Mistä tunnistaa viallisen pyöränlaakerin ym?

prkeleen tärinä

Miten oireilee viallinen pyöränlaakeri, entä vaihdelaatikon laakeri? Mitenkäs tietää jos moottorin tuennassa joku tyyny tms.. on rikki?

Autossani on ajossa ihan kaupunkinopeuksista lähtien epämääräistä tärinää ja vapinoita, välillä tuntuu ihan jurskahduksia ratissa. Renkaat on tasapainotettu ja vanteiden sekä renkaiden pitäisi olla kunnossa.

Korjaamoja ei kiinnosta kuin mahdollisimman muhkean laskun kirjoittaminen ja auto ei edes tule kuntoon. Itse pitää näemmä selvittää mikä on vikana ja uusia osa jos voi tai käskeä korjaamoa vaihtamaan jonkin tietyn osan kun ei niistä ole diagnosoimaan mikä on perimmäinen syy, vaihdellaan vaan summassa osia kun ei muuta osata.

20

20185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi sua pientä

      Kyllä korjaamo laittaa autosi kuntoon ja etsii syyn aiheuttajan.
      Vaihtoehtoja on pirun paljon ja itse taitamattoman arvailullla menee osien summiottaiseen vaihteluun.

      • prkeleen tärinä

        Eikö mennyt kaaliin mitä minä juuri kirjoitin korjaamoista!


      • järki käteen
        prkeleen tärinä kirjoitti:

        Eikö mennyt kaaliin mitä minä juuri kirjoitin korjaamoista!

        Et pässi tajua ettei ne sua kuseta ja vaihtele osia turhaan.
        Tuolla logiikalla Suomessa ei oli montaakaan ehjää autoa.


      • Idiootti

        Kyllä kaikki Korjaamot kusettaa ja repii kauheet maksut


    • Masentaja

      Rikkinäinen vaihdelaatikon laakeri pitää ulinaa ja pyöränlaakerit yleensä rutisevat jos ovat menossa rikki. Jurskahdukset voi johtua rikkinäisistä puslista tai vetareista. Tai sitten ne ovat toyotasi ominaisuuksia.

      • Entinen asentaja

        Pyöränlaakeri ei rutise vaan ääni on sama kuin ajaisit kesällä Hakkapeliitat alla. Ääni saattaa olla kovempi käännyttäessä toiseen suuntaan kuin käännyttäessä toiseen.

        Vetinivelten viat ilmnevät usein, kun käännät ratin linkkuun ja peruutat. Kaikenlainen liika ääni kolina tms, kertoo nivelviasta. Tee sama ratti toiseenkin suuntaan käännettynä. Kokeile myös käsin suoraan nivelistä ratti suorassa ja vaihde vapaalla, tuntuuko nivelissä väljyyttä. Myös kiertosuunnassa.
        Äläkä sinne auton alle mene tunkin varassa, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään perillisille näissä itsemurhatapauksissa.

        Moottorin tyynyn rikkoutuminen yleensä ilmenee kolahdukdena tai nykäisynä liikkeellelähdössä.

        Helpoimmalla pääset kun viet autosi korjaamoon.Siellä löytyy vika.


      • prkeleen tärinä
        Entinen asentaja kirjoitti:

        Pyöränlaakeri ei rutise vaan ääni on sama kuin ajaisit kesällä Hakkapeliitat alla. Ääni saattaa olla kovempi käännyttäessä toiseen suuntaan kuin käännyttäessä toiseen.

        Vetinivelten viat ilmnevät usein, kun käännät ratin linkkuun ja peruutat. Kaikenlainen liika ääni kolina tms, kertoo nivelviasta. Tee sama ratti toiseenkin suuntaan käännettynä. Kokeile myös käsin suoraan nivelistä ratti suorassa ja vaihde vapaalla, tuntuuko nivelissä väljyyttä. Myös kiertosuunnassa.
        Äläkä sinne auton alle mene tunkin varassa, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään perillisille näissä itsemurhatapauksissa.

        Moottorin tyynyn rikkoutuminen yleensä ilmenee kolahdukdena tai nykäisynä liikkeellelähdössä.

        Helpoimmalla pääset kun viet autosi korjaamoon.Siellä löytyy vika.

        Kulku tuntuu tosiaan karkealta kuin nastarenkailla tai karkealla soralla, ehkä enemmän vasemmalle kaartaessa kun paino tulee oikean puolen pyörille. Meillä oli vuosia sitten E Kadett josta meni etupyöränlaakeri ja siitä kuului ihan selvää rouhivaa ääntä kun paino tuli sen puolen pyörälle, tässä ei kuitenkaan kuulu sellaista rouhivaa ääntä, ainakaan vielä.
        Suomalaiset tiet ovat kuoppaisia ja karkeita luonnostaankin, lisäksi autossani on kova jousitus joten nämä vaikeuttaa selvyyden saantia mistä oikeastaan on kyse. Olen pari kertaa käyttänyt autoa korjaamolla, vaihdettu vetoniveliä ja tasapainotettu renkaita eikä auto ole siitä oikein sen kummemmaksi tullut. Ei otettu todesta kun ehdotin pyöränlaakeria vialliseksi. Tämän vuoksi uskoni korjaamoihin on mennyttä.


      • Entinen asentaja
        prkeleen tärinä kirjoitti:

        Kulku tuntuu tosiaan karkealta kuin nastarenkailla tai karkealla soralla, ehkä enemmän vasemmalle kaartaessa kun paino tulee oikean puolen pyörille. Meillä oli vuosia sitten E Kadett josta meni etupyöränlaakeri ja siitä kuului ihan selvää rouhivaa ääntä kun paino tuli sen puolen pyörälle, tässä ei kuitenkaan kuulu sellaista rouhivaa ääntä, ainakaan vielä.
        Suomalaiset tiet ovat kuoppaisia ja karkeita luonnostaankin, lisäksi autossani on kova jousitus joten nämä vaikeuttaa selvyyden saantia mistä oikeastaan on kyse. Olen pari kertaa käyttänyt autoa korjaamolla, vaihdettu vetoniveliä ja tasapainotettu renkaita eikä auto ole siitä oikein sen kummemmaksi tullut. Ei otettu todesta kun ehdotin pyöränlaakeria vialliseksi. Tämän vuoksi uskoni korjaamoihin on mennyttä.

        Pyöränlaakerilta vaikuttaa.
        Nosta keula ylös, jevitä jarrupaloja niin että eivät hankaa jarrulevyyn. Pyöritä renkaasta. Viallinen laakeri saattaa ääntää, kahisee. Pyöritä myös siten, että painat joltakin kantilta rengasta vaakasuunnassa eli laakerille tulee kuormaa. Voi olla että huomaaat jotakin tai sitten et. Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen.


      • osssss
        Entinen asentaja kirjoitti:

        Pyöränlaakerilta vaikuttaa.
        Nosta keula ylös, jevitä jarrupaloja niin että eivät hankaa jarrulevyyn. Pyöritä renkaasta. Viallinen laakeri saattaa ääntää, kahisee. Pyöritä myös siten, että painat joltakin kantilta rengasta vaakasuunnassa eli laakerille tulee kuormaa. Voi olla että huomaaat jotakin tai sitten et. Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen.

        Asialinja.


      • nyt asialinjaa
        Entinen asentaja kirjoitti:

        Pyöränlaakerilta vaikuttaa.
        Nosta keula ylös, jevitä jarrupaloja niin että eivät hankaa jarrulevyyn. Pyöritä renkaasta. Viallinen laakeri saattaa ääntää, kahisee. Pyöritä myös siten, että painat joltakin kantilta rengasta vaakasuunnassa eli laakerille tulee kuormaa. Voi olla että huomaaat jotakin tai sitten et. Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen.

        Pelkkä väljyys ei tarkoita, että se olisi rikki. Kartiolaakeria voi kiristää, eli säätää.


      • itse.tehden
        nyt asialinjaa kirjoitti:

        Pelkkä väljyys ei tarkoita, että se olisi rikki. Kartiolaakeria voi kiristää, eli säätää.

        Jos kuuluu nimenmaan HUMINAA tai kuin ajaisin karkeilla renkailla kesällä, niin viittaa laakereihin. Kannattaa nostaa tunkilla hieman ilmaan ja pyöritellä renkaita tuon huminan paikallistamiseksi. Laakeria (kartiol.) voi tosiaan varovasti kiristää ja siinä on ti-miehelle olemassa nyrkkisääntö eli kiristetään kohtuudella ja sitten varttikierros takaisin, niin välys on sopiva eikä rasvat kiehu pois laakerista pyörän pyöriessä.
        Katso joitakin opasvideoita vaikka YouTubesta.


      • Anonyymi
        Entinen asentaja kirjoitti:

        Pyöränlaakerilta vaikuttaa.
        Nosta keula ylös, jevitä jarrupaloja niin että eivät hankaa jarrulevyyn. Pyöritä renkaasta. Viallinen laakeri saattaa ääntää, kahisee. Pyöritä myös siten, että painat joltakin kantilta rengasta vaakasuunnassa eli laakerille tulee kuormaa. Voi olla että huomaaat jotakin tai sitten et. Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen.

        "Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen."
        Ei aina noin.
        Minä laitoin omaan etuvetoiseeni uuden pyöränlaakerin, valmistaja SKF. Kolissut monta vuotta. Mennä kesänä avasin ja kun se SKF:n laakeri on purettavissa ja purkautuukin itsekseen, tarkastin kaiken. Kaikki uudenveroista vaikka ollut autossa jo useita vuosia. Siinä vain oli se päittäisvälys vähän turhan suurta. Kun ei ollut itsellä kaikkia tarpeellisia värkkejä, en alkanut hiomaan toisesta sisäkoolista muutamaa sadasosamilliä pois, niin kasasin. Kolisee yhä, mutta koliskoon! On kelvannut katsastuksessakin.
        Aikanaan korjaamolla joissakin Taunus 12 ja 15 M autoissa oli samaa kolinaa ja silloin yleensä laakerin päittäisvälys oli noin 0,05 mm ja laakerien välissä olevasta holkista hiottiin vähän pois, että välykseksi tuli 0,02 mm niin kolina loppui. Tein näitä hiontoja varmaan toistakymmeneen autoon.


    • Lagerblad

      Ajon jälkeen voi pyörän keskiö olla lämmin, tai jopa kuuma. Vertaile sormituntumalla muihin pyöriin.

    • rey4

      Omissa autoissa on ulvonut mutkissa, esim hajonnut oikea laakeri ulvoo kun käänty vasempaan suntaan, loivassakin mutkassa. Parhaiten tuon kuuli noin 50-70 nopeudessa, alhaisissa nopeuksissa ei vielä ulvonut ja kovemmissa rengasmelun alta ei kuulunut.

    • prkeleen.tärinä

      Ai tämä vanha viestini on noussut pinnalle, no loppujen lopuksi siinä kävi niin että vasemmasta etusesta alkoi kuulua metallista naksumista ja pyöränlaakeri sekä vetonivel jouduttiin vaihtamaan. Muutama kuukausi tämän remontin jälkeen vaihdoin koko auton pois ennenkuin hajoaa uudestaan...

      • Anonyymi

        oikein toimittu


    • Anonyymi

      olisit vienyt paaliin heti eikä täällä kysellyt tyhmiä

    • Anonyymi

      Hei!
      Aloitus on vuodelta 2013!

      • Anonyymi

        Jollakin toisella voi olla ajankohtaista juuri nyt!


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      49
      1334
    2. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      160
      1135
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1017
    4. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      198
      861
    5. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      842
    6. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      786
    7. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      11
      779
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      771
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      748
    10. Kamalateltta

      Kalateltta... Kuivia,kylmiä, suolattomia muikkuja kalliiseen hintaa. Viimeinen kerta kun käyn syömässä tuolla. Edellise
      Kuhmo
      11
      711
    Aihe