Auto valuu mäkeä alas !!

! Blondi !

Mistä mahtaa johtua, että kun parkkeeraan autoni melko jyrkkään alamäkeen, jätän ykkösvaihteen päälle, niin kun päästän jarrun, se alkaa menemään mäkeä alas?

31

10799

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakastelen nastojani

      Onko sinulla kesä/kitkarenkaat? Jos on, syy on siinä. Hommaa nastat, ne pitävät jyrkässäkin mäessä.

      • Anonyymi

        Mitään merkitystä mihinkään. Urpo...


    • gffff

      a) Vedä käsijarru myös

      b) Käännä eturenkaat, niin ettei auto voi valua alaspäin

    • ! Blondi !

      nastarenkaat on. Mutta eihän sen nyt pitäisi lähteä itsekseen vaihde päällä menemään??

      • prjgperjht

        Ei auto pysy pelkän vaihteen varassa kovin jyrkässä mäessä, käsijarru = seisontajarru lukitsee yleensä takajarrut niin että auto pysyy jyrkemmässäkin mäessä paikallaan.
        Jos pysäköit kadunvarteen niin voit vielä kääntää etupyörät siten että jos auto valuu niin pysähtyy viimeistään katukiveykseen eikä karkaa keskelle katua josta valuisi ties minne saakka saadeb vaikka mitä tuhoa aikaan mennessään.

        Auto painaa yleensä siinä 1000-2000kg niin eihän niin painava metallimöykky pysy mäessä paikallaan ihan köykäisillä keinoilla. Vaihteistoa ei ole tarkoitettu pitämään autoa paikallaan vaan liikuttamaan.


      • 88gfbtsue
        prjgperjht kirjoitti:

        Ei auto pysy pelkän vaihteen varassa kovin jyrkässä mäessä, käsijarru = seisontajarru lukitsee yleensä takajarrut niin että auto pysyy jyrkemmässäkin mäessä paikallaan.
        Jos pysäköit kadunvarteen niin voit vielä kääntää etupyörät siten että jos auto valuu niin pysähtyy viimeistään katukiveykseen eikä karkaa keskelle katua josta valuisi ties minne saakka saadeb vaikka mitä tuhoa aikaan mennessään.

        Auto painaa yleensä siinä 1000-2000kg niin eihän niin painava metallimöykky pysy mäessä paikallaan ihan köykäisillä keinoilla. Vaihteistoa ei ole tarkoitettu pitämään autoa paikallaan vaan liikuttamaan.

        Ei tuo vaihteistö pidä autoa paikallaan vaan moottrin puristustahti.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Nelitahtimoottori

        Pyörien kääntämisen lisäksi pitää laittaa ohjauslukko ettei jalkakäytävän reuna pakota pyöriä suoristumaan valuessa.


    • Pitäispäästäkokeileen

      En kyllä sellaista mäkeä ole nähnyt jossa auto lähtee valumaan ykköspykälä silmässä jos vaan pyörä pitää. Autossa lienee vikaa. Kytkimen suunnalta lähtisin kartoittamaan tilannetta.

      • pakki ei pitänyt

        Peruutin kerran yhden auton pukille (Mazda 323 -82), sammutin moottorin ja vedin käsijarrun päälle. Käsijarruvaijeri katkesi ja muistaakseni pakki oli päällä niin kyllä se vaan lähti nyökkien valumaan alaspäin.
        En tietenkään antanut sen valua koko matkaa alas vaan kun huomasin että valuu niin painoin kytkimen pohjaan ja jarrupoljinta painaen valutin alas pukilta, eihän se siellä enää millään pysynyt. Tämän vertainen ei vielä aiheuttanut mitään vaurioita vaihteistolle tai moottorille mutta varmaan ei hyvääkään tee pakki päällä valua eteenpäin, moottorikin varmaan pyörii väärään suuntaan, ainakin jakoketjun kiristin ei varmaan ole suunniteltu toiseen suuntaan pyörimistä varten.


      • muisti ja kärijarruv
        pakki ei pitänyt kirjoitti:

        Peruutin kerran yhden auton pukille (Mazda 323 -82), sammutin moottorin ja vedin käsijarrun päälle. Käsijarruvaijeri katkesi ja muistaakseni pakki oli päällä niin kyllä se vaan lähti nyökkien valumaan alaspäin.
        En tietenkään antanut sen valua koko matkaa alas vaan kun huomasin että valuu niin painoin kytkimen pohjaan ja jarrupoljinta painaen valutin alas pukilta, eihän se siellä enää millään pysynyt. Tämän vertainen ei vielä aiheuttanut mitään vaurioita vaihteistolle tai moottorille mutta varmaan ei hyvääkään tee pakki päällä valua eteenpäin, moottorikin varmaan pyörii väärään suuntaan, ainakin jakoketjun kiristin ei varmaan ole suunniteltu toiseen suuntaan pyörimistä varten.

        " ja muistaakseni pakki oli päällä " .. niinpä!


    • brunette

      Kokeile ensi kerralla pysäköidä ylämäkeen, jos Se auttaa.

    • Huono trollaus

      Ota toinen jalka ensin siltä kytkimeltä pois!

    • ....................

      Automaatissa on pysäköintiasento manuaalissa ei ole.. Käsijarru on tarkoitettu auton paikallaan pitämiseen !!!
      Itse en koskaan jätä edes vaihdetta päälle, paitsi jossain jyrkässä mäessä varmistamaan..

    • tiedän, en trollaa

      Suomen yleisin merkki ja malli pienimmästä päästä, bensa koneella, ei kyllä pysy paikallaan mäessä ykkösvaihteella, autolla ajettu 150 tuhatta ja kunnossa on.

      • Ei mikä vaan mäki

        Yksi tärkeä tekijä on minkälainen mäki.


      • Juuripa niin
        Ei mikä vaan mäki kirjoitti:

        Yksi tärkeä tekijä on minkälainen mäki.

        ...ja onko kyseessä polkuauto vai ihan oikea auto.


    • Jospyöräeipyöri

      Kun pyörät pyörii niin auto liikkuu. Eikös se moottori yleensä jotenkin pyöritä niitä pyöriä, voisiko ne pyörätkin jotenkin pyörittää moottoria ja auto pääsee liikkumaan jonkin ulkoisen voiman vaikutuksesta.
      Jarrut taas estää pyöriä pyörimästä eikä silloin pyörätkään pääse pyörittämään moottoria.

    • käkkäri pitää

      Koeta peruutusvaihdetta, jos se pitäis paremmin. ja käsäri myös päälle.

    • Ei muut vikka ko kone väljä.

    • oppia ikä kaikki

      Ei tarvitse olla väljä kone, pieni moottori ei välttämättä vaan jaksaa pitää autoa paikallaan, ainakin jos mäki on hieman jyrkempi. Eipä pysy traktorikaan jos jättää ison vaihteen päälle, kerran alkoi pikkuhiljaa "nytkyttämään" alas päin.

      • Ei ei

        "Eipä pysy traktorikaan jos jättää ison vaihteen päälle"
        Ei pysy mikään vehje isolla vaihteella.


      • Yköseenvaikakoseen
        Ei ei kirjoitti:

        "Eipä pysy traktorikaan jos jättää ison vaihteen päälle"
        Ei pysy mikään vehje isolla vaihteella.

        Tästä aasinsiltana vinkiksi näille jotka tarjoavat pakkia niin se on pääaääntöisesti harvemmalla välityksellä ykkösvaihteeseen verrattuna.


    • DrEvil

      Käsijarrua on suositeltavaa käyttää, jos et käytä käsijarrua tai käsijarrussa on vikaa niin muista tämä ohje:

      1.Kun parkkeeraat autosi mäkeen auton etupää päin alamäkeä. Käytä pakkivaihdetta estääksesi auton liikkumisen eteen päin moottori sammuksissa.
      2.Kun parkkeeraat autosi mäkeen auton etupää ylämäen suuntaan, käytä ensimmäistä vaihdetta eteenpäin estääksesi autoa liikkumasta taaksepäin moottori sammuksissa.

      • eipakkia

        Tuossa ylempänä jo kerrottiin että pakki on yleensä hieman pitempi kuin ykkönen eli pitää siis huonommin, ja ei kyllä ymmärrä mitä sillä on merkitystä kuinka päin auto mäessä on tän asian suhteen.


      • DrEvil
        eipakkia kirjoitti:

        Tuossa ylempänä jo kerrottiin että pakki on yleensä hieman pitempi kuin ykkönen eli pitää siis huonommin, ja ei kyllä ymmärrä mitä sillä on merkitystä kuinka päin auto mäessä on tän asian suhteen.

        Puhun täysin omalla kokemuksella joten siksi en luota muiden ylempien kirjoittajien juttuihin auton paikallaan pysymisestä vaihteen avulla, vaan pidän niitä roskapuheena. Tuttavan entisen asuinpaikan luona parkkipaikka oli sellainen johon parkkeerattaessa auton etupää jää lyhyeen mutta jyrkkään alamäkeen mikäli parkkeemista ei suoriteta pakittaen.

        "ei kyllä ymmärrä mitä sillä on merkitystä kuinka päin auto mäessä on tän asian suhteen."
        Vaihde valitaan aina samaan suuntaan kuin ylämäki on. Jos laitat vaihteen samaan suuntaan kuin alamäki on, suurennat riskiä auton valumisesta alamäen suuntaan. Käytä siis mäestä riippuen vaihteista vain ykköstä tai pakkia kun parkkeeraat manuaalivaihteistolla varustettua autoa jos et jostakin syystä käytä auton käsijarrua. Edellisessä viestissäni kerroin oman ohjeeni joka on 100% omiin kokemuksiini perustuva juttu.

        Minun omalla pihallanikin on auton parkkipaikka epätasainen, mutta täällä parkkeerattaessa auton etupää on loivan ylämäen suuntaan, mikäli parkkeeraaminen tehdään pakittamatta.
        Kaverin entisen asuinpaikan luona parkkipaikka oli sellainen johon parkkeerattaessa auton etupää jää lyhyeen mutta jyrkkään alamäkeen mikäli parkkeemista ei suoriteta pakittaen. Tämän palstan nykyisillä ohjeilla olisi vuosi sitten mazda6 sport wagon 2.0 elegance -03:sesta keula pamahtanut tolppaan ensimmäisellä vaihteella ellen olisi äkkiä polkaissut jarrupoljinta pohjaan pysäyttääkseni mazdaa valumasta eteenpäin. Pakkivaihteella pysyi mazda6 kiltisti paikallaan, varmistuksesi noustessani mazdasta laitoin käsijarrun päälle. Poistuessani kaverin luota jouduin aloittamaan pakittamisen käsijarrulta, käsijarru pois päältä vasta sitten kun moottori käynnissä nostin kytkinpoljinta hieman samalla kaasuttaen moottorin kierrokset noin 3000rpm asti. Siinä vaiheessa oli mahdotonta aloittaa pakittamista jalkajarrulta koska tolppa oli vain noin 10cm päässä mazdan keulasta.

        Toki autoissa voi olla eroja tässä asiassa. Kokeile miten ohjeeni pätee sinun autoon.


      • Ei ei
        DrEvil kirjoitti:

        Puhun täysin omalla kokemuksella joten siksi en luota muiden ylempien kirjoittajien juttuihin auton paikallaan pysymisestä vaihteen avulla, vaan pidän niitä roskapuheena. Tuttavan entisen asuinpaikan luona parkkipaikka oli sellainen johon parkkeerattaessa auton etupää jää lyhyeen mutta jyrkkään alamäkeen mikäli parkkeemista ei suoriteta pakittaen.

        "ei kyllä ymmärrä mitä sillä on merkitystä kuinka päin auto mäessä on tän asian suhteen."
        Vaihde valitaan aina samaan suuntaan kuin ylämäki on. Jos laitat vaihteen samaan suuntaan kuin alamäki on, suurennat riskiä auton valumisesta alamäen suuntaan. Käytä siis mäestä riippuen vaihteista vain ykköstä tai pakkia kun parkkeeraat manuaalivaihteistolla varustettua autoa jos et jostakin syystä käytä auton käsijarrua. Edellisessä viestissäni kerroin oman ohjeeni joka on 100% omiin kokemuksiini perustuva juttu.

        Minun omalla pihallanikin on auton parkkipaikka epätasainen, mutta täällä parkkeerattaessa auton etupää on loivan ylämäen suuntaan, mikäli parkkeeraaminen tehdään pakittamatta.
        Kaverin entisen asuinpaikan luona parkkipaikka oli sellainen johon parkkeerattaessa auton etupää jää lyhyeen mutta jyrkkään alamäkeen mikäli parkkeemista ei suoriteta pakittaen. Tämän palstan nykyisillä ohjeilla olisi vuosi sitten mazda6 sport wagon 2.0 elegance -03:sesta keula pamahtanut tolppaan ensimmäisellä vaihteella ellen olisi äkkiä polkaissut jarrupoljinta pohjaan pysäyttääkseni mazdaa valumasta eteenpäin. Pakkivaihteella pysyi mazda6 kiltisti paikallaan, varmistuksesi noustessani mazdasta laitoin käsijarrun päälle. Poistuessani kaverin luota jouduin aloittamaan pakittamisen käsijarrulta, käsijarru pois päältä vasta sitten kun moottori käynnissä nostin kytkinpoljinta hieman samalla kaasuttaen moottorin kierrokset noin 3000rpm asti. Siinä vaiheessa oli mahdotonta aloittaa pakittamista jalkajarrulta koska tolppa oli vain noin 10cm päässä mazdan keulasta.

        Toki autoissa voi olla eroja tässä asiassa. Kokeile miten ohjeeni pätee sinun autoon.

        "keula pamahtanut tolppaan ensimmäisellä vaihteella ellen olisi äkkiä polkaissut jarrupoljinta pohjaan pysäyttääkseni mazdaa valumasta eteenpäin."
        Se olisi sen reilu 5 senttiä mennyt ennenkuin joku sylintereistä olisi ollut puristustahdissa. Säikähdit vain, kun et ole tehnyt sitä paikassa, jossa on tilaa ympärillä.

        Ja olen samaa mieltä "Yköseenvaikakoseen" kanssa, että pakki on huonompi, koska sen välityssuhde on 1 ja 2 välissä eli taaksepäin pystyy ajamaan paljon kovempaa kuin 1llä eteenpäin ( aikanaan kerran meinasin kokeillessa pahasti haksahtaa, kun rumpujarrut eivät toimikaan silloin normaalisti ).
        Ykköseen vai kakkoseen on sama kuin mieluummin A-rappuun kuin B-rappuun...


      • kone jumis
        Ei ei kirjoitti:

        "keula pamahtanut tolppaan ensimmäisellä vaihteella ellen olisi äkkiä polkaissut jarrupoljinta pohjaan pysäyttääkseni mazdaa valumasta eteenpäin."
        Se olisi sen reilu 5 senttiä mennyt ennenkuin joku sylintereistä olisi ollut puristustahdissa. Säikähdit vain, kun et ole tehnyt sitä paikassa, jossa on tilaa ympärillä.

        Ja olen samaa mieltä "Yköseenvaikakoseen" kanssa, että pakki on huonompi, koska sen välityssuhde on 1 ja 2 välissä eli taaksepäin pystyy ajamaan paljon kovempaa kuin 1llä eteenpäin ( aikanaan kerran meinasin kokeillessa pahasti haksahtaa, kun rumpujarrut eivät toimikaan silloin normaalisti ).
        Ykköseen vai kakkoseen on sama kuin mieluummin A-rappuun kuin B-rappuun...

        Välityskin voi hiukan vaikuttaa asiaan, mutta kyse on nimenomaan siitä, että nokka alaspäin parkissa nimenomaan laitetaan pakki päälle, jolloin koneen pitäisi pyöriä takaperin, mitä se ei mielellään tee. Kaasujen pitäisi siis virrata päinvastaiseen suuntaan. Luulisin että yhdenkin sylinterin puristustahti estää liikkumisen ellei auto ole jo 500 tkm ajettu.


      • Ei ei
        kone jumis kirjoitti:

        Välityskin voi hiukan vaikuttaa asiaan, mutta kyse on nimenomaan siitä, että nokka alaspäin parkissa nimenomaan laitetaan pakki päälle, jolloin koneen pitäisi pyöriä takaperin, mitä se ei mielellään tee. Kaasujen pitäisi siis virrata päinvastaiseen suuntaan. Luulisin että yhdenkin sylinterin puristustahti estää liikkumisen ellei auto ole jo 500 tkm ajettu.

        Dieselvehje voi käydä väärinkinpäin. Bensamoottorissa on eri asia.


      • DrEvil
        Ei ei kirjoitti:

        "keula pamahtanut tolppaan ensimmäisellä vaihteella ellen olisi äkkiä polkaissut jarrupoljinta pohjaan pysäyttääkseni mazdaa valumasta eteenpäin."
        Se olisi sen reilu 5 senttiä mennyt ennenkuin joku sylintereistä olisi ollut puristustahdissa. Säikähdit vain, kun et ole tehnyt sitä paikassa, jossa on tilaa ympärillä.

        Ja olen samaa mieltä "Yköseenvaikakoseen" kanssa, että pakki on huonompi, koska sen välityssuhde on 1 ja 2 välissä eli taaksepäin pystyy ajamaan paljon kovempaa kuin 1llä eteenpäin ( aikanaan kerran meinasin kokeillessa pahasti haksahtaa, kun rumpujarrut eivät toimikaan silloin normaalisti ).
        Ykköseen vai kakkoseen on sama kuin mieluummin A-rappuun kuin B-rappuun...

        "Se olisi sen reilu 5 senttiä mennyt ennenkuin joku sylintereistä olisi ollut puristustahdissa. Säikähdit vain, kun et ole tehnyt sitä paikassa, jossa on tilaa ympärillä."
        -Mutta minun tapauksessani mazda ehti valua yli 30cm ennen jarrutusta. Tilaa oli muuten ympärillä sen verran paljon etten aluksi jättänyt mazdaa kovin lähelle tolppaa. Noin 10cm jäi jäljelle jarrutuksen jälkeen.
        -Välityksen pituus ei ole ratkaisevin asia tässä tapauksessa. 4 tahti bensamoottori ei kovin helpolla pyöri väärään suuntaan kuten joku jo puolestani sanoikin, dieselistä en sano mitään koska en ole koskaan ajanut dieselillä.

        Ainakin näihin autoihin joilla olen ajanut, aiemmin mainitsemani ohje pätee täysin:
        1998 mitsubishi space wagon 2.0 glxi
        2001 volvo v40 2.0 t3
        2003 mazda6 sport wagon 2.0 elegance.
        Kaikissa bensamoottorit ja 5 vaihteinen manuaalivaihteisto.


      • Järkikäteen

        Dr.Evil:n ohjetta kannattaa noudattaa, jos haluaa teetättää koneremontin autoon.

        Auton parkkeeraus oikein tehdään aina näin:

        1) Käsijarru päälle
        2) Käännä eturenkaat siten, että ne ottavat kiinni kanttikiveen, jos auto lähtee valumaan. Eli ylämäkeen parkkeerattaessa renkaat käännetään vasemmalle ja alamäkeen parkkeerattaessa oikealle. Jos pysäköit yksisuuntaisen tien vasempaan reunaan niin sitten päinvastoin kuin edellä tietysti.
        3) Automaattivaihteisella aina P, kun muita järkeviä vaihtoehtoja ei ole. Manuaalivaihteisella sen sijaan valitaan AINA ykkösvaihde, jos keula on alamäkeen ja AINA pakkivaihde, jos keula on ylämäkeen.

        Jos auto lähtee kaikesta huolimatta valumaan, moottori on suunniteltu pyöriväksi vain myötäpäivään. Mikäli vaihde pakottaa moottorin pyörimään vastapäivään, jakopään hihnan tai ketjun kiristäjärulla estää hihnan/ketjun pyörimisen vastakkaiseen suuntaan. Tällöin kampiakselin päässä oleva hammasratas voi pyörähtää pykälän tai useamman hihnan hampaiden yli, jos voima on tarpeeksi suuri. Sen jälkeen moottori ei käynnisty ollenkaan, tai käy huonosti, tai pahimmassa tapauksessa männät osuvat venttiileihin startatessa ja edessä on täysi moottoriremontti, joka maksaa tuhansia euroja.


      • tsi_dsg

        Tuntuu vahvasti viittaavan noihin TSI-moottoreihin, joissa voi helpostikin käydä em. tapahtumat. Otan osaa.


      • kjhgfghjkkjg
        Järkikäteen kirjoitti:

        Dr.Evil:n ohjetta kannattaa noudattaa, jos haluaa teetättää koneremontin autoon.

        Auton parkkeeraus oikein tehdään aina näin:

        1) Käsijarru päälle
        2) Käännä eturenkaat siten, että ne ottavat kiinni kanttikiveen, jos auto lähtee valumaan. Eli ylämäkeen parkkeerattaessa renkaat käännetään vasemmalle ja alamäkeen parkkeerattaessa oikealle. Jos pysäköit yksisuuntaisen tien vasempaan reunaan niin sitten päinvastoin kuin edellä tietysti.
        3) Automaattivaihteisella aina P, kun muita järkeviä vaihtoehtoja ei ole. Manuaalivaihteisella sen sijaan valitaan AINA ykkösvaihde, jos keula on alamäkeen ja AINA pakkivaihde, jos keula on ylämäkeen.

        Jos auto lähtee kaikesta huolimatta valumaan, moottori on suunniteltu pyöriväksi vain myötäpäivään. Mikäli vaihde pakottaa moottorin pyörimään vastapäivään, jakopään hihnan tai ketjun kiristäjärulla estää hihnan/ketjun pyörimisen vastakkaiseen suuntaan. Tällöin kampiakselin päässä oleva hammasratas voi pyörähtää pykälän tai useamman hihnan hampaiden yli, jos voima on tarpeeksi suuri. Sen jälkeen moottori ei käynnisty ollenkaan, tai käy huonosti, tai pahimmassa tapauksessa männät osuvat venttiileihin startatessa ja edessä on täysi moottoriremontti, joka maksaa tuhansia euroja.

        Tuo on oleellista, että valitaan oikea vaihde, ykkönen, tai pakki riippuen miten päin auto on mäessä, myös siksikin, jos moottori pyörii väärin päin, se on kuin tulpaton mopo, puristustahti ei jarruta valumista alamäkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      6318
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      73
      4353
    3. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      48
      3915
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      21
      3276
    5. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      197
      2990
    6. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      40
      2712
    7. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2579
    8. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      20
      2556
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      153
      1546
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      325
      1508
    Aihe