Työkokeilusta

Nuorityötön

Työkkärissä käytyäni minulle ehdotettiin työkokeilua. Tämä vaihtoehto vaikutti tavallaan kiinnostavalta, mutta tavallaan tyhmältä. Monet ovat kritisoineet, että työkokeilu on ilmaista (orja)työtä työnantajalle ja osa heistä käyttääkin "kokeilijoita" hyväkseen ja pahimmassa tapauksessa teettävät heillä muiden töitä niin, että muiden työtunnit vähenevät.

Minulle tämä tilanne kuitenkin sopisi luultavasti hyvin, sillä minulla ei ole ammatillista koulutusta ja olen työtön. Työkokemusta löytyy huikea kuukauden jakso. En ole myöskään oikeutettu työmarkkinatukeen vasta kuin 5kk päästä, mutta jos etsisin työkokeilupaikan itselleni niin työmarkkinatukea saisin. Eli periaatteessa saisin palkkaa.

Jotkut myös sanovat, että työnantajat eivät arvostaisi työkokeilussa käyneitä. Miksi näin olisi? Eikö työnantajan (niin kuin omasta) näkökulmasta ole parempi, että on tehnyt edes jotakin eikä vaan ollut toimettomana?

Kannattaako siis ryhtyä tähän kokeiluun?

34

5586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuorityötön

Ai niin ja siis ainoa tuki mihin olen oikeutettu tällä 5kk jaksolla on asumistuki.

• 100% itsestäänselvää

Ehdottomasti menet työkokeiluun. Se, että olet kuullut tai lukenut jotain typerää haihattelua työkokeilusta ei ole mikään peruste olla käyttämättä tätä tilaisuutta hyväkseen tienata kullanarvoista työkokemusta. Mitään orjatyötä kun ei ole olemassakaan, kaikesta työstä saa aina palkkaa työkokemuksen muodossa, sitäpaitsi tulet saamaan täyden työmarkkinatuen.

Työkokeilu on kuin luotu juuri sinunlaisille ihmisille, toki siitä hyötyvät muutkin työttömät.

• rahaa sekin on

Työkokeilu on työllistymistä edistävä palvelu, jolloin 32,46€/pv maksettava työmarkkina korottuu 4,75 eurolla ja tämän lisäksi saat verottomasti 9€/pv, eli sellaiset 250€ saa nettona työmarkkinatuen päälle, käteen jää siis suunnilleen 770€/kk.

Itse menin paikalliseen kodinkoneliikkeeseen harjoitteluun 4 h/pv, lähinnä ajeltiin pakulla ja kuskailtiin helloja ja jääkaappeja asiakkaille, leppoista puuhaa. Työkkäri ei myöskään ole kimpussa niin usein, kun käy silloin tällöin noissa harjoitteluissa.

Kyllä se kannattaa mennä, koska muuten joudut sossun luukulle ja vuoden alusta sossu leikkaa 477€/kk toimeentulotuesta automaattisesti 20% ja sen jälkeen 40%, jos kieltäydyt työkkärin tarjoamista toimenpiteistä.

• kokeile

Minulle on ollut työkokeilusta kovasti hyötyä. Olen ollut kahdessa paikassa harjoittelussa 6 h/ päivässä 3 kuukauden ajan.

Halusin kokemusta eri aloista. Myöhemmin hain kouluun( aikuiskoulutukseen) ja varmasti pääsyyni vaikutti se että olin ollut jo kokeilemassa sitä alaa.

Varmasti sinusta on hyötyä työnantajalle, mutta tarkoitus on kyllä se että siitä harjoittelusta olisi myös sinulle hyötyä, eli arvokasta kokemusta. Myöhemmin kun haet kouluun, sinulla olisi jo näkemys joistakin aloista.
      Muutoin ammatinvalinta on vähän niinkuin hakuammuntaa, jos ei ole päässyt kokeilemaan käytännössä, vai kuinka?

Moni opiskelija jättää koulun kesken varmaan juuri sen takia, kun tuli yllätyksenä että työ ei vastannutkaan odotuksia.

• ei kannata.

Ei kannata. Työkokeilu ei ole oikeaa työtä eikä sitä lasketa työkokemukseksi. Näin mulle on monet työnantajat sanoneet. Olin siis itse 2 vuotta työkokeilussa kun luulin että siitä on hyötyä. Työkokeilua perustellaan sen takia vain että että sulla eiole ammattia tai olet ollyt pitkään työtön.

Työkokeilu ei edistä millään tavalla työllistymistä oikeisiin töihin. Olen hakenut sataan paikkaan ja päässyt 3 haastatteluun ja töitä en tosiaan saanut.

• Ei TYÖkokekukseksi

Näitä orjatöitä ei luokitella työkokemukseksi edes te-toimistossa.... kokeilkaa, ellette usko. Nauravat pihalle..

• Nuorityötön

No vaikka ei tulevaa työllistymistä mitenkään edistäisikään taidan silti yrittää työkokeiluun pääsyä ainakin, jos saan paikan jossakin edes vähän itseäni kiinnostavassa paikassa. Saanpahan ainakin oideuden työmarkkinatukeen sekä jotain aktiviteettia arkeeni.

• .............

Toivotan tsemppiä sulle, toivottavasti pääset johonkin hyvään paikkaan työkokeiluun. Kun et odota liikoja, niin et pety. Varaudu siihen ett sulla saatetaan teetättää sellaisiakin töitä mistä et välttämättä pidä. Älä ainakaan liian pitkään kokeiluun itseäsi sido, sillä sä et voi lähteä siitä työstä noin vain, jos se ei ole sellasta kuin odotit, sulle pätkästään karenssi siitä hyvästä.

• Mä paikkaani etsin
        ............. kirjoitti:

Toivotan tsemppiä sulle, toivottavasti pääset johonkin hyvään paikkaan työkokeiluun. Kun et odota liikoja, niin et pety. Varaudu siihen ett sulla saatetaan teetättää sellaisiakin töitä mistä et välttämättä pidä. Älä ainakaan liian pitkään kokeiluun itseäsi sido, sillä sä et voi lähteä siitä työstä noin vain, jos se ei ole sellasta kuin odotit, sulle pätkästään karenssi siitä hyvästä.

Toi on fiksu neuvo, että työkokeilu kannattaa usein tehdä lyhyemmissä pätkissä vaikka ensin kolmeks kuukaudeks eikä kuudeks. SItä voi sitten jatkaa samassa paikassa tai vaihtaa johonkin toiseen. Parempi niin päin. Työkokeilun tarkoitus on, että siitä olisi sulle itselle hyötyä tossa oman alan etsinnässä. Jos haet kouluun, nykyään saat myös työkokeilusta lisäpisteitä yhteishaussa eli se rinnastuu siinä työkokemukseen.

• jaa59998

Jos itse koet että arjessasi ei ole aktiviteettia, etkä oikein osaa sitä itsellesi järjestää mm. kuntoilu ei kiinnosta, ja tarvitset sitä aktiviteettia, vaikka sitten ilman palkkaakin, niin anna mennä vaan. Silloinhan asia on ok. Kannattaa kuitenkin koittaa sopia semmoisesta paikasta josta olisi edes teoreettinen mahdollisuus saada järketää harjoittelukokemusta, edes jollain tapaa.

• Poika oli kanssa toimettomana vuoden kun jätti amatsun kesken ja hänelle tarjottiin työkokeilupaikkaa eräästä korjaamosta joka oli hänelle kiinnostava ala.
      6kk oli tuo työkokeilujakso jonka hän kävi korjaamolla ja pääsi sen jälkeen töihin kyseiseen korjaamoon.
      Palkka on ainakin näin aluksi todella pieni 1300€/kk ja siitä verot,ym ja matkakulut pois niin eipä tuosta paljoo käteen jää mutta pitää työstä ja saa kokemusta alalta.
      Tuntuu että nykynuoria ei kiinnosta alle kympin tuntipalkalla lähteä sieltä luukusta mihinkään ja ammattiyhdistykset viimeistään estävät nämä pienipalkkaiset hommat.

• en ymmärrä

Mikä järki oli jättää ammattikoulu kesken? Jos kerran on jotain aloittanut niin kyllähän se pitäisi myös loppuun asti tehdä.

• Eteenpäi elävän miel
        en ymmärrä kirjoitti:

Mikä järki oli jättää ammattikoulu kesken? Jos kerran on jotain aloittanut niin kyllähän se pitäisi myös loppuun asti tehdä.

Onneks nykyään voi suorittaa tutkinnon myös työssäollessa. Eli jos innostusta alkaa taas löytymään, niin eikun yhteyttä kouluun ja tutkintoa tekemään näytöillä työn ohessa. Tai jos työnantaja suostuis oppisopimukseen, sitäkin kannattaa kysyä.

• Saako kysyä. Maksaako palkan korjaamo vai veronmaksajat(niin kuin yleensä)? Jos jälkimmäinen vaihtoehto kyseessä niin korjaamossa on poikasi osaamistasoa vastaava työvoiman tarve jolloin hänelle kuuluisi normaali palkka yrittäjän itsensä maksama eikä poikasi kuuluisi työskennellä riistopalkalla saadakseen kokemusta. Kuulostaa enemmän hyväksikäytöltä niin yhteiskunnan kuin että poikasi. Korjaamo tunti 50-150e/h niin siitä kärsii tekijälle maksaa huoletta puolet(sisältäen työllistämiskulut) eli tekijän kulut 25-75e/h jolloin osaajan palkka karkeasti hyvillä eduilla 12,5-37,50e/h.

• kallissuomi

Kyllähän tuo about 9€/h rupeaa nykysuomessa olemaan semmoinen minimisumma millä elää vielä itsenäisesti ja selviää kuluista edes kohtuullisesti, jos vähän osaa säästää. Sen alle tekee tiukkaa jo.

• :Ddd

Itse olen 17v työtön nuori. Amiksen lopetin syynä kun ei ollut sopiva ala. Tuolt etsivän nuorisotyön kautta ehdotettii mulle työharjoitteluu tai työkuntoutust. Työpajaa kun ei täällä ole. Päätin tietyst ottaa työnkuntouksen sen takii että pääse paljon helpomalla. Muutamatunti päiväs hommaa 3 kertaa viikossa ei ole paha. Saa ihan mukavast rahaa verratun opiskelijoihin. 9e päivä ja työmarkkinatuki. Onhan tää aika perseest aamul tonne vaivautuu mutta ei se mitää oon tasan sen 5kuukautta ja sit lopetan. Sitten saa sitä rahaa ilman vaikka ei olisi missää. Mutta en tosiaankaan suosittele menemää minnee työkokeiluun tai muihinkaa orjatöihin. Kyllä töistä pitää palkkaa saada. Sossuluukulle vaan kannattaa mennä. Itse en olis koko paskaa suostunu muuten mutta 17v ei saa sossust rahaa niin meen sit vähän aikaa tonne paskaan työkuntoutukseen ku parempi se ku nollatuilla. Eipä siellä tarvi paljo tehä kuhan vaan sinne vaivautuu menemään.

• Kyllä saa

"17v ei saa sossust rahaa "
        Saa kunhan asuu itsekseen tai on asunnoton.

Parempi tilanne 17 vuotiaalla kuin vaikkapa eläkeläisellä joka tarvisi rahaa esim. lääkkeisiin muttei tipu, eläkkeet kun ei köyhillä riitä.

• VanhaPuli.

Itte oon joskus kokeillut tyän tekoakin mutta tavaksi se ei ole tullut.

No kannataahan sitä kokeilla kaikenlaisia hommia että minkälaisia ne ovat jos vaikka sattuisi kiinnostumaan jostakin .

Niin kuin tuo työkokeilu nimikin osoittaa niin ehkä tarkoituksena on antaa mahdollisuuksia tutustua erilaisiin töihin myös niille joilla ei ole selviä ammatillisia päämääriä ja eritoten ehkäistä nuorten syrjäytymistä.

Koulutus antaa joihinkin ammatteihin jonkinlaisen perustan mutta parhaiten juuri työ opettaa tekijäänsä ja vielä nykyisinkin on työpaikkoja joiden toimiin ei edes ole ammatillista koulutusta vaan koulutus tapahtuu työnantajan toimesta.

• 1+17

Itse ainakin antaisin työnantajan rauhassa kokeilla ihan keskenään vaan. Jos työnantaja ei ole valmis maksamaan tehdystä työstä asianmukaista palkkaa, ei hän silloin tarvitse työntekijää.

• Kokeile

Kannattaa mennä! Sitä kautta voi löytyä myös se työ mihin sitten ihan oikeastikin haluaisi tulevaisuudessa töihin. Itse jäin työttömäksi nyt syksyllä kun oman alan hommat loppui eikä uusia töitä kuulunut. Päivät alkoi jo parin kuukauden jälkeen käymään pitkiksi joten aloin miettiä työkokeilua. Oon miettinyt alanvaihto sosiaalialalle ja siksi hakeuduin päiväkotiin työkokeiluun. Samoja hommia sielä oon saanu tehny, mitä muutkin "oikeat" työntekijät. Toki mitään vastuutehtäviä en voi saada koska ei ole koulutusta. Mutta todellakin suosittelen työkokeilua!

• bxvvnnsd

En tosiaankaan suosittele. Älä suostu orjaksi.

• Byro B

Kiva, ett Sinä tykkäsit. Ulkotöissä saa ehkä suojavaatteet heijastimineen kaikkineen. Mitenkäs käy, jos joku muksu kippaa banaanit hoitsun puseroon ja vaate on siksi käyttökelvoton? Onko minkäänlaista vaatekorvausta edes vakihoitsuilla? Kuvittelisin, ett menee ihan omasta pussista!
        Talvisaikaan ostaa vaikka toppahousut, joita ei muuten tarvikaan!

• 13+3
        bxvvnnsd kirjoitti:

En tosiaankaan suosittele. Älä suostu orjaksi.

Miten kuvittelet kenestäkään tulevan raudanluja ja firmalle tulosta tuottava työntekijä, jolle palkkaa maksaisi vaikka ilosta, jos ei ole minkäänlaista kokemusta ja koulutusta?

• pk-sijainen
        Byro B kirjoitti:

Kiva, ett Sinä tykkäsit. Ulkotöissä saa ehkä suojavaatteet heijastimineen kaikkineen. Mitenkäs käy, jos joku muksu kippaa banaanit hoitsun puseroon ja vaate on siksi käyttökelvoton? Onko minkäänlaista vaatekorvausta edes vakihoitsuilla? Kuvittelisin, ett menee ihan omasta pussista!
        Talvisaikaan ostaa vaikka toppahousut, joita ei muuten tarvikaan!

No kuka nyt missään hienoissa vaatteissa pk-hommia tekisikään, kait nyt sentään pesukoneita joka kodista löytyy... :)

• Joutilas

"Kuulostaa enemmän hyväksikäytöltä niin yhteiskunnan kuin että poikasi. Korjaamo tunti 50-150e/h niin siitä kärsii tekijälle maksaa huoletta puolet(sisältäen työllistämiskulut) eli tekijän kulut 25-75e/h jolloin osaajan palkka karkeasti hyvillä eduilla 12,5-37,50e/h. "

Kannattaisi ensin miettiä ja ottaa selvää mitä kirjoittaa! Yrittäjä ei saa tuntipalkastaan kuin korkeintaan n. 1/5 osan itselleen kulujen jälkeen käteen. 50 eurosta jää näin 10 euroa ja sillä pitäisi sitten maksella 25 euron tuntipalkka työntekijälle... joopa joo... Yrittäjällä kuulkaa muitakin kuluja firmassaan kuin palkat. Siksi on sitä työttömyyttä. työvoima on aivan liian kallista.... tuettunakin, mihin 1300 euron bruttopalkka viittaa.

En ole yrittäjä enkä siksi tule mutta minullaon tuttuja jotka ovat ja en pääse töhin enää edes heille vaikka "suhtella" takavuosina tein vuosikaudet heille palkkahommia kovallakin rahalla. Nyt ei pääse edes tuella. Ajat muuttuu kuulkaa! Siinä se lyhyesti ja ytimekkäästi.

• On käynyt niin että

Ne on nyt yrittäjätutut vaan huijanneet sua. Eivät kehdanneet sanoa suoraan syytä miksi eivät ota.

• Tukia vain

"Siksi on sitä työttömyyttä. työvoima on aivan liian kallista.... tuettunakin, mihin 1300 euron bruttopalkka viittaa."
      Eli ilmainen on liian kallista? Kuinka paljon pitäisi maksaa että työntekijöitä ottavat? Nykyisellään taitaa "yrittäminen" olla lähinnä tukilappusten täyttelyä.

• Joutilas

No, harjoittelu on ilmaista ja se sotkeekin työmarkkinat. Sitäkin olen tehnyt sallitun ajan eli vuoden 2 eri työnantajalla. Paremman puutteessa ja kun töitä ei kertakaikkiaan maaseudulla ole. Lähikaupungeissakaan. Nillä omat työttömät ja kokemuksesta tiedän, että jos paikka tulee hakuun - "suhteilla menee"... Itse en kuulu noihin "suhteisiin" ja en tule siten valituksi. Hakijoitakin on yleensä kymmeniä tai jopa yli sata, jos on hyvä työ. Mutta asiaan...

Jos unohdetaan harjoittelu, niin ainakin minulle on sanottu, että 350-450 euroa kuussa riittäsi työnantajalta nykyisin että saisin vuodeksi töitä. Siis per kuukausi. Enempää ei tarvitsisi maksaa. Tuolla saisin juuri tuon 1300 euron bruttopalkan kuukausi. Mutta sekin on liikaa!!! Ennen muinoin ei ollut raha eikä mikään työntajalta tuo palkkakustannuksiin. Nyt ei kelpaa kuin harjoittelijaksi. Sitäkään EI SAA tehdä kuin 6 kuukautta 1 työnantajalla ja sitten pitää vaihtaa. Sitten pitää olla vuosi "levossa" ennenkuin uusi kausi voi alkaa...

Yrittäjille on tukia tokikin. Sen tiedän kaksikin eri kertaa työvoimahallinnon "yritttäjäkoulutuksen" käyneenä. Pitihän nyt toki sellaisetkin käydä kun ei ollut talvella muutakaan tekeistä ja jaksa aina ikkunastakaan ulos katsella. Mutta vuosia jokusia sitten päättyivät kaikki "hömppä koulutuksetkin". Ei ole enää mitään muuta työttömälle kuin ilmaistyö ja sekin armopaloina. Kohta ei sitäkään luultavasti, kun keksivät että voivat laittaa töihin ilman minkäänlaisia korvauksia. Puurolautasen vain antavat palkaksi päivän jobeista...

Ts. En minä yrittäjiä karehdi mutta en myöskään ymmärrä miksi palkkaaminen on niin vaikeaa nykyisin. Tiedän yrittäjän vaikeudetkin toimintaa läheltä seuranneena mutta ei se kaikkia selitä. Voipi olla että juurikin tällä "ilmaistyöllä" jokainen työtön kaivaa omaa hautaansa palkkatöiden suhteen.

Kaikille kuitenkin suosittelen työharjoittelua/kokeilua, jos kantti kestää eikä omatunto soimaa. Aina se on antanut jotain. Poikinut joskus jopa pieneksi aikaa ihan oikeaa palkkatyötäkin! Mutta mitään kestävää noista ei saa, jos ei aja muutu ja ajatusmaailma paremmaksi. Itse en siis koe ilmaista työtä täysin "mörkönä" vaihtoehtona.

• Jepulisjuu

Jepulis, juuri sillä eivät palkkaa kun ilmaisiakin saavat. Ei ne palkan päälle tulevat kustannukset niin korkeita ole että niillä olisi merkitystä vaan sillä että orjiakin on tarjolla.

• keplua

Juu, jos sen työkokeilun jälkeen saa sitten ansiotyötä vaikka edes määräaikaisen.

• kgkgkgkgkgkg

Ite valmistuin viime kuussa ja tänään kävin työkkärissä. En ole löytänyt töitä, joten työkokeilu on ollut mielessä, mutta ilmeisesti, jos on ammatillinen koulutus ei saa mennä työkokeiluun, vaan pitää etsiä palkkatyö, joita ei ole :O

Työkokeilu on sellaisille, joilla ei ole koulutusta tai vaihtavat alaa.

Toki jos on mahdollisuus päästä niin kannattaa mennä, sehän voi olla ihan huippukivaa :D

• ...............

Ei estä ammatillinen koulutus työkokeilua.

• Oiell

Tämä on paikkakohtaista,mutta itse en enää suosittele työkokeilua kenellekkään.

Olin 3kk työkokeilussa päivittäistavarakaupassa, jossa tein kaikkia muita paitsi lihatiskin tehtäviä. Sain kiitosta ja kehuja ja minulle luvattiin että työllistyn ihan varmasti työkokeilun jälkeen.
      Työkokeilu loppui ja esimies lupasi soittaa. Ei soittoa kuulunut ja kävin firmassa. Kysyivät voisinko tulla uuteen työkokeiluun ja kun sanoin, että taloudellinen tilanne ei sitä salli (lapsen päivähoitomaksu, työmatkakulut) niin sitten taas "soitellaan"... Ei ole soittoa kuulunut eli ilmainen työvoima kyllä kelpasi.

Ikinä en suostu enää työkokeiluun menemään. Harmitti vain, että tein niska limassa hommia jotta näkisivät että minut kannattaa palkata. Kesätyöntekijät piti päättää huhtikuun loppuun mennessä eikä siitäkään ole kuulunut joten tästä voi vetää johtopäätöksensä jokainen.

• ...............

Tuo "soitellaan" tai vaihtoehtoisesti "otamme yhteyttä jälkeenpäin" lähes kaikissa firmoissa tarkoittaa, että uusi työntekijä/orja ei kelpaa. Olen törmännyt useasti noihin sanoihin siinä vaihteessa kun olen kysynyt muutamista firmoista jotain harjoittelupaikkaa(esim.työelämänvalmennuspaikkaa/työkokeilupaikkaa) ja yhtäkkiä nämä nk.työnantajat on unohtaneet palata asiaan vaikka ovat luvanneet palata asiaan.... Työnantajien kannattaisi olla rehellisiä, eikä leikkiä muistisairasta.

Itse olin aikoinaan 1kk pituisessa työnelämänvalmennuksessa. Sattui kumminkin niin surkeaan firmaan tuo työnelämänvalmennuspaikka, että siellä sain tehdä aivan hirveään tahtiin töitä ja muutamana päivänä kahden ihmisen työt. Mitään taukojakaan ei ollut oikein ja yhtäkkiä tuli ylitöitä joista ei ilmoitettu etukäteen mitään.... Onneksi kumminkin tuota työelämänvalmennusta ennen tuli sovittua, että tuo on 1kk työelämänvalmennus ja sitten kun oli se 1kk kulunut työelämänvalmennuksessa niin lopetin tietty tuolla orjatyöt..

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe