Onko kokemuksia, miten parhaiten saa vanhan "pehmeän" myrkkymaalin pohjasta irti? Se on lähtenyt jo paikkapaikoin ja järkevintä olisi ilmeisesti ottaa vanhat maalit kokonaan pois ja maalata keväällä kokonaan uusi pinta. Kannattaako hioa vai onko esim. soodapuhallus tms helpompi ja parempi keino?
Pohjan kunnostus
38
2395
Vastaukset
- kaavinta paras
Ei hiomalla, vaan kaapimalla. Myrkkymaalikerrokset ähtee terävällä kaapimella eikä maalinirroittaja-aineita tarvita. Jos haluat kaiken pois, myös myrkkymaalin alla olevan primer-kerroksen, harkitse soodapuhallusta.
- kokemus kaapimisesta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11003658
Lisään tähän oman kokemukseni.
Mielestäni kapeateräinen kaavin oli tehokkaampi ja kevyempi käyttää kuin leveäteräinen. Kaapimet eivät ole kalliita, joten voit kokeilla. Teroitusviilalla vältyt tiheiltä terien vaihdoilta. Pyöristä kaapimen terän terävät kulmat ennnenkuin aloitat homman: vältyt tekemästä syviä naarmuja. Hengityssuojain suojalasit tarvitaan, vaikka kaapiminen ei ole läheskään niin pölyistä kuin kuivahionta koneella. Jos levität muovin veneen alle, helpotat ongelmajätteen talteenottoa.- Ylivarovainen?
Hengityssuojain ja suojalasit kaapimiseen? Miksi?
- varovainen vain
Ylivarovainen? kirjoitti:
Ei sitä ihan suotta sanota myrkkymaaliksi. Ja vanha maali pirskahtelee sekä pölyää kaavittaessa. Jätteen keräys taas on nykyyän suorastaan pakollinen toimenpide lähes kaikilla telakoilla. Muutamissa paikoissa sitä valvotaan melkein vainoharhaisuuteen saakka.
- Ei ylivarovaisuutta!
Ylivarovainen? kirjoitti:
Et ehkä epäilisi ylivarovaisuutta, jos olisit tehnyt noita hommia! Käytännössä on kyllä niin, että veneen pohjaa kaapiessa maalinpalasia sinkoilee ja ne tahtovat lennellä silmiin, korviin sekä sieraimiin. Vanha antifoulingmaali myös pölisee kaapiessa. Vilkaisepa peiliin, kun olet pari tuntia kaapinut myrkkymaalia veneesi pohjasta! En oikein usko, että kuparipitoisen tai muita metalliyhdisteitä sisältävän pölyn hengittäminen edistää terveyttäsi.
Ja miksikö tällaiseen hommaan pitää ryhtyä? Syy on se, että vähitellen maalikerros paksuuntuu liikaa ja alkaa lopulta hilseillä sieltä täältä. Näin tapahtuu kenties 10-15 vuoden välein. Ehkä pohjahommaan joutuu vieläkin aikaisemmin, jos on noudattanut maalivalmistajan suositusta ja vetänyt joka kevät uuden kerroksen ohentamatonta antifoulignmaalia pohjaan. (Oma suositukseni on vanhan antifoulingkerroksen kevyt vesihionta ja tarvittaessa paikkamaalaus ohennetulla maalilla - maali todellakin toimii niin kauan, kun sitä on jäljellä). - Näin se on
varovainen vain kirjoitti:
Ei sitä ihan suotta sanota myrkkymaaliksi. Ja vanha maali pirskahtelee sekä pölyää kaavittaessa. Jätteen keräys taas on nykyyän suorastaan pakollinen toimenpide lähes kaikilla telakoilla. Muutamissa paikoissa sitä valvotaan melkein vainoharhaisuuteen saakka.
Myrkkymaali nimitys siksi kun se on lyhyempi kuin eliönestomaali. Aineet ovat yleensä myrkyllisiä lähinnä vesieläimille ja selkärangattomille nilviäisille (en puhu nyt poliitikoista), ei niinkään nisäkkäille. Ei sitä nyt syödä kannata kuitenkaan. Vanhat aineet olivat varmaan myrkyllisempiä, jos siellä on kovin vanhaa ainetta niin sitten kannattaa olla varovaisempi. Tuotevastuut ovat EU:ssa ja maailmalla niin kovat nykyään, että kovin myrkyllisiä aineita ei ole enää myynnissä. Kääntöpuolena sitten että aineet ovat tehottomampia. Esimerkiksi ennen kuoli lapsia säännöllisesti kodin eri puhdistusaineisiin, nykyään ei koskaan vaikka ihan yhtä paljon maistelevat aineita kuin ennenkin.
- säästeliäs
Miksi ihmeessä haluat poistaa pehmeän myrkkymaalin. Se toimii niin kauan kun sitä pohjassa on. Minulla oli samat myrkyt jo neljättä vuotta pohjassa, ei näkin näkkiä. Ajattelin kokeilla vielä yhden vuoden, josko toimii. Virtapaikoista kyllä mennyt jo melko ohueksi. Kyllä hemppel kestää ainakin neljä vuotta ilman lisätöitä.
- Vanhat maalit pois
Joo, tuossahan se tuli sanottua.. eli vanha maali irtoilee sieltä täältä ja luulen, että tasainen pohja kulkee paremmin kuin röpyläinen. Sitä hiontaa olisi tiedossa lähes koko pohjan alueelta ja koska maali ei oikein pysy ilman uutta primeriä, otan mieluummin koko maallikerroksen pois ja laitan koko pohjaan uuden primerin ja sen jälkeen uuden myrkkymaalin. Soodapuhaltaminen maksaa 90 eur / h alv., ario työn kestosta 4 h suojaaminen jonka voi tehdä itse. Sen jälkeen täytyy miettiä, kannattaako laittaa pehmeä hioutuva vai kova maali. Onko tietoa, miten kovat maalit toimivat? Pitääkö maalata joka vuosi? Miksi yleensä on pehmeitä ja kovia, plussat ja miinukset?
- paintyourboat
Vanhat maalit pois kirjoitti:
Joo, tuossahan se tuli sanottua.. eli vanha maali irtoilee sieltä täältä ja luulen, että tasainen pohja kulkee paremmin kuin röpyläinen. Sitä hiontaa olisi tiedossa lähes koko pohjan alueelta ja koska maali ei oikein pysy ilman uutta primeriä, otan mieluummin koko maallikerroksen pois ja laitan koko pohjaan uuden primerin ja sen jälkeen uuden myrkkymaalin. Soodapuhaltaminen maksaa 90 eur / h alv., ario työn kestosta 4 h suojaaminen jonka voi tehdä itse. Sen jälkeen täytyy miettiä, kannattaako laittaa pehmeä hioutuva vai kova maali. Onko tietoa, miten kovat maalit toimivat? Pitääkö maalata joka vuosi? Miksi yleensä on pehmeitä ja kovia, plussat ja miinukset?
Moi, maalifirmojen maalausoppaissa on aika paljon hyödyllistä tietoa ja vastauksia myös kysymyksiisi. Esim Hempel...
- Ei pehmeää
paintyourboat kirjoitti:
Moi, maalifirmojen maalausoppaissa on aika paljon hyödyllistä tietoa ja vastauksia myös kysymyksiisi. Esim Hempel...
Mulle laitettiin neljä vuotta sitten ensin kova, ja päälle pehmeä (erivärisiä että tunnistaa)
Nyt ole yrittänyt kuluttaa sitä pehmeää pois, koska en tykkää siitä. Vaikka en siis ole neljään kauteen maalannut, niin aina van se pehmeä on siinä ja toimii mainiosti.
En meinaa maalata jatkossakaan, mutta en sitä nyt sentään ala pois raapimaan.
Katsotaan nyt kauanko sitä riittää. Painepesurilla kun pesee, niin sitä on kyllä maassa, ja naapuriveneiden kyljissä, mutta näyttää riitävän siihenkin tarkoitukseen. - mikä vika pehmeässä?
Ei pehmeää kirjoitti:
Mulle laitettiin neljä vuotta sitten ensin kova, ja päälle pehmeä (erivärisiä että tunnistaa)
Nyt ole yrittänyt kuluttaa sitä pehmeää pois, koska en tykkää siitä. Vaikka en siis ole neljään kauteen maalannut, niin aina van se pehmeä on siinä ja toimii mainiosti.
Katsotaan nyt kauanko sitä riittää. Painepesurilla kun pesee, niin sitä on kyllä maassa, ja naapuriveneiden kyljissä, mutta näyttää riitävän siihenkin tarkoitukseen.Minulla kesti viisi vuotta, sitten alkoi primeri paistaa liian monesta kohdasta läpi. Sitä kovaa ei ollut kerrosta välissä. Mutta pehmeä vain parani vuosi vuodelta. Yksi hiontakierros maalauksen jälkeisenä keväänä, kun maalauksen jälkeen ei heti ollut aikaa. Ja hionnan jälkeen ollut kilpailukelpoisen sileä pohja koko ajan. Nyt on sitten toinen kerros pehmeää kulumassa ja tänäkin syksynä vedestä nousi telakan puhtain pohja, kuten tapana on ollut.
- Ei pehmeää
mikä vika pehmeässä? kirjoitti:
Minulla kesti viisi vuotta, sitten alkoi primeri paistaa liian monesta kohdasta läpi. Sitä kovaa ei ollut kerrosta välissä. Mutta pehmeä vain parani vuosi vuodelta. Yksi hiontakierros maalauksen jälkeisenä keväänä, kun maalauksen jälkeen ei heti ollut aikaa. Ja hionnan jälkeen ollut kilpailukelpoisen sileä pohja koko ajan. Nyt on sitten toinen kerros pehmeää kulumassa ja tänäkin syksynä vedestä nousi telakan puhtain pohja, kuten tapana on ollut.
Ei siinää pehmeässä muuta vikaa ole, kun se kun se tahrii kaikki paikat. Mieluumin maali sais olla sellaista joka pysyy siinä minin se on vedetty, eikä lehtele pitkin maita ja mantuja.
- Soodavesi
Ei pehmeää kirjoitti:
Katsotaan nyt kauanko sitä riittää. Painepesurilla kun pesee, niin sitä on kyllä maassa, ja naapuriveneiden kyljissä, mutta näyttää riitävän siihenkin tarkoitukseen.Mulle kerrottu, että kova myrkky on vedettävä nihkeän praimerin päälle, muuton ei pysy. Sen päälle sitten pehmyet kerrokset.
Ainakin mun veneeseen homma tehtiin näin diilerin toimesta 2006. Kovan päälle muistaakseni kolme pehmyttä kerrosta.
Parina viimevuonna olen lisäillyt Mille White, nostoliinat tuota eniten kuluttaneet.
Saakohan nuita soodavehkeitä jostakin vuoratuksi?
Biltsussa (tai Motonetissa) olisi ainakin puuhastelutason vehkeitä & soodaa kaupan ihan pikkurahalla.. - kokeiles
Ei pehmeää kirjoitti:
Ei siinää pehmeässä muuta vikaa ole, kun se kun se tahrii kaikki paikat. Mieluumin maali sais olla sellaista joka pysyy siinä minin se on vedetty, eikä lehtele pitkin maita ja mantuja.
Koitapa AWLgripin Gold Labelia, saat sitä netin kautta. Hiukan voi pohjaväriä tulla pestessä veneen alle, mutta ei sitä sotkuksi voi sanoa.
- FG33
Soodavesi kirjoitti:
Mulle kerrottu, että kova myrkky on vedettävä nihkeän praimerin päälle, muuton ei pysy. Sen päälle sitten pehmyet kerrokset.
Ainakin mun veneeseen homma tehtiin näin diilerin toimesta 2006. Kovan päälle muistaakseni kolme pehmyttä kerrosta.
Parina viimevuonna olen lisäillyt Mille White, nostoliinat tuota eniten kuluttaneet.
Saakohan nuita soodavehkeitä jostakin vuoratuksi?
Biltsussa (tai Motonetissa) olisi ainakin puuhastelutason vehkeitä & soodaa kaupan ihan pikkurahalla..Jos vetää vain esim Hempelin Hard Racingin, riittääkö se pitämään pohjan näkittömänä ja parrattomana Suomenlahdella vai pitääkö välttämättä vetää pehmeä antifouling (esim. Mille) sen kovan päälle?
- Jsk1234
FG33 kirjoitti:
Jos vetää vain esim Hempelin Hard Racingin, riittääkö se pitämään pohjan näkittömänä ja parrattomana Suomenlahdella vai pitääkö välttämättä vetää pehmeä antifouling (esim. Mille) sen kovan päälle?
Hard racing toimii sellaisenaankin.
- gullervo1
Et maintse onko veneesi järvessä vai meressä. Jos on järvessä riittää epoksimaali ja myrkkymaalia ei tarvita. Jos on meressä, tarvitaan myrkkymaali.
Veneeni vesihiekkapuhalettiin ja tätä voin suositella. Ei pölise. Käsin hiottavaa jää kittauksien jälkeen yllin kyllin. - sepeteus
Terve. Poistin 10v vanhasta 50f Beneteausta kaikki vanhat maalit soodapuhalluksella. Hommaan meni yhteensa 16h ja tulos oli siisti. Kaiken vanhan paskan alta paljastui gelcoat pinta jonka paalle maalattiin ns vesisuoja eli epoksimaali ja sen jalkeen ruiskulla Micron 66 antifouling. Hyva kokemus soodapuhaltamisesta. Suosittelen!
- suojaus ja jäte?
Varmastikin soodapuhalluksella tai vesihiekkapuhalluksella saadaan puhdas pinta epoksimaalausta varten, mutta puhalluksen käytännön toteutus ahtaalla telakointialueella kiinnostaa.
Puhalluksessa tulee kai aika paljon jätettä, maalijätteen lisäksi sooda (tai hiekka). Paljonko? Miten suojaukset ja jätteen keräys toteutetaan? Naapuriveneet vaarassa?
Kun itse tein pohjan pudistuksen kaapimalla, kaavintajätettä n. 30m2 pohjasta tuli lähes 10kg! Työtunteja en laskenut, koska tein homman pikkuhiljaa talven aikana. - pohjan kuivatus
suojaus ja jäte? kirjoitti:
Varmastikin soodapuhalluksella tai vesihiekkapuhalluksella saadaan puhdas pinta epoksimaalausta varten, mutta puhalluksen käytännön toteutus ahtaalla telakointialueella kiinnostaa.
Puhalluksessa tulee kai aika paljon jätettä, maalijätteen lisäksi sooda (tai hiekka). Paljonko? Miten suojaukset ja jätteen keräys toteutetaan? Naapuriveneet vaarassa?
Kun itse tein pohjan pudistuksen kaapimalla, kaavintajätettä n. 30m2 pohjasta tuli lähes 10kg! Työtunteja en laskenut, koska tein homman pikkuhiljaa talven aikana.Pohjan puhallushommat, joissa tarvitaan juoksevaa vettä, eivät onnistune talven aikana. Jos puhallus jätetään kevääseen, lasikuitupohja ei ehdi kuivua.
Skraballa tehtynä, pohjahomman voi tosiaan tehdä vaikka pakkasessa. Sekin näkökohta voi olla hyvä huomioida. - FG 33
pohjan kuivatus kirjoitti:
Pohjan puhallushommat, joissa tarvitaan juoksevaa vettä, eivät onnistune talven aikana. Jos puhallus jätetään kevääseen, lasikuitupohja ei ehdi kuivua.
Skraballa tehtynä, pohjahomman voi tosiaan tehdä vaikka pakkasessa. Sekin näkökohta voi olla hyvä huomioida.Ei tarvi vettä soodapuhalluksessa. Eikö skrabahommissa ole vaara, että pohjasta tulee kuoppainen ts, tavaraa lähtee liikaa pohjasta?
- sileää kaapimalla
FG 33 kirjoitti:
Ei tarvi vettä soodapuhalluksessa. Eikö skrabahommissa ole vaara, että pohjasta tulee kuoppainen ts, tavaraa lähtee liikaa pohjasta?
Kiitos tiedosta. Minulla oli se käsitys, että heti puhalluksen jälkeen sooda pitäisi poistaa vedellä huuhtomalla. Ei siis tarvitsekaan? Eikö ole mitään haittaa, jos soodapöly jää veneeseen (ja ehkä vähän naapuriveneisiinkin) talvikuukausien ajaksi?
Kun maalikerros poistetaan kaapimalla, pinnasta tulee kyllä aivan sileä (puhun omista kokemuksistani). Syviä naarmuja kuitenkin voi syntyä skraban terävillä kulmilla. Naarmujen välttämiseksi skraban terävät kulmat kannattaa pyöristää viilalla ennen työn aloittamista. Skrabaa joutuu terottamaan lukuisia kertoja ennenkuin koko pohja on kaavittu. Homma sujuu nopeammin ja helpommin, kun työtä ei tee tylsyneellä työkalulla! - entä maalipöly?
FG 33 kirjoitti:
Ei tarvi vettä soodapuhalluksessa. Eikö skrabahommissa ole vaara, että pohjasta tulee kuoppainen ts, tavaraa lähtee liikaa pohjasta?
Soodapuhallus on tietysti nopeampi/kalliimpi kuin käsin tehty kaapiminen.
Entäpä soodapuhalluksen myrkkymaalijäte? Kuvittelisin, että soodapuhalluksessa syntyy hyvin hienojakoista maalipölyä. Kaapiessa taitaa tulla paljon vähemmän pölyä. Kaapiessa maali irtoaa isompina partikkeleina, jotka voi poistaa lakaisemalla ja imuroimalla veneen alle levitetyltä muovipeitteeltä. Venettä ei tarvitse peitellä sen kummemmin kuin talveksi muutenkin.
Miten pölysuojaus tehdään soodapuhalluksessa? Se kai on tehtävä itse, jos soodapuhalluksen tilaa. - FG33
entä maalipöly? kirjoitti:
Soodapuhallus on tietysti nopeampi/kalliimpi kuin käsin tehty kaapiminen.
Entäpä soodapuhalluksen myrkkymaalijäte? Kuvittelisin, että soodapuhalluksessa syntyy hyvin hienojakoista maalipölyä. Kaapiessa taitaa tulla paljon vähemmän pölyä. Kaapiessa maali irtoaa isompina partikkeleina, jotka voi poistaa lakaisemalla ja imuroimalla veneen alle levitetyltä muovipeitteeltä. Venettä ei tarvitse peitellä sen kummemmin kuin talveksi muutenkin.
Miten pölysuojaus tehdään soodapuhalluksessa? Se kai on tehtävä itse, jos soodapuhalluksen tilaa.Vanhat maalit putoavat veneen alle levitetylle pressulle. Teippasin rakennusmuovista hupun veneen ympärille vesilinjan yläpuolelta maahan saakka. Eiköhän se riittäne. Puhallus pitäisi tapahtua tällä viikolla. Katsotaan miten sujuu...
- Soodapuh
FG33 kirjoitti:
Vanhat maalit putoavat veneen alle levitetylle pressulle. Teippasin rakennusmuovista hupun veneen ympärille vesilinjan yläpuolelta maahan saakka. Eiköhän se riittäne. Puhallus pitäisi tapahtua tällä viikolla. Katsotaan miten sujuu...
Pistäppä viestiä kun homma on tehty. Erityisesti kiinnostaa, miten sileä pinta on puhalluksen jälkeen, ja kuinka tarkkaan puhallettava alue on saatu rajattua vesilinjassa. Itsellä sama homma edessä parin vuoden sisällä.
- faktaa odotetaan!
Soodapuh kirjoitti:
Pistäppä viestiä kun homma on tehty. Erityisesti kiinnostaa, miten sileä pinta on puhalluksen jälkeen, ja kuinka tarkkaan puhallettava alue on saatu rajattua vesilinjassa. Itsellä sama homma edessä parin vuoden sisällä.
On oikein hyvä, jos saadaan kokemusperäistä faktaa soodapuhallusten touteutuksista ja kustannuksista. Niitä voi verrata omin voimin tehtyyn skrabaamisurakkaan, joka on halvempi työläämpi vaihtoehto.
Itse päädyin kaapimiseen, koska soodapuhalluksen toteuttamista ahtaalla telakointialueellamme oli naapuriveneiden omistajien taholta arvioitu negatiivisesti. Itseänikin arvelutti se, aiheuttaisiko ilman vettä tehty soodapuhallus maalipölyn leviämistä naapuriveneisiin. Youtube-videoiden perusteella soodapuhallus näyttää aika pölyttävältä, mutta oma kokemus puuttuu.
Sain eilen pohjan kaapimisen valmiiksi. Pinta on sileän kiiltävä. Hion sen karkealla hiekkapaperilla vasta keväällä ennen maalausta. Aloitin kaapimisen loka-marraskuun vaihteessa ja olen tehnyt sitä puoli-pari tuntia kerrallaan, kun sää on ollut sopiva. Ei ollut mitenkään ylivoimainen urakka vähän kerrassaan tehtynä. Maalipöly ja sirut oli helppo lakaista muovipressulta ongelmajätelaitokseen vietäväksi. Veneen ympärillä ei näy värillistä pölyä eikä kannellakaan näy maalipölyä ainakaan näin hämäränä vuodenaikana pressun varjossa. - FF 27 Charlotta
faktaa odotetaan! kirjoitti:
On oikein hyvä, jos saadaan kokemusperäistä faktaa soodapuhallusten touteutuksista ja kustannuksista. Niitä voi verrata omin voimin tehtyyn skrabaamisurakkaan, joka on halvempi työläämpi vaihtoehto.
Itse päädyin kaapimiseen, koska soodapuhalluksen toteuttamista ahtaalla telakointialueellamme oli naapuriveneiden omistajien taholta arvioitu negatiivisesti. Itseänikin arvelutti se, aiheuttaisiko ilman vettä tehty soodapuhallus maalipölyn leviämistä naapuriveneisiin. Youtube-videoiden perusteella soodapuhallus näyttää aika pölyttävältä, mutta oma kokemus puuttuu.
Sain eilen pohjan kaapimisen valmiiksi. Pinta on sileän kiiltävä. Hion sen karkealla hiekkapaperilla vasta keväällä ennen maalausta. Aloitin kaapimisen loka-marraskuun vaihteessa ja olen tehnyt sitä puoli-pari tuntia kerrallaan, kun sää on ollut sopiva. Ei ollut mitenkään ylivoimainen urakka vähän kerrassaan tehtynä. Maalipöly ja sirut oli helppo lakaista muovipressulta ongelmajätelaitokseen vietäväksi. Veneen ympärillä ei näy värillistä pölyä eikä kannellakaan näy maalipölyä ainakaan näin hämäränä vuodenaikana pressun varjossa.Nosturikuskin kanssa tuosta soodapuhalluksesta aikoinani juttelin. Hän varoitti että on nähnyt varsin kuoppaista jälkeä puhalluksen jäljiltä. On varmasti paljon tekijästä kiinni. Itselläni kovia myrkkymaalikerroksia oli niin paljon, että kaapiminen oli hyvin työlästä. Kovametallierää piti teroittaa 0,3 neliön välein timanttiviilalla. Tuo on kuitenkin vaan työtä. Selvästi vaikeampi homma oli saada epoksimaali ja myrkyt levitettyä tasaisesti niin, että lopputuloksen sai hiottua sileäksi (P600 - P800).
- Soodapuh
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Nosturikuskin kanssa tuosta soodapuhalluksesta aikoinani juttelin. Hän varoitti että on nähnyt varsin kuoppaista jälkeä puhalluksen jäljiltä. On varmasti paljon tekijästä kiinni. Itselläni kovia myrkkymaalikerroksia oli niin paljon, että kaapiminen oli hyvin työlästä. Kovametallierää piti teroittaa 0,3 neliön välein timanttiviilalla. Tuo on kuitenkin vaan työtä. Selvästi vaikeampi homma oli saada epoksimaali ja myrkyt levitettyä tasaisesti niin, että lopputuloksen sai hiottua sileäksi (P600 - P800).
Itsellä myös ristiriitaista infoa soodapuhalluksen pinnan laadusta, olen nähnyt kuoppaista hiekkapuhalletun pinnan kaltaista jälkeä, ja toisaalta kuvia joissa kiiltävä gelcoat on kuin juuri muotista otettu. Voi olla tekijästä kiinni. Kannattaa varmaan olla itse paikalla ja viheltää tarvittaessa peli poikki.
- Maalit pois
Soodapuh kirjoitti:
Nyt on soodapuhallus tehty. Pohjasta lähti kaikki pois ja jälki on todella tasainen. Aikaa kului 5 h, 33 feet veneeseen. Pölyä nousi kuitenkin aika paljon veneen kannelle, joten siivoamisessa meni pari-kolme tuntia. Keväällä sitten epoksimaali ja primeri. Sitten pitää päättää, millainen antifouling tulee päällimmäiseksi. Se kova maali kiinnostaisi, mutta pysyykö pohja kunnossa koko kauden pesemättä?
- kerro lisää !!
Maalit pois kirjoitti:
Nyt on soodapuhallus tehty. Pohjasta lähti kaikki pois ja jälki on todella tasainen. Aikaa kului 5 h, 33 feet veneeseen. Pölyä nousi kuitenkin aika paljon veneen kannelle, joten siivoamisessa meni pari-kolme tuntia. Keväällä sitten epoksimaali ja primeri. Sitten pitää päättää, millainen antifouling tulee päällimmäiseksi. Se kova maali kiinnostaisi, mutta pysyykö pohja kunnossa koko kauden pesemättä?
Hieno homma! Laskitko veneen mahdollisen pölysuojauksen tuohon 5 tunnin aikaan vai oliko se pelkän puhalluksen kesto? Peititkö venettä tai sen alustaa jotenkin? Mites naapuriveneet, oliko niitä ihan vieressä ja pitikö niitä suojata tai siivota? Paljonko 33-jalkaisen soodapuhallus maksoi?
Maalaamisesta kommentti. Epoksin päälle ei tarvitse vetää tartuntamaalia, jos maalaat "märkää märälle" eli vedät antifoulingin ennen epoksin täyttä kovettumista. Oman kokemukseni mukaan Hard Racingilla maalattu pohja pysyi melko puhtaana, jos vene ei seisonut paikallaan pitkiä aikoja. Pohja oli kyllä kohtalaisen limainen syksyllä, mutta ei näkkejä. Itse siirryin Interin Microniin (svb:stä edullisemmin kuin maritimista ym). Syy oli lähinnä se, että monessa antifoulingissa on terveydelle ongelmallinen liuotin - maalatessa tuli joka kerran kurja päänsärky pahoinvointi. Ehkä tämä on yksilöllistä?
Voithan ajatella, että maalaat epoksin päälle ensin kerroksen hard racing-tyyppistä maalia ja sen päälle kerroksen itsekiillottuvaa antifoulingia. - Soodapuh
Maalit pois kirjoitti:
Kuinka vesilinjan (puhalletun/ei puhalletun alueen) rajaus onnistui ? Söikö puhallus gelcoattia ja jäikö vanhaa maalia yhtään jäljelle ? Mitä maksoi ? Kuka teki ?
- FF 27 Charlotta
kerro lisää !! kirjoitti:
Hieno homma! Laskitko veneen mahdollisen pölysuojauksen tuohon 5 tunnin aikaan vai oliko se pelkän puhalluksen kesto? Peititkö venettä tai sen alustaa jotenkin? Mites naapuriveneet, oliko niitä ihan vieressä ja pitikö niitä suojata tai siivota? Paljonko 33-jalkaisen soodapuhallus maksoi?
Maalaamisesta kommentti. Epoksin päälle ei tarvitse vetää tartuntamaalia, jos maalaat "märkää märälle" eli vedät antifoulingin ennen epoksin täyttä kovettumista. Oman kokemukseni mukaan Hard Racingilla maalattu pohja pysyi melko puhtaana, jos vene ei seisonut paikallaan pitkiä aikoja. Pohja oli kyllä kohtalaisen limainen syksyllä, mutta ei näkkejä. Itse siirryin Interin Microniin (svb:stä edullisemmin kuin maritimista ym). Syy oli lähinnä se, että monessa antifoulingissa on terveydelle ongelmallinen liuotin - maalatessa tuli joka kerran kurja päänsärky pahoinvointi. Ehkä tämä on yksilöllistä?
Voithan ajatella, että maalaat epoksin päälle ensin kerroksen hard racing-tyyppistä maalia ja sen päälle kerroksen itsekiillottuvaa antifoulingia.Epoksin kun vesihioo fairyvedellä niin hyvin pysyy Hard Racing. Valkoista ei kannata laittaa. Punainen/harmaa toimi aika hyvin. Limaa kyllä mutta partaa ei kasvanut eikä näkkiä. Musta toimi tänä kesänä huonommin, mutta venepaikkakin oli aurinkoisempi kuin edellisenä kesänä. Elokuun puolivälissä harjasin pohjan puhtaaksi. Siihen asti ei ollut kertynyt levää juuri lainkaan.
- Maalit pois
Soodapuh kirjoitti:
Kuinka vesilinjan (puhalletun/ei puhalletun alueen) rajaus onnistui ? Söikö puhallus gelcoattia ja jäikö vanhaa maalia yhtään jäljelle ? Mitä maksoi ? Kuka teki ?
Tässä vastauksia molempiin edellisiin: puhaltamalla pääsee n 5 mm vesilinjasta, eli siinä on vähän maalia jäljellä. Puhallusaika oli 5 tuntia, siihin oma siivous päälle pari tuntia. Pinta on hyvin tasainen kun kädellä kokeilee. Naapuriveneissä ei ollut pölyä kun kaikilla on pressut päällä. Levitin vanhat pressunpalaset maahan ja käärin ja vein roskiin, joten ympäristö on ok. Puhalluksen hinta on n 100 EUR / h. Googlella löytyy muutamia firmoja. Tämä mun käyttämä on Sipoossa.
- M.D.
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Epoksin kun vesihioo fairyvedellä niin hyvin pysyy Hard Racing. Valkoista ei kannata laittaa. Punainen/harmaa toimi aika hyvin. Limaa kyllä mutta partaa ei kasvanut eikä näkkiä. Musta toimi tänä kesänä huonommin, mutta venepaikkakin oli aurinkoisempi kuin edellisenä kesänä. Elokuun puolivälissä harjasin pohjan puhtaaksi. Siihen asti ei ollut kertynyt levää juuri lainkaan.
Edellisessä veneesäni oli pohjassa hard racing, ja pinta pysyi kyllä hyvin puhtaana kotisatamassaan saaristomerellä, mutta edellisen omistajan säilytyspaikassa mutaisessa lahdenpoukamassa syksyllä nostettaessa pohja oli todella leväinen. Ei näkkiä silti. Hard racingista luovuin siksi, että pinta piti vesihioa keväällä, ja se on äärimmäisen kurjaa puuhaa kun myrkkymaalivesi valuu päällesi. Aikaakin siihen menee yllättävän paljon. Toisaalta pinta on kyllä sitten todella sileä. Voithan laittaa pelkän hard racingin, ja jos kyllästyt siihen, vedät seuraavana keväänä erivärisen Millen sen päälle.
- FF 27 Charlotta
M.D. kirjoitti:
Edellisessä veneesäni oli pohjassa hard racing, ja pinta pysyi kyllä hyvin puhtaana kotisatamassaan saaristomerellä, mutta edellisen omistajan säilytyspaikassa mutaisessa lahdenpoukamassa syksyllä nostettaessa pohja oli todella leväinen. Ei näkkiä silti. Hard racingista luovuin siksi, että pinta piti vesihioa keväällä, ja se on äärimmäisen kurjaa puuhaa kun myrkkymaalivesi valuu päällesi. Aikaakin siihen menee yllättävän paljon. Toisaalta pinta on kyllä sitten todella sileä. Voithan laittaa pelkän hard racingin, ja jos kyllästyt siihen, vedät seuraavana keväänä erivärisen Millen sen päälle.
Millaisilla välineillä hioit pohjan?
- sepeteus
Kylla vaan, totta kaikki edelliset kommentit. Siita tuli jonkin verran soodan, myrkkymaalin ja veden sekasotkua. Telakka mestari oli vahan huolissaan tasta ja ohjasi puhaltamaan veden kanssa. Itse suojasin pressuilla veneen toisen puolen valttaaksemme jatteen levittaytymista. Kaikenkaikkiaan ymparistopykalat ja lait eivat tulleet rikotuiksi ja jo seuraavalla viikolla naapurivene soodapuhallettiin kuivana ja olikin paljon siistimpi homma kun ei tullut mutaa ja kuraa. Tietysti pitaa katsoa etta ei ihan hirveesti tuule muuten se poly ja jate kylla leviaa.
- M.D.
Jos aloittajalla hilseilee maali pois, lähtee siinä todennäköisesti myrkkymaalin lisäksi myös primerit ainakin osittain. Pohjan kunnostus on suuri urakka, mutta jos maalikerros on paksu (=maalattu joka kevät uusi kerros), se alkaa hilseillä, eikä auta muu kuin poistaa kaikki ja vetää uudet primerit myrkyt. Itse kaavin 44ft veneen pohjan Bahcon käsikaapimella. Perään hionta ja viisi kerrosta primeria. Sen päälle Hard Racing ja sitten yksi toisen värinen reilusti ohennettu kerros Milleä. Tämä yksi ohennettu kerros kuluu jo suurelta osin pois ensimmäisen kesän ja viimeistään syksyn painepesun yhteydessä. Seuraavana keväänä paikkaus kuluneisiin kohtiin taas yhtä paljon ohennetulla Millellä. Näin kerros ei pääse paksuuntumaan vuosien saatossa. Itsekin haluaisin kyllä päästä Millestä eroon. Kaikki mikä on kosketuksissa veneen pohjaan tai vesilinjaan, värjäytyy samantien. Kumivene, köydet, kädet, jne. Mutta on tämä silti ihan hyvä kompromissi siinä, että pohjan vuosikunnostus on todella vaivatonta.
- Rrrrrrrrrtttttt
Ajaisin veneellä kylmän rauhallisesti jäissä. Maalit lähtee, mutta pohjalle ei käy mitään.
Jos loppusyksystä pelottaa, keväällä puilkkojää on hellävaraista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791