Mitä tämä enkeli höpötys oikein on ?

New age ?

Enkeleitä liitelee joka puolella, on enkelipalloja, yksisarvisia, enkelinhöyheniä, enkelimeditointia, enkeliretriittejä, enkelihoitajia.... onkos tämä joku uusi lahko kenties ?

31

1525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enkeleistä

      Huomenta,

      New Agesta ei ole kyse, vaikka siinä viitataan usein enkeleihin. Mutta vain 3:ssa uskonnossa puhutaan enkeleistä, juutalaisuus, islam, ja kristinusko (onko New Age sitten uskonto? En tiedä..). Ja kaikissa näissä eri määrä enkeleitä.

      Enkelihoitoja tekevät ihmiset uskovat siihen että meillä jokaisella on oma suojelusenkeli, ja enkelihoitojen aikana opetellaan tutustumaan tähän omaan suojelusenkeliin ja arkkienkeleihin joita on kai 13... En ole varma, tämä on vain muistikuvani. Mutta kuitenkin enemmän mitä esim. raamattu sanoo.

      Lahkoksikaan minä en tätä luokittelisi koska kyse on aika normaalista asioista, ei edes kovin yliluonnollisista, esim. tarot ei ole lahko, eikä.. apua en meinaa keksiä esimerkkiä, no vaikkapa reikihoito tai energiahoito ei ole lahko.

      Kyseessä on hieman samanlainen hoitomuoto, eli vaihtoehtohoito. Ihmiset joilla on ongelmia elämässään saattavat mennä enkelihoitajan luokse joko ensimmäisenä tai sitten viimeisenä :D Itse menin ihan viimeisenä koska mikään, ei sitten mikään muu auttanut tilanteessani. (Ahdistuneisuushäiriö)

      Ja enkeihoitaja teki tälläisen pienimuotoisen meditaation, se ei johtanut minua minnekään toiseen maailmaan vaan rentoutti uskomattoman ihanasti. Hän puhui että näen höyheniä, joita sitten kuvittelin näkeväni ja näinkin tietysti kun kuvittelin niin, noin tunnin kestäneen hoidon jälkeen oloni oli kirkas ja helpottunut. Ehkä siihen vaikutti se että sain rentoutua niin täysin. Ja enkeliin en saanut mitään yhteyttä, mutta myöhemmillä kerroilla sain, ja siksi uskon että meillä jokaisella on se oma suojelusenkeli.

      Mutta jokainen uskoo tavallaan.. new ageksi en tätä kuitenkaan luokittelisi, kuin en muitakaan vaihtoehtoishoitoja.

      Noista yksisarvisista ja höyhenistä sen verran että mistään enkelipallosta en koskaan ole kuullut eikä hoitajakaan niistä maininnut, kuulostaa hieman hassulta miltei sana "enkelipallo" :D Mitä se sitten lienee merkkaavaankaan ja missä olet sen kuullut.. Mutta nykyään kun en saa unta niin käytän tuota tekniikkaa mitä enkelihoitaja käytti, eli ajattelen nousevani taivaalle pilvien luokse ja höyheniä leijuu vierelläni ja tunnen oloni rentouneemmaksi ja rentoutuneemmaksi.. Tämä saa minut aina uneen.
      Enkelikortteja on monenlaisia, ja on tehty Yksisarviskortteja (enkelikorteiksi nämä silti luokitellaan käsittääkseni) ja Keijukortteja. Mutten ole asiasta varma, sinun täytyy kysyä joltain viisaammalta. Minä opiskelen ja luen paljon eri uskonnoista ja siksi halusin vastata tuohon New Age -"väitteeseen".

      En pidä enkeleitä huuhaana, enkä lahkona, omien kokemusten, ja muiden kokemustan pohjalta. Uskontoja opiskelen mielenkiinnosta, joten esim raamatussa mainitut enkelit eivät sinänsä ole minusta ne "ainoat arkkienkelit joita on" (arkkienkelit on niitä ylimpiä enkeleitä, jotka antaa tehtäviä näille suojelusenkeillemme Jumalan/Isomman voiman/Allahin, mihinkä sitten uskookaan, kautta. Vielä meditoinnista (tästä piti tulla vain lyhyt viesti :D) että ahdistuneisuuteeni on auttannut se että "meditoin". Käytännössä en ole koskaan selvittänyt mitä se tarkalleen ottaen on, mutta minulle se on sitä että rauhoitun ja istun hiljaa hengitellen syvään jonkun aikaa. Tämä on varmaan jokaiselle ihan hyväksi uskonnosta ja uskomuksista piittaamatta.

      Ehkä enkeleistä on tullut hieman suosittuja nyt kun esim. Manuela Bosco ja Kirsi Ranto ja kukas se yksi laulaja oli joka ryhtyi enkelihoitajaksi, kyllähän nämä vaikuttavat ihmisten kiinnostukseen. Mutta näen enkelihoidot hyvänä vaihtoehtona, se oli oikein miellyttävä kokemus ilman mitään tuputusta asioista. Ja juteltiin myös sen hoidon jälkeen ja ennen sitä. Ja täytyy sanoa että kukaan psykologi elämäni aikana (niitä on ollut varmaan 5-6), ei ole koskaan puhunut niin viisaasti miten tämä enkelihoitaja puhui!

      Mutta siinäpä se, minun tietoni ja kokemukseni asiasta.
      Ps. On tälläinen angelologia eli enkelioppi. Mutta tähän tuskin enkelihoitajat uskovat. Käsittääkseni he ovat hyvin avoimia kaikille uskonnoille eivätkä tuomitse mitään niistä. Mutta eivät ainakaan usko mihinkään helvettiin yms.

      Googlaile ja käy vaikka enkelihoitajalla, minä kun varasin aikaa, niin hän kysyi että haluatko tulla vain tutustumaan ja juttelemaan, vai hoitoon. Juttelu ja tutustuminen oli ilmaista, samoin kuin tuo ensimmäinen enkelihoito. Myöskin hän kävi kerran kotonani ilmaiseksi, siksi että olin todella huonossa kunnossa, itsemurhan partaalla enkä tiennyt kenelle soittaa... Mutten jatka tätä romaania pidemmälle! Ei kannata ainakaan tuomita ennenkuin tutustuu! :)

      Heippa vaan ja enkeleitä kaikille :D

      • buddhalaisten-e

        Lisäksi buddhalaisuudessa on enkeleitä. Tuossa filosofiassa ne kulkevat suojelija - käsitteen alla. Näitä suojelijoita voi olla ihmisen aurassa l. henkisessä ilmapiirissä.


    • Enkeleistä

      Lisäystä,
      Kun sanoin opettelevani uskonnoista, ja lukevani niistä paljon niin New Ageen en vielä ole tutustunut. Varmaan kuulosti hölmölle että opiskelen alaa enkä tiedä onko se uskonto, nopeasti katsoin koska asia jäi vaivaamaan ja se on siis uskonnollinen liike. Ei New Age siis ole uskonto eikä lahko.

      Vaikka mikä on lahkon ja uskonnollisen liikkeen ero?
      Se minulle varmasti selviää kunhan etenen opinnoissa. Eikä se edes ollut keskustelun aiheena.

      • Opiskele niin tiedät.
        Tarjoan seuraavaa ajatusta en tiedä mistä sen olen saanut, ehkä enkeliltä.
        Usko muodostuu kokemuksesta - elämänkokemuksesta
        Uskonto muodostuu kun kokenut ihminen opettaa omaa kokemustaan.
        Lopulta jää jäljelle Rakkaus.

        lahko tai liike, jokainen antaa itse merkityksen


    • Tamara32

      Moi

      Minä oon kanssa sitä mieltä että enkelit ei kuulu uskontoihin, koska raamattu kieltää ne, hyväksyy vain ne 3 enkeliä jotka raamttu kait mainitsee. Ja juuri tuo että juutalaisuus ja islam.

      Tuskin lahko, en oo käynyt, avoin olen ja kaikenmaailman hoidoissa käynyt kokeilu ja tutustumismielessä ja enkelihoito kuitenkin käymättä.

      Komppaan edellistä, älä tuomitse ainakaan ilman tutustumista asiaan!!!

      • Kalju Pitkätukka

        Kuinkas niin?
        Raamatussa mainitaan enkelit useassakin kohti.

        Jos vetoat Raamattuun, lue se ensin.

        Se on satuja ja tarinoita, mutta sillä on niin suuri vaikutus ´kulttuuriimme, että
        se tulisi tuntea edes pintapuolisesti.


      • Voitaisiin olettaa äärettömiä absurdeja olioita tai ilmiöitä, joista näiden enkeleiden tapaan ei ole mitään luotettavia havaintoja (ei, henkilökohtainen sisäinen vakuuttuneisuus ei kelpaa), ja vaatia tutustumaan niihin paremmin ennen lupaa kritisoida. Vastenmielistä huuhaapaskaahan se olisi kuten nämä enkelisekoilutkin.


      • kääpiöt
        Kalju Pitkätukka kirjoitti:

        Kuinkas niin?
        Raamatussa mainitaan enkelit useassakin kohti.

        Jos vetoat Raamattuun, lue se ensin.

        Se on satuja ja tarinoita, mutta sillä on niin suuri vaikutus ´kulttuuriimme, että
        se tulisi tuntea edes pintapuolisesti.

        Pakanauskossa ne olivat tonttuja, ilmeisesti siivettömiä.


    • Energetiikkaa

      Enkelit liittyy energioihin. Enkelit välittää energiaa. Nyt on energian ja sähkön aika.

      Energiaa on monenlaista parantavaa energiaa, sähköenergiaa, jne.

      Myös ihmiset välittää energiaa. Enkelit on puhtaasti valoenergian välittäjiä ja itsekin energiakoostumia.

    • Energetiikkaa

      Eetteritason elämänenergiapallot näyttävät enkelipalloilta. Ei ne ole enkeleitä, vaan aamukasteisella nurmikolla liiteleviä luonnonenergiapalloja. Näitä on runsaasti aamuisin auringon noustessa metsäisillä ja nurmikkoisilla alueilla, missä on kasveja.

      Eetteritaso on ihan fyysistä tasoa, jolle joidenkin näkökyky helposti ylettyy. Tältä tasolta tulevat myös näyt tontuista, keijuista ym. luonnonenergioista. Eetteritaso voisi sanoa sellaiseksi juoksevammaksi fyysiseksi tasoksi, joka kiintesti liittyy meidän kehoihimme ja tähän maapalloon. Helppo nähdä, olemme sen tason kynnyksellä ja pikkulapset näkee monesti sille tasolle. Sieltä tulevat ns. lasten mielikuvitusystävät, eivät ne ole mielikuvitusta.

    • Kalju Pitkätukka

      Eetteriä, keijuja, energia- ja värähtelytasoja.

      New Age- huttua, vaikka sillä nimellä ei kutsutakaan.

      Sama väki ramppaa energiaterapioissa ja reikihoidoissa, tasapainottelevat chakrojaan kristallien läpin johdetuilla värivaloilla, harrastetaan astrologiaa ja tarot-kortteja.

      Tätä hömpänpömppää työntää nykyään joka tuutista.

      Järki on jäänyt oven väliin.

    • ei hömppää kiitos

      Enkelit on vain yksi monista keinoista myydä tyhmille ihmisille arvotonta roskaa.

      Ei kait sille mitään voi, että osa ihmisistä valitsee elämäntavakseen typeryydessä rypemisen ja satujen perään haihattelun. Sosiaalinen hinta sellaisesta aikuselle on se että ystäviksi jää vain toiset enkelihölmöt.

      Mielestäni tässä Suomalainen lainsäädäntö tekee karhunpalveluksen kun meillä on tämä uskonrauhan rikkomispykälä, joka de facto on kielto jumalanpilkalle. Olisi suotavaa että nykyisin voisi jo koulussa ihan suoraan kertoa, että vaikka monet uskovat yhä vieläkin enkeleihin ja jumaliin ja tonttuihin, ovat ne kaikki ihan oikeasti vain satua.

      Tosin, helppoheikkejä maailmassa riittää. Ehkä tilalle tulisi vaan jotain muuta hömppää.

      • *****

        Usein unohtuu se, että uskonnollishenkisiä asioita on mahdollista lähestyä myös tiedon avulla. Ns. uskonnolliset ilmestykset todistavat korkeammista voimista ja korkeammasta todellisuudesta...ja nehän ovat tapahtumina todistettuja ja kestivät kahdessa tunnetussa tapauksessa kuukausia.


      • mieti nyt vähän

        Sen kummemmin varsinaiseen aiheeseen ottamatta kantaa....
        Mikä "Sosiaalinen hinta sellaisesta aikuselle on se että ystäviksi jää vain toiset enkelihölmöt."? Jokaisella ihmisellä on omat kiinnostuksen kohteensa ja "hölmöt" piirinsä. Ei sitä kukaan voi mennä sanomaan kenenkään kiinnostuksen kohteita/harrastuksia ja kavereita hölmöiksi, vaikka itseä ei kiinnostakaan. Mietipä löydätkö kenties muitakin "piirejä" joita et ymmärrä....kyllä niitä jokaisella on.


    • *****

      Eli, enkelit olisivat näin ollen korkeampien tasojen (korkeampien ulottuvuuksien) ja korkeampien maailmojen Valoa ja Jumalaa palvelevia hyväntahtoisia olentoja. He ovat myös Maan ihmiskunnan taivaallisia valvojia.

      Fatimassa ja Heroldsbachissa juuri taivaalliset valvojamme tekivät läsnäolonsa tiettäväksi...ja mitä luultavimmin osana suurempaa jumalallista suunnitelmaa.

    • ei hömppää kiitos

      Sellainen korjaus tähän että missään eikö koskaan ei todellakaan ole tapahtunut mitään tieteellistä todistusta yhtään minkäälaisen "korkeamman voiman" tai enkelien tai minkään muunkaan vastaavan olemassaolosta.

      Sellaisia todisteita ei yksinkertaisesti ole olemassa.

      Jos haluat väittää toisin, ole hyvä ja näytä todisteet. Tiedäthän myös, että James Randy -säätiö maksaa sinulle myös miljoona dollaria tuosta todisteesta. Haaste on ollut olemassa jo monta vuotta eikä kukaan jostain syystä ole onnistunut todistamaan ainoatakaan yliluonnollista asiaa.

      Mistähän se johtuu? Onko loogisempaa vain todeta että "tutkimattomia ovat herran/enkelien/telepaattien tiet" vaiko hyväksyä että ne kaikki jutut ovat vain satua.

    • Enkelit ovat todellisuutta, omasta kokemuksestani, ensimmäisen kerran 6-vuotiaana ja sitten eri elämäntilanteissa, ovat tulleet hädässä antamaan neuvoja tms.

    • ei hömppää kiitos

      ja millähän tavalla ajattelit todistaa tuon väitteesi?

      • Ne tuntuvat LIIAN PYHILTÄ ja MAHTAVILTA kokemuksilta, joita on vaikea kuvailla sanoin, olen kyllä kirjoittanut ne tuoreena johonkin ylös. Joskus mukana oli myös toinen henkilö. Mutta niihin liittyi voimakasta valoa (niinkuin salama pimeään huoneeseen), värähtelyjä ja "sähköä" (henkistä voimaa) ja ääniä (niinkuin siivet) ja muuta ilmiötä kuten kuvia ilmassa, (jotka antoivat sanoman henkisellä tasolla), ja nämä mm. sai minut (ja toisen henkilön) itkemään täydessä "toivottomuudessa" ja " kiitollisuudessa". Joskus enkeli on kuiskannut tai puhunut sanomia kun olen ollut hädässä tai yksin vailla mitään apua. Nämä kaikki tapahtuneet ilmiöt olivat yli normaalien aistien mutta ne pystyi kuitenkin näkemään ja kuulemaan.

        Jokainen kokee omat henkimaailman juttunsa ajallaan, sinäkin, ja kaikki ihmiset.


      • Joonan merkki
        sagamar7 kirjoitti:

        Ne tuntuvat LIIAN PYHILTÄ ja MAHTAVILTA kokemuksilta, joita on vaikea kuvailla sanoin, olen kyllä kirjoittanut ne tuoreena johonkin ylös. Joskus mukana oli myös toinen henkilö. Mutta niihin liittyi voimakasta valoa (niinkuin salama pimeään huoneeseen), värähtelyjä ja "sähköä" (henkistä voimaa) ja ääniä (niinkuin siivet) ja muuta ilmiötä kuten kuvia ilmassa, (jotka antoivat sanoman henkisellä tasolla), ja nämä mm. sai minut (ja toisen henkilön) itkemään täydessä "toivottomuudessa" ja " kiitollisuudessa". Joskus enkeli on kuiskannut tai puhunut sanomia kun olen ollut hädässä tai yksin vailla mitään apua. Nämä kaikki tapahtuneet ilmiöt olivat yli normaalien aistien mutta ne pystyi kuitenkin näkemään ja kuulemaan.

        Jokainen kokee omat henkimaailman juttunsa ajallaan, sinäkin, ja kaikki ihmiset.

        "ääniä (niinkuin siivet)"

        Mitäs mieltä olet Paavalin kirjoituksista? Luotatko niihin kirjoituksiin jotka löytyvät Uudesta testamentista joita pidetään Paavalin kirjoittamina?


      • Joonan merkki kirjoitti:

        "ääniä (niinkuin siivet)"

        Mitäs mieltä olet Paavalin kirjoituksista? Luotatko niihin kirjoituksiin jotka löytyvät Uudesta testamentista joita pidetään Paavalin kirjoittamina?

        Joonaan merkki

        Mielestäni Paavali teki Jeesuksen yksinkertaisesta sanomasta isän rakkaudesta ja valosta oman versionsa, hän alkoi kastamaan ihmisiä vedellä ja perusti uuden uskonnon, mikä pitkään alkoi sitomaan ihmisiä jotta heidän henkinen kasvu estettäisiin. Nämä kirjoitukset ovat mielestäni vastaan ihmisen omaa sisäistä totuutta, ihmiset olivat hyvin sokeita tuona aikana eivätkä ottaneet vastaan sanomaa vapaudesta. Viime vuosien aikana ihmiset ovat alkaneet heräämään, kyseenalaistamaan asioita jolloin ihminen ottaa pois katseensa jokapäiväisestä taistelusta, itsetuhosta ja alkaa sen sijaan elää sydämestä, johon kuuluu kaikki kehittävä kohti rakkautta, sisäistä vapautta ja rauhaa.


      • Joonan merkki
        sagamar7 kirjoitti:

        Joonaan merkki

        Mielestäni Paavali teki Jeesuksen yksinkertaisesta sanomasta isän rakkaudesta ja valosta oman versionsa, hän alkoi kastamaan ihmisiä vedellä ja perusti uuden uskonnon, mikä pitkään alkoi sitomaan ihmisiä jotta heidän henkinen kasvu estettäisiin. Nämä kirjoitukset ovat mielestäni vastaan ihmisen omaa sisäistä totuutta, ihmiset olivat hyvin sokeita tuona aikana eivätkä ottaneet vastaan sanomaa vapaudesta. Viime vuosien aikana ihmiset ovat alkaneet heräämään, kyseenalaistamaan asioita jolloin ihminen ottaa pois katseensa jokapäiväisestä taistelusta, itsetuhosta ja alkaa sen sijaan elää sydämestä, johon kuuluu kaikki kehittävä kohti rakkautta, sisäistä vapautta ja rauhaa.

        Eli siis et luota Paavalin teksteihin. No eihän tuo Paavalin näkemys enkeleistä vaikutakaan kovin yliluonnolliselta jos enkelit kaipaavat untakin.

        - Älkää unohtako osoittaa vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä. (Heprealaisille 13:2)

        "ääniä (niinkuin siivet)"

        No entäs Vanha testamentti?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Enkeli
        ^ Vanhassa testamentissa enkelit kuvataan joskus yksinkertaisesti "miehinä", joskus myös "ruhtinaina", kun taas esim. Raamattu kuvaa mm. arkkienkeli Gabrielin yksinkertaisesti miehen muotoiseksi olennoksi.

        ^ Vanhimmissa maalauksissa enkelit näyttävät nuorilta miehiltä. Siivet lisättiin, jotta enkelit voisi erottaa ihmisistä.


      • uskova

        ja millähän tavalla ajattelit todistaa tuon väitteesi?

        Miten oman kokemuksensa voi todistaa. Jos puhuminen omasta kokemukseta pitää todistaa, niin miten sen muuten voi todistaa kuin puhumalla, kirjotamalla, laulamalla, maalaa taulun, tekee elokuvan. Niin miten se todistaa mitään kelleen??

        ei hömppää kiitos
        10.5.2014 21:3 niin että mitä oikein tarkoitit


    • lisää kokemusta

      ei hömppää kiitos

      Kun vähän elämänkokemus sinullakin karttu tulet huomaamaan että kokemuspiiriisi sisältyy myös sellaisia havaintoja joita ei tieteellisin mittarein pystytä todistamaan eikä toistamaan.

      Suurta hömppää on tuon tieteellisyyden vaatiminen kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin. Montako keksintöä olisi syntynyt jos aina olisi ensin todettu että TIETEELISESTI tämä tai tuo ei ole mahdollista.

      omena putoaa koska siihen sisältyy sen korkeampi asema joka sitten on selitetty myös tieteellisesti

    • Oikea Jumala
    • AmenRamen

      Enkelienergiasiunausta palstaalle. AmenRamen.

    • dgdgdfg

      >>Sellainen korjaus tähän että missään eikö koskaan ei todellakaan ole tapahtunut mitään tieteellistä todistusta yhtään minkäälaisen "korkeamman voiman" tai enkelien tai minkään muunkaan vastaavan olemassaolosta.

      Sellaisia todisteita ei yksinkertaisesti ole olemassa>>

      Fatiman ja Heroldsbachin tapahtumat (ilmestykset) ovat kyllä ihan hyviä todisteita niille, jotka osaavat kunnioittaa totuutta ja objektiivisia tosiasioita.

      Oikeastaan koko ihmiselämän tärkein ydin on siinä, että kunnioittaako totuutta, tosiasioita ja oikeudenmukaisuutta. Ne, jotka eivät arvosta oikeamielisyyttä ja totuutta, eivät yleensä arvosta itseäänkään ja omaa sieluaan, eivätkä he osaa usein kunnioittaa toisiakaan. Ihmisen kulkema polku voi siten olla pimeä, mutta suuntaa voi halutessaan muuttaa. Vasta henkimaailmassa suunnanmuutos on myöhäistä. Alemmassa fyysisessä maailmassa sielu on eräänlaisessa testissä ja tuon "testin" valvojat ovat Taivaallisia olentoja (mm. Enkeleitä). Jos ihminen pyrkii kohti Valoa ja totuutta, niin Enkelit antavat yleensä jotain apua totuuden etsintään.

    • enkelit ihania

      kalju pitkätukka:

      käsket lukea ensin raamattua ennenkuin kirjoittaa tänne. olen lukenut kyllä raamatun, ja kristinusko ei hyväksy (en ole ainakaan tavannut muita kuin itse enkeli-ihmisiä jotka uskovat Luojaan) enkeleiden kanssa yhteydenpitoa.
      se on heistä palvontaa ja henkiolentojen kanssa työskentelyä.

      ja tämä on sitä mitä olen kuullut niin monta kertaa uskovaisilta että se on hyvin väärin oman Suojelusenkelinsä kanssa jutella vaikka siitä että miten pääsen tietyn asian ylitse. kyllä raamatussa mainitaan Arkkienkeleitä mutta ei heidän kanssaan saisi kommunikoida. näin minulle on sanottu, ja aika tylysti onkin.

      onneksi itse tiedän mikä on minun totuuteni ja miten ihana se on

    • ussanopettaja

      Ensin teinit angstaavat uskonnonopetuksen tunneilla: "Emmä tartte uskontoo mihinkään, evvk! Mitä hyötyy tästä on mulle" ja sitten 20 vuotta myöhemmin hurahtavat enkeleihin, yksisarvisiin, delfiineihin...usko hömppään johtuu siitä, että uskonnonopetuksen yhteiskunnallista funktiota ei ymmärretä. Sitä eivät ymmärrä oppilaat, oppilaiden vanhemmat eivätkä poliitikot. Tarkoitus ei ole oppia uskomaan satuihin, taruihin, myytteihin tai yliluonnollisiin olentoihin vaan ymmärtää uskonnollisia ilmiöitä uskontotieteellisestä ja teologisesta perpspektiivistä käsin ja saada luotettavaa tietoa maailmankatsomuksiin ja kulttuureihin erikoistuneelta opettajalta oman maailmankatsomuksen rakennuspalikoiksi ja kehittämiseksi. Nyt kun uskonnonopetus marginalisoituu niin hömppäuskomukset tulevat kasvamaan vuosi vuodelta. Sinne meni yleissivistys - kiitos yksiulotteisen koulutuspolitiikan, joka näkee välittömän hyötyarvon ainoana sivistyksen mittarina. Katsomusopetuksen tehtävänä on antaa oppilaille kriittisiä ajattelunvälineitä - ei opettaa uskomuksia.

    • Virtaapäähän

      Nää yksisarvishöpisijät ja muut foliopäät on kyllä latausta vailla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe