Eron jälkeen...ihan uskomatonta käytöstä!

sekaisinjarikki

Tää on ihan uskomatonta!
Mulla on takana todella pitkä parisuhde jossa on miehen taholta ollut jatkuvaa henkistä väkivaltaa, alistamista, kontrollointia ja mustasukkaisuutta.
Minkäänlaisista tunteista ei ole puhuttu vuosiin...
minulla on vuosien varrella ollut todella pahoja masennuskausia, ne eivät ole vaikuttaneet miehen käytökseen millään tavalla...hän ei ole tehnyt mitään väärin, minä olin se toivoton tapaus...
olen yrittänyt kysellä ja kyseenalaistaa suhteen jatkoa saamatta minkäänlaista keskustelua aikaiseksi...kunhan taas valitan turhasta!

Sain itseni lopulta koottua ja hain vuokra-asuntoa...ja yllättäen sen myös sain...
Nautin omasta ajastani ja vihdoin voin tehdä asioita joista olen kiinnostunut...silloin kun haluan... olo on rauhallinen ja rento suurimman osan ajasta.
Mutta nyt miehen käytös on muuttunut aivan päinvastaiseksi...hän myöntää tehneensä virheitä, olleensa väärässä...rakastavansa minua ja haluavansa uuden mahdollisuuden. Hän on ymmärtänyt mitä on tehnyt väärin ja haluaa hyvittää kaiken...puheluita ja tekstiviestejä tulee useita pitkin päivää ja oma fiilis vaihtelee. Hän tarjoaa "kuun taivaalta" jos vaan annan anteeksi ja palaan takaisin.

En ole katkera enkä oikeastaan vihainenkaan...anteeksi voin antaa miehen ajattelemattoman käytöksen koska ei sillä enää ole väliä!

olen ihan rikki sisältä ja olen yrittänyt keräillä itsetunnon rippeet kasaan ja aloittaa uutta elämää...
Mutta tällä hetkellä en halua aloittaa sitä entisen kumppanin kanssa koska vanhat haavat ovat vielä jäljellä...enkä ole yhtään varma että pystynkö koskaan sitä kohtelua unohtamaan?!
Ja onko muutos todellista vai onko tämä taas uusi tapa kontrolloida tekemisiäni?

Onko muita joilla on samantapaisia kokemuksia...oletko palanut entisen puolison luo ja onko elämä muuttunut...tai onko mennyt hetki ja paluu entiseen on ollut tosiasia...

17

1934

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kontrollifriikin uhr

Olet todella varuillasi. Itse tein virheen, että maanittelujen jälkeen palasin ja sama homma jatkui parin kuukauden päästä.
      ERITTÄIN harvoin nuo pantterit pääsevat pilkuistaan. Toki voithan laatia säännöt: vietät aikaa hänen kanssaan ja katsot pitkähkön ajan kuluessa onko oikeasti muutosta tapahtunut. Pidä kuitenkin oma asuntosi. Olen valitettavasti pessimistinen...

• Kevyttä elämää

"jatkuvaa henkistä väkivaltaa, alistamista, kontrollointia ja mustasukkaisuutta".....
      viestisi huokuu narsistisen persoonallishäiriöisen miehen kanssa elämisestä!
      Juuri tuollaista ja vuosien mukana yhä pahenevaa oli oma n.25 vuotta kestänyt parisuhteeni, joten uskon tietäväni, mistä puhut.

Hienoa, että lähdit yhteisestä kodistanne omaan asuntoon! Niin moni nainen jää. Arvosta siis itseäsi - siitä toipumisesi lähtee alkuun. Toivu rauhassa ilman tämän miehen läsnäoloa elämässäsi. Hae terapeutin apua masennukseesi, ja kerro hänelle, millaisia asioita olet joutunut kokemaan liitossasi. Hyvä terapeutti - maalaisjärkeään käyttäen - kertoo sinulle, ettei terve mies toimi siten kuin miehesi on toiminut. Syy hänen käytökseensä ei ole ollut sinussa tai sinun tekemisissäsi, vaan hänessä itsessään!
      Onnea ja onnellisuutta uuteen elämääsi!

• Onneksi on entinen

Älä missään nimessä palaa entisesi luo!

• narsistin avokki

Hyvä ystävä!
      Älä ainakaan lähde takaisin sen miehesi luokse kun olet päässyt jo siintä eroon.
      Kerron lyhyesti.Olin yli 20 v suhteessa ja olin tosiaan mieheni mielestä tyhmä
      kuin vasemman jalan saapas ..ym.Sain kuulla ukkoni suusta nalkutusta mikä olen
      ja olen vieläpä laiska .....ska.Mutta tein kaikki kotityöt ja uurastin ihan kaikki kotona.
      En saannut koskaan mitään kiitosta mistään asiasta ja rakkautta ei hän koskaan
      tunnustanut minulle. Päinvastoin sanoi aina, että en arvosta sinua ihmisenä.
      Sitten kun mitta tuli täyteen läksin pois.Hän rukoili ja aneli ja osti jopa kultaisia
      korvakoruja ja lahjakortteja tuli joka kuukausi.Olin niin mielettömän onnellinen, että
      nytpä hän on tosiaan muuttunut mies. Ja palasin takaisin kotiin.
      Eipä mennyt kuin 2 kk kun se sama alkoi taas.........
      Kysyin,että miksi se sitten minut otti takaisin. Ja vastaus oli että PITÄÄHÄN PIIKA OLLA TALOSSA. No meni taas aikaa kun sain asiat järjestettyä ja läksin
      uudelleen pois kotoa.Ja sama taas alkoi ja alkoihin ihan vauhdilla. Alkoi vakoilut,
      pilasoitot ...ym.seurannat.Tein ilmoituksen hänestä.

• ap...

Kiitos asiallisista viesteistä... sitä vähän pelkäänkin että tilanne palaa entiseen...

Tällä hetkellä mielessä ei ole paluu mutta "painostus" on niin uskomattoman hienovaraista...kukkia, herkkuja, lupauksia ... huh!

Tässä joutuu tosissaan tsempaamaan itseään...
        onneksi kesällä luin yhtä narsistien palstaa ja siellä kehotettiin kirjoittamaan päiväkirjaa omista tunteista ja sitä olen tehnyt jonkin aikaa...siis jo kesällä ja kun nyt jälkikäteen luen niitä juttuja niin tuntuu aivan uskomattomalta että olen hyväksynyt tuollaisen käytöksen...
        "päiväkirja" on nykyään tuossa keittiön pöydän nurkalla muistuttamassa...

• Ihmisraunio
        ap... kirjoitti:

Kiitos asiallisista viesteistä... sitä vähän pelkäänkin että tilanne palaa entiseen...

Tällä hetkellä mielessä ei ole paluu mutta "painostus" on niin uskomattoman hienovaraista...kukkia, herkkuja, lupauksia ... huh!

Tässä joutuu tosissaan tsempaamaan itseään...
        onneksi kesällä luin yhtä narsistien palstaa ja siellä kehotettiin kirjoittamaan päiväkirjaa omista tunteista ja sitä olen tehnyt jonkin aikaa...siis jo kesällä ja kun nyt jälkikäteen luen niitä juttuja niin tuntuu aivan uskomattomalta että olen hyväksynyt tuollaisen käytöksen...
        "päiväkirja" on nykyään tuossa keittiön pöydän nurkalla muistuttamassa...

Olen itse myös juuri eronnut pahasti mielialahäiriöisestä ja vieläpä alkoholistista. Narsistiksi lukisin myös hänet.
        Kaikki miten heitä kuvataan, on kuin suoraan kertomus siitä
        Miten minua kohdeltiin.
        Sadistista käytöstä myöten.

Emme ehtineet olla montaa vuotta yhdessä, tajusin parin vuoden jälkeen tilanteen.
        Tosin merkit olit nähtävissä alusta asti.
        Heräsin pikku hiljaa tilanteeseen.

En antanut enää loukata, alistaa, eristää, manipuloida tai käyttää hyväksi niin henkisesti kuin taloudellisesti.
        Minun pitää ajatella lastani ja itseäni.

En voisi kuvitella palaavani sinne ahdistavaan kotiin jossa kaikki mitä teki tai oli, oli vaan niin väärin. Aina haukuttiin ja alistettiin.
        En osannut rakastaa, meidän parisuhteen hyvinvointi oli kiinni minusta, ei hänestä!

Koko aikaista kananmunankuorilla kävelemistä. Ihan kamalaa.
        En palaisi enää.
        Minäkin aloin pitää kirjaa, lähes joka iltaisista haukkimisista.
        Nyt kun niitä luen niin ei tee mieli palata.

Mieluummin köyhä kuin ihmisraunio.

Pelkäänpä pahoin että en pysty enää luottamaan tai rakastamaan.

Voimia!

• Mies.

Kukaan tähän mennessä vastanneista ei tunnu pitävän mahdollisena sitä, että mies on oikeasti tajunnut tehneensä virheitä ja väärin ja yrittää nyt hyvittää huonot ajat.

Minusta se on mahdollista. En yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan kommentoija tiedä miehen motiiveja. Kommentit "Älä vaan sitä takaisin ota, kun kerran olet eroon päässyt" kertovat kuitenkin enemmän kommentoijan omasta parisuhteesta kuin neuvoilta aloittajan tilanteeseen.

• OK?

Herttaisen naiivi ajatelma. Et ole narsistin kanssa elänyt, huomaan.
        Kyllä kokemusasiantuntija tietää mikä on koukutusyritys kun saalis on karannut yllättävästi.
        Aloittaja hyvä, otatko tosiaan päivittäin vastaan useita puheluita ja viestejä eks-mieheltä. Palauta lahjat miestä näkemättä ja katkaise yhteys. Muuta kauemmas. Mieheltä salaiseen osoitteeseen, ja numero salaiseksi.

• Mies.
        OK? kirjoitti:

Herttaisen naiivi ajatelma. Et ole narsistin kanssa elänyt, huomaan.
        Kyllä kokemusasiantuntija tietää mikä on koukutusyritys kun saalis on karannut yllättävästi.
        Aloittaja hyvä, otatko tosiaan päivittäin vastaan useita puheluita ja viestejä eks-mieheltä. Palauta lahjat miestä näkemättä ja katkaise yhteys. Muuta kauemmas. Mieheltä salaiseen osoitteeseen, ja numero salaiseksi.

Kiitos kannustuksesta. Teit sitten aloittajan miehestä narsismidiagnoosin.

Uskoisin, että ei tuo käytös ihan narsismin määritelmää täytä. Uskon kyllä, että aloittaja on kokenut olonsa huonoksi suhteessa, mutta narsismi tuntuu olevan aina syy kusipäiseen käytökseen. Narsismi on sairaus, kusipäisyys on asenne. Jälkimmäinen "vika" on helpompi korjata.

Itsessäni on varmasti narsistisia piirteitä ja itseni kanssa minun on elettävä joka päivä.

• eipä hutkita ennenku

Mä olen kyllä sun kanssa samoilla linjoilla. Avioliittoon tarvitaan kaksi samoin kuin avioeroon. Mun mielestä kyseessä on tavallinen kus..ipää, ei mikään narsisti. Kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä. Jopa aloittajassa. Oikean narsistin tunnistanee vain asiantuntija, ei keittiöpsykologit.
        Aloittaja kertoo kärsineensä masennuksesta. Masentuneen ihmisen kanssa on todella vaikeaa elää. Etenkin, jos syy masennukseen löytyy aina muualta kuin itsestä. Se on toisellekin todella raskasta yrittää ymmärtää masentuneen mielenliikkeitä. Ap:n mies ei ole osannut. Mun mielestä olisi ollut paikallaan käydä vaikkapa parisuhdeterapeutilla juttelemassa yhdessä niin ehkä mieskin olisi tajunnut paremmin aloittajaa.
        Kyllä ihminen voi muuttaa halutessaan omaa käytöstään. Oppia olemaan mitätöimättä toisia ja tuijottamasta vain omaan napaansa. Olisi jännää kuulla, miten ap:n mies on tilanteen nähnyt.

• ap vielä

Se että suhteessa aikaisemmin asiat "vietiin läpi" väsyttämällä...mies jankutti haluamastaan asiasta/mielipiteestä/päätöksestä niin kauan että luovutin ja myönnyin...
      vaikka hän nyt väittää parantaneensa tapansa, sama jankkaaminen jatkuu...
      siksi on vaikea uskoa tapojen muuttuneen!

Yhteydenpitoa on pakko olla koska meillä on yhteisiä lapsia
      vaikka aina päätän etten vastaa puheluihin, tulee mieleen että asia voi olla tärkeä...
      lasten koulunkäynnin takia haluan asua lähellä...lapset yläasteella vielä muutaman vuoden.

Viestejä en ole enää lukenut vaan poistan ne heti...

Nimimerkille Mies... haluaisin oikeasti uskoa ...ihan entisen mieheni itsensä vuoksi, että hän pystyisi muuttumaan...
      itselleni ja meidän parisuhteelle se on kuitenkin liian myöhäistä koska en usko että pystyn uskomaan enää rakkauteen ja kiintymykseen miehen taholta...ei kukaan joka oikeasti toisesta välittää voi loukata niin pahasti kuin mitä hän on tehnyt! Ja kun sitä on jatkunut vuosia...
      jos sanoin miehelle että hänen arvostelunsa tuntuu pahalta ja toivon joskus kuulevani myös myönteisiä asioita... vastaus siihen oli tyyliin ...ei kai kukaan voi tuollaista idioottia kehua..niin aika vähissä on silloin huumorintaju minullakin!

Ei sitä voi puolustella narsismilla, kusipäämäisyydellä tai muullakaan...

• Ihmisraunio

Tässä taas hyvä perusajatus uhrin kokemuksesta:
        kukaan joka oikeasti toisesta välittää voi loukata niin pahasti kuin mitä hän on tehnyt! Ja kun sitä on jatkunut vuosia...

Minä aloin ajattelemaan noin 6 kk yhdessä olin jälkeen
        Että mitä tämä on, kuinka joku voi kokoa ajan loukata ja satuttaa
        Näin, jos rakastaa!

Tämä on hyvin tyypillinen esimerkki narsistisesta käytöksestä.
        Heillä ei ole empatiaa, enemmänkin sadistisia piirteitä
        Ja osaavat manipuloida vastapuolen.
        Lapset, aikuiset ja vanhempansakin. Hän tekee kaikkensa
        Saavuttaakseen päämääränsä.
        Minulle kävi taannoin sama juttu.
        Hän viestitti kuinka sitä ja tätä tehdään ja saat.

Kuitenkin kun otin asioita puheeksi, minkä pitää loppua ja
        Muuttua, niin hän ei näe niissä mitään väärää.

Koston liekki oli yksi näistä paholaisen piirteistä.

Jos en tehnyt kuten hän sanoi, tai sanoin vastalauseen, niin
        Hän kosti sen lapselleni joka on alle kouluikäinen.
        Se on kamala elämänkoulu josta selvinneet ja lähteneet
        Ovat niitä voittajia.

Meilläkin meni välillä pari viikkoa ihan ok kunnes taas sama jatkui.
        Hulluahan uhrista tehdäänkin.

On eri asia olla kusipää terveillä asenteilla varustettuna
        Kuin mielenhäiriöinen. KP lähtee parisuhdeterapiaan ja haluaa antaa kaikkensa, N ei sitä tee ja jos tekee, niin lähtee hakemaan
        Diagnosia uhrille. Mieheni kohdalla olin jo toinen uhri, yhdestä hän oli tehnyt jo mielenvikaisen.

• dkkdkd

Sano miehelle että voit keskustella tilanteesta, mutta että päätöstä et tiedä oletko koskaan enää yhteenpaluun suuntaan tekemään. Kun näin tapailet, niin näet alkaako toisenlainen toiminta. Lisäksi voisit sanoa että haetaanko apua yhdessä pariterapiasta, niin siitä näkee miten sitoutunut mies olisi muutokseen...

Henkistä väkivaltaa (nimittely, rajoittaminen jne.) ei saa ottaa vastaan! Aseta mielessäsi raja, minkä yli et halua enää käveltävän ja jos tämä raja ylittyy, laitat miehen pihalle heti. Minulle toimi tämä, kun piti vielä kerran katsoa onko mihinkään. Ei ollut.

• ÄLÄVASTAA

Siis älä vastaa puheluihin. Narsun mielestä varmaan asiansa on huipputärkeä, esim. kuulustella sinua siitä kun kävit kaupassa ja tapasit kaksi ihmistä. Pidä myös päiväkirjaa, listaa tms. mitä hänen puhelunsa käsittelevät. Kun lapset ovat sinulla, tuskin mitään huipputärkeää oikeasti voi olla. Siis älä vastaa. Kysyt terävästi: onko sinulla asiaa? Jos sieltä alkaa tulla kehuja ja maanitteluja takaisin, luuri korvaan heti!

• Mies.
        ÄLÄVASTAA kirjoitti:

Siis älä vastaa puheluihin. Narsun mielestä varmaan asiansa on huipputärkeä, esim. kuulustella sinua siitä kun kävit kaupassa ja tapasit kaksi ihmistä. Pidä myös päiväkirjaa, listaa tms. mitä hänen puhelunsa käsittelevät. Kun lapset ovat sinulla, tuskin mitään huipputärkeää oikeasti voi olla. Siis älä vastaa. Kysyt terävästi: onko sinulla asiaa? Jos sieltä alkaa tulla kehuja ja maanitteluja takaisin, luuri korvaan heti!

Aloittaja kertoi ensimmäisessä viestissään, että hän ei ole katkera. Ethän yritä katkeruuttaa häneen myöskään lietsoa.

Eikö me jo täällä kollektiivisesti tehty diagnoosi, että aloittajan exä ei ole narsisti, joten häheen ei pidä noita narsistin karkoittamiseksi käytettäviä keinoja soveltaa.

• Se muutos voi olla hetkellistä, mutta ei pysyvää. Tuo todennäkösesti on vain se uusi tapa kontrolloida, älä alistu siihen. Jos itestäs tuntuu siltä, ettet tahdo tuohon suhteeseen enää palata, niin älä palaa. Luota vaistoihis!

• XXXX

Hyvin tyypillistä näille jätetyille narsisteille on etsiä uusi uhri heti tilalle.
      Näin kävi myös minun miehelleni, kun en muutaman päivän vikittelyn jälkeen palannut, oli uusi nainen jo mukana kuvioissa.
      Nettideittinä niitä löytää.
      Kehoitan suureen varovaisuuteen. Mekin tapasimme nettideitissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe