Muutoksia narsistisuhteen aikana tai jälkeen

kyssäreitä...

Omia havaintoja itsessäni:
-tunnekylmyys
-tarve esittää "coolila"
-hermostuneisuus, levottomuus, ahdistuneisuus
-fyysinen rumentuminen: ihon kuivuminen, lihominen-laihtuminen vuoron perään, hiusten lähtö
-ei jaksanut panostaa pukeutumiseen- suhteen alussa kyllä, mutta loppujen lopuksi kun mikään ei kelvannut, niin kyllästyin laittautumaan
-tylsistyminen- elämä alkoi olla television tuijottamista, baarireissuja tms.
-oppimiskyvyn heikkeneminen

18

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0009

samat havainnot.

• Elämä muuttaa ihmistä enemmän kuin ihminen elämää.

• kaunishantainenorava

Laittautuminen/pukeutuminen ei päde. Muut kyllä hyvin.
      Tunnekylmyys ym. koska tuntui kuin olisin uponnut johonkin mustaan. Ei jaksanut, pystynyt kyennyt, mitään.
      Hiuksia tosiaan lähti paljon!

• Hyvä kuvaus

Tuttua.

• Psykopaatti voi

Psykopaatti voi aiheuttaa uhrilleen ummetustakin. Kuulostaa kummalliselta, mutta sellaisen elämää kuivattava vaikutus lähipiirissä kuivattaa ilmeisesti suoletkin.. : ).

• Psorinainen

Allekirjoitan kaikki ym
        Mainitut oireet sekä ummetuksen.
        Aloin olemaan suhteen loppuvaiheella muumio.
        En jaksanut enää laittaa itseäni, tuijotin tyhjyyteen.
        Lisää haukkumista,
        Läski ja ruma, haiseva sika.
        Minulla oli erittäin lievä psoriasis kun tapasin mieheni.
        Mutta joka paheni liittomme loppuvaiheessa todella kamalaksi.
        Arvatkaa missä oli lopullisetkin itsetunnon rippeet.
        Nyt sain hyvät voiteet ja asumisero.
        Voin jo hieman paremmin.
        Kokoan itseäni vielä

• Kävi huonosti

Olin alani rautainen asiantuntija, arvostettu, esimiestehtävissä, aikaansaava, kehittelijä. Minulla oli ystäviä ja ihmissuhteita. Mitä minusta tuli? Oli pakko lopettaa alalla, sillä minusta ei enää ollut siihen. Lamaannuin täysin, asiat vain tapahtuivat enkä enää kyennyt mihinkään.. Etäännyin kaikista ja kaikesta.

Nykyään teen hyvin yksinkertaisia töitä. Jaan lehtiä, siivoan. Eikä minusta taida olla enää niihinkään töihin. En vaan pärjää. Olen huono. En osaa. En muista. En usko itseeni, teen kuitenkin väärin. Minusta ei ole mihinkään. Jatkuva lamaantumisen tunne, kun pitäisi tehdä jotain. Hyydyn.

Vaikka siis olen jo päässyt narsistista eroon. Hän onnistui osoittamaan, miten arvoton olen. Kaikki muut ovat hyviä, minä olen surkean huono.

Vielä kun saisin itsearvostukseni ja -luottamukseni takaisin. Voiko se onnistua? Ymmärrän, etten saa entistä elämääni takaisin, mutta haluaisin edes pärjätä siinä missä nyt olen ilman jatkuvaa häpeän tunnetta huonommuudestani.

• Psori nainen

Hei kÄvi huonosti.
        Mä myös oman alan asiantuntija. Jo ensi tapaamisesta lähtien hän alkoi negatiivisen arvostelun, MITÄTÖINNIN mun ammatillisesta osaamisesta.
        Heräsin ensummäisen kerran vuoden yhdessä olin jälkeen, kun satuun saamaan ravisuttavaa palautetta esimieheltä.
        En pystynyt enään suoriutumaan töissä, olin täysin lukossa.

Silloin lähdin narsistin luota ensimmäisen kerran.
        Olin todella vihainen itselleni että annan hänen latistaa ja haukkua itseni hulluuden partaalle.

Tämä alistaminen ja haukkuminen sisälsi:
        Hakkumista läskiksi
        Rumaksi vaikka olen kaunis nainen ja menestyvä
        En osaa kasvattaa lapsiani
        En osaa siivota
        Pitää huolta hänestä, itsestäni, lapsistani läheisistäni.
        En osaa ollaa perhe, minulla ei ole mitään annettavaa
        Kenellekään,
        En osaa tehdä ruokaa
        En osannut rakastella,kenenkään ei pitäisi sekaantua munlaiseen naiseen.
        Oli hänen kotinsa, tavaransa. Hajotan kaiken, en saa koskea mihinkään. Lapset ei saa koskea mihinkään,
        Lapset ei saa
        Mennä olohuoneeseen, kotieläimet ei saa liikkua kotona vapaasti.
        Mutta maksamaan kaiken minä kelpasin.
        Hän osti itselleen kaikkea mahdotonta ja mahdollista.
        Vaihtoi autoja kun "naisia". Eli itselleen, ei antanut koskaan rahaa lapsilleen, eikä ostanut heille mitään koskaan.

Haukkua ja alistaa osasi meitä kaikki. Nöyryyttää.
        Huusi kaupassa, ihra mene lujempaa.

Tähän kaikkeen kermavaahtona erittäin runsas alkoholin käyttö ihan joka ikinen päivä.
        Minä en tässä rumbassa useita vuosia menettänyt. Kerran palasin ja toista kertaa en palaa.
        Olemme eronneet.
        Hänellä jo uusi uhri,
        Muutaman viikko eromme jälkeen hän löysi jo uuden.

Kuinka hän rakastaakaan etsiä naisia netistä.
        Osaa olla niin hurmaava alkuun. Kaikkea
        Mitä nainen on aina toivonut. Prinssi valkoisella ratsulla, onkin ihmissusi prinssin vaatteissa.

Pelastuin ja pidin työpaikkani.

• "Vielä kun saisin itsearvostukseni ja -luottamukseni takaisin. Voiko se onnistua? Ymmärrän, etten saa entistä elämääni takaisin, mutta haluaisin edes pärjätä siinä missä nyt olen ilman jatkuvaa häpeän tunnetta huonommuudestani."

Niin sinulle haluaisin laittaa pari linkkiä, joista voisit saada pohdittavaa itseesi/ongelmiisi liittyen...

http://www.kirjapaja.fi/tuotteet/2158-hapean-monet-kasvot

http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo

Kyllä sinä voit onnistua...

• Kävi huonosti
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Vielä kun saisin itsearvostukseni ja -luottamukseni takaisin. Voiko se onnistua? Ymmärrän, etten saa entistä elämääni takaisin, mutta haluaisin edes pärjätä siinä missä nyt olen ilman jatkuvaa häpeän tunnetta huonommuudestani."

Niin sinulle haluaisin laittaa pari linkkiä, joista voisit saada pohdittavaa itseesi/ongelmiisi liittyen...

http://www.kirjapaja.fi/tuotteet/2158-hapean-monet-kasvot

http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo

Kyllä sinä voit onnistua...

Kiitos linkeistä.

Olen lukenut netistä tosi paljon aiheeseen liittyvää. Ostin tunnelukkoja käsittelevän kirjankin, työstö on vielä kesken, en ole saanut aikaiseksi. Varmaankin ainoa osa-alue, jossa en ole umpilukossa on oikeutus :-). Eli se, millä narsisti jyrää.

Ammattiapuun ei ole varaa, pitää pärjätä omin keinoin. Aika pitkälle pääsee reippaalla liikunnalla ja terveellisellä ravinnolla. Pitävät mielen virkeänä ja ajatukset poissa mustan syövereistä. Nyt on vähän päässyt ruokavalio ja liikunta lipsumaan, ja sen huomaa. Joulun jälkeen ryhtiliikettä, askel kerrallaan eteenpäin. Aion opetella tasavertaiseksi ihmiseksi toisten kanssa. Hui.. :-)

• phrphr

Lukiessani kirjoituksianne tunne suurta myötätuntoa teitä kohtaan vihaa narsistia kohtaan.

Tuo kaikki on niin tuttua. Mutta siitä voi selvitä, olen itse kiivennyt sieltä mutakuopasta ylös, monen takaisin luisumisen jälkeen.

Omaa selviyymistäni auttoi suuresti ystävät ja ennen kaikkea ammattiapu (omalla kohdallani psykoterapia). Narsistin ilkeät sanat eivät ole totuus, vaikka sellaiseksi se näyttäisikin muuttuvat kun tarpeeksi kauan joutuu sitä alistamista, syyttelýä ja panettelua kokemaan.

AInoa keino ulos tuosta on jättää narsisti koska narsisti ei tule koskaan muuttumaan. Ja niinä erittäin harvoina kertoina kun itse hakevat apua ja ehkä pystyvät jossain määrin hallitsemaan narsismiaan, kanssaeläjä tuhoaa oman elämänsä.

Olet edelleen sitä, mitä olit ennen narsisitin tapaamista, ja todennäköisesti vielä paljon enemmän kun pääset hänestä eroon. Älä usko valhetta totuutena. Ymmärrä, että sinun alistamisesi, manipuloimisesi, haukkumisesi yms. ovat narsistille keino pitää sairas maailmansa pystyssä. Hän tarvitsee sinua heikon egonsa ylläpitämiseen. Hänellä ei ole tervettä tunnemaailmaa, jossa rakkaus, välittäminen, vastavuoroisuus, ystävällisyys tai uskollisuus eläisi. Hän ei pysty tähän tunnetasolla (näytellä toki osaa tarvittaessa). Syyt ovat useimmiten lapsuuden perheessä, läheisen aikuisen narsismissa tai tunne-elämän vinoutuneisuudessa. Hän ei parane sinun rakkaudellasi tai huolenpidollasi. Hän ottaa ja imee kaiken sekä vaatii lisää -ilman kiitosta, arvostusta tai vastarakkautta.

On turha syyttää itseään siitä, että hairahtui narsistiin. Alussa on lähes mahdotonta (ilman aiempaa kokemusta) tunnistaa narsisti. Ja usein hän on kuin vastaus kaikkiin haaveisiisi....kunnes pikkuhiljaa, kerta kerralta psyykettäsi ja itsetuntoasi aletaan nakertamaan. Todennäköisesti toimit tässä kohtaa normaalin ihmisen tavoin: puolustat itseäsi mutta saat siitä suuren rangaistuksen (mykkäkoulu, eristäminen, panettelu...), yrität myös ymmärtää puolisoasi ja ennen kaikkea et halua luovuttaa helposti, sillä rakastat häntä ja teillä on ollut todella upeitakin hetkiä, joista et haluaisi luopua.

Elämä narsistin kanssa on erittäin stressaavaa ja voi johtaa masennukseen ja pahimmassa tapauksessa itsetuhoisuuteen. Suhde on tuhoava sekä psyykkisesti että fyysisesti. Väsymys, lamaannus ja muistamattomuus kertovat suuresta stressireaktiosta, jotka ajan mittaan väistyvät kyllä kun muistat pitää huolta itsestäsi ja perusasioista kuten riittävä uni, liikunta ja terveellinen ruoka (kulostaa ehkä kliseeltä, mutta ilman näitä on vaikeampi selvitä)

Itselleni yksi herättävimmistä kysymyksistä oli kun minulta kysyttiin että mitä sinä saat tuollaisesta suhteesta ja pyydettiin listaamaan hyvät ja huonot asiat. Eniten alussa ehkä auttoi se, että ymmärsin mitä narsismi on ja että se on sairaus. Sen jälkeen aloin yrittämään ymmärtää itseäni miksi olin ottanut vastaan sen kaiken epäoikeudenmukaisen käyttäytymisen (sylttytehdas on lapsuuden kodissani). Pikkuhiljaa ryhdyin keskittymään asioihin, joista nautin ja jotka tuottivat iloa minulle, löysin ystäväni uudelleen (narsistin kanssa ystävyyssuhteet jäivät lähes kokonaan) ja jatkoin itsetutkisteluani. Rehellisyys itseä kohtaan ja ymmärrys siitä, että minulla on täysi oikeus elämän perusasioihin auttoivat myös.

Se, että yksi sairas ihminen sanoo sinun olevan huono ei ole totuus, vaan valhe. Vaikka hän on saanut sinut uskomaan jollain tasolla huonommuuteesi, sen ei tarvitse olla kohtalosi. Entistä elämääsi et ehkä saa takaisin, mutta voit saada paremman. Älä usko sairaan ihmisen panetteluita, älä elä niiden mukaan. Kapinoi jokaista itseäsi vähättelevää ajatusta vastaan, älä anna narsistin voittaa ja tuhota elämääsi. Lähtötilanteesi on tässä päivässä ja pätevyydelläsi ponnistat kyllä eteen- ja ylöspäin. Pahin on takana kun olet päässyt hänestä eroon.

• Mitä_tekisitte

Kiitos mahtava kirjoitus.
        Mitä tekisitte jos tietäisitte narsistilla olevan heti
        Perään uusi uhri ja tiedätte nimen?
        Musta tuntuu kamalalta että taas yksy kärsii.
        Jos menisin sanomaan, niin ei hän uskoisi.

• Kävi huonosti
        Mitä_tekisitte kirjoitti:

Kiitos mahtava kirjoitus.
        Mitä tekisitte jos tietäisitte narsistilla olevan heti
        Perään uusi uhri ja tiedätte nimen?
        Musta tuntuu kamalalta että taas yksy kärsii.
        Jos menisin sanomaan, niin ei hän uskoisi.

Minä haluaisin tietää. Etkö sinäkin?

Ei hänen tarvitse uskoakaan, mutta kun paha olo astuu elämään hän ymmärtää asioita paremmin. Hän on silloin varmasti kiitollinen, että annoit vinkkiä siitä mikä mättää. Mitä sitten, jos nyt vaikutat mustasukkaiselta tai katkeralta? Ei meidän tarvitse kenenkään olla kivestä tehtyjä.

Olen päättänyt varoittaa uusia uhreja, jos tulevat vastaan. Mitä minulla on menetettävää? Voin vain olla avuksi.

• Mitä_tekisitte
        Kävi huonosti kirjoitti:

Minä haluaisin tietää. Etkö sinäkin?

Ei hänen tarvitse uskoakaan, mutta kun paha olo astuu elämään hän ymmärtää asioita paremmin. Hän on silloin varmasti kiitollinen, että annoit vinkkiä siitä mikä mättää. Mitä sitten, jos nyt vaikutat mustasukkaiselta tai katkeralta? Ei meidän tarvitse kenenkään olla kivestä tehtyjä.

Olen päättänyt varoittaa uusia uhreja, jos tulevat vastaan. Mitä minulla on menetettävää? Voin vain olla avuksi.

Hienosti kiteytetty.
        Minä hätin narsistin, joten en ole edes mustis tai katkera.
        Ainoastaan mietin, miten ne pystyy vaihtamaan heti uuteen.
        Se on sitä kun ihmiset on esineitä, liene.

Meillä ero vielä sen verran tuorre juttu, että vielä en ota yhteyttä uuteen.
        Tulee sotkuinen ero, hän ei ole palauttanut käräjäoikeuden toimittamaa avioerohakemusta allekirjoitettuna.
        Enkä tajua miksi ei. Uutta pulkassa niin luulisi tekevänsä palveluksen itselleen ja pääsee minusta lopullisesti eroon.

• sivusta seurannut

Kenties uusi on ollut valmiina odottamassa jonkin aikaa. On helppo mennä heti pyykkärin luo kun tarve tulee. Näinkin tiedän käyneen. Ohjailua kuin kaukosäätimellä puolin jos toisin. Näin narsisti.

• Mitä_tekisitte

Tiedän, näin se taitaa olla ollut meidän tapauksessa.
        Merkit alkoi näkyä n kuukausi ennen kuin lähdin.
        Hän alkoi olemaan entistä ilkeämpi, ivallinen, joi kuin sieni.
        Kaiken suhteen, tahti vain kiihtyi.

• Niitä löytyy

Olen kokenut eläneeni kaksi vuotta ihmisen kanssa, joka näiden juttujen ja kirjoitusten perusteella vaikuttaa narsistilta. Hän ajoi toiminnallaan minut itsemurhan partaalle, jatkuva mitätöinti, syyllistäminen ja itsensä pois puhuminen loukkaavista tilanteista saivat minut uskomaan, että tunteissani ja käytöksessäni on paljon vikaa. Hän on manipuloinut vanhemmat puolelleen, kertonut heille minun yksityisiä asioita. Loppu tulema oli, että noin vuoden avioliiton jälkeen annoin hänelle nyrkkiä ja hän käänsi tämänkin täysin minun syykseni, laittoi isänsä soittamaan minulle hoitoon menosta ymym. Itki kotonaan krokotiilin kyyneleitä. Hän kykenee tietoisesti itkemään ja saamaan empatiat puolelleen. Samaa hän käyttänyt minua kohtaan olen tämän huomannut, kun hän kummasti rupeaa itkemään tilanteissa, jotka kohdistuva häneen eli pieninkin negatiivinen sana tai minun puolelta tunne. Muita tyylejä ovat, joko vihamielinen loukkaus, jolla hän on saanut minut hiljaiseksi, itku, omiin tunteisiin meneminen, samaa mieltä oleminen, vaikka asiassa olisi valehtelu takana, asiasta pois meneminen, muutoksen lupailu, uhkailu, painostaminen. Yhtäkään rakentavaa keskustelua ei ole käyty. Ne ovat lähinnä hajottaneet pääni. Olen sanonut hänelle , että tyylisi on hajota ja hallitse.

Tuntuu myös, kun olisin ollut loinen jolta on kaikki imetty kuiviin. Mutta täältä noustaan perkele.

Olen mies, jota on nöyryytetty, pidetty peli nappulana, minut on häpäisty läheisten silmissä. Kunnia on mennyt näiden nyrkki touhujen takia. Mielenterveyskin meni melkein. Arvet ovat syvät ja tunnen suunnatonta vihaa tätä ihmistä kohtaan. Oikeuden tajuun ei mene se, että minusta tehtiin syntipukki. Sain stigman naisen lyöjästä. Entä minuun kohdistunut henkinen väkivalta. Sitä ei kukaan tunnu tajuavan.

Riuhtaisin itseni tuosta paska touhusta irti, olen päättänyt elää elämäni yksin, yksikään ämmä tai mies, joka osoittaa noita merkkejä, ei minun lähelle tule, se on varma.

Hänelle olen sanonut, että minun sydäntä et koskaan enää saa. Loppuu lyöminen, kun ihminen vaihtuu. Ei tuollaista paskaa tartte kenenkään kestää stna.

• Yksinäinem_sydän

Mä en kyllä naisena tuomitse sun lyömistä tässä tapauksessa.
        Toinen voi ajaa toisen hulluuden partaalle.
        Tiedän yhden ystäni, nainen, nainen ei talttunut
        Muulla kun että
        Mies kävi kiinni.

Ei se lyöminen ihan aina ole lyöjä ja uhri asetelmaa.
        Toinen voi olla ihan hirveä.
        Mun serkun vaimo hakkasi mun ihanaa serkku poikaani kunnes
        Serkkuni kerran pisti vastaan. Loppui hakkaaminen.
        Hirveitä kohtaloita.

Minuun on kaksi kertaa käyty käsiksi narskuni
        Puolesta
        Niin että työnsi sormella lujaa rintakehääni.
        Olen sen verran kookas nainen että
        Vannoin ottavani halon jos ei käsi irtoa.
        Poliisitkin kutsun paikalle jos tarve vaatii.

Loppui siihen.
        Mutta, narsismi ja uhriksi joutuminen on ihan hirveää.
        Itse ei meinaa päästä jaloilleen vaikka otinkin itse eron.
        Silti nämä yliminät ratsastaa ja tuntuu voivan hyvin.

Uutta naista putkeen. Vaikka vielä kuukausi sitten vannoin rakastavansa mua aina!

Itse en ole valmis ja olenko koskaan enää. Niin on syvät naarmut sydämessä, niin on rikki revitty, multa
        Vietiin usko avioliittoon ja yhteisiin haveisiin.
        Kaikki mureni, Päivä
        Päivältä. Vuoden ajan häistä ajoin töistä kotia ja
        Mietin, miten mä Lähden,
        Mihin menisin, annanko helposti periksi, olenko kuitenkin se hullu, mitätön paska, jolla ei ole kohta tosiaan töitä
        Koska olen niin luuseri.
        Onko Mieheni räysin oikeassa.

Kunnes nousin kuin feenixlintu tuhkasta. Sain kodin ja lähdin.
        Painoin oven kiinni ja huokaisin. Sielu on rikki mutta menen päiväkerrallaan.
        Ajatus siitä miehestä jonka tapasin kalvaa
        Mieltä. Miksi kaikko ei voinut olla niin toisin.
        Olin vannonut pitäväni aina hyvää huolta ja olla
        Lempeä.
        Rakastin niin paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      182
      1272
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      883
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      824
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      47
      684
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      594
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      311
      580
    8. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      579
    9. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      550
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      549
    Aihe