Keitin kananmunat. Miksi keitetystä kananmunasta kuori irtoaa vain lohkeillen pieninä palasina? Työlästä kuorittavaa. Miksi kananmunat lohkeilevat kattilassa ja valkuainen kuohuu olos halkeamista keitettäessä? Miten ne kananmunat olisi keitettävä?
Miten kananmunat keitetään?
25
1107
Vastaukset
- egu
Laita kananmunat kylmään veteen ja liesi päälle. Kun munat ovat kypsyneet tarpeeksi, laske kattilaan kylmää vettä jonkin aikaa ja jätä kananmunat hetkeksi kylmään veteen. Kuori lähtee helposti pois.
6 minuuttia -> keltuainen löysä
8 minuuttia -> kypsä kananmuna- i-v atte
mä keitän aina 5min tai 10min munat ja sitten kylmään veteen
- Ei kannata
säilyttää, eikä ostaa kananmunia kylmäsäilytyksestä. Jos ne on säilytetty huoneenlämmössä, niin kuori irtoaa todella hyvin.
Keittämisen jälkeen vaan ensin kylmää vettä päälle, ja eikun nauttimaan. - basaschka
munankeitto ohjeinen:
1. muniin reikä nuppineulalla kumpaankin päähän
2. kylmään veteen ja levy täysille
3. kiehutus muutaman minuutin. löysyysastekysymys.
4. kuuma vesi pois, viieksi minuutiksi kylmän veen alle jäähtymään siten että vesi vaihtuu koko ajan
5. 50% mahollisuus että kuori lähtee hyvin pois Aseta munat munankeittimen telineeseen ja lisää vesi mitta-astialla halutun kovuusasteen mukaisesti.
Napsauta keitin päälle. Munat ovat halutun kypsät kun keitin ilmoittaa äänimerkillä.
Nosta nyt teline keittimestä ja jäähdytä munat kylmän vesihanan alla muutama sekunti. Odota että vesi kuivuu munien pinnalta ja toista jäähdytys ja kuivuminen.
Tällä tekniikalla onnistuu varmasti.- Egumies
Ei se munankeitto mitään ohjekirjoja tai erilaisia härveleitä kaipaa.
Tärkeintä on se miten munaa käsittelee. Oleellista on hellät kädet ja ystävällinen asenne. Lopussa kiitos seisoo.- munan keittäjä
Pitäiskö ne kananmunat laittaa hellävaroen kiehuvaan veteen. Kiehuvassa vedessä kun törmäilevät toisiinsa niin tulee halkeamia, ja sitten valkuainen pursuaa kananmunan halkeamista.
- mamman ohje
Kylmää vettä katteliin ja munat sinne.Anna kiehua 12 min niin on kypsiä. Sitten kattilasta kuuma vesi pois ja kylmää vettä tilalle.Anna jäähtyä kylmässä vedessä 5 min-kuori irtoaa hyvin.
- muna mies
Yks ohje oli, että munat laitetaan kiehuvaan veteen 10 minuutiksi.
- Onko nyt
pääsiäinen tulossa kun munat on noin kiihkesti tapetilla?
Vai onko muna-anemia iskenyt palstalaisiin?- aamiainen1
Pääsiäisestä ei ole kysymys. Pääsiäiseen on vielä aikaa. Nyt on kysymys siitä miten kananmunat tulisi keittää. Kananmunassa on paljon proteenia, on täyttävää nälkkä lähtee. Kananmuna kuuluu aamiaiseen. Niitä pitäisi syödä enemmän.
- no nythän on
aamiainen1 kirjoitti:
Pääsiäisestä ei ole kysymys. Pääsiäiseen on vielä aikaa. Nyt on kysymys siitä miten kananmunat tulisi keittää. Kananmunassa on paljon proteenia, on täyttävää nälkkä lähtee. Kananmuna kuuluu aamiaiseen. Niitä pitäisi syödä enemmän.
aikaa harjotella pääsiäistä varten että osaa sen oikein munan keittämisen taidon.
Saas nähdä opinko siihen mennessä, sen kaiken hellän käsittelyn ja nimenomaan se että se kovenee.
- annikoo..
Kyllä on ohjeita kananmunan keittämisestä.. annan vielä omani.. kiehuvaan veteen lisätään suola...sen jälkeen munat varovasti....se suola nimittäin estää ettei ne valu vaikka vähän rikkoontuu... kylmää vettä siiten kattilaan..
- varma ruoka
Kuori ensin munat,laita sitten käden lämpöiseen veteen hautumaan.
- Noniin
Nyt osaamme jo melkein keittää kananmunia.Seuraavaks siirrymme aiheseen miten keitän teetä ettei pala pohjaan.
- Paha, todella paha
kysymys.
Mun äitee keitti mulle teevettä kahden viikon ajaksi kun lähti Teneriffalle, ja nyt aikokin olla kolme viikkoa ja teevesi alkaa olla finitto.
Tähän asti olen pärjänny kun olen mikrossa lämmittäny sitä äiteen keittämää teevettä, mutta auttakaa nyt ihmeessä kun se jatkokin lomaa, ja mulla teevesi loppuu :((((((.
- hermot menee
Sen olen huomannut, kun kananmunat laittaa kiehuvaan veteen, niin tottatosiaan törmäilevät toisiinsa ja tulee halkeamia, josta sitten valkuainen pursuaa ulos ja njäyttää popcornilta. Kokeolempa sitä neuvoa, että laitan vähän suolaa veteen, niin ei valkuainen pursua halkeamista.
kananmunan kuori imee suolatonta vettä sisäänsä osmoosin takia koska suolapitoisuus munan sisällä on suurempi ,. tämä aiheuttaa paineen kasvua munan sisällä ja kuori voi haljeta ,. tätä voi yrittää estää laittamalla suolaa reilusti keitinveteen ja/tai tekemällä pienen paineentasausreiän kuoreen, sinne munan pohjaan eli leveämpään päätyyn ,.
- hermot menee
HugaZaga kirjoitti:
kananmunan kuori imee suolatonta vettä sisäänsä osmoosin takia koska suolapitoisuus munan sisällä on suurempi ,. tämä aiheuttaa paineen kasvua munan sisällä ja kuori voi haljeta ,. tätä voi yrittää estää laittamalla suolaa reilusti keitinveteen ja/tai tekemällä pienen paineentasausreiän kuoreen, sinne munan pohjaan eli leveämpään päätyyn ,.
Hyvä tieteellinen neuvo. Ostinpa kananmunia tarjouksesta. 20 munaa kahdella eurolla. Alan kohta keittämään munia. Suolaa lisään veden joukkoon. Paineen tasausreikää en nyt tee. Sitä kokeilen myöhemmässä keittovaiheessa. Vajaat kaksilitraa laitoin vetää kattilaan. Onko kuusi munaa likaa, jos ne laittaa kiehuvaan veteen? Mitä enemmän munia kattilassa, tulee varmaan enemmän kananmunien törmäilyjä ja halkeamia? Kokeilempa!
hermot menee kirjoitti:
Hyvä tieteellinen neuvo. Ostinpa kananmunia tarjouksesta. 20 munaa kahdella eurolla. Alan kohta keittämään munia. Suolaa lisään veden joukkoon. Paineen tasausreikää en nyt tee. Sitä kokeilen myöhemmässä keittovaiheessa. Vajaat kaksilitraa laitoin vetää kattilaan. Onko kuusi munaa likaa, jos ne laittaa kiehuvaan veteen? Mitä enemmän munia kattilassa, tulee varmaan enemmän kananmunien törmäilyjä ja halkeamia? Kokeilempa!
kannattaa laittaa ne munat jo sinne kylmään veteen. Heti kun vesi alkaa vähänkin poreilla niin levyä pienemmälle, kiehumisen ei tarvi olla rajua ,. vesi ei ole yhtään kuumempaa kiehui se rajusti tai vähän, se vain haihtuu nopeammin rajussa kiehumisessa ,.
yksi erikoisempi tapa on kiehauttaa ne munat ja sitten siirtää kattila syrjään, kansi päällä, ja antaa hautua hitaasti jäähtyvässä vedessä.
Tämä rouva keitti täydelliset munat ;)
http://www.realsimple.com/food-recipes/cooking-tips-techniques/cooking/hard-boil-egg-00000000002333/- hermot menee
HugaZaga kirjoitti:
kannattaa laittaa ne munat jo sinne kylmään veteen. Heti kun vesi alkaa vähänkin poreilla niin levyä pienemmälle, kiehumisen ei tarvi olla rajua ,. vesi ei ole yhtään kuumempaa kiehui se rajusti tai vähän, se vain haihtuu nopeammin rajussa kiehumisessa ,.
yksi erikoisempi tapa on kiehauttaa ne munat ja sitten siirtää kattila syrjään, kansi päällä, ja antaa hautua hitaasti jäähtyvässä vedessä.
Tämä rouva keitti täydelliset munat ;)
http://www.realsimple.com/food-recipes/cooking-tips-techniques/cooking/hard-boil-egg-00000000002333/Hienosti onnistu munien keittäminen, kun tuli niin paljon hyviä neuvoja. Kiehautin veden. Munat kattilaan ja laskin levyn lämpöä kakkoseen. Siinä pienellä kiehumisella varttitunnin ajan eivät munat törmäilleet kattilassa toisiinsa vaan makasivat rauhassa vedenpohjalla ja vesi poreili, kiehui kakkosella. Munat laitoin kylmään veteen, jäähtymään. Ja kyllä kuori irtosi helposti munasta, kun sen viipaloin leivän päälle.
kuorien irtoamisen vaikeudesta en tiedä onko vika munassa vai kuorijassa? se kun menee välillä niin ja näin.. mutta näin munani keitän..kädenlämpöiseen veteen munat..sitte täysille virta sit ku alkaa poreilee kunnolla lasken 3-4 astetta virtaa..keitän noin 9 minuuuttia..kovia munia pitää olla ja sitte lasken kylmää vettä varovasti kattilaan että lämpötila ei heti järkysti muutu.. sitte kun ei enää oo niin kuumia vaan haaleita ne voi kuoria.. välillä lähtee kuoret hyvin välillä ei..
ja munat kahtia pituussuuntaan..näin munani keitän ja halkaisen.. niin ja yrttisuolaa ja chiliä päälle..- hermot menee
Kananmunien keitto onnistuu ja kuori irtoaa keitetyistä munista. Hyviä ohjeita tuli. Mutta joku puuttui kananmunien syöntiin, ei kuitenkaan tässä keskustelussa. Joku väitti, että liika kananmunien syönti nostaa veren kolestroolia. Onko tässä väitteessä perää? Montako munaa päivässä? Minä syön neljä keitettyä munaa päivässä. Tuskin se nyt voi olla liikaa?
hermot menee kirjoitti:
Kananmunien keitto onnistuu ja kuori irtoaa keitetyistä munista. Hyviä ohjeita tuli. Mutta joku puuttui kananmunien syöntiin, ei kuitenkaan tässä keskustelussa. Joku väitti, että liika kananmunien syönti nostaa veren kolestroolia. Onko tässä väitteessä perää? Montako munaa päivässä? Minä syön neljä keitettyä munaa päivässä. Tuskin se nyt voi olla liikaa?
Luulenpa että liika on aina liikaa.. kaikessa ja se ei ole terveellistä..mutta noin yleisesti ottaen uusien tutkimusten mukaan kananmunia voi syödä melko huolettomasti..
Tuo määrä kuullostaa vaan paljolta..jos joka päivä syö..
testasin nyt tuota haudutusmenetelmää kolmella munalla, laitoin ne kylmään veteen ja kuumensin kiehuvaksi, sammutin levyn ja nostin kattilan 15s ajaksi syrjään, sitten nostin takaisin minuutiksi kuumalle levylle ja sitten kansi päälle ja nostin kattilan osittain syrjään, osa kuumalla (sammutetulla) levyllä ja osa kylmällä ,. jätin siihen hautumaan 12 minuutin ajaksi ja niistähän tuli tosi hyviä, kauniin näköisiä sisältä ,.
energiaakin säästyy hauduttamalla ;)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361