Miten narsisimi eroaa läheisriippuvuudesta?

tietämätön

Läheisriippuvuuteenhan kuuluu sairaalloinen takertuminen toiseen, mustasukkaisuus ja toisen kontrollointi. Läheisriippuvainen ikäänkuin imee energian toisesta ja haluaa omistaa kokonaan.Vaikka läheisriippuvainen ei ole onnellinen suhteessa,hän harvoin haluaa erota ja kauheinta hänelle on jos hänet jätetään. Aika paljon samaa käyttäytymistä kuin ns.narsismissa. Läheisriippuvainen kärsii myös selittämättöstä pahasta olosta josta hän syyttää usein jotain muuta ihmistä,yleensä kumppania.
Miten nämä kaksi eri (?) sairautta eroaa toisistaan? Kokeeko "narsisti" myös pahaa oloa vai eroaako nämä sairaudet siksi ,että narsistilla ei ole pahaa oloa mistään?

28

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • " Aika paljon samaa käyttäytymistä kuin ns.narsismissa."

Niin olet oikeilla jäljillä, joidenkin mielestä läheisriippuvaiset ovat myös ns. ohutnahkaisia/käänteis narsisteja...

Noh, palstalla on useastikin tästäki aiheesta väännetty peistä, että kannattaa lukea myös vanhempia viestiketjuja...

Laitan ny kuitenkin yhden helppolukuisen linkin, jonka pohjalta voit eroja miettiä...oletan että olet ns. paksunahkaisista narsisteista lukenut, jollaista kaiketi useimmat tarkoittavat täällä puhuessaan narsistista...

http://narsismia.wordpress.com/

Linkistä pari lainausta, liittyen tuohon pohdintaasi...

"Ohutnahkainen sietääkin poikkeuksellisen hyvin huonoa kohtelua, vaikka se tuottaa hänelle kärsimystä.Hän ei välttämättä suutu ihmissuhteissaan, vaan elää siinä toivossa, että ne muuttuisivat jonain päivänä paremmiksi."

"Vaikka ohutnahkainen toivoo, että lopulta saisi hyvää kohtelua osakseen, hän kuitenkin yleensä asettuu sado-masokistiseen suhteeseen, jossa alistuu tuntemaan riippuvuutta ja kärsimystä toisenkin puolesta"

"Brittonin (1998) mielestä jokaisen paksunahkaisen narsistin sisällä on ohutnahkainen narsisti ja päinvastoin jokaisessa ohutnahkaisessa potilaassa paksunahkainen puoli. Mielestäni on niitä potilaita, joissa edellä mainitut puolet vaihtelevat, mutta olen havainnut myös potilaita, joissa korostuvat pääasiassa paksunahkaiset tai ohutnahkaiset piirteet. Ohutnahkainen narsistinen henkilö pystyy harvoin käyttämään paksunahkaiselle ominaisia suojakeinoja. Kuitenkin jokaisen paksunahkaisen sisällä elää hyvin hauras ja suojautumista edellyttävä haavoittuva puoli. "

Mutta kuten lopussa todetaan niin narsisteissa kuten kaikissa ihmisissä on eroja, kaikki vaikuttaa kaikkeen...

• kortta kekoon

Niin.. psykopaateilla ja naristeilla on hyvä kyky kognitiiviseen empatiaan, mutta ei affektiiviseen empatiaan. Mitä siis on affektiivinen ja kognitiivinen empatia? Affektiivisessa empatiassa on kyse resonaatiosta tunnetasolla. Kun näkee toisen kärsivän, kärsii itsekin. Sen sijaan kognitiivisessa empatiassa on kyse vain mielenlukemisen taidosta ja muiden tunnetilojen päättelystä, mikä antaa kyvyn manipuloida ja hallita.

Persoonallisuustestissä psykopaatin ja narsistin piirteitä ovat manipulaatio, hallinta, välineellistäminen, oman arvon korostaminen, laskelmointi, oman edun havittelu, syyllisyyden puute ja resonaation puute.

Tässä siis tuollainen näkemys, jota olen pohtinut. Oliko pettäjä narsisti vai oliko kakkonen narsisti, kumpi oli muna ja kumpi oli kana? Mitä olisi tapahtunut, jos he olisivat saaneet toisensa? Miksi kakkosen ohjailu sai aikaan niin voimakkaan pahoinvoinnin pettäjässä, että pettäjä oksensi perheensä päälle kaiken kakkosen manipulaation? Kaikki ohjeet ja opastukset, vaikutti olevan kakkonen voimakkaampi persoonana kuin pettäjän äiti, ei vaan aivan saman tasoinen. Voi ei, nyt palautuukin mieleeni kaikki suhteemme alkuajoista, pettäjä roikkui äidissään kuin hukkuva, aina oli juostava äidin pillin ja halujen mukaan ja sama toistui kakkosen kanssa. Uskomatonta kerrassaan.................

Jatkan pohdintaani.

• kortta kekoon kirjoitti:

Niin.. psykopaateilla ja naristeilla on hyvä kyky kognitiiviseen empatiaan, mutta ei affektiiviseen empatiaan. Mitä siis on affektiivinen ja kognitiivinen empatia? Affektiivisessa empatiassa on kyse resonaatiosta tunnetasolla. Kun näkee toisen kärsivän, kärsii itsekin. Sen sijaan kognitiivisessa empatiassa on kyse vain mielenlukemisen taidosta ja muiden tunnetilojen päättelystä, mikä antaa kyvyn manipuloida ja hallita.

Persoonallisuustestissä psykopaatin ja narsistin piirteitä ovat manipulaatio, hallinta, välineellistäminen, oman arvon korostaminen, laskelmointi, oman edun havittelu, syyllisyyden puute ja resonaation puute.

Tässä siis tuollainen näkemys, jota olen pohtinut. Oliko pettäjä narsisti vai oliko kakkonen narsisti, kumpi oli muna ja kumpi oli kana? Mitä olisi tapahtunut, jos he olisivat saaneet toisensa? Miksi kakkosen ohjailu sai aikaan niin voimakkaan pahoinvoinnin pettäjässä, että pettäjä oksensi perheensä päälle kaiken kakkosen manipulaation? Kaikki ohjeet ja opastukset, vaikutti olevan kakkonen voimakkaampi persoonana kuin pettäjän äiti, ei vaan aivan saman tasoinen. Voi ei, nyt palautuukin mieleeni kaikki suhteemme alkuajoista, pettäjä roikkui äidissään kuin hukkuva, aina oli juostava äidin pillin ja halujen mukaan ja sama toistui kakkosen kanssa. Uskomatonta kerrassaan.................

Jatkan pohdintaani.

Hyvä että nykyajan hektisessä menossa joku vielä harrastaa pohdintaa!

Mainitsit kaksi tapaa, joilla me ihmiset opimme itseämme, toisiamme ja maailmaa, kognitiivisen ja affektiivisen.
        Nyt haluaisin että mietit vielä sitä kolmatta tapaa - konatiivisuutta.

Kapulakieltä inhoaville:

Kognitiivinen: havainnointia, tunnistamista, kuvittelemista, itsearviointia ja päättelyä

Affektiivinen: reagointia tunteilla, tuntemuksilla ja mielialoilla.

Konatiivinen: suuntautuneisuutta ja intohimoisuutta asian suhteen ja käsitys omasta kontrollointikyvystä

Nää kolme ei sulje pois toisiaan vaan yleensä joustava ihminen käyttää näitä kaikkia, ihan tiedostamattaan, oppiakseen, muuttuakseen ja pysyäkseen kartalla. Ihan tavallisissa arjen touhuissa ja tapaamisissa.

• yxex kirjoitti:

Hyvä että nykyajan hektisessä menossa joku vielä harrastaa pohdintaa!

Mainitsit kaksi tapaa, joilla me ihmiset opimme itseämme, toisiamme ja maailmaa, kognitiivisen ja affektiivisen.
        Nyt haluaisin että mietit vielä sitä kolmatta tapaa - konatiivisuutta.

Kapulakieltä inhoaville:

Kognitiivinen: havainnointia, tunnistamista, kuvittelemista, itsearviointia ja päättelyä

Affektiivinen: reagointia tunteilla, tuntemuksilla ja mielialoilla.

Konatiivinen: suuntautuneisuutta ja intohimoisuutta asian suhteen ja käsitys omasta kontrollointikyvystä

Nää kolme ei sulje pois toisiaan vaan yleensä joustava ihminen käyttää näitä kaikkia, ihan tiedostamattaan, oppiakseen, muuttuakseen ja pysyäkseen kartalla. Ihan tavallisissa arjen touhuissa ja tapaamisissa.

"Konatiivinen: suuntautuneisuutta ja intohimoisuutta asian suhteen ja käsitys omasta kontrollointikyvystä"

Awww...

taas tuli lisää sivistystä, uuden sanan muodossa, vaikka käytäntö lie tuttuakin, mutta huvittuneena olen pannut myös merkille, että joku reagoi miinusteluista päätellen hyvinkin affektiivisesti yhteenlaskutoimituksen kirjoituksiin...

• yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Konatiivinen: suuntautuneisuutta ja intohimoisuutta asian suhteen ja käsitys omasta kontrollointikyvystä"

Awww...

taas tuli lisää sivistystä, uuden sanan muodossa, vaikka käytäntö lie tuttuakin, mutta huvittuneena olen pannut myös merkille, että joku reagoi miinusteluista päätellen hyvinkin affektiivisesti yhteenlaskutoimituksen kirjoituksiin...

Juuri näin, ystävä-hyvä.
        Tää on tunnepalsta, ja reaktiot sen mukaisesti. Tuntemattomia vihataan, kadehditaan, epäillään..
        Kirjoittajan arvo pyritään mielummin mitätöimään kuin tunnustamaan. Tunteita, tuntemuksia ja mielialoja totta tosiaan.

Tulee jälleen mieleen Temppuilija.n ilkikuriset sanat; "tää on narsistien tarjoama ilmainen sielunhoito-palsta uhreille" Hoh :D

Vaan moniko 'uhri' täällä kiittää ajatuksista(?)

No, minä, uhri ja narsisti (ja paljon muuta) samassa paketissa aloitan; *kiitos*

(:

• yxex kirjoitti:

Juuri näin, ystävä-hyvä.
        Tää on tunnepalsta, ja reaktiot sen mukaisesti. Tuntemattomia vihataan, kadehditaan, epäillään..
        Kirjoittajan arvo pyritään mielummin mitätöimään kuin tunnustamaan. Tunteita, tuntemuksia ja mielialoja totta tosiaan.

Tulee jälleen mieleen Temppuilija.n ilkikuriset sanat; "tää on narsistien tarjoama ilmainen sielunhoito-palsta uhreille" Hoh :D

Vaan moniko 'uhri' täällä kiittää ajatuksista(?)

No, minä, uhri ja narsisti (ja paljon muuta) samassa paketissa aloitan; *kiitos*

(:

"Tunteita, tuntemuksia ja mielialoja totta tosiaan."

Ihan en osaa ajatella, minkälaiset fibat sitten sen miinustelija klikatessaan alapeukkua ihan periaatteessa jonkun nimimerkin kirjoituksien kohdalla saa...

Jotenkin tuntuu hassulta ajatella, että ainakaan ihan aikuinen sitte koneellaan naureskelisi tyyliin häh häh hää siitäs sait alapeukkua yhteenlaskutoimitus...

Kun olen pannut merkille, että miikkoja satelee suht neutraaleistakin kommentoinneistani...

Noh, tää on tämmöstä, voihan mä kuvitella noista miikoista päätellen olevani hyvin merkittävä kirjoittaja täällä...

Miten se menikään narsistille käy yhtä hyvin negatiivinen huomiokin...

"Tunteita, tuntemuksia ja mielialoja totta tosiaan."

Ihan en osaa ajatella, minkälaiset fibat sitten sen miinustelija klikatessaan alapeukkua ihan periaatteessa jonkun nimimerkin kirjoituksien kohdalla saa...

Jotenkin tuntuu hassulta ajatella, että ainakaan ihan aikuinen sitte koneellaan naureskelisi tyyliin häh häh hää siitäs sait alapeukkua yhteenlaskutoimitus...

Kun olen pannut merkille, että miikkoja satelee suht neutraaleistakin kommentoinneistani...

Noh, tää on tämmöstä, voihan mä kuvitella noista miikoista päätellen olevani hyvin merkittävä kirjoittaja täällä...

Miten se menikään narsistille käy yhtä hyvin negatiivinen huomiokin...

Olet sinä merkittävä!
        Joo, mun kohdalla kans joku näkee punaista kun näkee sininutun. Ei tarvii ku sanoa päivää niin jo ilmestyy alapeukku. ;D
        Toisaalta en kärsi näin oudosta kritiikinilmaisuista. Jokuhan tekee sitä omaan tarpeeseensa.
        Olemalla alapeukutuksen kohteita todellisuudessa autamme jotakuta tiukkapipoa, huhheijaa ;)

Henkilöitynyttä vihaa jonka kohde on tuntematon..hmm..weird.

Ja kuten tiedämme, vihan kantaja on vastuussa omasta vihastaan.

• yxex kirjoitti:

Olet sinä merkittävä!
        Joo, mun kohdalla kans joku näkee punaista kun näkee sininutun. Ei tarvii ku sanoa päivää niin jo ilmestyy alapeukku. ;D
        Toisaalta en kärsi näin oudosta kritiikinilmaisuista. Jokuhan tekee sitä omaan tarpeeseensa.
        Olemalla alapeukutuksen kohteita todellisuudessa autamme jotakuta tiukkapipoa, huhheijaa ;)

"Toisaalta en kärsi näin oudosta kritiikinilmaisuista."

Noh, en minäkään siitä kärsi, oikeasti se ny nykyään huvittaa minua juurkin tuosta mainitsemastani syystä, että jotenkin ny sitte vissiin minun kirjoittaja persoonani on jollekkin tuntemattomalle jollain tavalla merkittävä...

Mutta periaatteessa pidän tuota peukutus systeemiä ihan turhanakin...tykkäämisensä, ei tykkäämisensä voi ilmaista sitten aiheeseen kantaa ottamalla...

• yxex kirjoitti:

Olet sinä merkittävä!

Olette näköjään jo auttaneetkin joitakuta, symboleista päätellen.

Narsistisia symboleja joilla ei ole mitään arvoa. Mikä sen tyydytyksen arvo itsekellekin liekään. Peukutussysteemissä olisi hitusen enempi järkeä, jos symboliikka pitäisi myös perustella. Tietysti se edellyttäisi hieman enemmän ajattelua ja sanojen opettelemisen käyttöä, joka on kirjoittamisen lähtökohta. Tätä keskustelupalstojen tarkoitusta ei vain kaikki ole oivaltaneet. Joillekin tarkoitus on pyrkiä karkoittaa ne viimeisetkin keskusteluja ylläpitävät henkilöt.

Miten narsistinen tai riippuva poikkeaa toisistaan tässä näkökulmassa, niin olettaisin että hyötyarvo sanelee, kuinka kumpikin toimisi.

• druidikka
        kortta kekoon kirjoitti:

Jatkan pohdintaani.

En mielelläni millään palstalla puutu ihmisten kirjoituksiin, koska jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Enkä myöskään halua loukata ketään, ensinnäkin se on normaalejen käytöstapojen vastaista, eikä se ole millään määrittelyllä oikein. Mutta tähän minun on todettava, että ei kannata yhdistellä sanayhdistelmiä, joita ei ole olemassa. Tietysti se saattaa näyttää kovin hienolta, ja sen eräs tarkoitus on varmasti osoittaa muille älykkyyttä ja että kognista kapasiteettiä löytyy. Mutta nuo määritteet ovat vääriä, ne ovat ns. pseudosanastoa. Jos ei oikeasti hallitse määritelmiä, niin kannattaa käyttää ihan vain normaalia suomenkieltä, koska se on aivan yhtä arvokasta. Mutta tietyllä alalla työskentelevänä, nuo vain niin kertakaikkiaan iskivät silmään, että ei voinut olla kommentoimatta. Pahoittelen, ja pyydän anteeksi nimim.Kortta Kekoon, mutta näin se on.

• hullut

Miten tälläsesta läheisriippuvaisesta pääsee eroon kun liitto loppuu...Kun mikään ei auta

• "Miten tälläsesta läheisriippuvaisesta pääsee eroon kun liitto loppuu...Kun mikään ei auta "

Niin tarkentaisitko hieman, mitä tarkoitat tuolla, kun mikään ei auta...millaisia keinoja eroon pääsemiseksi olet käyttäytynyt ?

• Ja mikä liitto?

" kun liitto loppuu..."

Ja mikä liitto? Miksi se loppuu, jos se on avioliitto tai vastaava, mihin on sitouduttu?

"Miten tälläsesta läheisriippuvaisesta pääsee eroon kun liitto loppuu...Kun mikään ei auta "

Niin tarkentaisitko hieman, mitä tarkoitat tuolla, kun mikään ei auta...millaisia keinoja eroon pääsemiseksi olet käyttäytynyt ?

"Kun mikään ei auta "

Niin vielä tekee mieli lisätä liittyen tuohon sinun, kun mikään ei auta...

Että jos on joskus vaikea mieltää, kumpiko on tarinan konna narsisti tarinoissa niin yhtä vaikea on joskus mieltää kuka tarinassa on se läheisriippuvainen...

Tässä minnesota sivuilta lyhyt läheisriippuvuuden määritelmä

LÄHEISRIIPPUVUUS

"Läheisriippuvuudesta kärsivä on sellainen henkilö, joka on antanut toisen henkilön käytöksen vaikuttaa itseensä ja joka yrittää pakonomaisesti hallita toisen ihmisen käyttäytymistä. Läheisriippuvainen ihminen murehtii itsensä sairaaksi toisten puolesta. Hän yrittää auttaa tavalla, josta ei ole hyötyä kenellekään. Hän pyrkii olemaan loukkaamatta toista ja loukkaa samalla itseään. Hän koettaa saada toiset näkemään asiat omalla tavallaan. Hän on uskonut valheisiin ja kokenut jatkuvasti pettymyksiä. Hän pelkää luottaa omiin tunteisiinsa. Hän on vihainen ja katkera. Hänellä on tunne, ettei koskaan pysty ja jaksa tehdä tarpeeksi ja samalla laiminlyö itseään."

http://www.minnesota-hoito.fi/riippuvuudet/laheisriippuvuus

Jonka pohjalta voit miettiä tilannettasi kokonaisuutena kummankin osalta...

• hullut
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Miten tälläsesta läheisriippuvaisesta pääsee eroon kun liitto loppuu...Kun mikään ei auta "

Olen puhunut puolisolleni kun tämä meidän liitto ei vaan toimi. Ja hän itsepintaisesti vaan ei suostu lähtemään pois eikä etsi itselleen asuntoa. Asunto on siis minun joten en itse muuta pois tästä. Onko minun vaan heitettävä hänet taivasalle yön selkään....

• hullut kirjoitti:

Olen puhunut puolisolleni kun tämä meidän liitto ei vaan toimi. Ja hän itsepintaisesti vaan ei suostu lähtemään pois eikä etsi itselleen asuntoa. Asunto on siis minun joten en itse muuta pois tästä. Onko minun vaan heitettävä hänet taivasalle yön selkään....

"Asunto on siis minun joten en itse muuta pois tästä."

Niin pikkusen niukasti annat tietoa, oletan että olitte naimisissa kun puhut liitosta, joten kaiketi asunto on puoliksi kummankin jos ei teillä ollut avioehtoa...että jommankumman sitte pitäisi ns. maksaa toinen ulos...

Jos ny oikein käsitin haluatte molemmat siinä asua...en tiedä kysäisepppä lakimiehen neuvoa, miten menetellä jos ja kun avioero ja ositus on tehty, olet maksanut/haluat maksaa puolisosi ulos asunnosta...

Vai onko kaikki vasta pelkän puheen tasolla, ilman että mitään konkreettista (avioero, ositus) on tapahtunutkaan...

Tiedän kyllä tapauksia, missä asutaan yhdessä syystä ettei omaisuutta kyetä/haluta jakaa, kumpikaan ei ole valmis maksamaan sitä puolta toiselle, mikä toki on ymmärrettävää kun silloin joutuu yleensä tekemään velkaa...

Että tavallaan kyse on enemmänkin rahasta kuin läheisriippuvaisuudesta(hyväksynnän/rakkauden kerjäämisestä) sinällään...

Toki jos jaettavaa omaisuutta ei juurikaan ole ja asuntokin on vuokra asunto, sen toisen saa helpommin ulos, ilmoitus isännöitsijälle ja lukkojen vaihtaminen...toki omaan asuuntoonkin voi lukot vaihtaa, mutta ensin pitäis olla se ositus tehtynä, toisen osuus maksettuna...

En usko, että puolisosi ns. kadulle joutuu jos hän on ns. normaali aikuinen työssäkäyvä ihminen...

Niin pikkusen niukasti annat tietoa, oletan että olitte naimisissa kun puhut liitosta, joten kaiketi asunto on puoliksi kummankin jos ei teillä ollut avioehtoa...että jommankumman sitte pitäisi ns. maksaa toinen ulos...

Jos ny oikein käsitin haluatte molemmat siinä asua...en tiedä kysäisepppä lakimiehen neuvoa, miten menetellä jos ja kun avioero ja ositus on tehty, olet maksanut/haluat maksaa puolisosi ulos asunnosta...

Vai onko kaikki vasta pelkän puheen tasolla, ilman että mitään konkreettista (avioero, ositus) on tapahtunutkaan...

Tiedän kyllä tapauksia, missä asutaan yhdessä syystä ettei omaisuutta kyetä/haluta jakaa, kumpikaan ei ole valmis maksamaan sitä puolta toiselle, mikä toki on ymmärrettävää kun silloin joutuu yleensä tekemään velkaa...

Että tavallaan kyse on enemmänkin rahasta kuin läheisriippuvaisuudesta(hyväksynnän/rakkauden kerjäämisestä) sinällään...

Toki jos jaettavaa omaisuutta ei juurikaan ole ja asuntokin on vuokra asunto, sen toisen saa helpommin ulos, ilmoitus isännöitsijälle ja lukkojen vaihtaminen...toki omaan asuuntoonkin voi lukot vaihtaa, mutta ensin pitäis olla se ositus tehtynä, toisen osuus maksettuna...

En usko, että puolisosi ns. kadulle joutuu jos hän on ns. normaali aikuinen työssäkäyvä ihminen...

Tällaista tekstiä löysin myös aiheeseen/ongelmaasi liittyen...

"Avioerohakemuksen yhteydessä voidaan käräjäoikeuden ratkaistavaksi liitännäisasiana
        saattaa yhteiselämän lopettaminen ja se, kumpi puolisoista saa jäädä asumaan per-
        heen kotiin, tilanteessa, jossa toinen puoliso ei suostu muuttamaan pois.
        * Avioerohakemuksen vireillä olo käräjäoikeudessa ei ole välttämätön edellytys yhteis-
        elämän lopettamista koskevan asian saamiseksi käräjäoikeuden käsiteltäväksi, sillä
        yhteiselämän lopettamista koskeva hakemus ja siihen annettu ratkaisu ei johda avio-
        eroon.
        * Hakemuksen voivat tehdä myös avopuolisot.

Oikeudenkäynnin jälkeen käräjäoikeus voi
        päätöksessään määrätä;
        * että se puolisoista kumpi on enemmän
        asunnon tarpeessa saa jäädä asumaan yh-
        teiseen kotiin,
        * velvoittaa toisen puolison muuttamaan
        pois yhteisestä kodista, jolloin puoliso va-
        pautuu asumiskustannusten maksamisesta."

Että otappa yhteyttä johonkin lakimieheen josko se siitä lähtis purkautumaan...

• hullut

Avoliitossa ollaan joten asunto on minun , soitin jo lakimiehelle enkä joudu maksamaan mitään mutta kun tuo akka ei lähde pois. Käy kyllä työssä tilanne on jatkunut jo vajaan vuoden. ei lähde ei vaikka on puhuttu ja olen sanonut että meidän liitto ei jatku enää... Kun tuo ei etsi omaa asuntoa

• Hänellä ei ole
        hullut kirjoitti:

Avoliitossa ollaan joten asunto on minun , soitin jo lakimiehelle enkä joudu maksamaan mitään mutta kun tuo akka ei lähde pois. Käy kyllä työssä tilanne on jatkunut jo vajaan vuoden. ei lähde ei vaikka on puhuttu ja olen sanonut että meidän liitto ei jatku enää... Kun tuo ei etsi omaa asuntoa

Hänellä ei ole edes vuokrasopimusta turvanaan. Voit määrätä hänet poistumaan käsittääkseni koska tahansa, vaikka huomenna, jos et kuitenkaan ihan yönselkään tahdo ajaa.

Poliisit saat apuusi, että sinulle vieras henkilö majailee luonasi.

Sinulla ei ilmeisesti ole oikein sisua kuitenkaan luopua hänestä? Kyllä ihmisestä eroon pääsee jos todella haluaa. Sinä et ilmeisesti halua. Olen varma, ettet halua, kuten hänkin.

• hullut kirjoitti:

"Käy kyllä työssä tilanne on jatkunut jo vajaan vuoden. ei lähde ei vaikka on puhuttu ja olen sanonut että meidän liitto ei jatku enää... Kun tuo ei etsi omaa asuntoa"

No seuraava vaihtoehto lienee sitten edelleen ottaa yhteyttä lakimieheen ja hankkia käräoikeudesta akallesi häätö...

googlettamalla löydät keskustelua aiheesta...tässä yksi löytämäni linkki ja muutenkin kannattaa noita lakijuttuihin tutustua...

http://www.laki24.fi/keskustelu.php?id=36515

Minä ny tässä vaan otan kantaa esille ottamaasi asumisongelmaan, en muuhun tilanteeteesi/suhteesenne kun en siitä mitään tiedä, mutta tosiaan keinoja on...ja olen kuullut tuota käytetynkin...

• Oletko varma,

"Käy kyllä työssä tilanne on jatkunut jo vajaan vuoden. ei lähde ei vaikka on puhuttu ja olen sanonut että meidän liitto ei jatku enää... Kun tuo ei etsi omaa asuntoa"

No seuraava vaihtoehto lienee sitten edelleen ottaa yhteyttä lakimieheen ja hankkia käräoikeudesta akallesi häätö...

googlettamalla löydät keskustelua aiheesta...tässä yksi löytämäni linkki ja muutenkin kannattaa noita lakijuttuihin tutustua...

http://www.laki24.fi/keskustelu.php?id=36515

Minä ny tässä vaan otan kantaa esille ottamaasi asumisongelmaan, en muuhun tilanteeteesi/suhteesenne kun en siitä mitään tiedä, mutta tosiaan keinoja on...ja olen kuullut tuota käytetynkin...

"No seuraava vaihtoehto lienee sitten edelleen ottaa yhteyttä lakimieheen ja hankkia käräoikeudesta akallesi häätö..."

Oletko varma, että käräjäoikeus tulee häädöllä väliin, jos vieras ihminen miehen omassa asunnossa ei ole siellä edes vuokrasopimuksella? Eli käytännössä ihminen ilman vuokrasopimusta vieraassa asunnossa on kuin kuka tahansa vieras. Mielestäni on verrattavissa tilanteeseen, että vieras viipyy liian pitkään.

Eli jos ihminen ei suostu lähtemään, voi avuksi soittaa suoraan poliisin.

Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, tyyppi ei halua naisen lähtevänkään, vaan haluaa ainoastaan loistaa kovana karjuna, joka ei ämmästä välitä, mutta ämmä se vain roikkuu jne. plaa plaa. Samassa vierittää vielä vastuun koko jutusta naiselle ja tekee asiasta liki julkista retostelemalla sitä netissäkin, vaikkei nimiä mainitsekaan. Makustaminen on makustamista nimettömänäkin.

• Oletko varma, kirjoitti:

"No seuraava vaihtoehto lienee sitten edelleen ottaa yhteyttä lakimieheen ja hankkia käräoikeudesta akallesi häätö..."

Oletko varma, että käräjäoikeus tulee häädöllä väliin, jos vieras ihminen miehen omassa asunnossa ei ole siellä edes vuokrasopimuksella? Eli käytännössä ihminen ilman vuokrasopimusta vieraassa asunnossa on kuin kuka tahansa vieras. Mielestäni on verrattavissa tilanteeseen, että vieras viipyy liian pitkään.

Eli jos ihminen ei suostu lähtemään, voi avuksi soittaa suoraan poliisin.

Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, tyyppi ei halua naisen lähtevänkään, vaan haluaa ainoastaan loistaa kovana karjuna, joka ei ämmästä välitä, mutta ämmä se vain roikkuu jne. plaa plaa. Samassa vierittää vielä vastuun koko jutusta naiselle ja tekee asiasta liki julkista retostelemalla sitä netissäkin, vaikkei nimiä mainitsekaan. Makustaminen on makustamista nimettömänäkin.

"Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, tyyppi ei halua naisen lähtevänkään, vaan haluaa ainoastaan loistaa kovana karjuna, joka ei ämmästä välitä, mutta ämmä se vain roikkuu jne. plaa plaa"

Niin voihan se noinkin olla, kuin myös odotteita sen suuntaan, että läheisriippuvaista akkaa alettaisiin solvamaan täällä...

Kuhan ny yritin kertoa mitä vaihtoehtoja on olemassa jos kerran oikeasti haluaa akan pois asunnostaan...eikä vain puhua siittä...

Mutta olet oikeassa poliisi taitaa olla hyvä vaihtoehto jossei kerran toinen suostu vapaa ehtoisesti lähtemään...sitten vain lukot vaihtoon ja lähestymiskielto jos siltä tuntuu...

Noh, rajuja konsteja kyllä ja helposti sitte "ihmiset oikeasti saa tietää"...nyt ei taida tilanteesta tietää muut kuin lukijat keskustelupalstalla...

"Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, tyyppi ei halua naisen lähtevänkään, vaan haluaa ainoastaan loistaa kovana karjuna, joka ei ämmästä välitä, mutta ämmä se vain roikkuu jne. plaa plaa"

Niin voihan se noinkin olla, kuin myös odotteita sen suuntaan, että läheisriippuvaista akkaa alettaisiin solvamaan täällä...

Kuhan ny yritin kertoa mitä vaihtoehtoja on olemassa jos kerran oikeasti haluaa akan pois asunnostaan...eikä vain puhua siittä...

Mutta olet oikeassa poliisi taitaa olla hyvä vaihtoehto jossei kerran toinen suostu vapaa ehtoisesti lähtemään...sitten vain lukot vaihtoon ja lähestymiskielto jos siltä tuntuu...

Noh, rajuja konsteja kyllä ja helposti sitte "ihmiset oikeasti saa tietää"...nyt ei taida tilanteesta tietää muut kuin lukijat keskustelupalstalla...

"Noh, rajuja konsteja kyllä ja helposti sitte "ihmiset oikeasti saa tietää"

Niin vielä tuli tästä mieleen sellainen ajatus, että kummanko tehtävänä on konkreettisesti hoitaa eroon liittyvät ikävät asiat/toimenpiteet...

hänenkö joka haluaa eroa, vaiko hänenkö joka ei halua erota...

Itseeni/omaan avioerooni liittyen, muistan kyllä toivoneeni että asiat hoituisivat ikäänkuin itsekseen ettei minun olisi tarvinnut itse tehdä mitään konkreettista asioiden eteen ja kyllä minä mustimpina hetkinäni toivoin, että puolisoni haluaisi erota, löytäisi joko uuden kumppanin tai jopa kuolisi...

Noh, onneksi kuitenkin jotenkin tajusin, että itse voin vaikuttaa asioihin omilla valinnoillani ja jostain löysin voimaa tehdäkkin asioille jotain ja samalla jouduin kantamaan vastuun omista valinnoistani...

Ihan kaikki ihmiset eivät olleet minun puolellani siinäkään asiassa, että jouduin ottamaan vastaan myös kritiikkiä ja syyllistämistä ja jotkut ihmissuhteet katkesivat tyystin...

• Ei kannata erota,

"Noh, rajuja konsteja kyllä ja helposti sitte "ihmiset oikeasti saa tietää"

Niin vielä tuli tästä mieleen sellainen ajatus, että kummanko tehtävänä on konkreettisesti hoitaa eroon liittyvät ikävät asiat/toimenpiteet...

hänenkö joka haluaa eroa, vaiko hänenkö joka ei halua erota...

Itseeni/omaan avioerooni liittyen, muistan kyllä toivoneeni että asiat hoituisivat ikäänkuin itsekseen ettei minun olisi tarvinnut itse tehdä mitään konkreettista asioiden eteen ja kyllä minä mustimpina hetkinäni toivoin, että puolisoni haluaisi erota, löytäisi joko uuden kumppanin tai jopa kuolisi...

Noh, onneksi kuitenkin jotenkin tajusin, että itse voin vaikuttaa asioihin omilla valinnoillani ja jostain löysin voimaa tehdäkkin asioille jotain ja samalla jouduin kantamaan vastuun omista valinnoistani...

Ihan kaikki ihmiset eivät olleet minun puolellani siinäkään asiassa, että jouduin ottamaan vastaan myös kritiikkiä ja syyllistämistä ja jotkut ihmissuhteet katkesivat tyystin...

Ei kannata erota, jos ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Toinen on luultavasti huolehtinut niin paljon, että se toinen ei sitten edes selviytyisi yksin. Kannattaa odottaa niin kauan, että tavarat on nostanut joku toinen ulos... : ). Varmaan auttelijoita löytyy sitten kun istuu sateessa tavarapinonsa päällä...

Se on sitten eri asia, jos tässä tapauksessa asunnon omistaja haluaisi oikeasti erota, niin hän tekisi sen toisen elämän ihan tahtomattaankin jo sen verran vaikeaksi, että toisen olisi tartuttava tuumasta toimeen.

Itse olen aikoinani sanonut asuinkumppanille vain kerran "ulos". Olen luonteeltani sellainen, että yksinkertaisempikin mies ymmärsi, että nyt se on loppu. Käytännössä aikaa annoin tietysti sen verran, että oikeasti pystyi poistumaan hyvässä järjestyksessä, mutta parista viikosta silloin on kyse. Häthätää löytää kyllä katon pään päälle, kun on pakko. Ja jos ei olisi löytänyt, niin sehän ei enää minun ongelmani olisi ollut, koska en miehestä enää välittänyt. Ja hän tiesi sen. Ihan ensimmäisenä kerroin sen hänelle, en kenellekään muille.

• Ei kannata erota, kirjoitti:

Ei kannata erota, jos ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Toinen on luultavasti huolehtinut niin paljon, että se toinen ei sitten edes selviytyisi yksin. Kannattaa odottaa niin kauan, että tavarat on nostanut joku toinen ulos... : ). Varmaan auttelijoita löytyy sitten kun istuu sateessa tavarapinonsa päällä...

Se on sitten eri asia, jos tässä tapauksessa asunnon omistaja haluaisi oikeasti erota, niin hän tekisi sen toisen elämän ihan tahtomattaankin jo sen verran vaikeaksi, että toisen olisi tartuttava tuumasta toimeen.

Itse olen aikoinani sanonut asuinkumppanille vain kerran "ulos". Olen luonteeltani sellainen, että yksinkertaisempikin mies ymmärsi, että nyt se on loppu. Käytännössä aikaa annoin tietysti sen verran, että oikeasti pystyi poistumaan hyvässä järjestyksessä, mutta parista viikosta silloin on kyse. Häthätää löytää kyllä katon pään päälle, kun on pakko. Ja jos ei olisi löytänyt, niin sehän ei enää minun ongelmani olisi ollut, koska en miehestä enää välittänyt. Ja hän tiesi sen. Ihan ensimmäisenä kerroin sen hänelle, en kenellekään muille.

"Toinen on luultavasti huolehtinut niin paljon, että se toinen ei sitten edes selviytyisi yksin. "

Niin tai se toinen l u u l e e ettei se toinen selviydy yksin...ja voi ikäänkuin pitää itseään "hyviksenä", annan sen raukan asua tässä, ku ei se kykene hankkimaan edes asuntoa itselleen...vaikka minä niin k ä r s i n tästä tilanteesta...

Jotenkin vaan pisti silmään tuokin "yön selkään", kun käsittääkseni vuodessa on monta päivääkin...järjestää asioita ja uskoisin että kirjoittajan kumppani yösijan kyllä löytää, ehkä sukulainen, tuttava, ystävä, työkaveri voi tilapäisesti majoittaa jos ei asuntoa ihan heti saa...

Ja jos kerran yhdessä pystyy asumaan vielä vuosi eropäätöksen jälkeenkin niin aikas pieni vaiva on asunnon etsimisessä/muutossa auttaminenkin jos sen avulla pääsee toisesta eroon...

Noh, tää on tämmöstä tosiaan vaan tähän ongelmaan(asuminen) liittyvää, ko. henkilöistä ja heidän suhteestaan mitään sen kummemmin tietämättä...

mutta tuohon läheisriippuvaisuus teemaan liittyen, tämä voisi sopia tuohon kirjoittajaan itseensäkin..."Hän yrittää auttaa tavalla, josta ei ole hyötyä kenellekään. Hän pyrkii olemaan loukkaamatta toista ja loukkaa samalla itseään"

• Minäkin ajattelen,

"Toinen on luultavasti huolehtinut niin paljon, että se toinen ei sitten edes selviytyisi yksin. "

Niin tai se toinen l u u l e e ettei se toinen selviydy yksin...ja voi ikäänkuin pitää itseään "hyviksenä", annan sen raukan asua tässä, ku ei se kykene hankkimaan edes asuntoa itselleen...vaikka minä niin k ä r s i n tästä tilanteesta...

Jotenkin vaan pisti silmään tuokin "yön selkään", kun käsittääkseni vuodessa on monta päivääkin...järjestää asioita ja uskoisin että kirjoittajan kumppani yösijan kyllä löytää, ehkä sukulainen, tuttava, ystävä, työkaveri voi tilapäisesti majoittaa jos ei asuntoa ihan heti saa...

Ja jos kerran yhdessä pystyy asumaan vielä vuosi eropäätöksen jälkeenkin niin aikas pieni vaiva on asunnon etsimisessä/muutossa auttaminenkin jos sen avulla pääsee toisesta eroon...

Noh, tää on tämmöstä tosiaan vaan tähän ongelmaan(asuminen) liittyvää, ko. henkilöistä ja heidän suhteestaan mitään sen kummemmin tietämättä...

mutta tuohon läheisriippuvaisuus teemaan liittyen, tämä voisi sopia tuohon kirjoittajaan itseensäkin..."Hän yrittää auttaa tavalla, josta ei ole hyötyä kenellekään. Hän pyrkii olemaan loukkaamatta toista ja loukkaa samalla itseään"

Minäkin ajattelen, että se on hyvinkin kirjoittaja itse se läheisriippuvainen, joka roikkuu kuin takiainen... ; ). Keinot mitä mielikuvituksellisimpia.

• Pohdintani

Narsisiti ei näe itsessään mitään vikaa, syyttää toisia. Rakkaudeton lapsuus, en tarvitse ketää, suuruuden harhat.

Läheisriippuvainen ei näe toisissa mitään vikaa, syyttää itseään. Rakkaudeton lapsuus, minussa vika, ei vanhemmissa.

Molemmat siis selviytymiskeinoja rakkaudettomuudelle. Lapsella on tarve rakastaviin vanhempiin. Läheisriippuvainen kieltää rakkaudettomuuden ja syyttää itseään. Narsisti taas kieltää tarpeensa.

Siis tämä omaa pohdintaani, perustuen lukemaani ja kokemaani, ei kandee liian vakavasti ottaa, niin kuin ei ylensäkään mitään diagnooseja. Mielestäni kelpaavat, vaan ihmisuhteiden dynamiikan ja ihmisten käytöksen selittämiseen/ymmärtämiseen, jollain tasolla, mutta minkään tai kenenkään suhteen eivät selitä todellakaan kaikkea. Jokainen ihminen on yksilö ja jokainen parisuhde on ainutlaatuinen. Elämässä pärjää parhaiten, kun keskittyy oman itsensä tutkiskeluun, sekä kehittämiseen ja hyväksyy muut sellaisena, kuin he ovat.

• "Jokainen ihminen on yksilö ja jokainen parisuhde on ainutlaatuinen."

Hyvää pohdintaa sinulla, määrittelysikin yksinkertaistettuna suurin piirtein noin...

Kun tosiaan, ei ole olemassa mitään sen kummemmin narsistin kuin läheisriippuvaisenkaan prototyyppiä, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja vaikka jollakulla olisi joku diagnoosikin, niin ihminen on aina kuitenkin paljon muutakin kuin diagnoosinsa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1093
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      294
      525
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      521
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      464
    Aihe