Tässä kun talvi alkaa olla ovella, taas on kyselty ja tullaan kyselemään, millaisia parafiineja, miten paljon ja tarvitaanko voitelurautaa, -telinettä ja ties mitä härpäkkeitä, niin voidaan vastata melko rehellisesti, että ei tarvita.
Moni tietty sanoo, että hiihto on mukavinta, kun sukset luistavat hyvin. No liukkaalla kelillä kaikki sukset luistavat hyvin (joskus vähän liiankin hyvin kuntoilijalle) ja nihkeällä kelillä juuri kenenkään sukset eivät luista hyvin.
Jos kuntohiihtäjä lykkii perinteistä, on oleellisinta sopiva pitovoitelu, joten siihen kannattaa voitelussa panostaa. Oikein valitut pitopohjasukset toimivat lauhalla kelillä.
Jos hiihtää luistelutyylillä, on suksien valinta isossa roolissa. Luistovoiteilla ei paljoa vaikuteta mihinkään. Varsinkaan niillä ei saada huonoja suksia toimimaan hyvin.
Kuntoilija ei tarvitse luistovoitelua
82
2746
Vastaukset
- kuntoilija
mitä siinä valitat,sen kun lykit vaan
- Ratto-Raili
Hi,hi oletko käynyt Tallinnassa sitten aiemminkin?
- hiihtäjäkin
Ei kannata tosiaan tuskailla voitelun kanssa ainoastaan tarvit pitoa ja siinäkin yhdellä purkilla menee pakkaset ja toisella plus kelit.
- Näin puhuu
100km/vuodessa hiihtävät, ja kevytrakenteiset kuntoilijat. Kyllä muitte kannattaa vähä suksia huoltaa, ja opetella perusniksit,, nii nauttii enempi hiihdosta.
- Näkökulmia
No huoltaa, kyllä joskus. Mutta parafiineja ei tartte laitella.
Itse hiihtän noin 5-7 kertaa viikossa läpi talven, enkä laita koskaan luistovoidetta. Pitoa on joskus lisättävä ja likaa jynssättävä pois pohjista. Kokeilkaapa joskus.
Kun ei tarvitse olla joka päivä huoltamassa, niin hiihdosta nauttii enemmän. Säästyy enemmän aikaa oleelliseen. - hiihto-Pave
Näkökulmia kirjoitti:
Itse hiihtän noin 5-7 kertaa viikossa läpi talven, enkä laita koskaan luistovoidetta. Pitoa on joskus lisättävä ja likaa jynssättävä pois pohjista. Kokeilkaapa joskus.
Kun ei tarvitse olla joka päivä huoltamassa, niin hiihdosta nauttii enemmän. Säästyy enemmän aikaa oleelliseen.****enkä laita koskaan luistovoidetta. Pitoa on joskus ****
Kerronpa yhden itselleni sattuneen tapauksen. Yhtenä keväänä laskin Ylläksellä noin 1-2 km:n pituista alamäkeä. Lumi oli rakeista ja luisto erinomainen. Yhtäkkiä huomasin, että samaa alamäkeä laskee edessäni kaksi hiihtäjää. Vauhtini oli hirvittävästi suurenpi, kuin noitten edessä laskevien. Jos olisi ollut kaksi latua rinnatusten, olisin ohittanut heidät heittämällä. Ura oli kapea, joten ei voinut ryhtyä hidastamaan auraamalla. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin päästellä päälle, tai metsään. Valitsin metsän ja onneksi säilyn loukkaantumatta ja hengissä.
Ymmärsin tietysti, että jokainen saa hiihtää minkälaisilla suksilla haluaa. - Latu takana
hiihto-Pave kirjoitti:
****enkä laita koskaan luistovoidetta. Pitoa on joskus ****
Kerronpa yhden itselleni sattuneen tapauksen. Yhtenä keväänä laskin Ylläksellä noin 1-2 km:n pituista alamäkeä. Lumi oli rakeista ja luisto erinomainen. Yhtäkkiä huomasin, että samaa alamäkeä laskee edessäni kaksi hiihtäjää. Vauhtini oli hirvittävästi suurenpi, kuin noitten edessä laskevien. Jos olisi ollut kaksi latua rinnatusten, olisin ohittanut heidät heittämällä. Ura oli kapea, joten ei voinut ryhtyä hidastamaan auraamalla. Ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin päästellä päälle, tai metsään. Valitsin metsän ja onneksi säilyn loukkaantumatta ja hengissä.
Ymmärsin tietysti, että jokainen saa hiihtää minkälaisilla suksilla haluaa.Yrititkö kertoa, että nämä edelläsi laskevat aiheuttivat vaaraa sinulle hitaammalla vauhdillaan. Jos näin on, niin olet hakoteillä.
Yleiseen käyttöön tarkoitetuilla laduilla on nopeammin liikkuvan velvollisuus huolehtia, että ei aja edellä menevän päälle.
Niitä hitaampia on aina, olipa välineet tai kelit mitkä tahansa.
Jos on vain yksi latu ja väylä niin kapea, että ohi ei mahdu taitavakaan hiihtäjä niinkuin sinä, niin sitä suurempi syy on varautua edessä oleviin hidasteisiin. Siellä voi olla lapsi, vanhus, sairas tai loukkaantunut tai muuten vain kaatunut hiihtäjä.
Suksien voitelu vaikka kuinka tieteellisesti ei auta näissä tapauksissa. - hiihto-Pave
Latu takana kirjoitti:
Yrititkö kertoa, että nämä edelläsi laskevat aiheuttivat vaaraa sinulle hitaammalla vauhdillaan. Jos näin on, niin olet hakoteillä.
Yleiseen käyttöön tarkoitetuilla laduilla on nopeammin liikkuvan velvollisuus huolehtia, että ei aja edellä menevän päälle.
Niitä hitaampia on aina, olipa välineet tai kelit mitkä tahansa.
Jos on vain yksi latu ja väylä niin kapea, että ohi ei mahdu taitavakaan hiihtäjä niinkuin sinä, niin sitä suurempi syy on varautua edessä oleviin hidasteisiin. Siellä voi olla lapsi, vanhus, sairas tai loukkaantunut tai muuten vain kaatunut hiihtäjä.
Suksien voitelu vaikka kuinka tieteellisesti ei auta näissä tapauksissa.Taidat olla vielä lähes lapsi. Olen jo seitsemänkymppinen ja olen harrastanut hiihtoa koko ikäni. Tiesin nuo asiat jo silloin, kun olit vielä isäsi lahkeessa.
Kyse oli nyt siitä, että lannattaako luistovoitelu. - Hmmm...
hiihto-Pave kirjoitti:
Taidat olla vielä lähes lapsi. Olen jo seitsemänkymppinen ja olen harrastanut hiihtoa koko ikäni. Tiesin nuo asiat jo silloin, kun olit vielä isäsi lahkeessa.
Kyse oli nyt siitä, että lannattaako luistovoitelu.No ehkä sinulla on niin paljon painoa, että tulit mäkeä kovempaa alas kuin ne muut.
Tai laskit kyyryssä, jolloin ilmanvastuksesi oli pienempi ja sitä kautta se kovempi nopeus. - Latu takana
hiihto-Pave kirjoitti:
Taidat olla vielä lähes lapsi. Olen jo seitsemänkymppinen ja olen harrastanut hiihtoa koko ikäni. Tiesin nuo asiat jo silloin, kun olit vielä isäsi lahkeessa.
Kyse oli nyt siitä, että lannattaako luistovoitelu.No mites se hiihto-Pave nyt paljasti todellisen olemuksensa eli kävi nimittelemään aliarvioivaan sävyyn toista keskustelijaa.
Minä olen sitä ikäluokkaa, joka on hiihtänyt pääasiassa umpihankea eli siis sellainen hiihtäjä jolla latu on takana. Olen toki viimeisen parin vuosikymmenen aikana hiihdellyt myös näitä konelatuja.
Mutta tuohon kertomaasi tapaukseen, jossa jouduit ajamaan ladulta ulos edellä laskevien takia. Heidän vauhdissaan ei ollut kysymys luistovoiteen käytöstä tai käyttämättä jättämisestä. Kun lumi oli rakeinen ja luisto erinomainen niin varmaan se luisto oli hyvä myös niillä sinun edelläsi menevillä. Muista syistä, esim. taidoistaan ja uskalluksestaan johtuen, he vain laskivat sinua hitaammin. Millään voitelulla heidän vauhtinsa ei olisi oleellisesti muuttunut.
Itse kuitenkin varaudun siihen, että yleisellä ladulla voi olla paljonkin hitaampi tai peräti paikallaan oleva (kaatunut) hiihtäjä. Jos väylä on kapea ja vain yksi latu niin yritän varautua esteisiin. - holkin r seiska
hiihto-Pave kirjoitti:
Kyse oli nyt siitä, että lannattaako luistovoitelu.niin kauan jo eikä tiedä mitään suksenvoitelusta? oh hoh
- minäminä
Näkökulmia kirjoitti:
Kun ei tarvitse olla joka päivä huoltamassa, niin hiihdosta nauttii enemmän. Säästyy enemmän aikaa oleelliseen.Minä hiihdän aina ilman pitovoidetta eikä kukaan muukaan tarvitse koskaan pitovoidetta. Kannattaa kokeilla jos ei muuten tajua.
- huij2
minäminä kirjoitti:
Minä hiihdän aina ilman pitovoidetta eikä kukaan muukaan tarvitse koskaan pitovoidetta. Kannattaa kokeilla jos ei muuten tajua.
Luistelutyylin kun opettelee,ei tarvii pitovoiteiden kaa ährätä,en oo vuoden-95 jälkeen perinteistä hiihtänyt.Jos paino vaihtelee,ollaan vaikeuksissa pidon ja luiston kanssa.
- ythggfdfds
hiihto-Pave kirjoitti:
Kyse oli nyt siitä, että lannattaako luistovoitelu.Olet elävä esimerkki siitä, että vielä 70 ikävuoden jälkeenkään ihminen ei osaa välttämättä ennakoida lainkaan.
- Luisto on tärkeintä
Ei pitovoitelua kukaan tarvitse. Teippiä pohjaan ja menoksi. http://www.fasttubestream.com/?id=1976
- tani541
huij2 kirjoitti:
Luistelutyylin kun opettelee,ei tarvii pitovoiteiden kaa ährätä,en oo vuoden-95 jälkeen perinteistä hiihtänyt.Jos paino vaihtelee,ollaan vaikeuksissa pidon ja luiston kanssa.
Kaikille luistelu ei ole ok. Harrastan liikuntaa mielelläni, hiihto ja suunnistus ovat hienoja lajeja. Perinteinen on sopivan raskasta, kun hiihtelee muutaman tunnin. Opettelin aikanaan hyvän tekniikan luisteluun ja hiihto oli helppoa. Finlandian jälkeen olisi toinen mennyt perään helposti. Minulle kuitenkin tuli aina talven mittaan painoa lisää, kun lihon helposti . Vaikka tykkään hiihtää kohtuullisen reipasta vauhtia, niin luisteluhiihto ei minua kovin paljon rasita. Perinteisellä riittää parin tunnin lenkki ja rasitus on sama kuin vapaan tyylin neljän tunnin hiihdossa.
Aika usen näkee pyyleviä kavereitä luistelemassa, no sekin ihan ok, mutta perinteisellä lähtisi liiat kilot pois!
- hiihtäjäkin
Saariselällä on Palopäältä,kun laskee Kuukkelilammelle laskua n 2,5km.Kaverilla öli luistelusukset Fischerit viimesen päälle vahattu,mulla 15v vanhat perinteisen
Kneisll sukset ei mitään luistona.ainoastaann Roden rossa liisteri pitona.oli kevät keli lämpö plussan puolella karkea märkä lumi.Lähdin laskuun ensimmäisenä ja,kun oli n 1km laskettu kaveri oli n 200m jäljessä ja kuukkelilammelle tultaessa varmaan 0.5km jäljessä.. Suksen profiililla on suuri merkitys,kuten tuo osoittaa. - Näkökulmia
Juuri niin se on kuin mr. hiihtäjäkin totesi.
Maallikko yleensä luulee, että voitelu ratkaisee luiston. Mutta tämä luulo on väärä. Profiili on paljon tärkeämpi. Lisäksi perinteisen suksissa pitovoide saattaa jarruttaa paljon enemmän kuin luistovoide tuo luistoa.
Ikävä todeta, mutta voiteilla ei siis asioita ratkaista, vaan paljon kalliimman kautta mennään, eli suksen valinta on ratkaisevin, koska profiilia on vaikea mennä muuttamaan.- Joopasejoo
Eihän toki kuntoilija tartte luistovoitelua. Kuntohan nousee paremmin kun tökkii menemään luistamattomin suksin, ja vielä paremmin nousee kun vielä lipsuvat lisäksi. Kannattaa siis kunnon vuoksi hankkia semmoiset hikilaudat, jotka eivät toimi kunnolla missään olosuhteissa.
- Näkökulmia
Joopasejoo kirjoitti:
Eihän toki kuntoilija tartte luistovoitelua. Kuntohan nousee paremmin kun tökkii menemään luistamattomin suksin, ja vielä paremmin nousee kun vielä lipsuvat lisäksi. Kannattaa siis kunnon vuoksi hankkia semmoiset hikilaudat, jotka eivät toimi kunnolla missään olosuhteissa.
Jokainen siis saa hiihtää, millä haluaa. Kulttuurihistoriallisessa mielessä olisi mielenkiintoista kokeilla esi-isien välineitä tyyliin lyly ja kalhu. Ja umpihankihiihtohan olisi sitä ainoaa oikeaa hiihtämistä.
Ja jokaisen hiihtoa harrastavan olisi hyvä joskus kokeilla tervattuja puusuksia. Muovisukset ovat varsin uusi keksintö.
Mutta olisi jo korkea aika oikaista sellainen harhakäsitys, että parafiini ratkaisee luiston. Todellisuudessa parafiini on jossain sijoilla 4-5 kun ajatellaan luistoon vaikuttavia tekijöitä. - Kokemustavaikkalapsioon
Näkökulmia kirjoitti:
Jokainen siis saa hiihtää, millä haluaa. Kulttuurihistoriallisessa mielessä olisi mielenkiintoista kokeilla esi-isien välineitä tyyliin lyly ja kalhu. Ja umpihankihiihtohan olisi sitä ainoaa oikeaa hiihtämistä.
Ja jokaisen hiihtoa harrastavan olisi hyvä joskus kokeilla tervattuja puusuksia. Muovisukset ovat varsin uusi keksintö.
Mutta olisi jo korkea aika oikaista sellainen harhakäsitys, että parafiini ratkaisee luiston. Todellisuudessa parafiini on jossain sijoilla 4-5 kun ajatellaan luistoon vaikuttavia tekijöitä.Luistoon vaikuttavat eniten SUKSET ja HIIHTÄJÄN TEKNIIKKA! Jos hiihtää vapaata huonolla tekniikalla(sisäsyrjällä), sukset eivät luista hyvin, vaikka millaiset myrkyt olisi suksen pohjassa. Luistovoiteilla tehdään ne "ratkaisevat sekunnit" kilpailuissa....
- Näkökulmia
Kokemustavaikkalapsioon kirjoitti:
Luistoon vaikuttavat eniten SUKSET ja HIIHTÄJÄN TEKNIIKKA! Jos hiihtää vapaata huonolla tekniikalla(sisäsyrjällä), sukset eivät luista hyvin, vaikka millaiset myrkyt olisi suksen pohjassa. Luistovoiteilla tehdään ne "ratkaisevat sekunnit" kilpailuissa....
Luistovoiteilla tosiaan vain tehdään ne ratkaisevat sekunnit kilpailussa.
Ja tämähän on mielenkiintoinen seikka, koska hiihtävälle kansalle on vuosikymmenet kaupattu parafiineja sanoen, että ilman niitä hiihto ei kuulemma suju tai että niillä suojataan suksen pohjat. Niistä on jossain vaiheessa tullut jopa itsestään selvä osa hiihtoa. - swix swix rode
Kokemustavaikkalapsioon kirjoitti:
Luistoon vaikuttavat eniten SUKSET ja HIIHTÄJÄN TEKNIIKKA! Jos hiihtää vapaata huonolla tekniikalla(sisäsyrjällä), sukset eivät luista hyvin, vaikka millaiset myrkyt olisi suksen pohjassa. Luistovoiteilla tehdään ne "ratkaisevat sekunnit" kilpailuissa....
Että tällainen hiihtomaa on tämä Suomi. Ei ihme että ollaan pudottu norjalaisten vauhdista.
- Hmmm...
swix swix rode kirjoitti:
Että tällainen hiihtomaa on tämä Suomi. Ei ihme että ollaan pudottu norjalaisten vauhdista.
Kyllä kai huipulla on tiedetty, ettei suksien voitelu varmista parasta luistoa.
- Jore
Juuri näin, suksen profiili ratkaisee. Eikä vapaalla tyylillä riitä yhdet sukset,
vaan pitää löytyä löysemmät sukset pehmosille lumikeleille ja vastaavasti
jäykempi versio kovalle hangellle... - ytfgdfgfgd
Joopasejoo kirjoitti:
Nimenomaan. Itse olen aina ihmetellyt, että miksi kuntoilun vuoksi pyöräilevät hankkivat niin keveitä pyöriä polkea, että lenkkien pitää olla sata kilometriä ennen kuin tuntuu missään. Normaalilla mummopyörällä olisi jo kymmenissä kilometreissä tekemistä.
- Woehan witalis
Kyllä voitelu vaikuttaa suksen luistoon vaikka suksi ja sen profiili merkitsevätkin enemmän. Joskus pitkällä lenkillä huomaa selvästi milloin luistovoiteet on kuluneet pois, luisto huononee selvästi. Voitelemattomilla suksilla toki hiihtelee kun ei paremmasta tiedä. Kannattaa harrastaa sellaista vanhoilla ja halvoilla suksilla. Uudet kalliit luistelusukset kyllä saa käytännössä pilalle jos vetäisee 500 km ilman luistovoitelua. Et sitten varmaan myöskään pohjusta uusia suksia? Samalla logiikalla voisi väittää, että auton moottoriöljy on täysin tarpeetonta eikä sitä tarvitse autoon lisätä taikka vaihtaa. Tuon täytyy olla provo. Eihäh suksen voitelu ole edes mikään työläs ja stressaava homma.
- Näkökulmia
En ymmärrä miten sen suksen saa pilalle ilman voidetta. Isompi riski on saada pohja pilalle kuumavoitelulla. Minulla on kyllä kilpatason suksia useita pareja, enkä siis pohjusta enkä käytä parafiineja. Hiihdän noin 1500 km talvessa. Kalusto on kunnossa. Massahiihtokisoihin viritän sukseni Kuzmin-siklauksella ja hyvällä harjalla.
UHWPE joka siis on nykyinen pohjamateriaali, kestää kulutusta käytännössä loputtomiin, jos alla on puhdas lumi. Ainoastaan sora, hiekka jne. kuluttavat pohjaa. Saa olla tosi paksu parafiinikerros, että soranaarmuilta vältytään. Jokin auton moottori on ihan eri juttu, koska moottorissa teräksiset osat hankaavat voimakkaasti toisiaan.
Kyllä parafiinilla ehkä vähäksi aikaa saa (kelistä riippuen) paremman luiston, mutta pitkillä lenkeillä parafiini kerää likaa, joka huonontaa luistoa.
Suksen voitelu ei osaavalle ole työläs juttu, mutta jos esim. töiden jälkeen on kiire lenkille, voitelu saattaa olla stressaava juttu ja pois jostain muusta. Etenkin, jos voitelu pitäisi suorittaa kerrostalon keittiössä, jossa muija touhuaa par aikaa. - jts-1
Kumpi on kovempaa ainetta,UHMWPE-pohjamateriaali vai parafiini,tuon asian kun saa itselleen selväksi niin siitä on hyvä jatkaa eteenpäin,ilman parkkuja.
- ei parafiineja
Ei pidä paikkaansa :-) Olen hiihtänyt reikä Fishereillä parituhatta .En tehnyt niille muuta kuin poistin varastovahan pohjasta siklaamalla. Sitten vain harjausta, messinkiä ja nailonia luiston suuntaan. Pohjat on kuin uudet . Välillä kelin mukaan vähän kuviota pohjaan. Samat kujeet perinteisen kalustolle ja pitoa voidetaskuun. Mitä enemmän harjaat sen paremmin luistaa , huom ! luiston suuntaan :-)
- minäminä
Näkökulmia kirjoitti:
En ymmärrä miten sen suksen saa pilalle ilman voidetta. Isompi riski on saada pohja pilalle kuumavoitelulla. Minulla on kyllä kilpatason suksia useita pareja, enkä siis pohjusta enkä käytä parafiineja. Hiihdän noin 1500 km talvessa. Kalusto on kunnossa. Massahiihtokisoihin viritän sukseni Kuzmin-siklauksella ja hyvällä harjalla.
UHWPE joka siis on nykyinen pohjamateriaali, kestää kulutusta käytännössä loputtomiin, jos alla on puhdas lumi. Ainoastaan sora, hiekka jne. kuluttavat pohjaa. Saa olla tosi paksu parafiinikerros, että soranaarmuilta vältytään. Jokin auton moottori on ihan eri juttu, koska moottorissa teräksiset osat hankaavat voimakkaasti toisiaan.
Kyllä parafiinilla ehkä vähäksi aikaa saa (kelistä riippuen) paremman luiston, mutta pitkillä lenkeillä parafiini kerää likaa, joka huonontaa luistoa.
Suksen voitelu ei osaavalle ole työläs juttu, mutta jos esim. töiden jälkeen on kiire lenkille, voitelu saattaa olla stressaava juttu ja pois jostain muusta. Etenkin, jos voitelu pitäisi suorittaa kerrostalon keittiössä, jossa muija touhuaa par aikaa.Minulla on tuolla kellarissa yhdet harmaapohjaiset sukset jos haluat käydä katsomassa.
Niillä ei viitsi lähteä hiihtämään, kun eivät luista. Luistovoitelu voi olla jo myöhäistä. - pekkapee1
Näkökulmia kirjoitti:
Suksen voitelu ei osaavalle ole työläs juttu, mutta jos esim. töiden jälkeen on kiire lenkille, voitelu saattaa olla stressaava juttu ja pois jostain muusta. Etenkin, jos voitelu pitäisi suorittaa kerrostalon keittiössä, jossa muija touhuaa par aikaa.Huomaan, ettet ymmärrä, kuten asian itsekin ilmaisit.
- telias621
Voitelu on nykyisillä välineillä nopea homma, kun unohtaa kuntohiihdossa kerrosvoitelun. Sinista parkkua vain sulattelee pohjiin ja siklaa lämpimänä ja heti rotoharjausta perään ja hiihtämään. Rotoharja helpottaa ja nopeuttaa hommaa huomattavasti. Ennen lenkkia harjaus ja jos pidempiä lenkkejä hiihtelee, niin ottaa juomavyöhön harjan mukaan ja harjaa välillä sukset. Luistelusuksilla laskiessa alamäkiä, niin kannattaa pysytellä luistelupaanalla, ei latu-uralla, ei tartu pohjiin pitovoiteita.
- Näkökulmia
Kerrosvoitelu on luonnollisesti huuhaata. Tosiaan, jos sielu ei siedä jättää voitelua väliin, laita yksi kerros sinistä parafiinia.
Harja (ja puhdistusaine) on tosiaan hiihtäjän tärkein "voide", mutta perusharja riittää. Rotoharja on kallis, ja sillä voi epähuomiossa polttaa pohjan, jos on liikaa kierroksia.
- siiskiisiisisiisi
Nyt on mennyt pari talvea etten ole tehnyt mitään muuta suksille kuin harjannut ne puhtaaksi ja menoksi.
En ymmärrä oikein tuota siklaamista: Ensín siklataan ja laitetaan jollakin raudoilla uusi kuvio pohjaan. Meinaan että suksissahan on valmiina kuvio pohjassa joten mun mielestä harjaa vaan perään. En ymmärrä kyllä tuota voiteluakaan, käsittääkseni parafiineillä on huonompi kitkakerroin kuin UHMWPE-pohjamateriaalilla. Fluori taas on liukkaampaa kui9n pohja materiaali mutta pysynee pohjassa noin 3km. Näitten tietojen valossa olen lopettanut voitelun, sitäpaitsi fluori on myrkyllistä hengitettynä.
En oikein usko myöskään suksen pohjamateriaalin huokoisuuten, kysyin asiaa muovialan insinööriltä ja hän ainaki oli sitä mieltä ettei ettei sieltä löydy niitä huokosia.
Uskon että pohjasta törröttää joitakin mikrometrin vahvuisia "lankoja" tai jotain siihen suuntaan jotka huonontaa luistoa. Haluan muistutta tästä tekstistä etten todellakaan ole alan ammattilainen mutta yritän miettiä asioita.- Näkökulmia
Ne pohjasta törröttävät langat tai karvat huonontavat luistoa, joten ne poistetaan siklaamalla. Teräksinen sikli poistaa entisen kuvion ja tekee pohjaan melko sileän kuvion, joten siihen voidaan laittaa kuvioraudalla kuviota.
Sellaisen siklin voi tilata kai Ruotsista, mutta itse olen käyttänyt oikohöylän terää.
- vikasukuko
Siteeraan eräitä laulun sanoja.Sukuvika on se jos suksi ei luista.Taivas ja hanki on Suomen hiihtohuipuilla!!!!!!!!!!!!!!!!
Itse en ole viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen suksiani voidellut: hiihto on minulle kuntoilua ja uusien maisemien katselua, ei mahdollisimman nopeaa tai helppoa etenemistä.
- minäminä
Kuntoilija ei tarvitse myöskään suksia. Kunto nousee paljon paremmin kun käyttää vain monoja. Lipsuvat ja tökkivät sukset nimittäin lopettavat kuntoilun heti alkuunsa.
Näin ollen voidaan johtopäätöksenä todeta pitovoitelun olevan täysin turhaa.
PS. Oletteko koskaan hiihtäneet? - aina liukkaana
http:/johannatukevainen.blogspot.com/
on aina liukkaana- Peräkammari?
AINA LIUKAS kirjoitti:
http://johannatukevainen.blogspot.com/
on aina liukkaana.No laita nyt vielä kerran.
- aina lisää tuksua
Peräkammari? kirjoitti:
No laita nyt vielä kerran.
on aina liukkaana.
siinä on vielä :) - Peräkammari?
aina lisää tuksua kirjoitti:
on aina liukkaana.
siinä on vielä :)On se hyvä, ettet oikeassa elämässä näe tussua livenä.
Voisit menettää mielenrauhasi täysin.
- northug
ei muutakun sotsiin koko jengi?
- huij 2
Vie urheiluliikkeeseen jossa voitelupalvelu,sillä pärjäät muutaman sata kilometriä.Niin tein itse,kun ostin uudet sukset ja vanhoille saman tempun.
- Kullervo Pellinen
Soon niin, notta iliman ruisleipää ja tervaa sukset ei luista. Miehen pittää syyvä vankasti ruisleipää ja suksien pohojiin laitetaan tervaa reilusti.Sukset häätyy ensin lämmittää uunissa ja sitten pohojiin sivellään tervaa. Näillä konsteilla luisto on taattu. Kannattaa kokeilla!
- yhdyssana virhe24
Pelkäävätkö lääkärit, luistavatko sukset. Suomi on kaunis kieli, mutta suomi24 tuhoaa sen. Tai kielitaidottomat toimittajat tuhoaVAT.
- Sumpsan Sulttaani
Suksi kyllä luistaa kun pukata muistaa. Olisin voinut muutakin julkaista, mutta tämäkin aihe oli pilattu räävimisillä, niitä olen kuullut ja lukenut tarpeekseni.
- kurre1
Sukset luistaa jos siteet kestää vaikka kesällä hiihtelet!!
- Näkökulmia
"100km/vuodessa hiihtävät, ja kevytrakenteiset kuntoilijat. Kyllä"
Täh, mitäsanoit tuolla nimim. näin sanoo?
No koetan vihjettäsi ja voitelin sukseni sillä Seksikaupan liukvoiteella. Nyt minä (avuaksen kuvassani HWWOOOHOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!!!)
OLEN JULKKIS!!!!!!!!!
KOETAN toimiiko ohje mitä M.S nimierkki sanoi yllä. - hiihtäjäkarpaasi
Hei ihan kysymyksenä..onko tuo luisteluhiihto kovin vaikeaa aloittaa, kun on hiihtänyt lapsesta saakka ihan vaan perinteistä? Rakastan murtsikkaa, mutta käy vuosi vuoelta yhä enemmän kateeksi kun kokonaiset perheet viilettää ohitse luistellen. Taisi olla ennätys kun kerran ohitse viiletti neljä sukupolvea: vaari, isä, poika ja pojanpoika.
Mitä pitää ottaa huomioon, kun aloittaa luisteluhiihdon? Millaiset monot/sukset?- hiihtomies
Sen verran voin todeta, minäkin ikäni hiihtäneenä (56 v), että ei se luistelu ole mitään helppoa, vaikka siltä näyttää. Kuntoa ja tekniikkaa vaaditaan paljon enemmän kuin pertsalla. Jos latu on vähänkin vaativa, niin hiihdosta häviää nautittavuus. Tietysti, jos on parikymppinen hyväkuntoinen, niin asia voi olla toinen.
Minäkin aloitin luistelun noin 15 vuotta sitten ja järven jää keväällä on ainut paikka, missä siitä oikeasti nauttii. Aloittaminenhan ei sinänsä ole vaikeaa: sen kun aloittaa. Jatkaminen voi olla työläämpää. Kokeile nyt ensin vaikka vuokravehkeillä ennenkuin sijoitat vähintään 300 euroa harrastajatason luisteluvälineisiin.
Mikä siinä käy kateeksi, kun joku ohittaa. Sinusta tuskin koskaan tulee sitä, jota ei koskaan ohiteta. Minua ei haittaa, vaikka kaikki menisivät ohi, kunhan minulla on nautittava hiihtolenkki. - kokeile edes
Kyllä sitä luistelua voi alustavasti opetella niillä pertsan suksillakin silloin kun on kohtalaisen luistava keli.
Tiedän, että ns. asiantuntijat eivät tätä ajatusta hyväksy.
Itse kuitenkin vuosikymmenten hiihtotauon jälkeen ostin kirpparilta kolmen euron sukset ja niillä aloitin hiihdon.
Luistelunkin opin niin hyvin, että en kenenkään jalkoihin jäänyt. Vielä nykyäänkin usein hiihtelen samoilla suksilla sekä pertsaa että luistelua.
- ujhggfghf
Tuo on kyllä täyttä paskaa kun aina väitetään, että aloittelijalle ei ole väliä millaisilla välineillä menee. Tottakai sillä on väliä jos on ammattilaisillekin. Itse olin ostamassa pyörää ja foorumeilla puhuttiin, että ihan yhdentekevää, että ajaako hybridillä vai vaihteettomalla peruspyörällä. Ostin hybridin ja todellakin on eroa kuin yöllä ja päivällä.
Sama asia pätee voitelun kanssa. Tottakai suksien voitelulla on merkitystä. Etenkin kun aloittelee hiihtoa niin pienikin keventyminen hiihdossa on iso asia.- Hmmm...
Kysymys onkin siitä, kuinka pieni keventyminen.
Jos tämä keventyminen on niin pieni, että sitä ei kaikilla keleillä käytännössä edes huomaa, niin maksaako vaivan?
- ojentaja44
Kun täällä kovasti kärjistetään asioita niin mitä halvemmat sukset, joissa pohjana on ämpärimuovia sitä vähemmän on luistovoitelulla merkitystä.
Kun taas ostat kisatason sukset joudut jo suksella valitsemaan sopivan kelialueen, sopiiko se vesikelille, pikkupakkaselle vai kylmille keleille. Lisäksi vielä valitsemaan
suksen profiilin pehmeälle tai kovalle alustalle ja tietysti sen pitäisi olla vielä omalle painolle sopiva. Tietysti pohjakuvio pitää olla lumenlaadulle vielä oikea ja voitelu kohdillaan että saadaan aikaiseksi se kisaliukkaus.
Eli jokainen hiihtää tyylillään ja toivottavasti nauttii hiihdosta omalla tasollaan. Toisille se suksien laittaminen on osa harrastusta ja se heille suotakoon vaikka tavoitteena olisikin laskea jossakin mäessä vaan pidemmälle kuin viimeksi.
Maajoukkuetasolla sitten 1% liukkaampi suksi saattaa olla jo 5-10 sijaa parempi lopputulos.- Näinon...
Näin on.
Luistovoitelu ehkä tuo sen yhden prosentin lisää suoritukseen. Kilpailijalle se voi olla ratkaiseva, mutta kuntoilijan kannalta sillä prosentilla tai edes kahdella ei ole merkitystä. Hän tuskin sitä edes huomaa. - Pave
Näinon... kirjoitti:
Näin on.
Luistovoitelu ehkä tuo sen yhden prosentin lisää suoritukseen. Kilpailijalle se voi olla ratkaiseva, mutta kuntoilijan kannalta sillä prosentilla tai edes kahdella ei ole merkitystä. Hän tuskin sitä edes huomaa.Jos kuntoilija ns. `kävelee´ sukset jalassa, niin on aivan sama, luistavatko sukset, vai eivät.
Mutta, hiihto perustuu suksen liukuun. Hyvänä esimerkkinä ovat Kaisa Mäkäräinen ja Aino-Kaisa Saarinen.
Vaikka he osaavat hiihtää paremmin, kuin miljoonat suomalaiset, niin jatkuvasti valmentajat puhuvat, että suksen liukua pitäisi saada vielä pidemmäksi. Jos Justyna
Kowalczyk saisi jokaiseen potkuun liukua esim. 50 cm pidemmäksi, niin hän olisi täysin pitelemätön. - Hmmm...
Pave kirjoitti:
Jos kuntoilija ns. `kävelee´ sukset jalassa, niin on aivan sama, luistavatko sukset, vai eivät.
Mutta, hiihto perustuu suksen liukuun. Hyvänä esimerkkinä ovat Kaisa Mäkäräinen ja Aino-Kaisa Saarinen.
Vaikka he osaavat hiihtää paremmin, kuin miljoonat suomalaiset, niin jatkuvasti valmentajat puhuvat, että suksen liukua pitäisi saada vielä pidemmäksi. Jos Justyna
Kowalczyk saisi jokaiseen potkuun liukua esim. 50 cm pidemmäksi, niin hän olisi täysin pitelemätön.Miten joku Mäkäräinen liittyy alkuperäiseen aiheeseen?
Kun valmentaja sanoo Kaisalle, että liu'utapa suksea enemmän, niin lisääkö Kaisa suksiensa pohjiin parempaa voidetta?
- The Ecoman!
VAIN YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISET VOITEET SALLITTAKOON.
Ties mitä hartseja ja muuta latureiteille liisteröidään tonnikaupalla vuosien kuluessa.
Järjetöntä!
En tiedä mikä ekologisista aineista on luistovoiteena paras... mutta muita ei tulisi salliakkaan.
Liekö moni latureitti ihan pohjavesialuellakin!- Hmmm...
Muistaakseni on ihan tutkittu, ettei voiteilla ole ympäristön kannalta oleellista haittaa. Ainakaan, jos asian suhteuttaa muuhun ihmisen toimintaan.
Jo se, että hiihtäjä ajaa henkilöautolla ladun varteen, kuormittaa ympäristöä paljon enemmän.
- Liukas-Liisa
Tietty "luisto" on välttämätön, jos on aivan "kuiva" se aiheuttaa kipua, joten kyllä voiteet ovat avuksi jos ei ole luonnollista "liukua".
-Liisan liukkaat- - raksu3
hiihto-Pave ilmeisesti myös vieläkin isän repussa tai pulkassa on ladulla nauttimassa lumesta,koska ei osaa kirjoittaa tai sitten äidinkieli ja kirjoitus taito tulee toisilla suksilla myöhemmin!
- hiihto-Pave
**************kirjoitus taito ****** ???????
Sorry, silloin kun kävin koulua olivat maaseudulla kiertävät katekeetat. Kävin vain vuoden kiertokoulua, joten kirjoitus- ja lukutaitoni jäi hieman vajaaksi, kuten varmaan näkyykin.
Hiihtää kyllä osaan, Finlandiahiihdossakin olen ollut toistakymmentä kertaa (silloin, kun vielä hiihdettiin Katumajärveltä Lahteen).
Nyt vanhana ukkonakin tulee vuodessa n. 3000 km, joista puolet rullilla.
- pikavoidemies
Jos kävelee latuja pitkin sukset jalassa niinkuin monet tekevät niin silloin ei tarvitse luistovoidetta.
Mutta jos hiihtää sukset jalassa niin silloin luisto paranee luistovoiteella jopa moninkertaisesti verrattuna kuivaan sukseen.
Lumilaudalla tuon voitelun merkityksen huomaa hyvin myös. Lauta "kulkee" jopa kaksi kertaa kovempaa samassa mäessä voideltuna.
Laiskalle on hyviä ne pikavoitelunesteet joissa on putelissa se sieni päässä. 15 sekuntia / suksi ja menoksi.- Toimi nopeasti
Mistä olet tuollaisen voiteen löytänyt vai kehititkö sen ihan itse?
Kannattaisi markkinoida se Suomen maajoukkueelle ennen Sotsia. Tulisi kultaa joka matkalta! - hiihtäjäkin
Toimi nopeasti kirjoitti:
Mistä olet tuollaisen voiteen löytänyt vai kehititkö sen ihan itse?
Kannattaisi markkinoida se Suomen maajoukkueelle ennen Sotsia. Tulisi kultaa joka matkalta!Tota noin, laudalla laskettaessa luisto paranee,kun panee pikavoidetta,johtuu siitä,että pikavoiteen liuotin puhdistaa pohjan,saman tuloksen saa,kun harjaa suksen hyvin lista pois.tai käyttää voiteenpoistoainetta.Märällä lumella saattaa fluorista olla hiukan hyötyä.
- Fysiikan lakeja
Joku tuolla kertoi, miten hienosti luisti alamäessä, koska oli hän voidellut taitavasti. Jos joku alamäessä laskee ohitsesi, on monia muitakin syitä, miksi hän kulkee kovempaa:
a) takaa on nopeampi tulla koska pienempi ilmanvastus
b) takana saattaa olla liukkaampi latu kun edellä menevä tasoittaa lunta
c) sillä toisella saattaa olla parempi laskuasento tai -tekniikka
d) se toinen tyyppi on painavampi; isompi massa rikkoo paremmin ilmanvastuksen
e) hänellä on suksien pohjassa sopivampi kuviointi kyseiseen keliin
f) hänellä on suksissaan sopivampi profiili kyseiseen keliin
g) hänen suksensa pohjat ovat liukkaampaa materiaalia - hiihtäjäkin
Siinäpä ne tuli suurimmat luistoon vaikuttavat tekijät
- urts
Kyntilää suksenpohjaan ja reilusti. Hyvin luistaa molempiin suuntiin.
- urts
Tiu tau tulkku, hyvin luistaa sukset.
- jajony00
Paljon upeita erilaisia puhelimenkuoria eri puhelinmerkeille ja -malleille halvoin hinnoin!
http://www.huuto.net/hakutulos/words/iphone/sellernro/731593/sort/bidders Oikeat miehet hiihtävät puusuksilla.
- repesin ketjusta!:D
viddu mitä asijantuntijoita!
- Isokin repeämä?
No kerropa oma näkemykses tästä asiasta sitten kun toivut.
- ilman kauneuvoidetta
Sukset kunnon kalevalaiselle luistaa voiteella tai ilman. Kunnon joulua lumesta syntyneille. Naapureillekin.
- rahaa suomen suksil!
fyysikan lakeja, suurkiitos, kun taitavalla on aikaa kommentoida. Jos jaksaisit kertoa pohjan kuviosta ja vahan tasoitusniksesta, moni olisi kiitellyt sua näillä keleillä. Etenkin suksen perä olisi mielenkiintoinen aihe tiedon jakokohta ja tappeluaihe. Terv.,
- Näin se menee
Nythän sitä joutaa haastella suksiin liittyvistä asioista, kun on huonot hiihtokelit.
Vaha on melko helppoa tasoittaa, ja siihen liittyviä ohjeita on voidevalmistajien sivuilla. Tosin vaha ei kovin paljon vaikuta luistoon, ainakaan kovin pitkään, vaan se kuluu ja kerää likaa jo muutaman kilometrin kuluessa.
Pohjan kuvio: mitä kosteampi keli, sitä karkeampi kuvio eli syvemmät/leveämmät urat pohjaan. Ja erilaisia kuvioita on monenlaisia. Mitä kuivempi/pehmeämpi/likaisempi lumi, sitä hienompi kuvio. Perinteisen suksiin karkeampi kuvio kuin luistelusuksiin.- jhiiuyvluuc
Ajettelen asiaa näin että nykyään pohjanhionta on mennyt eteenpäin ja suksien pohjaan jää vähemmän nukkaa haittaamaan suksen luistoa. Olen heittänyt pois voitelun ja siklaamisen, harjaan suksen pohjat vain säännöllisesti. En ole vertaillut luistoa mihinkään mutta kyllä minulla luisto on ollut ihan kohtuullinen, en ole huomannut minun suksien ja muitten kuntoilijoitten luistossa mitään kummempia eroja.
Toisissa suksissa minulla on 7 kuvio ja toisissa 8 kuvio ja näillä mennään kevääseen asti.
En todellakaan usko tälläisiin väittämiin että suksenpohja kuivuu jos niitä ei voidella tai suksen pohjissa ois huokosia tai ne kuluu nopeammin kuin voidellut sukset.
Ainakin minulla jää eniten aikaa hiihtämiseen.
- 19+10
Harjaa pohjasta lika pois, ennen hiihtoa. Se riittää kuntoilijalle luistoksi. Pitopohjasukset ovat ihan ok, jos ei tarvitse nopeutta. Pakkasella pohjaan purkkivoidetta 1-3 rodea.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492318- 262143
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271535Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161454- 1241417
- 191083
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71974Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117944Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89924Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333873