Alle kolmikymppisiä nuoria eläkkeelle ja eläke-ikäiset töissä.

suvituuli

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/joka-paiva-viisi-nuorta-jaa-elakkeelle-ennatysmaara-masennuksen-vuoksi

Eikö teistäkin ole jotenkin outoa, kun nykyaikana nuoret parhaassa työiässä olevat nuoret pääsevät työkyvyttömyyseläkkeelle näinkin kiivaaseen tahtiin. (Taisipa olla vielä enemmän viime viikkoisen Mielenterveystyön luennon mukaan). Toisaalta ihmetyttää se, että samaan aikaan jo eläkeikään ehtineiden työuraa yritetään pidentää eläkeikää nostamalla. Itse näen tässä ristiriitaa. Näistä eläkeikää lähentelevistä työläisistä monikin on jo tehnyt itsensä niin raihnaiseksi ja sairaaksi, etteivät juurikaan jaksa nauttia ansaitsemastaan pienestä eläkkeestään. Jos he hakevat työkyvyttömyyseläkettä sairautensa takia, niin yleensä eläkepäätös tulee hylättynä takaisin.
Mutta toisaalta, kun tämä nuoriso vetoaa masennukseen ym. psyykkisiin oireisiin, he saavat eläkkeen helposti.
Eikö tosiaankaan ole mitään kuntouttavaa järjestelmää, joka velvottaisi nämä eläkkeelle siirtymässä olevat nuoret osallistumaan kuntouttavaan työtoimintaan.
On ikävää katsoa, miten koulunpenkiltä päässeet nuoret hoippuvat suoraan mielenterveyspuolen potilaiksi. Miksi tähän on menty? Miksi nämä annettavat terapiat, eivät kannusta nuorta eteenpäin normaaliin työelämään? Miksi nuorilta puuttuu oma tahto töihin menemiseen ja omillaan toimeen tulemiseen? Miksi nuoriso on näin turhautunutta?
On turha vedota sairauteen, koska nykyään monikin, joka on syntymästä asti vammainen työskentelee, jollei koko päivää niin ainakin osapäiväisenä.
Jos nämä vanhat, eläkeikään ehtineet (ne jotka haluaisivat) saisivat jäädä jo eläkkeelle, avautuisi sitä kautta nuorille uusia työpaikkoja.
Ihmetyttää sekin, mistä valtiolla on rahaa, päästää suomen nuorisoa tähän tahtiin eläkkeelle, sillä monikaan heistä ei eläkkeelle päästyään palaudu normaaliin työelämään.
Kukahan meidän eläkkeet sitten joskus maksavat, kun olemme eläkeikäisiä, kun veronmaksajia ei enään ole?
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että työ on parasta terapiaa ja jokainen ihminen osaa tehdä jotain kunhan sitä itse haluaa.

11

443

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pluto

Hyvä pointti sekä keskustelun aihe, Suvituulilta.
      Olen lukenut tämän kyseisen artikkelin ennemmin ja olen ollut myös luennoilla kuuntelemassa asiasta.
      Minua ihmetyttää miksi meidän lapsemme tarvitsevat jo alakouluikäisinä mielenterveyspalveluita, koulukuraattoreja ym. psykiatrian palveluita?
      Miksi näitä ei tarvittu ennen, silloin joskut -70-80 -luvulla? Mitkään taloudelliset syyt eivät tätä selitä, sillä silloinkin oli paljon ns. köyhiä ihmisiä, joilla ei ollut rahaa mihinkään turhaan. Toisen asteen kouluissa esim. kauppaopistoissa oli tuolloin lukukausimaksut ja kun kouluun pääsi, opiskelu myös otettiin tosissaan koska siitä maksettiin. Vanhemmilla oli tuolloin aikaa lapsilleen sekä lapset kasvatettiin kotona, eikä sysätty kasvatusvastuuta päivähoitoon, kouluun tai jonnekkin iltapäiväkerhoon.
      Olisiko tämä nykyajan nuoriso nyt sen tulosta, kun kumpikin vanhempi on töissä (on pakko olla) ja lapset hoidetaan päivähoidossa ja erilaisissa hoitopaikoissa.
      Illalla kun töiden jälkeen heidät sieltä haetaan, viedään harrastuksiin, jotka ovat varmasti vanhemmille enemmän tarpeen kuin lapsille. Ja sittenhän ilta on jo mennytkin...nukkumaan...päivähoitoon..kouluun..harrastuksiin...nukkumaan jne...Missä on se perheenkeskinen yhteinen aika, joka olisi lapsille tärkeää?
      Ei ihme, että lapset alkavat oireilla. Kukaan ei kuuntele, kenellään ei ole aikaa. Murrosiän kriisissä kaikki patoutumat lähtee liikkeelle ja oravan pyörä on valmis.
      Ennen lapsi ja nuori oli aina aikuisten mukana työn touhussa. Samalla kun tehtiin jotain yhdessä, vaikkapa vain pinottiin polttopuita, juteltiin ja kuunneltiin nuorten huolia ja yritettiin neuvoa parempaan.
      Miksi näitä kuntoutettavia nuoria ei nytkin voitaisi laittaa jonkun vanhemman henkilön "oppipojaksi", samalla kun nuori oppisi ammatin hän huomaisi, että häntä arvostetaan ja että hän on hyödyllinen. Ja ennen kaikkea hän osaa tehdä.
      Monenkin masennus voisi "parantua" tälläisellä terapeuttisella työnteolla.

• olen lapsi 17 poitsu

miks vittu töitä tekee kun muutenkin pärjää ,tykkään henkailla jä räkiä joka paikkaan ,eikä tarvi aamulla herätä ,kun henkaan myöhään ja isi ja äiti puolustaa mua ,ei mulle kukaan mitään voi ,olette idiootteja ,taidan lähtee abc räkiin

• jossain on vikaa

Mielenterveyshoidossa on paljon mätää. Johtotehtävissä ja vaativissa asiantuntijatehtävissä olevia ihmisiä jotka ehdottomasti tahtovat tehdä töitä ja tuntevat itsensä mieleltään terveeksi viedään pakkohoitoon ja väitetään heidän olen työkyvyttömiä. Sen sijaan rividuunarit jotka valittavat milloin mitäkin masennusta katsotaan mieleltään terveiksi eikä eläkepapereita anneta millään.

• niin on vikaa

Nämä rividuunarit eivät edes kehtaa sanoa tälläisiä muotisanoja kuin masennus ja burn out, ne ovat nuorison ja isokenkäisten muotisairauksia. Duunari vain kärsii nöyrästi vaikka jokaista paikkaa kolottaa kulumien tähden. Jokainen aamu hän kampeaa itsensä työmaalle, peläten koska ilmoitetaan yt-neuvotteluista. Jos hän hakee työkyvyttömyyseläkettä ruumiillisten vikojen takia, ne vähätellään ja eläkepaperit tulevat asiantuntialääkäriltä pumerangina takaisin. Se että nämä, työuransa jo yhteiskunnan eteen tehneet alistetaan kaiken maailman alentaviin kuntoutustutkimuksiin ja rautalangan vääntö tehtäviin, on aika halventavaa kun katsotaan minkälainen työura heilla on jo takana päin.
        Nuoret taasen, osaavat vedota mielenterveysongelmiin kuten nämä silmäätekevätkin. Miksi heitä ei alisteta samaan kohteluun kuin tavallisia duunareita?

• mene jo fidduun
        niin on vikaa kirjoitti:

Nämä rividuunarit eivät edes kehtaa sanoa tälläisiä muotisanoja kuin masennus ja burn out, ne ovat nuorison ja isokenkäisten muotisairauksia. Duunari vain kärsii nöyrästi vaikka jokaista paikkaa kolottaa kulumien tähden. Jokainen aamu hän kampeaa itsensä työmaalle, peläten koska ilmoitetaan yt-neuvotteluista. Jos hän hakee työkyvyttömyyseläkettä ruumiillisten vikojen takia, ne vähätellään ja eläkepaperit tulevat asiantuntialääkäriltä pumerangina takaisin. Se että nämä, työuransa jo yhteiskunnan eteen tehneet alistetaan kaiken maailman alentaviin kuntoutustutkimuksiin ja rautalangan vääntö tehtäviin, on aika halventavaa kun katsotaan minkälainen työura heilla on jo takana päin.
        Nuoret taasen, osaavat vedota mielenterveysongelmiin kuten nämä silmäätekevätkin. Miksi heitä ei alisteta samaan kohteluun kuin tavallisia duunareita?

"Miksi heitä ei alisteta samaan kohteluun kuin tavallisia duunareita?"

Tässä juuri on suuri ongelma suomessa.

Suomalainen perustyhmä lantasaapas duunari on sitä mieltä, että asioiden parantamisen sijaan pitää kurjistaa kaikki muutkin jotta saatte kaikki rypeä paskassa.
        Onko sitten hyvä kun muillakin on asiat huonosti?Helpottaako se jotenkin sinun elämääs jos paska-altaassa ei tarvi olla yksin?

Taivas miten tyhmiä pällejä täällä on...
        Eikö olisi järkeenkäyvämpää vaatia kansanedustajia tekemään työnsä ja parantamaan kaikkien asemaa sen sijaan että työnnetään muutkin paska-altaaseen?

• suksi ite
        mene jo fidduun kirjoitti:

"Miksi heitä ei alisteta samaan kohteluun kuin tavallisia duunareita?"

Tässä juuri on suuri ongelma suomessa.

Suomalainen perustyhmä lantasaapas duunari on sitä mieltä, että asioiden parantamisen sijaan pitää kurjistaa kaikki muutkin jotta saatte kaikki rypeä paskassa.
        Onko sitten hyvä kun muillakin on asiat huonosti?Helpottaako se jotenkin sinun elämääs jos paska-altaassa ei tarvi olla yksin?

Taivas miten tyhmiä pällejä täällä on...
        Eikö olisi järkeenkäyvämpää vaatia kansanedustajia tekemään työnsä ja parantamaan kaikkien asemaa sen sijaan että työnnetään muutkin paska-altaaseen?

Kukahan teidänkin toimeentulotukenne, työttömyyspäivärahanne ja eläkkeenne maksaa veromarkoistaan? Mahdatko tietää sitä, että juuri tämä duunari!

oikeastiko luulet, että joku kansanedustaja katsoo jonkun eläkeläisen etua ja yrittää tätä maailmaa jotenkin tasapuolisemmaksi....ja hahhah..omaa etuaan ne ajaa. Senhän näkee jo näistä eläkeyhtiöiden pampuista mitä peliä ne pelaavat. Niille on yksi lysti vaikka tavallinen Matti / Maija Meikäläiven kuolisi nälkään.

Ainahan ne ovat vähätuloisimmilta leikanneet, kuten nytkin. Vanhukset, opiskelijat ja sairaat kärsivät. Onko niistä kukaan ehdottanut, että omasta vuosipalkasta voisi leikata yhden satatonnia yhteisen hyvän eteen. Ei ole!

Ei ihme, että tavallista työläistä potuttaa!

Etkä ymmärtänyt asian pointtia: Herroja ja narreja täytyy kohdella yhteiskunnan rattaissa samalla tavalla. Jokaiselle "sairaalle" on annettava sama mahdollisuus eläkkeeseen. ELI Jos henkilö on jo niin iäkäs, että hänellä on erinäisiä kulumasairauksia, syöpä tsm. elimellinen sairaus hänellä täytyy olla sama mahdollisuus eläkkeeseen kuin niillä joilla on vikaa päänupissa! Rautalangastako tämä asia täytyy vääntää, sitähän siellä mielenterveyspuolella terapiamuotona tehdäänkin.
        Mutta eihän tälläinen mielenterveysongelmista kärsivä nuori ole mitenkään yhteiskunnalle tuottava, mutta duunari maksaakin veroja ja itse oman työeläkkeensä.

• 25-v:na eläkkeelle

Vastaus: ei ole kuntouttavaa järjestelmää.
      Ensinnäkin, nämä nuoret mt-eläke-potilaat ovat usein perheistä, joista heitä ei aikanaan huostaanotettu.
      Koulussa he olivat hiljaisia, jne, eikä mikään taho missään vaiheessa ole heistä välittänyt.
      Kun eivät enää jaksa pelleilyä, heille lyödään hullun paperit, turruttavat lääkkeet ja onneksi -myös eläke.
      Jatkohoitona usein kerran kuussa keskustelu mielenterveyttä pari vuotta lukeneen sairaanhoitajan kanssa.Hyödyn määrä on valtaisa,joten harvempi viitsii käydä kerran kuussa turhaa lässyttämässä syömisistään, kun samanikäistä porukkaa kuolee ympäriltä huumeisiin,itsemurhiin,sekoaa tms.
      Nämä ovat niin vaikean elämäntien läpikäyneitä ihmisiä,etteivät he jaksa pelleillä,mielummin ovat rauhassa pikkueläketuloillaan.
      Ja,mistään et mitään ymmärrä,psykologiasta ainakaan,jos rankkaat vammaiset ja mt-potilaat samaan ryhmään.
      Meneppä koulunpenkille opiskelemaan psykologiaa.

• niin on vikaa

Ehkäpä odottelen vielä vuoden ja jään vanhuuseläkkeelle. Tietenkin sitten kun tämä 50 vuoden tuöputki on ohi voisin tosiaankin mennä vaikkapa yliopistoon sivistämään itseäni, pääaineena psygologia, jotta ymmärtäisin joskus teidän mt-potilaiden psyykettä. 14 viotiaasta olen itseni elättänyt ja hyvin on elämä sujunut vaikka olenkin lähtöisin köyhästä perheestä.
        Tuttavapiirissäni on paljon henkilöitä, jotka ovat pienenä jääneet orvoiksi. Osasta on vanhemmat sisarukset pitäneet huolen osa on viety lastenkotiin ja sieltä Mannerheimin lastensuojeluliitto on sijoitellut sijaisperheisiin. Kuitenkin lapsuudestaan ja kokemuksistaan huolimatta heillä ei ole mitään psyykkisiä oireita vaan ovat kouluttautuneet, hankkineet työpaikan perheen ja elävät normaalia onnellista elämää. Heille ei ole tarjottu nuorena, eikä nyt vanhempanakaan kriisi-apua tai mt-palveluja. Eivät varmaan olisi tarvinneetkaan. On myös paljon julkisuuden henkilöitä, jotka ovat itse raivanneet tiensä esim. lastenkodista tahtiin. Aina on turha vedota huonoon lapsuuteen, ihmisen hiljaisuuteen ym. Nykyaikana on kaikki mahdolliset tukikeinot auttaa syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta jopa nuorta mielenterveystoimiston asiakasta, jos vain henkilö itse haluaa ottaa avun vastaan ja yrittää itsekin pois "lamaantuneesta tilastaan".
        Minkähänlaisia vaikeita, ylitsepääsemättömiä elämäntilanteita nykypäivänä on?
        Miltähän mahtoi vain niistä nuorista miehen aluista tuntua, kun heidän täytyi lähteä rintamalle tietäen, että ehkä paluuta kotiin ei enään ole.
        Mahdatkohan pystyä asettumaan, esim. äidin rooliin joka valvoo parantumattomasti sairaan lapsensa vuoteen vieressä. Eikö hänelläkin ole vaikeita kokemuksia, eikä niistä mennä eläkkeelle.?
        En ole asettanut oikeasti vammaisia ja mt-potilaita samalle viivalle. Tiedän kyllä tällä iällä ja kokemuksella erottaa heidät toisistaan. Esimerkiksi liikuntarajoitteinen yrittää itsekin elämässään eteenpäin, eikä anna vammojensa haitata. Paras ystäväni on lapsena sairastanut polion, hän olisi päässyt nuorena eläkkeelle vammoineen (mm. liikuntakyky, kuulo sekä puhe). Mutta hän kieltäytyi tarjouksesta. Kouluttautui aivan normaalissa koulussa, ilman koulunkäyntiavustajia, ilman koulukiusaamista ja priimuksen arvosanoin jokaisesta kouluasteestaan.
        Eli mitä tästä opimme?
        Vaikeudet ja vastoinkäymiset kuuluvat elämään. Ne on tehty voitettavaksi ja koko ajan pitää yrittää ITSE eteenpääin.

• lkjhgfd

En oikein ymmärrä miten lasten huostaanotto olisi hyvä vaihtoehto siihen, ettei nuoresta tule me-eläke-potilasta.
        Tuttavapiirissäni on perhe, joista lapset huostaanotettiin kouluikäisinä. Toinen heistä on laitostuneena huostaanottolaitoksessa ja toinen asuu isänsä luona, Nyt jo täysi-ikäisenä. Tämä täysi-ikäinen on hyvin katkeroitunut siihen, että hän joutui viettämään lapsuutensa huostaanotettuna. Normaaliin arkeen totuttautuminen on vienyt häneltä vuosia.
        Minusta tälläisessä tapauksessa pitäisi lisätä tukitoimia koko perheelle, auttaa vanhempia jaksamaan niin taloudellisesti kuin henkisestikin. Antaa kotiapua ja käyttää huostaanottoa viimeisenä vaihtoehtona. Myöskin se, että huostaanotettua lasta autettaisiin elämän alkuun olisi tälläisissä tapauksissa tärkeää. Koulutus, asunto ym.
        Eivät he ensimmäisenä tarvitse mt-palveluita vaan kannustusta ja ohjausta oikeaan elämään. Ehkä joku henkilökohtainen aikuinen tukihenkilö olisi hyvä ratkaisu, jos omat vanhemmat eivät pysty lastaan auttamaan.

• heitä eka kivi

Eipä ole 500 vuoden integroitumisajanjakson aikana juurikaan kukaan valittanut 20v eläkeläisistä jotka koostuvat lähinnä ns. ravikansasta.Sama touhu jatkuu edelleen eikä porukka mene töihin vahingossakaan.Jospa alettaisiin näiden itseluomien "kusireviirien" purkamisesta ja pakkotyöllistämisestä ja sitten siirrytään muuhun kansanosaan joka sentään on töitä tehnyt ja opiskellut?

• Päivänsäde

Olen ollut on/offina sairaslomilla mm. masennuksen vuoksi vuodesta 2009. Tuolloin olin 25-vuotias. Olen köyhästä perheestä. Olemme ajoittain nähneet nälkää, saaneet kirkolta ruoka-apua ja niin poispäin. Vanhempani joutuivat laman kouriin äidin ollessa nuori parikymppinen ja isä kolmekymppinen. Äiti sai minut 19-vuotiaana. He ostivat asunnon ja ottivat siihen asuntolainan. Vaan sittenpä kävi köpelösti laman tultua. He möivät asunnon hyvin pian ja joutuivat maksamaan hirvittäviä korkoja seuraavat pari vuosikymmentä. Muutimme milloin minnekin. Häätöuhka oli usein päällä kun rahat eivät riittäneet. Olen asunut elämäni aikana yli 20 eri vuokra-asunnossa. Vanhemmillani oli hirvittäviä riitoja. He erosivat ja palasivat yhteen, erotakseen uudelleen monta kertaa. He olivat hyvin masentuneita ja kuulin sekä näin itsemurhapuheita sekä yrityksiä lapsena.
      Aikuisena (ja lapsenakin) olin ylisuorittaja koulussa ja kärsin mm. anoreksiasta. Maailma omi niin painostava eikä valoa näkynyt tunnelin päässä. Uskoin kuitenkin että ahkeruus palkitaan. Raadoin itseni lopulta burnouttiin kaiken maailman projekteilla, koulutöillä sekä osa-aikatöillä. Halusin niin kovasti pärjätä. Mutta kun edelleen kärsin köyhyydestä opiskelijana ja ylityöllistettynä (hyvin olemattomalla palkalla, n.7e tunti) niin suuri vaivannäköni ei tuottanut tulosta.
      En kestänyt enää. Perheemme joutui samaan aikaan riitoihin ja hajosi lopullisesti. Seurustelusuhteeni loppui yllättäen. Jäin sairaslomalle ilman minkäänlaista tukiverkkoa vaikka tukea hain. Vanhemmilta ei rahaa tietenkään saanut kuten ei koskaan, koska he uivat veloissa ja ulosotto vei heiltä kaiken. Vie edelleen.
      En tiennyt mitä tehdä. Asuin yksiössä kissan kanssa eikä ollut varaa ruokaan eikä vuokraan. Sain vain asumistukea sillä hetkellä. Putosin jonkinlaiseen byrokraattiseen porsaanreikään enkä saanut tukea kelalta enkä sossulta.
      Aloin seksityöntekijäksi. Se oli ainoa mitä hädässä keksin. Minut sanottiin irti perheestäni häpeäläikkänä. Sulkeuduin täysin ja kuvittelin olevani joku muu henkilö. Yritin vain puhtaasti selviytyä.
      Seksityö ei sinällään tuonut paljoa uutta työelämään, sillä lähes jokaisella työpaikalla pomo on ahdistellut minua seksuaalisesti, alkaen kesätöistä 16-vuotiaana. Myös koulussa tätä on ollut. Olin myös koulukiusattu.
      Yritin kaikesta huolimatta jatkaa opiskelua. Yritin selvitä omista veloistani ja vastoinkäymisistä käyden amk:ssa mediapuolella, käymällä ravintolassa iltatöissä ja sitten siitä suoraan tankotanssimaan. Tanssityö oli provikkapalkalla, joten aina en välttämättä saanut koko illan ja yön töistä lainkaan palkkaa.
      Romahtelin yhä uudelleen, olin vähän väliä saikulla. Yritin lopulta itsemurhaa. Elämässä ei tuntunut olevan minulle paikkaa jo siitä alkaen kun tänne synnyin.
      Aloin kärsiä viiltelystä, paniikkikohtauksista, painajaisista, alkoholiongelmasta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Päädyin osastohoitoon A2:lle vahingoitettuani itseäni pahasti rajun paniikkikohtauksen yhteydessä.
      Siitä lähtien olen ollut täysin lomalla. Tapahtui vuonna 2012.
      Olen käynyt vaikka missä terapioissa ja psykologeilla ja nyt pääsen traumaterapiaan määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Olen onnellisesti parisuhteessa.
      Olen kumminkin tähän mennessä saanut neljä eri diagnoosia b-lausuntoon. Jopa arkielämä on vaikeaa. Saatan purskahtaa itkuun jos täytyy lähteä kaupungille asioille. Olen neljän seinän vanki ja päivisin pitkiä aikoja sängyn pohjalla. Olen menettänyt mielenkiintoni kaikkeen paitsi parisuhteeseen ja lemmikkieni hoitamiseen. Niiden eteen jaksan ja haluan nähdä vaivaa.
      Kukaan ei muista sitä ahkeraa ja kunnianhimoista nuorta naista, joka teki kaikkensa pärjätäkseen hyvin koulussa ja töissä lähes 10 vuotta (epäröin ammatinvalintaa ja vaihdoin koulutuslinjaa). Minut nähdään vain yhteiskunnan elättinä ja syrjäytyneenä, epäonnistuneena. Paperittomana. Luottotiedottomana ja epäluotettavana.
      Tuntuu mahdottomalta lähteä takaisin tuohon oravanpyörään, jossa hajosin ja lähes kuolin. Mikään vaivannäkö ei lopulta ollut palkitsevaa. Koen oloni huijatuksi ja hyväksikäytetyksi.
      Kyllä. Jään mielelläni työkyvyttömyyseläkkeelle. Noiden raskaiden vuosien aikana jäin jälkeen laskujen maksussa ja olen velkaa yli 30 000e opintolaina mukaan laskien. Jos nyt menisin töihin, josta saan alle 2000e kuussa (en tosin koskaan ole saanut tonnia enempää palkkaa, se on ennätykseni joltain kuukaudelta), ei minun kannata mennä töihin ollenkaan. Ulosotto ja terveydenhuoltokustannukset lääkkeineen jättäisivät minut köyhemmäksi kuin tuilla, jotka siis nekään eivät riitä elämiseen. Ne riittävät kitkutteluun kaurapuurolla ja ruisleivällä. Tukia siis saan tällä hetkellä n. 800e kuussa. Siitä pois vuokra ja laskut niin ei paljoa käteen jää.
      Että kyllä me seulotut henkilöt ollaan jopa oikeutettuja eläkkeeseen. Kun elämä on ollut tuollaista, on vaikea enää jaksaa, saati jaksaa uskoa parempaan. Se tuntuu isolta läskiltä vitsiltä.
      Ja muuten, voin kertoa että tällaista ei varmasti toivo kukaan kohdalleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3585
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1896
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      62
      1014
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe