Aina joskus törmää artikkeleihin, joissa paljon laihtunut syyttää lihavuudestaan kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkkeitä. Minä olen aina luullut, että kilpirauhasen vajaatoiminta altistaa lihomiselle, mutta ei se lääkkeen syönti (päinvastoin, sen pitäisi laihduttaa). Olen koittanut googlettaa aisaa, mutta vastausta en ole löytänyt.
Eli voiko thyroxin-lääkitys lihottaa?
Kilpirauhasen vajaatoiminta
4
293
Vastaukset
- 10+7
Jos lääkitys on epätasapainossa, silloin laihtuminen voi ainakin olla haastavaa. Lääkitys ei tee autuaaksi, ruokavalion pitää myös olla kunnossa. Liikuntaakin olisi suotava harrastaa rasvan lähtemisen edistämiseksi.
- vep
Kilpirauhasen vajaatoiminta - joka itselläni on diagnosoitu- voi aiheuttaa usein aineenvaihdunnan hidastumista, eli helposti lihomista. Thyroxin-lääke normalisoi kilpparin tasapainon. nimim. 16 9 olet ollut aivan oikeassa. Ei tyroksiini toisaalta laihdutakaan
- yx kommentti
Edelliset vastaajat ovat oikeassa. Sellaisessa harvinaisessa tapauksessa, jossa paljon syömään tottunut kilpirauhasen liikatoimintaa sairastunut alkaa saada lääkitystä liikatoimintaan, mutta jatkaa ahmimista. (millä ennen ei lihonut), alkaa lihoa. Hoitamattoman liikatoiminnan aikana hän saattoi syödä vaikka kuinka paljon ilman, että rasvaa kertyi vyötärölle.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan lääke Thyroxin korvaa puuttuvaa kilpirauhashormonia eikä koskaan lihota. Sehän normalisoi sairaudesta johtuvaa aineenvaihdunnan hidastumista. Vajaatoiminnan diagnosoimista ennen tulleet kilot eivät valitettavasti häviä itsestään potilaan saatua Thyroxinia vaan laihtumisen eteen on tehtävä työtä. Kilpirauhasen vaikutus elintoimintoihin on valtava ja vajaatoiminnan lääkitystä on usein vaikea saada tasapainoon. Annostuksella, jolla aineenvaihdunta olisi normaali, voi olla liikaa sydämelle. Säätö tehdään sydämen ehdoilla. Vaikka vajaatoiminta olisi hoidossa, lihoo kilpirauhasen vajaatoimintainen terveitä helpommin.
Suomessa katsotaan, että naisista kilpirahasen vajaatoimintaa potee 5%, joidenkin lähteiden mukaan 10% naisista. Miehillä sairaus on huomattavasti harvinaisempi. Thyrocini reseptien määrä on kasvanut oleellisesti viimeisen vuosikymmenen aikana ilmeisesti parantuneen diagnostiikan ansiosta. Silti moni yleislääkärin armoilla oleva alkavaa vajaatoimintaa poteva joutuu kärsimään monilukuisista oireista vuosia ennen kuin saa lääkitystä. Oireista lihominen ei ole siitä hankalimmista päästä. - Luin jostain, että Ruotsissa arvellaan naisista jopa 30%:lla olevan kilpirauhasen toiminnasda hidastumista. - 20+6
Lihoin ylipainoiseksi syömisellä. Lääkäri totesi verituloksista että on kilpparin vajaatoimintaa. Aika outoa mutta se saattoi liittyä ylipainoon. Aloitin kuurin ja huomasin aineenvaihdunnan kiihtyvän. En kuitenkaan laihtunut.
Menetin ruokahaluni muista syistä ja laihtuminen alkoi. Nyt mahtuu vanhat housut jalkaan... LAihdun tod.näk. lisää sillä ruoka ei vaan maistu. Olen nuorena kärsinyt anoreksiasta ja bulimiasta.
Minulla paino saattaa heilahdella 10kg vuosittain. Mielialojen mukaan... Housen koot on siis vaihdelleet koosta 38-46.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod285702- 335100
- 292924
- 342414
- 372098
- 152048
- 281730
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons351579