulivat tutuimmiksi.

        Joten jos samankaltaista elämää joudut elämään, niin ei todellakaan kannata jäädä. Se ei siitä parane, päinvastoin, kidut vuodesta toiseen. Kun mies huomaa että mitään ei tapahdu vaikka jatkaa juomistaan, lisääntyy muukin loanheitto. Jos miehesi ei lopeta juomista kokonaan, siis aivan kokonaan vuoksesi, hän ei ole sinun arvoisesi.


      • Kiitos viidesti kirjoitti:

        Olen niin sanaton. Kiitos perheenisä, koskettavaa ja osuvaa tekstiä.
        Olet oman elämäsi todellinen Mestari. Älä unohda sitä.

        Nämä sanasi ovat varmastikin totta. Näin se menee.
        Juova mieheni on todellakin kuin yksi lapsi. En ole suostunut hänen äidikseen ja
        siitä on puhetta joskus tullutkin. Olen sen vaiheen itseni kanssa jo ohittanut, jolloin puutuin juomiseen joka tasolla. Enää en jaksa kommentoida siihen mitään.
        Olen niin väsynyt asiaan että en jaksa puhua edes kannustavasti. Niin kuin annoit hienot esimerkit, jotka herättäisi.
        Vastassani on todella kaukana omista tunteistaan oleva mies joka ei sisäisistä asioista puhu edes minulle. Häntä on vaikea saada hoitoon. Ollaan kyllä käyty puhumassa jopa yhdessä, mutta ei sekään auttanut.

        Nyt tämä pyörii vain tuon yhden kehän ympärillä. Itse olen ajatellut olevani jo valmis eroon, mutta en taida olla kuitenkaan koska en vain enää jotenkin henno jättää "lasta". No se on ainainen oma ongelmani.

        Kaikista ei ehkä vain ole tekemään sinunlaisia viisaita valintoja.

        Tietäisit vaan, missä tilanteessa taistelen meidän perheen puolesta.

        Sinuna lähettäisin lyhyen sähköpostin miehellesi ja se menisi näin:

        -------------------------------------
        Avaa linkki:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11826108

        Itse olen "Kiitos Viidesti".

        Terveisin,

        Vaimosi
        -------------------------------------


      • ??????
        perheenisa kirjoitti:

        Tietäisit vaan, missä tilanteessa taistelen meidän perheen puolesta.

        Sinuna lähettäisin lyhyen sähköpostin miehellesi ja se menisi näin:

        -------------------------------------
        Avaa linkki:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11826108

        Itse olen "Kiitos Viidesti".

        Terveisin,

        Vaimosi
        -------------------------------------

        ?


      • ?????? kirjoitti:

        ?

        Tarkoitin siis, että "Kiitos Viidesti" antaisi miehensä lukea tämän stringin jotta heidän tilanteen karuus paljastuisi miehelle. Onhan se nyt prkl... yhtäällä voi ihmietella, että miksei ihmiset saa otetta elämästään ja toisaalta sitä voi itsekin muistella, että ei se tuossa suossa ollessa kovin mahdolliseltakaan tuntunut.


      • veksittenvaan
        perheenisa kirjoitti:

        Tarkoitin siis, että "Kiitos Viidesti" antaisi miehensä lukea tämän stringin jotta heidän tilanteen karuus paljastuisi miehelle. Onhan se nyt prkl... yhtäällä voi ihmietella, että miksei ihmiset saa otetta elämästään ja toisaalta sitä voi itsekin muistella, että ei se tuossa suossa ollessa kovin mahdolliseltakaan tuntunut.

        Miten oma viesti poistetaan?


      • kiitos viidesti
        karrelle palanut kirjoitti:

        Hei! En palanut ihan kokonaan. Suurin syy siihen ovat olleet lapseni, heidän takiaan on ollut pakko jaksaa. En ole vielä päässyt maaliin asti, mutta lopullinen päätös on nyt tehty. Järjestelen asioitani, minulla on edessa asunnon hankinta, muutto ja toimeentulon varmistaminen jollain tapaa, mutta hätä keksii kyllä keinot. Minulta menee tässä rytäkässä koti ja työkin, olemme yrittäjiä.

        Kyllä tuo päätös ihan itsestä lähti, kauan se vei, mutta nyt olen aivan varma asiasta. Olen sen sisimmässäni tiennyt pitkän aikaa, rohkeus vain on puuttunut ja ehkä jotain tunteitakin olen toiveikkaana elätellyt, että ehkä tämä tästä vielä. Nyt kun olen itseäni taremmin kuulostellut, olen vihdoin tajunnut, ettei minulla ole enää mitään tunteita miestäni kohtaan jäljellä, ei yhtään mitään.

        Tämän liiton aikan olen käynyt todella monta vaihetta itseni kanssa läpi. Arvottomuuden tunne, itsemurha-ajatukset, itseni mitätöiminen, olen ollut todella pohjalla. Kun muistelen itseäni aikaisemmin, olin todella positiivinen luonne ja nauroin paljon. Poikanikin joskus mainitsi, että elän varmasti 100vuotiaaksi, kun nauran niin paljon. Vuosien varrella tuo naurukin hävisi ja kyyneleet tulivat tutuimmiksi.

        Joten jos samankaltaista elämää joudut elämään, niin ei todellakaan kannata jäädä. Se ei siitä parane, päinvastoin, kidut vuodesta toiseen. Kun mies huomaa että mitään ei tapahdu vaikka jatkaa juomistaan, lisääntyy muukin loanheitto. Jos miehesi ei lopeta juomista kokonaan, siis aivan kokonaan vuoksesi, hän ei ole sinun arvoisesi.

        Sinusta, karrelle palanut, toivoisin kuulevani lisää. Kuinka olet edennyt asiassa ja joko
        ero häämöttää?
        Mieheni ei aio juomistaan lopettaa (koska aiheuttaja olen minä)


    • Desperado1

      Hmmm... Taisin jo aiemmin kirjoittaa että aina vaan hullummaksi menee. Ja näin on. Koska olen joskus aiemmin vuosein saatossa avautunut hänen siskolleen siinä toivossa että voisin saada apua hänelle/meille niin sain pahan kerran korvilleni. Olen kuulemma mustamaalannut häntä ja puhunut täyttä paskaa (esim a- ongelmasta). Tiedän että olen puhunut "pahaa" mutta kun se kaikki on totta! Hänen pahat sanat ja laiminlyönnit on todellisuutta eikä tarinoita. Olen joskus aiemmin hakenut apua lähipiiriltä, mutta huomannut että se ei auta, mikään ei auta kun ihminen itse luulee olevansa elämänsä vedossa ja niin mahtipontisesti ettei kukaan lähipiirissä uskalla edes sanoa että herää jo!
      Korville saanti oli henkistä mutta piti sisällään fyysisen uhan hakkaamisesta ja tappamisesta. En usko että kirjoitan tämmöistä.... Apua! Auttakaa! Tämä ei ole paha uni vaan totta.
      Olen saanut asunnon johon yritän karata salaa tammikuussa, en vain tiedä miten toimia lasten kanssa. Haenko heidät kesken päivän koulusta muuttopuuhiin vai muutanko heiltäkin salaa heidän tavarat...

      • Desperafo1

        Jäi kertomatta että uhkaili selvinpäin..


      • olet ainakin yrittän
        Desperafo1 kirjoitti:

        Jäi kertomatta että uhkaili selvinpäin..

        Ehdottomasti muutat lapsetkin salaa, jos väkivallan uhka on olemassa. Jos kerrot lapsille etukäteen muutosta, voit olla varma, että he saattavat lipsauttaa vahingossa isälle suunnitelmansa. Pidä huoli, että mies ei saa tietää uutta osoitettanne. Maistraatissakin osoitteen saa salaiseksi?
        Mies on edelleen muuttamassa ulkomaille? Sieltä käsin tämä tuskin pystyy teitä vahingoittamaan millään tavalla. Onneksi.


      • K.T. USA.

        Saattaisi olla hyvä varustautua ulkopuoliseen apuun,jos miehesi on viinaan menevä.Asiaa helpottaisi jos hän muuttaisi ulkomaille,eihän hänestä sitten olisi uhkaa sinulle sekä lapsillesi.Ole pitkämielinen varustautuessasi,ja varovainen.Asiasi olisi hyvä raportoida viranomaisille jo varmuuden vuoksi,ettei tule yllätyksiä.Toivon Jumalan suojelua ja siounausta itsellesi ja lapsillesi.Pysy rohkeana,niin kaiken sotkun jälkeen voit nauttia elämästäsi lastesi seurassa ilman terroristia.


    • Ehkäpä terapiaan?

      Desperado, päivittelehän kuulumisia. Edellinen viestisi säikäytti!

      • Desperado1

        Toistaiseksi ehjänä. Mietin nyt kovasti että muutanko salaa


      • keski-ikäinen nainen
        Desperado1 kirjoitti:

        Toistaiseksi ehjänä. Mietin nyt kovasti että muutanko salaa

        Muuta ehdottomasti salaa - ystäviesi tuella ja konkreettisella muuttoavulla, ja mahdollisimman pian.
        Elämäsi on kuin omaa elämääni vuosia sitten.


      • Desperado1
        keski-ikäinen nainen kirjoitti:

        Muuta ehdottomasti salaa - ystäviesi tuella ja konkreettisella muuttoavulla, ja mahdollisimman pian.
        Elämäsi on kuin omaa elämääni vuosia sitten.

        Olen ymmälläni kun en tiedä mitä puhua lapsille... Isä on aina isä ja kuitenkin koen olevani pakotettu kertomaan ei niin kauniita asioita isästä... Tuntuu tosi häijyltä. Kerronko uhkauksista?! Mielestäni ne on kuitenkin ainoa syy salaa muutolle... Se voi lapsista tuntua isän pettämiseltä...


      • 7+11
        Desperado1 kirjoitti:

        Olen ymmälläni kun en tiedä mitä puhua lapsille... Isä on aina isä ja kuitenkin koen olevani pakotettu kertomaan ei niin kauniita asioita isästä... Tuntuu tosi häijyltä. Kerronko uhkauksista?! Mielestäni ne on kuitenkin ainoa syy salaa muutolle... Se voi lapsista tuntua isän pettämiseltä...

        En usko että lapset olisivat sinuun pettyneitä. Kuulet sitten jälkikäteen, miten he ovat tilanteen kokeneet jo kauan. Eron vireillepanon olet kai jo kertonut? Muuta ei ehkä vielä tarvitse.
        Salaa muutto ja tuntemattomaan osoitteeseen on hyvin järkevää tilanteessasi. Mieheen ei voi luottaa, viinapäissään voi tehdä kirjaimellisesti mitä tahansa. Vaikka listiä teidät kaikki yhteen kasaan. Tarvittaessa kutsu poliisi turvaamaan muuttosi tai ihan mitä vaan tunnet tarvitsevasi turvaksesi.
        Voimia ja onnea uuteen alkuun!


      • Ehkäpä terapiaan?
        Desperado1 kirjoitti:

        Olen ymmälläni kun en tiedä mitä puhua lapsille... Isä on aina isä ja kuitenkin koen olevani pakotettu kertomaan ei niin kauniita asioita isästä... Tuntuu tosi häijyltä. Kerronko uhkauksista?! Mielestäni ne on kuitenkin ainoa syy salaa muutolle... Se voi lapsista tuntua isän pettämiseltä...

        Ei sinun tarvitse selitellä mitään. Kerro lapsille, että aiot ottaa eron miehestäsi, ja koet että muuton on tapahduttava salaa, koska tilanne on mielestäsi tilanne vaatii sitä. Painota, että olet varma päätöksestäsi ja että sinun puolestasi lapset tulevat näkemään isäänsä normaalisti, mutta sinä et näe enää mahdollisuutta jatkaa/ saada onnellista tulevaisuutta miehesi kanssa.
        Paljon voimia sinulle!


      • Desperado1
        Ehkäpä terapiaan? kirjoitti:

        Ei sinun tarvitse selitellä mitään. Kerro lapsille, että aiot ottaa eron miehestäsi, ja koet että muuton on tapahduttava salaa, koska tilanne on mielestäsi tilanne vaatii sitä. Painota, että olet varma päätöksestäsi ja että sinun puolestasi lapset tulevat näkemään isäänsä normaalisti, mutta sinä et näe enää mahdollisuutta jatkaa/ saada onnellista tulevaisuutta miehesi kanssa.
        Paljon voimia sinulle!

        Ratkaisut lähenee. Asunto on tiedossa ja toivon että 2,5 viikon päästä olen siellä. Huh, vielä kun saisi sinniteltyä muutaman viikon ja mikä pahinta joulun...


      • Desperado1
        Desperado1 kirjoitti:

        Ratkaisut lähenee. Asunto on tiedossa ja toivon että 2,5 viikon päästä olen siellä. Huh, vielä kun saisi sinniteltyä muutaman viikon ja mikä pahinta joulun...

        Mies oireilee pahasti.. Tietää että tilinteko lähellä. Huutaa ja räyhää kaikkien muiden ihmisten olevan häiriöksi meidän elämässä. Joulu on käytännössä ohi ja nyt ero muuttuu arjeksi. Kysyn vielä kerran onko lähdössä ja jos ei niin puoli tyhjä koti odottaa joku päivä kun tulee kotiin.


    • Ehkäpä terapiaan?

      Desperadolla kaikki hyvin?

      • Desperado1

        No ei oikeastaan. Kaikki ratkaisut tuntuu vääriltä. Pois muuttaminen pelastaa mielenrauhani mutta ajaa minut tilanteeseen jossa olen rahallisesti aika tiukoilla ja mikä pahinta mies voi halutessaan maksimoida rahallisen ahdingon jarruttamalla talonmyyntiä... En ymmärrä kuinka voisin jäädä taloon kun mies ei suostu lähtemään ja jäämällä hän siipeilisi, söisi minun ostamat ruuat yms. Vaikka se nyt on nappikauppaa niin tuntuu sietämättömältä tämä tarkoituksellinen hyväksikäyttö. Itkettää kaiken aikaa varsinkin aamuisin... Mies tietää että haluan toimia " oikein" ja käyttää sitä hyväkseen häikäilemättä, pysyy poissa kotoa entistäkin tarkemmin jottemme voisi asioista puhua vaan yrittää unohtaa. Toisaalta säälin häntä kamalasti, rikkinäinen ihminen jota en saanut ehjäksi vaikka kuinka rakastin jopa itseni yli. Öisin herään siihen että hän hädissään etsii minua käsillään sängystä, silittää ja puristelee, jähmetyn paikoilleni itkemään. Itkua hän ei lohduta, ei ole koskaan lohduttanut, lapsetkaan ei saisi itkeä, hän kuulemma itkenyt viimeksi 13-vuotiaana ja syitä itkulle hän ei pysty koskaan ymmärtämään. Haluaisin niin kovasti edelleen olla kiltti hänelle vaikka tiedän että tekemällä niin en voita mitään... Pelkään ilmiriitaa ja hänen käytöstään siinä tilanteessa jonka voisin välttää salaa muuttamalla (tai siirtää suuttumusta) mutta jos muutan salaa... Kumpa löytäisi jonkun naisen ja lähtisi sovulla, riitelemättä....


      • Desperado1
        Desperado1 kirjoitti:

        No ei oikeastaan. Kaikki ratkaisut tuntuu vääriltä. Pois muuttaminen pelastaa mielenrauhani mutta ajaa minut tilanteeseen jossa olen rahallisesti aika tiukoilla ja mikä pahinta mies voi halutessaan maksimoida rahallisen ahdingon jarruttamalla talonmyyntiä... En ymmärrä kuinka voisin jäädä taloon kun mies ei suostu lähtemään ja jäämällä hän siipeilisi, söisi minun ostamat ruuat yms. Vaikka se nyt on nappikauppaa niin tuntuu sietämättömältä tämä tarkoituksellinen hyväksikäyttö. Itkettää kaiken aikaa varsinkin aamuisin... Mies tietää että haluan toimia " oikein" ja käyttää sitä hyväkseen häikäilemättä, pysyy poissa kotoa entistäkin tarkemmin jottemme voisi asioista puhua vaan yrittää unohtaa. Toisaalta säälin häntä kamalasti, rikkinäinen ihminen jota en saanut ehjäksi vaikka kuinka rakastin jopa itseni yli. Öisin herään siihen että hän hädissään etsii minua käsillään sängystä, silittää ja puristelee, jähmetyn paikoilleni itkemään. Itkua hän ei lohduta, ei ole koskaan lohduttanut, lapsetkaan ei saisi itkeä, hän kuulemma itkenyt viimeksi 13-vuotiaana ja syitä itkulle hän ei pysty koskaan ymmärtämään. Haluaisin niin kovasti edelleen olla kiltti hänelle vaikka tiedän että tekemällä niin en voita mitään... Pelkään ilmiriitaa ja hänen käytöstään siinä tilanteessa jonka voisin välttää salaa muuttamalla (tai siirtää suuttumusta) mutta jos muutan salaa... Kumpa löytäisi jonkun naisen ja lähtisi sovulla, riitelemättä....

        Tosin sitä naista säälisin seuraavaksi...


      • Ehkäpä terapiaan?
        Desperado1 kirjoitti:

        Tosin sitä naista säälisin seuraavaksi...

        Tiedät kuitenkin, että mielenterveytesi ja lastesi ja sinun turvallisuus on ykkösasioita. Taloudellinen puoli tulee aina hoitumaan, sitä ei tarvitse pelätä. Sinun tulee myös muistaa, että sääli on jollain tasolla sairautta, etkä voi parisuhdetta senkään varaan rakentaa.
        Pidä mielessäsi myös se, että miehelläsi olisi ollut monta mahdollisuutta pelastaa perheenne tulevaisuus, mutta tieten tahtoen juuri käyttää sinua hyväksi ja pysyy kotoa pois, tehden elämäsi vaikeammaksi ja mahdollisuuden pelastaa perheenne pienemmäksi. Sen voisi lukea siksi, että mies ei halua perheenne pysyvän ehjänä.
        Vaikutat tunnolliselta ja kaikkien hyvää-haluavalta-ihmiseltä, mutta elämässä tulee aika jolloin ihminen ymmärtää, että kukaan ei ole onnellinen, jos itse ei sitä ole. Ja sitä sinä et ole. Itket koko ajan. Ja miehesi ei edes tunne empatiaa pahaaoloasi kohtaan, vaikka itse aiheuttaa sen.


      • Desperado1 kirjoitti:

        No ei oikeastaan. Kaikki ratkaisut tuntuu vääriltä. Pois muuttaminen pelastaa mielenrauhani mutta ajaa minut tilanteeseen jossa olen rahallisesti aika tiukoilla ja mikä pahinta mies voi halutessaan maksimoida rahallisen ahdingon jarruttamalla talonmyyntiä... En ymmärrä kuinka voisin jäädä taloon kun mies ei suostu lähtemään ja jäämällä hän siipeilisi, söisi minun ostamat ruuat yms. Vaikka se nyt on nappikauppaa niin tuntuu sietämättömältä tämä tarkoituksellinen hyväksikäyttö. Itkettää kaiken aikaa varsinkin aamuisin... Mies tietää että haluan toimia " oikein" ja käyttää sitä hyväkseen häikäilemättä, pysyy poissa kotoa entistäkin tarkemmin jottemme voisi asioista puhua vaan yrittää unohtaa. Toisaalta säälin häntä kamalasti, rikkinäinen ihminen jota en saanut ehjäksi vaikka kuinka rakastin jopa itseni yli. Öisin herään siihen että hän hädissään etsii minua käsillään sängystä, silittää ja puristelee, jähmetyn paikoilleni itkemään. Itkua hän ei lohduta, ei ole koskaan lohduttanut, lapsetkaan ei saisi itkeä, hän kuulemma itkenyt viimeksi 13-vuotiaana ja syitä itkulle hän ei pysty koskaan ymmärtämään. Haluaisin niin kovasti edelleen olla kiltti hänelle vaikka tiedän että tekemällä niin en voita mitään... Pelkään ilmiriitaa ja hänen käytöstään siinä tilanteessa jonka voisin välttää salaa muuttamalla (tai siirtää suuttumusta) mutta jos muutan salaa... Kumpa löytäisi jonkun naisen ja lähtisi sovulla, riitelemättä....

        Ei ole sinun hommasi korjata toista - kyllä se on hänen tehtävänsä olla elinkelpoinen perheenisä & puoliso avioliitossanne. Ihanaa, että olet tehnyt sen mitä olet tehnyt teidän koko perheen puolesta ja vielä kertonut sen kaiken meille muille.

        Homma ei korjaannu niin kauan kun ongelmien lähde ei korjaa asioita. Sinä et ole epäonnistunut vaikka et saanutkaan miestäsi heräämään niin kuten esimerkiksi minä heräsin. Ehkä minä halusin ja kaipasin tätä järkevän elämän ihanuutta tarpeeksi kun taas hän ei ainakaan vielä tajua mitä on menettämässä ja miksi.

        Nyt sinun on vain päästävä ulos tuosta tilanteesta, irti hänen vaikutusvallasta olemaan kaksi erillistä ruokakuntaa ilman raastavaa dialogia. Tarvitaan rauhaa ja turvaa. Taloudesta ei kannata olla huolissaan - se on loppujen lopuksi helpoimpia asioita... eli sinun ratkaistavissa oleva asia.

        Omia prosessejani miettien.... voi aina olla, että muutaman kuukauden jälkeen miehesi tulee eteesi täysin erilaisena, positiivisena yllätyksenä. Ei sitä, että tämä olisi joku "naps-naps kaikki hyvin" ja elämä jatkuu... en todellakaan manaa mitään tuollaista vaan tarkoitan tällä sitä, että poismuutto ja ihan selkeä asumusero jolla on selkeä tavoite eli ero tai täydellinen täyskäännös asioissa voi laukaista sen muutoksen, mitä olet kaivannut jo vuosia. Muistaen, että kuinka pitkään ja kuinka älytöntä meno on ollut, niin tuossa on kyllä älyttömän monta miinaa; mies on ihan baskana lopulta tajutessaan asioiden syy-seuraukset, syyllisyyttä on loputtomasti varastossa, sinun on vaikea luottaa ja uskoa mihinkään vaikka aurinko kuinka paistaisi jne jne.

        Voi myös olla, ettei laukaise yhtään mitään ja mies dokaa itsensä hengiltä lopulla omaisuudellaan ja tällöin tärkeintä on se, ettet sinä enään ole epäitsekkäänä siinä vieressä yrittämässä mahdotonta.


      • Desperado1
        Ehkäpä terapiaan? kirjoitti:

        Tiedät kuitenkin, että mielenterveytesi ja lastesi ja sinun turvallisuus on ykkösasioita. Taloudellinen puoli tulee aina hoitumaan, sitä ei tarvitse pelätä. Sinun tulee myös muistaa, että sääli on jollain tasolla sairautta, etkä voi parisuhdetta senkään varaan rakentaa.
        Pidä mielessäsi myös se, että miehelläsi olisi ollut monta mahdollisuutta pelastaa perheenne tulevaisuus, mutta tieten tahtoen juuri käyttää sinua hyväksi ja pysyy kotoa pois, tehden elämäsi vaikeammaksi ja mahdollisuuden pelastaa perheenne pienemmäksi. Sen voisi lukea siksi, että mies ei halua perheenne pysyvän ehjänä.
        Vaikutat tunnolliselta ja kaikkien hyvää-haluavalta-ihmiseltä, mutta elämässä tulee aika jolloin ihminen ymmärtää, että kukaan ei ole onnellinen, jos itse ei sitä ole. Ja sitä sinä et ole. Itket koko ajan. Ja miehesi ei edes tunne empatiaa pahaaoloasi kohtaan, vaikka itse aiheuttaa sen.

        Niin, en tiedä mutta luulen että kaipa sitä voisi sossusta saada apua hetkelliseen rahapulaan jos oikein paha paikka tulisi. En tunne käytäntöjä mutta kaiketi lapset tarvitsee ruokaa ainakin. Tajusin tänään etten voi erikseen muuuttoa pitkittää, oma mielialani on kääntymässä kaiken aikaa huonommaksi ja kotiin on kurja tulla, suorastaan vastenmielistä. Jotta en tuhoa itseni tässä samalla ja lapsilla olisi äiti johon tukeutua täytyy pelastaa itsensä heti kun mahdollista.


      • Desperado1
        perheenisa kirjoitti:

        Ei ole sinun hommasi korjata toista - kyllä se on hänen tehtävänsä olla elinkelpoinen perheenisä & puoliso avioliitossanne. Ihanaa, että olet tehnyt sen mitä olet tehnyt teidän koko perheen puolesta ja vielä kertonut sen kaiken meille muille.

        Homma ei korjaannu niin kauan kun ongelmien lähde ei korjaa asioita. Sinä et ole epäonnistunut vaikka et saanutkaan miestäsi heräämään niin kuten esimerkiksi minä heräsin. Ehkä minä halusin ja kaipasin tätä järkevän elämän ihanuutta tarpeeksi kun taas hän ei ainakaan vielä tajua mitä on menettämässä ja miksi.

        Nyt sinun on vain päästävä ulos tuosta tilanteesta, irti hänen vaikutusvallasta olemaan kaksi erillistä ruokakuntaa ilman raastavaa dialogia. Tarvitaan rauhaa ja turvaa. Taloudesta ei kannata olla huolissaan - se on loppujen lopuksi helpoimpia asioita... eli sinun ratkaistavissa oleva asia.

        Omia prosessejani miettien.... voi aina olla, että muutaman kuukauden jälkeen miehesi tulee eteesi täysin erilaisena, positiivisena yllätyksenä. Ei sitä, että tämä olisi joku "naps-naps kaikki hyvin" ja elämä jatkuu... en todellakaan manaa mitään tuollaista vaan tarkoitan tällä sitä, että poismuutto ja ihan selkeä asumusero jolla on selkeä tavoite eli ero tai täydellinen täyskäännös asioissa voi laukaista sen muutoksen, mitä olet kaivannut jo vuosia. Muistaen, että kuinka pitkään ja kuinka älytöntä meno on ollut, niin tuossa on kyllä älyttömän monta miinaa; mies on ihan baskana lopulta tajutessaan asioiden syy-seuraukset, syyllisyyttä on loputtomasti varastossa, sinun on vaikea luottaa ja uskoa mihinkään vaikka aurinko kuinka paistaisi jne jne.

        Voi myös olla, ettei laukaise yhtään mitään ja mies dokaa itsensä hengiltä lopulla omaisuudellaan ja tällöin tärkeintä on se, ettet sinä enään ole epäitsekkäänä siinä vieressä yrittämässä mahdotonta.

        En usko enään että hänen " herääminen" on mahdollista. Nytkin valehtelee lapsille ja lupaa lemmikit ja hienot asunnot, ilman että niihin on mitään mahdollisuuksia...
        Ja luottamus, sitä olisi hyvin vaikea herättää kun on sen joka saralla pettänyt. Lapset yllättävän ymmärtäväisiä ja "nopeasti" toipuvia, herralle kiitos siitä.
        Kiitos sinulle taas perheenisä, pidä aina huoli itsestäsi ja perheestäsi.


      • Ehkäpä terapiaan?
        Desperado1 kirjoitti:

        Niin, en tiedä mutta luulen että kaipa sitä voisi sossusta saada apua hetkelliseen rahapulaan jos oikein paha paikka tulisi. En tunne käytäntöjä mutta kaiketi lapset tarvitsee ruokaa ainakin. Tajusin tänään etten voi erikseen muuuttoa pitkittää, oma mielialani on kääntymässä kaiken aikaa huonommaksi ja kotiin on kurja tulla, suorastaan vastenmielistä. Jotta en tuhoa itseni tässä samalla ja lapsilla olisi äiti johon tukeutua täytyy pelastaa itsensä heti kun mahdollista.

        Sosiaalitoimi yleensä, ainakin tietääkseni, auttaa avioerotilanteissa, jos vanhemmat eivät kykene enää olemaan saman katon alla. Lasten etua kai kaikki viranomaiset ajavat.
        Sinun tulee pitää ensisijaisesti huolta itsestäsi, että jaksat viedä itsesi ja lapsesi tämän muutoksen lävitse kohti parempaa elämää. Lapsesi tulevat tarvitsemaan paljon ymmärrystä ja tukea, varsinkin jos eivät tiedä totuutta isänsä käytöksestä sinua kohtaan. Ja on asioita, joita lasten ei tulisi tietääkään. Jotkin asiat kuuluvat vain meille vanhemmille.
        Pidä itsesi vahvana!


    • Elokuva FIREPROOF

      Pystytkö katsomaan tän leffan,siinä voisi olla hyötyä sinun tapauksessasi.

      Voimia, rakkautta ja anteeksiantavaista mieltä sinulle...

    • puolueeton1

      Melkein kaikki virheet ja rikkomukset on mahdollista korjata mutta vaatii molemmat osapuolet avoimesti myöntämään virheensä.Aviorikosta on hirveän vaikea antaa anteeksi,jos ei siihen ole itsekkin syyllistynyt.Tasoissa oleminenkaan ei tyydytä,koska mustasukkaisuus jäytää mieltä,mahtoikohan puolisollani olla paremmat nautinnot sen vieraan perkuleen kanssa ? Aihe on vaikeinpia asioita parisuhteissa,ja ne tulevat helposti esiin pienenkin erimielisyyden noustessa .Anteeksiantaminen on hyvin yksilöllistä,ja vain harva kykenee siihen täydellisesti.
      Uuden puolison ottaminen voi alkaa kaiken saman uudestaan,se riippuu luonteesta.Joku elää pettääkseen toista,kun taas toinen elää uskollisena horjumatta.Seksuaalisuudessa,tilaisuus tekee pettäjän.

    • Ehkäpä terapiaan?

      Desperadolla kaikki hyvin?

    • Desperado1

      Ei hyvin ei. Mies maalannut lapsille täysin epärealistisen kuvan hänen tulevaisuudestaan ja kodistaan. Lupaillut teinarille vapauksia kuin aikuiselle ja puhuu lapsille asioita joita kieltää kertomasta minulle. Nuorempi tainnut tajuta sumutuksen mutta vanhempin tuntuu uskovan kaiken roskan. Olen yitäänyt varovasti sanoa että isän ääneen puhumat asiat on hänen haaveita ja eivät ehkä toteudu kuten puhuu ( tiedän että ei toteudu). Olen tajunnut että ei ole vieläkään kertonut juuri kenellekkään erosta, yrittää salata asiaa... Olen välillä niin sanoin kuvaamattoman ahdistunut..
      En tiedä mistä ja miten saada apua, mies on umpihullu mutta näyttää ja näyttelee järkevää ihmistä kodin ulkopuolella...

      • Ehkäpä terapiaan?

        Millaista apua tarvitset? Rahallista? Sosiaalitoimi auttaa sinua muutossa ja kaikessa muussakin. Ja uskoisin, että sinulla on myös ystäviä, jotka ovat tukena sinulle...?

        Tiedän, että äitinä sinusta tuntuu pahalta miehesi nostavan lapsesi pilviin lupailemalla asioita, jotka eivät koskaan toteudu, mutta et voi paljoakaan muuta asialle tehdä kuin antaa heidän huomata, että isänsä puheet eivät paljoa paina tulevaisuudessa. Jokainen vanhempi on vastuussa tekemisistään ja miehesikin tulee tulevaisuudessa huomaamaan, että lapsesi eivät välttämättä halua olla tekemisissä hänen kanssaan, huomatessaan, että isän sanat eivät merkitse mitään. Silloin on sinun tehtäväsi tukea heitä. Hyvä, että olet jo valmistanut heitä kertomalla, että kaikki puheet eivät tule välttämättä pitämään paikkaansa.

        Sinun pitää olla rohkea ja tehdä se ensimmäinen siirto. Nouse tilanteen yläpuolelle ja hanki itsellesi onnellinen elämä.


      • Desperado1
        Ehkäpä terapiaan? kirjoitti:

        Millaista apua tarvitset? Rahallista? Sosiaalitoimi auttaa sinua muutossa ja kaikessa muussakin. Ja uskoisin, että sinulla on myös ystäviä, jotka ovat tukena sinulle...?

        Tiedän, että äitinä sinusta tuntuu pahalta miehesi nostavan lapsesi pilviin lupailemalla asioita, jotka eivät koskaan toteudu, mutta et voi paljoakaan muuta asialle tehdä kuin antaa heidän huomata, että isänsä puheet eivät paljoa paina tulevaisuudessa. Jokainen vanhempi on vastuussa tekemisistään ja miehesikin tulee tulevaisuudessa huomaamaan, että lapsesi eivät välttämättä halua olla tekemisissä hänen kanssaan, huomatessaan, että isän sanat eivät merkitse mitään. Silloin on sinun tehtäväsi tukea heitä. Hyvä, että olet jo valmistanut heitä kertomalla, että kaikki puheet eivät tule välttämättä pitämään paikkaansa.

        Sinun pitää olla rohkea ja tehdä se ensimmäinen siirto. Nouse tilanteen yläpuolelle ja hanki itsellesi onnellinen elämä.

        Olen ruvennut ajattelemaan ettei lasten ole turvallista hänen kanssaan, ajaa esim. Autoa muutaman viinilasin jälkeen koska on iso mies ja pikkuhörppy palaa hetkessä yms. Nyt kun olemme saman katon alka voin tarvittaesssa itse autoilla jos lapset tarvitseekin kyytiä pois kaverilta mutta pelkään ettei ainakaan vähennä juomista jatkossa... On onneksi ihania ystäviä ja paljon, ovat olleet todella tarpeen, pelkään vaan lopullista räjähdystä mieheni suunnalta, varsinkin kun viimeksi eilen huomasin että ei kerro kenellekään erosta, kieltää siis sen. Tarvitsen siis ulosmuuton pian. Kiitos kun välität. Tarvitsen nyt jokaisen ihmisen lämpöisen ajatuksen selvitäkseni täysipäisenä tilanteesta ulos.


      • tukisukka

        Soita Ensi- ja turvakotien päivystykseen jos on hyvin vaikeaa ja haluat keskusteluapua. Sinnehän voi mennäkin jos on turvatalo järjellisen matkan päässä ja kun aihetta tuntuu olevan. Voisit sieltä käsinkin organisoida muuton turvallisesti.

        Ilmoita itse lähestyvästä erosta tahoille joiden mielestäsi kuuluu tietää mutta mies salaa asiaa. Äläkä epäröi ottaa poliisiin yhteys, mieluummin kerran turhaan kuin kerran liian myöhään.


      • Tee jo päätös
        Desperado1 kirjoitti:

        Olen ruvennut ajattelemaan ettei lasten ole turvallista hänen kanssaan, ajaa esim. Autoa muutaman viinilasin jälkeen koska on iso mies ja pikkuhörppy palaa hetkessä yms. Nyt kun olemme saman katon alka voin tarvittaesssa itse autoilla jos lapset tarvitseekin kyytiä pois kaverilta mutta pelkään ettei ainakaan vähennä juomista jatkossa... On onneksi ihania ystäviä ja paljon, ovat olleet todella tarpeen, pelkään vaan lopullista räjähdystä mieheni suunnalta, varsinkin kun viimeksi eilen huomasin että ei kerro kenellekään erosta, kieltää siis sen. Tarvitsen siis ulosmuuton pian. Kiitos kun välität. Tarvitsen nyt jokaisen ihmisen lämpöisen ajatuksen selvitäkseni täysipäisenä tilanteesta ulos.

        Ei kuulosta hyvältä paikalta elää lapsille. Isä lupailee lapsilleen kaikenlaista ja on ilmeisesti kertonut, että vanhemmat eroaa, mutta sitten sinä alat perumaan eroa. Oikeata juupas-eipäs-leikkiä. Lasten psyyke kärsii.


    • Oskari onneton

      Samanlaisessa myllyssä jo 15 vuotta eläneenä ja jotenkin 'laitostuneena' on kovin vaikea uskoa korjauksiin. Hieman sairastelleena on vain ottanut kaiken avun vastaan muuten turtuneena - ei ole myöskään lapsia sitomassa yhteen. Toisaalta ero ja hyppy "altaan syvään päähän" pelottaa semminkin kun on liikuntarajoitteinen l. markkina-arvo ei ole häävi. Joo, kyllähän sitä "silmää" saa naisilta, mutta en voi sille rakentaa. Huonolta näyttää vaikka fasadi on hieno.

      Uskon kyllä parisuhteen eheyttämiseen, mutta ensin molempien on itse huomattava ongelmat. Vasta sitten voi yrittää palauttaa jotain kauan kadoksissa ollutta ja jo väljähtynyttä. Ammattiapu on hyvä keino, mutta vaatii sitoutumista. Rikkinäisen voisi saada tällöin raiteilleen.

    • a86f

      Yksinkertaistettu vastaus: Ei.

      h

    • Ehkäpä terapiaan?

      Mitä Desperadolle kuuluu?

      • Desperado1?1

        Asiat hieman edenneet mutta paljon tapahtunut jo välissä asoita koita en voi avata. Valitettavasti osoite edelleen sama, kun osoite muuttuu voin taas hengittää. Onneksi minulla maailman parhaat ystävät ja apua muutenkin. Jostain syystä en voi käyttää omaa nimimerkkiäni joten toivon että yhdistyy kuitenkin vanhaan.


    • Ehkäpä terapiaan?

      Onko Desperadolla kaikki hyvin?

      • Desperado1?1

        Olen hukannut elämästäni monta kuukautta, neuvoksi muille sanoisin että jos tietää että on hyvin vaikeasta kumppansita kyse niin ero täytyy suorittaa tykillä ei odottaen neuvotteluita tai sovinnolla eteenpäin menoa. Minulla nyt juristi mutta olisin tarvinnut sen jo kuukausia sitten. Exä käyttäytyy kuin lapsi, ei komenna lapsia enään ollenkaan, päinvastoin. Ei maksa lasten vaatteista osaansa ja blaablaa. Olen vihdoin pääsemässä omaan kotiin tosin sekin tapahtuu nyt tietyin mutkin koska exä ei muuttoa olisi hyväksynyt...
        Elämä alkaa muutamien päivien sisällä uudestaan..


    • lellu..

      Niinhän sen on. Viesteistäsi voi lukea että mies on alkoholisoitunut ja vaikea.
      Sukulaiseni muutti vastaavassa tilanteessa salaa. Kun mies oli lähtenyt töihin , muuttoauto ajoi pihaan. Muutitko yksin vai tulivatko lapset mukaan ?

      Kannattaisiko sinun toimia suoraviivaisemmin ilman mitään mutkia ?

      • Desperado?!?

        Olen ollut nyt jonkun aikaa omillani ja ihanalta tuntuu vaikka lähes päivittäin exä häiritsee elämääni. Milloin haluaisi tulla kylään, milloin haukkuu minut hänen tekemättömistä hommista(ei tehnyt sähkösopimusta niin sähköt meni poikki), milloin käy lapsen kanssa vaatekaupassa ja jättää vaatteen sinne varaukseen jotta minä hakisin/maksaisin. Kaikki eroon liityvät asiat menossa käräjille...


      • lukenut
        Desperado?!? kirjoitti:

        Olen ollut nyt jonkun aikaa omillani ja ihanalta tuntuu vaikka lähes päivittäin exä häiritsee elämääni. Milloin haluaisi tulla kylään, milloin haukkuu minut hänen tekemättömistä hommista(ei tehnyt sähkösopimusta niin sähköt meni poikki), milloin käy lapsen kanssa vaatekaupassa ja jättää vaatteen sinne varaukseen jotta minä hakisin/maksaisin. Kaikki eroon liityvät asiat menossa käräjille...

        Iso plussa! Joukko lukijoita jo pelkäsi henkesi ja mielenterveytesi puolesta, mutta olet sitkeää tekoa! Hyvää Pääsiäistä, olette sen ansainneet kuten kaikenlaista hyvää muutakin. Kuten hyvää loppuelämää kovat läksyt oppineena.


    • Ehkäpä terapiaan?

      Mitä Desperadolle kuuluu?

      • Desperado?!?!

        Parempaa mutta vaikeaa. En pysty oikein aloittamaan omaa elämää täysipainoisesti kun kaikki lapsiin luittyvät asiat kesken ja hän vaikeuttaa joka prosessia. Mikään eroon liittyvä asia ei ole sovittu. Hän on mustasukkainen, yrittää udella menemisiäni. Vaikuttaa siltä että minulla vielä pitkä tie ennen kuin olen selvillä vesillä..


      • Desperado?!?!

        Uskomaton vuosi takana ja mutkia vielä edessä päin mutta olen jo kuitenkin omassa elämässä kiinni joka ei exälle kuulu. Edelleen yrittää soitella, ilmestyy autollaan paikalle, uhkailee tekstiviesteillä... Elämäni on suoraan sanottuna kuin kauhuelokuva, mutta nyt sentään saan suljettua kotioven ja kännykän ja suljettua exän ulos maailmastani. Lasten kanssa hyvin vaikeaa, menevät isän manipulointiin ja lahjontaan, toivon etten menetä heitä mutta jos niin kävisikin mikä olisi tosi kurjaa, olen kuitenkin saanut itseni pelastettua ja lapset seuraa mukanani jos ei nyt niin myöhemmin. Jos joku sellainen sattuu lukemaan jolla samantyyppinen perhetilanne päällä kun minulla syksyllä oli niin tärkeä viestini on että dokumentoi tapahtumat. Kirjoita päiväkirjaa jne.


      • kivakuulla_
        Desperado?!?! kirjoitti:

        Uskomaton vuosi takana ja mutkia vielä edessä päin mutta olen jo kuitenkin omassa elämässä kiinni joka ei exälle kuulu. Edelleen yrittää soitella, ilmestyy autollaan paikalle, uhkailee tekstiviesteillä... Elämäni on suoraan sanottuna kuin kauhuelokuva, mutta nyt sentään saan suljettua kotioven ja kännykän ja suljettua exän ulos maailmastani. Lasten kanssa hyvin vaikeaa, menevät isän manipulointiin ja lahjontaan, toivon etten menetä heitä mutta jos niin kävisikin mikä olisi tosi kurjaa, olen kuitenkin saanut itseni pelastettua ja lapset seuraa mukanani jos ei nyt niin myöhemmin. Jos joku sellainen sattuu lukemaan jolla samantyyppinen perhetilanne päällä kun minulla syksyllä oli niin tärkeä viestini on että dokumentoi tapahtumat. Kirjoita päiväkirjaa jne.

        Onnea ja voimaannuttavaa kesää pelastuneelle! Rottakin on viisas eläin jättäessään uppoavan laivan, naisesta/äidistä puhumattakaan. Hemmottele itseäsi! Yritä löytää aikaa ja motivaatiota hemmotteluhoitoihin, liikuntaan kuten uinti ja reipas kävely. Hanki uusia nättejä vaatteita, vaihda hiusten väriä..elä kuten haluat, voimia kooten.


      • Anonyymi
        kivakuulla_ kirjoitti:

        Onnea ja voimaannuttavaa kesää pelastuneelle! Rottakin on viisas eläin jättäessään uppoavan laivan, naisesta/äidistä puhumattakaan. Hemmottele itseäsi! Yritä löytää aikaa ja motivaatiota hemmotteluhoitoihin, liikuntaan kuten uinti ja reipas kävely. Hanki uusia nättejä vaatteita, vaihda hiusten väriä..elä kuten haluat, voimia kooten.

        Millä rahalla?


    • grace7177

      Haluan jakaa todistukseni kaikille, 4 vuoden avioliiton jälkeen aviomies jätti minut toisen naiselle, joka johti minut turhautumaan. Tein kaikki voin saada hänet takaisin, mutta kukaan ei käyttänyt sitä, kunnes vanha ystäväni kertoi minulle Internetissä olevasta Priest manukasta, joka auttoi häntä samanlaisessa ongelmassa. Aluksi epäilen sitä, mutta päätin antaa sen try.I contacted priest manuka ([email protected]) hän auttoi minua heittää loitsun mieheni ja 7 päivän kuluessa mieheni tuli kotiin minulle uudelleen. En voi lopettaa kiitollisuutta Priest manukasta. Ota yhteyttä tähän loistavaan oikeinkirjoittajiin mistä tahansa ongelmasta, hän kykenee tarjoamaan kestävän ratkaisun kaikkiin ongelmiisi: whatsapp 393512671600.

    • CreativityRulz

      Maybe you're not ment to be. Maailmassa on miljardeja ihmisiä löydät varmasti jonkun uuden... Think positive and forget the past misery.

    • Anonyymi

      Ei ole järkevää yrittää korjata, varsinkaan jos toinen osapuoli ei ymmärrä taikka ei ole halukas yrittämään. Mitään liittoa ei yksin pidetä kasassa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3720
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1823
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      923
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      840
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe