Ajovalolampun vaihto

Uutisankka?

– Surkeinta nykyautoissa on, että et pysty itse välttämättä edes vaihtamaan rikkinäistä ajovalopolttimoa, vaan joudut ajamaan pitkään rikkinäisellä polttimolla, ellet halua lähteä erikseen huoltoon vaihdattamaan sitä.
http://yle.fi/uutiset/polttimoa_ei_voi_vaihtaa_itse_-_yksisilmaiset_autot_lisaantyvat/6933598

Onko tosiaan näin, että uudemmissa ei edes pysty itse vaihtamaan lamppua?
Tiedän, että hiukan vanhemmissa se joissakin autoissa oli pirullista, mutta tämähän on pöyristyttävää.

36

6376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian hankalaa.

4 pulttia, 3 ruuvia ja yksi klipsi irroitettava jotta saa jonkin etuvaloista vaihdettua.
      Tuo klipsi pas.kamainen

• qwerty

Ruuvi? Pultti? Kannallinen kierretanko???

• ????????

Mitä eroa mielestäsi on pultilla ja ruuvilla?

Sen verran voisin auttaa, että pultteja ei Suomen kielessä ole olemassa. Ne kaikki on ruuveja.

• höpö . .
        ???????? kirjoitti:

Sen verran voisin auttaa, että pultteja ei Suomen kielessä ole olemassa. Ne kaikki on ruuveja.

Ruuvilla tarkoitetaan yleensä itseporautuvaa, esim. puu- tai peltiruuvi, kun taas pultti kierteisiin tai mutterin kanssa asennettava. Pienempiä pulttejakin sanotaan ruuveiksi, mutta tietenkin se kuuluu suomen kieleen.

• Pultti on pultti
        ???????? kirjoitti:

Pultti eli nykyhöpönä kuusioruuvi, mutta hälläväliä.

• autoilija3

Polttimon vaihto on tehty nykyautoissa liian vaikeaksi, että jopa merkkikorjaamoilla laitetaan ne päin v.....a.

• apuvaaa

Kuka sen sitten vaihtaa jos ei "itse"? Joku robotti vai anoppi? Kädettömät pellet.

• Kolopappanen

Joo-o, onhan näitä kauhujuttuja tullut kuunneltua tästä lampunvaihdosta. Omassa autossani, joka ei todellakaan ole enää mikään uusi, pystyy nippanappa aikuisen kätösin vaihtamaan etuajovalojen polttimot. Seuraavissa malleissa on kuulemma tilanne jo paljon pahempi. Ilman isoja purkutoimenpiteitä ei tahdo homma onnistua monessakaan. Autot eivät todellakaan ole kehittyneet joka asiassa oikeaan suuntaan.

• poiuytr

Muistelen, että josain autossa pystyi kyllä itse vaihtamaan lampun, mutta se oli tehtävä lokasuojan sisäpuolen kautta.
      En muista merkkiä.

• ....,,,,

Ainakin Astra H:ssa oli tuollainen luukku, jonka kautta lamppu vaihdettiin,
        taisi olla myös jossakin Meganessa.

• Ei ankka

Toyota Avensis 05. Akun puoleisen ajovalon vaihdoin itse. Meni kai puolisen tuntia aikaa. Piti irroittaa yläpuolinen suojamuovi ja akku. Siltikin oli aika ahdasta. Toisen ajovalon vaihto alakautta, pissapojan säiliö piti irroittaa. En tehnyt itse, vaan ajoin verstaalle. Vaihtoaika verstaalla n 15 min, ja kustannus lampun kanssa 24E.

• Hgfyuo

Huijausta! Photoshopilla "nuorentuu" 10 minuutissa.

• Kyllä pystyy

Omassa uudessa autossani kesti noin kaksi minuuttia per lamppu. Tuli testattua kun vaihdoin 120% lamput alkuperäisten tilalle.

• voi köyhät

Kun ledit ja kaasupurkausvalot? Ei vaihtoja!

• Sibersky

Meinaat ettei kaasupurkausvalopolttimoita joudu vaihtamaan, no opit aikanaan myös sen että ne vasta kalliit.on... eikä teholeditkään ole ikuiset.

• Uutisankka?

Käsitin tuon loihe lausuman
      "et pysty itse välttämättä edes vaihtamaan rikkinäistä ajovalopolttimoa"
      niin, että vaihtaminen ei ole vain ahtaiden tilojen vuoksi hankala ja isotöinen projekti ( niinkuin se kaikissa alle 15v autoissa on ) vaan vaatii sen lisäksi erikoistyökaluja ja sen takia korjaamon palveluja.
      Olinko siis ymmärtänyt väärin?

• pikavaihto

Onneksi on jo 16 vuotias auto, niin homma sujuu leikiten ja uudet H4 valotkin on ihan kirkkaat ja pitkäikäiset.

• jokumuu.

> hankala ja isotöinen projekti ( niinkuin se kaikissa alle 15v autoissa on )

Omat kokemukseni noista omassa käytössä kuluneista vehkeistä eivät nyt oikein tue tuota.

1998 Opel Astra G: Tästä ei jäänyt oikein muistikuvia mutta itse ne vaihdettiin. Ei sitten kai mikään erikoisen hankalakaan ollut.
        1999 Alfa Romeo GTV: Tästä piti ensin irrottaa umpion päältä suojamuovi mutta sen jälkeen tilaa oli "metri". Ehkä helpoin vastaan tullut vaihto.
        1999 Alfa Romeo 156: Pesunestesäiliön kaula pitää irrottaa mutta ahdasta on silti. Näppärillä sormilla vaihtuu parissa minuutissa ilman työkaluja.
        1999 Peugeot 406: Hyvin tilaa, helppo homma. Vaihdoin joskus hetken mielijohteesta tiensivussa valkoisessa paidassa kun huomasin kynttilän sammuneen. En kyllä olisi yrittänyt ellen olisi tiennyt hommaa helpoksi.
        2005 Alfa Romeo 156: Tässä faceliftmallissa oli tuosta ysiysistä poikkeavat umpiot mutta työ samanlainen. Yksinkertainen mutta ahdas.
        2006 Peugeot 407: Hyvin tilaa, ei tarvitse purkaa mitään. Jopa helpompi kuin 406.
        2007 Chevrolet Epica: Ei jäänyt mitään mieleen. Voi olla ettei siitä omistusvuoteni aikana edes palanut lamppua, tai sitten vaihto oli peruskauraa.

Rouvan 2005 Scenicin vaihto on kuulemma hankala, joko sisälokasuojien luukkujen kautta tai sitten konehuoneesta niin että toisen puolen tuikun vaihdon ajaksi pitää irrottaa akku. Kaipa nuokin ihan ihmisen tehtävissä ovat kun mamma ne itse vaihtoi eikä isommin edes murissut.

• Uutisankka?
        jokumuu. kirjoitti:

> hankala ja isotöinen projekti ( niinkuin se kaikissa alle 15v autoissa on )

Omat kokemukseni noista omassa käytössä kuluneista vehkeistä eivät nyt oikein tue tuota.

1998 Opel Astra G: Tästä ei jäänyt oikein muistikuvia mutta itse ne vaihdettiin. Ei sitten kai mikään erikoisen hankalakaan ollut.
        1999 Alfa Romeo GTV: Tästä piti ensin irrottaa umpion päältä suojamuovi mutta sen jälkeen tilaa oli "metri". Ehkä helpoin vastaan tullut vaihto.
        1999 Alfa Romeo 156: Pesunestesäiliön kaula pitää irrottaa mutta ahdasta on silti. Näppärillä sormilla vaihtuu parissa minuutissa ilman työkaluja.
        1999 Peugeot 406: Hyvin tilaa, helppo homma. Vaihdoin joskus hetken mielijohteesta tiensivussa valkoisessa paidassa kun huomasin kynttilän sammuneen. En kyllä olisi yrittänyt ellen olisi tiennyt hommaa helpoksi.
        2005 Alfa Romeo 156: Tässä faceliftmallissa oli tuosta ysiysistä poikkeavat umpiot mutta työ samanlainen. Yksinkertainen mutta ahdas.
        2006 Peugeot 407: Hyvin tilaa, ei tarvitse purkaa mitään. Jopa helpompi kuin 406.
        2007 Chevrolet Epica: Ei jäänyt mitään mieleen. Voi olla ettei siitä omistusvuoteni aikana edes palanut lamppua, tai sitten vaihto oli peruskauraa.

Rouvan 2005 Scenicin vaihto on kuulemma hankala, joko sisälokasuojien luukkujen kautta tai sitten konehuoneesta niin että toisen puolen tuikun vaihdon ajaksi pitää irrottaa akku. Kaipa nuokin ihan ihmisen tehtävissä ovat kun mamma ne itse vaihtoi eikä isommin edes murissut.

No, mulla on sattunut sitten noi prkleen ahtaat ja iljettävän purkamisen edellyttämät vehkeet.

"kun mamma ne itse vaihtoi eikä isommin edes murissut"
        Oooo-ho...
        Ei siis ollut edes 2 vkoa "päänsärkyä" sen jälkeen?

• jokumuu.
        Uutisankka? kirjoitti:

No, mulla on sattunut sitten noi prkleen ahtaat ja iljettävän purkamisen edellyttämät vehkeet.

"kun mamma ne itse vaihtoi eikä isommin edes murissut"
        Oooo-ho...
        Ei siis ollut edes 2 vkoa "päänsärkyä" sen jälkeen?

Ei mitään päänsärkyjä, tyytyväinenhän tuo vaan on kun saa itsekin jotain tehtyä. Renkaitakin on vaihdellut ihan mielellään sen jälkeen kun näytin miten hallitunkki ja pulttipyssy toimivat.

Vielä vähän vettä myllyyn: Frouva on IT-insinööri, mutta ei sekään ole näyttänyt estävän.

• Taisi olla

jossain Renaultissa TM:n jutussa, kestää merkkikorjaamollakin pari tuntia. Tulee siinä lampun vaihdolle hintaa.

• 1=1

Ranskalaisten koslien elinkaareksi laskettu sama kuin lamppujen?

• HewsF

Mulla sammui ensimmäisen kerran xenon ajovalo kuuden vuoden ja 145000 kilsan ajon jälkeen - eli aika harvoin tarvii olla vaihtamassa....

• juu ja

viimeiset kolme vuotta se on ollut himmeämpi kuin viisi vuotta vanha halogeenipolttimo

• Halvalla?
        juu ja kirjoitti:

viimeiset kolme vuotta se on ollut himmeämpi kuin viisi vuotta vanha halogeenipolttimo

Ja hintaa 20* enemmän kuin hyvällä halogeenipolttimolla...

• vaihdoin itse

Mulla meni audissa 80 000 km:ssä, mutta vaihtoon menee aikaa 10 min. 4 ruuvia auki ja umpio ulos ja sitten vaihto. Vaatii vain pitkän tähtipää meisselin.

• joku vaan

Ainakin ensimmäisessä A Mersussa vaihdettiin polttimo renkaan edestä.

• 462626

Jos on varaa ostaa uusi auto missä polttimo on hankala vaihtaa, miksei ole varaa vaihdattaa sitä huollossa? Vai ostetaanko uusi auto velaksi vaikka ollaan p**saukisia?

• 235532

Itse ajan 24v vanhalla autolla ja vaihdan siihen 2.90 maksavan ajovalopolttimon 20 sekunnissa. Ajankin autolla johon opiskelijatuloni riittävät.

• Joskus kivaakin

Toyota Corollassa H7 lamppu vaihtuu ratin takaa lähtien ja paikalleen asettuen ratin taakse noin kahdessa minuutissa. Siinä on konepellin aukaisu ja sulkeminen mukana. Kiirettäkään tarvitse pitää. Kenties minuuttiinkin onnistuu. H4 pottimoissa menee sitten hetken kauemmin, mutta kovin vaikeata se ei ole.

• Ei kaikissa autoissa

Väite lamppujen vaihtamisen vaikeudesta ei koske ollenkaan kaikkia autoja.

Esim. Skoda Octavia ainakin Faceliftiin saakka (uusinta mallia en tiedä) etulyhdyn saa irti puolessa minuutissa ilman työkaluja: siipimutteri auki, lukitusvivun vetäminen ja koko lyhty tulee eteenpäin syliiin. Myös takavalojen polttimot voi vaihtaa ilman työkaluja tavaratilassa olevan luukun kautta.

Esim. Ford Transit etulyhdyn saa irti minuutissa: kaksi helppoa ruuvia auki ruuvimeisselillä ja koko lyhty tulee eteenpäin syliin.

• Vuoden 1991 mersussani tarvitsee irroittaa sormivoimilla kaksi klipsiä, niin saa ajovalo- tai sumuvalopolttimon vaihdettua. Tilaa on myös reilusti umpion takana. Polttimot (H4) noin 3-4 € kappale. Hommaan menee enintään 45 sekuntia.

• Roistonen

Vaihdoin uuden rotteloni S-sarjan mersuun ei mennyt kauaa. Polttimon vaihto olisi vienyt varmaan kauemmin.

• Nxvxhdjkgf

Kaikki automerkit saisivat ottaa oppia Volvosta josta vedetään pari lukituskiskoa ylös ja umpio tippuu käteen ja polttimo helppo vaihtaa vaikka tien päällä.

• tien.käsillä.en.piällä

Taetaa olla aeka erikoenen kyky jos ossoo piällä vaehtoo polttimon ja sannoo sitä vielä helepoks. Sinähän sanoet jotta tiet piällä.

• hienoa.ja.halpaa.tai.ei
        tien.käsillä.en.piällä kirjoitti:

Taetaa olla aeka erikoenen kyky jos ossoo piällä vaehtoo polttimon ja sannoo sitä vielä helepoks. Sinähän sanoet jotta tiet piällä.

Suattaapi jäähä tekemättännii :D

Nykyisistä Ledi-valaisimista vaihdetaankin ilmeisesti koko valaisinyksikkö ts. "umpio".
        Ja halpaa on.
        Samalla hinnalla ei saa kuin korkeintaan muutamia satoja kappaleita H4-polttimoita.

Xenoneissa on sentäs vielä polttimot jotka voi vaihtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5785
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5295
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3688
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3643
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3161
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3116
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2864
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57