Huonoa oloa kylvävä esimies

Painajainen töissä

Työskentelen pienessä yrityksessä, jossa palkka ja muut perusasiat ovat kohdallaan, mutta yksi esimies pilaa ilmapiirin jo kävelemällä aamulla toimistoon. Hänestä näkee heti että onko hyvällä vai huonolla tuulella, ja jos sattuu olemaan p*ska päivä hänellä, niin sit on kaikilla muillakin.

Hänellä on loukkaava ja inhottava tyyli puhutella alaisiaan, puhuu alentuvasti ja ylenkatseellisesti ja suorastaan nauttii työssä tehtyjen virheiden esilletuomisesta. Olen pari kertaa sanonut, että kritiikkiäkin voi antaa monella tapaa, mutta eihän tuo k*sipää sitä tajua.

Hän on nuorehko nainen, joka on sattumien ja osaamisensa kautta päässyt esimiesasemaan todella nuorella iällä, päälliköimään itseään 5-20 vuotta vanhempia naisia. Tykkää nimenomaan pomottaa ja keksiä uusia sääntöjä toimistoon, kuin tuodakseen esille vain omaa valtaansa.

Hänestä huokuu kuitenkin epävarmuus; niin omaa ulkonäköään, painoaan kuin asemaansakin kohtaan, ja varsinkin itseään paremman näköisille naisille "kostaa" jatkuvalla syötöllä. Lisäämällä työtaakkaa tyhjänpäiväisillä tehtävillä, arvostelemalla jokaikista työhön liittyvää asiaa, ja kylvämällä ylipäätään epävarmuutta ja huonoa oloa jokaiselle.

Firman omistaja/tj on tietoinen tästä, mutta on saamaton tekemään muutoksia henkilöstön suhteen, saati päälliköiden. Periaate tuntuu olevan, että kunhan teet työsi hyvin, niin ihan sama oletko ihmisenä täysi m*lkku. Eikä tuosta firmasta ihmisiä lähdekään kuin eläkkeelle tai ennenaikaiseen hautaan. Edut ja palkat ovat hyvät, joten ihmiset tulevat sinne jäädäkseen.

Jos palkka ei olisi niin hyvä, ja jos ylipäätään työkaverit ja työtehtävät eivät olisi mieleisiä, niin olisin lähtenyt kävelemään jo aikoja sitten.

Mutta kai sitä nyt jotakin voi tehdä tuollaiselle esimiehelle??

20

1685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvo

      Tee jotain itsellesi, vaihda työpaikkaa.

      • -Aloittaja

        Arvaa onko käynyt mielessä muutaman kerran... Palkka on vaan niin hyvä, etten samoille tienesteille pääsisi uudessa työpaikassa, eikä talouteni kestäisi palkan alenemista tällä hetkellä. Sitä paitsi työpaikan vaihto ei ole niin helppoa kuin luulisi. Oman alani duuneja on harvoin tarjolla, ja jokaiseen avoimeen paikkaan hakee parisataa ihmistä.


      • Akkojen suosimat
        -Aloittaja kirjoitti:

        Arvaa onko käynyt mielessä muutaman kerran... Palkka on vaan niin hyvä, etten samoille tienesteille pääsisi uudessa työpaikassa, eikä talouteni kestäisi palkan alenemista tällä hetkellä. Sitä paitsi työpaikan vaihto ei ole niin helppoa kuin luulisi. Oman alani duuneja on harvoin tarjolla, ja jokaiseen avoimeen paikkaan hakee parisataa ihmistä.

        Miksette pistä porukalla kuriin tuollaista pomoa? Kyllä firmalle on etu vaihtaa yksi pomo kuin 10 alaista. Vai eikö teillä työntekijöillä olekaan sama mielipide ikävästä pomosta? Meneekö pupu pöksyyn pelkästä ajatuksesta?


      • -Aloittaja
        Akkojen suosimat kirjoitti:

        Miksette pistä porukalla kuriin tuollaista pomoa? Kyllä firmalle on etu vaihtaa yksi pomo kuin 10 alaista. Vai eikö teillä työntekijöillä olekaan sama mielipide ikävästä pomosta? Meneekö pupu pöksyyn pelkästä ajatuksesta?

        Suurin osa ei uskalla puhua asioista kuin selän takana. Odottavat ja toivovat että tuo esimies lähtisi itse muihin hommiin johonkin toiseen firmaan. Jos pitäisi viedä asiaa korkeimmalle pomolle tms, niin muut akat jänistävät. Minä taidan olla ainoa, joka on koskaan edes yrittänyt pitää puoliaan ja sanoa suoraan tälle esimiehelle epäreilusta kohtelusta tai ylimielisestä asenteesta. Pasqaa olen niskaani saanut, kun kukaan ei ole lähtenyt tukemaan.


      • mumpelo
        -Aloittaja kirjoitti:

        Suurin osa ei uskalla puhua asioista kuin selän takana. Odottavat ja toivovat että tuo esimies lähtisi itse muihin hommiin johonkin toiseen firmaan. Jos pitäisi viedä asiaa korkeimmalle pomolle tms, niin muut akat jänistävät. Minä taidan olla ainoa, joka on koskaan edes yrittänyt pitää puoliaan ja sanoa suoraan tälle esimiehelle epäreilusta kohtelusta tai ylimielisestä asenteesta. Pasqaa olen niskaani saanut, kun kukaan ei ole lähtenyt tukemaan.

        Voi tuo on niin tuttua, että käytävillä ja kahvipöydässä maristaan, mutta kun pitäisi oikeasti tehdä jotain asialle, ei innokkaita löydy. Itselläni on pahaksi onnekseni sen verran iso suu, että en osaa olla hiljaa, jos jokin asia mättää. Olen siis usein viestin viejänä koko porukan edustajana ja tyypillisestihän viestin tuoja ammutaan. Eli saan paskaa niskaan ja minua pidetään hankalana, vaikka edustan kaikkien mielipidettä. Muilla ei ole rohkeutta suutaan avata.

        Meillä ihan sama tilanne. Tosin uudehko esimies, jonka myötä ilmapiiri on huonontunut ja ihmiset kärsivät. Hän itse ei näe mitään ongelmaa missään. Toivotaan myös, että lähtisi vihreämmille laitumille, vaikuttaa kovalta kiipijältä.


    • Ei välttämättä nuori

      Kerroit, että esimies on nuori ja pomottaa itseään vanhempia ihmisiä.

      Ei tuo ole iästä kiinni. Minun esimieheni on iäkkäimmästä päästä oleva, mutta samat ongelmat. Joskus on todella ilkeä, joskus kuin Hangon keksi. Minua on kohdellut kuin ilmaa ja halveksinut hienovaraisesti, mutta selvästi julkisissa tilanteissa.

      Terveyteni on ollut koetuksella pomoni käytöksen takia. Mitään ei kuitenkaan voida, sanoo työsuojeluvaltuutettu, vaikka hänkin on todennut, ettei kaikki mene niin kuin pitää. Pomoni on myös v****uillut sairauslomistani.

      Harkitsen vuorotteluvapaata. Lähiaikoina tämä ihminen kai jää eläkkeelle. Ehkä hänestä päästään eroon vuorotteluvapaani aikana. Olen myös katselemassa uutta työpaikkaa.

      • Ei välttämättä nuori

        Ja vielä: meillä ongelmana on se, että esimieheni ei näytä ilkeää naamaansa kaikille työntekijöille. Tämä onkin hankalaa: koko tiimi ei suostuisi nostamaan kissaa pöydälle, koska läheskään kaikki eivät näe ja koe, miten paljon pahaa tämä ihminen voi aiheuttaa. Minut leimattaisiin vainoharhaiseksi ym.

        Terapiassani on todettu, että ilmeisesti persoonallisuushäiriö...


      • hammurabin laki
        Ei välttämättä nuori kirjoitti:

        Ja vielä: meillä ongelmana on se, että esimieheni ei näytä ilkeää naamaansa kaikille työntekijöille. Tämä onkin hankalaa: koko tiimi ei suostuisi nostamaan kissaa pöydälle, koska läheskään kaikki eivät näe ja koe, miten paljon pahaa tämä ihminen voi aiheuttaa. Minut leimattaisiin vainoharhaiseksi ym.

        Terapiassani on todettu, että ilmeisesti persoonallisuushäiriö...

        Hyvä-Veli kerho työporukasta työntekijäin osalta on puhunut itsestäsi jargonia silloin useimmiten..useimmiten näitä liiton illoissa istuvia jätteitä ja muita lipojia.

        Kaiva esiin ja kosta..äpäräperheiden päistä lastensuojelu ilmoituksia, muille ansoja työuran kiusaksi.

        Aina voi todeta, mutta älä myönny perusteettomasti mihinkään.Sen nuo osaavat kyllä.


    • okuhes

      Niin näinhän ne psykopaatit juuri hallitsevat ollaan kaveria toiselle ja toisella teetetään kaikki paska niin pidetään homma balanssissa. Suositaan muutamaa niin pysyy loppuporukka aisoissa kun vielä sekoitetaan porukkaa tasaisin välein niin ei pääse syntymään tilannetta että porukalla laitettaisiin hanttiin.

      Näinhän ne murhatyöt sotatilaanteessakin ovat mahdollisia kun päällystöllä on parhaimmat olosuhteet, komentoketjussa seuraavalla hieman huonommat ja eturintaman porukkaa sekoitetaan niin ettei pääse syntymään ryhmää jossa itää kapinahenki tai vaihtoehtoisesti teloitetaan kapinalliset koska ei kuulemma ole varaa murhatöistä kieltäytyä vedoten sotilaskuriin.

      Itse näen ainoana vaihtoehtona sen ettei lisäänny tässä mailmassa.

    • adsfadsfasdfdasdfsad

      Meillä oli aikoinaan rajatapaus työnjohtajana joka turhankin innokkaasti ajoi työnantajan linjaa piiskaamalla meitä. Moni poltti kääminsä häneen pitkällä aikavälillä eikä hänen puheisiinsa voinut aina luottaa. Lopulta noin 4 vuoden päästä sai lähteä yt neuvotteluissa. Sai myöhemmin töitä paloasemalta pikkupomona. Kuulin huhuja että parissa päivässä hän heidätkin onnistui suututtamaan ja sai lähteä 8 viikon päästä. Olivat työntekijät kuulemma kokoontuneet rinkiin ja sanoivat että nyt saa todella riittää hänen tyylinsä.

      Erityisesti ihmetyttää ettei halua ottaa opiksi vaan jatketaan vain samaa linjaa "ei ne mulle mitään voi, tekee ne töitä kuitenkin vaikka vittuuntuneena".

      Kai se on vain paljon helpompaa vetää tiukkaa linjaa kuin oikeasti keksiä keinoja miten työntekijöitä voidaan motivoida.

    • okijyg

      Palomiehillä oli se etu että todennäköisesti tehneet hommia yhdessä pitemmän aikaa. Mieltäni on joskus askarruttanut että miten sitä voi vain siirtyä pomon hommasta toiseen jos oletetaan että on ollut sähköalalla pomona niin voi vain siirtyä kemianalalle. Joskus ihmettelin tuota en enää johtaminenhan ei perustu alan osamiseen vaan juuri tuohon piiskaamiseen.

      Olen huomannut kyseisen seikan kun firmassa pyörii jos jonkinmoista johtajaa, insinööriä ja asiantuntijaa kun heiltä kysyy jotain yllättävää työhön liittyvää asiaa niin ei milloinkaan vastausta kuulu puhe ohjataan johonkin muuhun tai selitetään jotain mikä ei liity kysymykseen millään tavalla. Tai kun ongelmia ratkotaan niin joku muu yleensä keksii ratkaisun yleensä joku kokenut työntekijä.

      Ne ongelmatkin johtuvat yleensä juuri noiden edellämainittujen möhläyksistä tai jostain kokeiluista mitkä eivät toimikaan. Ei muuten väliä mutta kun se asennekin niillä aina tuppaa olemaan vähän jumala tasolla ei paljon muista väliä.

    • kyllästynyt

      Kuulostaa tutulta. Teit mitä vain niin aina menee väärin, kytätään selän takana tekemisiä ja tullaan kommentoimaan. Valitetaan äänekkäästi mitä on tehnyt väärin ymym. En tiedä miksi menin taas töihin (määräaikainen työsuhde jälleen). Muutaman päivän ollut, samanmoinen urakka edessä ja nyt jo ihan kypsä.. Voisin jäädä surutta kotiin kun ei vois vähempää kiinnostaa. Huoh mikä paikka.

    • Peili

      Voisikohan yksi ratkaisu olla se, että tehdään ne työt hyvin. Tällöin kukaan ei pääse valittamaan ja säilyy sopu ja hyvä mieli kaikilla. Ei kukaan turhasta valita ja niskaan hengitä. Jokaisen tulee kuitenkin tajuta se, että työaikana annat oman aikasi KOKONAAN työnantajan haltuun maksua vastaan ja näin ollen on vaan parempi tehdä niin kuin sanotaa. Jos saat jatkuvasti negatiivista palautetta ja niskaan huohoteetaan, löytyy usein syy peilistä eikä siitä pomosta, joka vaatii tekemään.

    • Kyttäilykerho

      Näihin juttuihin kätkeytyy aina paljon mitä ei kerrota, välttämättä edes itselleen. Toki pitää kertoa jos ahdistaa. Näin kai se menee tämä elämä.

    • nuuskis3

      Olipas niin tuttua tekstiä. Meidän firmassa on myös todella hankala esimies, kaikki puhuvat seläntakana mutta kun asiaa pitäisi viedä eteenpäin ollaan pelon alla hiljaa. Itse avaan kyllä suuni ja olen tehnyt myös valituksen isommalle taholle, mutta ei mitään vaikutusta. Kohta on edessä taas palaveri jossa aion tuoda esille koko työyhteisön mielipidettä vaikka muut vaikenevat. Itse en alistu. Olen vasta tullut taloon ja potkuja ei ole tullut, päinvastoin työsopimustani jatkettiin. Olkaa rohkeita, ja sanokaa asiasta!!!

    • pmuve

      Ei se töiden hyvin tekeminenkään välttämättä auta jos esi-ihminen on mu**ku sitä on maailmassa monenlaista persoonaa. Useimmilla johtajilla on kuitenkin sisimmäsään aina tarve päteä sentakia he työssään ovat eivät siksi että he olisivat paras ja fiksuin vaihtoehto itse työn ja lopputuloksen kannalta.

      Aina haaveillaan kuitenkin pääsystä korkeampaan virkaan ja jos ei äly riitä niin sitten haukutaan muita. Armeija on oiva esimerkki kyseisestä ilmiöstä. On myöskin tullut työpaikallakin nähtyä kuinka joku alempiarvoinen johtaja mustamaalaa muita johtajia ja työntekijöitä.

    • kaikenlaisia nähnyt

      Tähän ikään ja työkokemukseen tulleena on olemassa jos jonkinlaista vipeltäjää esimiehissä.

      Osalla selkeä narsissi ongelma, osalla pätemisen tarve tyyliin mitä hienompi auto niin sen ihanempaa..fägebookin porukka tällaista poikaystävä kerhoissaan titityy kännyköineen, aidot kahjot ovat jo eläkkeellä pääosin näistä(salatut syy-seuraus esimiehet).Unohtamatta muurilaasti väkeä joita vielä näkee.

      Uutuutena olen huomannut AMK Mikki-Hiiret, jotka saadaan työhön tuhannen ja yhden yön tarinoilla kunnes heistä leivotaan pikkuhiljaa HR toimesta kakkosen lipittäjiä sen paremman esimieskaartin ohjatessa Aina Moloa Kakkoseen agendan mukaisesti.

      Yksi asia pätee näihin jokaiseen..kaivamalla luurankoja ja heikkouksia ovat he peloissaan, kun saattaa ura tyssähtää siihen.Joittenkin uran tuhonneena on mukava seurata menoa.

    • kgtgxz

      Vaihtoehdot: Esimies vaihtoon tai sun työpaikka vaihtoon.

    • MrJuha82outolintu

      Olkaa itsepäisempiä ja tehkää kuten ite haluatte ja suuntakaa omaehtoiseen työhön.
      Pitää olla kusipää kusipäälle.
      MINÄ VOIMAKKAASTI.
      Älkää olko pelkureita.

      • MrJuha82outolintu

        Oma yritys.
        Kukaan ei vittuile sulle.
        Olet herra.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe