Mulle varattu aika hammaskiven poistamiseen, tahtoisin etukäteen tietää miten se tehdään? Ja sattuuko?
Oon ennen käynyt pelkohoidossa (esilääke ilokaasu) mutta uudella paikkakunnalla ei tähän ole mahdollisuutta, paniikki alkaa iskeä kun ei mitään tietoa mullasta kidutusta tiedossa :\ Mua ei siis pelota ne hammaslääkärit tai suuhygienistit, vaan se kipu!
hammaskiven poistosta
12
492
Vastaukset
- Sattuuhan se
Joitakin vuosia sitten kun minulle kertyi enemmän hammaskiveä (hampaiden hoito hieman huonoa), pyysin puudutuksen hammaskiven poistoon. Hygienisti ei voi tuota tehdä, mutta hän haki hammaslääkärin paikalle joka pisti puudutteen. Sen jälkeen hygienisti sai rassata niin paljon kuin halusi eikä sattunut yhtään. Urakka olisikin iso, yhden leuan hampaiden puhdistus kesti tunnin. Tuo hygienisti antoi uudet paremmat hoito-ohjeet ja sen jälkeen hammaskiveä ei olekaan ollut enää niin paljon.
Jos hammaskiveä on runsaasti, hygienisti käyttää mielellään ultraäänipuhdistusta mutta minulla se vihloo valtavasti. Siksi viime viikolla käydessäni hygienistillä pyysin puhdistamaan käsityökaluilla. Jonkunverran tuo rassaaminen sattuu, sitä ei pysty estämään kuin puudutuksella. En tiedä auttaisiko jokin geelipuudutus jos sellainen olisi tarjolla. Minulle kertyy hammaskivea paljon joten käyn 2-3 kertaa vuodessa hygienistillä. Hygienistini käyttää aina myös käsityökaluja mutta ei se satu juuri lainkaan. Kaiketi se on kiinni myös hieman ammattitaidosta eli joku vain on parempi työssään.
- Tietää_
Ei hammaskiven poistaminen satu yhtään!
- 13+19
Hammaskivenpoisto ei todellakaan satu. Voit sanoa suuhygienistille, että pelottaa, niin varmasti ottaa vielä tavallistakin varovaisemmin.
- Ei yleistetä
Aivan noin yksiselitteisesti ei voi sanoa ettei satu. Kyllä hammaskiven poisto sattuu jos joudutaan kaivelemaan kovin syvältä ikenien alta.
Mutta tekijästä riippuen voi olla aika kivutontakin. Viimeksi hammaskiveä poisti opiskelija ja hän teki työn varovaisesti eikä kipua tuntunut kuin vähän. Aikaa kului paljon ja kun varattu aika tuli täyteen, hygienisti jatkoi työn loppuun melko ronskilla otteella ja kipuakin oli hieman enemmän.
Mutta yleisesti voi sanoa että kivun kyllä sietää ellei jouduta kaivelemaan kovin syvältä. Itselläni ultraäänipuhdistus vihloo kamalasti.
- kylieh
Sama ongelma, hammaskivee on enemmän kun keskimäärin, sanottiin et pintapuudutus voidaan antaa. Ja entisten kokemusten mukaan hammaskiven poisto sattuu :/
- ei pelkoa
Korjaan nyt heti tähän kun joku kirjotti, että suuhygienisti ei saa antaa puudutetta. Saa antaa!
Hammaskiven poisto ei satu, paikallista vihlontaa voi tuntua, mutta sen kivun kyllä kestää. Nykyisellään on käytössä laitteet, joilla hammaskiven poisto on tosi nopea toimenpide. Ultralaitteella tulee inhottava vihlova tunne, mutta menee nopeasti ohi. Viimeksi käydessäni suuhygienisti kaivoi niin antaumuksella (vaikka kuulemma hammaskiveä vähän), että ikenen olivat kotona arat ja punoittivat.
Silti en tuntenut juuri mitään siellä tuolissa istuessani.
Geelipuudutetta on myös olemassa ja ainakin joskun on saanut ihan apteekista, en tiedä vaatiiko reseptin vai ei, sitä pitää kysyä lääkäriltä.
Lisäksi jos on ollut pelkopotilas, voi myös soittaa sinne ja pyytää, että kirjoittavat mietoa rauhoittavaa. Ystäväni teki niin, koska ei olisi muuten mennyt ollenkaan.- Sattuuhan se
Minähän sen kommentin kirjoitin kun hygienisti itse sanoi että pitää hakea hammaslääkäri PISTÄMÄÄN puudutuksen. Taisi olla joku johtopuudutus tai mikälie, kerralla puutui koko leuka.
- shg
Suuhygienisti voi laittaa infiltraatio eli paikallispuudutteen,jos on saanut tähän luvan. Kaikilla suuhygienisteillä ei ole lupia. Jos tarvitaan johtopuudutusta niin sen laittaa hammaslääkäri. Tarvittaessa hammaskivenpoistoon riittä myös pintapuudute tai ientaskuihin laitettava oradix-geeli
- pelkoperese
Pelkään itsekin hammaslääkäriä ja kivunsitetoni on heikko (pyydän aina puudutuksen jos joudutaan poraamaan) mutta kestin silti hammaskiven poiston. Multa poistettiin 3,5 vuoden aikana kertynyt runsas hammaskivi ultraäänellä ja kyllä se vähän vihloi. Osan kivestä hammaslääkäri raapi irti sillä piikillä mutta ei se sen enempää sattunut kuin utraäänikään. Ei se täysin kivuton juttu ole mutta kyllä siitä selviää vaikka ei olisikaan hyvä kivunsieto kyky. Ei sitä todellakaan tarvitse pelätä mutta varaudu henkisesti että se voi vähän vihloa eikä tunnu mukavalta.
- Hammaskivi
Ei satu yhtään, ensin ottivat ultralla pois kiveä ja sen perään ihan käsipelillä metallipiikillä. Vanha ketju mut päätin vaan jakaa kokemukseni myös:)
- Vastaus_lukijoille
Olen tuolla vastannut jo aiemminkin, mutta toistan vielä oma kokemukseni.
Minä kiellän ultran käytön koska se vihloo minulla todella paljon. Käsipuhdistuksen siedän paremmin vaikka ientaskut on joissakin hampaissa hyvinkin syvät.
Kannattaa kokeilla vihlooko ultra vai ei. Sillä työ nopeutuu huomattavasti jos sen sietää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645602Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204217Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1532181
- 171916
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1261749- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978