Kun ystävä ei olekaan ystävä..

diipadaa

Nyt on tullut sellainen kohta "ystävyydessämme", etten tiedä enää miten toimia.
Muuttaessani uudelle paikkakunnalle (Vantaa) hän oli ainoa, jonka sieltä jo tunsin. Kuten arvata saattaa, vietimme siis paljon aikaa yhdessä. Luulen, että hän oli aika yksinäinen, eikä hänellä ollut ketään muita kavereita silloin, koska hänen edellinen kaveriporukkansa oli ilman syytä (tai niin minä silloin luulin) lopettanut yhteyden tähän henkilöön. Ihmettelin kovasti, sillä hän oli niin pirteä, ystävällinen ja mukava kuin vain voi olla. Hän ei käynyt baareissa, vaikka siihen oli mahdollisuus ja oli varsin naiivin ja viattoman oloinen.

Tästä kaikki oikeastaan alkoi, miten siis huomasin hänen egoistin piirteensä. Hänellä meni huonosti poikaystävänsä kanssa (eivät olleet ees harrastaneet pitkään aikaan seksiä ja no, ystäväni ei kyl rakastanut sitä poikaa, mutta poika kyllä rakasti mun ystävää). ja tällöin sitten kysyin, että miksi edes olette yhdessä. Kuulemma rahan takia. Siis poika on töissä vakituisesti ja sen takia siis mun kaveri oli vielä parisuhteessa, koska pojalla riitti rahaa = osti/tarjosi kaiken mun ystävälleni eikä hänen tarvinnut itse ostaa mitään. Loppuvaiheessa, vielä kun olivat yhdessä, ystäväni kävi treffeillä muutaman muun miehen kanssa (poikaystävän tietämättä).. Ero tuli kuitenkin loppujen lopuksi. Säilyivät kuitenkin "ystävinä". Poika ostaa edelleen hänelle kaiken.

Itse asiassa tässä kohti minä aloin huomata, että MINUN seurani kelpasi vain silloin, kun arvon neidillä ei ollut muutakaan tekemistä tai seuraa. Aluksihan en tätä huomannut, koska kuten mainitsinkin, hänellä ei ollut niitä kavereita niin paljon, joten aikaa oli riittämiin. Huomasin, että kun minulla oli murheita hän ei oikeastaan osannut lohduttaa ja piti niitä pikkujuttuina, mutta kun hänellä itsellään oli pienikin ongelma (työkaveri, johon oli ihastunut salaa, ei moikannut) se oli yhtäkkiä katastrofi, maailmanloppu!!!
Huomasin myös toisen häiritsevän piirteen: jos joku pyysi minua kahville (mieshenkilö), niin ystäväni halusi tulla myös mukaan. Hän myös pyyteli usein minua pyytämään miehiä kahville, jotta he tarjoaisivat kaiken. Kyllä, hän on viehättävä ja hyvännäköinen ja käyttää sitä myös säälimättömästi hyväkseen (toistaiseksi kukaan mies ei ole vielä huomannut hänen todellista luonnettaan) kun haluaa miehiltä jotain - oli se sitten seksiä, tavaroita, juotavaa tai syötävää.

Aina, kun meidän oli tarkoitus mennä ulos syömään, se kääntyi jotenkin niin, että hän ei lopulta syönytkään mitään, mutta napsi sitten minun annoksestani ruokaa (ellemme sitten menneet jonnekkin tosi halpaan paikkaan syömään). Aika usein minä myös hyvää hyvyttäni halusin tarjota hänelle - arvatkaa vain sainko vastapalvelusta takaisin.

Minä ostin hänelle joululahjan ajatuksen kanssa. Ostin syntymäpäivälahjankin.
Hänen joululahjansa oli mielikuvitukseton lahjapakkaus. Hänen syntymäpäivälahjansa minulle - jotkin ilmaislahjat, mitkä oli saanut kaupan päälle. Toisin sanoen sain jotain sellaista, mikä ei hänelle itselleen ollut kelvannut.
Ja ei, hän ei ole köyhä. Työssäkäyvä ihminen. Saa myös kelalta tukea.

11

942

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diipadaa

Aivan viime aikoina tuli sitten leima tämän meidän suhteen päälle. Hän löysi uusia ystäviä muuton takia. Muutti siis Espooseen. Tästä alkoikin hänen uusi elämänsä. Hänen elämänsä kolme tärkeintä asiaa ovat tällä hetkellä raha, miehet ja juominen. Hän joutuu paniikkiin jos ei saa tarpeeksi miehiltä huomiota, siis ihan oikeasti! Tuntuu, ettei hän voi elää ilman jatkuvaa positiivista kommentointia miehiltä. Hän käy baareissa joka keskiviikko, perjantai ja lauantai ja silti valittaa rahanmenoa - no kai siihen alkoholiin ja baarin sisäänpääsymaksuihin menee rahaa, jos ei ole saanut ketään miestä tarjoamaan!!!

Hän harrasti seksiä exänsä kanssa (joka on vieläkin rakastunut häneen), koska halusi ennen virallista panokohdettaan tietää, osaako hän vielä kaiken maailman asennot ja huohotukset. Vähän niinkuin cooperin testi siis, ensin harjoituskierros ja sitten vasta vedetään täysillä.

Tällä hetkellä hänellä on tavallaan vakituinen miesystävä, mutta ei tietenkään ole kertonut siitä muille kuin tytöille, koska eihän hän silloin voisi enää iskeä muita miehiä eikä kukaan enää tarjoaisi hänelle mitään! Yhteyttä ei oikeastaan olla enää hänen muuton jälkeen pidetty - tottakai, koska minä olin hänelle vain varakaveri ja niin kauan riittävä ja hyvä kun hänellä ei ollut ketään muuta. Hyvänä esimerkkinä yksi episodi, kun meidän piti nähdä hän ilmoitti ettei voi nähdä kauaa koska piti lähteä baariin. Eli kaikki mitä hän tekee, menee sen mukaan mikä hänelle itselleen tuntuu parhaalta.

Nyt en ole enää hänelle mitään, enkä tiedä viitsinkö enää koskaan puhua hänelle. Melkeinpä katkeransuloisesti odotan sitä hetkeä, kun hänen uudet tyttökaverinsa huomaavat totuuden hänen viattomien silmiensä takana, koska luulen, että silloin hän yrittää jälleen kerran madella luokseni. Tässä jutussa olisi vielä muutakin mitä haluaisin sanoa ja mikä olisi vielä pahempaa, mutta silloin jutusta tulisi liian tunnistettava ja sitä en halua.

• Unohda egoisti

Hyvänen aika - ota etäisyyttä ja yritä unohtaa, niin pääset itse kaikin puolin helpommalla.

Tietysti, jos on itse panostanut ystävyyteen ja toivonut saavansa toisesta ystävän tai pitänyt toista hyvänäkin ystävänä, harmittaahan kaikki tuollainen kuvaamasi. Uskon ihan oikeasti, että asia vaivaa sinua, koska tunnet tarvetta tilittää siitä ja keventää mieltäsi.

Minulla on käynyt varmaan kolme kertaa niin, että ystäväkseni luulemani ihminen ei olekaan ollut ystävä. Tietenkään ystävyyteen ei voi pakottaa ketään, mutta yhdessä tapauksessa, siinä viimeisimmässä, tajusin vielä, että minua oli käytetty hyväksi ja sitä yritettiin jatkaa. - Asioiden todellisen laidan oivaltaminen sattui niin, se ystävyyden menettäminen, että valvoin monta yötä enkä päivisinkään osannut juuri muuta ajatella. En käy selittämään sitä asiaa tarkemmin, mutta siihen päättyi useamman vuoden ystävyys tai siis ihmissuhde, jota minä olin pitänyt ystävyytenä.

Nyt kun siitä on kulunut yli vuosi, se ei enää vaivaa niin. Harmittaa kyllä, jos tulee mieleen, muttei enää yhtä kuormittavasti henkisesti. Enpä usko, että toisista hyötymään pyrkivät egoistit ovat loppujen lopuksi kovinkaan onnellisia omassa elämässään.

Joten osaan vain suositella, että yrität sinäkin unohtaa tuollaisen näennäisystävän - ei hänellä varmasti hyvin mene, jos pitää noin käyttäytyä. Unohtaminen ei välttämättä tapahdu helposti, tiedän kokemuksesta eikä asia varmaan koskaan täysin unohdu, mutta kuten sanotaan, aika parantaa haavat.

• älä siedä kaikkea

Tämän naisen poikaystävä ja sinä olette samassa tilanteessa. Molemmat haluaisitte olla tämän "neidin" parhaat kaveri.

Parhaan kaverin velvollisuuksiin kuuluu ajoittain sanoa "ei käy". Vähän kuin vanhempien kuluu opettaa lapsilleen elämän pelisäännöt eikä hemmotella toista pilalle.

Koiralle voi antaa herkkupaloja lautaseltaan, mutta silloin sen opettaa kerjäämään. Valitettavasti ihmisillekin voi kehittyä ikäviä käytösmalleja.

Hankalaksi asian tekee jos ei sinulla ole muita kavereita, mutta "kaverisinkkuna" on helpompi pitää silmät avoinna potentiaalisille uusille ystäville.

• perusnaama

Rankka meno. Kuulostaa kovin tutulta.Mun versio vaan kesti turhan pitkään, noin 20 vuotta tajuta asia. Lopulta kun iteltä oli kadonnut ystävät, miehet, rahat ja puhdas rikosrekkari, konkretisoitui kuinka hyväksikäytetty sitä olikaan. Kaikki omat exät ja poikaystävät ja miespuoliset kaverit se oli läpi paneskellut, eikä mitään katumisen häivääkään. Lopulta ajauduin moneksi vuodeksi suhteeseen sen exän kanssa, ollaan edelleen läheisiä ystäviä vaikkakaan ei yhdessä, ja sain lopulta erottua tästä kummallisesta manipuloivasta suhteesta. Edelleen saatan kuulla joltain puolitutulta ihmiseltä olleeni autovaras-vailla totuuden häivää.
      Jotain psykologisia juttuja siihen varmaan liittyy, kun en miesten ole koskaan antanut ottaa samalla tavalla valtaa itseeni. Tsemppiä, pehvanaamat on aina samanlaisia ja hyviäkin ihmisiä on pallo pullollaan.

• sillat poltettu

Tein 2012-2013 vuoden vaihteessa lupauksen etten enää siedä pskaa kohtelua ihmisiltä. Kolme mulle (olevinaan) läheisintä ja tärkeintä kaveria lähti mun aloitteesta pois mun elämästä ja mulla on parempi olo kuin koskaan.

Vaikka kuinka tuntuisi että joku ihminen on todella sun ystävä niin kannattaa kyllä aina välillä miettiä että onko se oikeasti. Muakin käytettiin hyväksi ja aika törkeästikin, petettiin, feidattiin, puhuttiin pahaa selän takana. Jotenkin ihminen oppii sietämään kaikenlaista kun pelkää yksinjäämistä.

Nykyään olen mieluummin yksin kuin pskassa seurassa.

• diipadaa

Hei ja kiitos kaikille, jotka tänne viitsivät kommenttia laittaa.
      Unohda egoisti: Kiitos paljon kirjoituksestasi. Hän kuitenkin oli minulle tärkeä ystävä, luotinhan häneen ja silloin tällöin kun hän osaa olla ihana, niin hän todellakin on ihana. Hänen vikansa on hyvin helppo antaa anteeksi, vaikka ne jäisivätkin mielenpohjalle ja vaikka hän toistaakin samat virheet uudelleen ja uudelleen, eikä osaa ajatella ollenkaan mitä hän omalla käyttäytymisellään saa aikaan. Siksi mieltäni onkin kalvanut se, että entä jos tulenkin katumapäälle ja kaipaan niitä pieniä ystävyyden hetkiä? Kirjoituksesi sai tajuamaan, että ehkäpä on parempi ilmankin - varsinkin, kun olen jo saanut ihan tarpeeksi oikeasti hyviä ystäviä ja nyt minulla on heille enemmän aikaa, kun ei ole tuota ajansyöjä-ystävääni enää kuvioissa..

Älä siedä kaikkea: Minä olen luonteeltani vähän turhan kiltti ja kestän kaltoinkohtelua pitkäänkin. Monta kertaa olen kyllä ajatellut sanoa hänelle suoraan, mitä hänen tekonsa saavat aikaan, mutta en ole sitten halunnut loukata hänen tunteitaan... Hän on muuten tulossa tänne työharjoitteluun, mutta olen jo päättänyt, etten aio häntä tavata. Emmehän ole nytkään puhuneet kahteen viikkoon ja hänen viimeisin soittonsa koski hänen omia "ongelmiaan" (ei ollut saanut miestä itselleen). Ei ole kuulunut yhtäkään kysymystä, että mitä minulle kuuluu.. Joten miksi pahoittaisin mieltäni turhaan??

Perusnaama: kiitos tsemppauksesta ja onneksi sinäkin loppujen lopuksi pääsit irti huonosta ystävyydestä!!

Sillat poltettu: Näinpä... Jotkut osaavat kyllä harmi vaan pitkään peittää todellisen luonteensa ja sitten onkin jo myöhäistä :(

• Katkaise välit

Melkoisen k-päiseltä ihmishirviöltähän tuo "kaverisi" kuulostaa. Täysin häikäilemätön ja äärimmmäisen itsekeskeinen toisten hyväksikäyttäjä. Lyön vaikka vetoa että ne "kivat ystävyyden hetketkin" olivat lähinnä näyttelyä, jolla hän saa taas muilta mitä itse haluaa. Tuskin hän välittää aidosti kenestäkään.

Et tarvitse tuollaista "ystävää", löydät aitojakin. Tuollainen ihminen ei taas ansaitse ystäviä ennen kuin oppii kohtelemaan muita hyvin, eikä pyöri vain oman napansa ympärillä ja oleta että kaikki antavat hänelle kaiken.

Jos haluat tehdä hänelle palveluksen, niin kerro yhteydenpidon lopettaessasi miksi teet sen. Sano ettet voi olla sellaisen ystävä, jota et voi kunnioittaa, etkä voi kunnioittaa ihmistä joka noin törkeästi hyväksikäyttää toisia. Eihän hän tietenkään sitä usko, vaan kääntää sen niin että sinä olet vaan kateellinen koska hän on niin kaunis ja ihana (tuttua täältäkin palstalta). Oikeastihan syy hänen katoaviin ystäviinsä on hänen kauhea luonteensa, mutta eihän narsisti sitä koskaan myönnä. Muut on aina vaan kateellisia ja vihaa kauniita.

• diipadaapa
        Katkaise välit kirjoitti:

Melkoisen k-päiseltä ihmishirviöltähän tuo "kaverisi" kuulostaa. Täysin häikäilemätön ja äärimmmäisen itsekeskeinen toisten hyväksikäyttäjä. Lyön vaikka vetoa että ne "kivat ystävyyden hetketkin" olivat lähinnä näyttelyä, jolla hän saa taas muilta mitä itse haluaa. Tuskin hän välittää aidosti kenestäkään.

Et tarvitse tuollaista "ystävää", löydät aitojakin. Tuollainen ihminen ei taas ansaitse ystäviä ennen kuin oppii kohtelemaan muita hyvin, eikä pyöri vain oman napansa ympärillä ja oleta että kaikki antavat hänelle kaiken.

Jos haluat tehdä hänelle palveluksen, niin kerro yhteydenpidon lopettaessasi miksi teet sen. Sano ettet voi olla sellaisen ystävä, jota et voi kunnioittaa, etkä voi kunnioittaa ihmistä joka noin törkeästi hyväksikäyttää toisia. Eihän hän tietenkään sitä usko, vaan kääntää sen niin että sinä olet vaan kateellinen koska hän on niin kaunis ja ihana (tuttua täältäkin palstalta). Oikeastihan syy hänen katoaviin ystäviinsä on hänen kauhea luonteensa, mutta eihän narsisti sitä koskaan myönnä. Muut on aina vaan kateellisia ja vihaa kauniita.

No arvaappa vain, onko useasti käynyt mielessä, että hän piti juurikin sitä ystävyyden kulissia yllä vain saavuttaakseen itse jotain. Kyllä hän välittää aidosti jostain - nimittäin itsestään!

Hän on minua vanhempi, mutta tuntuu silti että on ihmissuhteissa valovuosia jäljessä.. Siinä varmaan onkin se ongelma, ettei kukaan ole vaivautunut/halunnut selittää syitä yhteydenpidon lopettamiselle. Hän ei osaa oppia virheistään , koska hän kulkee silmät suljettuina ja siksi kukaan ei edes vaivaudu häntä "opettamaan"..

Niin, yksi syy, miksi en ole sanonut mitään on se,ettei hän kuitenkaan itse tajuaisi sanaakaan siitä, mitä yrittäisin sanoa.. Pahoittaisi vain mielensä ja saattaisi jopa laittaa minusta liikkeelle jotain ilkeitä juttuja, käyttäen hyväksi esim. hänelle uskomiani asioita.. Vaikka kyllä hän on ilmeisesti joitakin asioita minusta kertonut exälleen.. Itse sitten pitää itsensä niin puhtoisena, ainakin miesten silmissä, eikä vahingossakaan sano mitään, mikä viittaisi hänen välinpitämättömyyteensä ja playerin elkeisiinsä.

• älä siedä kaikkea
        diipadaapa kirjoitti:

No arvaappa vain, onko useasti käynyt mielessä, että hän piti juurikin sitä ystävyyden kulissia yllä vain saavuttaakseen itse jotain. Kyllä hän välittää aidosti jostain - nimittäin itsestään!

Hän on minua vanhempi, mutta tuntuu silti että on ihmissuhteissa valovuosia jäljessä.. Siinä varmaan onkin se ongelma, ettei kukaan ole vaivautunut/halunnut selittää syitä yhteydenpidon lopettamiselle. Hän ei osaa oppia virheistään , koska hän kulkee silmät suljettuina ja siksi kukaan ei edes vaivaudu häntä "opettamaan"..

Niin, yksi syy, miksi en ole sanonut mitään on se,ettei hän kuitenkaan itse tajuaisi sanaakaan siitä, mitä yrittäisin sanoa.. Pahoittaisi vain mielensä ja saattaisi jopa laittaa minusta liikkeelle jotain ilkeitä juttuja, käyttäen hyväksi esim. hänelle uskomiani asioita.. Vaikka kyllä hän on ilmeisesti joitakin asioita minusta kertonut exälleen.. Itse sitten pitää itsensä niin puhtoisena, ainakin miesten silmissä, eikä vahingossakaan sano mitään, mikä viittaisi hänen välinpitämättömyyteensä ja playerin elkeisiinsä.

Harvemmin kannattaa hankkia itselleen vihamiehiä, helpompaa on ryhtyä huonoksi kaveriksi. En jaksa, on kiire, katsotaan ensi viikolla.

Opettamisen pitää olla pitkäkestoista ja johdonmukaista. Kaikki muuttuminen on raskasta, mutta lopputulos voi olla kaikkien etu jos siinä näkee sen että toinen välittää eikä vain pomota.

• diipadaa
        älä siedä kaikkea kirjoitti:

Harvemmin kannattaa hankkia itselleen vihamiehiä, helpompaa on ryhtyä huonoksi kaveriksi. En jaksa, on kiire, katsotaan ensi viikolla.

Opettamisen pitää olla pitkäkestoista ja johdonmukaista. Kaikki muuttuminen on raskasta, mutta lopputulos voi olla kaikkien etu jos siinä näkee sen että toinen välittää eikä vain pomota.

Totta juu. Aloin avata sanaista arkkuani, mutta kuten arvasin, kaikki kääntyikin minun syykseni. Hän haluaisi nähdä minut lähiaikoina, mutten tiedä miten suhtautua pyyntöön, koska hän ilmaisi asian niin, ettei ole pakko nähdä, koska en ole edes puhunut hänelle mitään. Kiva huomata, että heti jos tulee yksikin ryppy, hän ei ole valmis siloittamaan sitä... No, ehkäpä näen hänet ja sanon kasvokkain suoraan, mitä mieltä olen? Tai en tiedä, onko siitä mitään hyötyä. Tuskinpa hän osaa muuttua :/

• niksjanaksk

Ainahan voi sillointällöin kateuden tunne tulla aikuisellekin ihmiselle, normaali ihminen osaa käsitellä sen eli selittää itselleen sen järkevästi ja sitten unohtaa. Narsisti ei osaa käsitellä kateutta, joten hän levittää esim pahaa asianosaisesta .ja haukkuu haukkumasta päästyään kun luulee et sit kaikki hänellä muuttuu paremmaksi.Narsistin unelma on että häntä kadehdittaisiin,mielellään palvottaisiin JOKA suunnasta.Normaali ihminen ei mitään palvontaa janoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe