Polttoainelämmittimen (Eberi) kulutuslisäys

Uteliaisuuttani vain

Minkä verran teillä on keskikulutus kesällä ja talvella, kun on polttoainelämmitin päällä?

Tuntuu aika huimalta tuo ero, että marraskuun puoliväliin kun ei ollut pakkasia, oli kulutus vielä 5,5 l/100km (kesällä 5,0 l/100km) ja kun Eberillä alkoi lämmittämään autoa 2-3 krt/päivä sen mitä se automaattisesti hyrrää (tehdasasennus ja ohjataan ajotietokoneen kautta), niin kulutus on 8,6-9,3 l/100km. Pakkasta ei kuitenkaan ole vielä kuin max. 10 astetta.

Lisäystä tulee siis noin 15 litraa kuukaudessa, mutta toki rahallisesti se on vain parinkympin luokkaa, eli saman mitä lämpöpaikka ja mukavuuspuoli on huomattavasti korkeampi. Entä jos tulee oikeasti talvi ja -30 asteen pakkaset, lisääntyykö kulutus kovastikin? Dieselin yksi etu on juuri se, ettei tarvi tankata kuin tuhannen kilometrin välein, mutta talvella joutuu yhtenään tankille ja milloin lie saadaan sisätankkauspisteitä.. vois jonkun sentin litralle extraa maksaakin :)

20

3742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valintakysymys

      Omassa vakiona napin takana, ei kuluta yhtään lisää, jos en varta vasten halua lisälämpöä tai nopeammin lämpöiseksi, satunnaisella käytöllä ei havaittavaa vaikutusta keskikulutukseen.

    • a(2)

      Kannattaa jokatapauksessa ottaa se automaattimen toiminta pois siitä webastosta/eberistä, sillä juuri ne lyhyet päälläolot karstottaa niitä. Lämmitintä kannattaa pitää päällä aina se vähintään 15...20 minuuttiin.

      • Ei onnistu

        Eipä se pysy tuota aikaa päällä kun se lämmittää koneen normaalilämpöön n. 10 min ajon aikana, ellei ole oikein kova pakkanen.


      • ei nouse kulutus

        Kun nousen tästä kotoa mootoritielle, niin eber putoaa pois 5 minuutin ajon jälkeen. En normaalisti lämmitä autoa etukäteen, mutta automaatti on päällä, muuten moottorin lähpeää tautisen hitaasti. Silloin tällöin lämmitän sillä auton juuri siksi että saa käydä pidempään.

        Omassa käytössä talvikulutus ei kasva, sillä talvirajoitukset kompensoi eberin kulutuksen. Jos lämmittää autoa ennen starttaamista, niin sitten kulutus nousee, mutta määrähän riippuu ajomäärästä. Eber kuluttaa noin 2,5 desiä puolen tunnin lämmityksessä.


    • jotain, mutta mitä

      Saattaa sitä kulutuksen kasvua tulla pakkasella muistakin syistä, kuin vain eberwebastosta...

      • kyllä vain

        Kuten siitä että talvidieselin lämpöarvo on vähän huonompi, eli sitä kuluu enemmän.


    • eeberisti...

      Huomioitavaa on, miten lämmitin kuluttaa täydellä teholla n 0.6 litraa tunnissa.Jos tietää miten kauan lämmitin on päällä, niin se on laskettavissa.

      Mutta, erittäin merkityksellistä on miten lämmitin vaikuttaa moottorin hyötysuhteeseen. Omassa tämä hyötysuhteen nouseminen kompensoi poltetun polttoaineen.Moottori siis säästää sen, minkä eberi kuluttaa.Lähden liikenteeseen moottorin ollessa melkein "termostaatti" lämpötilassa.

    • Sekä Eberin että moottorin saa pelaamaan parhaiten, kun ottaa kauko-ohjaimen ja siihen asettaa paloajaksi 20-30 minuuttia. Eberi päälle 10 min ennenkuin alkaa laittamaan ulkovaatteita päälle niin se sammuu sopivasti kun paikat on kuumana.

      Eberin tarvitsema polttoaine koneen 70-80C lämpöön tuomiseen kuluttaa naftaa maksimissaan 2-3 dl (ilman sisätilan puhallusta) oli pakkanen mikä hyvänsä. Tuosta kun laitat koneen käyntiin -25C kelissä ja lähdet ajamaan, niin lämpöisen koneen pieni kulutus enemmän kuin kompensoi Eberin kulutuksen. Lisäksi kone ei kulu ja sisään tulee lämmintä muutamassa minuutisa kun sekä kone että Eberi puskee energiaa tulemaan.

      Omasta 450.000 km ajamastani Passatista mitattiin piruuttaan tiiveydet... ja kone on vieläkin likimain uuden koneen tehdastoleranseissa! Kuinka? Longlife öljyillä 15tkm välein vaihdot ja eberiä 150 päivää vuodessa.

    • V50

      Kulutuksen lisäys per 100 km on tosiaan laskettavissa helposti. Ja myös mitattavissa jos sen haluaa tehdä. Itse annan lämmittimen käydä aina puoli tuntia karstoittumisen estämiseksi. Autohan on starttilämmin jo vartin päästä, ja sammutan lämmittimen sitten kun olen ollut toisen vartin verran matkalla. Kun työmatkani on 50 km, johon auto kuluttaa 3 litraa, ja kun se puolen tunnin lämppärin käyttö vie 0,3 litraa, niin minun tapauksessani kulutuslisäys on 10 % eli 0,6 l/100 km.Tämä siis työmatkalla, kun lämppäri on päällä puoli tuntia jokaista 50 km matkaa kohden.

      • V50

        Vielä tarkennus edelliseen. Lämppäri siirtyy itsestään puoliteholle, kun lämpöä on tarpeeksi. Näin käy viimeistään silloin kun moottorin käydessä sen oma lämmönkehitys alkaa hoitaa homman. Lisälämppärin kulutus ei siis puolen tunnin käytöllä, josta 15 min auto on liikkellä, olekaan 0,6 litraa vaan jotain vähän vähemmän. Mutta niin tai näin, lisälämppäri on niin erinomainen vehje, että ei tule mieleenkään surra sen kuluttamaa pientä polttoainemäärää.

        Ja niille jotka sellaista vasta harkitsevat, kaikkein paras vinkki: ota kaukokäynnistyksellä, se on huomattavasti mukavampi kuin ajastinkäynnistys. Ajastin täytyy aina erikseen (ainakin omassa lämppärissäni) räpeltää jokaista käynnistymistä varten, ja sitten olet aika tarkkaan sidottu ohjelmoimaasi aikaan. Kaukokäynnistyksellä riittää, että kotisi eteisestä, tai missä autonavaimiasi pidätkin, napsautat lämppärin päälle varttia ennen kuin lähdet liikkeelle. Perfect!


      • ml213.
        V50 kirjoitti:

        Vielä tarkennus edelliseen. Lämppäri siirtyy itsestään puoliteholle, kun lämpöä on tarpeeksi. Näin käy viimeistään silloin kun moottorin käydessä sen oma lämmönkehitys alkaa hoitaa homman. Lisälämppärin kulutus ei siis puolen tunnin käytöllä, josta 15 min auto on liikkellä, olekaan 0,6 litraa vaan jotain vähän vähemmän. Mutta niin tai näin, lisälämppäri on niin erinomainen vehje, että ei tule mieleenkään surra sen kuluttamaa pientä polttoainemäärää.

        Ja niille jotka sellaista vasta harkitsevat, kaikkein paras vinkki: ota kaukokäynnistyksellä, se on huomattavasti mukavampi kuin ajastinkäynnistys. Ajastin täytyy aina erikseen (ainakin omassa lämppärissäni) räpeltää jokaista käynnistymistä varten, ja sitten olet aika tarkkaan sidottu ohjelmoimaasi aikaan. Kaukokäynnistyksellä riittää, että kotisi eteisestä, tai missä autonavaimiasi pidätkin, napsautat lämppärin päälle varttia ennen kuin lähdet liikkeelle. Perfect!

        Puolitehoa ja yleensä lyhyitä lämmitysjaksoja tulisi välttää, koska ne juuri aiheuttavat häiriöitä/korjauksia laitteeseen. Samoin moottorin käynnistäminen/alijännite lämmittimen ollessa toiminnassa.

        Autossani on 8- vuotta vanha 5kw eeberi ja toiminta on uuden veroinen. Ei yhtään häiriötä ja puhumattakaan savutuksesta. Käynnistän moottorin lämmityksen päätyttyä.
        Laite lie monen mielestä kallis investointi autoon, mutta harva huomioi mitenb paljon se säästää moottoria.Kylmäkäynnistykset on hisatoriaa ja samoin nyky suorarusikutus Dieselmoottorin hiiiiiiiiiiiiiiiidas lämpeneminen. Nyky Diesel moottori tuottaa vähän lämpöenergiaa verraten sitä esikammio Dieseleihin.


      • hesu.
        ml213. kirjoitti:

        Puolitehoa ja yleensä lyhyitä lämmitysjaksoja tulisi välttää, koska ne juuri aiheuttavat häiriöitä/korjauksia laitteeseen. Samoin moottorin käynnistäminen/alijännite lämmittimen ollessa toiminnassa.

        Autossani on 8- vuotta vanha 5kw eeberi ja toiminta on uuden veroinen. Ei yhtään häiriötä ja puhumattakaan savutuksesta. Käynnistän moottorin lämmityksen päätyttyä.
        Laite lie monen mielestä kallis investointi autoon, mutta harva huomioi mitenb paljon se säästää moottoria.Kylmäkäynnistykset on hisatoriaa ja samoin nyky suorarusikutus Dieselmoottorin hiiiiiiiiiiiiiiiidas lämpeneminen. Nyky Diesel moottori tuottaa vähän lämpöenergiaa verraten sitä esikammio Dieseleihin.

        Miten puolitehoa pystyy välttämään, kun se kytkeytyy automaattisesti päällä kun lämmittimeen tuleva jäähdytysneste on riittävän lämmintä?

        näin ainakin Eberissä käy.


      • ml213.
        hesu. kirjoitti:

        Miten puolitehoa pystyy välttämään, kun se kytkeytyy automaattisesti päällä kun lämmittimeen tuleva jäähdytysneste on riittävän lämmintä?

        näin ainakin Eberissä käy.

        Puolitehon voi välttää kun ei käytä lämmitintä enää siinä lämpötilassa, jolloin lämmitin siirtyy alemmalle teholle.
        Omassa lämmityslaite käy vielä täydellä teholla, vaikka moottorin lämötila on kädellä kosketeltuna sietämätön. Lie n 70......80C:tta.

        Niin, tehdas asennettuna lämmityslaitteen toiminta on erilainen eli automatiikka kytkee ja poistaa ja karstoittaa laitetta hyvin.Mutta, saako lämmityksen sammutettua käsin kun havainnoi lämpömittarista riittävän korkean lämpötilan.
        Autossani on jälkiasennettuna.


      • ml213.
        ml213. kirjoitti:

        Puolitehon voi välttää kun ei käytä lämmitintä enää siinä lämpötilassa, jolloin lämmitin siirtyy alemmalle teholle.
        Omassa lämmityslaite käy vielä täydellä teholla, vaikka moottorin lämötila on kädellä kosketeltuna sietämätön. Lie n 70......80C:tta.

        Niin, tehdas asennettuna lämmityslaitteen toiminta on erilainen eli automatiikka kytkee ja poistaa ja karstoittaa laitetta hyvin.Mutta, saako lämmityksen sammutettua käsin kun havainnoi lämpömittarista riittävän korkean lämpötilan.
        Autossani on jälkiasennettuna.

        Lisäys.
        Eli pitää oppia tiedostamaan lämmityksen piituus, ettei lopussa mene alemmalle teholle.


      • Karstalla tai ilman
        ml213. kirjoitti:

        Puolitehon voi välttää kun ei käytä lämmitintä enää siinä lämpötilassa, jolloin lämmitin siirtyy alemmalle teholle.
        Omassa lämmityslaite käy vielä täydellä teholla, vaikka moottorin lämötila on kädellä kosketeltuna sietämätön. Lie n 70......80C:tta.

        Niin, tehdas asennettuna lämmityslaitteen toiminta on erilainen eli automatiikka kytkee ja poistaa ja karstoittaa laitetta hyvin.Mutta, saako lämmityksen sammutettua käsin kun havainnoi lämpömittarista riittävän korkean lämpötilan.
        Autossani on jälkiasennettuna.

        Riippuu tehdasasennuksesta, fiksuimmissa nappi tms. ja kädettömille automaattinen.


      • samaa mieltä
        V50 kirjoitti:

        Vielä tarkennus edelliseen. Lämppäri siirtyy itsestään puoliteholle, kun lämpöä on tarpeeksi. Näin käy viimeistään silloin kun moottorin käydessä sen oma lämmönkehitys alkaa hoitaa homman. Lisälämppärin kulutus ei siis puolen tunnin käytöllä, josta 15 min auto on liikkellä, olekaan 0,6 litraa vaan jotain vähän vähemmän. Mutta niin tai näin, lisälämppäri on niin erinomainen vehje, että ei tule mieleenkään surra sen kuluttamaa pientä polttoainemäärää.

        Ja niille jotka sellaista vasta harkitsevat, kaikkein paras vinkki: ota kaukokäynnistyksellä, se on huomattavasti mukavampi kuin ajastinkäynnistys. Ajastin täytyy aina erikseen (ainakin omassa lämppärissäni) räpeltää jokaista käynnistymistä varten, ja sitten olet aika tarkkaan sidottu ohjelmoimaasi aikaan. Kaukokäynnistyksellä riittää, että kotisi eteisestä, tai missä autonavaimiasi pidätkin, napsautat lämppärin päälle varttia ennen kuin lähdet liikkeelle. Perfect!

        Samaa mieltä että kauko-ohjain käynnistys on kätevämpi. Toki kelloajastuskin käy, varsinkin jos on tarkasti säännölliset työajat.


      • Automatiikka on ok
        samaa mieltä kirjoitti:

        Samaa mieltä että kauko-ohjain käynnistys on kätevämpi. Toki kelloajastuskin käy, varsinkin jos on tarkasti säännölliset työajat.

        Puolitehoa on tosiaan hankala välttää, jos ja kun ohjaus on automaattinen, eikä siihen voi itse vaikuttaa. (Jotkut kuulemma käyttävät automaattivaihdettaankin omin vaihdevalinnoin, koska eivät luota sen viisauteen :))
        Voihan lämppärin sammuttaakin ennen moottorin käynnistämistä, mutta kylmällä ilmalla automatiikka ottaa sen kuitenkin peliin mukaan. Ja onkohan se puoliteho niin kovin huono juttu, lämmitinhän on siinä vaiheessa täysin käyntilämpöinen, ja kun polttoaineen syöttöä rajoitetaan, kyllä se kaikki palaa. Tämä ei ole mainos, mutta on olemassa eräs dieselimerkki joka on kaikkein puhtain, ja sillä jos millä on merkitystä karstoittumiselle.


      • ml213.
        Automatiikka on ok kirjoitti:

        Puolitehoa on tosiaan hankala välttää, jos ja kun ohjaus on automaattinen, eikä siihen voi itse vaikuttaa. (Jotkut kuulemma käyttävät automaattivaihdettaankin omin vaihdevalinnoin, koska eivät luota sen viisauteen :))
        Voihan lämppärin sammuttaakin ennen moottorin käynnistämistä, mutta kylmällä ilmalla automatiikka ottaa sen kuitenkin peliin mukaan. Ja onkohan se puoliteho niin kovin huono juttu, lämmitinhän on siinä vaiheessa täysin käyntilämpöinen, ja kun polttoaineen syöttöä rajoitetaan, kyllä se kaikki palaa. Tämä ei ole mainos, mutta on olemassa eräs dieselimerkki joka on kaikkein puhtain, ja sillä jos millä on merkitystä karstoittumiselle.

        Mutta, eikö käytännöntasolla lämmitin ole täydellä teholla yli 20 min tavallisessa henkilöautossakin,- jos sisätilan puhallus on päällä. Tosin juuri sisätilan lämmittäminen syö akun yllättävän nopeasti.
        Eli moottori kannattaa lämmittää ensin ja vasta tämän jälkeen liikenteeseen. Lämmitinhän karstoittuu nopeasti juuri lyhyillä jaksoilla lämmitettäessä ja laitteen vielä siirtyessä alemmalle teholle.

        Niin, eikö automatiikka mene päälle vain moottorin ollessa kylmä. Valmiiksi lämmitetty ei kaipaa automaattilämmitystä.


      • --------------------
        Automatiikka on ok kirjoitti:

        Puolitehoa on tosiaan hankala välttää, jos ja kun ohjaus on automaattinen, eikä siihen voi itse vaikuttaa. (Jotkut kuulemma käyttävät automaattivaihdettaankin omin vaihdevalinnoin, koska eivät luota sen viisauteen :))
        Voihan lämppärin sammuttaakin ennen moottorin käynnistämistä, mutta kylmällä ilmalla automatiikka ottaa sen kuitenkin peliin mukaan. Ja onkohan se puoliteho niin kovin huono juttu, lämmitinhän on siinä vaiheessa täysin käyntilämpöinen, ja kun polttoaineen syöttöä rajoitetaan, kyllä se kaikki palaa. Tämä ei ole mainos, mutta on olemassa eräs dieselimerkki joka on kaikkein puhtain, ja sillä jos millä on merkitystä karstoittumiselle.

        Tuo puoliteho -> lämmitin karstoittuu ei ole välttämättä ihan fakta. Webasto kurssilla oli muistaakseni puhetta että laite polttelee karstoja pois tehoalueen vaihdoksen yhteydessä. Kursseista on tosin jo aika pitkä aika.
        Kertokoon joku lisää joka on asiasta paremmin perillä.


    • Automatiikka on ok

      Automatiikka ottaa lisälämppärin avuksi sisätilan lämmittämiseen, kun on riittävän kylmä. Nykydieselithän ei siihen oikein yksinään pysty. Koska lisälämppärit ovat tehokkaita, silloin saattaa puolitehokin mennä päälle, eikä sille voi mitään. Mutta enpä olisi kovin huolissani karstoittumisesta, kunhan välillä järjestää pitkiä polttojaksoja nimenomaan esilämmityksen yhteydessä, jolloin lämppäri varmasti on täysteholla.

      Ongelma on tosiaan lyhyet ajot automaattisesti ohjatulla lämppärillä, silloin se syttyy ja sammuu joka kerta kun autolla ajaa. Se taas ohjaa käyttämään terveellisempiä etenemistapoja, jaloillaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1671
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      191
      1283
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe