Triptyl

Olen syönyt hiukan vajaat kuukauden triptyliä. Pari viikkoa 25 ja nyt 50 mg. Määrätty minulle sekä uneen että mielialaa kohottamaan. Kohtalaisestihan tuo nukuttaa. Olen kuitenkin pari viikkoa ollut päivisin aika haluton ryhtymään mihinkään hommaan. Onko teillä ollut tällaista sivuvaikutusta, että on apaattisuutta ja haluttomuutta, aloitekyvyttömyyttä?

12

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiksu lääke eikö?

      Apatia, haluttomuus, aloitekyvyttömyys, intohimottumuus jne, tavallisia haittavaikutuksia ovat oikeastaan kaikille mielialalääkkeille.

    • Ex-käyttäjä

      Tuo annostus on vielä suht alhainen ja olet käyttänyt lääkettä vasta vähän aikaa. Lääkkeen väsyttävä vaikutus on nyt voimakkaimmillaan, jonkun ajan kuluttua, jos annosta nostetaan, pitäisi ruveta mielialakin kohoamaan. Tuo vaan on aika vanhakantainen lääke mielialaa kohottamaan, joten onko sun ongelmien painopiste niissä univaikeuksissa?

      Mulle määrättiin kipupoliklinikalla tuota pitkään jatkuneisiin kipuihin, joiden takia en saanut nukutuksi. Kivut vähenivät ja pystyin nukkumaan, mutta jouduin luopumaan siitä suun kuivumisen takia. Tuo kuvailemasi aloitekyvyttömyys voi kuule olla ihan sitä väsymystä. Ennenkuin lääkkeeseen tottuu, on päivisin ihan naatti.

    • Niin, olin osastolla nimeomaan univaivani takia. Itse asiassa unirytmin saattaminen oikeaksi. Tosin se on lipsunut osastolla olon jälkeen lähtöpisteisiinsä. Hyvä puoli tuo lääkeannostuksen alas ajaminen. Jota Triptyl korvaa. Nyt menee paljon vähemmän kuin ennen osastoa. Kyllä mielialaanikin on syytä kohottaa. Kotiväkenikin välillä huomauttelee alakuloisuudestani.

      • ei noin

        Eikö sitä mielialaa olisi järkevämpää kohottaa aidosti tekemällä jotain mielialaa nostattavaa eikä huumeilla?? En ymmärrä ihmisten ajattelutapaa. Ja olet aloittanut tai sinulle on aloitettu huumeet unirythmiongelmien takia?! Menee vain älyttömämmäksi.


      • Eikun juuri noin
        ei noin kirjoitti:

        Eikö sitä mielialaa olisi järkevämpää kohottaa aidosti tekemällä jotain mielialaa nostattavaa eikä huumeilla?? En ymmärrä ihmisten ajattelutapaa. Ja olet aloittanut tai sinulle on aloitettu huumeet unirythmiongelmien takia?! Menee vain älyttömämmäksi.

        Nimim. "ei noin" on hyvä ja tutkiskelee, mikä määritellään huumeeksi. Tai no, oletan jotta olet itsenäisyyspäivänä yksin ja katkera, ei kukaan tosissaan tuota mieltä ole.


    • Ex-...

      Mulla on riesana bipolaaritauti, johon syön Lamictalia. Siitä harmillinen riesa, kun on nopeasyklinen. Aamulla voi olla kaikki hyvin, suunnittelen suursiivousta ja iltapäivällä koen hirveää ahdistusta ja melkein nukahdan pystyyn.

      Tuo, jotta piti Triptyl lopettaa, hieman harmittaa. Kun sai nukuttua, niin se yhdessä mielialan paranemisen ja kipujen vähenemisen kanssa tuntui tosi kivalta. Mutta eihän tuo lääke bipoa sairastavalle enää sopisikaan, johan tulisi hullunmylly korkean mielialan ja hypomanian risteytyksestä. Toivottavasti saat vuorokausirytmistä kiinni, ei oo helppoa.

    • 323
    • Ex-...

      No, eiköhän kysyjä ole nuo jo kokeillut. Ei varmaan kukaan rupea Triptyliä syömään jos melatoniini ja elintapojen muuttaminen auttaisi. Itse kokeilin myös melatoniinia ja sama vaikutus oli kuin hedelmäkarkeilla. Mieliala kohosi hetkellisesti mutta unesta ei tietoakaan. Uskoakseni kaikki haluaisivat elää tasapainoista ja onnellista elämää ilman lääkkeitä, mutta ei se aina onnistu.

      • 323

        Harva tekee oikeesti mitään elintapojensa eteen vai miksi esim. vain alle 10% súomalaisista oikeesti syö kasviksia ja marjoja päivässä.

        Ja vielä harvempi lääkäri edes ehdottaa muuta kuin lääkkeitä.


    • elämä on

      Onko masennus muotia vai mistä se johtuu?

      99,99% ihmisitä elämä on ihan tavallista.

      päivät

      töissä tai koulussa

      ja lopun aikaa kotona tai ulkosalla

      ihan tylsää vai mitä?

    • vanhapieru

      Mulla kanssa bipoa (nopea) joten miksi triptyl ei sovi bipolle
      En käytä lamictalia, onko muita lääkkeitä?

      Triptyliä en jaksa syödä 5 vrk enempää edes 10 mg annosta kun tulee niin zombi olo ja silti uneen tarviin stilnoctia...

      EX-..
      "Mulla on riesana bipolaaritauti, johon syön Lamictalia. Siitä harmillinen riesa, kun on nopeasyklinen. Aamulla voi olla kaikki hyvin, suunnittelen suursiivousta ja iltapäivällä koen hirveää ahdistusta ja melkein nukahdan pystyyn.

      Tuo, jotta piti Triptyl lopettaa, hieman harmittaa. Kun sai nukuttua, niin se yhdessä mielialan paranemisen ja kipujen vähenemisen kanssa tuntui tosi kivalta. Mutta eihän tuo lääke bipoa sairastavalle enää sopisikaan, johan tulisi hullunmylly korkean mielialan ja hypomanian risteytyksestä. Toivottavasti saat vuorokausirytmistä kiinni, ei oo helppoa. "

    • kipuja

      Triptyl on vanha lääke ja auttaa juuri kroonisiin kipuihin ja helpottaa nukkumista. Pidän itse lääkettä hyvänä. Kun yks psykiatri kehoitti mua lopettamaan sen (en tiedä miks), niin kokeilin ja parin viikon päästä tuli järkyttävät kivut jalkoihin lantiosta alaspäin. Minulle siis on määrätty 25 mg iltaisin fibromyalgiaan ja nivelrikkoon. Ei minulla kyllä suuta kuiva aamuisin. Onkohan se vaan sitten yksilöllistä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1875
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1555
    3. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1550
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1412
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      308
      1351
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      120
      1181
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1109
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      989
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      868
    Aihe