Autohelm 6000

Hellu Kauniaisista

Harkitsen erään vuosimallin 1990 HR 352:n ostamista ja koska vene on jo sen verran vanha, että siihen on asennettu Autohelm 6000. Minulla ei ole tuosta kuustonnisesta henkilökohtasta kokemusta, mutta veneen nykyinen omistaja kehui sen maasta taivaaseen. Saakohan siihen enää edes varaosia ja riittäkö sen ominaisuudet p.o. veneeseen. Ja nyt haluasin ihan oikeasti käyttökokemuksia enkä kehoitusta hankkia uusi autopilottii ja Pogo.

11

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on 35-jalkaisessani 1991 asennettu Autohelm 6000, joka jaksoi toimia noin kaksi ja puoli vuotta. Koska siihen mennessä oli joutunut takuuajan jälkeen korjauttamaan muita Autohelmin releitä suunnilleen samalla summalla kuin mitä olin niistä alun perin maksanut, päätin jättää autopilotin korjaamatta.

      Jos laite toimii, se on varsin hyvä laite tämänkokoisessa veneessä. Jos se on toiminut yli 20 vuotta, se voi toimia edelleenkin – tuskin siellä muu pettää kuin elektroniikka.

      Huolto- ja varaosapalvelusta minulla ei ole muuta tietoa kuin että ainakin 1990-luvulla se tuli kalliiksi.

      • Osta pois

        13 vuotta ollut käytössä.
        Hyvin pelannut kyseinen laite.


    • Ei siihen kyllä enää mitää osia saa. Toimii niin kauan kuin toimii ja sitten uutta kehiin. Jos siellä on toimiva työyksikkö asennettuna ja se pelaa häiriöttä, sen voi yleensä vielä säästää. Elektroniikkaosa siitä sitten yleensä alkaa happanemaan läsiin. Maksaa parisen tonnia. Raymarinen EVO pilotti on niinkuin tavallaan tuon autohelmin manttelinperijä, tavallaan. yhteistä ei ole kuin firman historian kaari.

    • Hellu Kansasista

      Toi on rautainen paketti. Kannattaa ottaa vaikka yli pyyntihinnan.

    • ei varaosaongelmaa

      Itselläni on kokemusta Autohelm 6000:n seuraajasta Raymarine ST6000:sta. En tunne näiden eroja, luulen laitteita mekaanisesti ja sähköisesti samoiksi.

      Reiskan 6000 ruoripilotissani oli erillinen fluxgate kompassi (=pitkäikäinen ja luotettava) "course computer" elektroniikkaboksi ( muutaman kerran ongelmia, elektroniikkakortti uusittiin) "linear drive" työyksikkö (tapilla ja sokalla kvadranttiin yhdistetty sähkömoottoritoiminen). Ruoripilotin kallein komponentti on mielestäni tämä kvadranttiin kytketty työyksikkö. Sen sähkömoottorin hiilet jouduin putsaamaan pari kertaa sinä aikana kun lokiin kertyi 45.000 mpk. Ongelma oli hiiliharjojen kulumisesta syntynyt hiilipöly ja töhnä, joka johti moottorin pysähtelyyn. Hiiliä en vaihtanut uusiin.

      Mielestäni varaosaongelmaa ei ole, koska järjestelmäpiloteissa voi käyttää myös muiden autopilottivalmistajien komponetteja - Autohelm/Raymnarinen pilotissa vaikkapa B&G:n computeriyksikköä tai näyttö/hallintalaitetta.
      "Course computerit" ovat kehittyneet Autohelmin ajoista. Mm gyro-toiminta on tullut lisää. Ja paljon muutakin, joka selviää valmistajien sivuilta.

      Mikäli kysymys oli vanhasta hihnavetoisesta rattipilotista, edellä esittämäni ei koske sitä. Hihnaveto on mielestäni hankala ja heikko, enää kai museokamaa/jätettä.

      • Joakim_

        Ei kai eri merkkien kurssilaskinta ja näyttöä voi sekoittaa? Yleensä myös kompassi- ja ruorikulma-anturit ovat merkkikohtaisia. Raymarine keskustelee SeaTalkilla kurssilaskimen ja näytön/ohjaimen/kauko-ohjaimen välin. Mikään muu merkki ei osaa SeaTalkia.

        Työyksikkö on ainoa merkkiriippumaton osa autopiloteissa.


    • Samoilla linjoilla asiassa. Nykyään pyrin myymään aina sähköhydraulisen työyksikön noihin pilotteihin, siis uudisasennuksiin. Siis sellaisen kvadranttiin kiinnitettävän. Sillä saadaan vahva, kestävä ja pitkäikäinen ohjaus.

    • 11+17

      Tuo oli erinomainen aikanaan. Sen suurin ongelma on hitaus puuskittaisessa tuulessa, jota esiintyy saaristossa saarten takia. Pilotti menettä välillä täysin suuntavaistonsa ja alkaa piipittää neuvottomana poikettuaan yli 30 astetta asetetusta suunnasta. Jos nykyinen omistaja kehuu varauksetta tuota, hän ei ole ajan tasalla. Minulla on kokememusta juuri tuosta veneestä ja tuosta pilotIsta. Ikääntyneessä veneessä meillä oli automaatin nollakohdasta työyksikössä kuulalaakeritanko kulunut niin, että käsiohjauksessa ratti jumitti siinä hiukan ja sitten nytkähti tuon kohdan yli. Jos olisin pitänyt venettä kauemmin, olisin uusinut koko systeemin. Nykyiset systeemipilotit gyrolla ovat täysin eri maailmasta. Tollaiseen 100 tonnin purreen kannattaa ehdottomasti hankkia samalla kunnon vehkeet.

    • seppomartti

      Kun kyselin Raymarinin ST6000 linear driven työyksikköön hiiliä maahantuojan huoltomiehiltä niin eivät tienneet onko hiiliä ko.sähkömoottorissa laisinkaan. Eivät liioin tienneet, että oliko koskaan vaihdettu. Hyvä tieto yllä on putsaustarve 45000 mailin kohdalla. Uskomatonta kun ajattelee kuinka ahkerasti sähvömoottori hinkkaa joka aallon kohdalla päivästä toiseen.

      • selvennys 45 k nm

        Seppomartti, viestistäni taisi tulla virheellinen mielikuva. En tarkoittanut, että olisin ajanut kyseiset 45.000 nm autopilotilla! Autopilotti oli ollut käytössä etenkin koneajossa ja rannikkopurjehduksissa, mutta valtamerien ja muiden merien ylityksissä raskain ohjaustyö jäi tuuliperäsimen hoidettavaksi. Tietysti mailimäärään mahtui käsiohjausta. En pysty sanomaan montako mailia autopilotti oli ohjannut ennenkuin linear-drive työyksikkö mykistyi sähkömoottorin hiilipölyn takia.

        Pointtini oli, että autopilotin työyksikön avaamiseen ja sähkömoottorin hiilien puhdistuksiin tai jopa vaihtoon voi joutua pitkillä reisuilla. Saaristomeren kesäretkillä autopilotin kulutus on sittenkin aika minimaalista ja siksi viat harvinaisempia.

        Kumma, että Raymarinen huolto ei tiennyt! Tarkoitit ehkä kotimaista? Esim. Hortassa Mid-Atlantic Yacht Service tunsi autopilotin osat kuin omat sormensa ja osasi korjata Raymarinen toimintahäiriöisen course-computerini alle 30 eur hinnalla. Heillä olisi ollut myös sähkömoottorin hiiliä, jos olisin tarvinnut.


      • Seppomartti
        selvennys 45 k nm kirjoitti:

        Seppomartti, viestistäni taisi tulla virheellinen mielikuva. En tarkoittanut, että olisin ajanut kyseiset 45.000 nm autopilotilla! Autopilotti oli ollut käytössä etenkin koneajossa ja rannikkopurjehduksissa, mutta valtamerien ja muiden merien ylityksissä raskain ohjaustyö jäi tuuliperäsimen hoidettavaksi. Tietysti mailimäärään mahtui käsiohjausta. En pysty sanomaan montako mailia autopilotti oli ohjannut ennenkuin linear-drive työyksikkö mykistyi sähkömoottorin hiilipölyn takia.

        Pointtini oli, että autopilotin työyksikön avaamiseen ja sähkömoottorin hiilien puhdistuksiin tai jopa vaihtoon voi joutua pitkillä reisuilla. Saaristomeren kesäretkillä autopilotin kulutus on sittenkin aika minimaalista ja siksi viat harvinaisempia.

        Kumma, että Raymarinen huolto ei tiennyt! Tarkoitit ehkä kotimaista? Esim. Hortassa Mid-Atlantic Yacht Service tunsi autopilotin osat kuin omat sormensa ja osasi korjata Raymarinen toimintahäiriöisen course-computerini alle 30 eur hinnalla. Heillä olisi ollut myös sähkömoottorin hiiliä, jos olisin tarvinnut.

        Kiitos vinkistä. Hortan firma on tuttu. Täytyy paluumatkalla ottaa varahiilet sieltä.
        Tarkoitin juuri kotimaista huollon tasoa. ST 6000 työyksikön huollosta tiesivät uuden hinnan ja " etei koskaan ole tarvinnut huoltaa tai vaihtaa hiiliä".
        Mennä vuonna oli Autohelm 3000 aivojen häirioötilan huolto samaa luokkaa. Mitään ei voi muuta kuin ostaa uusi kokonainen autopilottisysteemi. Kaverini yleismittarilla ja kolvilla korjasi vian ja toimi 10 v.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8470
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2378
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2210
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      36
      1822
    5. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1748
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1717
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      20
      1138
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe