Olen pannut merkille viimeisen kymmenen vuoden aikana, että osa ihmisistä vastaa yhä huonommin sähköposteihin, vaikka tiedän ettei väleissä heihin ole varsinaisesti mitään vikaa. Joskus harvoin, kun tavataan, jutellaan aina ystävällisesti ja tunnelma on välitön ja usein lämminkin, puhuttavaa riittää paljon ja monien kanssa jaetaan yhteisiä harrastuksia ja kiinnostuksen kohteitakin.
Itselleni FB -tyyppiset yhteisöpalvelut eivät ole luontevia, kommunikoin ihmisten kanssa yksilöllisesti, kasvotusten ja sähköpostilla. En kuitenkaan missään tapauksessa halveksi tai väheksy yhteisöpalveluita käyttäviä, jokainen toimii omien tarpeidensa mukaisesti.
Mutta miten pitäisi suhtautua ihmisiin, jotka eivät vastaa sähköposteihin? Sähköposti on itselleni edelleen kasvotusten tapaamisen jälkeen luontevin tapa kommunikoida, jutella asioista ja kiinnostuksen kohteista, esim. harrastuksista yksilötasolla. Eivätkö ihmiset lue enää sähköpostejaan, vaikka heillä e-mail tili onkin, vai ovatko yhteisöpalvelut muokanneet ihmisistä sellaisia, etteivät he välitä/jaksa kommunikoida enää yksilötasolla, vaan kaikki haluavat jakaa elämäänsä jossakin virtuaalisella seinällä ja odottaa kommentteja sekä kommentoida itse toisten elämästään ja mielipiteistään "seinilleen" laittamia juttuja? Itse ajattelen, ettei sellaine ole ystävyyttä, vaan korkeintaan jotain pinnallisempaa "kaveruutta", jos kahden ihmisen välinen vuorovaikutus on liikaa vaadittu.
Olen pohtinut, miten näihin ihmisiin pitäisi suhtautua. Kyse ei ole missään tapauksessa siitä, etteivätkö he haluaisi olla tekemisissä, koska soittavat tai tekstaavat esim. muutaman kerran vuodessa halutakseen tavata, kun ovat käymässä kotipaikkakunnallani ja pyytävät ottamaan yhteyttä, jos käyn heidän asuinpaikkakunnallaan. Tiedän kuitenkin, että heillä kaikilla on FB:t ja Twitterit ja sähköpostiosoitteet, joten käyttävät kyllä internetiä ahkerasti.
Miten teillä muilla? Onko teissä samoin käyttäytyviä ihmisiä, jotka eivät välitä kommunikoida yksilötasolla sähköpostilla, jotka ette vastaa ystävien lähettämiin sähköposteihin? Jos on, niini miksette vastaa sähköposteihin? Katsotteko, että ihmisen pitää kuulua esim. FB:hen tai Twitteriin, jotta suostutte kommunikoimaan hänen kanssaan? Löytyykö sitten sellaisia ihmisiä, jotka ajattelevat, että ystävän viestiin toki vastataan aina myös sähköpostilla, tai millä keinoin tahansa, millä nyt ystävä pitää yhteyttä?
ystävä ei vastaa sähköposteihin..
9
357
Vastaukset
- ffghhfhghf
Toisia uuvuttaa kaikki sähköinen "yhteydenpito". S-postien naputtelu on hidasta ja aikaavievää, sen aloittamiseen tarvitaan inspiraatio. Kun asia jää roikkumaan, unohtuu vaan helposti tai kun on jo kauan aikaa kulunut, ei enää jaksa eikä kehtaa vastata, kun on jo "vanha juttu."
Lisäksi tietokoneellanäpyttäminen jumittaa hartiat, niskan ja yläselän. Joten jos työssään joutuu olemaan tietokoneella, sitä vapaa-ajallaan välttää viimeiseen saakka.
Toiset inhoavat tietokoneita ym. nykyajan sähköisiä hömpötyksiä yli kaiken.
Mieluummin juttelee samat asiat kasvotusten tai puhelimessa, käy huomattavasti nopeamminkin.
Kohteliastahan se olisi vastata viesteihin edes lyhyesti, mutta nykyajan infoähkyn uuvuttamat ihmiset jotenkin ovat luopuneet tästä säännöstä.
Mutta ei se silti välttämättä tarkoita, etteikö sinuun haluttaisi olla yhteyksissä. Mieluummin tehdään se vain "perinteisillä" tavoilla. - Vanha täti
Tiedän ja ymmärrän sen, että toiset eivät jaksa kirjoitella tietokoneella vapaa-aikanaan, etenkin jos tekevät sillä hommia jo töissään.
Kun luet avaukseni tarkemmin, huomaat etten puhunut siitä ihmislajista, jotka inhoavat "tietokoneita ym. nykyajan sähköisiä hömpötyksiä", kuten asiaa kuvasit, vaan puhun ihmisistä joilla on FB ja Twitter profiilit sun muut, päivittelevät sinne ahkerasti tietoja elämästään ja ajatuksistaan. Tiedän, että myös FB:ssä on yksityisviestintämahdollisuus, joka vastaa lähinnä sähköpostia. Siitä on ollut myös julkisuudessa puhetta, että monet eivät lue tai vastaa noihin yksityisviesteihin myöskään FB:ssä, vaikka ovat erittäin aktiivisia kirjoittelemaan "seinälleen" ajatuksiaan ja kommentoivat myös muiden seinäkirjoituksia ja tilapäivityksiä.
Sinä mainitsit, että nykypäivänä ihmiset ovat "infoähkyssä". Olisiko sitten juuri niin, että FB:n, Twitterin, muiden vastaavien palveluiden, uutissivustojen ja keskustelufoorumien ahkera käyttö aikaansaa sen infoähkyn niin, ettei kahdenvälistä, yksilöllistä viestintää koeta enää tarpeelliseksi tai sen katsotaan olevan liian rasittavaa, ajatellaan että on "tehokasta" kirjoitella näkemyksiään ja kuulumisiaan suuremmalle joukolle kerralla.
Itse en koe infoähkyä, käytän tietokonetta kyllä kaikkeen, missä se on hyödyllinen, mutta mielestäni informaatiotulvan määrän vastaanottaminen on pitkälle itsestä kiinni. Ihminen ei oikeasti elämässään ja arjessaan tarvitse kovin suurta määrää informaatiota, kun sen oivaltaa, jää aikaa ihmisten väliselle vuorovaikutuksella. Siinä olen samaa mieltä, että ystävien tapaaminen kasvotusten on antoisinta, eikä sitä voi korvata millään muulla keinolla. Sähköpostin miellän taas perinteisen kirjeen kaltaiseksi välineeksi, jossa voi kirjoitella ihminen ihmiselle. Voiko sellainen ihminen olla oikea ystävä, joka infoähkyyn vetoden katsoo liian työlääksi olla vuorovaikutuksessa kahdenvälisesti, vaikka käyttää ehkä jopa tunteja muuten netissä ajatusten vaihtoon sosiaalisessa yhteisöpalveluissa ja foorumeilla? - eeeeee
Vastauksena tuohon viimeisimpään kysymykseesi, mielestäni ei. Kyllä taitaa olla niin, etteivät nuo ihmiset ehkä haluakaan syystä tai toisesta olla niin läheinen ystäväsi enää.
- Vanha täti
Niin olen itsekin ajatellut, mutta minua on häkeltänyt se, että nämä ihmiset ottavat kuitenkin yhteyttä, jos tarvitsevat apua jossain tai ovat tulossa käymään kotipaikkakunnallani, jolloin tulevat mielellään käymään ja "vaihtamaan kuulumisia". Itse olen kuitenkin alkanut kallistua sen puolelle, etten enää "ole tavoitettavissa", kun haluavat tulla käymään tms., kerron olevani varattu tai muualla. Viimeksi kävi tänä syksynä niin, että eräs tällainen tuttu kävi kylässä, istui kahvilla monta tuntia kiireettä. Kun sitten laitoin hänelle yhteiseen harrastukseen liittyen sähköpostia seuraavalla viikolla, ei hän taaskaan ole vastannut mitään viikkokausiin. FB ja Twitter päivityksistä kyllä näkee, että viettää paljon aikaa koneella. Joko hän ei enää lue "vanhanaikaista" sähköpostiaan, vaikka sellaisen omistaakin, tai sitten tosiaan pitää liian suurena vaivana ja tehottomana kirjoittaa yhdelle ihmiselle kerrallaan.
- semmosta olemassa
Vanha täti kirjoitti:
Niin olen itsekin ajatellut, mutta minua on häkeltänyt se, että nämä ihmiset ottavat kuitenkin yhteyttä, jos tarvitsevat apua jossain tai ovat tulossa käymään kotipaikkakunnallani, jolloin tulevat mielellään käymään ja "vaihtamaan kuulumisia". Itse olen kuitenkin alkanut kallistua sen puolelle, etten enää "ole tavoitettavissa", kun haluavat tulla käymään tms., kerron olevani varattu tai muualla. Viimeksi kävi tänä syksynä niin, että eräs tällainen tuttu kävi kylässä, istui kahvilla monta tuntia kiireettä. Kun sitten laitoin hänelle yhteiseen harrastukseen liittyen sähköpostia seuraavalla viikolla, ei hän taaskaan ole vastannut mitään viikkokausiin. FB ja Twitter päivityksistä kyllä näkee, että viettää paljon aikaa koneella. Joko hän ei enää lue "vanhanaikaista" sähköpostiaan, vaikka sellaisen omistaakin, tai sitten tosiaan pitää liian suurena vaivana ja tehottomana kirjoittaa yhdelle ihmiselle kerrallaan.
Kerran yksi vastasi, ettei hän nähnyt
- tutut "kadoksissa"
Vanha täti kirjoitti:
Aloittaja, täyttä asiaa ovat viestisi! Kovin on minullekin tuttua, että joistakin ihmisistä kuuluu vain silloin, kun tarvitsevat jotain. Muulloin vaikuttaa "unohtuvan" viesteihin vastaaminen ja joitakin ei tavoita soittamallakaan.
Pari pettymystä mahtuu itselläkin tällekin syksylle.
Eräs pyysi lainaan useita kirjojani. Oletin hänen ne myös omatoimisesti palauttavan, mutta ei. Ehdotin tapaamista, johon hän vastasi olevansa kiireinen. Totesin kirjojen palauttamisen riittävän. Tämän jälkeen ei kuulunut mitään. Jos joku noin mielellään haluaa toisten tavaroita omikseen, niin kyllähän tässä tavarapaljoudessa pärjään. Tapansa kullakin.
Toiselle tein taannoin ammatillisen palveluksen. Hän usein mainitsi, että "pidetään yhteyttä". Sattui niin, että olin menossa koulutukseen, joka järjestettiin hänen työpaikallaan. Laitoin sähköpostia, että olen tulossa tiettynä päivänä ja ehditäänkö näkemään? Ei mitään vastausta. Kyllähän tästäkin tuttavuudesta luottamus hävisi. Tiedän miten toimia, mikäli hän on tulevaisuudessa palveluksia vailla.
Onneksi on luottamuksen arvoisiakin ihmisiä matkan varrelta löytynyt ja mukana kulkevat vieläkin! Sen sijaan epäluotettaviksi osoittautuneille ihmisille en ole ollut tärkeä. Hyvällä mielin voin minäkin kertoa olevani varattu, mikäli taas jossain vaiheessa ovat yhteydessä.
- Vanha täti
Kiitos ymmärtäväisestä vastauksestasi. Aion jatkossa toimia itsekin niin, että lopetan suhteet niihin ihmisiin, jotka eivät vaivaudu edes sähköpostiin vastaamaan, vaikka tiedän heidän olevan aktiivisia netin käyttäjiä.
Sitten on ystäviä, joiden tiedän olevan tosi huonoja kirjoittamaan yleensäkään tai eivät käytä juuri nettiä. Heidän kanssaan yhteydenpito kyllä hoituukin kasvotusten ja soittelemalla.- tutut "kadoksissa"
Totta, onneksi on heitä, joiden kanssa yhteydenpito ja ystävyys onnistuu :) Ja pitänee pyrkiä myös omalta osalta toimimaan niin, että näin on jatkossakin!
Näille "tuulella käyville" voisin oikeastaan seuraavalla kerralla todeta, että : "Mahdatko tarvita jotain? Tavoittelin sinua viesteillä, mutten saanut vastausta. Olisi mukava sopia menoista molemmin puolin, eikä vain kun sinulle sopii."
Tosin siinä vaiheessa kun mitta on täyttynyt, on ollut helpompi vain alkaa todeta, että "kiitos, mutta tällä kertaa ei sovi"... Vastaamattomaksi en ole kenellekään ryhtynyt.
- Anonyymi
Useimmiten ei vastaa, jos en ole kysynyt mitään - riippuu asiasta, joskus vastaa.
Faceen kirjoittelee, ja sinne usein vastaan. Tuo ihminen on minulle läheisin perheen ulkopuolinen ihminen. Katkaisin välit erääseen ystävääni, vaikka ystävyys oli kestänyt 50 vuotta. Edeltävästi ystävä muuttui nopealla aikataululla kiukkuiseksi , ei lainkaan harkinnut puheitaan, vaan loukkasi minua ja muita esim. ravintolassa. Hän oli erittäin mustasukkainen minulle eräästä läheisestä ystävästäni. Teimme 2 matkaa, ja ne menivät pieleen niiputtelun ja loukkauksien takia. Ilmoitin palattuamme, että ystävyytemme on päättynyt. En halua elämääni enää negatiivisuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83336MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61972Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758