Renkaiden jälkikiristys

Marketta K

Kävin tänään vaihtamassa liikkeessä talvirenkaat alle. Sanoivat että jälkikiristys 100 km jälkeen. En halunut näyttää tyhmältä bimbolta, niin en kysynyt mitä hän tarkoitti. Mikä siis on jälkikiristys ja onko se oikeasti tarpeellinen. En 10 vuoteen ole mitään jälkikiristellyt.

39

6118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjsdkjkljgrk

      Kiristele käsijarrua jälkijäristysten estämiseksi, muutoin seuraa maanjäristys.

    • nauroivat päälle

      Itse en ainakaan jälkikiristele. On taitu bimboa taas juksata.

      • ifi

        mutta kesä-ja talvi-ilmojen vaihtaminen on erittäin tärkeää


    • 3min muna

      Renkaiden vaihtaminen auton ollessa liikkeessä on muuten pirun haastavaa.

      Mutta varsinaiseen kysymykseen ei voi vastata ennen kuin tiedämme mitä on löysytetty.

      • tuskin tarvii

        Ei ole kovinkaan haastavaa ammattitaitoisessa liikkeessä.
        Minunkin autoni oli rengasliikkeessä on talvipyörät siihen vaihdettiin.
        Auton liikkuessa ei pidä yrittää pyörin vaihtoa, sensijaan renkaiden vaihto vanteille voi hyvinkin onnistu liikkuvassakin pakussa tms.
        Renkaita ei tarvitse jälkikiristää, ne pysyvät kyllä alkuperäisellä ilmanpaineella kiinni. Pyörien kiinnity mahdollisesti kannattaa tarkistaa eli jälkikiristää vanteiden kiinnitysmutterit tai -pultit.


    • ---

      Ei niitä talvirenkaita vielä tarvi, rouva hyvä. Ellet sitten asu jossain pöndellä

    • Marketta K

      Juuri noista vanteiden kiinnitysmuttereista taisi olla kyse. Miksi niitä pitäisi kiristää, kun ne on jo kiristetty?. Ja millä ihmeellä noita edes nainen kiristäisi?

      • instru mentti

        Tuskimpa niitä muttereita kiinnostaa minkä näköinen otus niitää pyörittelee. Eli voit kiristää ne ihan samalla tavalla kuin miehetkin.


      • sitroen.

        Provo tai ei, mutta...
        Jos on peltivanteet ja kiristetty liikkeessä oikein, ei tarvitse jälkikiristää. Peltivanne joustaa sen verran paljon, että pieni väärä kiristysmomentti ei haittaa.
        Jos kyseessä on aluvanteet ja on vähänkään epäilystä pyöränvaihtajan ammattitaidosta, niin kannattaa kiristää. Muuten ei.
        Aluvanteessa ei ole sitä jousto-ominaisuutta, joka peltivanteessa antaa anteeksi pienet töppäilyt.
        Sanotaan, että harakka tykkää kaikesta kiiltävästä.


      • normi tapaus

        Kiristä etukäteen, sano miehellesi, että on "päänsäkyä", kunnes mutterit on kiristetty.
        Näinhän ne naiset kiristävät.


    • se on siksi

      Kausityöntekijät unohta aina jonkun pultin loppukiristyksen!

    • elämä on taakka

      Järjettömän iso vaivahan se on, tarkastaa itse tai käydä liikkeessä ilmaisessa tarkastuksessa.

    • myöränputteri

      Ottaa sen ristikko, tai muun asiaan kuuluvan avaimen, ja tsekkaa, että pyöräkiinnitysmutterit ovat kireällä. Lienee kauhean iso vaiva joillekin.

    • diipadaii

      Tähänkin sinänsä ihan asialliseen aloitukseen oli saatu toinen toistaan typerämpiä vastauksia.
      Jälkikiristys liikkeessä jossa pyörät vaihdettiin ja joku tuossa sanoikin ettei maksa mitään. Tätä eivät rengasliikkeet jostain syystä kerro.

      • huonoa huumoria

        vai marketan aloitukset asiallisia, hehee.


      • kerralla kuntoon !

        Tehdäänkö rengasliikkeessä sen laatuista työtä, että pitää aina jälkikiristää tai tarkastaa työn laatu ??
        Kun olen itse kiristänyt nuoresta pojasta asti, niin ei ole tarvinnut jälkikiristellä. Ekat Wolfrace-alut jo v. 1980 ja hyvin ovat pysyneet paikallaan 5 €:n ristikkoavaimella.


    • Marketta K

      Mistä tuon kiristäjän saa, ei minulla ole sellaista. Voiko rengas siis irrota, jos ei kiristetä vaikka on jo kiristetty vaihdon yhteydessä.

      • Baarista

        Jos et ihan ämpäriruma ole niin baarista, baarista sellaisen saa.


    • Täh?

      Mistä baarista?

      • kuhioläppilä

        Mistä tahansa lähiökuppilasta.


    • Täh?

      Ei ollut ketään.

    • Marketta K

      Alle laitatin tietenkin nastat, kun kaikki asiantuntijat pitää niitä kitkoja parempana. Pysyy varmaan rengaskin paremmin kiinni pulteissaan.

      • Syrri Harjanen

        Ovatko harhaoppiset nastapellet taas houkutelleet jonkun ymmärtämättömän joukkoihinsa. Leuto talvi on kuitenkin tulossa ja etelän tiet ovat pääosin lumettomia ja jäättömiä.


    • Marketta K

      Yritin kiristää miestäni kiristämään renkaita, mutta hän sanoi, ettei renkaita voikaan kiristää, kun ne renkaat on niin kireellä vanteen päällä.
      Jos se kiristys tarkoittaakin pyörän muttereita, niin onko väliä kumpaan suuntaan niitä kiristää, eli tuleeko ne koko ajan kireemmäksi, jos niitä kiristää vuoroin kumpaankin suuntaa. Testasin yhtä mutteria, mutta se tuntui vain löystyvän, vaikka kiristin sitä ja lopulta koko pultti tiaphti maahan. Pysyykö nastarengas paikoillaan, vaikka on enää kolme pulttia jäljellä.

    • RenkasExpertti

      Jälkikiristystä ei saakaan tehdä joka vuosi, vaan se tehdään aina kymmen vuoden välein. Muussa tapauksessa voi navan kierteet vahingoittua ja niistä tulee venäläiset pystykierteet. Jälkikiristys tehdään pienellä jakoavaimella, jotta kiristystä ei tule liikaa ja mutterin kantakin pysyy ehjänä, verrattuna jos käyttää jotain ristikko avainta. Kiristys tehdään aukipäin, koska tällä vältetään vanteen taipuminen ja tasapaino -ongelmat. Lopuksi pulttien päähän löydään 8 kg lekalla varmistus lyönnit, jotta pultit painuvat riittävän syvälle.

    • jjjjjjjjollo

      Sama ne on kiristellä. Itselleni vaihdettiin liikkeessä huollon yhteydessä veloituksetta renkaatkin, ja kyllä momenttiavaimella kun kiristelin niin oli liikkeessä kiristelty päin... Heittoa taisi olla -40Nm oikeaan momenttiin nähden, mikä on mielestäni kohtuuttoman paljon.

    • wecdwedccxxxxx

      Entäs sitten jos autokorjaamolla irrotetaan vanne niin en ole koskaan vielä
      saanut sieltä suositusta jälkikiristykseen, eivät kai sitten välitä sellaisesta.
      Nytkin juuri oli takajarrujen remppa niin ei ne mitään sanonu että
      tuu jälkiristykseen tai ylipäätään että muista kiristää vanteet 100km jälkeen..

    • 0älypää

      Joutoaikaisia idiootteja tuntuu riittävän. Ei tarvitsisi lopuilla vähäisillä aivosoluillaan kirjoitella tekohauskoja pellevastauksia asialliseen kysymykseen. Täällä näkyy ihmiskunnan rappio...

    • 8765

      Eipä tarvitsisi neljä vuotta vanha ketju mitään päivityksiä...

      • eu.däck

        Mutta jos vararenkaalle on tullut EU-lainsäädännön myötä uusia kiristyssuosituksia.


    • AutoIndividualisti

      Koska vanha aihe nostettiin joidenkin toimesta ylös. Vastaan nyt itse asiallisesti tähän aiheeseen, koska tämä on nyt ajankohtainen aihe.

      Jälkikiristyksellä tarkoitetaan yleensä pyöränmuttereiden tarkistamista työkalun avulla(esim. teleskooppinen pyöränmutteriavain, ristikkoavain, momenttiavain) ja tarvittaessa uudelleen kiristämistä 100km ajon jälkeen vanteiden/renkaiden asennuksesta/vaihdosta. Tuurista kiinni että onko jälkikiristykselle oikeasti tarvetta vai ei.

      Tämä johtuu siitä että renkaan/vanteen asentamisen tai vaihdon jälkeen. Saattaa vanne, pyöränmutterit hieman ns. "elää"/hakea linjaansa kierteillä, jonka seurauksena pyöränmutterien kireys voi hieman muuttua löysemmälle ensimmäisen 100-140km matkan ajon aikana. Mikäli näin on tapahtunut niin pyöränmutterit pitää 100km ajon jälkeen kiristää uudelleen. Viimeistään jälkikiristyksen jälkeen alkavat pyöränmutterit yleensä pysymään siinä kireydessä/momentissa johon ne pyöränmutterit ovat kiristetty, eivätkä enää löysty itsestään.

      Mikäli jälkikiristystä ei tehdä. Voi seurauksena olla muttereiden löystyminen irti pyöränpulteista ja vanne/rengas irtoutua kokonaan pois autosta- tai irtautua vain puoliksi irti autosta, seurauksena vanteen/renkaaminen heiluminen ajossa, hakaten pyöränmutterien tai pyöränpulttien kierteitä rikki.

      Eli jälkiristystä suositellaan täysin turvallisuussyistä, eikä asiakkaan kiusaamisen vuoksi.

      • Apina.koijaa.taas

        Käännähän teini se lippalakki oikein päin.
        Äläkä opeta isääsi kuselle.


    • kittiasiantuntijat

      elikkäs tietääks kukaa onko mun mutterit löysäl?

    • ettekö.ymmärrä

      Renkaiden jälkikiristys? Kun laitetaan ilmaa kompuralla renkaisiin niin eihän siinä kiristyksiä silloin enää katsella, tarvitan käy joku päivä tarkistamassa paineet. Paineet ja momentitiut on aivan eri asias, ettekä jästipäät sitäö ymmärrä.

    • Skodaforever

      Pitääkö nastarenkaat kiristää lujemmalle koska nehän pyörivät lujempaa, siis kun lyövät sutista niin usein?

    • vaihtoon

      Tosi pitkä ketju lähes pelkkää huuhaata, miten nuo onnettomat jaksavatkin, tosin vastauksista päätellen niillä on mutterit vähintäänkin löysällä......
      Itse olen aina vaihtanut renkaat (järjenjättiläiset älkööt vaivautuko kommentoimaan, on ne olleet kokonaiset pyörät renkaineenvanteineen), aiemmin on ollut vain peltivanteisia pyöriä, aina olen tarkastanut kiristyksen jälkeenpäin, tulee itselle parempi olo kun tietää että kaikki on kunnossa: harvoinpa se mutteri on jälkikiristyksessä narahtanut, mutta kuitenkin....
      Nyt joudun ensimäistä kertaa vuosikymmeniin vaihtamaan valuvanteellisia pyöriä, aion tarkastaa edelleenkin ohjeen mukaan, mutta kertokaa "viisaammat" onko välttämätöntä käyttää momenttiavainta, kuten suositus on vai, riittääkö käsinkäännetty tiukkuus?

      • Momenttiavainta käyttämällä saa ainakin mielenrauhan, eikä muuta voi neuvoa, kun eihän neuvoja millään voi tietää olosuhteistasi ja teknisistä taidoistasi saati arviointikyvystäsi.


    • 2.4STW__

      Jälkikiristyksen kanssa ihmetyttää se että autoliikkeet eivät kehoita jälkikiristykseen vaikka joissakin tapauksissa (vaikka jarrurempassa tms.) irottavat pyörät.
      Koskaan ei ole autohuollossa edes mainittu että pitäisi jälkikiristää.

      • mie.itte

        "Jälkikiristysvelvoite" vaan poistaa vastuun rengasliikkeen kiireessä tehdyltä työltä.
        Tarkkailuvelvoite siis siirretään asiakkaalle.
        Mutta kun on itse vaihtanut jo yli 40 vuotta vanteineen talvi/kesärenkaat, ja kiristänyt mutterit/pultit huolellisesti ristikkoavaimella, niin ei ole ollut tarvetta jälkikiristyksiin.
        Näiden "rengasammattilaisten" jälki on sen sijaan aina syytä tarkastaa !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8373
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4664
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4343
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3483
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe