Työharjoittelut orjatyövoimaa

frustrated94

Olen saanut suoraan sanottuna tarpeekseni ammattikoulujen top-jaksoista jotka eivät ole mitään muuta kuin törkeää orjuuttamista, nöyryytystä ja simputusta. Ensinnäkin näistä täysin turhista ja ylipitkistä jaksoista ei makseta tunnetusti harjoittelijalle käytännössä mitään palkkaa. Paikka pitää itse etsiä ilman koulun avustusta tiettyyn määrä-aikaan mennessä. Monilla on jopa valmistuminen alalta viivästynyt kun eivät ole paikkaa löytäneet ajoissa. Joka ammattikoulussa on suomessa ilmainen kouluateria mutta top-jakson aikana oppilas joutuu itse kustantamaan lounaansa ellei työpaikalla ole omaa ruokalaa. Heidät otetaan sisään yritykseen/työpaikalle vain jotta he saisivat ilmaista työvoimaa ja ihmisjojon jota voisivat naruttaa ja heitellä mielensä mukaan, ja käyttää myös eräänlaisena sylkykuppina. Jokaisessa työharjoittelussa missä olen ollut työntekijät ovat kohdelleet minua kuin natsit juutalaista, tosin epäsuorasti ja vihjaillen, mulkoillen ja valitellen. Tällä hetkellä olen tuollaisessa paikassa ja paikan pomo ei koskaan anna minulle työtehtäviä koska hänellä on aina kiire tehden puheluita toimistossaan ja aina lähtee johonkin. Paikassa on oikeasti työtehtävät vähissä joten on vaikea olla oma-aloitteinen. Hän sanoo aina "Joo, annan sinulle pienen tehtävän ihan kohta" Ja tietenkin siihen menee tunteja ennen kuin hänellä on edes hetki aikaa ja sitten päivä onkin lopussa, toisin sanoen täysin hukkaan heitetty. Kerran hän sanoi että voisin vaikka maalata taulun tai jotain ns. "ajankuluksi". Olen oikeasti huolestunut tulevaisuudestani tässä top-jaksossa ja ajatellen myös sitä mitä aion kertoa työtehtävistäni luokanvalvojalle loppuarvioinnissa. Olin pahassa flunssassa yhdellä viikolla vasta kaksi päivää ollut poissa töistä. Olin asiasta pannut viestiä työnantajalle ja että minulla on kuumetta. Sairastumispäiväni oli keskiviikko. No sunnuntaina sain viestiä luokanvalvojaltani että oli soittanut sattumalta työpaikalleni ja siellä oltiin sanottu hänelle että oppilaalla on paljon poissaoloja ja ne on korvattava. Siis mitä helvettiä. En ollut KERTAAKAAN ollut lintsannut enkä lähtenyt aikaisemmin töistä. Tähän hän vaati selitystä ja alkoi moralisoida ja kysellä olenko masentunut ja onko kaikki ollut hyvin ja oli jo tapaamistakin ehdottanut. Siis anna mun kaikki kestää. Maanantaina marssin suoraan tämän akkapomon kansliaan (sappeni kiehui). Kysyin niin ystävällisesti ja asiallisesti kuin suinkin että oliko hän saanut sairasilmoitustani, kuulema hänellä oli kännykkä hukkunut ja ei tämän takia ollut saanut viestiäni, ja tälle hän vain itse naureskeli. Arvatkaa naurattiko minua yhtään.

Viime paikassa jossa olin oli päinvastoin enemmän työtehtäviä kuin käteni jaksoivat tehdä. Käteni olivat kirjaimellisesti haavoilla ja ruvella aina työpäivän jälkeen. Minua kohdeltiin kuin jotakin konetta tai robottia. Yritin parhaani mukaan kuunnella, tehdä tehtävät ajallaan, olla sosiaalinen, reipas ja motivoitunut jotta he olisivat tyytyväisiä minuun. Pomoni sanoi jo heti aluksi että älä ujostele kysyä jos tulee joku pulma tai jos jokin tehtävä on epäselvä. No, kerran kun sitten menin kysymään tarkennusta eräässä tehtävässä ihan ystävällisesti niin tämä tekopyhä piilonarsisti vastasi niin ärtyneesti että oli paha mieli koko loppupäivän. Ilmeisesti he olettavat jokaisen tulijan olevan joku superaivo joka ei koskaan kysy mitään neuvoa koska hän on niin pirun hyvä kaikessa. Olin lopuksi tyytyväinen työhöni paikassa ja uskoin että ahkerointini voitaisiin palkita edes muutamalla kehulla. Tästä huolimatta sain yllätyksekseni pelkkää paskaa niskaan top-jakson loppuarvioinnissa johon osallistui myös luokanvalvojani joka ikäänkuin liittoutui pomon kanssa minua vastaan joka kommentoi miksi minulta meni joihinkin tehtäviin niin kauan aikaa ja miksi sitä ja tätä (tekaistua vittuilua) Pomo keskittyi arvioinnissaan vain heikkouksiini ja virheisiini sen sijaan miten ahkera olin oikeasti ollut. He kummatkin tuijottivat kuin lävitseni paheksivan oloisesti kuin olisin joku kehitysvammainen tai skitsofreenikko. Olin ihan ällikällä lyöty. Tämä oli ehkä traumaattisin ja nöyryyttävin keskustelu mikä minulla on elämän aikanani ollut. Ääneni kuulosti lähtiessäni tärisevältä koska olin ollut purskahtaa itkuun haastattelun aikana. Siitä on pian vuosi enkä ole tuon paikan ohi kertaakaan ajanut. Toivon että koko narsistifirma romahtaa tai menee konkurssiin.

19

3666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei palkatonta harj.

      Kaameita kokemuksia sinulla!

      Suomessa on melkein puoli miljoonaa palkatonta työtä tekevää, joten ihan pikkujutusta ei ole kyse. Työharjoittelijat ovat yrityksille ilmaista (orja)työvoimaa, minkä päälle työharjoittelijan pitäisi vielä itse maksaa lounaansa ja hymyssä suin ottaa vastaan työnantajan kettuilua. Palkkatyöläiset sentään saavat korvauksen huonon esimiehen sietämisestä.

      Koko työharjoittelusysteemi on niin mädäntynyt kuin olla ja voi. Yritykset ottavat harjoittelijan toisensa perään ja teettävät näillä rahanarvoisia töitä. Vaihtoehtoisesti harjoittelija ei saa mitään oikeita tehtävänantoja, vaan keittelee kahvia koko harjoittelun ajan.

      Ja mitä harjoittelija saa korvaukseksi - hikisen kädenpuristuksen ja hikisen harjoittelujaksonsa valmiiksi. Tervetuloa työelämään.

    • hullut ketoon

      Se on sellaista kieroilua joka paikassa, melkeinpä työpaikka kuin työpaikka.

    • 9+1

      Ihan samaa mieltä, lähihoitajana se hohu vai kuntoutus työharjoittelu sairaalassa vuodeosastolla oli kaikista pahin, tein ihan samoja töitä mitä muutkin mutta ilmaiseksi ja töitä oli liikaa.
      Päiväkodissa sentään et joutunut juuri tekemään mitään.

    • novoiraivo

      Tekstisi on suoraan kuin minun kirjoittama!!! TÄYSIN SAMAA MIELTÄ! olen ollut yli 10:nessä paikassa harjoittelijana ja jokaisessa näissä vaan kettuillaan päin naamaa yms muuta paskaa...Nytkin on turhia poissaoloja sen takia kun en enään vain kestä työharjoittelupaikkaani. Onneksi sain luvan vaihtaa vielä paikkaa mutta mitä se hyödyttää kun tiedän seuraavan paikankin olevan yhtä tyhmä tai tyhmempi koska minulla ei ole yhtään hyvää kokemusta...

    • chocolate

      Kurja kuulla että sulla on kurjia kokemuksia. Saanko kysyä mitä alaa opiskelet?

      Harjottelupaikkoja varmasti on aika paljo erilaisia, hyvä olis kuitenki et voisit opettajan kanssa jutella jos paikassa tulee ongelmia ja että opettaja olis tukena. Vaikea juttu jos näin ei ole.

      Mä olen ollut useassa paikassa eikä mua ole se palkattomuus kaivellut vaikka hommia teenki niin hyvin kuin osaan. Koko ajan olen lähempänä valmistumista ja se on mulle paras "palkka" :D

      Mitä tohon loppuarviointiin tulee, niin jotkut ihmiset on kai huonoja antamaan kehuja. Mun mielipide on se että on hyvä sanoa jos on kritiikkiä mutta täytyy myös kehuakin! Tuskin kukaan pärjää pelkän kritiikin voimalla :s

      Tsemppiä sulle!

    • earherhq

      Ettei vaan olisi vähän samantapainen juttu kun exälläni... Lensi jokaisesta työpaikasta alle viikossa ulos ja joka ikinen kerta vika oli häneen mukaansa vittumaisessa työnantajassa. Yhden tai kahden kerran vielä voisinkin uskoa, mutta kun joka paikassa on sama juttu niin ehkä kannattaa katsoa peiliin..

      Sen lisäksi sairaslomasta EI KOSKAAN ilmoiteta tekstiviestillä! Sen verran täytyy aikuisen ihmisen ymmärtää että SOITTAA sille pomolle.

    • ---------------

      Kouluun liittyvien harjoittelun juonihan on siinä, ettei niistä makseta opiskelijalle palkkaa, mutta työnantaja saa ilmaista työvoimaa ja ennen kaikkea: koulu saa rahaa jokaisesta opiskelijasta valtiolta. Jos et siis suorittaisi kouluun liittyvää harjoittelua, jäisit sinä ilman todistusta ja koulu ilman valtion rahoja harjoittelusi ajalta.

      Minä olin myös 5,5 kuukautta harjoittelussa koulun lopuksi, työtehtäviä oli vähän tai ei lainkaan enkä oppinut niistä yhtään mitään. Luonnollisesti myöskään palkkaa en saanut. Syömässä kävin läheisellä koululla, joten työnantajalle ei koitunut minusta senttiäkään kuluja.

      Jo varhaisessa vaiheessa oli sekä minulle että valvovalle opettajalle selvää, ettei minulle ole harjoittelusta mitään hyötyä. Opettaja kuitenkin kannusti suorittamaan harjoittelun loppuun ja mainitsi sivulauseessa jotain Opetushallituksesta. Kyse oli siis mitä ilmeisimmin nimenomaan siitä, että jos olisin keskeyttänyt harjoittelun, rahavirta koululle osaltani olisi päättynyt.

      On erittäin harvinaista, mutta silti mahdollista myös ammattikoulussa saada harjoittelupaikka, josta maksetaan palkkaa. Pientä, mutta palkkaa silti. Uskon että tällaiset paikat panostavat harjoittelijoihin huomattavasti enemmän kuin ne, jotka saavat harjoittelijoita toisensa jälkeen ilmaiseksi.

      Tuon harjoittelun jälkeen päätin, etten enää ilmaisiin töihin mene. Ketään ei kiinnosta, mitä ilmainen työntekijä työrupeamastaan hyötyy. Kukaan ei myöskään pätkääkään arvosta ilmaista työntekijää. Silloin tällöin annetaan hommia, jotka on pakko tehdä, mutta niitä ei kukaan haluaisi tehdä. Juurikin joku kahvinkeitto on tällaista. Vastenmielisintä kaiken muun lisäksi tuossa harjoittelussa oli, että pomo suurinpiirtein kellon kanssa vahti, että tekisin tunnit täyteen vaikka ei tekemistä olisikaan. Helvettiin ilmaistyöt. Jos on tekemätöntä työtä, palkatkoon siihen työntekijän. Jos ei ole, hoitakoon kahvinkeiton itse ja olkoon kyykyttämättä opiskelijoita.

    • porkkanaton

      Minä kieltäisin myös suurimman osan työharjoittelusta. Ai miksi? olen viimeisten 4 vuoden aikan joutunut vahtimaan lukuisia harjoittelijoita. On ollut amiksesta, ammattikorkeakoulusta, työhön tutustujia vissiinki työkkärin kautta (?), pitkäaikaistyöttömiä joita harjoittelu ei kiinnosta p*skan vertaa ja sitten näitä työvoimakoulutettavia (mitä lie ovat nykyiseltä nimeltään). 70% on näitä nuoria opiskeilijoita...

      Omat työt kärsii, kun joutuu sitä harjoittelijaa opastamaan työhön koko ajan. Joskus on semmoisia kelpo yksilöitä, joille ei tarvitse rautalangasta vääntää, mitä työnteko on ja miksi sitä tehdään. Mutta suurin osa on aika onnettomia.

      Nuorille tuo työharjoittelu mielestäni sopii, silloin tajuavat (jos tajuavat), mitä on työnteko ja mihin ovat itseään kouluttamassa. Enkä kyllä palkkaa yhdellekään harjoittelijalle maksaisi. Sen verran syövät aikaa oman työn tekemisestä.

      Omat vahdittavat tekevät samaa työtä, kuin itsekin teen, mutta ilman tulosvastuuta tai vastuuta yhtään mistään. Hetkeksikään ei voi harjoittelijaa yksin jättää, vaan se on aina siinä kyljessä kiinni.

      Joskus löytyy hyviä tapauksia ja semmoinen yleensä saakin töitä. Harjoittelun aikan on hyvä hetki seurata, minkälainen ihminen on siinä harjoittelemassa ja voisiko semmoista ehdottaa palkattavaksi yritykseen, koska kuitenkin semmoisen kanssa joutuu sitten töitä tekemään, mikäli palkataan.

      • OngelmiaMyös

        Sama kokemus täällä.

        Ensinnäkin harjoittelijat vievät paljon aikaa, toisekseen heidän motivaationsa useimmiten nolla.

        Monesti puhelimen räplääminen on etusijalla työtehtäviin. Samoin työajoista kiinnipitäminen tuntuu olevan vaikeaa. Tullaan ja mennään kuten huvittaa, Poissaoloista ei soiteta. Tekstari ei ole tapa ilmoittaa poissaolosta. Yksi jopa oli kirjoittanut poissaolosta Facebookiin, ja ihmetteli, kun se ei kelpaa.


      • Opiskelija96
        OngelmiaMyös kirjoitti:

        Sama kokemus täällä.

        Ensinnäkin harjoittelijat vievät paljon aikaa, toisekseen heidän motivaationsa useimmiten nolla.

        Monesti puhelimen räplääminen on etusijalla työtehtäviin. Samoin työajoista kiinnipitäminen tuntuu olevan vaikeaa. Tullaan ja mennään kuten huvittaa, Poissaoloista ei soiteta. Tekstari ei ole tapa ilmoittaa poissaolosta. Yksi jopa oli kirjoittanut poissaolosta Facebookiin, ja ihmetteli, kun se ei kelpaa.

        Olen yhden tutkinnon jo suorittanut ja nyt toista. Omalla kohdalla harjoittelun aikana huomasi että minuun suhtauduttiin ennakkoluuloisesti. Se oli kurjaa mutta muutaman viikon jälkeen kun olin näyttänyt olevani toista maata kun puhelimessa roikkuva nuori rupesivat he minuun enemmän luottamaan ja työn teko oli itsellenikin mieluisampaa.


    • Yks1111
    • Äiti3

      Toivoisi, että harjoittelupaikkoihin nuoria ohjaavat oppilaitokset selvittäisivät tarkkaan yrityksen taustat, ennenkuin harjoittelijoita lähetetään.

      • MolemminPuolin

        Toivoisin, että oppilaitokset selvittäisivät harjoitteluun tuleville, että työpaikoilla tehdään töitä, eikä olla kuin Ellun kanat.

        Eli oppilaitosten pitäisi selvittää, onko harjoitteluun lähtevillä mitään motivaatiota sopeutua työelämän pelisääntöihin ja oppia asioita.


      • Toisinpuolin
        MolemminPuolin kirjoitti:

        Toivoisin, että oppilaitokset selvittäisivät harjoitteluun tuleville, että työpaikoilla tehdään töitä, eikä olla kuin Ellun kanat.

        Eli oppilaitosten pitäisi selvittää, onko harjoitteluun lähtevillä mitään motivaatiota sopeutua työelämän pelisääntöihin ja oppia asioita.

        Jos opiskelija ei työssäoppimisjaksonsa aikana ole oppinut tutkinnon osansa edellyttämää, niin näyttöön, jossa hän osaamisensa osoittaa, häntä ei pidä päästää, vaan jatkaa työssäoppimista.

        Tuntuma on, että oppilaitokset laittavat kaikki opiskelijansa työssäoppimaan yhä pidemmille työssäoppimisjaksoille perusteella "työelämässähän sitä opitaan ja siellä opittu näytetään". No, työelämän arvioija sitten arvioi tuon tutkinnon osaan kuuluvan noin 3-5 päivän näytön. Arvosana siitä näyttää useimmiten olevan 2 (hyvä) tai 3 (kiitettävä). On sitten toinen asia, onko opiskelijan osaaminen oikeasti arvosanan mukainen, vai omaa toimintaansako työpaikka-arvioija arvioi. Suhteiden säilyttämiseksi näyttöä arvioivat opettajat näyttävät myötäilevän työpaikan arvioijan arvosanaa - hän kun on opiskelijan työskentelyn nähnyt.


      • Äiti22222

        Toivoisin, että vanhemmat ottasivat päänsä pois takapuolestaan ja opettaisivat niille tenaville että miten ollaan.

        Asia yksi: teini hakekoon itse harjoittelu/kesätyöpaikkaansa, äidin soitto ei vakuuta. Asia kaksi: Tulevaa tai mahdollista työnantajaa.. tai whattahell.. IHMISIÄ katsotaan yleensä silmiin ja tervehditään, puhutaan selkeästi ja otetaan vastuu omista tekemisistään.
        Asia nro kolme: Poissaolosta soitetaan PUHELIMELLA, sillä mitä räpellätte kädessänne 24/7, kyllä.. ihmelaitteella voi myös soittaa :)
        Asia nro neljä: Muista, että sana kiertää ja kun poltat sillat kerran johonkin paikkaan, voi sen kerrannaisvaikutus alalla olla melkoinen ;)


    • tämäkin.asia.väärin

      Parasta olisi käydä koulussa vaan teoriat ja lopettaa koulu siihen, hakee sitten työpaikan mistä saa oikeaa palkkaa. Jumalauta jos puoli vuotta pitää raataa jossain työharjoittelussa saamatta siitä palkkaa ollenkaan! Tuo on jo niin pitkä aika että sillä on jo yritysten kilpailua vääristävä vaikutus!
      Työharjoittelujaksojen pituudeksi pitää riittää enintään YKSI KUUKAUSI !!!

      • sdkjsldjfsljfk

        Niin ja jos kerran opettajatkin ovat sitä mieltä että työ opettaa parhaiten, miksi ei sitten oppisopimuskoulutusta käytetä enemmän? Saksassa oppisopimuskoulutus on paljon laajemmin käytössä ja yllättäen Saksa on paljon menestyneempi maa kuin Suomi!
        Oppisopimuksella opiskeleva saisi samalla myös palkkaa mikä pienentäisi opintotukimenoja ja opiskelija pärjäisi paremmin koulutuksen aikana taloudellisesti mikä madaltaisi kynnystä köyhän perheen jälkikasvullekin lähteä opiskelemaan. Samoin aikuisopiskelussa oppisopimus olisi erittäin hyvä ja tarpeellinen opiskelumuoto!


    • nfy

      Autoasi ja autofitt nyrkkipajat Espoossa välttäkää viimeiseen asti, lupaavat vaikka mitä ja mikään ei pidä paikkaansa.

    • Turhautunutopiskelija

      Itse opiskelen merkonomiksi ja juuri eilen sain potkut ja opettaja ei suostunut kertomaan miksi vaan että jutellaan koulussa kun nähdään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe