Mistä tunnistaa viallisen pyöränlaakerin ym?

prkeleen tärinä

Miten oireilee viallinen pyöränlaakeri, entä vaihdelaatikon laakeri? Mitenkäs tietää jos moottorin tuennassa joku tyyny tms.. on rikki?

Autossani on ajossa ihan kaupunkinopeuksista lähtien epämääräistä tärinää ja vapinoita, välillä tuntuu ihan jurskahduksia ratissa. Renkaat on tasapainotettu ja vanteiden sekä renkaiden pitäisi olla kunnossa.

Korjaamoja ei kiinnosta kuin mahdollisimman muhkean laskun kirjoittaminen ja auto ei edes tule kuntoon. Itse pitää näemmä selvittää mikä on vikana ja uusia osa jos voi tai käskeä korjaamoa vaihtamaan jonkin tietyn osan kun ei niistä ole diagnosoimaan mikä on perimmäinen syy, vaihdellaan vaan summassa osia kun ei muuta osata.

20

20531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi sua pientä

      Kyllä korjaamo laittaa autosi kuntoon ja etsii syyn aiheuttajan.
      Vaihtoehtoja on pirun paljon ja itse taitamattoman arvailullla menee osien summiottaiseen vaihteluun.

      • prkeleen tärinä

        Eikö mennyt kaaliin mitä minä juuri kirjoitin korjaamoista!


      • järki käteen
        prkeleen tärinä kirjoitti:

        Eikö mennyt kaaliin mitä minä juuri kirjoitin korjaamoista!

        Et pässi tajua ettei ne sua kuseta ja vaihtele osia turhaan.
        Tuolla logiikalla Suomessa ei oli montaakaan ehjää autoa.


      • Idiootti

        Kyllä kaikki Korjaamot kusettaa ja repii kauheet maksut


    • Masentaja

      Rikkinäinen vaihdelaatikon laakeri pitää ulinaa ja pyöränlaakerit yleensä rutisevat jos ovat menossa rikki. Jurskahdukset voi johtua rikkinäisistä puslista tai vetareista. Tai sitten ne ovat toyotasi ominaisuuksia.

      • Entinen asentaja

        Pyöränlaakeri ei rutise vaan ääni on sama kuin ajaisit kesällä Hakkapeliitat alla. Ääni saattaa olla kovempi käännyttäessä toiseen suuntaan kuin käännyttäessä toiseen.

        Vetinivelten viat ilmnevät usein, kun käännät ratin linkkuun ja peruutat. Kaikenlainen liika ääni kolina tms, kertoo nivelviasta. Tee sama ratti toiseenkin suuntaan käännettynä. Kokeile myös käsin suoraan nivelistä ratti suorassa ja vaihde vapaalla, tuntuuko nivelissä väljyyttä. Myös kiertosuunnassa.
        Äläkä sinne auton alle mene tunkin varassa, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään perillisille näissä itsemurhatapauksissa.

        Moottorin tyynyn rikkoutuminen yleensä ilmenee kolahdukdena tai nykäisynä liikkeellelähdössä.

        Helpoimmalla pääset kun viet autosi korjaamoon.Siellä löytyy vika.


      • prkeleen tärinä
        Entinen asentaja kirjoitti:

        Pyöränlaakeri ei rutise vaan ääni on sama kuin ajaisit kesällä Hakkapeliitat alla. Ääni saattaa olla kovempi käännyttäessä toiseen suuntaan kuin käännyttäessä toiseen.

        Vetinivelten viat ilmnevät usein, kun käännät ratin linkkuun ja peruutat. Kaikenlainen liika ääni kolina tms, kertoo nivelviasta. Tee sama ratti toiseenkin suuntaan käännettynä. Kokeile myös käsin suoraan nivelistä ratti suorassa ja vaihde vapaalla, tuntuuko nivelissä väljyyttä. Myös kiertosuunnassa.
        Äläkä sinne auton alle mene tunkin varassa, vakuutusyhtiö ei korvaa mitään perillisille näissä itsemurhatapauksissa.

        Moottorin tyynyn rikkoutuminen yleensä ilmenee kolahdukdena tai nykäisynä liikkeellelähdössä.

        Helpoimmalla pääset kun viet autosi korjaamoon.Siellä löytyy vika.

        Kulku tuntuu tosiaan karkealta kuin nastarenkailla tai karkealla soralla, ehkä enemmän vasemmalle kaartaessa kun paino tulee oikean puolen pyörille. Meillä oli vuosia sitten E Kadett josta meni etupyöränlaakeri ja siitä kuului ihan selvää rouhivaa ääntä kun paino tuli sen puolen pyörälle, tässä ei kuitenkaan kuulu sellaista rouhivaa ääntä, ainakaan vielä.
        Suomalaiset tiet ovat kuoppaisia ja karkeita luonnostaankin, lisäksi autossani on kova jousitus joten nämä vaikeuttaa selvyyden saantia mistä oikeastaan on kyse. Olen pari kertaa käyttänyt autoa korjaamolla, vaihdettu vetoniveliä ja tasapainotettu renkaita eikä auto ole siitä oikein sen kummemmaksi tullut. Ei otettu todesta kun ehdotin pyöränlaakeria vialliseksi. Tämän vuoksi uskoni korjaamoihin on mennyttä.


      • Entinen asentaja
        prkeleen tärinä kirjoitti:

        Kulku tuntuu tosiaan karkealta kuin nastarenkailla tai karkealla soralla, ehkä enemmän vasemmalle kaartaessa kun paino tulee oikean puolen pyörille. Meillä oli vuosia sitten E Kadett josta meni etupyöränlaakeri ja siitä kuului ihan selvää rouhivaa ääntä kun paino tuli sen puolen pyörälle, tässä ei kuitenkaan kuulu sellaista rouhivaa ääntä, ainakaan vielä.
        Suomalaiset tiet ovat kuoppaisia ja karkeita luonnostaankin, lisäksi autossani on kova jousitus joten nämä vaikeuttaa selvyyden saantia mistä oikeastaan on kyse. Olen pari kertaa käyttänyt autoa korjaamolla, vaihdettu vetoniveliä ja tasapainotettu renkaita eikä auto ole siitä oikein sen kummemmaksi tullut. Ei otettu todesta kun ehdotin pyöränlaakeria vialliseksi. Tämän vuoksi uskoni korjaamoihin on mennyttä.

        Pyöränlaakerilta vaikuttaa.
        Nosta keula ylös, jevitä jarrupaloja niin että eivät hankaa jarrulevyyn. Pyöritä renkaasta. Viallinen laakeri saattaa ääntää, kahisee. Pyöritä myös siten, että painat joltakin kantilta rengasta vaakasuunnassa eli laakerille tulee kuormaa. Voi olla että huomaaat jotakin tai sitten et. Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen.


      • osssss
        Entinen asentaja kirjoitti:

        Pyöränlaakerilta vaikuttaa.
        Nosta keula ylös, jevitä jarrupaloja niin että eivät hankaa jarrulevyyn. Pyöritä renkaasta. Viallinen laakeri saattaa ääntää, kahisee. Pyöritä myös siten, että painat joltakin kantilta rengasta vaakasuunnassa eli laakerille tulee kuormaa. Voi olla että huomaaat jotakin tai sitten et. Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen.

        Asialinja.


      • nyt asialinjaa
        Entinen asentaja kirjoitti:

        Pyöränlaakerilta vaikuttaa.
        Nosta keula ylös, jevitä jarrupaloja niin että eivät hankaa jarrulevyyn. Pyöritä renkaasta. Viallinen laakeri saattaa ääntää, kahisee. Pyöritä myös siten, että painat joltakin kantilta rengasta vaakasuunnassa eli laakerille tulee kuormaa. Voi olla että huomaaat jotakin tai sitten et. Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen.

        Pelkkä väljyys ei tarkoita, että se olisi rikki. Kartiolaakeria voi kiristää, eli säätää.


      • itse.tehden
        nyt asialinjaa kirjoitti:

        Pelkkä väljyys ei tarkoita, että se olisi rikki. Kartiolaakeria voi kiristää, eli säätää.

        Jos kuuluu nimenmaan HUMINAA tai kuin ajaisin karkeilla renkailla kesällä, niin viittaa laakereihin. Kannattaa nostaa tunkilla hieman ilmaan ja pyöritellä renkaita tuon huminan paikallistamiseksi. Laakeria (kartiol.) voi tosiaan varovasti kiristää ja siinä on ti-miehelle olemassa nyrkkisääntö eli kiristetään kohtuudella ja sitten varttikierros takaisin, niin välys on sopiva eikä rasvat kiehu pois laakerista pyörän pyöriessä.
        Katso joitakin opasvideoita vaikka YouTubesta.


      • Anonyymi
        Entinen asentaja kirjoitti:

        Pyöränlaakerilta vaikuttaa.
        Nosta keula ylös, jevitä jarrupaloja niin että eivät hankaa jarrulevyyn. Pyöritä renkaasta. Viallinen laakeri saattaa ääntää, kahisee. Pyöritä myös siten, että painat joltakin kantilta rengasta vaakasuunnassa eli laakerille tulee kuormaa. Voi olla että huomaaat jotakin tai sitten et. Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen.

        "Jos itse laakerissa tuntuu vähänkään väljyyttä, on se entinen."
        Ei aina noin.
        Minä laitoin omaan etuvetoiseeni uuden pyöränlaakerin, valmistaja SKF. Kolissut monta vuotta. Mennä kesänä avasin ja kun se SKF:n laakeri on purettavissa ja purkautuukin itsekseen, tarkastin kaiken. Kaikki uudenveroista vaikka ollut autossa jo useita vuosia. Siinä vain oli se päittäisvälys vähän turhan suurta. Kun ei ollut itsellä kaikkia tarpeellisia värkkejä, en alkanut hiomaan toisesta sisäkoolista muutamaa sadasosamilliä pois, niin kasasin. Kolisee yhä, mutta koliskoon! On kelvannut katsastuksessakin.
        Aikanaan korjaamolla joissakin Taunus 12 ja 15 M autoissa oli samaa kolinaa ja silloin yleensä laakerin päittäisvälys oli noin 0,05 mm ja laakerien välissä olevasta holkista hiottiin vähän pois, että välykseksi tuli 0,02 mm niin kolina loppui. Tein näitä hiontoja varmaan toistakymmeneen autoon.


    • Lagerblad

      Ajon jälkeen voi pyörän keskiö olla lämmin, tai jopa kuuma. Vertaile sormituntumalla muihin pyöriin.

    • rey4

      Omissa autoissa on ulvonut mutkissa, esim hajonnut oikea laakeri ulvoo kun käänty vasempaan suntaan, loivassakin mutkassa. Parhaiten tuon kuuli noin 50-70 nopeudessa, alhaisissa nopeuksissa ei vielä ulvonut ja kovemmissa rengasmelun alta ei kuulunut.

    • prkeleen.tärinä

      Ai tämä vanha viestini on noussut pinnalle, no loppujen lopuksi siinä kävi niin että vasemmasta etusesta alkoi kuulua metallista naksumista ja pyöränlaakeri sekä vetonivel jouduttiin vaihtamaan. Muutama kuukausi tämän remontin jälkeen vaihdoin koko auton pois ennenkuin hajoaa uudestaan...

      • Anonyymi

        oikein toimittu


    • Anonyymi

      olisit vienyt paaliin heti eikä täällä kysellyt tyhmiä

    • Anonyymi

      Hei!
      Aloitus on vuodelta 2013!

      • Anonyymi

        Jollakin toisella voi olla ajankohtaista juuri nyt!


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      93
      8932
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      48
      4781
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4471
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      46
      2726
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1536
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1316
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1266
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1192
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      39
      1170
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      168
      1120
    Aihe