itseruskettavat

ruskettava

voisiko joku kosmetologi vastata; miten itseruskettava toimii ja onko se esim. luomiselle iholle hyväksi???

9

2107

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenna

      Itseruskettava voide tai geeli perustuu kemialliseen reaktioon, jossa tuotteen ainesosat reagoivat ihon vapaiden aminohappojen kanssa niin, että syntyy ruskeita yhdisteitä. Nämä kiinnittyvät ihon proteiineihin. Reaktio tapahtuu lähinnä ihon uloimmassa eli sarveiskerroksessa, joka koostuu pääosin kuolleiden ihosolujen keratiiniproteiinista.

      Vaikuttavana aineena on pitkään käytetty dihydroksiasetonia eli DHA:ta, joka itsessään on väritöntä. Uusimmat tuotteet sisältävät lisäksi sokeriyhdiste erytroloosia, joka reagoi vapaiden aminohappojen kanssa hitaammin kuin DHA ja tuottaa tasaisemman värjäyksen.

      Ei vaikutusta luomiin.

      • nivea

      • jenna
        nivea kirjoitti:

        Hyvä Jenna, jos kopioit toisen ihmisen kirjoittaman jutun tänne niin muista mainita lähde..

        Eli nimimerkki jennan kirjoittama juttu on tiede-lehden nettisivuilta
        http://www.tiede.fi/kysyasiantuntijalta/kysymysjavastaus.asp?id=382

        Hyvä nivea, kiitos linkistä. Tosin en ajatellut että tämä olisi niin virallinen juttu, että lähteet olisivat välttämättömiä, kohteliasta tosin, myönnän. Mutta kai tämä aika vapaamuotoista keskustelua on. Hän kysyi ja vastaus löytyi helposti, kun hieman näkee vaivaa. Samaa asiaa sinäkin sanoit, omin sanoin, niin minäkin olisin voinut tehdä...tuossa artikkelissa asia oli niin ytimekkäästi sanottu, että siitä saa moni asiaa pohtiva selkeän vastauksen. Käykää siis katsomassa linkistä "virallinen" vastaus.


    • nivea

      En ole kosmetologi, mutta osaan kyllä kertoa kuinka itseruskettava toimii.
      Itseruskettavissa voiteissa on dihydroksiasetonia (DHA), joka reagoi ihon aminohappojen kanssa ja kemiallisen reaktion seurauksena syntyy ruskea väri. Väri tarttuu ihon uloimpaan kerrokseen.

      Siihen en kyllä osaa vastata, onko se hyväksi luomiselle iholle, mutta kaiken järjen mukaan voisi ajatella että on se ainakin aurinkoa turvallisempi vaihtoehto..

      • Ruskeaksi haluava

        Kuinkahan vaarallista on käyttää itsruskettavia, satutko tietämään? Tekevätkö ne jonkinlaisia haittoja iholle? Esim. jos käyttää isteruskettavia vuoden ympäri, niin onko ihan ok?


      • jenna
        Ruskeaksi haluava kirjoitti:

        Kuinkahan vaarallista on käyttää itsruskettavia, satutko tietämään? Tekevätkö ne jonkinlaisia haittoja iholle? Esim. jos käyttää isteruskettavia vuoden ympäri, niin onko ihan ok?

        Rusketus jää ihon pintaan, pääasiassa jo kuolleisiin ihosoluihin. Ne poistuu "karisemalla" iholta ja samalla rusketus häviää, ellei voidetta lisää. Ei se ole vaarallista, ei mitään tekemistä uv-säteilystä johtuvan rusketuksen kanssa. Tietysti jokin ainesosa voi ärsyttää ihoa, kaikki kemikaalit eivät sovi jokaisen iholle. JOs se jollain tapaa ärsyttää ihoa, niin kokeile jotain toista merkkiä.


      • minni
        jenna kirjoitti:

        Rusketus jää ihon pintaan, pääasiassa jo kuolleisiin ihosoluihin. Ne poistuu "karisemalla" iholta ja samalla rusketus häviää, ellei voidetta lisää. Ei se ole vaarallista, ei mitään tekemistä uv-säteilystä johtuvan rusketuksen kanssa. Tietysti jokin ainesosa voi ärsyttää ihoa, kaikki kemikaalit eivät sovi jokaisen iholle. JOs se jollain tapaa ärsyttää ihoa, niin kokeile jotain toista merkkiä.

        Mitä merkkiä sinä suosittelisit?


      • jenna
        minni kirjoitti:

        Mitä merkkiä sinä suosittelisit?

        Kropalle mun mielestä paras on ollut Garnier Ambre Solairen No Trance Bronzer. Se on suihkepullossa, levittyy tasaisesti, on todella kevyttä. Ja tuloskin on luonnollinen ainakin mun iholla. Kasvoille tarvii oman tuotteen, siitä mulla ei oikein ole ehdotota suosikkia, Garnierin kasvoille tarkoitettua voidetta olen kokeillut, ihan ok, mutta ei niin hyvä kun kroppasuihke. Ajattelin testata Body Shopin vaahtomaisen kasvoruskettajan, kun ei tänä kesänä oikein saanut auringostakaan edes kevyttä päivetystä :( Ei siis vielä ole kokemusta siitä Body Shopin tuotteesta...


      • annukka
        jenna kirjoitti:

        Kropalle mun mielestä paras on ollut Garnier Ambre Solairen No Trance Bronzer. Se on suihkepullossa, levittyy tasaisesti, on todella kevyttä. Ja tuloskin on luonnollinen ainakin mun iholla. Kasvoille tarvii oman tuotteen, siitä mulla ei oikein ole ehdotota suosikkia, Garnierin kasvoille tarkoitettua voidetta olen kokeillut, ihan ok, mutta ei niin hyvä kun kroppasuihke. Ajattelin testata Body Shopin vaahtomaisen kasvoruskettajan, kun ei tänä kesänä oikein saanut auringostakaan edes kevyttä päivetystä :( Ei siis vielä ole kokemusta siitä Body Shopin tuotteesta...

        clarins ja loreal ovat hyvät tuotteet ja levittyvät tasaisesti. Muistettava, jos menet esim.oljykylpyyn tai vesihierontaan, siinä onkin sitten osa rusketustasi.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe