Autohelm 6000

Hellu Kauniaisista

Harkitsen erään vuosimallin 1990 HR 352:n ostamista ja koska vene on jo sen verran vanha, että siihen on asennettu Autohelm 6000. Minulla ei ole tuosta kuustonnisesta henkilökohtasta kokemusta, mutta veneen nykyinen omistaja kehui sen maasta taivaaseen. Saakohan siihen enää edes varaosia ja riittäkö sen ominaisuudet p.o. veneeseen. Ja nyt haluasin ihan oikeasti käyttökokemuksia enkä kehoitusta hankkia uusi autopilottii ja Pogo.

11

2298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on 35-jalkaisessani 1991 asennettu Autohelm 6000, joka jaksoi toimia noin kaksi ja puoli vuotta. Koska siihen mennessä oli joutunut takuuajan jälkeen korjauttamaan muita Autohelmin releitä suunnilleen samalla summalla kuin mitä olin niistä alun perin maksanut, päätin jättää autopilotin korjaamatta.

      Jos laite toimii, se on varsin hyvä laite tämänkokoisessa veneessä. Jos se on toiminut yli 20 vuotta, se voi toimia edelleenkin – tuskin siellä muu pettää kuin elektroniikka.

      Huolto- ja varaosapalvelusta minulla ei ole muuta tietoa kuin että ainakin 1990-luvulla se tuli kalliiksi.

      • Osta pois

        13 vuotta ollut käytössä.
        Hyvin pelannut kyseinen laite.


    • Ei siihen kyllä enää mitää osia saa. Toimii niin kauan kuin toimii ja sitten uutta kehiin. Jos siellä on toimiva työyksikkö asennettuna ja se pelaa häiriöttä, sen voi yleensä vielä säästää. Elektroniikkaosa siitä sitten yleensä alkaa happanemaan läsiin. Maksaa parisen tonnia. Raymarinen EVO pilotti on niinkuin tavallaan tuon autohelmin manttelinperijä, tavallaan. yhteistä ei ole kuin firman historian kaari.

    • Hellu Kansasista

      Toi on rautainen paketti. Kannattaa ottaa vaikka yli pyyntihinnan.

    • ei varaosaongelmaa

      Itselläni on kokemusta Autohelm 6000:n seuraajasta Raymarine ST6000:sta. En tunne näiden eroja, luulen laitteita mekaanisesti ja sähköisesti samoiksi.

      Reiskan 6000 ruoripilotissani oli erillinen fluxgate kompassi (=pitkäikäinen ja luotettava) "course computer" elektroniikkaboksi ( muutaman kerran ongelmia, elektroniikkakortti uusittiin) "linear drive" työyksikkö (tapilla ja sokalla kvadranttiin yhdistetty sähkömoottoritoiminen). Ruoripilotin kallein komponentti on mielestäni tämä kvadranttiin kytketty työyksikkö. Sen sähkömoottorin hiilet jouduin putsaamaan pari kertaa sinä aikana kun lokiin kertyi 45.000 mpk. Ongelma oli hiiliharjojen kulumisesta syntynyt hiilipöly ja töhnä, joka johti moottorin pysähtelyyn. Hiiliä en vaihtanut uusiin.

      Mielestäni varaosaongelmaa ei ole, koska järjestelmäpiloteissa voi käyttää myös muiden autopilottivalmistajien komponetteja - Autohelm/Raymnarinen pilotissa vaikkapa B&G:n computeriyksikköä tai näyttö/hallintalaitetta.
      "Course computerit" ovat kehittyneet Autohelmin ajoista. Mm gyro-toiminta on tullut lisää. Ja paljon muutakin, joka selviää valmistajien sivuilta.

      Mikäli kysymys oli vanhasta hihnavetoisesta rattipilotista, edellä esittämäni ei koske sitä. Hihnaveto on mielestäni hankala ja heikko, enää kai museokamaa/jätettä.

      • Joakim_

        Ei kai eri merkkien kurssilaskinta ja näyttöä voi sekoittaa? Yleensä myös kompassi- ja ruorikulma-anturit ovat merkkikohtaisia. Raymarine keskustelee SeaTalkilla kurssilaskimen ja näytön/ohjaimen/kauko-ohjaimen välin. Mikään muu merkki ei osaa SeaTalkia.

        Työyksikkö on ainoa merkkiriippumaton osa autopiloteissa.


    • Samoilla linjoilla asiassa. Nykyään pyrin myymään aina sähköhydraulisen työyksikön noihin pilotteihin, siis uudisasennuksiin. Siis sellaisen kvadranttiin kiinnitettävän. Sillä saadaan vahva, kestävä ja pitkäikäinen ohjaus.

    • 11+17

      Tuo oli erinomainen aikanaan. Sen suurin ongelma on hitaus puuskittaisessa tuulessa, jota esiintyy saaristossa saarten takia. Pilotti menettä välillä täysin suuntavaistonsa ja alkaa piipittää neuvottomana poikettuaan yli 30 astetta asetetusta suunnasta. Jos nykyinen omistaja kehuu varauksetta tuota, hän ei ole ajan tasalla. Minulla on kokememusta juuri tuosta veneestä ja tuosta pilotIsta. Ikääntyneessä veneessä meillä oli automaatin nollakohdasta työyksikössä kuulalaakeritanko kulunut niin, että käsiohjauksessa ratti jumitti siinä hiukan ja sitten nytkähti tuon kohdan yli. Jos olisin pitänyt venettä kauemmin, olisin uusinut koko systeemin. Nykyiset systeemipilotit gyrolla ovat täysin eri maailmasta. Tollaiseen 100 tonnin purreen kannattaa ehdottomasti hankkia samalla kunnon vehkeet.

    • seppomartti

      Kun kyselin Raymarinin ST6000 linear driven työyksikköön hiiliä maahantuojan huoltomiehiltä niin eivät tienneet onko hiiliä ko.sähkömoottorissa laisinkaan. Eivät liioin tienneet, että oliko koskaan vaihdettu. Hyvä tieto yllä on putsaustarve 45000 mailin kohdalla. Uskomatonta kun ajattelee kuinka ahkerasti sähvömoottori hinkkaa joka aallon kohdalla päivästä toiseen.

      • selvennys 45 k nm

        Seppomartti, viestistäni taisi tulla virheellinen mielikuva. En tarkoittanut, että olisin ajanut kyseiset 45.000 nm autopilotilla! Autopilotti oli ollut käytössä etenkin koneajossa ja rannikkopurjehduksissa, mutta valtamerien ja muiden merien ylityksissä raskain ohjaustyö jäi tuuliperäsimen hoidettavaksi. Tietysti mailimäärään mahtui käsiohjausta. En pysty sanomaan montako mailia autopilotti oli ohjannut ennenkuin linear-drive työyksikkö mykistyi sähkömoottorin hiilipölyn takia.

        Pointtini oli, että autopilotin työyksikön avaamiseen ja sähkömoottorin hiilien puhdistuksiin tai jopa vaihtoon voi joutua pitkillä reisuilla. Saaristomeren kesäretkillä autopilotin kulutus on sittenkin aika minimaalista ja siksi viat harvinaisempia.

        Kumma, että Raymarinen huolto ei tiennyt! Tarkoitit ehkä kotimaista? Esim. Hortassa Mid-Atlantic Yacht Service tunsi autopilotin osat kuin omat sormensa ja osasi korjata Raymarinen toimintahäiriöisen course-computerini alle 30 eur hinnalla. Heillä olisi ollut myös sähkömoottorin hiiliä, jos olisin tarvinnut.


      • Seppomartti
        selvennys 45 k nm kirjoitti:

        Seppomartti, viestistäni taisi tulla virheellinen mielikuva. En tarkoittanut, että olisin ajanut kyseiset 45.000 nm autopilotilla! Autopilotti oli ollut käytössä etenkin koneajossa ja rannikkopurjehduksissa, mutta valtamerien ja muiden merien ylityksissä raskain ohjaustyö jäi tuuliperäsimen hoidettavaksi. Tietysti mailimäärään mahtui käsiohjausta. En pysty sanomaan montako mailia autopilotti oli ohjannut ennenkuin linear-drive työyksikkö mykistyi sähkömoottorin hiilipölyn takia.

        Pointtini oli, että autopilotin työyksikön avaamiseen ja sähkömoottorin hiilien puhdistuksiin tai jopa vaihtoon voi joutua pitkillä reisuilla. Saaristomeren kesäretkillä autopilotin kulutus on sittenkin aika minimaalista ja siksi viat harvinaisempia.

        Kumma, että Raymarinen huolto ei tiennyt! Tarkoitit ehkä kotimaista? Esim. Hortassa Mid-Atlantic Yacht Service tunsi autopilotin osat kuin omat sormensa ja osasi korjata Raymarinen toimintahäiriöisen course-computerini alle 30 eur hinnalla. Heillä olisi ollut myös sähkömoottorin hiiliä, jos olisin tarvinnut.

        Kiitos vinkistä. Hortan firma on tuttu. Täytyy paluumatkalla ottaa varahiilet sieltä.
        Tarkoitin juuri kotimaista huollon tasoa. ST 6000 työyksikön huollosta tiesivät uuden hinnan ja " etei koskaan ole tarvinnut huoltaa tai vaihtaa hiiliä".
        Mennä vuonna oli Autohelm 3000 aivojen häirioötilan huolto samaa luokkaa. Mitään ei voi muuta kuin ostaa uusi kokonainen autopilottisysteemi. Kaverini yleismittarilla ja kolvilla korjasi vian ja toimi 10 v.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      41
      2760
    2. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      56
      2588
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      49
      2222
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      335
      1940
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      137
      1682
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1515
    7. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1348
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1207
    9. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      42
      1126
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1086
    Aihe