Helsingin kaupunki uudistaa yleiskaavaansa. Samassa yhteydessä kun yleisöltä kysytään vinkkejä virkistysalueista, ollaan virkistyskäytössä jo olevia talvisäilytysalueita siirtämässä muuhun käyttöön.
Helsingin taika on sen monimuotoisuus, joten tasapäistämistä vastaan tulee pistää hanttiin. Millainen merikaupunki on tulevaisuuden Helsinki, jos talvisäilytys tapahtuu vain avaimet-käteen-periaatteella kaupallisien palvelujen kautta?
Osallistu oheiseen kyselyyn merkaten ainakin oma ja naapurisi talvisäilytysalue karttaan perusteluiden kera!
http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki pyytää vinkkejä tiiviimmän kaupungin rakentamiseen/a1383533459724.
Helsingin talvisäilytyspaikat vaarassa - voit vaikuttaa näin!
69
533
Vastaukset
- kuusamox
Miksi veneitä pitää säilytää Suomen arvokkaimmmalla tonttimaalla?
Toiminta on tyypillisesti sellaista, joka hoituu halvemmin ja paremmin ympäristössä, joka on tehty sitä varten jätehuoltoineen ja palveluineen.
Säilytys turvallisessa ja vartioidussa ympäristössäm luo työpaikkojakin.
Onhan meillä varaa siihen ja hyväosaisina velvolisuuskin.- Tasapää
Esimerkiksi Kuusamo voisi olla hyvä paikka, jossa helsinkiläiset veneilijät voisivat työllistää hyväosaisuudellaanko?
Minkä ihmeen takia haluaisin työllistää ketään harrastuksellani, harrastustenhan pitäisi olla vastapainoa työnteolle..?
...saati käyttää vapaa-aikaani savuten motareilla kohti viemäröityä venepaikkaa.
Näitä ja muita kysymyksiä voi pohdiskella. Taidanpa käyttää tilaisuuden klikkailuun ennenkun tyhmyys valtaa eteläisimmänkin Suomen. - Helsinkix
Kumma ajatus. Suurin osa Helsingin "arvokkaimmasta tonttimaasta" on sellaista, jolle ei nytkään saa rakentaa mitään. Suurin osa merenrannan puistoista on tyhjiä talvisin, siellä kun tuulee ja on kylmää.
Jos sattuu ylittämään putkiaivon mielikuvituksen, puistojen ja säilytysalueiden ei tarvitse olla kahta eri asiaa. Puisto/säilytysalue voi siis olla järjestetty niin, että siellä on tarvittavat palvelut. Voihan puistossa olla tenniskenttäkin.
Helsingin suunnitelmat keskittää veneilykulttuuri talveksi Kantvikiin on juuri ehdottamaasi turvallista ja (toivottavasti) vartioitua ympäristöä, sillä syrjäinen talvisäilytyspaikka on varkaiden paratiisi. On siis pakko maksaa lisää ja työllistää tai veneestä on vain muisto jäljellä. Luultavasti se kuuluu noiden konseptien lisä-lisähintaan, josta ei voi edes kieltäytyä.
"Meidän hyväosaisten" velvollisuus on pitää kaupunki elävänä kaikkine toimintoineen eikä se onnistu pelkästään kortteja vinguttamalla. - 14+5
Miksi veneenomistajalla välttämättä olisi tarve, varaa tai peräti velvollisuus omistaa auto? Nuo kauempana olevat talvisäilytyspaikat tekevät vaikeaksi homman autottomille veneilijöille. Ja todellakin tiedän heitä olevan, omastakin seurasta tunnen jopa kortittomia. En väitä mitään heidän osuudestaan kaikista veneilijöistä, mutta on heitä olemassa ja heidätkin on syytä ottaa huomioon.
- veneeellä kesäisin
Mitäs poijjaat kitisee. Helsinki kaavoittaa maitaan kuten lystää, Siihen ei onneton merellinen osasto voi yhtään mitään puhumattakaan joistain punanenäisistä veneseurojen nokkamiehistä. Veneiden säilytys muuttuu ja se on varma.
- merikaupunki
Veneiden olemassaolo ja veneharrastus veneenkunnostuksineen kuuluvat merelliseen kaupunkiimme ja elämänmuotoon myös talvella ja niiden pitääkin näkyä ympäristössä. Puistomaista tilaa ja avaruutta pitää olla ja talvella veneet sopivat hyvin sinne. Kaupunki on muuta kuin ihmisten pakkaamista mahdollisimman tiiviisti ja steriilisti. Kaupunki ihmisiä varten eikä painvastoin.
- Jugiboy
merikaupunki kirjoitti:
Veneiden olemassaolo ja veneharrastus veneenkunnostuksineen kuuluvat merelliseen kaupunkiimme ja elämänmuotoon myös talvella ja niiden pitääkin näkyä ympäristössä. Puistomaista tilaa ja avaruutta pitää olla ja talvella veneet sopivat hyvin sinne. Kaupunki on muuta kuin ihmisten pakkaamista mahdollisimman tiiviisti ja steriilisti. Kaupunki ihmisiä varten eikä painvastoin.
Juurikin näin. En ainakaan minä haluaisi asua tahi vierailla kaupungissa jossa on kaikki maa-alueet rakennettu täyteen taloja. Siirretään vaan kaikki veneet pois niin väitän että suurin häviäjä on kaupunki. Ja uskon että myös päättäjät tämän tajuavat.
- Kesät talvet
Jugiboy kirjoitti:
Juurikin näin. En ainakaan minä haluaisi asua tahi vierailla kaupungissa jossa on kaikki maa-alueet rakennettu täyteen taloja. Siirretään vaan kaikki veneet pois niin väitän että suurin häviäjä on kaupunki. Ja uskon että myös päättäjät tämän tajuavat.
Hyviä pointteja!
Sinne vaan ekan viestin linkkiin osottamaan missä merellisen Helsingin virkistysalueiden kuuluisi sijaita jatkossakin! - Rannan kundi
Luovuttajan puheita.
Kun kerran tilaisuus on annettu niin sehän käytetään.
Pistelin terveiset tuonne kartalle ja kitistähän ei voi ellei anna sanan kuulua!
- kuusamox
Varastointi ei ole järkevää alueilla, joita voidaan käyttää paremmin ja useamman kansalaisen hyväksi. Varastointi vie tilaa sekä kesällä että talvella.
Jos vene vie tilaa vaikkapa 30 m2, niin sen alla olevan tontin hinta on suuruusluokkaa 300.000 €.
Jos maksaa vähemmän, niin muut kuntalaiset tukevat veneen pitoa erotuksen verran. Tontti ei varsinaisesti kulu käytössä, joten arvolle voidaan laskea vuosikuluksi menetetyn koron verran eli 5-10%, joka tekee 15-30.000 €.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että 55.000 € palkkaa ansaitseva ei maksa mitään veroja. Jos maksaisi, niin verot olisvat 15000/vuosi, mutta veneen varastointipaikan arvo on puolestaan saman arvoinen etu.
Vastaavan kokoisen veneen säilyttäminen lämpimässä hallissa helsingin ulkopuolella on alle puolet paikan arvosta. Kokonaistaloudellisesti on siis järkevä säilyttää venettä muualla kuin Helsingin keskustassa.
Ymmärrän hyvin, ettei noin suuresta muiden maksamasta edusta haluta luopua.- neliöajattelusta
Puistomaisia ja avaria tiloja on joka tapauksessa ympäristössä oltava, eivät ihmiset ole varastotavaraa. Talvella niihin sopii myös veneet mainiosti.
Veneily ei ole vesillä olemista kuin puoliksi, vaikka junantuomat ideoijat niin luulisivat kun kokemukset on enon soutuveneestä sisäjärvellä. - >>>
neliöajattelusta kirjoitti:
Puistomaisia ja avaria tiloja on joka tapauksessa ympäristössä oltava, eivät ihmiset ole varastotavaraa. Talvella niihin sopii myös veneet mainiosti.
Veneily ei ole vesillä olemista kuin puoliksi, vaikka junantuomat ideoijat niin luulisivat kun kokemukset on enon soutuveneestä sisäjärvellä.Kaupungin pomojenkin mielestä veneet näyttävät kivalta kesällä rannassa tai vesillä. Merellinen matkailukaupunki jne.
Unohtuu täysin, että ne veneen pitää laittaa talteen talveksi. Kantvik on kaukana. Melkoinen rekkaralli tai Porkkalan kiertäminen syyskelillä. - stadissa
>>> kirjoitti:
Kaupungin pomojenkin mielestä veneet näyttävät kivalta kesällä rannassa tai vesillä. Merellinen matkailukaupunki jne.
Unohtuu täysin, että ne veneen pitää laittaa talteen talveksi. Kantvik on kaukana. Melkoinen rekkaralli tai Porkkalan kiertäminen syyskelillä.Aivan niin, ei veneilyn kuulu tulla varakkaiden harrastukseksi jotka ainoastaan veneilevät ja maksavat kun muut hoitavat veneen, tai tulla sellaiseksi että ajetaan jatkuvasti autolla toiselle paikkakunnalle huoltamaan venettään.
- olipa arvio
Missähän asut? Arvioit kai jonkinlaisen keskustan kerrostalotontin hinnan mukaan. Ja veneitä säilössä tai ei, keskustan rantoihin ei tle kerrostaloja. Itsekin asun Helsingissä, eikä edes arvoalueen omakotitontti maksa lähellekään noita hintoja, kymmenesosa on lähempänä totuutta.
- FF 27 Charlotta
olipa arvio kirjoitti:
Missähän asut? Arvioit kai jonkinlaisen keskustan kerrostalotontin hinnan mukaan. Ja veneitä säilössä tai ei, keskustan rantoihin ei tle kerrostaloja. Itsekin asun Helsingissä, eikä edes arvoalueen omakotitontti maksa lähellekään noita hintoja, kymmenesosa on lähempänä totuutta.
Kuusamoxin arvio edellyttää tonttitehokkuutta 3-4 ja että rakennusoikeusneliöstä maksettaisiin 3000 - 4000 e. Umpikorttelilla Etelä-Helsingissä voitaisiin ehkä päästä tuollaisiin lukuihin.
- Enterprenööri
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Kuusamoxin arvio edellyttää tonttitehokkuutta 3-4 ja että rakennusoikeusneliöstä maksettaisiin 3000 - 4000 e. Umpikorttelilla Etelä-Helsingissä voitaisiin ehkä päästä tuollaisiin lukuihin.
Noihin summiinhan mennään jo heittämällä mm Kehä III:n ulkopuolisella Vantaalla. Rakennuskiellon purku on vain päätös muiden joukossa, paalutustöitä tutkailemaan vaan.
- Peukaloperse
Eit ämä rumien talvisäilytysalueiden ongelma koske pelkästään Helsinkiä. Myös Suomen suurin pienvenesatama Espoon Suomenojalla halutaan häätää pois asutuksen tieltä. Helvatin hienoa asutusaluetta tulee tilalle Fortumin meluisan voimalaitoksen ja paska-altaan kupeeseen rännän viistäessä feissiin marras maaliskuun viimassa ja pimeydessä. Veneiden talvisäilytys jonkun talousrikollisen venehotellissa ryöstöhinnoin ja köyhien (=lue keskituloisten ja asuntovelallisten) talvisäilytysalue jonnekin muualle "sopivampaan" paikkaaan. Missähän tällainen sopivampi paikka on? Oliskohan se sopivampi Kirkkonummi tai Taalintehdas? Sinne vaan sitten kaikki työläiset veneitä skrabaamaan töiden jälkeen maalis kesäkuussa. Jee jee!
- Kaavari22
Uusimpien kaavoitustietojen mukaan veneseuroille vuokrattujen maiden mm Sarvastossa ja HMV Kulosaaressa ovat tulilinjalla, kaupunki päättää vuokrasopimukset ja tilalle tulee taloja/virkistysalueita. Ongelmina näemmä jätepäästöt ja tehoton maankäyttö.
Hii-o-hoi.
Kannattaa alkaa seuraamaan muita vaihtoehtoja. Lista on pitkä. - Esim.
Tännehän voisi kerätä vähän listaa nuijan alla olevista venepaikoista.
Sarvasto, HMV, NJK/Koivusaari, Kopu, Pajalahti (toivottavasti jatkuu), Merisatama (meni jo, muttei vielä kaavassa), Merisataman saaret, Kulosaaren seurat, Herttoniemen seurat, myöhemmin varmaan Puotila ja Vuosaari?- FF 27 Charlotta
En ainakaan KSV:n sivuilta löytänyt mitään suunnitelmia liittyen Sarvastoon. Mistä tieto on peräisin?
- Kaavari22
FF 27 Charlotta kirjoitti:
En ainakaan KSV:n sivuilta löytänyt mitään suunnitelmia liittyen Sarvastoon. Mistä tieto on peräisin?
Kaupungin sivuilta löytyy.
- Lars Lodman
Kaavari22 kirjoitti:
Kaupungin sivuilta löytyy.
Tuota Sarvaston telakan olemassaoloa olenkin jo ihmetellyt kauan, olen asunut koko ikäni Laajasalossa ja omakin veneeni oli Sarvastossa joskus talvehtimassa kunnes siirsin veneilyni kokonaisvaltaisesti Saaristomerelle.
Sarvasto aiheuttaa melko paljon tihutöitä ja vandalismia. Lisäksi myös läpi kulkeva tie on vähintäänkin kyseenalainen, varsinkin keväthulinoiden aikaan. Roskisten määrä on pienin, mitä koskaan olen nähnyt millään telakalla ja siitä johtuen paikka on melko sotkuinen. Parkkitilaa ei juuri ole. Positiivisena asiana pidän ns hyvää fiilistä ja ilmeisesti melko aktiivista ja touhukasta veneseuraa. Kesällä satama on mukava paikka. - tuomasveturi2
Lars Lodman kirjoitti:
Tuota Sarvaston telakan olemassaoloa olenkin jo ihmetellyt kauan, olen asunut koko ikäni Laajasalossa ja omakin veneeni oli Sarvastossa joskus talvehtimassa kunnes siirsin veneilyni kokonaisvaltaisesti Saaristomerelle.
Sarvasto aiheuttaa melko paljon tihutöitä ja vandalismia. Lisäksi myös läpi kulkeva tie on vähintäänkin kyseenalainen, varsinkin keväthulinoiden aikaan. Roskisten määrä on pienin, mitä koskaan olen nähnyt millään telakalla ja siitä johtuen paikka on melko sotkuinen. Parkkitilaa ei juuri ole. Positiivisena asiana pidän ns hyvää fiilistä ja ilmeisesti melko aktiivista ja touhukasta veneseuraa. Kesällä satama on mukava paikka.Satama näyttää jäävänkin, telakalle tulee lähtö.
- 6+9
Kaavari22 kirjoitti:
Kaupungin sivuilta löytyy.
Et viitteis tarkentaa?
- Poispois.
6+9 kirjoitti:
Et viitteis tarkentaa?
Oliskohan ollu viime- tai toissa lauantain hesari, jossa tämä oli melko selkeästi sanottu ja koko "master plan" esitelty. Varmaan löytyy netistäkin, kunhan hakee.
Mielestäni tappio ei ole kovin iso jos vaikka Sarvasto lähtisikin, turhan tiukkaan tungettu, melko askeettinen aluehan tuo on. Ei valoja, roskikset missä sattuu, vesiletkut hajalla ja sähköt toimii jos toimii. Joka kulkuväylä täynnä veneitä, jotta vielä juhannuksena voi vetää lipat siihen kivettyneeseen jäähän. - LukiLuki
Poispois. kirjoitti:
Oliskohan ollu viime- tai toissa lauantain hesari, jossa tämä oli melko selkeästi sanottu ja koko "master plan" esitelty. Varmaan löytyy netistäkin, kunhan hakee.
Mielestäni tappio ei ole kovin iso jos vaikka Sarvasto lähtisikin, turhan tiukkaan tungettu, melko askeettinen aluehan tuo on. Ei valoja, roskikset missä sattuu, vesiletkut hajalla ja sähköt toimii jos toimii. Joka kulkuväylä täynnä veneitä, jotta vielä juhannuksena voi vetää lipat siihen kivettyneeseen jäähän.Huomasitteko muuten noissa suunnitelmissa olleen lausunnon, jossa painotettiin ehdotuksen olevan ns "erittäin alustava", joka voi sitten tarkoittaa mitä vaan.
- Kesät talvet
tuomasveturi2 kirjoitti:
Satama näyttää jäävänkin, telakalle tulee lähtö.
Tässä ei ole mitään hurrattavaa.
Satamat jää kaikkialle Helsinkiin, nimenomaan talvisäilytyspaikat eli telakat aiotaan viedä pois, yksityistää ja tukehduttaa koko veneilykulttuuri.
Kuulostaako liioittelulta? Käykää missä tahansa muussa maassa ihmettelemässä voiko työttömät ja eläkeläiset (ei Fortumin eläkeläiset vaan tavalliset veronmaksajat) omistaa ja ylläpitää veneilyharrastusta? Syynä lajin suureen suosioon suomalaisessa kulttuurissa on kaupunkien omistamat laiturit ja säilytysalueet, virkistysalueet.
Mikäli koko laji menee yksityisten palveluita rahoittamaan, tulee koko suomalainen veneily muuttumaan selvästi. - Helsinkix
Poispois. kirjoitti:
Oliskohan ollu viime- tai toissa lauantain hesari, jossa tämä oli melko selkeästi sanottu ja koko "master plan" esitelty. Varmaan löytyy netistäkin, kunhan hakee.
Mielestäni tappio ei ole kovin iso jos vaikka Sarvasto lähtisikin, turhan tiukkaan tungettu, melko askeettinen aluehan tuo on. Ei valoja, roskikset missä sattuu, vesiletkut hajalla ja sähköt toimii jos toimii. Joka kulkuväylä täynnä veneitä, jotta vielä juhannuksena voi vetää lipat siihen kivettyneeseen jäähän.Minusta noista olevista alueista pitää pitää kynsin hampain kiinni, ehdottomasti!
Jos alueen laatu on huono, sitä voi korottaa. Mikäli vaihtoehto on joku aa-luokan huippumesta esim. Kirkkonummella, se ei palvele Helsingin käyttäjiä, korkeintaan espoolaisia.
Merkkailkaa Sarvasto vaan säästettävien joukkoon, lähtökohtaisesti Helsingin säilytystilanne taitaa olla nyt 4 laituripaikka suhteessa 1 talvisäilytyspaikka eli virkistysalueilla on selvää parantamisen varaa tässä suhteessa! - pekkapuupää2
Kesät talvet kirjoitti:
Tässä ei ole mitään hurrattavaa.
Satamat jää kaikkialle Helsinkiin, nimenomaan talvisäilytyspaikat eli telakat aiotaan viedä pois, yksityistää ja tukehduttaa koko veneilykulttuuri.
Kuulostaako liioittelulta? Käykää missä tahansa muussa maassa ihmettelemässä voiko työttömät ja eläkeläiset (ei Fortumin eläkeläiset vaan tavalliset veronmaksajat) omistaa ja ylläpitää veneilyharrastusta? Syynä lajin suureen suosioon suomalaisessa kulttuurissa on kaupunkien omistamat laiturit ja säilytysalueet, virkistysalueet.
Mikäli koko laji menee yksityisten palveluita rahoittamaan, tulee koko suomalainen veneily muuttumaan selvästi.Tekisi mieli väittää että siinä menee moni yrityskin nurin. Täällä on vaan niin pirun vähän rahakkaita.
- 4+10
pekkapuupää2 kirjoitti:
Tekisi mieli väittää että siinä menee moni yrityskin nurin. Täällä on vaan niin pirun vähän rahakkaita.
Jokin tuossa logiikassa nyt ontuu. Millä rahalla ne yritykset sitten nyt pysyisivät pystyssä?
Veneilyalan yrityksiä on itse asiassa aika vähän. - Rannan kundi
4+10 kirjoitti:
Jokin tuossa logiikassa nyt ontuu. Millä rahalla ne yritykset sitten nyt pysyisivät pystyssä?
Veneilyalan yrityksiä on itse asiassa aika vähän.Käyppä joskus Sarvastossa. Vieressä makaa talvet satoja maksavia asiakkaita. Jos maksavat asiakkaat häviää, häviää kyllä yrityksetkin. Ja kaikki, jotka yritysten verotuloilla jotain yhteiskunnan suunnalta saavat.
Sarvasto ja Suomenojahan on malliesimerkkeinä siitä miten homma pitäis hoitaa 70-luvun viisaudella; isot keskitetyt kentät, joiden ääressä on kaikki tarvittavat palvelut. Kesällä toimivat parkkikenttinä reissumiehille ettei tuu liikaa tyhjäkäyntiä.
Vaan tätä nykyä tiedetään, ettei insinööri pysty handlaamaan kaikkia keskittämisestä kasautuvia ongelmia; autoliikennettä, sotkua ja samanaikaisia nostoja ja laskuja. Olis viisaampi päinvastoin pienentää alueita niin, ettei ne jäis kesällä tyhjiksi kentiksi vaan muuhun käyttöön. Paikat niin lähelle ihmisten ilmoja, että muutin putiikit löytyy.
Mutta kun suurin osa viisaudesta piilee putkiaivojen päässä, niin toistaiseksi pitäis ainakin noiden isojen alueiden kuten Sarvaston, Suomenoja ja Puotilan antaa olla kukkia eikä päinvastoin.
- kuusamox
Uumoilin, että kalikka kalahtaa pahasti, mutta eihän veneen telakoiminen Helsingin keskustassa ole mitenkään järkevää.
Käyttämäni arvio maapohjan arvosta ei ole oma, sen on tehnyt asiaa tutkineet ja tilastoineet ihmiset.
Telakka-alueelle ei ole kesällä mitään järkevää käyttöä koska rannassa oleva avoin tila ilman istutuksia tai rakennelmia on yksinkertaisesti tuulinen ja kolkko. Jokavuotinen rekkaralli veneiden kuljetuksineen ja pukkien laittoineen tekee hyödyttömäksi yritykset saada maasta viihtyisän näköistä.
Taloudellisesti ajatellen homma on täysin mieletöntä. Ainoa, millä sen saa yksilön kannalta mielekkääksi on se, että ei maksa käypää hintaa maan vuokrasta. Tässä tietenkin edun saaja kuvittelee sen olevan pelkästään oikeus ja kohtuus, mutta muille se on tietenkin rasite.
Miksi veneen telakoijat eivät ole valmiita maksamaan käypää hintaa?
Miksi Kulosaarelaisen lapsiperheen pitää maksaa toisten veneiden pitämisestä Kaivopuistoissa?- Helsinkix
Argumenttisi ovat täysin typeriä. Seuraavassa miksi:
- Veneharrastus Helsingin keskustassa on nimenomaan järkevää. Autoton veneilijä on parempi kuin autollinen, lyhyet etäisyydet harrastusmahdollisuuksiin nykypäivää.
- Telakka-alueen käyttö esim. puistona on ollut pitkään onnistuneesti toteutetti konsepti. Mikäli kaltaisesi tahtotila ei asiaa olisi muuttanut, voisi mm. "Meripuistossa" edelleen säilyttää veneitä talvella, jolloin puistolla ei ole muuta käyttöä. Puisto ei joka tapauksessa ole rakennusmaata, joten se Kulosaaren perhe maksaa tyhjästä talvisesta puistosta sen sijaan, että joku onnellinen keskustan veneenomistaja maksaisi omasta säilytyspaikastaan kaupungin määrittelemää vuokraa. Vuokrahan voisi olla suurempikin, jos se siitä on kiinni kunhan paikka säilyy ennallaan. - mieti!
Maapohjan arvo oli jonkun tarkoitushakuisesti laskema ja sinä nielaisit sen pureksimatta. Jonkinlainen oma ajattelu parantaisi tämänkin keskustelun tasoa oleellisesti.
- 5+9
Helsinkix kirjoitti:
Argumenttisi ovat täysin typeriä. Seuraavassa miksi:
- Veneharrastus Helsingin keskustassa on nimenomaan järkevää. Autoton veneilijä on parempi kuin autollinen, lyhyet etäisyydet harrastusmahdollisuuksiin nykypäivää.
- Telakka-alueen käyttö esim. puistona on ollut pitkään onnistuneesti toteutetti konsepti. Mikäli kaltaisesi tahtotila ei asiaa olisi muuttanut, voisi mm. "Meripuistossa" edelleen säilyttää veneitä talvella, jolloin puistolla ei ole muuta käyttöä. Puisto ei joka tapauksessa ole rakennusmaata, joten se Kulosaaren perhe maksaa tyhjästä talvisesta puistosta sen sijaan, että joku onnellinen keskustan veneenomistaja maksaisi omasta säilytyspaikastaan kaupungin määrittelemää vuokraa. Vuokrahan voisi olla suurempikin, jos se siitä on kiinni kunhan paikka säilyy ennallaan.Autoton veneilijä my ass - Ei meinaa iso farmari riittää kun lähdetään lasten kanssa viikoksi merelle. Ruokaa ja roinaa on niin ettei meinaa autoon mahtua.
- 16*2
5+9 kirjoitti:
Autoton veneilijä my ass - Ei meinaa iso farmari riittää kun lähdetään lasten kanssa viikoksi merelle. Ruokaa ja roinaa on niin ettei meinaa autoon mahtua.
Silti osa porukkaa hoitaa sen ilman autoa. Ja toiseksi: vain osassa venekunnista on lapsia messissä.
Vaikka mitä kuvittelet, niin kaikilla veneilijöillä ei ole autoa. Itse asiassa minäkin olin pari vuotta sellainen autoton veneilijä. Toki auto tekee homman helpommaksi, mutta ei se välttämätön ole. Eikä siitä saa tehdä pakollista.
Tuo "Malmin lentokenttä veneiden talvisäilytysalueeksi" oli itse asiassa aika loistava ehdotus :) - 13+10
16*2 kirjoitti:
Silti osa porukkaa hoitaa sen ilman autoa. Ja toiseksi: vain osassa venekunnista on lapsia messissä.
Vaikka mitä kuvittelet, niin kaikilla veneilijöillä ei ole autoa. Itse asiassa minäkin olin pari vuotta sellainen autoton veneilijä. Toki auto tekee homman helpommaksi, mutta ei se välttämätön ole. Eikä siitä saa tehdä pakollista.
Tuo "Malmin lentokenttä veneiden talvisäilytysalueeksi" oli itse asiassa aika loistava ehdotus :)Tää on näitä "taksilla ja fillarilla pärjäisi hyvin" - keskusteluja, mutta tosiasiassa vaikeaa.
- Kesät talvet
13+10 kirjoitti:
Tää on näitä "taksilla ja fillarilla pärjäisi hyvin" - keskusteluja, mutta tosiasiassa vaikeaa.
Seitsemän vuoden autottomalla veneilykokemuksella, suosittelen! Laitetaanpas oikein lista:
- Ei autoa, ei kuluja > enemmän rahaa kaikkeen mukavaan ml. veneilyyn
- Ei pysäköintiongelmia
- Muoviveneen saa puunattua ilman sirkkeliä yms. joten kamat mahtuu reppuun
- Patjat ym. kulkeutuu tilataksilla kahteen suuntaan kerran vuodessa. Pressut samalla kyydillä tai samoin.
- Pienen perheen voimalla kuljetaan bussilla ja ratikalla veneelle. Eväät ostetaan kaupasta matkalla rantaan. Vaatteet ja vehkeet odottaa valmiina veneessä edelliseltä illalta tai reissulta.
- Talvisäilytys kaupungilla mahdollistaa tuon saman kuvion, muut vaihtoehdot eivät. Eikä ole mitenkään vaikeaa ymmärtää miksi.
Eli kysykää vaan jos epäilyttää, ilman autoa pärjää vielä vallan mainiosti.
- Helsinkix
Tulevaisuuden visio on muuten koottu linkin http://www.yleiskaava.fi/ alle.
Sieltä voi käydä arvailemassa, mitä kunkin venesataman ja talvisäilytyspaikan kohdalle on mietitty tulevien vuosien mittaan. - perseessä koko idea
Miksi rikkaille pitäisi tarjota sitä rantatilaa, muuttakaa muualle ja antakaa veneiden olla.
- Rannan kundi
Rikkailla tarkoitat varmastikin niitä tahoja, jotka haluavat rakentaa rannat täyteen laadutonta pikarakentamista korkeilla neliöhinnoilla? Heidän toivoisi tosiaan etsivän paremmat sijainnit luokattomille citymaasturiunelmilleen.
Köyhät ovat tässä tilanteessa ne, jotka säilyttäisivät veneitä rannassa talvisaikaan, kesällä kaupunkilaiset nauttisivat virkistysalueistaan. Pukkien säilytys ja tiukat alueiden tyhjennysajat ajavat asian näinä päivinä jolloin jokaisessa ei-poiskannettavassa veneessä on rekisterinumero ja loput voi omistajan puuttuessa pakkohuutokaupata asiallisemmille omistajille.
- Hankala yhtälö
Tähän voisi liittää Helsngin itärajan tuntumassa myös Sipoonrannan projektin, joka on hieman viivästynyt projekti Olkiluodon ydinvoimalan tapaan. Eräänlainen pilottihanke näissä veneilyyn tarkotettujen alueiden gryndaamisessa parempituloisten asuinalueiksi. Ottakaapa opiksi!
Sipoonranta on suurelta osin edelleeen myymättä ja rahat ovat loppuneet kesken, kun kukaan ei ole riittävän rikas (tai tyhmä) muuttaakseen tuonne periferiaan. Laiturit ovat toki rannassa, kunhan vain niistä maksaa käyvän hinnan. Talvisäilytys pitää sitten hommata jostakin telakalta, jotka enenevissä määrin kaukana pääkaupunkiseudulta. Mistähän näihin kaikkiin kovan rahan rantatonttiunelmiin löydetään riitäävän tyhmää ja rikasta asujaa Suomen kokoisessa maassa?- kuusamox
Tässä joku kauhisteli sitä, että veneen voi joutua viemään jopa Porkkalanselän yli. Onneksi se hoituu kuorma-autolla ja jos ei sovi autoon, niin selän ylittäminen ei ole ongelma.
Sipoonrannan tuominen keskusteluun osoittaa vain täydellistä ymmärtämättömyyttä. Suosittelen käymään joskus Eiran rannassa, niin näkee eron omin silmin. Enempää siitä ei tarvitse sanoa, koska suurin osa tietää sen.
Veneitä ei tarvitse säilyttää laiturin vieressä talvella. Tietenkin dementian edetessä on hyvä, etei tarvitse opetella montaa paikkaa, mutta siihen ne edut jäävätkin. - Hankala yhtälö
kuusamox kirjoitti:
Tässä joku kauhisteli sitä, että veneen voi joutua viemään jopa Porkkalanselän yli. Onneksi se hoituu kuorma-autolla ja jos ei sovi autoon, niin selän ylittäminen ei ole ongelma.
Sipoonrannan tuominen keskusteluun osoittaa vain täydellistä ymmärtämättömyyttä. Suosittelen käymään joskus Eiran rannassa, niin näkee eron omin silmin. Enempää siitä ei tarvitse sanoa, koska suurin osa tietää sen.
Veneitä ei tarvitse säilyttää laiturin vieressä talvella. Tietenkin dementian edetessä on hyvä, etei tarvitse opetella montaa paikkaa, mutta siihen ne edut jäävätkin.Tulevaisuudessa tilanne on se, että noin tuhannet venekunnat ajelee mökkiläisten lisäksi 51 tietä Kirkkonummen ja Hangon välisille talvisäilytyspaikoilleen pohjia maalaamaan maalis-huhti ja toukokuun ajan. Tähän yhtälöön liittyy se että suurin osa kypsyy seisomaa autojonoissa viikonloppuisin ja veneily ei enää hirveesti jaksakaan kiinnostaa.
Puute pääkaupunkiseudulla on etenkin edullisista vuokra-asunnoista ja omistusasunnoista. Miksi halutaan sitten rakentaa kaikista kalleimille alueille rantaan, jossa neliöhinta maatäyttöjen ja mittavien perustustöiden ansiosta on tähtitieteellinen? Peltoa ja metsää on rakentaa vaikka kuinka paljon, niinkuin Helsinki Vantaalle laskeuduttaessa on havaittavissa ihan paljaalla silmällä. - Rannat oltava auki
kuusamox kirjoitti:
Tässä joku kauhisteli sitä, että veneen voi joutua viemään jopa Porkkalanselän yli. Onneksi se hoituu kuorma-autolla ja jos ei sovi autoon, niin selän ylittäminen ei ole ongelma.
Sipoonrannan tuominen keskusteluun osoittaa vain täydellistä ymmärtämättömyyttä. Suosittelen käymään joskus Eiran rannassa, niin näkee eron omin silmin. Enempää siitä ei tarvitse sanoa, koska suurin osa tietää sen.
Veneitä ei tarvitse säilyttää laiturin vieressä talvella. Tietenkin dementian edetessä on hyvä, etei tarvitse opetella montaa paikkaa, mutta siihen ne edut jäävätkin.Eiran ja Meristaman historiallista avaraa rantaa ei jokatapauksessa tule rakentaa taloilla. Nyt hoitamattomia hiekkakenttiä voi kehittää ja tehdä niistä siistit ja silti säilyttää veneet siellä talvisin.
- valitsen historiani
Rannat oltava auki kirjoitti:
Eiran ja Meristaman historiallista avaraa rantaa ei jokatapauksessa tule rakentaa taloilla. Nyt hoitamattomia hiekkakenttiä voi kehittää ja tehdä niistä siistit ja silti säilyttää veneet siellä talvisin.
Tai sitten kaivaa ne auki vanhaksi rantaviivaksi - historiallisista syistä.
Veneoitä rannalla ei ole olut kuin ihan lähihistoriassa, ne joutaa hvettiin :D - Helsinki 00140
valitsen historiani kirjoitti:
Tai sitten kaivaa ne auki vanhaksi rantaviivaksi - historiallisista syistä.
Veneoitä rannalla ei ole olut kuin ihan lähihistoriassa, ne joutaa hvettiin :DJos olisit oikeasti asunut Eirassa tai Kaivarin kyljessä joskus viime vuosituhannen aikaan, niin voisi lausumallasi olla jotain kompetenssia. Mutta et ilmeisimmin ole asunut. Aina 1600-luvulta tälle vuosi tuhannelle on Eiran ja Kaivarin rannassa säilytetty veneitä ympärivuotisesti. Aikanaan vaan soutuveneet ja pienehköt käyttöveneet eivät niin hirveästi pilanneet maisemaa tämän päivän jättiveneisiin verrattuna. Hienoston veneet ovat aina olleet venekerhojen hoteissa. Olihan se rautatiekin hieman karu joka läpäisi Eiran rannan ja Kaivopuiston. En ymmärrä historiapointtiasi?
- pekkapuupää2
Helsinki 00140 kirjoitti:
Jos olisit oikeasti asunut Eirassa tai Kaivarin kyljessä joskus viime vuosituhannen aikaan, niin voisi lausumallasi olla jotain kompetenssia. Mutta et ilmeisimmin ole asunut. Aina 1600-luvulta tälle vuosi tuhannelle on Eiran ja Kaivarin rannassa säilytetty veneitä ympärivuotisesti. Aikanaan vaan soutuveneet ja pienehköt käyttöveneet eivät niin hirveästi pilanneet maisemaa tämän päivän jättiveneisiin verrattuna. Hienoston veneet ovat aina olleet venekerhojen hoteissa. Olihan se rautatiekin hieman karu joka läpäisi Eiran rannan ja Kaivopuiston. En ymmärrä historiapointtiasi?
Niin ja kauppatorillakin on pirusti tilaa rakentaa. Ja Espanpuisto. Senaatintorillakin on vaan yks piruntorjuntabunkkeri.
Ja oikeestaan miksi Eiran ja Kaivarinrannat on niin matalasti rakennettuja. Sehän on liian arvokasta maata noin matalaan rakentamiseen. Sehän on kompensaaatiota nykyisille asukkaile suoraan veronmaksajien kukkarosta. Fy faan. Puretaan nykyiset rumat hökkelit ja bygataan kolkytkerroksisia tilalle. - kuusamox logiikkaa
pekkapuupää2 kirjoitti:
Niin ja kauppatorillakin on pirusti tilaa rakentaa. Ja Espanpuisto. Senaatintorillakin on vaan yks piruntorjuntabunkkeri.
Ja oikeestaan miksi Eiran ja Kaivarinrannat on niin matalasti rakennettuja. Sehän on liian arvokasta maata noin matalaan rakentamiseen. Sehän on kompensaaatiota nykyisille asukkaile suoraan veronmaksajien kukkarosta. Fy faan. Puretaan nykyiset rumat hökkelit ja bygataan kolkytkerroksisia tilalle.Et edes maininnut Kaivopuistoa. Ainoa puisto, jossa on talvella jalanjälkiä liukumäelle ja takaisin. Eikä ne mäkeä laskevat ipanat maksa siitä senttiäkään, miksi minun pitää niille se kustantaa Stadin kalleimmalla tontilla?
- viedään kuin
valitsen historiani kirjoitti:
Tai sitten kaivaa ne auki vanhaksi rantaviivaksi - historiallisista syistä.
Veneoitä rannalla ei ole olut kuin ihan lähihistoriassa, ne joutaa hvettiin :DRannat ovat virkistyskäytössä, ei niitä saa rakenneta taloiksi. Rannat ovat liian arvokkaita rakennettaviksi. Kyllä veneet rannoille sopii ja ne edistävät merellisen kaupungin veneilykulttuuria johon kuuluu veneiden hoito ja kunnostus ja sen pitää näkyä merellisen kaupungin elämänmenossa. Kesällä ne ovat sitten vedessä.
- Kapteeninkatu
viedään kuin kirjoitti:
Rannat ovat virkistyskäytössä, ei niitä saa rakenneta taloiksi. Rannat ovat liian arvokkaita rakennettaviksi. Kyllä veneet rannoille sopii ja ne edistävät merellisen kaupungin veneilykulttuuria johon kuuluu veneiden hoito ja kunnostus ja sen pitää näkyä merellisen kaupungin elämänmenossa. Kesällä ne ovat sitten vedessä.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä Helsinki-ilmiötä, missä kaupungin keskustassa on veneiden talvisäilytys ja laiturit samassa paikassa. Kyllä itse lähtisin siitä, että ne veneet ovat "kulttuurin osalta" osa kesää ja laituripaikat ovat toki hienot ja monipuoliset. Mutta miksi Helsinkiläisen vene pitää olla talvella samassa osoitteessa, keskellä kaupunkia. Tätä en hiffaa, tätä ei näe oikeastaan missään muualla.
Lisäksi tuo veneiden kunnostus ja huolto kivana kulttuurina on vain kaunis ajatus. Itsekkäämpää menoa kun venekansan ryysisviikonloput telakoilla, ei juuri näe missään. Hyeenan lailla syöksytään aina kun vesiletku on vapaana sekunninkin, ängetään/tungetaan, maalipurkit ja muut roskat jää tasan siihen missä vene oli, kuseksitaan nurkkiin ja käsirysyjäkin olen 25v veneilyurani aikana todistanut. Pidetään ne veneet kesällä siellä laiturissa, mutta talveksi voitaisiin viedä pienen matkan päähän, jossa logistiikkakin voisi toimia ja maata vapautetaan tehokkaampaan käyttöön. Tässä mielessä annan ääneni kaavoituksen uudistamiselle tältä osin.
Nyt kun Malmin kenttä ajetaan alas, niin siitähän saisi hienon, kestopäällystetyn aidatun alueen veneille, jonne vielä pääsisi bussillakin. Vai onko stadilaiselle liian kaukana? Ei kulje spåra ei. - ei se keskusta
Kapteeninkatu kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä Helsinki-ilmiötä, missä kaupungin keskustassa on veneiden talvisäilytys ja laiturit samassa paikassa. Kyllä itse lähtisin siitä, että ne veneet ovat "kulttuurin osalta" osa kesää ja laituripaikat ovat toki hienot ja monipuoliset. Mutta miksi Helsinkiläisen vene pitää olla talvella samassa osoitteessa, keskellä kaupunkia. Tätä en hiffaa, tätä ei näe oikeastaan missään muualla.
Lisäksi tuo veneiden kunnostus ja huolto kivana kulttuurina on vain kaunis ajatus. Itsekkäämpää menoa kun venekansan ryysisviikonloput telakoilla, ei juuri näe missään. Hyeenan lailla syöksytään aina kun vesiletku on vapaana sekunninkin, ängetään/tungetaan, maalipurkit ja muut roskat jää tasan siihen missä vene oli, kuseksitaan nurkkiin ja käsirysyjäkin olen 25v veneilyurani aikana todistanut. Pidetään ne veneet kesällä siellä laiturissa, mutta talveksi voitaisiin viedä pienen matkan päähän, jossa logistiikkakin voisi toimia ja maata vapautetaan tehokkaampaan käyttöön. Tässä mielessä annan ääneni kaavoituksen uudistamiselle tältä osin.
Nyt kun Malmin kenttä ajetaan alas, niin siitähän saisi hienon, kestopäällystetyn aidatun alueen veneille, jonne vielä pääsisi bussillakin. Vai onko stadilaiselle liian kaukana? Ei kulje spåra ei.Aivan kuin olisi kyse ainoastaan Merisataman rannasta, joka on jo loppuun käsitelty alueena. Uhan alla olevia ja jo poistuviksi tuomittuja on rajalta rajalle. Ei ole omakaan veneeni kotilaiturin vieressä telakoituna, mutta niin lähellä rantaa silti, ettei tarvitse rekalla kuljettaa. Eihän tässä sen enempiä vaatimuksia ole ja kovin luonnostaan veneet kuuluvat rannoille.
- pekkapuupiä
Kapteeninkatu kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä Helsinki-ilmiötä, missä kaupungin keskustassa on veneiden talvisäilytys ja laiturit samassa paikassa. Kyllä itse lähtisin siitä, että ne veneet ovat "kulttuurin osalta" osa kesää ja laituripaikat ovat toki hienot ja monipuoliset. Mutta miksi Helsinkiläisen vene pitää olla talvella samassa osoitteessa, keskellä kaupunkia. Tätä en hiffaa, tätä ei näe oikeastaan missään muualla.
Lisäksi tuo veneiden kunnostus ja huolto kivana kulttuurina on vain kaunis ajatus. Itsekkäämpää menoa kun venekansan ryysisviikonloput telakoilla, ei juuri näe missään. Hyeenan lailla syöksytään aina kun vesiletku on vapaana sekunninkin, ängetään/tungetaan, maalipurkit ja muut roskat jää tasan siihen missä vene oli, kuseksitaan nurkkiin ja käsirysyjäkin olen 25v veneilyurani aikana todistanut. Pidetään ne veneet kesällä siellä laiturissa, mutta talveksi voitaisiin viedä pienen matkan päähän, jossa logistiikkakin voisi toimia ja maata vapautetaan tehokkaampaan käyttöön. Tässä mielessä annan ääneni kaavoituksen uudistamiselle tältä osin.
Nyt kun Malmin kenttä ajetaan alas, niin siitähän saisi hienon, kestopäällystetyn aidatun alueen veneille, jonne vielä pääsisi bussillakin. Vai onko stadilaiselle liian kaukana? Ei kulje spåra ei.Mikä on se tehokkaampi käyttö jolle maata vapautetaan? Asuntotuotantoko? Sehän on yhtä tehokasta joka puolella Suomenmaata. Rakennetaan tönö ja siinä sitten seisoo seuraavat x vuotta. Oikeastaan voitaisiin siirtää kaikki _elämä_ pois pääkaupunkiseudun rannoilta. Siellä vain asuttaisiin.
Itse muuttaisin sen jälkeen elämän perään.... - Te-ro
ei se keskusta kirjoitti:
Aivan kuin olisi kyse ainoastaan Merisataman rannasta, joka on jo loppuun käsitelty alueena. Uhan alla olevia ja jo poistuviksi tuomittuja on rajalta rajalle. Ei ole omakaan veneeni kotilaiturin vieressä telakoituna, mutta niin lähellä rantaa silti, ettei tarvitse rekalla kuljettaa. Eihän tässä sen enempiä vaatimuksia ole ja kovin luonnostaan veneet kuuluvat rannoille.
En tiedä onko nyt vain siitä kyse, ähinästä päätellen oma veneesi on siellä. Kehotan ajelulle Kulosaaren rannoille ja sieltä Laajasalon kautta pitkin länsiväylää kohti Suomenojaa, niin näet mistä on kyse. Tehokkaampaa olisi vaikka parkkipaikka tai leikkipuisto. Nyt ne alueet on melko kenkun näköisiä ja keväällä tuottaa paskaa ja häiriötä. En ymmärrä tätä.
"kovin luonnostaan veneet kuuluvat rannoille."
- Just. :) - Rannan kundi
Te-ro kirjoitti:
En tiedä onko nyt vain siitä kyse, ähinästä päätellen oma veneesi on siellä. Kehotan ajelulle Kulosaaren rannoille ja sieltä Laajasalon kautta pitkin länsiväylää kohti Suomenojaa, niin näet mistä on kyse. Tehokkaampaa olisi vaikka parkkipaikka tai leikkipuisto. Nyt ne alueet on melko kenkun näköisiä ja keväällä tuottaa paskaa ja häiriötä. En ymmärrä tätä.
"kovin luonnostaan veneet kuuluvat rannoille."
- Just. :)Järjestelykysymyksiä. Joku vinkuu, ettei ole siistiä sun muuta. Tehdään siistiä vaikka sitten sakon uhalla. Joku vinkuu, että on liian halpaa. Etsitään sopiva hinta. Joku vinkuu, että tyhjät kentät veden rannassa on karmeita ilman istutuksia. Pitääkö sille edes vastata miten homman vois korjata? Älkää vinkuko, kun terve järki kertoo teille miten ongelmat ratkeaa.
Jos joku talipää luulee, että ongelmat hoituu siirtämällä ne muualle, niin tässä tapauksessa ne vaan pahenee. - Helsinkix
Kapteeninkatu kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä Helsinki-ilmiötä, missä kaupungin keskustassa on veneiden talvisäilytys ja laiturit samassa paikassa. Kyllä itse lähtisin siitä, että ne veneet ovat "kulttuurin osalta" osa kesää ja laituripaikat ovat toki hienot ja monipuoliset. Mutta miksi Helsinkiläisen vene pitää olla talvella samassa osoitteessa, keskellä kaupunkia. Tätä en hiffaa, tätä ei näe oikeastaan missään muualla.
Lisäksi tuo veneiden kunnostus ja huolto kivana kulttuurina on vain kaunis ajatus. Itsekkäämpää menoa kun venekansan ryysisviikonloput telakoilla, ei juuri näe missään. Hyeenan lailla syöksytään aina kun vesiletku on vapaana sekunninkin, ängetään/tungetaan, maalipurkit ja muut roskat jää tasan siihen missä vene oli, kuseksitaan nurkkiin ja käsirysyjäkin olen 25v veneilyurani aikana todistanut. Pidetään ne veneet kesällä siellä laiturissa, mutta talveksi voitaisiin viedä pienen matkan päähän, jossa logistiikkakin voisi toimia ja maata vapautetaan tehokkaampaan käyttöön. Tässä mielessä annan ääneni kaavoituksen uudistamiselle tältä osin.
Nyt kun Malmin kenttä ajetaan alas, niin siitähän saisi hienon, kestopäällystetyn aidatun alueen veneille, jonne vielä pääsisi bussillakin. Vai onko stadilaiselle liian kaukana? Ei kulje spåra ei.Kapteeninkadun kokemukset taitaa jäädä kyseenalaiseksi kun ainakaan osoitetta lähimmällä kentällä ei ole noiden 25 vuoden aikana ollut letkuvettä kun kahtena.
Päin vastoin, jos mies olis ollut telakoilla harrastamassa, olisi varmaan huomannut mimmoista YYA-henkeä siellä pidetään yllä. Siksihän se niin rakas osa harrastusta onkin! Sen lisäksi toiminta on leppoista niinkun harrastuksen kuuluukin ja aina on aikaa selittää ohikulkevan lapsiperheen junioreille jotain mitä kyselevät. Ihan ilmiselvää ja AITOA KAUPUNKIKULTTUURIA parhaasta päästä. Muualla vastaavaa saa hakea ja huomaa, että ne lomamatkan kreikkalaiset kalastajat onkin jotain komeljanttareita.
Mitä hittoa sitä sitten kaupungissa katselisi? Kenkäkauppojako? - kuusamox
Rannan kundi kirjoitti:
Järjestelykysymyksiä. Joku vinkuu, ettei ole siistiä sun muuta. Tehdään siistiä vaikka sitten sakon uhalla. Joku vinkuu, että on liian halpaa. Etsitään sopiva hinta. Joku vinkuu, että tyhjät kentät veden rannassa on karmeita ilman istutuksia. Pitääkö sille edes vastata miten homman vois korjata? Älkää vinkuko, kun terve järki kertoo teille miten ongelmat ratkeaa.
Jos joku talipää luulee, että ongelmat hoituu siirtämällä ne muualle, niin tässä tapauksessa ne vaan pahenee.Taloudellisesti ajatellen on OK, että veneilijä maksaa sen 15000 euroa paikastaan. Silloin puhutaan vain normaalista tuotosta omaisuudelle.
Ihmettelen kuitenkin, kuka maksaisi siitä niin paljon, kun lämpimän tilan nostoineen ja laskuineen saa puoleen hintaan. - kuusamox
Helsinkix kirjoitti:
Kapteeninkadun kokemukset taitaa jäädä kyseenalaiseksi kun ainakaan osoitetta lähimmällä kentällä ei ole noiden 25 vuoden aikana ollut letkuvettä kun kahtena.
Päin vastoin, jos mies olis ollut telakoilla harrastamassa, olisi varmaan huomannut mimmoista YYA-henkeä siellä pidetään yllä. Siksihän se niin rakas osa harrastusta onkin! Sen lisäksi toiminta on leppoista niinkun harrastuksen kuuluukin ja aina on aikaa selittää ohikulkevan lapsiperheen junioreille jotain mitä kyselevät. Ihan ilmiselvää ja AITOA KAUPUNKIKULTTUURIA parhaasta päästä. Muualla vastaavaa saa hakea ja huomaa, että ne lomamatkan kreikkalaiset kalastajat onkin jotain komeljanttareita.
Mitä hittoa sitä sitten kaupungissa katselisi? Kenkäkauppojako?Muuta kaupunkiin, niin tiedät mistä puhut. Helsingoissä, kuten monissa muissa kaupungeissakin on paljon tehtävää ja nähtävää. Eikä niissä tarvitse kustantaan 15000 euroa/ katsoja.
- Clown?
Helsinkix kirjoitti:
Kapteeninkadun kokemukset taitaa jäädä kyseenalaiseksi kun ainakaan osoitetta lähimmällä kentällä ei ole noiden 25 vuoden aikana ollut letkuvettä kun kahtena.
Päin vastoin, jos mies olis ollut telakoilla harrastamassa, olisi varmaan huomannut mimmoista YYA-henkeä siellä pidetään yllä. Siksihän se niin rakas osa harrastusta onkin! Sen lisäksi toiminta on leppoista niinkun harrastuksen kuuluukin ja aina on aikaa selittää ohikulkevan lapsiperheen junioreille jotain mitä kyselevät. Ihan ilmiselvää ja AITOA KAUPUNKIKULTTUURIA parhaasta päästä. Muualla vastaavaa saa hakea ja huomaa, että ne lomamatkan kreikkalaiset kalastajat onkin jotain komeljanttareita.
Mitä hittoa sitä sitten kaupungissa katselisi? Kenkäkauppojako?Hölön pölön. Ethän sä usko tuohon itsekään!
Joka seuralla on ne marginaalitouhottajat (yleensä = hallitus/johtoryhmä) vuodesta toiseen. Se YYA-henki jääkin sitten siihen. Yritin 5-6 vuotta olla tällainen hösötin tunnetussa helsinkiläisessä "pursiseurassa", joskin lopputulos oli se että siihen seuran kermaan pääsyksi olisi pitänyt olla enemmän kavereita tässä ydintiimissä ja veneenä mieluusti joku vanha Baltic tai Storebro. Totesin että paskan marjat, minimipanostus kehiin ja roskapussin vieköön joku Tötterström. Sittemmin tein parhaan päätökseni ikinä, vein veneeni kesiksi ja talviksi Saaristomerelle, kaupallinen telakka ja satama. On suihkut ja painepesurit, jätehuollot sun muut. Tuo Helsingin edustalla veneily alkoikin jo tökkiä ekan 15 vuoden jälkeen, kaikenlaista vipeltäjää ja säheltäjää joka puolella, kauniit paikat toisaalla. Pitäkää tunkkinne, ei kiinnosta enää. Pidä rauhassa telakkaa muille puhtaana, ei oo mun juttu tää "telakkaharrastus", satsaan veneilyyn. :)
Tuo kaupunkikulttuurin ja venetelakan mainitseminen samassa lauseessa lähinnä antaa aihetta psykiatrin tapaamiseen. WTF? - Onpa röyhkeää !
Clown? kirjoitti:
Hölön pölön. Ethän sä usko tuohon itsekään!
Joka seuralla on ne marginaalitouhottajat (yleensä = hallitus/johtoryhmä) vuodesta toiseen. Se YYA-henki jääkin sitten siihen. Yritin 5-6 vuotta olla tällainen hösötin tunnetussa helsinkiläisessä "pursiseurassa", joskin lopputulos oli se että siihen seuran kermaan pääsyksi olisi pitänyt olla enemmän kavereita tässä ydintiimissä ja veneenä mieluusti joku vanha Baltic tai Storebro. Totesin että paskan marjat, minimipanostus kehiin ja roskapussin vieköön joku Tötterström. Sittemmin tein parhaan päätökseni ikinä, vein veneeni kesiksi ja talviksi Saaristomerelle, kaupallinen telakka ja satama. On suihkut ja painepesurit, jätehuollot sun muut. Tuo Helsingin edustalla veneily alkoikin jo tökkiä ekan 15 vuoden jälkeen, kaikenlaista vipeltäjää ja säheltäjää joka puolella, kauniit paikat toisaalla. Pitäkää tunkkinne, ei kiinnosta enää. Pidä rauhassa telakkaa muille puhtaana, ei oo mun juttu tää "telakkaharrastus", satsaan veneilyyn. :)
Tuo kaupunkikulttuurin ja venetelakan mainitseminen samassa lauseessa lähinnä antaa aihetta psykiatrin tapaamiseen. WTF?Huvittavaa keuhkoamista.
Muutamat veneilijät ilmeisesri luulevat olevansa jotenkin etuoikeutettu kansanosa.
Kaaos olisi valmis, jos kaikkien muidenkin lajien harrastajat ryhtyisivät vaatimaan samoja oikeuksia ja velvotteita veronmaksajile lajinsa tueksi.
Eipä taida toista yhtä omahyväistä ja röyhkeää harrastajaporukkaa olla olemassa.
Kyllä hävettää kuulua moiseen porukkaan. - Hankala yhtälö
ei se keskusta kirjoitti:
Aivan kuin olisi kyse ainoastaan Merisataman rannasta, joka on jo loppuun käsitelty alueena. Uhan alla olevia ja jo poistuviksi tuomittuja on rajalta rajalle. Ei ole omakaan veneeni kotilaiturin vieressä telakoituna, mutta niin lähellä rantaa silti, ettei tarvitse rekalla kuljettaa. Eihän tässä sen enempiä vaatimuksia ole ja kovin luonnostaan veneet kuuluvat rannoille.
Rannassa sen sataman on joka tapauksessa oltava. Millä kuljetetaan syys-lokakuun kuun aikana lähes kymmenen tuhatta venettä Pääkaupunkiseudun laitureista sisämaahaan? Sama ralli sitten toukokuussa toisinpäin.
Samoin se että nuo pääkaupunkiseudun veneenomistajat kulkevat veneitään korjailemassa kehä kolmosen ulkopuolella keväisin, ei ole millään tavalla realistista. - Hankala Yhtälö
Onpa röyhkeää ! kirjoitti:
Huvittavaa keuhkoamista.
Muutamat veneilijät ilmeisesri luulevat olevansa jotenkin etuoikeutettu kansanosa.
Kaaos olisi valmis, jos kaikkien muidenkin lajien harrastajat ryhtyisivät vaatimaan samoja oikeuksia ja velvotteita veronmaksajile lajinsa tueksi.
Eipä taida toista yhtä omahyväistä ja röyhkeää harrastajaporukkaa olla olemassa.
Kyllä hävettää kuulua moiseen porukkaan.Ei tässä keskustelussa ole kyse siitä, että yhteiskunta maksaisi venepaikat. Maksaahan niistä nytkin jokainen venepaikan omistaja kunnalle. Jatkossa yksityisille enenevissä määrin. Kyse on kaavoituksen järjettömyydestä joka hankaloittaa ehkäpä tarkoituksellisestikin veneilyharrastusta ja rantojen virkistyskäyttöä.
Lisäksi voi miettiä onko pulaa kalliista rantarakentamisesta vai edullisista vuokra- ja omistusasunnoista pääkaupunkiseudulla. Kalliista uudisrakentamisesta on jo nyt ylitarjontaa, kun roikkuvat vuosia tyhjänpanttina keskellä keskustaa, esim Töölöön Oskari ja muut "luksuskohteet" puhumattakaan etäämmällä keskustasta, esim tuo Sipoonranta. - Rannan kundi
kuusamox kirjoitti:
Taloudellisesti ajatellen on OK, että veneilijä maksaa sen 15000 euroa paikastaan. Silloin puhutaan vain normaalista tuotosta omaisuudelle.
Ihmettelen kuitenkin, kuka maksaisi siitä niin paljon, kun lämpimän tilan nostoineen ja laskuineen saa puoleen hintaan.Selitäppä nyt taskulaskimes kanssa, että miten kaupungin puisto (=virkistys alue) tuottaa 15 tonnia vuodessa muutenkaan?
Joku tuolla jo kirjotteli sulle, että eikö olis parempi kun edes joku maksais jotain puiston käytöstä (= talven yli säilyttävät veneilijät)?
Sulta puuttuu aika monta vastausta noille esitetyille kysymyksille ja edelleen oot täällä suu päälaella. - Helsinkix
Onpa röyhkeää ! kirjoitti:
Huvittavaa keuhkoamista.
Muutamat veneilijät ilmeisesri luulevat olevansa jotenkin etuoikeutettu kansanosa.
Kaaos olisi valmis, jos kaikkien muidenkin lajien harrastajat ryhtyisivät vaatimaan samoja oikeuksia ja velvotteita veronmaksajile lajinsa tueksi.
Eipä taida toista yhtä omahyväistä ja röyhkeää harrastajaporukkaa olla olemassa.
Kyllä hävettää kuulua moiseen porukkaan.Älkääs nyt ihmetelkö, jos veneily on olennainen osa suomalaisuutta jopa täällä Suomen pääkaupungissa.
Suomessa on aina hoidettu kaupankäynti ja kalastus vesitse, nykyisin yhä enemmän sillä hoidetaan päänuppia. Veneitä on tarvittu ja alueita niiden kunnostamiselle. Se ei vähene sillä, että iso määrä suomalaisia muuttaa samaan paikkaan.
Käykää nyt hyvät ihmiset vaikka kaupunginmuseossa katsomassa mitä tässä kaupungissa on tehty vuosisadat sen perustamisesta lähtien. Nyt jos joku ekonominplanttu saa ekselistään tuloksena, että kaikki pitäisi myydä venäläisille tai jos enemmän rahaa saa, vaikka floridalaisille eläkeläisille niin oletteko nyt ihan valmiita sen tekemään?
Olisihan se jotenkin asiallista, että tässäkin kaupungissa olisi jotain omaperäistä. Tiedä vaikka tulisi turisteja jatkossakin kun paikka ei muistuta jotain luille kalvattua rahamiesten unelmaa.
Kaupungeissa harrastetaan vaikka mitä ihmeellistä. Jääkiekkoa tai vaikka jalkapalloa (arvokkaista aluieista ja golfkentistä on vissiin keskusteltu jo, joten olisi latteaa tuoda vielä nekin esiin). Ei voi väittää, ettei kustannukset kenttien maapohjan tai hinnan per harrastaja kohdalla nousisi lopulta korkeaksi suhteessa osanottajamäärään eikä kukaan ihmettele miksi eri tahot subventoivat avokätisesti toimintaa. MItään noista lajeista ei ole harrastettu Helsingissä kun silmänräpäys joten väittäisin, ettei niillä ole täällä vielä historiallista kulttuuriarvoa, kuten veneilyllä.
Joka tapauksessa, käykää merkkaamassa noille kartoille mitä tältä kaupungilta odotatte älkääkä täällä keuhkotko. Saadaan varmasti selkeä "äänestystulos" tähänkin asiaan. - koillismaan taloutta
kuusamox kirjoitti:
Taloudellisesti ajatellen on OK, että veneilijä maksaa sen 15000 euroa paikastaan. Silloin puhutaan vain normaalista tuotosta omaisuudelle.
Ihmettelen kuitenkin, kuka maksaisi siitä niin paljon, kun lämpimän tilan nostoineen ja laskuineen saa puoleen hintaan.Jälleen riemukasta kuusamologiikkaa. Avoin kenttä olisi 15000 arvoinen vuodessa, mutta lämmin halli sillä samalla paikalla halvempi ja saisi vielä palveluita kaupan päälle. Ja kyse on todellakin samasta alueesta, jos hiukankaan Helsingin tienoita tunnet. Kaikesta päättäen kaupunki subventoi yrittäjää rakentamalla hänelle hallit ja lämmittääkin ne. Ovat tainneet hyvinkin tuntemani telakanpitäjät puhua täyttä potaskaa kustannuksistaan.
Ja kiinteistövälittäjäkin arvioi osittain omistamani omakotitontin hyvällä paikalla aivan rannan tuntumassa todella monikertaisesti väärin.
- mallivisio kustantaa
Urheilukentätkin pitää rakentaa taloja täyteen, puistoihin tietysti myös rakennetaan talot, ja poistetaan kalliita neliöitä tuhlaavat kadut keskustasta kokonaan ja rakennetaan nyt aluksi ainakin koko ydinkeskustan kattava talo niin ei tarvita katutöitäkään eikä autoja.
- kuusamox
Tossa on tietenkin ajatusvirhe.
Stadikkaa ei tarvitse muuttaa talotontiksi, koska sitä käyttää yli puoli miljoonaan ihmistä vuodessa joko kilpailijana, esiintyjänä ja etenkin katsojana. Jalkapallokenttiäkin käyttää enemmän kuin yksi/30 m2.
Hyvä pointi tuoda kuitenkin esile, että on muitakin avoimia paikkoja. Nittä todellakin pitää kohdella yhteismitallisesti, sitä varmaan tarkoitit mullivisio? Leikkikenttiä ja puistojakin käyttää useampi kuin 1/30m2 - Mullimalli
kuusamox kirjoitti:
Tossa on tietenkin ajatusvirhe.
Stadikkaa ei tarvitse muuttaa talotontiksi, koska sitä käyttää yli puoli miljoonaan ihmistä vuodessa joko kilpailijana, esiintyjänä ja etenkin katsojana. Jalkapallokenttiäkin käyttää enemmän kuin yksi/30 m2.
Hyvä pointi tuoda kuitenkin esile, että on muitakin avoimia paikkoja. Nittä todellakin pitää kohdella yhteismitallisesti, sitä varmaan tarkoitit mullivisio? Leikkikenttiä ja puistojakin käyttää useampi kuin 1/30m2Mullivisio tosiaankin Kuusamosta stadiin, ei käy. Katselen ikkunasta paikallista urheilukenttäämme ja kovin tyhjältä näyttää lähes aina. Samanlaista henkireikää löytyy ympäri kaupunkia.
- kuusamox
Mullimalli kirjoitti:
Mullivisio tosiaankin Kuusamosta stadiin, ei käy. Katselen ikkunasta paikallista urheilukenttäämme ja kovin tyhjältä näyttää lähes aina. Samanlaista henkireikää löytyy ympäri kaupunkia.
Kuinka monta ihmistä on sinun venepaikallasi?
Sinä ja...no siis sinä.
Katsele kenttää koulujen aikana, niin huomaat, että siellä on voimistelutubnteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781