Onko laillinen työsuhteen purku?!

mitäteen

Viime kuun viimeinen päivä tuli s-posti työnantajalta, että "huomenna ei tarvitse mennä töihin. Yritys lopettaa toimintansa". Parin päivän päästä tuli tiedote: "Yritys on ajautunut ylitsepääsemättömiin talousvaikeuksiin ja joudumme lopettamaan tomintamme.
Koska lain mukaan työntekijöitä ei voida irtisanoa ilman
yt-neuvotteluita, kehotan jokaista purkamaan työsopimuksensa itse
kirjallisesti tiedotteen mukaiseen sähköpostiosoitteeseen tai muulla
todistettavalla tavalla.
Purkuilmoituksesta on ilmettävä purun johtuvan työnantajasta
johtuvasta syystä ja oheiseen viestiin voi tässä tapauksessa vedota."

Olen yrittänyt saada selville, että uskallanko nyt tehdä tämän työsuhteen purun ilman että siitä koituu itselleni harmia/karenssia jne. Ainut neuvo mitä sain oli, että pitää odottaa konkurssipesän lakimiehen soittoa eikä tehdä mitään siihen asti.

Entinen työnantaja samassa viestissä neuvoi kaikkia tekemään myös palkkaturvahakemuksen koska ei pysty maksamaan palkkoja.

Alkaa nyt jo vähän stressaamaan tämä odottelu, pitääkö minun tosiaan odotella vaan vai mitä teen?

9

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuin
    • mitäteen

      Soitin heti työsuojeluun, koska en kuulu liittoon. Sieltä sain vaan vastauksen, että pitää saada työkkäristä kirjallinen todiste siitä, ettei tule karenssia ja vasta sitten voin purkaa työsopimuksen. Soitin työkkäriin ja sieltä sanottiin, etteivät he voi sellaista etukäteen kirjoittaa. Aika ristiin menee neuvot...
      Ajattelin jos täältä olisi saanut edes jotain mielipidettä asiaan.

    • uukku

      Miksi et voisi odottaa, että konkurssipesä irtisanoo sinut. Silloin et saa karenssia. Et varmaankaan saa puuttuvia palkkarahoja sen nopeammin. Se että purat itse työsopimuksesi, hyödyttää työnantajaasi, vaan ei ehkä sinua vaan päinvastoin.

      Jos olet huonoissa varoissa, pyydä apua kunnan oikeusaputoimistosta tai jos sinulla on varaa maksaa lakimiehelle, soita jollekin esim. niille, joita YTK-yhdistys mainostaa.

      http://www.konkurssiasiamies.fi/43039.htm

    • Karenssia tulee

      JOS purat työsopparin itse, sulle pamahtaa karenssi... miksein firma voi tehdä tuota?

    • hau

      Käytä odotteluaika aktiiviseen työnhakuun.

    • mitäteen

      Odottelin ja nyt lopulta tuli pesänhoitajalta irtisanomisilmoitus. Työtodistusta vaan en tunnu saavan mistään. Työnantaja ei vastaa ja pesänhoitaja sanoo, että hän viimekädessä sellaisen kirjoittaa, mitäs nyt?! Eikös nyt ole jo se "viime kädessä"...

      • toimi

      • Näin se on

        Vaikka yritys olisikin ajautunut konkursiin niin työtodistus on kuitenkin saatava . TE-toimistokin VAATII sen, muuten ei ala rahaa tulemaan.


    • tietåvä

      Jep. Ei tossa ole mitään epäselvää, jos sanot että työtodistus päivään X.X.XXXX mennessä. Pakkokeinoja löytyy sitten vaikka muille jakaa aina oikeusprosessia myöten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe