Tyylinmuutos!

komeronpolttaja

Hei kanssalukijat.. Naiset että miehet.
Kuinka löysitte oman tyylinne?
Syntyikö se pikkuhiljaa ja päätittekö esimerkiksi eräänä päivänä tehdä täydellisen tyylinmuutoksen?
Miten toteutitte sen? (esim. ensin etsitte kuvia ja keräsitte niitä paperille?)

Nimittäin täällä kirjoittaa tuskastunut 24 -vuotias, joka opiskelun ja töiden takia metallihommissa on unohtanut olevansa nainen. Nykyinen "tyylini" on siis huppari ja jotkin risat housut. Nämä on hyvä pitää hallilla haalarin alla. Yhtenä päivänä sitten huomasin, että lähes kaikki vaatteeni ovat pikkuhiljaa muuttuneet "työvaatteiksi", että ainoat naiselliset vaatekappaleeni ovat alusvaatteet..
Pidän muutoin itsestäni huolta, mutta vaatteeni ovat kuin haudasta ryöstettyjä.

Nyt on vakavasti tyylinmuutoksen aika!

29

3060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoody

      Olen kasvanut tyyliini ilmeisesti jo lapsena, koska olen aina halunnut esiintyä mahdollisimman vähäeleisissä vaatteissa. En halua edes kuvitella miten pukeutuisin, jos farkut/t-paita/college -vaatetusta ei olisi olemassa.

      Elämänmuotoni maaseudulla piha- ja metsätöineen on johtanut minullakin siihen, että kaikki vaatteet todellakin pyrkivät muuttumaan työvaatteiksi, kuten asian kekseliäästi ilmaisit. On pidettävä ajatukset koossa, ettei niissä kaikkein uusimmissa farkuissa lähde raivaussahahommiin ja sotke housuja pihkalla ja bensalla!

      Kertakaikkinen tyylinmuutos olisi raju ratkaisu. Kannattaako se, jos uudessa roolissa ei viihdykään? Jos yhtäkkiä ryhtyisin solmiokaulaiseksi pukumieheksi, olisin uuden tyylini vanki, ja joutuisin muuttamaan elämässäni paljon muutakin kuin pukeutumisen.

      • komeronpolttaja

        Kiitos vastauksestasi!
        Hyviä pointteja. Liian rankka ja äkkiä repäisty tyyli tuntuisi varmasti ahdistavalta ja väkinäiseltä, ei ollenkaan omalta. Ja juuri niinkuin sanoit, se vaikuttaisi muuhunkin elämiseen, eikä välttämättä positiivisesti.


      • komeronpolttaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!
        Hyviä pointteja. Liian rankka ja äkkiä repäisty tyyli tuntuisi varmasti ahdistavalta ja väkinäiseltä, ei ollenkaan omalta. Ja juuri niinkuin sanoit, se vaikuttaisi muuhunkin elämiseen, eikä välttämättä positiivisesti.

        :O


      • Robert McKeancy
        komeronpolttaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!
        Hyviä pointteja. Liian rankka ja äkkiä repäisty tyyli tuntuisi varmasti ahdistavalta ja väkinäiseltä, ei ollenkaan omalta. Ja juuri niinkuin sanoit, se vaikuttaisi muuhunkin elämiseen, eikä välttämättä positiivisesti.

        Tervehdys sinulle "komeron polttaja" Suomen aito Kansallistietäjä haluaa kertoa sinulle että tiedän että olet varsin viehättävä nuori nainen, joka on todellakin luonteensa mukaisesti aina työskennellyt ahkerasti työpaikkallasi täyttääksesi työvelvoitteesi aina mahdollisimman hyvin. Mutta nyt ikäänkuin vasta herännyt kaipaamaan omaa persoonallista pukeutumis tyyliäsi, johon jokaisella on toki oikeutensa maailmassa. Ja voin kertoa että minä itse olen aina henkilökohtaisesti vieroksunut kaikkia muoti ilmiöitä. Ja olen aina ollut sitä mieltä että ihmisten tulisi todellakin löytää oma yksilöllinen pukeutusmis tyylinsä, joka voi toki olla vaihtelevakin varsinkin täällä pohjoisessa eri vuodenaikojen mukaan. Niinpä haluan kertoa että aiemmin minulla itselläni oli pitkät rastahiukset jotka useinkin kääräisin vihreän nahkalakin sisään, joka antoi minulle kaipaamani jämptin ja korrektin sekä myös varsin siistin ja huolitellun ulkonäön vaikkakin hiukseni olivat tuoloin pituudeltaan lähes alaselkään ulottuvia. Ja palattuani takaisin Kopenhaminasta tänne suomeen sain aivan omaehtoisen tarpeen leikata hiukseni jälleen melkoisen lyhyeen pituuteen. Ja aloin tuolloin käyttämään omaan aitoon tyyliini sopivaa Yhdysvaltain armeijan jenkki lippistä päässäni. Mutta nyt kun tuimat loppu syksyn tuulet ovat alkaneet puhaltamaan ja talvi tuntuu lähestyvän, ja minä kuljen päivittäin ainoastaan polkupyörälläni. Niin olen todellakin koittanut katsella itselleni sopivaa päätäni suojaavaa päähinettä talveksi. Niin tahdon kertoa että löysin eilen Nekalan kirpputorilta armeijan tyylisen vihreän Bell merkkisen polkupyöräkypärän. Ja heti kotiin saavuttuani tunsin tarvetta poistaa kypärän sisältä tyroksit ja keinotekoisesta aineesta valmistetut pehmusteet kypäräni sisältä, ja aloin käsityönä ompelemaan vihreästä paksuvakoisesta sametista uusia pehmusteita kypäräni sisälle, jonka täytin luonnollisella pellakankaalla. Ja tietenkin koska liikun aina polkupyörällä, niin tälläinen jenkki armeijan tyylinen armeijan vihreä kevyt polkupyörä kypärä on toki varsin käytännöllinen ja soveltuu minulle hyvinkin kokonaisasustukseen useinkin käyttämääni Yhdysvaltain tunnetun armeijan kenttätakin kanssa. Mutta tahdon tässä yhteydessä myös kertoa nyt kaikille lukijoilleni että tämä minun henkilökohtainen tyyli valintani jossa todella viihdyn perustuu varmaankin aikaisempaan inkarnaatiooni Yhdysvaltain 3 armeijakunnan Komentajana jolloin minulla oli tapana pitää jenkki kypärää päässäni jopa pitäessäni puheita Kongressi jäsenten perheidensä ja kutsumiensa vieraitten juhlatilaisuudessa Washintonissa.


        sellainen maailma tulee olemaankin uudessa maailmanjärjetyksessä NWO, että kaikki uuden ajan ihmiset tuntevat tarvetta pukeutua ja esittäytyä oman innovaatisesti löytämänsä tyylinsä mukaisesti.


    • vaatetus

      kyllähän nuo tuntuu juu olevan työvaatteita suurinosa. mutta olen tottunut pitämään sellaisia vaatteita, ettei tarvitse pelätä niiden likaantumista heti. on kyllä sitten jokunen vähän parempi vaate kerta myös.
      pitää pukeutua niinkuin itse haluaa, mitä siinä muiden mielipiteitä kuuntelemaan.
      maaseutu, koira, työt (maanrakennus/työkoneet/kuorma-auto), autot, talli, näiden mukaan hankin vaatteita ja pidän sellaisia vaatteita.
      ja tuskin tulen tekemään mitään muutosta vaatetuksen suhteen, välillä hankin jotain toisenlaista kokeeksi.

    • tuutikki

      Ennen kuin säntäät vaatekauppoihin, kannattaa miettiä millaisesta tyylistä pidät. Selaile vaikka muotiblogeja, googlaile julkkisten tyylejä, katsele muotilehtiä ja merkkaa ne tyylit, jotka sinua miellyttävät. Kyllä se kokonaiskuva alkaa pikku hiljaa muodostua. Voit myös pitää leikekirjaa tai kansiota koneella, johon keräät kaikista kivoimmat jutut. Mieti myös, millaisissa vaatteissa sinulla on oikeasti mukava olla. Joku muodikas hörhelömekko voi olla tosi ihanan näköinen, mutta siinä voi ollakin epämukava ja vaivaantunut olo.

      Toinen mietittävä asia on vartalotyyppisi ja värit, jotka sinulle sopivat. Katso itseäsi rehellisesti peilistä ja etsi sitten tietoa siitä, millaiset vaatteet istuvat sinun kropallesi. Yleensä ihmiset haluavat korostaa hyviä puoliaan ja peittää ongelmakohtia, mutta tietysti mitään pakollisia sääntöjä ei ole. Pohdi millaiset värit sinulle sopivat. Sen oppii ehkä parhaiten sovittamalla erivärisiä paitoja. Huomaat aika pian, että jotkut värit korostavat kasvojasi, jotkut taas vievät kasvoiltasi väriä.

      Kannattaa ehkä aloittaa perusteista, kuten muutamista hyvin istuvista ja siisteistä farkuista ja näteistä peruspaidoista sekä hyvistä kengistä, ja jatkaa siitä sitten pikkuhiljaa.

    • Lökäpöksytkösne

      Kokeilemalla jonkun asiasta ymmärtävän kanssa , tyyli on henkilön ulkonäköön ,olemukseen ja mieleen vaikuttava. Joten asiallista ja mukavalta tuntuvaa .

    • Numero333

      Sillon kun itse vaihdoin tyylini hupparista neuleeseen, minua alettiin homotella. Vaihdoin takaisin huppariin koska en kestänyt sitä. Miten vaatteet määrittelee seksuaali suuntautumisen? Eihän miehet saa pukea päälle kuin tumman hupparin ja Farkut ja siinä se.

      • punainen paita

        Miksi ihmeessä alistuit? Nyt ne hupparitollot voittivat, saivat sinut pukeutumaan oman makusi vastaisesti.


    • Supertietäjä

      Tsekkaa sua nappaavaa tyyliä edustavasta trendilehdestä, missä mennään. Sit osta vaikka netistä, jos koolla ei ole tarkkaa merkitystä (esim asusteet yleensä) tai jos koolla on väliä, mee johonki alan kauppaan tsekkaamaan, jos niillä olis sopivan näköstä kamaa. Stadissa on jonkinlainen valikoima, ainakin paras, mitä Suomesta löytyy. Paljo hyviä pikkukauppoja kantakaupungissa, kengistä paitoihin ja housuihin. Tietty mistä vaan saa h&m:n halpisversioita trendikamasta, ei nekään ihan perseestä ole

    • 3+4

      http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=3833152745

      Vastaava kirja on olemassa myös naisille. Sitä ei ole tietääkseni suomennettu, mikä osoittaa jotain keskiverto suomalaisen naisen pukeutumisesta. Ei kiinosta eikä osata.

      Lukemalla nuo, tietää miten pitää pukeutua. Kun tietää, miten pitää pukeutua, voi rikkoa sääntöjä. Edullisimman vaatekaapin hankkii, kun pitäytyy vain klassisissa asuissa. Ne eivät ole koskaan poissa muodista.

      • Gok´s Fashion

        Olen jo vuosikausia pukeutunut klassisesti. Silloin vaatteita löytyy niin halpiskokoelmista kuin sitten hintavammistakin. Laatuun olen satsannut koska ne kestää kulutusta paremmin ja pysyvät käytöstä ja useista pesuista huolimatta hyvissä kuosissa.
        Näissä kuteissa ei tehdä kyllä navettahommia, että jokaisen on löydettävä se oma tyyli jollain konstilla. Työvaatteet erikseen, ehkä?
        Klassista tyyliäni kevennän välillä vähän romanttisella tyylillä, kuitenkin sillä lailla että viihdyn vaatteissani. En koskaan osta vaatteita postimyynnistä vaan käyn kaupassa kokeilemassa, jos ei tuote istu hyvin tai muuten ei miellytä, en osta.
        Periaatteella "buy less, wear more".


    • bluesman

      Ilmeinen halu muuttaa omaa yleisilmettä!

      Aloita se muutos oikean kokoisilla vaatteilla jotka eivät roiku tai kiristä! Älä kuitenkaan sorru yhden erittäin kalliin vaatteen ympärille vaan kohtuu hinta kaikkeen ja yhdistelmiä.

      Kengät nahkaa ja opettelu niiden ylläpitoon eli lankkaamiseen joka saa ne aina näyttämään uudelta, eikä sitten mitään pikalankkia !!! Kengät kannattaa olla laadukkaat, koska ne huollettuna kestävät monia vuosia hyvänä.

      Todellisuudessa jo hyvin istuvat oikean pituiset farkut on hyvä aloitus josta hyvä jatkaa!
      Jos housut on mitoiltaan väärät eli ylipitkät tai muutoin vain yli löysät, niin eivät näytä hyvältä eivätkä tunnu hyvältä ja vaikea jatkaa siihen hyvää jatkoa...

      Hiukset hoitokuurille ja vaikka yksi raita voi muuttaa mielen ja filiksen!

      Miehenä vaikea naisen fiiliksiä oikeasti kuvitella, mutta jotain yritin kuitenkin.

    • 17+1

      Vaatteet eivät tee miestä, eikä kyllä naistakaan, mutta mikä on aitoa sinua? Se tieto hukkuu useimmilla, koska he oppivat yleisiin mielipiteisiin siitä, minkälainen pitäisi olla. Jos haluat selvittää asian ja löytää itsesi, aidon itsesi, niin tutustu Alkuajatukseen. Se ei anna valmiita vastauksia, vaan se auttaa löytämään omasi. Googlaava löytää.

    • Nainen 49v.

      Hei komeronpolttaja,

      olen tuplasti ikäisesi, mutta vastaanpa kuitenkin.

      Oma klassisen naisellinen pukeutumistyylini on vuosia ollut sama, jotain pientä muutosta siinä vain on tapahtunut. Ostan alennusmyynnistä laadukkaita vaatteita, jotka normaalihintaisina maksaisivat liikaa. Mutta kestävät vuosia. Eikä minulle pintamuodilla ole koskaan ollut väliä - paitsi jotain 15v.

      Nuorille naisille on nykyään saatavilla hameita ja mekkoja, mutta sitten kun menee aikuisen naisen kauppoihin, siellä tuppaa olemaan vain housuja. Ja vaikka joidenkin nuorten mielestä olen ehkä "mummomaisesti" pukeutunut, ei tanttatyylikään minua viehätä. Lisäksi olen xl-kokoinen, mikä sekin tuo vaatteiden löytymiselle haasteita. Mutta kun löydän vaatteita, saatan ostaa enemmän kerralla.

      • Poromies

        Tervedys Komeronpolttaja ja muut
        Muoti muuttuu, mutta jokainen voi löytää oman tyylinsä itse. Ennenkuin jatkan, niin erityisesti Komeronpolttajalle on todettava, että ei sinulla -saanen sinutella- ole alkujaan ollut mahd. ollenkaan huono tyyli, vaan olet todennäköisesti "vain" pukeutunut tilanteen (töiden) edellyttämällätavalla.
        Vääränlainen pukeutuminen olisi saattanut olla kohtalokasta; ei metallitöhin kannattane mennä kovin korkeissa koroissa ja minihameessa, oli pukeutujan fysiikka kuinka paljon tai vähän mallin mitoissa tahansa.
        Mutta, mutta ymmärrän yskän; joskus tulee päiviä kun haluaisi olla vähän "prinsessaa" ja/ tai tuntea itsensä naiseksi isolla N.llä. - Kyllä moni mieskin toivonee, että heidät, ainakin, joskus huomioitaisiin "oikeina miehinä", vaikkei "sukupuoelettomassa" roolissa" ,tai yhdessä "vain" naisten kanssa työskentelyssä mitään äkkiseltään sanottuna pahaa olsikaan- ainakaan ulkoisesti.

        Sitten hieman enempi asiaan. Minusta vaatekaappia ei kannata yleensä, jos koskaan uusia kerralla. Ensinnäkin tämä tulee kerralla hyvin kalliiksi. ja toisekseen kannattaa opetelle tuntemaan hieman itseään. Toisin sanoen tunnistamaan, mihin käyttöön vaatteitaan tarvitsee...
        Vaatteet myös usein heijastavat omaa aikaansa; vertaa puhutaan muodista. Mutta viimeisimpään muotiin pukeutuminen käy pidemmällä tähtäimellä kalliiksi ja Tämänpäivän muoti on pian historiaa. Siksikin kannattaa opetella tunnistamaan, ne vaatteet, joihin panostaa ja ne, mille sallii lyhyemmän käyttöajan. - Toisinaan pienilläkin asioilla, kuten huiveilla voi muuttaa kokonaisuutta.
        Vain tyylistään epävarma alistuu ostamaan jatkuvasti uutta. (Hyvälaatuiset ja kestävät vaatteet ovat, myös ekologisempi vaihtoehto, mutta tämä ei tarkoita sitä että aina pitäsi näyttää lumiukolta, tai hipiltä)
        Sikis kannattanee miettiä, mitkä ovat ne "peruspilarit " joiden varaan haluaa tyyliään lähteä rakentamaan. Mallia voi ottaa melkein mistä vain, mutta tällöinkin on muistettava, että on pukemassa itseään ei sitä -kärjistän- punaisella matolla alati liihottavaa tähteä.
        On viisautta olla rehellinen itselleen. Ja, vaikka suomalaisia monesti moititaan tyylittömiksi, mutta kuvitelma siitä, että huokuisi "mannermaista tyylikkyyttä" (tms), esimerkiksi pukeutumalla niin kuin aina olisi kesä saa aikaan usein vain myötähäpeää. Siksi -nyt kertaan: kannattaa pitää mielessä mitä ja tai mitä varten pukeutuu. Yksinkertaisten tavoite on pukeutua tilanteen edellyttämällä tavalla. (Toki "kevyesti" voi puketua vuoden ympäri ja, niin voi saada miesten ja todennäköisesti naistenkin katseita osakseen, mutta voi myös palelluttaa itsensä ja saada "vähän" bimbon maineen...)
        Lopuksi minusta ihminen, joka on sinut vaatteidensa kanssa on usein tyylikkäämmän näköinen, kuin henkilö, joka kuvittelee tai luulee, että luulee, että tyyli syntyisi vain pukeutumalla esimerkiksi merkkivaatteisiin. Merkkivaatteista voi toki yrittää poimia vaikutteita omaan tyyliin. -Lienee lisättävä, että ainakin minusta ns. bränditön eli yksinkertaistaen merkitön vaate tai asuste on paljon parempi vaihtoehto kuin hankkia näyttämisen halussa huono merkkivaatteen kopio eli ns. feikki. Samaan hengenvetoon on lisättävä se, että monet vaatemerkit "lainaavat" (kopioivat) toisiaan, jolloin halvempaan vaihtoehtoon tyytyvälle saattaa toisinaan syntyä mielikuva kuin pukeutuisi feikkiin, tästä ei kuitenaan ole kyse. Mutta hieman arvokkaamman -tai mikä olsi oikea adjektiivi- kuvaamaan - ja tai paremman vaikutelman saattanee antaa, jos osaa -asiaa voi onneksi opetella-. yhdistää sopivassa suhteessa uutta ja vanhaa, silloin myös kantaa vaatteensa itse, eikä anna muiden, kuten kaupan sanella sitä, mitä pukee päällensä.


    • vfghnmjkljhg

      olen 25-vuotias nainen ja töissä navetalla. ja sama kuin sinulla, on minulla itsellänikin aika kasa "rönttövaatteita", joissa on mukava ja rento olla. ne ovat lähinnä kotiasuja tai sellaisia, jos täytyy pikaisesti vain kaupassa käydä.
      mutta jos täytyy kaupungille lähteä, niin rakastan kyllä meikata ja pukeutua hyvin.
      olen aina tykännyt rock-tyylistä, joten sen tyyppisiä siistejä vaatteita minulta löytyy.
      tosin harvemmin omaa silmää miellyttäviä vaatekappaleita löydän shoppaillessani, mutta vuosien varrella niitä on jo kertynyt kaappiin kiitettävä määrä

    • Misukkainen

      Mä olen poikatyttö edelleen, vaikka jo reilusti neljälläkympillä. Silti rakastan tyttömäisiä juttuja..

      Mun muutos alkoi noin 10 vuotta sitten ensimmäisen lapsen jälkeen. Vartalo ei tuntunut samalta. Piti katsoa rehellisesti peiliin ja kaappiin. Mietin, mitä haluan. Ja miltä haluan lapseni silmissä näyttää.

      Luin pari opasopusta (kirjastosta), joista sain lisää pontta asialleni. Mittasin ja totesin, ynnäilin tyyliäni ja väriä.. ja sitten varovaisia ostoksia. Kunnon sovitus ja rehellinen arvio olemuksesta. Imarteleeko muoto tai väri vai ei mikään. Pikkuhiljaa, noin vuoden kuluessa aloin tunnistaa rekillä vaatteen muodon minulle sopivaksi.

      Nykyään taas sama edessä kun ikä tekee tepposiaan edelleen. Nyt muutos on kohdallani helpompi. Tiedän jo värini - joihin tiettyjä sävyaste-eroja on tullut tietenkin. Muoto ja osittain myös tyyli sekä ennen kaikkea koko täytyy hakea taas uudestaan. Mutta perusmallit ja klassisuus kannattaa edelleen. Nytkin käytössni on ensimmäisiä uusia hankintoja reilun kymmenen vuoden takaa. Nyt ajattelin ottaa yhteyttä pukeutumisavustajaan eli stylistiin. Joka talolla alkaa olla jo omansa.

      Toivotan voimia muutokseesi.
      Pieniä oivalluksia tiellesi!

    • A-rkeoloogi

      Pidän muutoin itsestäni huolta, mutta vaatteeni ovat kuin haudasta ryöstettyjä.


      Jaa enemmän niinku Amenhotepin vai Tutankhamonin tyyliä sulla sitten?

    • lyyliä kaipaava

      MITEN LÖYTÄÄ OMA LYYLI?

      • Lulu-Lei

        Oman tyylin löytää miettimällä millaista vaateista pitää. Mitkä värit miellyttävät eniten. ,olen tällä tavoin muuttanut omaa tyyliäni. Pukeuduin hillitysti ja tylsästi ikäviin väreihin ,kaipasin kuitenkin jotain muuta uutta ja piristävää. Niipä lähdin kiertämää kauppoja ,katselin kaikkea vähän erikoisempaa vaatetta. Ostin aivan ihanan värikään tunikajakun ja topin sen alle .Käytän sitä vanhojen hameitteni ja housujeni kanssa.Olen saanut myönteistä palautetta asustani. Niimpä jatkan samaa linjaa eteen päin .Pitää olla rohkea ja valita sellaisia vaateita joista itse pitää ,eikä kannata ihmisten sanomisista välittää aina on niitä ihmisiä joita mikään ei miellytä.


    • Resupekka

      Tarjoustalotyyli. Tuulipuku-Einari. Pukeudutaan sään edellyttämällä tavalla, asumme lähes arktisissa oloissa. Kesällä sitten voi vähentää vaatetusta.

    • tyyliricco

      Tyyli pitää vielä sopeuttaa kumppanin tyyliin ja asemaan.Jos rinnalla kulkee duunari lökäpöksyissään on naurettavaa vetää päälleen viimeisimmät muotiluomukset.

    • täti 42

      Tyyli selviää sillä kun tuntee itsensä. Eli sen mistä pitää, mikä toimii omassa vartalossa, mikä ei. Mitkä värit täydentää omaa sävyä. Ja oma asenne, sitä ei voi unohtaa. Ennenkaikkea oman tyylin löytäminen vaatii rohkeutta kokeilla, erehtyä ja taas kokeilla.

      Itselläni pukeutuminen on nuorempana lähtenyt asenteesta ja siitä mitä haluan edustaa. Myöhemmin on tullut vahvasti mukaan omat värit. Lopulta on oppinut sen minkämalliset vaatteet korostaa niitä parhaita puolia.

      Tärkein asia vaatetusta mietittäessä on niinkin yksinkertainen kuin peili! Et arvaa kuinka monta naista näkee jatkuvasti takaa huonosti istuvissa tai kirraavissa vaatteissa.

      Jos olet täysin hukassa pukeutumisen suhteen, voithan aina varata ajan jonkun naisten vaatteita myyvän liikkeen pukeutumisneuvojan kanssa. He eivät tietääkseni veloita palveluistaan mitään.
      '
      Iloa ja rohkeutta kokeiluihin :)

    • muistilistaa

      1. Bongailet sellaisia asioita joista tykkäät lehdistä, kadulta, blogeista jne. Pistät muistiin miksi tykkäät niistä. Ja ehkä ihan laitat sen kuvan johonkin talteen jos siinä on jotain josta tosissasi tykkäät.

      2. Mietit myös esim. millaisesta musiikista tykkäät ja vaikuttaako se sun uuteen tyyliin jotenkin.

      3. Käyt läpi sun vaatekaapissa olevat vaatteet ja viet kirppikselle/varastoon sellaiset joita et ikinä käytä.

      4. Kirjoitat muistiin millaisia vaatteita sulta puuttuu, ja millaisessa värissä sä sen haluaisit/ mikä väri sulle ja sun nykyiseen vaatekaappiin sopii.

      5. Selailet verkkokauppoja, erityisesti niitten liikkeiden jotka on sun kaupungissas. Etit ne vaatteet jotka verkkokaupassa näytti hyvälle ja sovitat.

      6. Mietit vaatetta sovitellessa että, sopiiko tuo sulle ja miten paljon se muuttais sun tyyliä. Voitko kenties yhdistää sen sun tämän hetkiseen tyyliin, ettet sitten myöhemmin huomaa ettei sulla ole mitään mihin yhdistää tää vaate
      - Mietit jo kaupassa että pitäiskö sun ostaa uudet kengät tai farkut että saisit asusta toimivan. Ootko jossain nähnyt kuvan jossa tämä vaate on yhdistetty jollain tietyllä tavalla? Tai keksitkö muuten miten sen voisit yhdistää?

      7. Käyt koittamassa sellaisia vaatteita jotka näyttää susta kivalta, vaikka sitten epäilisitkin että onko tää ihan mua; tässä on silmiinpistävä printti, mutta silti jotenkin kiva, oudonmallinen hengarissa (mille tämä edes näyttää päällä?), mutta kivan värinen/laadukkaan oloinen - ylipäätänsä uskallat sovitella kaikenlaista silloinkin kun se pistää sut epäilemään ja opit tälleen mikä sopii sulle ja mikä ei. Edelleen pistät päähäs muistiin miksi pidit jostain ja miksit et.

      8. Otat myös huomioon mille vaate tuntuu sun päällä, jos se on vähänkin epämiellyttävän tuntuinen kaupassa niin käytössä se on luultavasti tuplasti epämiellyttävämpi.
      - Jos todella tykkäät vaatteesta mietit voiko asian korjata. Onko vaatekoko sopiva, auttaisiko jos alle laittaisi jotain?

      9. Et osta mitään vaan siksi että se on halpa ja ehkä voisit pitää sitä! Mieti ostaisitko sen jos se myytäisiin täydellä hinnalla ja käyt läpi kohdat 6. ja 8.

      10. Sit kun tiedät sun tyylin, ja sulla on jo ihan hyvin näitä sun tyylisiä vaatteita joita käytät jatkuvasti, voit vaikka miettiä onko joku hiustyyli tms. joka täydentäisi tätä sun tyyliä ja joka on sellainen jonka voisit kuvitella itelles/sopii sulle.

      11. Jatka bongailua, poimi uusia vaikutteita joista tykkäät sun tyyliin ja lisää persoonallisuutta jos tarve, muokkaa sun tyyliä jos kyllästyt johonkin.

      (listaa saa täydentää vapaasti jos jotain puuttuu, aiheeseen liittyen)

      • 10+16

        Lista kaatuu heti kohdassa 1, koska ymmärtääkseen tyyliä ja voidakseen rikkoa sitä, pitää tuntea tyylien historiaa ja klassista pukeutumista. Sen jälkeen, kun tuntee perusteet, voi tehdä juuri noin, eli katsella ympärilleen.

        Lehtiä, varsinkin kotimaisia lehtiä parempana pidän kahviloita. Ei tarvitse mennä hirveän kauas Milanoon tai Pariisiin, Tukholma riittää. Seuraavalla Tukholman visiitillä kannattaa käydä lounaalla Östermalmshallenissa ja kävellä Götagatanilla.


    • oma tyylini on syntynyt pikkuhiljaa lapsuudesta lähtien,
      toki teini-ikäisenä pukeuduin välillä sen ajan (90-luvun puolivälin tienoilla) muodin mukaisesti. myös hiphop-tyyliä kokeilin periaatteella mitä isommat vaatteet sen parempi,
      sittemmin tykästyin grunge-tyyliin mikä vaikuttaa pukeutumiseeni edelleenkin.
      70-luvun vaatteista ja jonkinlaisesta hippityylistä kiinnostuin selattuani äitini nuoruuskuvia, myönnettäköön että ylilyöntejäkin tapahtui.. kaikkia kukkaismekkoja ja kauhtanoita sekä 70-luvun trumpettipöksyjä ei olis tarvinnut hankkia kun ei ne mulle oikein sopineet.. mut virheistään oppii,
      opiskeluaikana kuljin junalla opiskelukaupunkiini ja takaisin, lyhempinä koulupäivinä piti sit keksiä jotain ajan tappamiseksi kun ensimmäinen mulle sopiva juna meni vasta neljän jälkeen iltapäivällä. kiertelin sit vaatekauppoja ja kirpputoreja ihan vain sovittelemassa vaatteita, myös sellaisia mitä en normaalisti edes kahta kertaa vilkaisisi kaupassa.
      myös lehdistä tv-sarjoista elokuvista, kadulla vastaan tulevien tyyleistä olen imenyt vaikutteita,

      pähkinänkuoressa mun vinkit oman tyylin löytämiseen:

      1. mieti minkälainen tyyli näyttää omasta mielestäsi hyvältä.
      2. tee siitä sellainen että se näyttää hyvältä itselläsi (taas omasta mielestäsi)
      ja tunnet olosi siinä mukavaksi, eli sovita sovita ja sovita.

    • Killöäa

      Hnaki lävistyksiä ja tatuointeja. Ala palvomaan saatanaa.
      Eiköhän se omatyyli sieltä löydy.

    • ei oranssille

      Minun tyyliini vaikuttaa paljon raha tai oikeammin sen puute. Sen vuoksi monet perusvaatteet ovat mustia esim. käsilaukku, suurin osa kengistä, parit mustat suorat housut, melkein kaikki nilkkasukat on mustia jne. Sen sijaan sitten paidat ovat värikkäämpiä, jottei ihan haudankaivuu-fiilistä tule pukeutumisestani.

      Kengät on tärkeät, koska jos ne puristavat tai korkoa on liikaa, ne jää käyttämättä. Kengät eri sesonkeihin (Goretex-kengät talvella ulkoiluun, siistit nilkkurit talveksi työtä varten, kesäksi sandaalit, korkokengät ja kävelyyn sopivat matalakantaiset kengät, kumisaappaat jne). Yritän pitää juhlakengät hyvässä kunnossa eli kävelen ulkona huonommilla kengillä ja kun pääsen juhlapaikkaan, vaihdan korkkarit jalkaan. Tämä on oikeastaan välttämätöntä senkin takia, koska en omista autoa.

      Housut on myös tärkeät. Valitse hyvin istuvat farkut, joilla pärjää pitkälle. Minulla on työtä varten parit pitkät kangashousut, jotka menevät moneen tilanteeseen. Hameita tulee käytettyä vähemmän.

      Takkejakaan ei tarvitse olla monia. Yksi takki ulkoiluun, yksi työtä ja muita menoja varten. Paukkupakkasia varten on untuvatakki jne.

      Hyviä vaatteita käytän vuosikausia esim. untuvatakkini on ainakin 10-v vanha.

      Oman tyylini tärkein kulmakivi on käytännöllisyys. Sopivaa vaatetta voin etsiä pitkäänkin esim. toppahousuja etsin varmaankin 2-3 vuotta käyttäen vanhoja riepuja, kunnes alennusmyynnistä tuli vihdoin vastaan sopivat kropalle ja kukkarolle sopivat housut.

      Itse ostan paljon myös kirppiksiltä, mutta sielläkään ei kannata antaa hinnan sokaista ja ostaa vaatetta vain siksi, että se on halpaa.

      Hieman tylsiäkin vaatteita voi "viritellä" koruilla, huiveilla, liiveillä ja jakuilla. Neuleliivi on ollut parisen vuotta minun "must"-juttuni, joka tuo keskikehoon kaivattua pystylinjaisuutta.

      Vaatteissa kannattaa miettiä, että mikä sopii omalle kropalle. Lyhyt ja pyöreä käyttää ihan eri vaatteita kuin vaikkapa pitkä, hoikka ja harteikas. Jos intoa riittää, kannattaa hyödyntää isoimpien tavaratalojen tyylikonsultteja. Vaatteita voi ssovittaa myös rohkeasti, jotta näkee eksoottisempienkin vaatteiden kohdalla, että sopivatko ne vai ei. Myös värianalyysiä kannattaa harkita, koska kasvoihin sopimattomat värit voivat vanhentaa ikävästi ilmettä useilla vuosilla.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2055
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      170
      1489
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1455
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      1189
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1159
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      894
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      870
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      765
    9. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      277
      724
    10. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      695
    Aihe