Loistava juttu! Pitkästä aikaa jotain uutta ja ekologista ruuanlaittoon:
http://www.ruokala.net/ajankohtaista/hernerouheesta-proteiinia-arkiruokiin-katso-vinkit-resepteihin/1288619852544
Lisään kauppalistaan :-)
Proteiinit hernerouheesta
11
430
Vastaukset
- hp&v
Vegaanituttavani käyttävät paljon härkäpapurouhetta.
- VHH-liikkuja
Oho! Taitaa olla ensimmäinen asiallinen vastaus tällä palstalla :-)
Kiitos vinkistä. Tein hakuja ja näyttäisi olevan ihan toimiva lisuke. Hiilareita on paljon, mutta urheilevalle toimii kun käyttää tiedostaen tarpeeseen. Plussaa tuollekin prodelle hyvästä säilyvyydestä. Eikä ole pahan hintainen. Täytyy ehdottomasti kokeilla! - hp&v
VHH-liikkuja kirjoitti:
Oho! Taitaa olla ensimmäinen asiallinen vastaus tällä palstalla :-)
Kiitos vinkistä. Tein hakuja ja näyttäisi olevan ihan toimiva lisuke. Hiilareita on paljon, mutta urheilevalle toimii kun käyttää tiedostaen tarpeeseen. Plussaa tuollekin prodelle hyvästä säilyvyydestä. Eikä ole pahan hintainen. Täytyy ehdottomasti kokeilla!No härkäpavut maksavat 2 euroa kilolta eli rouhe on siihen verrattuna kallista.
Herneeseen verrattuna proteiinipitoisempaa ja hiukan enemmän hiilihydraattia eli käy karppaukseen paremmin kuin herne.
Jos tähtää 100 g proteiinia niin tarvitsee hiukan yli 300 g härkäpapua ja tuosta tulee miltei 200 g hiilihydraattia. Päivän proteiinin ja hiilihydraatin hinnaksi tulee sitten 70 snt. Päälle kasviksia ja kasviöljyjä niin syntyy aika pitkälti sama koostumus kuin mitä on käytetty karppaustutkimuksissa (niissä ei todellakaan syötetä tutkittaville sian kylkeä ja pekonia). - VHH-liikkuja
hp&v kirjoitti:
No härkäpavut maksavat 2 euroa kilolta eli rouhe on siihen verrattuna kallista.
Herneeseen verrattuna proteiinipitoisempaa ja hiukan enemmän hiilihydraattia eli käy karppaukseen paremmin kuin herne.
Jos tähtää 100 g proteiinia niin tarvitsee hiukan yli 300 g härkäpapua ja tuosta tulee miltei 200 g hiilihydraattia. Päivän proteiinin ja hiilihydraatin hinnaksi tulee sitten 70 snt. Päälle kasviksia ja kasviöljyjä niin syntyy aika pitkälti sama koostumus kuin mitä on käytetty karppaustutkimuksissa (niissä ei todellakaan syötetä tutkittaville sian kylkeä ja pekonia).Vertailin minäkin kokonaisen ja rouheen hintaa ja meinasi iskeä nuukuus. Mutta milläs sen itse saisi rouhittua? En harrasta monitoimihilavitkulakodinkoneita. Joku käsin väännettävä rouhin minulla on, mutta en ole varma kestäisikö se sellaisessa käytössä. Pähkinät sillä murenevat, mutta ei taatusti kuivat herneet. Menisiköhän huhmarissa... Vai toimisiko paremmin jos liottaisi ensin ja rouhisi sitten vasta?
Kunhan mietin... Jos jollakin on tietoa, minua saa sivistää :-)
Halvemmaksi tuo tulee kuitenkin kuin pelkän lihan syönti! - Ruohonjuuri
VHH-liikkuja kirjoitti:
Vertailin minäkin kokonaisen ja rouheen hintaa ja meinasi iskeä nuukuus. Mutta milläs sen itse saisi rouhittua? En harrasta monitoimihilavitkulakodinkoneita. Joku käsin väännettävä rouhin minulla on, mutta en ole varma kestäisikö se sellaisessa käytössä. Pähkinät sillä murenevat, mutta ei taatusti kuivat herneet. Menisiköhän huhmarissa... Vai toimisiko paremmin jos liottaisi ensin ja rouhisi sitten vasta?
Halvemmaksi tuo tulee kuitenkin kuin pelkän lihan syönti!Kalasta saa edelleen proteiinia, sekin kannattaa muistaa.
Samoin maitotuotteista ja jopa herajauhoa jotkut syövät.
Tuo herneartikkelihan kertoi juurikin sen, että herneen kuori on poistettu. Joten kuorittuja pitää olla, jos haluaa välttää kaasut.
Härkäpapu kasvaa hyvin, kasvattakaa itse! Ensi keväänä maahan vain. Pelkkä viljelypalsta tuottaa jo riittävästi. - hp&v
VHH-liikkuja kirjoitti:
Vertailin minäkin kokonaisen ja rouheen hintaa ja meinasi iskeä nuukuus. Mutta milläs sen itse saisi rouhittua? En harrasta monitoimihilavitkulakodinkoneita. Joku käsin väännettävä rouhin minulla on, mutta en ole varma kestäisikö se sellaisessa käytössä. Pähkinät sillä murenevat, mutta ei taatusti kuivat herneet. Menisiköhän huhmarissa... Vai toimisiko paremmin jos liottaisi ensin ja rouhisi sitten vasta?
Halvemmaksi tuo tulee kuitenkin kuin pelkän lihan syönti!Ei ongelmaa. Liota pavut ja keitä kypsäksi. Sitten jatko oman mielen mukaan.
Rouheitten idea on käytön helppous, ei muuta. En usko, että rouhinta onnistuu millään kotivehkeellä. - VHH-liikkuja
Ruohonjuuri kirjoitti:
Kalasta saa edelleen proteiinia, sekin kannattaa muistaa.
Samoin maitotuotteista ja jopa herajauhoa jotkut syövät.
Tuo herneartikkelihan kertoi juurikin sen, että herneen kuori on poistettu. Joten kuorittuja pitää olla, jos haluaa välttää kaasut.
Härkäpapu kasvaa hyvin, kasvattakaa itse! Ensi keväänä maahan vain. Pelkkä viljelypalsta tuottaa jo riittävästi.Mullakin menee soija- ja heraproteiinijauheet. Soijaa sotken aamupuuroon ja heraa sopiviin ruokiin ja palautusjuomiin. Huolehdin että saan sen 1,8 g proteiinia painokiloa kohti päivässä. Kananmunan valkuainen on myös huippuhyvä proteiinin lähde, halpakin vielä.
Liikun niin paljon, että ravitsemuksen on oltava kunnossa. Hyvä että löytyy vaihtoehtoja eläinperäisille proteiineille.
Kiinnostava ajatus tuo viljely! Laitanpa ajatuksen muhimaan :-) - VHH-liikkuja
hp&v kirjoitti:
Ei ongelmaa. Liota pavut ja keitä kypsäksi. Sitten jatko oman mielen mukaan.
Rouheitten idea on käytön helppous, ei muuta. En usko, että rouhinta onnistuu millään kotivehkeellä.Hernerouheessa ei ole kuorta, se on vatsaystävällisempi kuin kokonainen herne.
Ilmeisesti härkäpavuissa ei ole tätä vatsaongelmaa.
Täytyy kokeilla! - hp&v
VHH-liikkuja kirjoitti:
Hernerouheessa ei ole kuorta, se on vatsaystävällisempi kuin kokonainen herne.
Ilmeisesti härkäpavuissa ei ole tätä vatsaongelmaa.
Täytyy kokeilla!Herneiden ja papujen vatsaongelmat poistuvat kun ne liottaa ja keittää kunnolla. Painekattila on hyvä investointi koska sen avulla voi rytmittää ruuan valmistuksen aika helpoksi eli pavut likoamaan illalla ja aamulla 15 minuutin keitto. Siitä sitten illalla pavut jääkaappiin.
- Ruohonjuuri
Suomalaiset ovat käyttäneet hernettä aiemmin runsaastikin. Kuten myös vaikkapa naurista, siitä ei kuitenkaan proteiinin lähteeksi ole. Mutta hyvää hiilihydraattia. Härkäpapu kasvaa myös hyvin Suomessa. Rouhetta saa vaikka Ruohonjuuresta.
http://oma.mycashflow.fi/product/37/harkapapurouhe-luomu-1-kg Sinänsä mielenkiintoinen tuttavuus, sillä kyllä erityisesti liha mausteita kaipaa ja mikäpä ettei makaroninkin kera. Ja kyllä tuosta on hyvä seurata noita hiilareitakin vaikka grammoina ja syö sitten sen mukaan.
Maaseudulla nuo valikoimat ovat hieman puutteellisia, mutta kyllä muuta valikoimaa löytyy samassa sarjassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978