Hei,
Älkää säikähtäkö minua täällä narsisti vastaisessa yhteisössä, olen
tarjoamassa teille uutta näkökantaa..
olen kirjoittanut kirjan "Olen narsisti",
jonka voi nyt tilata ennakkoon.
Pyrin kertomaan nämä asiat sen takia, että te ymmärtäisitte epävakaasta persoonasta kärsivän narsistisen ihmisen tarkoitusperiä ja sitä, että meilläkin on tunteet, todellakin on! Meidän tunteet vain ovat jotenkin niin paljon voimakkaampia ja niitä ohjaa jokin alkukantainen vietti, se pieni hauras lapsi joka meidän sisällämme on. Se pieni lapsi ei aina osaa hoitaa asioita, siten kuin aikuisen ihmisen kuuluisi...
Toivottavasti löydätte tästä tekstistä jotain joka auttaa teitä ymmärtämään sitä omassa elämässänne olevaa ihmistä, jota olette pitäneet ihmisenä joka on pilannut elämänne. Ei hän ole sitä ilkeyttään tehnyt vaikka sitä on vaikea ymmärtää.
Toivon myös teidän löytävän tekstistä jotain joka antaa voimaa päästää irti ihmisestä, joka ei välttämättä koskaan tule muuttumaan ja parantamaan tapojaan.
Tai voimaa jaksaa ja uskoa siihen että asiat voivat muuttua paremmaksi.
Yhteyttä voi ottaa osoitteeseen [email protected]
Kirja: "Olen narsisti"
44
493
Vastaukset
Hieno homma!
Omakohtainen näkemys asiaan, se on aina tervetullut. Hatunnostoni siitä että olet saanut itsetutkimusmatkasi kirjalliseen muotoon.
Ei täällä kaikki ole narsistivastaisia, vaan koettavat ymmärtää vuorovaikutusongelman ilmentymiä.
Vain harvat taitavat todella uskoa siihen että 'narsistit' olisivat joitakin tunteettomia robotteja.
Jotkut ovat jopa löytäneet sisältään pienen narsisti-peikon ja alistuvan uhrin, ja oppineet elämään molempien kanssa.
Ihmiselle voi tapahtua kaikenlaista - kun aika ja olosuhteet ovat otolliset, meissä kaikissa on kyky ryssiä asiat ja ihmissuhteet. Joillakin on viisautta olla ryssimättäkin.
Moni julistaa että on väärin pettää. Ja leikkaa siististi pois itsestään sen totuuden että on itse joskus pettänyt toista ihmistä, tavalla tai toisella, isossa tai pienessä asiassa.
Taidamme olla niin ideaaliminämme sokaisemia ettemme huomaa tai myönnä helposti omia virheitämme.- Suhtaudut yll.
"Hieno homma!
Omakohtainen näkemys asiaan, se on aina tervetullut. Hatunnostoni siitä että olet saanut itsetutkimusmatkasi kirjalliseen muotoon."
Suhtaudut yllättävän hyväuskoisesti ilmeisesti uuteen kirjailijaan? Ettei vain olisi taivaanrannan maalari lopulta. ; }. Suhtaudut yll. kirjoitti:
"Hieno homma!
Omakohtainen näkemys asiaan, se on aina tervetullut. Hatunnostoni siitä että olet saanut itsetutkimusmatkasi kirjalliseen muotoon."
Suhtaudut yllättävän hyväuskoisesti ilmeisesti uuteen kirjailijaan? Ettei vain olisi taivaanrannan maalari lopulta. ; }.Suhtaudun oletusarvoisesti siten että uskon ihmiseen.
Koska toimin niin, toivon että minuunkin suhtaudutaan samalla tavalla. Koetan pysytellä totuudessa.
Ymmärrän että jotkut suhtautuu oletusarvoisesti epäillen.
He tarkkailevat tuntosarvet ojossa ihmisiä ympärillään, etsien todisteita heidän vioistaan/epäkelpoisuudestaan.
Kyseessä on usein omien mielensisältöjen heijastamisesta (projektio) tai siitä johtunut sijoittava samaistuminen,
ts itseään toteuttavan ennusteen oravanpyöra (projektiivinen identifikaatio, Melanie Klein, 1946)Suhtaudut yll. kirjoitti:
"Hieno homma!
Suhtaudut yllättävän hyväuskoisesti ilmeisesti uuteen kirjailijaan? Ettei vain olisi taivaanrannan maalari lopulta. ; }.Muuten, tuntuuko sinusta siltä, että jos kehun "lunakuu"ta, niin se on jotenkin sinulta pois?
- j lehtinen
yxex kirjoitti:
Suhtaudun oletusarvoisesti siten että uskon ihmiseen.
Koska toimin niin, toivon että minuunkin suhtaudutaan samalla tavalla. Koetan pysytellä totuudessa.
Ymmärrän että jotkut suhtautuu oletusarvoisesti epäillen.
He tarkkailevat tuntosarvet ojossa ihmisiä ympärillään, etsien todisteita heidän vioistaan/epäkelpoisuudestaan.
Kyseessä on usein omien mielensisältöjen heijastamisesta (projektio) tai siitä johtunut sijoittava samaistuminen,
ts itseään toteuttavan ennusteen oravanpyöra (projektiivinen identifikaatio, Melanie Klein, 1946)"Moni julistaa että on väärin pettää. Ja leikkaa siististi pois itsestään sen totuuden että on itse joskus pettänyt toista ihmistä, tavalla tai toisella, isossa tai pienessä asiassa."
Juu pitää paikkaansa, mut on vissiin pieni ero millä tasolla pettää: Ajatuksen, flirtin, suudelman tai itse aktina.
Tuo väitteesi haiskahtaa vähän narsistiseltle ajatustavalle ja kuulosta melkoiselle aivopierulle. Kuten erään narsistin väite: Petin, mutta en tullut sisälle. Eli ei se ole sitten kunnolla pettämistä.
", jota olette pitäneet ihmisenä joka on pilannut elämänne. Ei hän ole sitä ilkeyttään tehnyt vaikka sitä on vaikea ymmärtää."
Jaa ei vai? Ihan mielenkiintoinen väite.
Usein tapahtuu seuraavasti: narsku loukkaa toista "vahingossa" koska on vailla empatiaa, eikä todellakaan edes ymmärrä loukanneensa toista. Jos toinen sanoo pahasti takaisin, niin tästähän narsku luokkaantuu verisesti. Narsku kokee velvollisuudeksi antaa samalla mitalla takaisin. Ei narsku ikinä unohda kärsimäänsä "vääryyttä", eikä myöskään pysty antamaan anteeksi.
" te ymmärtäisitte epävakaasta persoonasta kärsivän narsistisen ihmisen tarkoitusperiä ja sitä, että meilläkin on tunteet, todellakin on!"
Juu on tunteet: Viha, katkeruus jne. mutta ei empatiaa.
"Suhtaudun oletusarvoisesti siten että uskon ihmiseen.
Koska toimin niin, toivon että minuunkin suhtaudutaan samalla tavalla. Koetan pysytellä totuudessa."
Se on hyvä että yrittää pysytellä totuudessa. Onkos se vähän sama juttu kuin pettäminen?
Voisin heittää jatkon näihin hyviin "viisauksiin" Meissä kaikissa on enemmän tai vähemmän narsistisia piirteita, eli kaikkihan me ollaan sitten narsisteja, eiks joo? - : ). Jos minua tark.
yxex kirjoitti:
Muuten, tuntuuko sinusta siltä, että jos kehun "lunakuu"ta, niin se on jotenkin sinulta pois?
: ). Jos minua tarkoitit, niin ei toki ja kehu rauhassa. Mutta kuten annoin ymmärtää, olen tietyllä tapaa epäluuloinen kun markkinoidaan tällaisella palstalla jotakin, jota ei käsittääkseni ole vielä edes olemassa.
Käsittääkseni ennakkotilaukset usein maksetaankin ennakkoon. Että näkisin vain mielelläni sen kirjan... Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
"He tarkkailevat tuntosarvet ojossa ihmisiä ympärillään, etsien todisteita heidän vioistaan/epäkelpoisuudestaan."
On yleisessä tiedossa, että netin kautta tehdään erilaisia huijauksia. Että sitä vaan tarkoitin.
Jos lunakuu on rehellinen, niin sitten hän on. Mutta jotenkin on absurdia ja ristiriitaista. Narsistit eivät ole kovin suurella rehellisyydellä täällä palstalla loistaneet. Että jos lunakuu on narsisti, niin voiko häneen luottaa? Jos hän taas ei ole narsisti, niin hän ei ole sitä mitä sanoo olevansa.
Joten jälleen kerran... Jokin mättää.
Kysympä sinulta yxex, miten olisin tämän narsistikouluni käynyt, jos en vielä ymmärtäisi olla varovainen? Ja sitten toiseksi, minut on kasvatettu... järkeväksi rahan suhteen. - netissä mitä vain
: ). Jos minua tark. kirjoitti:
: ). Jos minua tarkoitit, niin ei toki ja kehu rauhassa. Mutta kuten annoin ymmärtää, olen tietyllä tapaa epäluuloinen kun markkinoidaan tällaisella palstalla jotakin, jota ei käsittääkseni ole vielä edes olemassa.
Käsittääkseni ennakkotilaukset usein maksetaankin ennakkoon. Että näkisin vain mielelläni sen kirjan... Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
"He tarkkailevat tuntosarvet ojossa ihmisiä ympärillään, etsien todisteita heidän vioistaan/epäkelpoisuudestaan."
On yleisessä tiedossa, että netin kautta tehdään erilaisia huijauksia. Että sitä vaan tarkoitin.
Jos lunakuu on rehellinen, niin sitten hän on. Mutta jotenkin on absurdia ja ristiriitaista. Narsistit eivät ole kovin suurella rehellisyydellä täällä palstalla loistaneet. Että jos lunakuu on narsisti, niin voiko häneen luottaa? Jos hän taas ei ole narsisti, niin hän ei ole sitä mitä sanoo olevansa.
Joten jälleen kerran... Jokin mättää.
Kysympä sinulta yxex, miten olisin tämän narsistikouluni käynyt, jos en vielä ymmärtäisi olla varovainen? Ja sitten toiseksi, minut on kasvatettu... järkeväksi rahan suhteen.Mistä sitä tietää mikä hyypiö täälläkin vakituisesti vakinimmareilla kirjoittelevista on? Kirjoittaa narsisteista, vaikka itse on sitä taikka jotain muuta. Nettipersoona on nettipersoona. Live-elämässä täytyy ihminen oppia tuntemaan, jotta tietää mitä toinen on. Mahdollisesti.
- netin hyypiöt
netissä mitä vain kirjoitti:
Mistä sitä tietää mikä hyypiö täälläkin vakituisesti vakinimmareilla kirjoittelevista on? Kirjoittaa narsisteista, vaikka itse on sitä taikka jotain muuta. Nettipersoona on nettipersoona. Live-elämässä täytyy ihminen oppia tuntemaan, jotta tietää mitä toinen on. Mahdollisesti.
ja mistä senkin tietää, mikä hyypiö minkäkin puskakirjoittajan takana on?
- puskista puskiin
netin hyypiöt kirjoitti:
ja mistä senkin tietää, mikä hyypiö minkäkin puskakirjoittajan takana on?
Kaikkihan täällä puskista kirjoittelee. Vai oletko nähnyt kenenkään esiintyvän omalla nimellään?
puskista puskiin kirjoitti:
Kaikkihan täällä puskista kirjoittelee. Vai oletko nähnyt kenenkään esiintyvän omalla nimellään?
Omalla nimellä esiintyminen on sääntöjenkin vastaista. Tosin ei sekään takaa, että tunnemme ja tiedämme millainen se toinen kirjoittaja on. Useimmiten riittää millaiset fibat toisen kirjoitukset saa aikaan. Ja monesti ne fibat on sellaisia, ettei haluaisi sitä toista tunteakaan yhtään sen enempää.
j lehtinen kirjoitti:
"Moni julistaa että on väärin pettää. Ja leikkaa siististi pois itsestään sen totuuden että on itse joskus pettänyt toista ihmistä, tavalla tai toisella, isossa tai pienessä asiassa."
Juu pitää paikkaansa, mut on vissiin pieni ero millä tasolla pettää: Ajatuksen, flirtin, suudelman tai itse aktina.
Tuo väitteesi haiskahtaa vähän narsistiseltle ajatustavalle ja kuulosta melkoiselle aivopierulle. Kuten erään narsistin väite: Petin, mutta en tullut sisälle. Eli ei se ole sitten kunnolla pettämistä.
", jota olette pitäneet ihmisenä joka on pilannut elämänne. Ei hän ole sitä ilkeyttään tehnyt vaikka sitä on vaikea ymmärtää."
Jaa ei vai? Ihan mielenkiintoinen väite.
Usein tapahtuu seuraavasti: narsku loukkaa toista "vahingossa" koska on vailla empatiaa, eikä todellakaan edes ymmärrä loukanneensa toista. Jos toinen sanoo pahasti takaisin, niin tästähän narsku luokkaantuu verisesti. Narsku kokee velvollisuudeksi antaa samalla mitalla takaisin. Ei narsku ikinä unohda kärsimäänsä "vääryyttä", eikä myöskään pysty antamaan anteeksi.
" te ymmärtäisitte epävakaasta persoonasta kärsivän narsistisen ihmisen tarkoitusperiä ja sitä, että meilläkin on tunteet, todellakin on!"
Juu on tunteet: Viha, katkeruus jne. mutta ei empatiaa.
"Suhtaudun oletusarvoisesti siten että uskon ihmiseen.
Koska toimin niin, toivon että minuunkin suhtaudutaan samalla tavalla. Koetan pysytellä totuudessa."
Se on hyvä että yrittää pysytellä totuudessa. Onkos se vähän sama juttu kuin pettäminen?
Voisin heittää jatkon näihin hyviin "viisauksiin" Meissä kaikissa on enemmän tai vähemmän narsistisia piirteita, eli kaikkihan me ollaan sitten narsisteja, eiks joo?Irroitit asioita viitekehyksistä mutta ei se mitään :)
Ei, totuudessa pysyttelemisen yrittäminen ei ole yhtä kuin pettäminen. Se on pikemminkin eräänlainen tie, eettinen arvo, jota ihminen itse arvostaa ja on päättänyt noudattaa. Eräänlainen ideaali, pyrkimys.
Ja kyllä, meissä kaikissa on enemmän tai vähemmän narsistisia(kin) piirteitä, vaihdellen ajan, kokemusten, mielialojen, tunnelukkojen ja sosiaalisen ympäristön mukaan. Olen kanssasi samaa mieltä.
Narsismimme on hyvin joustava ja venyvä käsite, joskus tosin voi pinnakin olla tiukalla ja pipo kiristää päätä - silloin voi kaiketi todeta että terveeseen narsismiimme on tullut häiriö - josta johtunee halu mm kostaa, päteä, ylikorostaa, puolustautua, kritisoida jne jne..
Viha. Tiesitkö että ilman empatiakykyä ihminen ei kykene tuntemaan vihantunnetta?
Sympatia, myötätunto ja antipatia, vastenmielisyys ovat hyvin voimakkaita tunteita.
Emme osaisi kohdentaa niitä kehenkään ilman empatiakykyämme.
Tämän sinä jo varmasti tiesitkin, kirjoitin sen tiedoksi niille jotka epäilee narsistien olevan jotain tunteettomia robotteja :)
Narsismissa on oikeastaan yksinkertaistettuna kyse omien tunteiden käsittelytaidosta, ei sen kummemmasta.- Lehtisen kokemukses.
yxex kirjoitti:
Irroitit asioita viitekehyksistä mutta ei se mitään :)
Ei, totuudessa pysyttelemisen yrittäminen ei ole yhtä kuin pettäminen. Se on pikemminkin eräänlainen tie, eettinen arvo, jota ihminen itse arvostaa ja on päättänyt noudattaa. Eräänlainen ideaali, pyrkimys.
Ja kyllä, meissä kaikissa on enemmän tai vähemmän narsistisia(kin) piirteitä, vaihdellen ajan, kokemusten, mielialojen, tunnelukkojen ja sosiaalisen ympäristön mukaan. Olen kanssasi samaa mieltä.
Narsismimme on hyvin joustava ja venyvä käsite, joskus tosin voi pinnakin olla tiukalla ja pipo kiristää päätä - silloin voi kaiketi todeta että terveeseen narsismiimme on tullut häiriö - josta johtunee halu mm kostaa, päteä, ylikorostaa, puolustautua, kritisoida jne jne..
Viha. Tiesitkö että ilman empatiakykyä ihminen ei kykene tuntemaan vihantunnetta?
Sympatia, myötätunto ja antipatia, vastenmielisyys ovat hyvin voimakkaita tunteita.
Emme osaisi kohdentaa niitä kehenkään ilman empatiakykyämme.
Tämän sinä jo varmasti tiesitkin, kirjoitin sen tiedoksi niille jotka epäilee narsistien olevan jotain tunteettomia robotteja :)
Narsismissa on oikeastaan yksinkertaistettuna kyse omien tunteiden käsittelytaidosta, ei sen kummemmasta."Viha. Tiesitkö että ilman empatiakykyä ihminen ei kykene tuntemaan vihantunnetta?"
Lehtisen kokemuksista en tiedä. Mutta minä en ole koskaan kokenut, että narsistini olisi tuntenut vihaa. Kuten epäilen hänen kykyään tuntea vastenmielisyyttäkään.
Se mikä hänessä joskus näyttää siltä, kuin olisi vihainen, on laskelmoitua päättäväisyyttä.
" Tämän sinä jo varmasti tiesitkin, kirjoitin sen tiedoksi niille jotka epäilee narsistien olevan jotain tunteettomia robotteja :)"
Että edelleen koen narsistini tietyllä tapaa robottimaiseksi henkilöksi.
Ajattelen, että hänellä on jonkunlaisia tunteiden aiheita, joiden varassa hän sitten taiteilee. Enkä kadehdi häntä enkä hänen osaansa. Moralisoinkin nykyään vain hallitusti ja hillitysti, edes takanapäin.
Uhrin osa on se, mikä tässä enemmän kiinnostaa, koska minun narsisti-psykopaatiltani puuttuu myös pelon tunne sen verran, että hänellä ei ole vaikeutta löytää elämäänsä sisältöä muualtakin kuin minun turvallisesta huomastani, jota hän tosin käy säännöllisesti nauttimassa.
Toivon, ette tietona levitä tuollaista "narsistit eivät ole mitään tunteettomia robotteja". Koska ovat. Toimivat häikäilemättömästi uhrejaan hyväksi käyttäen.
Enkä tarkoita tällä sitä, ettei narsistilla olisi jonkinmoisia tunteita, esim. omani kokee olonsa joskus tukalaksi, ja kokee jonkinlaista tappion karvasta makua ja menestyksen tuomaa rauhaa...
Saanko kysyä, mikä on sinun motiivisi narsistien puolusteluun. Lehtisen kokemukses. kirjoitti:
"Viha. Tiesitkö että ilman empatiakykyä ihminen ei kykene tuntemaan vihantunnetta?"
Lehtisen kokemuksista en tiedä. Mutta minä en ole koskaan kokenut, että narsistini olisi tuntenut vihaa. Kuten epäilen hänen kykyään tuntea vastenmielisyyttäkään.
Se mikä hänessä joskus näyttää siltä, kuin olisi vihainen, on laskelmoitua päättäväisyyttä.
" Tämän sinä jo varmasti tiesitkin, kirjoitin sen tiedoksi niille jotka epäilee narsistien olevan jotain tunteettomia robotteja :)"
Että edelleen koen narsistini tietyllä tapaa robottimaiseksi henkilöksi.
Ajattelen, että hänellä on jonkunlaisia tunteiden aiheita, joiden varassa hän sitten taiteilee. Enkä kadehdi häntä enkä hänen osaansa. Moralisoinkin nykyään vain hallitusti ja hillitysti, edes takanapäin.
Uhrin osa on se, mikä tässä enemmän kiinnostaa, koska minun narsisti-psykopaatiltani puuttuu myös pelon tunne sen verran, että hänellä ei ole vaikeutta löytää elämäänsä sisältöä muualtakin kuin minun turvallisesta huomastani, jota hän tosin käy säännöllisesti nauttimassa.
Toivon, ette tietona levitä tuollaista "narsistit eivät ole mitään tunteettomia robotteja". Koska ovat. Toimivat häikäilemättömästi uhrejaan hyväksi käyttäen.
Enkä tarkoita tällä sitä, ettei narsistilla olisi jonkinmoisia tunteita, esim. omani kokee olonsa joskus tukalaksi, ja kokee jonkinlaista tappion karvasta makua ja menestyksen tuomaa rauhaa...
Saanko kysyä, mikä on sinun motiivisi narsistien puolusteluun."Enkä tarkoita tällä sitä, ettei narsistilla olisi jonkinmoisia tunteita,"
narsistilla on samalla lailla tunteilla kuten muillakin ihmisillä, he vaan eivät uskalla kohdata niitä...
"Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi. He käyttävät lukemattomia puolustusmekanismeja selvitäkseen vaimennettujen tunteidensa kanssa: he projisoivat niitä, irrottavat ne asiayhteyksistään, älyllistävät niitä ja järkeilevät."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
Tyyppi esimerkki tuosta on, että "tiedetään" että narsistit ovat hyvin kateellisia, mutta narsisti uskoo itse muiden kadehtivan häntä...- Nimenomaan neg.
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
"Enkä tarkoita tällä sitä, ettei narsistilla olisi jonkinmoisia tunteita,"
narsistilla on samalla lailla tunteilla kuten muillakin ihmisillä, he vaan eivät uskalla kohdata niitä...
"Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi. He käyttävät lukemattomia puolustusmekanismeja selvitäkseen vaimennettujen tunteidensa kanssa: he projisoivat niitä, irrottavat ne asiayhteyksistään, älyllistävät niitä ja järkeilevät."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
Tyyppi esimerkki tuosta on, että "tiedetään" että narsistit ovat hyvin kateellisia, mutta narsisti uskoo itse muiden kadehtivan häntä..."narsistilla on samalla lailla tunteilla kuten muillakin ihmisillä, he vaan eivät uskalla kohdata niitä..."
Ja sitten.
"Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi. "
Nimenomaan negatiisivia tunteita.
Pohdin olenko eri mieltä Vakninin kanssa tuosta. Olen ajatellut narsististani, että hänellä on laihanlaisesti tunteita. Kyllähän hän järkeilee ja tekee kaikkea tuota. Mutta miten voi olla niin täydellistä se torjunta. Olenkin ajatellut, että onko hän kanssani siitä syystä, että minä uskallan näyttää tunteeni, myös ne negatiiviset.
En ole kokenut hänen projisoivan tunteitaan minuun, ennemminkin jäljittelee minua. Hän ei myöskään edes osaa riidellä, niin kuin heistä sanotaankin. - joopa joo
Nimenomaan neg. kirjoitti:
"narsistilla on samalla lailla tunteilla kuten muillakin ihmisillä, he vaan eivät uskalla kohdata niitä..."
Ja sitten.
"Narsisteilla on tunteita, hyvin vahvoja tunteita, niin hirvittävän ylivoimaisia ja negatiivisia tunteita että he kätkevät ne, vaimentavat ne, tukahduttavat ne ja muuttavat niitä toisiksi. "
Pohdin olenko eri mieltä Vakninin kanssa tuosta. Olen ajatellut narsististani, että hänellä on laihanlaisesti tunteita. Kyllähän hän järkeilee ja tekee kaikkea tuota. Mutta miten voi olla niin täydellistä se torjunta. Olenkin ajatellut, että onko hän kanssani siitä syystä, että minä uskallan näyttää tunteeni, myös ne negatiiviset.
En ole kokenut hänen projisoivan tunteitaan minuun, ennemminkin jäljittelee minua. Hän ei myöskään edes osaa riidellä, niin kuin heistä sanotaankin.Vai onko se nin, että te narsistien 'uhrit' olette vain ihmisiä, jkotka ette halua ottaa vastuuta omista valinnoistanne? Oma tekstisi uhritarinoineen vaikuttaa melkoiselta omaan napaansa tuijottamiselta sekin. Narsistisi on sinun kanssasi, mutta sinä et ole hänen kanssaan? Hän pettää sinua, mutta sinä et luovu hänestä vaan marmatat siitä täällä? Koska hän tuo sinulle taloudellista turvaa tai on hyvä sängyssä ja pelkäät että ettet saa edes vastaavaa tilalle?
Olet tyypillinen narsistihovin narri. Uskot kun sinua kehutaan ja ylistetään, haluat uskoa olevasi ainutlaatuinen ja kuulla sen jonkun muun sanomana. Olet vaikuttunut narsistin saavutuksista, ja kuvittelet että hänen seuransa säteilee siitä jotakin sinuunkin. Kun ymmärrät, että narsistisi silmissä et olekaan aivan poikkeuksellinen vaan että hän kohtelee muitakin samalla tavoin, tunnet itsesi petetyksi. Purat typerää katkeruuttasi tarinoilla siitä, kuinka narsisti iskee kun olet heikoimmillasi jne. Sen sijaan, että itse lakkaisit elämästä elämääsi muiden kautta. Katsoisit mieluummin omia saavutuksiasi kuin muiden lepertelyjä niistä.
Kovin paljon positiivisia tunteita ei sinunkaan kirjoituksesi kyllä huokunut, ehkä teillä narsistisi kanssa onkin se yhteinen juttu juuri tuo katkeruus ja negatiiviset tunteet. - ketunrauta
elisakettu kirjoitti:
Omalla nimellä esiintyminen on sääntöjenkin vastaista. Tosin ei sekään takaa, että tunnemme ja tiedämme millainen se toinen kirjoittaja on. Useimmiten riittää millaiset fibat toisen kirjoitukset saa aikaan. Ja monesti ne fibat on sellaisia, ettei haluaisi sitä toista tunteakaan yhtään sen enempää.
'monesti ne fibat on sellaisia, ettei haluaisi sitä toista tunteakaan yhtään sen enempää.'
Jep, pätee ainakin sinuun. Mene takaisin Big Brother-taloon, tai jos et ole jo ollut, pyri ihmeessä seuraavassa erässä, äläkä kuluta aikaasi täällä tyhmien tavisten parissa. - Kysymys: Mitä sait
joopa joo kirjoitti:
Vai onko se nin, että te narsistien 'uhrit' olette vain ihmisiä, jkotka ette halua ottaa vastuuta omista valinnoistanne? Oma tekstisi uhritarinoineen vaikuttaa melkoiselta omaan napaansa tuijottamiselta sekin. Narsistisi on sinun kanssasi, mutta sinä et ole hänen kanssaan? Hän pettää sinua, mutta sinä et luovu hänestä vaan marmatat siitä täällä? Koska hän tuo sinulle taloudellista turvaa tai on hyvä sängyssä ja pelkäät että ettet saa edes vastaavaa tilalle?
Olet tyypillinen narsistihovin narri. Uskot kun sinua kehutaan ja ylistetään, haluat uskoa olevasi ainutlaatuinen ja kuulla sen jonkun muun sanomana. Olet vaikuttunut narsistin saavutuksista, ja kuvittelet että hänen seuransa säteilee siitä jotakin sinuunkin. Kun ymmärrät, että narsistisi silmissä et olekaan aivan poikkeuksellinen vaan että hän kohtelee muitakin samalla tavoin, tunnet itsesi petetyksi. Purat typerää katkeruuttasi tarinoilla siitä, kuinka narsisti iskee kun olet heikoimmillasi jne. Sen sijaan, että itse lakkaisit elämästä elämääsi muiden kautta. Katsoisit mieluummin omia saavutuksiasi kuin muiden lepertelyjä niistä.
Kovin paljon positiivisia tunteita ei sinunkaan kirjoituksesi kyllä huokunut, ehkä teillä narsistisi kanssa onkin se yhteinen juttu juuri tuo katkeruus ja negatiiviset tunteet.Sinulle joopa joo.
1. Nimenomaan olen ottanut vastuun valinnoistani. Olen valinnut narsistini ja tehnyt itse päätöksen olla hänen kanssaan. Odotin vain että lakkaa manipuloimasta niin päästiin toimeen..
2. Antaudun hänelle vain rajallisesti, koska hän ei pysty käsittämään minua kokonaisuudessani.
3. Pettäminen on sellaista salaista toimintaa. Minä tiedän kaiken ja vielä enemmän. Sinulla itselläsi on marmattava ääni. Minun puhetapani on kaunis... yleisesti pidetty.
4. No ei varmasti tuo taloudellista turvaa.
5. En pelkää, etten saa parempaa vaan oikeastaan tiedän : ). Ei ole näet.
6. En ole missään tekemisissä hänen muiden tuttujensa kanssa. Että se siitä hovista sinänsä. Varon olemasta mukautuva. Minä osittain johdan meillä. Itselläni on täys päällikkyys omiin asioihin.
7. Tiedän että olen ainutlaatuinen. Minulla on aina ollut joku, joka kertoo sitä minulle. Miksi nyt olisin muuttanut tyyliä.
8. Olen hiukan vaikuttunut hänen suosiostaan. Ja hämmentynyt. Tottakai näen hänen hyvät puolensa. En ole niin mitätön, että odottaisin säteilyä muualta.. Taitaa mennä toisinpäin se virta. Olenhan narsistin ensisijainen lähde.
9. Tunsin ensin itseni petetyksi kun hänen touhunsa tulivat näkyviin. Nykyään olen ajatellut, että hän ei mahda luonteelleen mitään. Ei kohtele muita kuten minua. Siitä pidän huolen.
10. Mitä on "typerä katkeruus"? Siis keskustelemme täällä narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Jos se häiritsee sinua, niin tuossa on vilkkunut mainos jo pitkään että liity sisäpiiriin. Voit vaikuttaa ehkä palstan sisältöön sitä kautta. Minä en tätä palstaa lopeta.
11. Olen hyvin aktiivinen monella saralla. Toisaalta, mitä sinä tiedät siitä? Olet jonkin sortin sairas, kun kuvittelet tietäväsi.
12. Joskus olen positiivinen, joskus negatiivinen ja yleensä siltä väliltä. Minulla on negatiivisia tunteita ja uskallan ne näyttää. En torju negatiivisiakaan tunteita itsessäni, toisin kuin narsistit!
Kysymys: Mitä sait nyt tuosta? Et osunut naulankantaan juuri missään ja noin monta kohtaa. Hämmästyttävää suorastaan. Ehkä ei ole sinun lajisi : }. Mikähän olisi? - Pistänpä tähän
Nimenomaan neg. kirjoitti:
"narsistilla on samalla lailla tunteilla kuten muillakin ihmisillä, he vaan eivät uskalla kohdata niitä..."
Ja sitten.
En ole kokenut hänen projisoivan tunteitaan minuun, ennemminkin jäljittelee minua. Hän ei myöskään edes osaa riidellä, niin kuin heistä sanotaankin." te narsistien 'uhrit' "
Pistänpä tähän väliin, että me narsistien uhrit nimenomaan taidamme olla melko erilaisia keskenämme loppujen lopuksi, vai onkohan se niin, että täällä kirjoittelevat enimmäkseen jonkinlaiset persoonat? ketunrauta kirjoitti:
'monesti ne fibat on sellaisia, ettei haluaisi sitä toista tunteakaan yhtään sen enempää.'
Jep, pätee ainakin sinuun. Mene takaisin Big Brother-taloon, tai jos et ole jo ollut, pyri ihmeessä seuraavassa erässä, äläkä kuluta aikaasi täällä tyhmien tavisten parissa.Minulle ne nimittäsi niinsanotut tyhmät tavikset edustavat omaa kaltaisuuttani ihmisissä, joilla on arvoa. Ilmeisesti ei sinulle. Sävystäsi päätellen et arvosta juurikaan ketään.
Olen sanonut tämän sinulle tai vastaavalle nikille jo ennenkin, sanon vielä kerran:
En tykkää katkeraa syöpää levittävistä ja vihasta energian lähdettään ammentavistavista negativisteista, jotka eivät katso sen kiillotetun kallisarvoisen napaansa edemmäs. Heistä tulee huono olo. Jotkut saattavat kuvata heidänlaisiaan tälläkin palstalla.Tuliko tämä nyt selväksi?
Ja tämä pätee aika paljon tähän mitätöitävään keskustelukulttuuriin, jota sinäkin innolla levität kuin lantaa pellolle. Se ei juurikaan motivoi "tutustumaan" sen lähemmin. Ehkä se jollekin masokistille voi sopia. Ihmisyyttä en silti voi kieltää. Edes keltään saatanan kusipäältä, olivatko sitten irl- tai bittipäitä.
- Ei ole sinulla
""että meilläkin on tunteet, todellakin on! Meidän tunteet vain ovat jotenkin niin paljon voimakkaampia ja niitä ohjaa jokin alkukantainen vietti, se pieni hauras lapsi joka meidän "
Ei ole sinulla voimakkaampia tunteita kuin muilla.
Alkukantainen vietti ohjaa muidenkin tunteita.
"Se pieni lapsi ei aina osaa hoitaa asioita, siten kuin aikuisen ihmisen kuuluisi..."
On mielenkiintoinen kombinaatio kyllä se pienen lapsen tunne-elämä ja aikuisen elämä ja vastuu samassa kehossa. Miten saisi ne synkronoimaan?
Ehkä on niin paljon helpompaa antaa periksi ja antaa tunnelman viedä.
Se että sinä lunakuu olisit varsinainen paksunahkainen narsisti, lienee kuitenkin kukkua. - Ei ole sinulla
""että meilläkin on tunteet, todellakin on! Meidän tunteet vain ovat jotenkin niin paljon voimakkaampia ja niitä ohjaa jokin alkukantainen vietti, se pieni hauras lapsi joka meidän "
Ei ole sinulla voimakkaampia tunteita kuin muilla.
Alkukantainen vietti ohjaa muidenkin tunteita.
"Se pieni lapsi ei aina osaa hoitaa asioita, siten kuin aikuisen ihmisen kuuluisi..."
On mielenkiintoinen kombinaatio kyllä se pienen lapsen tunne-elämä ja aikuisen elämä ja vastuu samassa kehossa. Miten saisi ne synkronoimaan?
Ehkä on niin paljon helpompaa antaa periksi ja antaa tunnelman viedä.
Se että sinä lunakuu olisit varsinainen paksunahkainen narsisti, lienee kuitenkin kukkua.- Kaksin aina
Kaksin aina kaunihimpi : }.
- Ja sitten vielä.
Ja sitten vielä. Pitäisiköhän täällä narsismi -palstallakin olla vähän varovainen noiden ns. "ennakkotilausten kanssa"? Itse en ainakaan ole löytänyt tuollaista kirjamainosta mistään, että ei ainakaan rahojaan lähetä summamutikassa.
On kaikenlaisia huijareitakin olemassa meinaan.
- Hei... Eikös nyt
"Moni julistaa että on väärin pettää. Ja leikkaa siististi pois itsestään sen totuuden että on itse joskus pettänyt toista ihmistä, tavalla tai toisella, isossa tai pienessä asiassa."
Hei... Eikös nyt kuitenkin ole eri asia pettää toista ihmistä haluamatta sitä oikeasti tehdä, ehkä jotenkin vahingossakin? Jos on tapahtunut joskus eikä toista sitä? Ehkä nuoruuden auvoisassa aamunkoitossa?
Eikö ole eriasia jos on "joskus pettänyt toista ihmistä", kuin jos elää pettämiskierteessä ja pettämisestä?
-En meinannut saada kirjoitettua edes samaan lauseeseen noita kahta liki ääripäätä."kuin jos elää pettämiskierteessä ja pettämisestä?"
Niin "pettää voi viidellekymmenellä tavalla.Ei mikään inhimillinen ole ihmiselle vierasta" laulaa Tuure Kilpeläinenkin...
Eniten ihminen kaiketi pettää itseään...
"viettää voi koko elämänsä vinossa, voit syödä väärässä pöydässä illallista, aina väärässä seurassa, voit sanoa selk väärään suuntaan kauniita unia..."
"Välttää voi kulkemasta kohti unelmaa ja täyttää aina vain se, mitä joku muu odottaa..."
"voit olla uskoton lapsuuden haaveille, omalle tunnolle, uskoton sydämen äänelle, voit olla uskoton omalle uskolle, toivolle, rakkaudelle..."
"uskoton omalle tielle, omalle tarinalle, omalle itselle..."
http://www.youtube.com/watch?v=4ZjzcHY9j8k
Epävakaa persoonallisuus sosiaalisessa kanssakäymisessa herättää toiselle osapuolelle paljon tunteita. Pystyäkseen tulemaan toimeen tästä kärsivän kanssa tiedosta olisi apua. Kun ottaa huomioon narsistisen maailmankuvamme ja ne ristiriitaiset paineet ja odotukset, jolla tulevatkin sukupolvet tullaan näköjään kasvattamaan, lisääntynee myös erilaiset psyykepuolen ongelmat.
Persoonallisuushäiriöihin juuriin usein kasvetaan. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota siihen, miten lasta hoivataan ja kasvatetaan, ja miten vahvistaa tämän henkisiä voimavaroja. Aikaa tuhlataan silti enemmän siihen, miten narsistisesti käyttäytyvälle saataisiin kostettua mielessä koetut vääryydet.
Ennaltaehkäisevä toimintaan tarvitaan enemmän tietoa. Lahja kansalle oli Haren ja Vakninin listaukset, joiden avulla narsistipiirteet tulivat tutuksi. Paremman kehityksen kannalta tuo ei oikein riitä.
Oli aikakausi, kun diabetestä hoidettiin poistattamalla hampaita suusta. Katsoisin, että persoonallisuushäiriöiden tunnistamisessa ja ymmärtämisessä ollaan samassa jamassa.
Tietoa tarjotaan, mutta se ei kelpaa ihmisille. Herätystä on turha odottaakaan, ellei sairastu itse. Siinä vaiheessa voisi tietysti vertauskuvallisesti ja vaihtoehtoa tarjoten kysyä, haluatko että hoitoon käytetään uusinta tietoa vai poistetaanko hampaat suusta.
Aloittajan ei ehkä olisi kannattanut mainita sanaa ennakkotilaus, voi olla syy hyytävään vastaanottoon. Ehdottaisin, että myynnin edistämiseksi käyttäisit jotain muuta kanavaa kuin narsismipalsta.- voi taivas
Kukahan tuon sinun kirjasen kustanti, WSO, itsekkö kustannit?? Väärä paikka markkinoida,mutta voiphan sitä yrittää...Eepoksestasihan,saattaa tulla joulun myydyin kirja,mutta tähän joulusesonkiin,se ei valittettavasti kerkiä, mutta yrittäppä ensivuonna uudestaan..
- höpöhöpöhöpö
Alottaja höpötää tyhjää,ts.valehtelee.EI keksinyt parempaa alotusta.
- Feet on earth
Ap, noin olen asian käsittänyt. narsistin toiminta on vain korkeampaan potenssiin sitä mitä ihmiset pitävät terveenä itsetuntona ja ääriolosuhteissa aika moni normaaliksi luokiteltava toimii aika tavalla samoin. Käsitys siitä, että joku tekee jotakin koska nauttii vain toisen kärsimyksestä, pitää paikkansa joskus mutta selitykseksi se kelpaa useammin. Kiusaaja tekee niin ja narsistikin voi olla kiusaaja, mutta ennen kaikkea hän on selviytymisen mestari.
Monikohan on lukenut kuvauksia keskitysleireistä? Esim Bruno Bettelheim on asiasta kirjoittanut, tuttu nimi ehkä muutenkin? Olipa hänen johtopäätöksistään mitä mieltä tahansa, jokainen voi miettiä niitä tapoja joilla leireistä selviytyneet kertovat toimineensa ja miettiä... mitkä olisivat olleet omat mahdollisuutesi selviytyä jos olisit ollut hänen kanssaan samalla leirillä.
Mitä tiukemmaksi kilpailu työpaikoista ja työpaikoilla käy, sitä enemmän narsistiset menettelytavat yleistyvät. Samaan aikaan työtulokset huononevat, joka taas johtaa vaatimusten kiristämiseen ja narsismiin taipuvaiset pärjäävät taas paremmin. Nimittäin kun persoonallisen arvioinnin keinot ovat mitä ovat, monillakin aloilla, ja taitavimmat vaikuttajat ohittavat nekin suhteillaan... aivan sama kierre kuin siinä, että kovemmilla otteilla rikollisuus muka saadaan kuriin. Yleensä yhteiskunnan laajamittaiset kovemmat otteet johtavat joko rikollisuuden lisääntymiseen tai sen muuttumiseen yhteiskunnalliseksi toiminnaksi (tyyliin Gestapo) - lintu vai kala?
Onkohan kukaan muu koskaan miettinyt mikä tuo yhteenlaskutoimitus oikein on?
- kumileimasin
"12. Joskus olen positiivinen, joskus negatiivinen ja yleensä siltä väliltä. Minulla on negatiivisia tunteita ja uskallan ne näyttää. En torju negatiivisiakaan tunteita itsessäni, toisin kuin narsistit!"
Mielenkiintoinen näkemys...
Tällä palstallahan näkee monenkirjavia tulkintoja narsisteista. Vai etsiikö jokainen ne näkemänsä piirteet demonisoinnin kohteessa olevasta henkilöstä? Näin ollen narsistiksi leimatusta henkilöstä saadaan ihan mitä vain.
Joku on määritellyt narsistin sellaiseksi, joka saa sydämeen hiipivän kauhun, jahtaa, piinaa, väkivaltainen psykopaatti. Hetken ihanaa, toisen kauhua.
Pitäisiköhän joka ikisen miettiä, kuka toista ihmistä narsistiksi leimaa, että onkohan asia näin. Mikä onkaan oikea narsisti? Haluanko vain leimata ja demonisoida kohteeni? "Onkohan kukaan muu koskaan miettinyt mikä tuo yhteenlaskutoimitus oikein on?"
ÖÖ, miksi sinä mietit tuollaista?kumileimasin kirjoitti:
"12. Joskus olen positiivinen, joskus negatiivinen ja yleensä siltä väliltä. Minulla on negatiivisia tunteita ja uskallan ne näyttää. En torju negatiivisiakaan tunteita itsessäni, toisin kuin narsistit!"
Tällä palstallahan näkee monenkirjavia tulkintoja narsisteista. Vai etsiikö jokainen ne näkemänsä piirteet demonisoinnin kohteessa olevasta henkilöstä? Näin ollen narsistiksi leimatusta henkilöstä saadaan ihan mitä vain.
Joku on määritellyt narsistin sellaiseksi, joka saa sydämeen hiipivän kauhun, jahtaa, piinaa, väkivaltainen psykopaatti. Hetken ihanaa, toisen kauhua.
Pitäisiköhän joka ikisen miettiä, kuka toista ihmistä narsistiksi leimaa, että onkohan asia näin. Mikä onkaan oikea narsisti? Haluanko vain leimata ja demonisoida kohteeni?"Pitäisiköhän joka ikisen miettiä, kuka toista ihmistä narsistiksi leimaa, että onkohan asia näin. Mikä onkaan oikea narsisti? Haluanko vain leimata ja demonisoida kohteeni?"
Niin onhan tuota tullut aikoinaan mietityksi jo silloin kun alkoi pähkäilemään "mitä se kaikki oli", jota ei millään voinut käsittää ja minäkin sitten päätynyt nimittämään yhtä tuntemaani ihmistä aiheeseen liittyen Ännäksi...
Sitä en tiedä millainen on oikea narsisti, nimityksen olen antanut hänelle hänen käyttäytymisensä/puheidensa perusteella niin minua/yleensäkin naisia kohtaan tyyliin kaikki naiset on sellaisia...
Suhteen loppuvaiheissa hän puhui minulle rumasti myös silloisesta seurustelukumppanistaan/eksästään kuin myös tulevasta/nykyisestä seurustelukumppanistaan...halvensi häneen rakastunutta naista...niin puheissa kuin teoissa, seurusteli niin eksän kuin tulevan nyksänkin kanssa ja kävi vielä minuakin paneskelemassa...
Minulle toki syötti tarinan, että eksän kanssa oltiin erottu ja nyksäkin vielä naimisissa (halus vaan seksiä), että hän on sinkku ja aikoo sellaisena pysyä...mitä ny joutuu vielä eksänkin seksitarpeista huolehtimaan...alkuun en edes tuon nyksän olemassaoloon edes uskonut...
Mutta itse jättäydyin lopulta moisesta kuvioista pois ja tosiaan vasta suhteen päättymisen jälkeen alkoi tuntua siltä, että jokin selitys "sille kaikelle" täytyi olla..ja juurkin nuo halventavat puheet naisista (ei yksin minuun liittyen) johti minut etsimään selitystä tämän aiheen parista...
Luettuani narsisteista ja heihin vahvasti littyvistä ns. uhreista aloin miettimään myös omaa osuuttani asiassa, miksi minä....tavallaan annoin sen kaiken tapahtua/jatkua...niinkin pitkään...
Että periaatteessa ajattelen niinkin, että aina kun puhutaan narsisteista, pitäisi puhua myös uhreista, naristit ei käsittääkseni parane, mutta ns. uhreilla on toivoa..- Kuka sitä nytkään
"Onkohan kukaan muu koskaan miettinyt mikä tuo yhteenlaskutoimitus oikein on? "
Kuka sitä nytkään on pohtinut? Kuvittelin että se joopa joon arvostelu oli osoitettu jollekin joksi hän luulee minua.
Päätellen siitä, että se oli laitettu vastaukseksi minun tekstiini ja myöskin seuraavasta: "Narsistisi on sinun kanssasi, mutta sinä et ole hänen kanssaan? Hän pettää sinua, mutta sinä et luovu hänestä vaan "
Yhteenlaskutoimituksen elämässähän narsisti ei enää öh... pyöri (meinasin kirjoittaa ei vaikuta, mutta muutin sanan : }.). - Pitäisikö jokaisen
kumileimasin kirjoitti:
Pitäisiköhän joka ikisen miettiä, kuka toista ihmistä narsistiksi leimaa, että onkohan asia näin. Mikä onkaan oikea narsisti? Haluanko vain leimata ja demonisoida kohteeni?"Mikä onkaan oikea narsisti? Haluanko vain leimata ja demonisoida kohteeni? "
Pitäisiköhän jokaisen uhrien vähättelijän miettiä, mikä onkaan oikea uhri? Haluanko vain leimata ja vähätellä kohteeni? Kuka sitä nytkään kirjoitti:
"Onkohan kukaan muu koskaan miettinyt mikä tuo yhteenlaskutoimitus oikein on? "
Kuka sitä nytkään on pohtinut? Kuvittelin että se joopa joon arvostelu oli osoitettu jollekin joksi hän luulee minua.
Päätellen siitä, että se oli laitettu vastaukseksi minun tekstiini ja myöskin seuraavasta: "Narsistisi on sinun kanssasi, mutta sinä et ole hänen kanssaan? Hän pettää sinua, mutta sinä et luovu hänestä vaan "
Yhteenlaskutoimituksen elämässähän narsisti ei enää öh... pyöri (meinasin kirjoittaa ei vaikuta, mutta muutin sanan : }.)."Kuka sitä nytkään on pohtinut?"
Noh päättelin tuosta "joku muu", että ainakin tuon lauseen heittäjä olisi miettinyt ja kyselee toisiltakin onko joku muu miettinyt...
uosta lopun selityksestä en itte mitään ymmärtänytkään, kerroit luulleesi...että joopa joon vastaus oli tarkoitettu jollein muulle...mutta vastasit sitten kuitenkin...
Sitä en tiedä miten tuo..."Onkohan kukaan muu koskaan miettinyt mikä tuo yhteenlaskutoimitus oikein on?" ny ollenkaan liittyy tuohon joopa joon kanssa käymääsi keskusteluun...
Luulin sitä irralliseksi heitoksi...
Mitä tuohon tulee...
"Yhteenlaskutoimituksen elämässähän narsisti ei enää öh... pyöri (meinasin kirjoittaa ei vaikuta, mutta muutin sanan : }.)"
Niin kyllä suhde on päättynyt parisen vuotta sitten, spostia ei ole tämän vuoden aikana tullut, etten hänestä/hänen elämästään juurikaan mitään tiedä, vaikka tällä palstalla ollaan siitäkin tietävinän ja tosiaan yritettiin hänen kuvitteellista nyksäänsäkin palstalle tuoda...
mutta kokonaisuutena kokemus vaikuttaa sillä tavoin että aihe/narsismi kiinnostaa ja kuten olen monesti todennut itsenikin olen löytänyt ns. ohutnahkaisena /käänteisnarsistina...jollaisia uskon enemmänkin narsistin uhreissa olevan...
Moni vaan turhaa pelkää koko narsisti sanaa...mutta tutustuminen siihenkin puoleen, oman itsensä ymmärtäminen saattaa antaa mahdollisuuden elää täyspainoista elämää ilman jäämistä pysyvästi uhrin rooliin "viastaan" huolimatta...- Hmm. Ehkä joku...
"Kuka sitä nytkään on pohtinut?"
Noh päättelin tuosta "joku muu", että ainakin tuon lauseen heittäjä olisi miettinyt ja kyselee toisiltakin onko joku muu miettinyt...
uosta lopun selityksestä en itte mitään ymmärtänytkään, kerroit luulleesi...että joopa joon vastaus oli tarkoitettu jollein muulle...mutta vastasit sitten kuitenkin...
Sitä en tiedä miten tuo..."Onkohan kukaan muu koskaan miettinyt mikä tuo yhteenlaskutoimitus oikein on?" ny ollenkaan liittyy tuohon joopa joon kanssa käymääsi keskusteluun...
Luulin sitä irralliseksi heitoksi...
Mitä tuohon tulee...
"Yhteenlaskutoimituksen elämässähän narsisti ei enää öh... pyöri (meinasin kirjoittaa ei vaikuta, mutta muutin sanan : }.)"
Niin kyllä suhde on päättynyt parisen vuotta sitten, spostia ei ole tämän vuoden aikana tullut, etten hänestä/hänen elämästään juurikaan mitään tiedä, vaikka tällä palstalla ollaan siitäkin tietävinän ja tosiaan yritettiin hänen kuvitteellista nyksäänsäkin palstalle tuoda...
mutta kokonaisuutena kokemus vaikuttaa sillä tavoin että aihe/narsismi kiinnostaa ja kuten olen monesti todennut itsenikin olen löytänyt ns. ohutnahkaisena /käänteisnarsistina...jollaisia uskon enemmänkin narsistin uhreissa olevan...
Moni vaan turhaa pelkää koko narsisti sanaa...mutta tutustuminen siihenkin puoleen, oman itsensä ymmärtäminen saattaa antaa mahdollisuuden elää täyspainoista elämää ilman jäämistä pysyvästi uhrin rooliin "viastaan" huolimatta..."Moni vaan turhaa pelkää koko narsisti sanaa...mutta tutustuminen siihenkin puoleen, oman itsensä ymmärtäminen saattaa antaa mahdollisuuden elää täyspainoista elämää ilman jäämistä pysyvästi uhrin rooliin "viastaan" huolimatta... "
Hmm. Ehkä joku... Minä hyvinkin voisin tuon tunnustaa, jos yhtäänkään tuntuisi tuolta, mutta en koe samankaltaisuutta läheisriippuvien kanssa. Minulta puuttuu se "liian pitkä pinna", mikä heillä / teillä on. Enkä siedä itseeni kohdistuvaa vääryyttä.
Siinä kohtaa ehkä olen alistunut tähän suomalaiseen menoon, että tiedän kuinka pitkään voi joskus joutua odottamaan oikeudenmukaisuutta.
" kerroit luulleesi...että joopa joon vastaus oli tarkoitettu jollein muulle...mutta vastasit sitten kuitenkin..."
Tarkalleen ottaen, taas kieliasua:
"Kuvittelin että se joopa joon arvostelu oli osoitettu jollekin joksi hän luulee minua."
Siis loppujen lopuksi minulle... minulla on tuollaista sarkastista ajattelua välillä. Tarkoitin tuolla ilmaisulla, että joopa joo:n arviot minusta menivät niin reippaasti pieleen, että hänellä oli mielessään rutkasti jotain ihan muuta, vaikka minua yrittikin huitoa... mikäli täällä nyt voi kenellekään varsinaisesti mitään osoittaakaan. Ehkä voi vain yrittää ampua kohti pusikkoa : ).
Sitten tuli tuo lintu vai kala? Totta : D. Ei se viitannutkaan joopa joon kirjoitukseen, vaan ihan sinua vain pohdiskeli. Kuvittelin omassa mielessäni sen joopa joon palanneen pörhistelemään "saavutuksillaan" : D. Hmm. Ehkä joku... kirjoitti:
"Moni vaan turhaa pelkää koko narsisti sanaa...mutta tutustuminen siihenkin puoleen, oman itsensä ymmärtäminen saattaa antaa mahdollisuuden elää täyspainoista elämää ilman jäämistä pysyvästi uhrin rooliin "viastaan" huolimatta... "
Hmm. Ehkä joku... Minä hyvinkin voisin tuon tunnustaa, jos yhtäänkään tuntuisi tuolta, mutta en koe samankaltaisuutta läheisriippuvien kanssa. Minulta puuttuu se "liian pitkä pinna", mikä heillä / teillä on. Enkä siedä itseeni kohdistuvaa vääryyttä.
Siinä kohtaa ehkä olen alistunut tähän suomalaiseen menoon, että tiedän kuinka pitkään voi joskus joutua odottamaan oikeudenmukaisuutta.
" kerroit luulleesi...että joopa joon vastaus oli tarkoitettu jollein muulle...mutta vastasit sitten kuitenkin..."
Tarkalleen ottaen, taas kieliasua:
"Kuvittelin että se joopa joon arvostelu oli osoitettu jollekin joksi hän luulee minua."
Siis loppujen lopuksi minulle... minulla on tuollaista sarkastista ajattelua välillä. Tarkoitin tuolla ilmaisulla, että joopa joo:n arviot minusta menivät niin reippaasti pieleen, että hänellä oli mielessään rutkasti jotain ihan muuta, vaikka minua yrittikin huitoa... mikäli täällä nyt voi kenellekään varsinaisesti mitään osoittaakaan. Ehkä voi vain yrittää ampua kohti pusikkoa : ).
Sitten tuli tuo lintu vai kala? Totta : D. Ei se viitannutkaan joopa joon kirjoitukseen, vaan ihan sinua vain pohdiskeli. Kuvittelin omassa mielessäni sen joopa joon palanneen pörhistelemään "saavutuksillaan" : D."Siinä kohtaa ehkä olen alistunut tähän suomalaiseen menoon, että tiedän kuinka pitkään voi joskus joutua odottamaan oikeudenmukaisuutta."
Niin mene ja tiedä mitä on oikeudenmukaisuus kenenkäkin kannalta, riippuu siitä millä puolella on, kun tavallaan aina samalla kun kumartaa toiselle, tulee pyllistäneeksi sille toiselle...
Uhrin mielestä oikeus on toteutunut kun tekijä saa rangaistuksensa, kun taas rangaistuksen saanut kokee ehkä häntä kohdelllun epäoikeudenmukaisesti...
Narsisteihin liittyen voisin pitää jopa viisautena ettei sitä oikeutta lähde edes havittelemaan jos ei kyse pieniin, lapsiin, henkeen, terveyteen ja mittaviin taloudellisiin tappioihin liittyvistä asioista...
Mitä muuten tulee sanaan oikeus, se toki liittettävissä myös narsisteihin, Vakninin mukaan narsisti katsoo oikeudekseen käyttäytyä niin kylässä kuin kotona, miten itse tahtoo ja mainitaanhan sana oikeus, nph:kriteereissäkin...
"Kokee olevansa oikeutettu. Vaatii automaattista ja täydellistä omien epärealististen odotustensa täyttämistä - erityistä ja etuoikeutettua kohtelua;"
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Aapinen.html
Vielä pikkusen lisää, siitä miksi oikeutus on liitettävissä myös narsisteihin, linkistä tunnelukot...
OIKEUTUS
Pidät itseäsi erityisenä ja oikeutettuna tavanomaisesta poikkeaviin toimintatapoihin. Omat tarpeesi ovat sinulle tärkeämpiä kuin toisten. Olet vaativa ja kontrolloiva muita kohtaan, ja haluat että asiat menevät niin kuin sinä haluat. Sinun on vaikea hyväksyä vastustusta, kun haluat jotain. Haluat varmistua siitä että saat kaiken mitä haluat, miten haluat ja koska haluat. Tylsistyt ja pitkästyt helposti, ja sinusta saattaa tuntua etteivät rutiinitehtävät ole sinua varten - sinun ei pitäisi joutua tekemään niitä. Saatat rikkoa lakia tai sääntöjä - vaikkapa hurjastelemalla liikenteessä, huijaamalla liiketoimissa tai verotuksessa - koska uskot että sinulla on siihen oikeus. Oikeutuksen tunnelukon kanssa on hyvä olla ja et siksi ehkä näe omaa käyttäytymistäsi ongelmallisena, mutta läheisesi pitävät. Ennen pitkää tunnelukkosi kuitenkin saattaa sinut vaikeuksiin. Saatat hankkiutua suhteeseen alistuvan kumppanin kanssa, jota voit dominoida ja kohdella huonosti. Oikeutuksen tunnelukko on useimmiten kompensaatiota toista tunnelukkoa - vajavuuden, tunnevajeen, ulkopuolisuuden tai alistumisen tunnelukkoa - vastaan."
http://www.tunnelukkosi.fi/tunnelukot/#Label11yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
"Siinä kohtaa ehkä olen alistunut tähän suomalaiseen menoon, että tiedän kuinka pitkään voi joskus joutua odottamaan oikeudenmukaisuutta."
Niin mene ja tiedä mitä on oikeudenmukaisuus kenenkäkin kannalta, riippuu siitä millä puolella on, kun tavallaan aina samalla kun kumartaa toiselle, tulee pyllistäneeksi sille toiselle...
Uhrin mielestä oikeus on toteutunut kun tekijä saa rangaistuksensa, kun taas rangaistuksen saanut kokee ehkä häntä kohdelllun epäoikeudenmukaisesti...
Narsisteihin liittyen voisin pitää jopa viisautena ettei sitä oikeutta lähde edes havittelemaan jos ei kyse pieniin, lapsiin, henkeen, terveyteen ja mittaviin taloudellisiin tappioihin liittyvistä asioista...
Mitä muuten tulee sanaan oikeus, se toki liittettävissä myös narsisteihin, Vakninin mukaan narsisti katsoo oikeudekseen käyttäytyä niin kylässä kuin kotona, miten itse tahtoo ja mainitaanhan sana oikeus, nph:kriteereissäkin...
"Kokee olevansa oikeutettu. Vaatii automaattista ja täydellistä omien epärealististen odotustensa täyttämistä - erityistä ja etuoikeutettua kohtelua;"
Vielä pikkusen lisää, siitä miksi oikeutus on liitettävissä myös narsisteihin, linkistä tunnelukot...
OIKEUTUS
Pidät itseäsi erityisenä ja oikeutettuna tavanomaisesta poikkeaviin toimintatapoihin. Omat tarpeesi ovat sinulle tärkeämpiä kuin toisten. Olet vaativa ja kontrolloiva muita kohtaan, ja haluat että asiat menevät niin kuin sinä haluat. Sinun on vaikea hyväksyä vastustusta, kun haluat jotain. Haluat varmistua siitä että saat kaiken mitä haluat, miten haluat ja koska haluat. Tylsistyt ja pitkästyt helposti, ja sinusta saattaa tuntua etteivät rutiinitehtävät ole sinua varten - sinun ei pitäisi joutua tekemään niitä. Saatat rikkoa lakia tai sääntöjä - vaikkapa hurjastelemalla liikenteessä, huijaamalla liiketoimissa tai verotuksessa - koska uskot että sinulla on siihen oikeus. Oikeutuksen tunnelukon kanssa on hyvä olla ja et siksi ehkä näe omaa käyttäytymistäsi ongelmallisena, mutta läheisesi pitävät. Ennen pitkää tunnelukkosi kuitenkin saattaa sinut vaikeuksiin. Saatat hankkiutua suhteeseen alistuvan kumppanin kanssa, jota voit dominoida ja kohdella huonosti. Oikeutuksen tunnelukko on useimmiten kompensaatiota toista tunnelukkoa - vajavuuden, tunnevajeen, ulkopuolisuuden tai alistumisen tunnelukkoa - vastaan."
http://www.tunnelukkosi.fi/tunnelukot/#Label11"Sitten tuli tuo lintu vai kala? Totta : D. Ei se viitannutkaan joopa joon kirjoitukseen, vaan ihan sinua vain pohdiskeli. Kuvittelin omassa mielessäni sen joopa joon palanneen pörhistelemään "saavutuksillaan" "
Niin, pohdintaan yhteenlaskutoimitusta, kuvitellaa joopa joon tulleen pörhistelemään...
Mielestäni täällä ei kauheasti kannata kuvitella/pohtia sen kummemmin kenenkään nimimerkin persoonaa, saati hänen elämäänsä...
Päähän siinä sekoaa jos alkaa kuvitella "tietävänsä" kaiken itselleen tuntemattomasta ihmisestä ja hänen elämästään...- No ei nyt sentään
"Sitten tuli tuo lintu vai kala? Totta : D. Ei se viitannutkaan joopa joon kirjoitukseen, vaan ihan sinua vain pohdiskeli. Kuvittelin omassa mielessäni sen joopa joon palanneen pörhistelemään "saavutuksillaan" "
Niin, pohdintaan yhteenlaskutoimitusta, kuvitellaa joopa joon tulleen pörhistelemään...
Mielestäni täällä ei kauheasti kannata kuvitella/pohtia sen kummemmin kenenkään nimimerkin persoonaa, saati hänen elämäänsä...
Päähän siinä sekoaa jos alkaa kuvitella "tietävänsä" kaiken itselleen tuntemattomasta ihmisestä ja hänen elämästään..."kaiken itselleen tuntemattomasta ihmisestä ja hänen elämästään... "
No en nyt sentään, tarkoitin vain, että sattui ajatuslapsus... - Tuossa täytyy
"Siinä kohtaa ehkä olen alistunut tähän suomalaiseen menoon, että tiedän kuinka pitkään voi joskus joutua odottamaan oikeudenmukaisuutta."
OIKEUTUS
http://www.tunnelukkosi.fi/tunnelukot/#Label11" mene ja tiedä mitä on oikeudenmukaisuus kenenkäkin kannalta, riippuu siitä millä puolella on, kun tavallaan aina samalla kun kumartaa toiselle, tulee pyllistäneeksi sille toiselle..."
Tuossa täytyy käyttää ns. tervettä järkeä. Sen narsistin toimethan eroavat niin paljon normaalista jo määritelmänsäkin puolesta, että narsistin kanssa se "oikea" toimintatapa on helppo määritellä, että mikä se olisi.
(Liitän tähän ajatuksenpuolikkaan mikä liittyy lastenkasvatukseen. Kun nykyään sanotaan, että monien vanhempien on vaikea kasvattaa lapsiaan siksi, että heillä itselläänkin on oikean ja väärän raja hämärtynyt... Niin narsistin kanssa kannattaa olla myös selkeä. Turha hienostelu pois itseltä. Se mikä on oikein se on oikein ja mikä on väärin niin se on väärin.) Tottakai minulla on oma arvomaailmani kuitenkin ja toimin sen mukaisesti. Tiedän, että arvomaailmani ei poikkea keskiverrosta sinänsä paljoa, yleensä.
En nyt ihan rangaistusta odota. Odotan omaa selviytymistä. Odotan narsistin tajuavan kuinka minua k u u l u i s i kohdella (tuossa olemmekin jo vähintään puolitiessä, jos ei pidemmällä).
Olen eri mieltä tuosta, kannattaako narsistin kanssa lähteä hakemaan oikeutta. Olemme kaikki ihmiset samanarvoisia, ikään katsomatta. Minun ikäni ei mitenkään anna oikeutusta kohdella minua huonosti. Kun kyse on narsistista, niin puhutaan reilusti poikkeavasta törkeydestä.
Tuossa oikeutuksen määritelmässä, mikä liittyy narsisteihin, on juuri se poikkeavuus normaaliin lueteltuani. Normaalihan ei tuollaista tunnusmerkistöä täytä.
Minun narsistillani on vahvana tuo oikeutus-ajatus. - Lisään vielä,
Tuossa täytyy kirjoitti:
" mene ja tiedä mitä on oikeudenmukaisuus kenenkäkin kannalta, riippuu siitä millä puolella on, kun tavallaan aina samalla kun kumartaa toiselle, tulee pyllistäneeksi sille toiselle..."
Tuossa täytyy käyttää ns. tervettä järkeä. Sen narsistin toimethan eroavat niin paljon normaalista jo määritelmänsäkin puolesta, että narsistin kanssa se "oikea" toimintatapa on helppo määritellä, että mikä se olisi.
(Liitän tähän ajatuksenpuolikkaan mikä liittyy lastenkasvatukseen. Kun nykyään sanotaan, että monien vanhempien on vaikea kasvattaa lapsiaan siksi, että heillä itselläänkin on oikean ja väärän raja hämärtynyt... Niin narsistin kanssa kannattaa olla myös selkeä. Turha hienostelu pois itseltä. Se mikä on oikein se on oikein ja mikä on väärin niin se on väärin.) Tottakai minulla on oma arvomaailmani kuitenkin ja toimin sen mukaisesti. Tiedän, että arvomaailmani ei poikkea keskiverrosta sinänsä paljoa, yleensä.
En nyt ihan rangaistusta odota. Odotan omaa selviytymistä. Odotan narsistin tajuavan kuinka minua k u u l u i s i kohdella (tuossa olemmekin jo vähintään puolitiessä, jos ei pidemmällä).
Olen eri mieltä tuosta, kannattaako narsistin kanssa lähteä hakemaan oikeutta. Olemme kaikki ihmiset samanarvoisia, ikään katsomatta. Minun ikäni ei mitenkään anna oikeutusta kohdella minua huonosti. Kun kyse on narsistista, niin puhutaan reilusti poikkeavasta törkeydestä.
Tuossa oikeutuksen määritelmässä, mikä liittyy narsisteihin, on juuri se poikkeavuus normaaliin lueteltuani. Normaalihan ei tuollaista tunnusmerkistöä täytä.
Minun narsistillani on vahvana tuo oikeutus-ajatus.Lisään vielä, että toimin narsistin kanssa oman arvomaailmani mukaisesti, en naapurin. Naapuri saa pitää omansa.
Lisään vielä, kirjoitti:
Lisään vielä, että toimin narsistin kanssa oman arvomaailmani mukaisesti, en naapurin. Naapuri saa pitää omansa.
"Lisään vielä, että toimin narsistin kanssa oman arvomaailmani mukaisesti"
Niin en voi kyllin usein painottaa omana mielipiteenäni sitä, että itsehän sitä omaa elämäänsä elää ja tekee omat valintansa. koska on jokainen ihminen itse itsensä ja oman elämänsä paras asiantuntija, ja on joko valmis/tai pakotettu myös kantamaan vastuun valinnoistaan/omasta elämästään...
elämäme on suurelta osin sellaista minkä me omilla valinnoillamme siitä teemme, joskus tulee tehtyä huonojakin valintojakin, mutta onneksi elämä antaa aina uuden mahdollisuuden jokaisena hetkenä...unohtamatta kuitenkaan sitätosi seikkaa että aika ja aavistamattomat kohtaavat kaikkia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1701093
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä294525Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37521Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215479- 49477
Kalle irtisanoutui
Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin53464