eli mulla on nyt 3 kuukautta silleen ollut että kaulan/kurkun lihaksen jännittyy yhtäkkiä ja puren hampaita yhteen koska meinaa tulla oksennusrefleksi. tätä saattaa tapahtua monta kertaa päivässä ja se saattaa kestää pitkäänkin.. en pysty kohta menemään enää kouluun kun pelkään tätä "kohtausta". kun saa suuhun jotain pientä, esim. pala keksiä tai pehmeä kurkkupastilli niin se lieventää sitä mutta sitten melkein koko ajan pitää suussa olla jotain. en pysty puhumaan kun tämä juttu tulee. ja jos syö esim omenan, niin kurkkua rupeaa kuivaamaan ja sitten tämä reaktio tulee herkemmin. tää alkoi ensimmäisenä koulupäivänä nyt syksyllä ja oon lukion 2. luokalla, eikä oo ennen ollut tällasta. mikä avuksi? onko tää jo henkistä, onko mulla joku paniikkihäiriö? :((
yökkäysrefleksi tulee ihan yhtäkkiä...mitä tää on?
19
6036
Vastaukset
- Oikeaan paikkaan
Käy nyt ihan ekaks esittämässä toi kysymys vaikka teidän koulun terkkarille. Hän voi suositella, et varaisi ajan koululääkärille. Me ei täällä voida tietää, onko sulla vaikkapa kurkussa jotain ylimääräistä. Sitte voi olla närästystä tai tulehdus nielussa, mut ne asiat kuuluu sitte jo takuuvarmasti lääkärille.
On hyvä että haluat selvittää asiaa mut lupaa itsellesi että kans teet sen. Tollaset pelottavat oireet voi olla niin ahdistavia, että kohtauksen pelossa jättäytyy kaveripiirin ulkopuolelle ja lopulta pelkää kotoa lähtemistä. Lupaatko ettet jää miettimään asiaa yksiksesi? - pelokas
joo mulla on itseasiassa ens viikolle aika koululääkärille, mutta en vain jaksaisi odottaa sinne asti. pelkään myös että se lääkäri haluu katsoo mun kurkkuun tai jotain vastaavaa, kun tiedän että silloin se oksennusrefleksi ainakin tulee :D ajattelin myös varata aikaa psykologille, jos hän osaisi jotenkin auttaa..
- Kv-home.Pahimmillaan
altistut sekä kotona, että koulussa! Siitä salakavala, että ei haise. Kun lääkäri nostaa kädet pystyyn niin tee nuo testit. Hoito-ohjeet ovat linkissä:
http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/ - 6+4
Josko olisi närästystä tai raskaana.
- pelokas
en uskoisi että meillä kotona on hometta. raskauden mahdollisuutta ei ole. kävin lääkärillä tänään eikä sekään tiennyt mitä tää voisi olla... :/
- kokeile.
Voi olla psyykkistä. Vain sinä sen tiedät.
Kokeile esim. erilaisia aamupaloja ja katso tuleeko kohtaus silti.
Jos ei tule, niin vika on ravinnossa.
Eli
viljaton
maidoton
sokeriton
lisäaineeton
aloita kasvismunakkaalla, jonka maustat merisuolalla.- pelokas
Minäpä kokeilen noita. Rupesin myös miettimään, josko puren hampaitani yhteen yöllä? Ja siitä sitten kaulan lihakset olisivat jäykkänä ja siksi tulisi tuota oiretta?
- kokeile.
pelokas kirjoitti:
Minäpä kokeilen noita. Rupesin myös miettimään, josko puren hampaitani yhteen yöllä? Ja siitä sitten kaulan lihakset olisivat jäykkänä ja siksi tulisi tuota oiretta?
Purentavirheistä tulee yleensä päänsärkyä.
Toki siinä kaikki muutkin lihakset kiristyy.
Kannattaa ottaa puheeksi hammaslääkärillä, että katsoo purennan.
- mui
Mulla sama ongelma. Yökköreaktio voi olla niin voimakas että oksennusta todella lentää. Itellä kylmä ilma aiheuttaa reaktiota.
Minulla on ollut lievää bulimiaa vuosien ajan, että joku lihas on voinu hieman löystyä. Toisekseen syön yleensä tosi terveellisesti, että sitten kun syön jotain aklö makeaa tai rasvasta, niin tulee kuvotuksen tunne. Lisäksi kahvi närästää jos juon yli kupin päivässä. En siis oksentele päivittäin... sillon vaan kun syön jotain epäterveellistä.- kokeile.
" Toisekseen syön yleensä tosi terveellisesti, että sitten kun syön jotain aklö makeaa tai rasvasta, niin tulee kuvotuksen tunne."
Tuo on ihan normaalia.
Siihen auttaa, kun syö pienempiä annoksia herkkuja.
- samasta kärsivä
Taitaa olla refluksia, käy lääkärillä, itsellä on samaa ollut vuosikymmeniä ja on vieläkin, jos en zolttia (30mg) ota, heti alkaa. Itsellä on aina pastilleja, juuri tuon takia, että muuten tulee tuo hirveä tunne, että oksennan (en ole tosin oksentanut). Omena, kahvi, herneet jne. pahentavat tilannetta, siis kaikki helposti närästyttävät, jopa sipuli kuuluu tuohon joukkoon.
- tilapäinen
Närästyslääkkeitä saa käyttää vain tilapäisesti, muuten se tuhoaa vatsan hapot pysyvästi.
- Pakko käyttää
Ei tuhoa, vaikka käyttäisi kuureina vuosia. Kun käytön lopettaa, tilanne palaa suht pian ennalleen. Jos syö vuosikausia ilman yhtään taukoa, tilanteen palautuminen voi kestää mutta pysyvää muutos ei ole. On sairauksia, joissa närästyslääkkeitä pitää syödä koko ajan ja juuri siksi, että lääkityksen lopettamisen jälkeen tilanne palautuu ennalleen.
- 3+3
Reseptivapaiden närästyslääkkeiden jatkuva käyttö on yleistynyt. Suolahappoa neutraloivien ja sen tuotantoa ehkäisevien lääkkeiden päivittäinen käyttö sotkee kuitenkin helposti mahalaukun luonnollisen toiminnan. Lääketilastojen mukaan vuonna 2010 mahan liikahappoisuuden hoitoon on korvattu yli puoli miljoonaa lääkitystä.
- Ei ole suotavaa käyttää närästyslääkkeitä pitkään ilman lääkärin tarkempaa tutkimusta. Erityisen tarkkana kannattaa olla reseptilääkkeiden ja käsikauppalääkkeiden yhteiskäytön kanssa, ettei tulisi turhaa päällekkäisyyttä.
- Tilapäisesti käytettynä närästyslääkkeet ovat toki melko vaarattomia, mutta pitkäaikaisessa käytössä ne voivat peittää joitakin oireita ja vakaviakin tauteja, jotka kaipaisivat lääkärihoitoa.
Närästyslääkkeiden ahkera käyttö sotkee helposti mahalaukun luonnollisen, aseptisen tehtävän.
- Lääkkeet vaikuttavat mahalaukun vastustuskykyyn bakteereja kohtaan, joita saamme ruuan mukana. Mahahappojen tehtävä olisi niiden torjuminen ja tappaminen ja kun maha tehdään hapottomaksi lääkkeillä, kasvaa suoliston tulehdusten riski ja ravintoaineiden imeytymättömyys ruuasta.
Ennen apu ruokavaliosta, nyt lääkekaapilta
Suomalaisista 10-15 % kärsii päivittäisestä närästyksestä. Useimmiten syynä ikävään vaivaan ovat väärät ruokailutottumukset, stressi, tupakointi ja runsas alkoholinkäyttö.
- Refluksitauti liittyy usein myös ylipainoon. Annoskokojen kasvaminen ja raskas ruoka ovat myös suurimpia syitä taudin taustalla. Kun aiemmin lääkkeitä ei vaivaan ollut, apu oli pakko saada ruokavalion muutoksesta.
- Ennen mahavaivoja koitettiin selättää löytämällä parempi ruokavalio, mikä on paljon terveellisempi tapa. Nyt otetaan vaan lääkettä, mikä on helpompaa. Ei tarvitse luopua kahvista, runsaasta viljan ja sokerin syömisestä, prosessoiduista maitotuotteista tai runsaasta kasvisrasvapohjaisesta ruuasta.
- Parempi olisikin keventää syömistä ja välttää ruoka-ainetta, jonka epäilee närästystä aiheuttavan.
http://pullapoliisi.blogspot.fi/2013/06/narastaako.html
Viisi minuuttia närästyslääkkeiden mahdollisista riskeistä
http://sundqvist.blogspot.fi/2011/08/viisi-minuuttia-narastyslaakkeiden.html
Lähes poikkeuksetta mahan "liihappoisuus" on seurausta siitä, että hapon tuotto on liian niukkaa silloin, kun sitä tarvittaisiin eli ruokaillessa ja ruokailun jälkeen. Lue lisää: Luontaisterveys-lehti nro 4/2013 sivu 78 (löytyy kirjastosta)
Linkissä ohjeita vatsahappojen toimintahäiriöihin.
http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/terveyden_avaimet/kysymykset_ja_paulan_vastaukset/73/
- Izuukki
Tuo vika ollut jo yli 30 vuotta, autossa aina pastillirasia. Tulee, jos on tullakseen, vain ja ainoastaan syönnin jälkeen. Mikä tahansa makea poistaa yrjön tunteen. Jos ei saa suuhun jotain makeaa, hyvin vaikeaa olla ykäämättä. Koeta pärjäillä.
- Izuukki
Niin jäi kertomatta, että luulen yökkäystunteen liittyvän verensokeritason vaihteluihin ja kenties myös syötyyn ruokaan.
- pelokas
Hmm onko närästyksessa muitakin oireita sitten kuin tämä (jos tää on närästystä)? Kun ei mua ainakaan vatsaa tai kurkkua polttele tai näin oon ymmärtäny että närästyksessä ois näin? Minun isälläni on refluksitauti, käyttää siihen lääkkeitä joka päivä ja luultavasti se on minullakin kun välillä nousee oksennusta kurkkuun mutta noissa yökkäilyissä taas ei. Se on enemmän sellaista "pakonomaista" kun jännittyy kaulan ja kurkun lihakset. Pitäisi varmaan käydä hammaslääkärissä tosiaan tarkistuttamassa tuo purenta. Kiitos teille kaikille ja koittakaa tekin pärjäillä! Kai se pitää kohta jonnekkin psykologille aika varata jos vaikka olisin psyykkistä :/
- aloittaja1
Vieläkö jollain olisi ideaa mitä tämä vois olla? Ei oo lähtenyt poiskaan... :(
Muistin kyllä että onhan minulla ollut tätä aiemmin. Esikoulussa ja ala-asteella oli muutamalla luokalla myös. Olen oikeastaan aina ollut hieman varautunut jos tämä kohtaus tulee, on siis aina ollut mukana namirasia/keksiä/jotain pientä suuhun pantavaa. Voisiko olla ihan jotain perus ruoka-aineallergiaa? Maidotonta ruokavaliota kokeilin, mutta ei ainakaan sillä lähtenyt.. olen menossa allergiatesteihin. - aloittaja1
UP NYT tää vaan pahenee :( en voi mennä kouluunkaan kun yökkäilyttää kotona ja tärisyttää yms. ;((
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31696Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632