Katselin Yle Teemalta tallentamaani "dokkaria" 90-luvusta, jolloin olin pari-kolmekymppinen.
Siinä puhuttiin lamasta, kotiviinibuumista, subuista, teknosta ja salmarista. Muistan sen kaiken kuin eilisen päivän. Silloisissa uutisissa kauhisteltiin Tallinnan matkailua ja viinan tuontia. Minua kauhistelu huvitti silloin ja huvitti edelleenkin, kun kauhistelu ei auttanut silloin eikä auta nykyisinkään.
Mikähän mahtaa tänä päivänä olla meidän keski-ikäisten kauhistelun aihe, jolle nuoret naureskelevat? Onko sellaista, eli olenko sokea omalle suvaitsemattomuudelleni?
Nykypäivän kauheudet
33
232
Vastaukset
- Susanna Ratikainen
Aivojen kalkkeutuminen teissä on koomisinta
ja tietenkin harras usko kokoomuksen kaikkivoipaisuuteenUsko punavirherään maailmaparannukseen oli aivan yhtä vahva silloin kuin se on nykyisinkin. Kumma, kun sen kannatus ei kuitenkaan ole lainkaan kasvanut eikä maailma parantunut.
- Mutta millainen
Ratikkakuski kirjoitti:
Usko punavirherään maailmaparannukseen oli aivan yhtä vahva silloin kuin se on nykyisinkin. Kumma, kun sen kannatus ei kuitenkaan ole lainkaan kasvanut eikä maailma parantunut.
maailma voisi olla ilman "punavihreitä"? Tai tulisi olemaan. Kaikki tasapainottaa kaikkia.
- Pienemmät ongelmat
Ennen kaikki oli paremmin.
- Ennen kuin
Ratikkakuski kirjoitti:
Milloin se ennen oli?
jäin kiinni lapsiin sekaantumisesta :(
Ennen kuin kirjoitti:
jäin kiinni lapsiin sekaantumisesta :(
No sehän toki on ymmärrettävää...
Yritin jutella mun pojan ja ystäviensä kannsa kun kuskasin heitä harrastuksiinsa. Mun pojan ystävät totesi, et on vaikee jutella ilman screeniä. Kaipa se vois jotakin kauhistuttaa, jos tajuaisivat sen mistä kyse :D
Minusta tuntuu ettei ole mitään suvaitsemattomuutta enään.
Minun havaintojeni mukaan kauhistelun aiheet pysyvät aika samana sukupolvesta toiseen. Aina ihmetellään viinan juontia ja nuorten holtittomuutta.
Eikä rasismi, homofobia ym. mielestäni mihinkään ole kadonnut.
- antiporvari
Ahneus on tämän päivän ilmiö, valitettavasti.
Ja ennenkö ei ollut? Meinaatko, että aatelisten, talollisten ja torppareiden aikana Suomi oli kovinkin paljon tasa-arvoisempi ja vähemmän ahne?
- Niinkö?
Ratikkakuski kirjoitti:
Ja ennenkö ei ollut? Meinaatko, että aatelisten, talollisten ja torppareiden aikana Suomi oli kovinkin paljon tasa-arvoisempi ja vähemmän ahne?
Niinkö? kirjoitti:
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Minä en ymmärrä, miksi Elopia asiasta haukutaan. Minusta pitäsi haukkua Nokian hallituksen jäseniä, jotka moiset edut ovat myöntäneet.
On täyttä hurskasteua sanoa, ettei itselle miljoonat kelpaisi, kun niitä ei kuitenkaan ole tarjolla.- Kyllä porvari
Ratikkakuski kirjoitti:
Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Minä en ymmärrä, miksi Elopia asiasta haukutaan. Minusta pitäsi haukkua Nokian hallituksen jäseniä, jotka moiset edut ovat myöntäneet.
On täyttä hurskasteua sanoa, ettei itselle miljoonat kelpaisi, kun niitä ei kuitenkaan ole tarjolla.on aina porvari, vaikka voissa paistaisi. Porvari puolustaa porvaria.
Kyllä porvari kirjoitti:
on aina porvari, vaikka voissa paistaisi. Porvari puolustaa porvaria.
Tietysti puolustaa. Niinhän duunarikin puolustaa duunaria ja makoileva stallari hengenheimolaisiaan. Olisi mielestäni outoa, jos asia olisi jotenkin toisin.
no minä "kauhistelen" sitä et kukaan ei enää katso toisiaan,
kaikilla on joku älypuhelin tai tabletti tai whatever mitä tuijotetaan aina ja kaikkialla, kaverin kasvot näkee vain facebookkiin tai twitteriin tms. ladatuissa kuvissa..
bussissa n. 97% muista matkustajista ovat täysin viihde-elektroniikan lumoissa,
ja sit sitä, ku vastikään jossain julkaistiin se juttu et nykyajan lapset ei enää osaa leikkiä, ne vaan pelaa pelejä tai sit niillä on jonkun niiden suosikkipiirretyn oheistuote-leluja ja niillä _täytyy_ sit leikkiä juuri niinkuin ne hahmot käyttäytyy siinä piirretyssä!!1
oman mielikuvituksen käyttö ei ole sallittua,
mur.- 90-luvulla:.!1#%++
.
"90-luvulla sai vielä pestä vaatteita oikeassa pesukoneessa, sitä tulevat jälkipolvet tulevat muistelemaan kuin Raatteen taisteluita"
.
Kauhistelen tätä holhousyhteiskuntapelleilyä.
Joo niin minäkin. Vaan onkohan se lisääntynyt vai vähentynyt aikojen saatossa? Holhouksen aiheet ovat ainakin vähän muuttuneet.
Ratikkakuski kirjoitti:
Joo niin minäkin. Vaan onkohan se lisääntynyt vai vähentynyt aikojen saatossa? Holhouksen aiheet ovat ainakin vähän muuttuneet.
Tuntematonta esitetään keskellä yötä ja silti kersat koulussa tappaa toisiaan, että....
relaxed_eyes kirjoitti:
Tuntematonta esitetään keskellä yötä ja silti kersat koulussa tappaa toisiaan, että....
Televisio onkin oikein hedelmällinen kohde sensuurille.
- miesvm_1967
Tulihan se esiin jo edellisissä vastauksissa mutta sanottakoon se lyhyemmin.. "pakonomainen sometus".
Itse jätän monesti luurin hyllyyn, en mä tarvi puhelinta oikeastaan juurikaan vapaa-ajalla, en ainakaan someen. Mutta nykynuorille se tuntuu olevan mahdotonta elää hetki ilman luuria tai tablettia tai peeseetä.
Tajusin sen kun edellisestä liitostani oleva 16v. poika toi tyttökaverinsa ekaa kertaa kotiin näytille. Molemmat kohteliaita nuoria ja pullakahvit siinä juotiin ja turistiin ihan ihmisinä kaikki. Sen jälkeen nuoret uppoutuivat omiin puhelimiinsa ja huvittavaa että olivat melkein selät vastakkain vaikka istuivat vierekkäin, siinä ne näpsyttelivät luurejaan miljoonan keskittyneenä siihen omaan screeniinsä. Oli ihan pakko kysyä että jutteletteko nyt keskenänne siellä feississä vai mitä hittoa puuhaatte :D :D- miesvm_1967
Ratikkakuski kirjoitti:
Osattiin sitä ennenkin mykkinä telkkaria tuijottaa tai vaikka lehtiä lukea.
Some tarkoittaa sosiaalista mediaa, ei mykkänä köhnääminen ole kovinkaan sosiaalista. TV ei ole sosiaalinen samoin kuin lehdetkään eivät ole sosiaalisia yhteyksiä, ne ovat henkilökohtaisempia.
- miesvm_1967
miesvm_1967 kirjoitti:
Some tarkoittaa sosiaalista mediaa, ei mykkänä köhnääminen ole kovinkaan sosiaalista. TV ei ole sosiaalinen samoin kuin lehdetkään eivät ole sosiaalisia yhteyksiä, ne ovat henkilökohtaisempia.
Jopa Ratikkakuski on sosiaalisempi, istuessaan lasiseinänsä takana ja katsoessaan halveksuen asiakkaitaan, kuin TV tai IS :D :D
miesvm_1967 kirjoitti:
Some tarkoittaa sosiaalista mediaa, ei mykkänä köhnääminen ole kovinkaan sosiaalista. TV ei ole sosiaalinen samoin kuin lehdetkään eivät ole sosiaalisia yhteyksiä, ne ovat henkilökohtaisempia.
No kyllä minä tiedän, mikä some on, vaikken henkilökohtaisesti Facebookissa tai Twitterissä asioitani esittelekään. Kommentoin lähinnä tuota nuorison puhumattomuutta, en somessa roikkumista.
- miesvm_1967
miesvm_1967 kirjoitti:
Jopa Ratikkakuski on sosiaalisempi, istuessaan lasiseinänsä takana ja katsoessaan halveksuen asiakkaitaan, kuin TV tai IS :D :D
Outo lause, pilkut ei jotenkin sopineet paikoilleen mutta juonkin jo saunakaljaa joten sori nyt vaan.. kohta menen jo saunaankin..
- miesvm_1967
Ratikkakuski kirjoitti:
No kyllä minä tiedän, mikä some on, vaikken henkilökohtaisesti Facebookissa tai Twitterissä asioitani esittelekään. Kommentoin lähinnä tuota nuorison puhumattomuutta, en somessa roikkumista.
No mutta nehän on sen luurin kanssa juurikin Somesa ja siksi eivät ehdi puhumaan ihmisille noin luonnossa :(
miesvm_1967 kirjoitti:
No mutta nehän on sen luurin kanssa juurikin Somesa ja siksi eivät ehdi puhumaan ihmisille noin luonnossa :(
Noh, se on kuitenkin vastavuoroista kanssakäymistä toisten ihmisten kanssa, joten en minä sitä jaksa paheksua, vaikken itse sitä harrastakaan. Ilman someakin Suomessa on sujuvasti osattu vaijeta molemmilla kotimaisilla.
Mummonpotkijat ja muut vanhuksia ryöstävät nuoret
- ennen ol
"Pannaan leipään puolet petäjäistä, veihän naapurimmeviljan halla
"Nyt pannaan puolet petäjäistä-pirttimme on pankin vasaran alla"- petäjäistä ja doupin
.
"Nykyään on vain petäjäistä ja muuta doupinkia"
har har
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221320
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä511259Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221183- 1381013
- 100879
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten325814Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82714Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602
