KIERTOVESIPUMPPU 230W

´pasi

kertokaa korjaus vinkki sähköpatruunan kiertovesi pumpulle.

34

3613

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reinofani

      Helpoin tapa on ostaa uusi pumppu ja heittää entisellä vesilintua.
      Voihan sen viallisen ehjätäkkin, jos itse moottori ei ole kärähtänyt.
      Jos pumpulle saakka tulee sekä 12 että 230 voltin virrat, niin yleisimmät viat ovat joko relekortin vioittuminen, kondensaattorin johdon murtuminen, tai pumpun viallinen siipipyörä.

      • pasi4

        Kun laitan ruuvimeisselin pumpun kylkeen kiinni ja toisen pään korvaa kuuluu vaimeaa jurinaa , varmaan pumppu jumissa. tiedätkö pumpun toiminta periaatteen


      • Voltti_amperi_watti

        Nyt kannattaa erotella laatuja!

        230W eli watin (W=watti) pumppu todella pistää veden kiertämään vauhdilla joten kuvittelen jos kyse ei ole suuresta kivitalosta aloittajan tarkoittavan 230V (V=voltti) käyttöjännitettä. Yleensä jännitteestä vielä kerrotaan sen laatu esim.: 12Vdc = 12 volttia tasajännitettä tai 230Vac = 230 volttia vaihtojännitettä. Voltti on staattinen suure mutta kun virtaa A = amperi alkaa kulkea niin syntyy tehoa joka ilmoitetaan wattwina W = watti. Nuo suureiden laatumerkit A, V ja W ovat aina suuria alkukirjaimia.

        Teho P/W eli watti on aina jännitteen U/V ja virran I/A tulo yksinkertaisesti ilmaistuna ja tasavirralla eli resistiivisellä (vastus) kuormalla aina myös vaihtovirralla käytettäessä. Induksiivinen tai kapasitiivinen kuorma aiheuttaa vaihesiirtoa vaihtojännitteellä ja on jo monimutkaisempi ilmaistava joten jätämme sen toistaiseksi.

        U, I ja P ovat laskukaavoissa esiintyvät symbolit jännetteelle, virralle sekä teholle.

        Esim.: P = U x I

        reinofanille, virrat eivät ole koskaan voltteja vaan ainoastaan jännitteet ovat voltteja. Virrat ovat ampereita ja sen kerrannaisia eri kymmenpotenssein esim.: mA = milliamperi = 10^-3A!


      • reinofani
        Voltti_amperi_watti kirjoitti:

        Nyt kannattaa erotella laatuja!

        230W eli watin (W=watti) pumppu todella pistää veden kiertämään vauhdilla joten kuvittelen jos kyse ei ole suuresta kivitalosta aloittajan tarkoittavan 230V (V=voltti) käyttöjännitettä. Yleensä jännitteestä vielä kerrotaan sen laatu esim.: 12Vdc = 12 volttia tasajännitettä tai 230Vac = 230 volttia vaihtojännitettä. Voltti on staattinen suure mutta kun virtaa A = amperi alkaa kulkea niin syntyy tehoa joka ilmoitetaan wattwina W = watti. Nuo suureiden laatumerkit A, V ja W ovat aina suuria alkukirjaimia.

        Teho P/W eli watti on aina jännitteen U/V ja virran I/A tulo yksinkertaisesti ilmaistuna ja tasavirralla eli resistiivisellä (vastus) kuormalla aina myös vaihtovirralla käytettäessä. Induksiivinen tai kapasitiivinen kuorma aiheuttaa vaihesiirtoa vaihtojännitteellä ja on jo monimutkaisempi ilmaistava joten jätämme sen toistaiseksi.

        U, I ja P ovat laskukaavoissa esiintyvät symbolit jännetteelle, virralle sekä teholle.

        Esim.: P = U x I

        reinofanille, virrat eivät ole koskaan voltteja vaan ainoastaan jännitteet ovat voltteja. Virrat ovat ampereita ja sen kerrannaisia eri kymmenpotenssein esim.: mA = milliamperi = 10^-3A!

        Kiitän tiedoista kysyjän puolesta!
        Uskoisin että tuo luentosi auttoi selvittämään mikä sähköpatruunassa saattaa olla vikana.


      • Voltti_amperi_watti
        reinofani kirjoitti:

        Kiitän tiedoista kysyjän puolesta!
        Uskoisin että tuo luentosi auttoi selvittämään mikä sähköpatruunassa saattaa olla vikana.

        Aloittajan patruunassa ei liene vikaa vaan kiertovesipumpussa tai sen ohjauksessa.

        Arvelen tuollaisen pumpun olevan kertakäyttöinen eli vaikeasti korjattava joten on syytä tarkastaa sen syöttö ja jos se on kunnossa niin uusia pumppu.

        Syötön voi tarkastaa jännitemittarilla joita tänään saa varsin edullisesti monestakin liikkeestä. Suosittelen kuitenkin ammattimiehen käyttämistä koska kyse on verkkojännitteestä 230Vac ja siitä voi saada aika tällin (hengenvaarallisen) jos ei tiedä mitä tekee.

        Edellisellä kommentillani halusin tuoda teille tietoa perusasioista koska niissä esiintyy varsin paljon sekavuutta, puhutaan esim. 12v virrasta vaikka kyse on 12V jännitteestä.


      • reinofani
        Voltti_amperi_watti kirjoitti:

        Aloittajan patruunassa ei liene vikaa vaan kiertovesipumpussa tai sen ohjauksessa.

        Arvelen tuollaisen pumpun olevan kertakäyttöinen eli vaikeasti korjattava joten on syytä tarkastaa sen syöttö ja jos se on kunnossa niin uusia pumppu.

        Syötön voi tarkastaa jännitemittarilla joita tänään saa varsin edullisesti monestakin liikkeestä. Suosittelen kuitenkin ammattimiehen käyttämistä koska kyse on verkkojännitteestä 230Vac ja siitä voi saada aika tällin (hengenvaarallisen) jos ei tiedä mitä tekee.

        Edellisellä kommentillani halusin tuoda teille tietoa perusasioista koska niissä esiintyy varsin paljon sekavuutta, puhutaan esim. 12v virrasta vaikka kyse on 12V jännitteestä.

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!

        Vanhemmissa matkailuajoneuvoissa on 230V kiertovesipumppu useimmiten sähköpatruunan (Primus, Alde, Gastherm) yhteydessä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ja silloin jos sen pumppu tai vastus ei ole kunnossa, puhutaan yleisesti viallisesta sähköpatruunasta.

        Ammattimiehen käyttäminen vian paikallistamiseen ja mahdolliseen korjaamiseen on oikea ratkaisu, kuten jo tuossa edellä suosittelitkin.

        Virran ja jännitteen taas varmaankin useampi kansalainen mieltää samaksi asiaksi, se tuskin aiheuttaa sekaannusta.


      • Voltti_amperi_watti
        reinofani kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!

        Vanhemmissa matkailuajoneuvoissa on 230V kiertovesipumppu useimmiten sähköpatruunan (Primus, Alde, Gastherm) yhteydessä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ja silloin jos sen pumppu tai vastus ei ole kunnossa, puhutaan yleisesti viallisesta sähköpatruunasta.

        Ammattimiehen käyttäminen vian paikallistamiseen ja mahdolliseen korjaamiseen on oikea ratkaisu, kuten jo tuossa edellä suosittelitkin.

        Virran ja jännitteen taas varmaankin useampi kansalainen mieltää samaksi asiaksi, se tuskin aiheuttaa sekaannusta.

        Virta ja jännite eivät ole sama asia vaan jännite on staattinen ilmiö jota voi esiintyä myös ilman virtaa. Jännite syntyy kun elektronien määrä eri virtapiirin pisteissä on erilainen. Virtaa taas alkaa kulkea vain jos saman virtapiirin eri jännitteiset osat kytketään yhteen johteella. Silloin jännitteen suuruus ja johteen vastus määräävät virran suuruuden.

        Se jos asiaa tuntemattomat sotkevat virran ja jännitteen on eri asia eikä tee niitä samaksi.

        Autojen virtapiirien jännite on yleensä 12V nimellisesti vaikka todellisuudessa moottorin käydessä, hieman laturista ja ajoajasta riippuen jännite on 13,5 - 14,4Vdc. Varastona olevan akun lepojännite taas on täyteen ladattuna noin 13V eikä ole suotavaa purkaa alle 11,5V.

        Sähköverkossa vaihe jännite on nimellisesti 230Vac eli 230 volttia vaihtovirtaa jossa napausuus vaihtuu alvariinsa 100 kertaa sekunnissa (jokaisessa jaksossa on kaksi puolijaksoa, positiivinen ja negatiivinen). Vaihtojännite käyttäytyy osin erilailla kuin tasajännite mutta se on toinen juttu.

        Virtaa ja jännitettä ei kannata mieltää samaksi vai oletko koskaan nähnyt 100V sulaketta? 100A sulekkeen voit nähdä.

        Minä käytän vain Trumatic autoja koska se toimii siinä käytössä jossa se minulla on luontevammin. Minulla on nyt 4:s auto menossa ja aina ne ovat petranneet lämmityksen osalta parempaan suuntaan. Truman kanssa ei kiertovesipumppu muodosta ongelmaa!

        Olen vain aiemminkin huomannut jotteivät karavaanaritkaan ole vielä sisäistäneet sähkötekniikan termejä. Kannattaa käyttää oikeita ilmaisuja jottei tule väärinkäsityksiä!


      • reinofani
        Voltti_amperi_watti kirjoitti:

        Virta ja jännite eivät ole sama asia vaan jännite on staattinen ilmiö jota voi esiintyä myös ilman virtaa. Jännite syntyy kun elektronien määrä eri virtapiirin pisteissä on erilainen. Virtaa taas alkaa kulkea vain jos saman virtapiirin eri jännitteiset osat kytketään yhteen johteella. Silloin jännitteen suuruus ja johteen vastus määräävät virran suuruuden.

        Se jos asiaa tuntemattomat sotkevat virran ja jännitteen on eri asia eikä tee niitä samaksi.

        Autojen virtapiirien jännite on yleensä 12V nimellisesti vaikka todellisuudessa moottorin käydessä, hieman laturista ja ajoajasta riippuen jännite on 13,5 - 14,4Vdc. Varastona olevan akun lepojännite taas on täyteen ladattuna noin 13V eikä ole suotavaa purkaa alle 11,5V.

        Sähköverkossa vaihe jännite on nimellisesti 230Vac eli 230 volttia vaihtovirtaa jossa napausuus vaihtuu alvariinsa 100 kertaa sekunnissa (jokaisessa jaksossa on kaksi puolijaksoa, positiivinen ja negatiivinen). Vaihtojännite käyttäytyy osin erilailla kuin tasajännite mutta se on toinen juttu.

        Virtaa ja jännitettä ei kannata mieltää samaksi vai oletko koskaan nähnyt 100V sulaketta? 100A sulekkeen voit nähdä.

        Minä käytän vain Trumatic autoja koska se toimii siinä käytössä jossa se minulla on luontevammin. Minulla on nyt 4:s auto menossa ja aina ne ovat petranneet lämmityksen osalta parempaan suuntaan. Truman kanssa ei kiertovesipumppu muodosta ongelmaa!

        Olen vain aiemminkin huomannut jotteivät karavaanaritkaan ole vielä sisäistäneet sähkötekniikan termejä. Kannattaa käyttää oikeita ilmaisuja jottei tule väärinkäsityksiä!

        Ihan asiaa kirjoitat, vaan eihän joka asiassa tarvitse käyttää kapulakieltä.
        Ne on nuo vakiintuneet käsitteet monelle ihan selkeitä, ja jos puhutaan asioista liian teknisesti, niin väärinkäsitysten mahdollisuus kasvaa.

        Lämmitin kuin lämmitin, niin kaikilla niillä pärjää niissä olosuhteissa mihin ne ovat tarkoitettu!

        Omakohtaista kokemusta minulla tosin ei ole kuin yleisimmistä Alden, Truman ja Primuksen malleista, sekä muutamista vanhoista Electroluxin, Mekabin, Morgonin ja Swe-Thermin lämmittimistä.
        Ja kaikki ne ovat toimineet moitteettomasti silloin kun niitä ei ole lämmittämiseen tarvinnut!


    • Tahvo fani

      Ehjätäkki

    • Late Lapista.

      Kyllä se on viisainta särjettää rahaa ja ostaa uusi pumppu!


      Late Lapista. SSSS Ry!

    • Reino fani

      Tänään ei ilmestynyt Savon Sanomia , ´Nyt on aikaa täällä täällä taas kirjoitella viisauksiani . Samalla ryypiskellä viinaa.
      Olen Sanomien päätoimittaja ja jakelupäällikkö

      • reinofani

    • niinpä niin

      siinä pumpussa ei ole läpimenevää akselia vaan se pyörimisen voima otetaan mangetoimalla.Eipä sitä oikein voi korjata,saatta lähteä pyörimään
      kun kolauttaa siihen pumppupesän puolelle,mutta ei ole pitkäikäinen.
      Uusi ei ihan hirveitä maksa.

      • pasi4

        juu kyllä jotain tapahtuu kun kunnolla kolauttaa , alkaa kuulumaan aikamoinen jurina
        uusi maksaa 250-300 euroo


      • as.autoilija
        pasi4 kirjoitti:

        juu kyllä jotain tapahtuu kun kunnolla kolauttaa , alkaa kuulumaan aikamoinen jurina
        uusi maksaa 250-300 euroo

        Jos kyseessä on Alde, niin pumpun hinta on n. 180-200 riippuen puheenlahjoistasi. Sen vaihtaminen on melko yksinkertaista, vain sähkömies tarvitaan sähköjohdot liittämään. Itsehän sitä ei voi tehdä ;) Pystyaldessa vaihto on hivenen hankala, koska pumppu on pahassa paikassa ja isosormiselle tuottaa vaikeuksia päästä kiinnityksiin käsiksi. Ensihätään voisi yrittää irrottaa moottori siitä sakkakupista eli pohjasta, jolloin näet, onko siellä sakkaa. Kiertovesi pitää päästää ensin pois! Toinen, ehkä parempi konsti/ mahdollisuus on tietenkin paineella yrittää painaa sakat pois ja samalla vaihtaa uusi kiertovesi. Se käy parhaiten painesäiliön letkujen kautta. Ainakin näin tein pystyaldessa.

        Tosiaan, jos pumppu on ollut pitkään käyttämättä, voi olla niin, että sinne "siipirattaan kuppiin" on kertynyt tahmaista sakkaa eikä se ratas pyöri, jolloin vesi ei kierrä, vaikka moottori pyörisikin. Välityshän on magneeteilla, ei siis akselia välissä. Ymmärsin kirjoituksesta, että surinaa kuuluu, joten moottori pyörii (?), ehkä, mutta se siipiratas ei pyöri, kun vesi ei kierrä.

        Jos pumpun laakerit olisivat kovasti kuluneet, kuuluisi moottorista selvä jurina.


    • reinofani

      Tarkista ekana ne kondensaattorin johdot.
      Kondensaattori löytyy pumpun päässä olevan mustan muovisuojan sisältä. On se sokeripalan näköinen joka on siellä niiden ohuiden johtojen varassa.

      • reinofani

        Sain lehdet jaettua,nyt Reinon luokse pitämään kippakivaa.


      • tahvo fani
        reinofani kirjoitti:

        Sain lehdet jaettua,nyt Reinon luokse pitämään kippakivaa.

        Kerro taas Suomeksi Tahvoni, mitä on kippakivaa ? Voiko sitä ehjätäkki?
        Känniaste sinulla synee vapaapäivänäsi, lehdenjakelustasi


      • Tahvo ja Reinofani
        tahvo fani kirjoitti:

        Kerro taas Suomeksi Tahvoni, mitä on kippakivaa ? Voiko sitä ehjätäkki?
        Känniaste sinulla synee vapaapäivänäsi, lehdenjakelustasi

        Reinofani pyrkii kolmanneksipyöräksi suhteeseemme.


      • reinofani
        Tahvo ja Reinofani kirjoitti:

        Reinofani pyrkii kolmanneksipyöräksi suhteeseemme.

        Menen maate,yöllä työt kutsuu.


      • On se Tahvo
        reinofani kirjoitti:

        Menen maate,yöllä työt kutsuu.

        Justiinsa Reinofani , yöllä 3 .00 sinun pitäisi olla taas täällä. Ja sitten lähteä pyörällä lehtiä jakamaan.
        Saatko muuten krapulassa unta ?


      • reinofani
        On se Tahvo kirjoitti:

        Justiinsa Reinofani , yöllä 3 .00 sinun pitäisi olla taas täällä. Ja sitten lähteä pyörällä lehtiä jakamaan.
        Saatko muuten krapulassa unta ?

        Kas, kas!
        Pöpireinohan on ollut taas oikein tohkeissaan! Menisit jokinen aikuisten oikeasti jo jonnekkin hoitoon!


      • On seTahvo
        reinofani kirjoitti:

        Kas, kas!
        Pöpireinohan on ollut taas oikein tohkeissaan! Menisit jokinen aikuisten oikeasti jo jonnekkin hoitoon!

        Heräsitko Tahvo jo tokkurasta. Sinun täytyy pian lähteä jo lehtiä jakamaan.

        Ps. Menisit jokinen aikuisten oikeasti jo jonnekkin hoitoon??? tULISIKO SIELLÄ EHJÄKKI ??


      • renofani
        On seTahvo kirjoitti:

        Heräsitko Tahvo jo tokkurasta. Sinun täytyy pian lähteä jo lehtiä jakamaan.

        Ps. Menisit jokinen aikuisten oikeasti jo jonnekkin hoitoon??? tULISIKO SIELLÄ EHJÄKKI ??

        Ollaan petikavereita Tahvon kanssa ,työt kutsuu kohta.


      • reinofani
        On seTahvo kirjoitti:

        Heräsitko Tahvo jo tokkurasta. Sinun täytyy pian lähteä jo lehtiä jakamaan.

        Ps. Menisit jokinen aikuisten oikeasti jo jonnekkin hoitoon??? tULISIKO SIELLÄ EHJÄKKI ??

        Tulisi reino sinusta siellä ainakin HOIDOKKI,
        ja jo se olisi hyvä alku kohti sopeutumistasi takaisin sosiaaliseen ja muuhun ympäristöön!


      • Tahvofani
        reinofani kirjoitti:

        Tulisi reino sinusta siellä ainakin HOIDOKKI,
        ja jo se olisi hyvä alku kohti sopeutumistasi takaisin sosiaaliseen ja muuhun ympäristöön!

        Tahvo, tuliko pyörääsi joku ongelma lehdenjako reissullasi, kun vasta 4.49 pääsit kommunikaattorillesi?
        Vai poikkesitko Petosen ABC paskalla kierroksellasi. Olisit Tahvo laskenut housuihisi, niin olisit taas jo 3.00 ollut kirjoittelemassa suuria viisauksiasi poikaystävästäsi Reinosta.

        Vie pyöräsi remonttiin, niin pyörästäsi tulee ehjäkki


      • reinofani
        Tahvofani kirjoitti:

        Tahvo, tuliko pyörääsi joku ongelma lehdenjako reissullasi, kun vasta 4.49 pääsit kommunikaattorillesi?
        Vai poikkesitko Petosen ABC paskalla kierroksellasi. Olisit Tahvo laskenut housuihisi, niin olisit taas jo 3.00 ollut kirjoittelemassa suuria viisauksiasi poikaystävästäsi Reinosta.

        Vie pyöräsi remonttiin, niin pyörästäsi tulee ehjäkki

        Ketjut meni poikki kierroksellani,muuten lehdenjako sujui.ensiyönä taas kirjoittelen sekavia


      • reinofani
        reinofani kirjoitti:

        Ketjut meni poikki kierroksellani,muuten lehdenjako sujui.ensiyönä taas kirjoittelen sekavia

        No niin reino, nyt kun olet jo kertonut kaikki tärkeät asiasi, saatkin mennä loppupäiväksi leikkimään colapullonkorkeillasi.


      • Tahvofani
        reinofani kirjoitti:

        No niin reino, nyt kun olet jo kertonut kaikki tärkeät asiasi, saatkin mennä loppupäiväksi leikkimään colapullonkorkeillasi.

        Voisin kerätäkin korkkeja. Montako korkkia tarvitset , voisin vaihtaa Fiatinreuhusi korkkeihin.
        Minulla on jo viisi korkkia ja kaksi kpl enkeli kiiltokuvaa ,vaihdetaanko niihin. Talvirenkaita sinulla ei tietysti ole Fiatissasi , koska autossa on rumatikki.
        Ei sillä varmaan talvella liikuta.


      • Lehdenjakaja
        reinofani kirjoitti:

        No niin reino, nyt kun olet jo kertonut kaikki tärkeät asiasi, saatkin mennä loppupäiväksi leikkimään colapullonkorkeillasi.

        Olen tutkiskellut itseäni, olenko minä reinovani?


      • Tahvofani
        Lehdenjakaja kirjoitti:

        Olen tutkiskellut itseäni, olenko minä reinovani?

        Jos vaan olet Riatinreuhun haltija ja rumatikki.


      • Tyäeläkeläinen
        Tahvofani kirjoitti:

        Jos vaan olet Riatinreuhun haltija ja rumatikki.

        Onko Tahvofani ja Reinofani sama typerys?


      • On se Tahvo
        Tyäeläkeläinen kirjoitti:

        Onko Tahvofani ja Reinofani sama typerys?

        Juu , sama Tahvo on.


    • on on

      on sama typerys

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe