Vapaus valita - havahtumisen prosessista -kirja

...

Uusi kotimainen IOK:n opetuksiin perustuva kirja Juha Pitkäseltä on ilmestynyt. Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja auttaa ymmärtämään Kurssin periaatteita paremmin. Suosittelen etenkin Kurssia aloittaville henkilöille.

http://www.taivaankaari.fi/?p=product&id=120
(luettavissa myös näyte kirjasta)

45

795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .'.'.'.'.

      Kiinnostaisi tietää, että kuinka "havahtunut" tämä kirjan kirjoittaja on, jotta pystyy muita neuvomaan siinä prosessissa. Jos kirja pyrkii auttamaan ymmärtämään monimutkaista kurssia, niin luulisi kirjan olevan sisällöltään lyhyempi ja yksinkertaisempi.

      • Jokainen kiinnittää huomion oman mielenkiintonsa mukaisesti, kuka mihihinkin.

        Ihmeiden oppikurssin yksi perus oivallus minun mielestäni on keskittyä sisältöön, ei muotoon. Joten se mistä tai minkä kautta jokin opetus tulee on vähempiarvoista. Arvo on siinä minkä arvon annat sisällölle.
        Korostan vielä että en neuvo ketään, kerron siitä minkä olen itse ymmärtänyt.

        En ole Juha Pitkänen enkä ole vielä lukenut tuota kirjaa.


    • iokiokiok

      Suosittelen lämpimästi kyseistä kirjaa! Sujuvaa tekstiä ja helposti ymmärrettävää. :)

    • Harjoittelija

      Nyt kun olen lukenut tuon kyseisen - Vapaus valita- teoksen voin sieltä lainata yhden sisällön:

      Valitse totuuden jano. Luovu tiedon janosta. Nimenomaan tuossa järjestyksessä. Valitse totuus, valo, rakkaus.
      Siitä on hyvä siirtyä Kurssin lukuun 30 Uusi alku.

    • pää pyörällä

      Taitaa olla tämä havahtuminen mahdotonta tavan tallaajalle. Mitä anteeksiantoa se on, että egon puristuksesta ei kukaan auta irti. Taidamme elää ikuisessa helvetissä, jos kuolemanjälkeinen "taivaskin" on egon harha sekin.. Kuka todella tietää mikä on se satakertaasatakertainen rauhan paikka? Ehkä sekin on pahan hyvän vaatteissa luoma harha.

      Tämä koko IOK, mistä kukaan tietää enää mistään mitään. Olisi pitänyt uskoa takakannen kehotus. Kirja toi ahdistuksen ja pelon, sen mistä alunperin halusin eroon..

      • Sarcisson

        Ei se ole mahdotonta, ystävä. Mutta olet kyllä varmaan oikeassa, että "egosta" ei kukaan voi auttaa sinua irti ja viedä sinut "rauhan paikkaan". Molemmat on valitettavasti tehtävä itse. Joskus joku voi näyttää suuntaa mihin kulkea, mutta sinun on käveltävä sinne itse.

        Mistä kukaan tietää enää mistään mitään? Ei tiedäkään. Siksi kai me epätoivoisesti luemme kirjoja ja kuuntelemme ketä tahansa, joka tuntuu tarpeeksi vakuuttavalta ja loogiselta. Että olisi jotain lohtua, jotain joka toisi järjestystä ja toivoa tähän kaaokseen. Mutta mitä hekään tietävät? Todella? Jos tämä tai tuo uskomus saa minut tuntemaan paremmalta, niin onko se oikeasti totta? Kuka sen voi tietää? Sinä itse.

        Paras paikka aloittaa on sanoa: En tiedä.


      • acimlai nen

        "Kirja toi ahdistuksen ja pelon, sen mistä alunperin halusin eroon.. "

        Aiemmin piilossa ollut ahdistus ja pelko on siis tullut pintaan. Se kuuluu välttämättömänä osana kehitysprosessiin, kyse ei ole lainkaan ikuisesta helvetistä. Tässä tilanteessa ole vain armollinen ja lempeä itseäsi kohtaan. Anteeksianto kun vain katsoo ja odottaa eikä tuomitse - sen enempää sinua kuin sitä kirjaakaan. ;) Nytpähän tiedät selkeämmin kuin koskaan mistä haluat päästä eroon. Alitajunnan syövereissä piilossa oleva pelko ja syyllisyyshän se pyörittää koko tätä näkyvää maailmankaikkeutta!

        Löytäisikö joku nyt oikein hyviä vastaväitteitä tälle: "egon puristuksesta ei kukaan auta irti"


      • Sarcisson
        acimlai nen kirjoitti:

        "Kirja toi ahdistuksen ja pelon, sen mistä alunperin halusin eroon.. "

        Aiemmin piilossa ollut ahdistus ja pelko on siis tullut pintaan. Se kuuluu välttämättömänä osana kehitysprosessiin, kyse ei ole lainkaan ikuisesta helvetistä. Tässä tilanteessa ole vain armollinen ja lempeä itseäsi kohtaan. Anteeksianto kun vain katsoo ja odottaa eikä tuomitse - sen enempää sinua kuin sitä kirjaakaan. ;) Nytpähän tiedät selkeämmin kuin koskaan mistä haluat päästä eroon. Alitajunnan syövereissä piilossa oleva pelko ja syyllisyyshän se pyörittää koko tätä näkyvää maailmankaikkeutta!

        Löytäisikö joku nyt oikein hyviä vastaväitteitä tälle: "egon puristuksesta ei kukaan auta irti"

        Löytäisikö joku nyt oikein hyviä vastaväitteitä tälle: "egon puristuksesta ei kukaan auta irti" ?

        Jos ego on jotain minkä itse luon, niin miten joku muu voisi auttaa minut siitä irti???


      • acimlai nen
        Sarcisson kirjoitti:

        Löytäisikö joku nyt oikein hyviä vastaväitteitä tälle: "egon puristuksesta ei kukaan auta irti" ?

        Jos ego on jotain minkä itse luon, niin miten joku muu voisi auttaa minut siitä irti???

        "Jos ego on jotain minkä itse luon, niin miten joku muu voisi auttaa minut siitä irti??? "

        Mielessäsi on osa joka ei ole ego. Vapautesi valita mielesi ei-ego-osa egon sijasta päästää sinut egosta irti.

        Voit aivan rauhassa tarkkailla egoasi tuomitsematta sitä ja hermostumatta siitä. Se "minä" joka tällä tavoin tarkkailee egoa ei voi olla ego, joten olet jo egon niskan päällä.

        Lainaan vielä tähän Kenneth Wapnickia:

        "....when you are aware of bringing your ego thought to the Holy Spirit, the "you" that is aware of doing that can no longer be the ego. That is the decision-making part. That is why looking at the ego with the Holy Spirit or Jesus is so healing. The part of us that is looking at our ego can no longer be fully identified with the ego, or we could not look at it. The ego will never look at itself. When you look at the ego with the Holy Spirit then you realize what the ego is up to and that it is all made up. When you look at the ego with the ego it is anything but made up—it seems very real. That is when you feel guilty, angry, depressed, hopeless, impatient, etc. That is how you know that is not looking. "

        http://facim.org/online-learning-aids/excerpt-series/the-inner-voice/part-viii.aspx


      • Sarcisson
        acimlai nen kirjoitti:

        "Jos ego on jotain minkä itse luon, niin miten joku muu voisi auttaa minut siitä irti??? "

        Mielessäsi on osa joka ei ole ego. Vapautesi valita mielesi ei-ego-osa egon sijasta päästää sinut egosta irti.

        Voit aivan rauhassa tarkkailla egoasi tuomitsematta sitä ja hermostumatta siitä. Se "minä" joka tällä tavoin tarkkailee egoa ei voi olla ego, joten olet jo egon niskan päällä.

        Lainaan vielä tähän Kenneth Wapnickia:

        "....when you are aware of bringing your ego thought to the Holy Spirit, the "you" that is aware of doing that can no longer be the ego. That is the decision-making part. That is why looking at the ego with the Holy Spirit or Jesus is so healing. The part of us that is looking at our ego can no longer be fully identified with the ego, or we could not look at it. The ego will never look at itself. When you look at the ego with the Holy Spirit then you realize what the ego is up to and that it is all made up. When you look at the ego with the ego it is anything but made up—it seems very real. That is when you feel guilty, angry, depressed, hopeless, impatient, etc. That is how you know that is not looking. "

        http://facim.org/online-learning-aids/excerpt-series/the-inner-voice/part-viii.aspx

        Se ei ollut tarkoitettu kysymykseksi vaan vastausehdotukseksi, mutta samaan tulokseen pääsee kenties tuolla lainauksellasi.

        "you realize what the ego is up to and that it is all made up."

        Vapaana suomennoksena pelkkä ajatus: ymmärrät mitä ego on ja se ego on sinun oman ajattelusi tuote. Siksi kukaan ei voi auttaa sinua eroon siitä, koska sinä luot sen koko ajan itse?


      • kyll vain mutta
        Sarcisson kirjoitti:

        Se ei ollut tarkoitettu kysymykseksi vaan vastausehdotukseksi, mutta samaan tulokseen pääsee kenties tuolla lainauksellasi.

        "you realize what the ego is up to and that it is all made up."

        Vapaana suomennoksena pelkkä ajatus: ymmärrät mitä ego on ja se ego on sinun oman ajattelusi tuote. Siksi kukaan ei voi auttaa sinua eroon siitä, koska sinä luot sen koko ajan itse?

        Kuka/mikä herättää sinut siihen, että sinä tajuat että ego on se joka häärää ja määrää..


      • Sarcisson
        kyll vain mutta kirjoitti:

        Kuka/mikä herättää sinut siihen, että sinä tajuat että ego on se joka häärää ja määrää..

        Oikeastaan kysymyksessäsi on jo vastaus. Oletko tietoinen, että tunnet kroppasi? Oletko tietoinen siitä, että ajattelet? Oletko tietoinen siitä, että tunnet jotain -vihaa, onnea, kärsimystä? Oletko tietoinen siitä, että haluat jotain?

        Jos olet tietoinen noista, niin silloin et kai voi olla ruumis, tunteet, ajatukset tai se halu? Kuka on ylipäätään tietoinen siitä, että olet olemassa? Olisiko se sama, joka herättää? Kuka on se, joka on tietoinen tästä kaikesta, jopa egosta? Onko se, joka katsoo, ulkopuolella vai sisälläsi? Oletko se sinä?


      • hivelen itsetuntoasi
        Sarcisson kirjoitti:

        Oikeastaan kysymyksessäsi on jo vastaus. Oletko tietoinen, että tunnet kroppasi? Oletko tietoinen siitä, että ajattelet? Oletko tietoinen siitä, että tunnet jotain -vihaa, onnea, kärsimystä? Oletko tietoinen siitä, että haluat jotain?

        Jos olet tietoinen noista, niin silloin et kai voi olla ruumis, tunteet, ajatukset tai se halu? Kuka on ylipäätään tietoinen siitä, että olet olemassa? Olisiko se sama, joka herättää? Kuka on se, joka on tietoinen tästä kaikesta, jopa egosta? Onko se, joka katsoo, ulkopuolella vai sisälläsi? Oletko se sinä?

        Aika hyvin sait kerrottua tuon ja miten tuntee "herättäjän". Kyllä. :)


      • Acimlai nen
        Sarcisson kirjoitti:

        Se ei ollut tarkoitettu kysymykseksi vaan vastausehdotukseksi, mutta samaan tulokseen pääsee kenties tuolla lainauksellasi.

        "you realize what the ego is up to and that it is all made up."

        Vapaana suomennoksena pelkkä ajatus: ymmärrät mitä ego on ja se ego on sinun oman ajattelusi tuote. Siksi kukaan ei voi auttaa sinua eroon siitä, koska sinä luot sen koko ajan itse?

        Miksi sitten luon egon? Miksi haluan olla erillinen yksilö? Koska pelkään Jumalan Rakkautta. Jos ei ole valmis kohtaamaan Jumalan Rakkautta niin kurssin mukaanhan saa odottaa. Jeesus odottaa, ei kärsimättömänä vaan rakkaudessa.


    • acimlai nen

      Ja nyt vasta älyän mikä tämän ketjun otsikko on! :)

    • Harjoittelija

      pää pyörällä kirjoittaa: Kuka todella tietää mikä on se satakertaasatakertainen rauhan paikka?
      Kuten toteat sinä et tiedä mikä on tämän systeemin tarkoitus. Helpottaako jos sanon ettei tiedä moni muukaan.
      Siispä kannattaa olla armelias itselleen ja hyväksyä ettei tiedä. Se miten ajattelet näistä asioista on sinun ajatuksesi ja siitä on hyvä jatkaa. Kellään muullakaan ei ole muuta kuin OMAT AJATUKSENSA. Olet siis aivan yhtä valaistunut kuin kuka hyvänsä!
      Sitten voi vaikka miettiä että mitä pelko tai mitä ahdistus antaa itselleni tässä tilanteessa? Eikö olisi parempi olla vain enempi tyytyväinen on asioita joihin vain ei voi vaikuttaa.. kukaan? Voinet kuitenkin valita tyytyväisen asenteen?
      Kun sitten kaipaa lisää jotakin kannattaa siitäkin antaa vapaus sekä itselle että kaverille, ne ovat vain ajatuksia jostakin eikä niistä kannata huolestua koska jokainen selittää omalla tavallaan.

      PS. tiety ankaruus on J Pitkäsen tyyli. Ehkä ei aivan paras herkästi itsensä syyllistävälle??

      • acimlai nen

        "PS. tiety ankaruus on J Pitkäsen tyyli. Ehkä ei aivan paras herkästi itsensä syyllistävälle?? "

        Itsensä syyllistämistä aiheuttava ankaratyylinen kirja voi olla työkalu jonka avulla itsensä syyllistämisen "synti" voidaan tuoda valkeuteen ja saada anteeksi. ;)


      • aiheesta vähäsen
        acimlai nen kirjoitti:

        "PS. tiety ankaruus on J Pitkäsen tyyli. Ehkä ei aivan paras herkästi itsensä syyllistävälle?? "

        Itsensä syyllistämistä aiheuttava ankaratyylinen kirja voi olla työkalu jonka avulla itsensä syyllistämisen "synti" voidaan tuoda valkeuteen ja saada anteeksi. ;)

        Heh hehe, kuuntelinpas tässä vähän aika sitten Unohdaitsesi.fi:n podcasteja.. ja saa ihan erilaisen kuvan tästä kirjan kirjoittajasta J.Pitkäsestä. Nyt ymmärrän enemmän. En tiennytkään kyseessä olevan näin huumoripitoisesta ryhmästä. :) Sai nauraa moneen otteeseen.. :D


    • Harjoittelija

      pää pyörällä toteaa
      21.1.2014 10:02
      Taitaa olla tämä havahtuminen mahdotonta tavan tallaajalle.

      teksti osan sivulla 117 on käsitelty tämän ristiriitaisen tunteen syntyä ja käsittelyä seuraavasti.

      "Kun olet valinnut tämän tien kulkemisen, olet itse ottanut vastuun koko siitä matkasta, jota sinun ja yksin sinun on jäätävä kulkemaan. Saattaa näyttää siltä että ottamasi askel vain pahentaa ristiriitaa eikä poista sitä, koska se on ensimmäinen askel havaintosi kääntämiseksi ympäri oikein päin. Tästä aiheutuu ristiriita sen nurinkurisen havaintomaailman kanssa, jota et vielä ole hylännyt, sillä muutenhan suunnan muutos ei olisi tarpeellinen. Jotkut jäävät tähän vaiheeseen pitkäksi aikaa ja kokevat hyvin ankaria ristiriitatilanteita. Tässä vaiheessa he saattavat hyväksyä ristiriidan sen sijasta että ottaisivat seuraavan askeleen sen ratkaisua kohti. Koska he kuitenkin ovat ottaneet ensimmäisen askeleen, heitä tullaan auttamaan. Kun he kerran ovat valinnet sen, mitä eivät voi suorittaa yksinään loppuun, he eivät enää ole yksin."

      Varisin lohdullisia nuo viimeiset lauseet.

      Omakohtaista kokemusta on....

      "pää pyörällä" itse asiassa kokemuksesi juuri vahvistaa kirjasta kopioimani asian.

      • Harjoitelija

        Kun tuossa korostetaan matkan tekoa yksin sanoisin että jokaisen on tehtävä tuo mielen muutos omassa mielessään. Siellä omassa mielessään jokainen on yksin. Näitä fyysisiä kumppaneita, kirjoja ja guruja on pilvin pimein jokaisella, ja on hyvä että on, mutta mielen muutos on jokaisen MIELEN oma tehtävä... yksin. Ja siellä mielessä on auttaja. Rakkaus omaa itseä kohtaan.


      • Mietiskelijä
        Harjoitelija kirjoitti:

        Kun tuossa korostetaan matkan tekoa yksin sanoisin että jokaisen on tehtävä tuo mielen muutos omassa mielessään. Siellä omassa mielessään jokainen on yksin. Näitä fyysisiä kumppaneita, kirjoja ja guruja on pilvin pimein jokaisella, ja on hyvä että on, mutta mielen muutos on jokaisen MIELEN oma tehtävä... yksin. Ja siellä mielessä on auttaja. Rakkaus omaa itseä kohtaan.

        Rakkaudesta tuli mieleen... Se, miten Juha kirjassaan kirjoitti rakkaudesta ja parisuhteesta ym. ei natsannut omiin ajatuksiini. Lukemani oli kylmää ja kovaa tekstiä, mutta ehkä olen vain vähän tunteellinen herkkis ja Juha on järkijätkä.

        Tämä seuraava ei tietenkään ole mikään väite, vaan tällainen fiilis tuli kirjaa lukiessa.

        Koin kuin Juha olisi herännyt ymmärtämään asioita mielen tasolla, eli new age -meiningillä sanoen: hänen sydänchakransa ei kenties ole vielä avautunut, joten hän ei ehkä ymmärrä rakkauden olemusta täällä unimaailmassa. Tai sitten itse kuvittelen rakkaudesta liikoja kenties. En fanita new agea - tiedoksi vain.

        Kirjassa oli paljon hyvää, mutta lopulta olin siihen (siis odotuksiini kirjasta) pettynyt.


    • IOK uskovaiset?

      Välillä tuntuu kuin näitä lukee, että tulisi mieli kysyä sellaiselta ulkopuoliselta järkityypiltä, että mitä mieltä hän on näistä "Ihmeiden oppikurssin" opetuksista?

      Koska tuntuu siltä, että itse ei pysty sanomaan onko hurahtanut aivan sokeasti tähän ja onko tämä sittenkään "oikea tie"?

      Tämä on aivan liian monimutkaista, ei oikeasti voi olla näin vaikeaa olla olemassa. Se on aivan kohtuuton vaatimus. Koska 99,9% ihmisistä ei koskaan tule edes löytämään Ihmeiden Oppikurssia.

      Onko meidät kurssilaiset saatu satimeen koukkuun kiinni vai onko tässä oikeasti jotain järkeä?

      • Sarcisson

        En tiedä käynkö ulkopuolisesta järkityypistä, mutta jos haluat joltakulta ulkopuoliselta rehellisen vastauksen?

        Tai ehkä paras ensin kysyä, mitä tarkoitat käytännössä lauseilla: "aivan liian monimutkaista" ja "kohtuuton vaatimus"? Kirjaa? Sitä mitä pitää tehdä? Jotain muuta?


      • Oletko menettänyt valinnanvapautesi?

        Minusta jokainen valitsee joka hetki! Eikö silloin ole mukava lueskella selitystä miten joku on valinnut? Elämästä ei voi kieltäytyä.

        Eikö jääkaapissani ole juuri sitä mitä olen eilen valinnut.
        Kirjahyllyssäni samoin. jne...
        Hotakainen sanoi haastattelussa "pelko luo elämää"
        Valitsen tuosta ajatuksesta yhtäläisyyden Kurssiin - opettelen pois pelosta, luovun egollisesta elämästä.

        Jos tämä on uskontoa - sitten se on. Määrittelijällä on valinnanvapautensa (satimensa)? Määrittelijä on omassa luomassaan vapaudessa/satimessa.

        Jokaisen on oltava juuri siinä missä on koska jokaisen valinta on koskematon oikeus. Ole itsestäsi ylpeä ja ympäristölle nöyrä juuri siinä missä olet.


      • enkelipallo kirjoitti:

        Oletko menettänyt valinnanvapautesi?

        Minusta jokainen valitsee joka hetki! Eikö silloin ole mukava lueskella selitystä miten joku on valinnut? Elämästä ei voi kieltäytyä.

        Eikö jääkaapissani ole juuri sitä mitä olen eilen valinnut.
        Kirjahyllyssäni samoin. jne...
        Hotakainen sanoi haastattelussa "pelko luo elämää"
        Valitsen tuosta ajatuksesta yhtäläisyyden Kurssiin - opettelen pois pelosta, luovun egollisesta elämästä.

        Jos tämä on uskontoa - sitten se on. Määrittelijällä on valinnanvapautensa (satimensa)? Määrittelijä on omassa luomassaan vapaudessa/satimessa.

        Jokaisen on oltava juuri siinä missä on koska jokaisen valinta on koskematon oikeus. Ole itsestäsi ylpeä ja ympäristölle nöyrä juuri siinä missä olet.

        enkelipallo
        24.4.2014 19:25

        Siis vastaukseksi IOK uskovaiset nimimerkille


      • iok uskovaiset?
        Sarcisson kirjoitti:

        En tiedä käynkö ulkopuolisesta järkityypistä, mutta jos haluat joltakulta ulkopuoliselta rehellisen vastauksen?

        Tai ehkä paras ensin kysyä, mitä tarkoitat käytännössä lauseilla: "aivan liian monimutkaista" ja "kohtuuton vaatimus"? Kirjaa? Sitä mitä pitää tehdä? Jotain muuta?

        Mielestäni on kohtuuton vaatimus opiskella IOK läpi ja saada se toimimaan, että voi pelastua kärsimyksestä.

        Vain sen tähden, että joku unohti naurahtaa hassun ajatuksen jälkeen. Kaikki kärsimys syntyi vain sen takia. Kohtuutonta.

        Tarkoitan ulkopuolisen mielipiteellä ns. sertifioituja ja järkevän, älykkään ihmisen maineella varustettuja ihmisiä. Ovatko he koskaan kuulleet Ihmeiden Oppikurssista?

        Onko esimerkiksi vaikkapa Esko Valtaoja koskaan kuullut Ihmeiden Oppikurssista ja mitä hän on siitä mieltä?


      • Sarcisson
        iok uskovaiset? kirjoitti:

        Mielestäni on kohtuuton vaatimus opiskella IOK läpi ja saada se toimimaan, että voi pelastua kärsimyksestä.

        Vain sen tähden, että joku unohti naurahtaa hassun ajatuksen jälkeen. Kaikki kärsimys syntyi vain sen takia. Kohtuutonta.

        Tarkoitan ulkopuolisen mielipiteellä ns. sertifioituja ja järkevän, älykkään ihmisen maineella varustettuja ihmisiä. Ovatko he koskaan kuulleet Ihmeiden Oppikurssista?

        Onko esimerkiksi vaikkapa Esko Valtaoja koskaan kuullut Ihmeiden Oppikurssista ja mitä hän on siitä mieltä?

        En tiedä mitä Valtaoja on IOK:sta mieltä, mutta olen aika varma että hän myös kärsii jollain tavalla? Sitä hänkään tuskin osaa meidän puolestamme ratkaista? Se kai on jokaisen tehtävä itse. Toisaalta...

        MItä hyötyä on jos kysyn, miten tulla onnelliseksi, jos kerran kärsin? Ymmärränkö miksi kärsin? Se on se ongelma. Ei se, kuinka olla onnellinen. Olen onnellinen kun en kärsi, eikö totta? Eikö kysymys ole siis väärinpäin?

        Kohtuutonta? Mikä on kohtuutonta, jotta kärsimys loppuu? Viikko, vuosi, koko elämä? Sitten taas jos kysyt onko IOK selkeä ja looginen, niin siitä voi olla montaa mieltä. Mutta se ei ole mitenkään ainoa kirja tai idea, joka pohtii samaa kysymystä.

        "Kärsimys syntyy siitä, että ihminen ei ymmärrä itseään ja maailmaa. Hän on tietämätön. Kun tietämättömyys päättyy, myös kärsimys päättyy". Yksinkertaista tekstiä, joka löytyy monelta tyypiltä.

        Jos haluat kokeilla jotain suurin piirtein jalat maassa olevaa, kokeile kaveria nimeltä Adyashanti. Jos fiilistely on sinun juttusi, niin kokeile Eckhart Tolle. Jos olet pohtivaa tyyppiä, enemmän filosofiaa tai tieteen kanssa pelaavia, niin kokeile Jiddu Krishnamurti tai Alan W. Watts. Tai buddhalaisuutta.


      • iok uskovaiset?
        Sarcisson kirjoitti:

        En tiedä mitä Valtaoja on IOK:sta mieltä, mutta olen aika varma että hän myös kärsii jollain tavalla? Sitä hänkään tuskin osaa meidän puolestamme ratkaista? Se kai on jokaisen tehtävä itse. Toisaalta...

        MItä hyötyä on jos kysyn, miten tulla onnelliseksi, jos kerran kärsin? Ymmärränkö miksi kärsin? Se on se ongelma. Ei se, kuinka olla onnellinen. Olen onnellinen kun en kärsi, eikö totta? Eikö kysymys ole siis väärinpäin?

        Kohtuutonta? Mikä on kohtuutonta, jotta kärsimys loppuu? Viikko, vuosi, koko elämä? Sitten taas jos kysyt onko IOK selkeä ja looginen, niin siitä voi olla montaa mieltä. Mutta se ei ole mitenkään ainoa kirja tai idea, joka pohtii samaa kysymystä.

        "Kärsimys syntyy siitä, että ihminen ei ymmärrä itseään ja maailmaa. Hän on tietämätön. Kun tietämättömyys päättyy, myös kärsimys päättyy". Yksinkertaista tekstiä, joka löytyy monelta tyypiltä.

        Jos haluat kokeilla jotain suurin piirtein jalat maassa olevaa, kokeile kaveria nimeltä Adyashanti. Jos fiilistely on sinun juttusi, niin kokeile Eckhart Tolle. Jos olet pohtivaa tyyppiä, enemmän filosofiaa tai tieteen kanssa pelaavia, niin kokeile Jiddu Krishnamurti tai Alan W. Watts. Tai buddhalaisuutta.

        Kiitos Sarcisson vastauksistasi ja kiitos, että olet kuulolla. :)


      • Mietiskelijä
        iok uskovaiset? kirjoitti:

        Mielestäni on kohtuuton vaatimus opiskella IOK läpi ja saada se toimimaan, että voi pelastua kärsimyksestä.

        Vain sen tähden, että joku unohti naurahtaa hassun ajatuksen jälkeen. Kaikki kärsimys syntyi vain sen takia. Kohtuutonta.

        Tarkoitan ulkopuolisen mielipiteellä ns. sertifioituja ja järkevän, älykkään ihmisen maineella varustettuja ihmisiä. Ovatko he koskaan kuulleet Ihmeiden Oppikurssista?

        Onko esimerkiksi vaikkapa Esko Valtaoja koskaan kuullut Ihmeiden Oppikurssista ja mitä hän on siitä mieltä?

        Kärsimys vähenee kun emme enää samaistu kehoomme. Kärsimys ja sairaudet eivät täysin poistu maailmastamme, mutta emme kärsi samalla tavalla kuin ennen.

        Hyvää asiaa siitä, millaista elämämme on, kun ego sitä ohjaa:

        https://yhdenlaki.wordpress.com/tag/ramana-maharshi/page/3/

        Tuntuuko tutulta? Lopussa myös vinkkiä egosta irtautumiseen.


      • iok uskovaiset?
        Mietiskelijä kirjoitti:

        Kärsimys vähenee kun emme enää samaistu kehoomme. Kärsimys ja sairaudet eivät täysin poistu maailmastamme, mutta emme kärsi samalla tavalla kuin ennen.

        Hyvää asiaa siitä, millaista elämämme on, kun ego sitä ohjaa:

        https://yhdenlaki.wordpress.com/tag/ramana-maharshi/page/3/

        Tuntuuko tutulta? Lopussa myös vinkkiä egosta irtautumiseen.

        Miten pystyn vähentämään kärsimystä sellaisessa tilanteessa, jos kärsin kroonisista kivuista, enkä tämän kivun keskellä pysty ajattelemaan mitään järkevästi, koska kipu pitää niin väkevästi otteessaan.


      • Sarcisson
        iok uskovaiset? kirjoitti:

        Miten pystyn vähentämään kärsimystä sellaisessa tilanteessa, jos kärsin kroonisista kivuista, enkä tämän kivun keskellä pysty ajattelemaan mitään järkevästi, koska kipu pitää niin väkevästi otteessaan.

        Taustaa? Onko sinulla diagnoosi? Mistä se kipu tulee? Missä päin kroppaa? Helpottaako liikkuminen vai pahentaako? Onko jokin vuorakauden aika pahempi kuin toinen em.yö?

        Sano muuten, jos et halua minun kommentoitavan...En ole varsinaisesti IOKlainen, vain mukana ehkä joidenkin harmiksikin...


      • Mietiskelijä
        iok uskovaiset? kirjoitti:

        Miten pystyn vähentämään kärsimystä sellaisessa tilanteessa, jos kärsin kroonisista kivuista, enkä tämän kivun keskellä pysty ajattelemaan mitään järkevästi, koska kipu pitää niin väkevästi otteessaan.

        On todella ikävää, että joudut kärsimään kivuista - valitettavan tuttuja minullekin.

        Olen tuota itsekin kysellyt usein. Nisargadatta Maharaj koki syöpäkipuja, mutta ei silti kärsinyt niistä, koska ei ollut enää samaistunut kehoonsa. En tietenkään tiedä, mutta ehkä hänen kohdallaan voi sanoa, että hän varmaankin koki kehonsa kivut, mutta ehkei niin voimakkaana. Ei hän tosin tainnut enää kokea kehoaan kehokseen täysin, koska ei siihen samaistunut ja keskittynyt. Sehän aina lisääntyy, mihin keskitymme.

        Tämä vastaus ei varmaankaan kipujasi helpota, mutta sydämestäni toivon, että kipusi hellittävät vielä jonain päivänä tavalla tai toisella. Voimia! :)


    • Mietiskelijä

      Ainakin minä haluan kommenttia Sarcissonilta. :)

      IOK-kirjasta sen verran, että hyllyssäni se on vähän luettuna.

      Olen sitä mieltä, että totuudet ovat yksinkertaisia ja tarkoittettu kaikille.
      IOK on monille liian vaativa luettava - myös ihan sivumääränkin vuoksi. Kaikilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta (esim. monta lasta, sairautta, työelämän kiireet ym.) aikaa tai voimia alkaa sitä lukemaan.

      IOK:n sanoman saisi varmaan helposti sataan sivuun, jopa kymmeneen, erään ystäväni mielestä pariin sivuun - hän on lukenut IOK:ia vuosia ja ollut mukana IOK-piirissä sitä pohtimassa.

    • Erittäinkin voimakkaasti korostuu kurssin käsittämätön puoli kun meikäläisen tyyppiset ihmettelijät kommentoivat ja vastaavat juuri itselle sopivilla ihmeellisyyksillä kirjasta sekaisessa järjestyksessä.

      Vertaa matematiikkaan. Ei kukaan opeta neliöjuuri tai potensseja tai suurinta yhteistä nimittäjää sellaiselle joka ei tiedä mitä kertolasku tai murtoluku tarkoittaa. Tällä ne menevät samaan putkeen suloisessa riemusaatossa?

      harjoituksia yritteli tuolla toisaalla... järjestyksessä. Eipä ollut kiinnostusta juurikaan.

      Jos nyt aivan välttämättä haluaa saada jotain tolkkua voin suositella että aloita osasta Opettajan käsikirja.

      Eranova (kustantaja) ilmoitti että seuraava painos ilmesty elokuun alussa.

      Omakohtaisesta ymmärryksestäni sen verran että varmuus ja tieto ihmis-elon, sielun, tietoisuuden, ikuisesta jatkuvuudesta minulla oli jo ammoin ennen Kurssia.

      On perus totuuksia joita ei äänestämällä pysty muuttamaan kuten:
      - Mitä itsestäsi aattelet sitä eteesi saattelet.
      - Toisen tontille ei voi rakentaa. (kukaan ei elä puolestasi, kenenkään puolesta et voi elää)

    • Mietiskelijä

      Lapsen tarina Jumalasta ja tämä on siis tositarina. (Tiedoksi, kotimme ei ole mitenkään uskonnollinen ja tuohon tilanteeseen mennessä lapseni olivat olleet kotihoidossa, joten ei vaikutteita esim. päiväkodista.

      Ajoin autolla ja lapseni istuivat takapenkillä. 4-vuotias lapseni kysyi ihan yllättäen: "Äiti, tiedätkö sinä, miltä Jumala näyttää?". Vastasin etten tiedä. Lapseni: Minä tiedän. Jumala on vain sellaista valkoista valoa." :)

      Tämä samainen lapseni piirteli usein erikoisia vanhoja esineitä, joita en tunnistanut, mutta vanha pappa ne tunnisti ikivanhoiksi suomalaisiksi työkaluiksi.

      Lapseni myös kertoi unimatkoistaan, jolloin hän tapasi erikoisen näköisiä olentoja ja piirsi niitä (eivät olleet tuttuja tv:stä). Joskus hän näki unta, kun enkeli soitti soitinta, jonka hän piirsi minulle - harppuhan se oli. Toinen lapseni näki joskus kodissamme edesmenneitä omaisiamme ja otti heidät vastaan aivan kuin he olisivat olleet elossa.

      Tiedän, että olisi hyvä elää tätä hetkeä, mutta tulipa nyt menneet mieleen... Toivottavasti ei haittaa tämä tulostus. :)

      • Monet puhuvat että "verho on ohentunut" tarkoittaen juuri noita kuvaamiasi kokemuksia "näkymättömän" todellisuuden havainnoista. Varmaan niitä tämänkin palstan kirjoittajissa on. Kenties niitä on aina ollut.

        Kiva kun jaoit, onhan ihminen kuitenkin kaikista suurin mysteeri itselleen


      • Mietiskelijä
        enkelipallo kirjoitti:

        Monet puhuvat että "verho on ohentunut" tarkoittaen juuri noita kuvaamiasi kokemuksia "näkymättömän" todellisuuden havainnoista. Varmaan niitä tämänkin palstan kirjoittajissa on. Kenties niitä on aina ollut.

        Kiva kun jaoit, onhan ihminen kuitenkin kaikista suurin mysteeri itselleen

        Kiitos enkelipallo! :)


    • hologrammi

      Hyvää vuotta 2016. Vaikka onkin jo vanha ketju, kirjoitan tänne muutaman ajatuksen, jotka iskivät nyt.
      IOK kertoo maailmankaikkeuden yksinkertaisemmasrta asiasta.Siitä mikä on. Kirjan pituus perustunee toiston tarpeeseen. Haluat sitten huippu-urheilijaksi, huippumuusikoksi tai missä tahansa asiassa huipputaitavaksi, tarvitset hyvin paljon harjoittelua ja toistoja. Valaistumisen prosessihan on ennen kaikkea poisoppimista, joka ei ilman harjoittelua ja erittäin kovaa motivaatiota onnistu. Prosessi ei ole välttämättä mitään ruusuilla tanssimista, kun tuhoat kaikkea mihin olet uskonut pala palalta. Todellisuus sinänsähän on yksinkertaisinta mahdollista. Ihmisen ego-mieli on vain niin pirun monimutkaiseksi ja sekavaksi tehty, että mitään niin yksinkertaista kuin se mikä on, on todella vaikea ymmärtää. Silti työ ja vain työ kantaa hedelmää. Jed McKennan kirja Henkinen valaistuminen -hitonmoinen juttu paukautti nyt suomuja silmiltä, vaikka olen kirjan ennenkin lukenut, mutta en ymmärtänyt. Todellisuus, Jumala, Taivas, se mikä on, on tässä juuri nyt. Sitä ei tarvitse etsiä mistään muualta. Se mikä on, on vain peittynyt meidän itse kaikille asioille antamiimme merkityksiin, käsityksiin, mielipiteisiin ja kaikkeen muuhun moskaan. Se mistä kukaan ei tiedä lopullista totuutta, on tuolla kuonan alla ja voi hyvin. Valaistuminen on tuon kuonakasan lapioimista, tuhoamista, hävittämistä - niin kauan kunnes jäljellä on vain tuo puhtaan valkea paperi, josta kaikki siihen piirretty ja töhritty on pesty pois. Siinä hiki lentää ! Prosessi edellyttää valmiutta kyseenalaistaa aivan kaikki mihin on tähän saakka uskonut ja pitänyt totena - se on se kova juttu. Lyhyellä tähtäimellä on varmasti helpompaa antaa olla ja jatkaa uneksimista ja toivoa itselleen enemmän "hyviä" kuin "pahoja" juttuja, onnea, rauhaa, rakkautta ja sen sellaista. Joskus tämä heräämisprosessi saattaa kuitenkin olla kaikilla edessä. En tiedä. Lopuksi vähän IOKia:
      "Miksi et tervehtisi suosionhuudoin totuutta sen sijaan, että näet sen vihollisena ? Miksi helppo polku, joka on niin selvästi viitoitettu, että siltä on mahdotonta eksyä, näyttää niin hankalallta, kivikkoiselta ja aivan liian vaikealta seurattavaksesi ? Eikö se johdukin siitä, että näet sen helvettiin johtavana tienä sen sijaan, että katsoisit sitä yksinkertaisena tienä, jonka avulla löydät itsesi Taivaassa ja Jumalassa ilman uhrauksia tai menetyksiä ? Kunnes käsität, että et luovu mistään, kunnes käsität, että et menetä mitään, tulet aina jonkin verran katumaan valitsemaasi tietä."

      • Hyvin sanottu. :)

        Mukavaa alkanutta vuotta sinullekin.


    • Kun puhutaan siitä kuinka joku unohti naurahtaa jollekin ja nyt koetaan seurauksia siitä tapahtumasta. Voisitko katsoa kurssin sivulta 212 kuinka Isä rakastaa Poikaa ja Poika Isää jolloin suotiin mahdollisuus uneksia erillisyys ja nyt koetaan seurauksia tuosta Rakkaudesta.. unessa. Tämä on YHTEINEN sopimus.

      ps. juurikin siksi jokainen on kiinnostunut erilaisista seikkailusta, uuden kokemisesta, valloittamisesta jopa salapoliisidekkareista kun on muistikuva siitä että nyt on LUPA kokea äärimmäisyyksien kautta erillisyys.

      Rakastakaamme sillä Se on todellinen totuutemme. Rakkaus on ykseys

    • hologrammi

      Aika hauska tuo JOKAINEN jne. Suurimmalle osalle unimaailman mielen pirstaleista eivät koe varmaan tätä unielämäänsä minään seikkailuna. En usko, että mikään seikkailunhalu ajaa lähtemään epätoivoisille pakomatkoille vieraisiin maihin sodan jaloista jne. Tästä unesta herääminen on varmasti aika monelle hyvin helpottavaa. Jumalan täydellisyys ei tietenkään tähän uneen voi kajota, ja vaikka lupa tätä kautta onkin en usko, että Jumala mitenkään olisi pahoillaan vaikka Hänen Poikansa lakkaisi näkemästä painajaisunia surusta, kärsimyksistä ja kuolemasta.
      Meillä on toki LUPA uneksia ihan niin kauan kuin tämä paska jaksaa huvittaa. Itse en kuitenkaan halua uneksia yhtään kauempaa kuin on pakko, oli lupa tahi ei. Ehkä jotain on tapahtumassakin, kun kiinnostus tämän maailman asioihin on alkanut hiipua. Ei kiinnosta uutiset eikä oikein jaksa ottaa mitään enää vakavasti. Itse asiassa on aika koomista kuinka tosissaan ihmiset tämän elämältään näyttävän ottavat. On vain Yksi.

      • Todellisuus, Jumala, Taivas, se mikä on, on tässä juuri nyt. Sitä ei tarvitse etsiä mistään muualta.

        juuri näin ja kiitos siitä

        Mikään ei sido minua kuin ajatukseni
        Mikään ei rajoita minua paitsi pelkoni
        ja mikään ei hallitse minua kuin uskomukseni


    • hologrammi

      Täsmälleen. Kaikki on tässä nyt.
      Todellisuus - me itse muutamme Sen Mikä On joksikin muuksi kuin siksi mikä se on. Koko tämä maailma, koko tämä uni on muunneltua totuutta, mielipiteitä, näkemyksiä, merkityksiä, uskomuksia, kuvitelmia, harhoja...

      • Kun opiskelija on sisäistänyt yllä olevan on helppo askel ymmärtää että "Jumalalla" ei ole tämän maailman kanssa mitään tekemistä.
        Samaan hengenvetoon on syytä huomata että kun yksilö toimii kuten Jumala - Ykseys - toimisi silloin Jumala toimii siinä hetkessä yksilön muodosta riippumatta eli silloin toiminta tapahtuu myös tässä maailmassa


    • hologrammi

      Aina välillä kuvittelee ymmärtävänsä jotain ja oivaltavansa jotain suurta. Ehkä suurin oivallus on kuitenkin tässä McKennan lausumana:
      "Kaikessa on kyse siitä, että selvitämme sen, minkä tiedämme aivan varmasti. On käsittämättömän hämmästyttävää, etteivät tiede, filosofiat ja uskonnot ymmärrä jotain näin avointa, ilmeistä ja eittämätöntä asiaa, joka on se, että ettemme tiedä mitään, emmekä voi tietää yhtään mitään."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe