Riidat ja niiden aiheuttajat

Lifetime prosess

Sanotaan, että ihminen ei opi historiasta mitään. Samat virheet toistuvat sukupolvelta toiselle. Olen itse suhtautunut aika idealistisesti riitoihin. Ajatellut, että aika parantaa haavat ja riidat. En tosin tiedä, kuinka pitkä aika tarvitaan :)

Joka tapauksessa luin muissa merkeissä historiaa ja keisareiden aikaa.
Oli ne siellä velikultia. Hoveissa ja seurapiireissä oli monenlaista valtapeliä. Tietty.
Naiset juonittelivat miesten ja kuninkaiden suosiosta. Miehet ehkä erilaisista. Vallasta ja valloittamisesta, joko sotimalla tai diplomatialla.

Joskus tietty tarkoituksella aiheutettiin hämminkiä, jotta saatiin omat tarkoitusperät hoidettua. Ihmisten välissä on sanatonta ja sanallista viestintää. Saman aikaisesti saattaa useampi ihminen olla tilanteessa mukana.

Miten toimii tarkoituksellinen riidanaiheuttaminen?
Onko se erillinen tieteen laji?
Mikä instanssi sitä opettaa?

En jaksa uskoa, että aina sopimalla ja ongelmat maton alle lakaisemalla saadaan aikaan sovintoa. Eihän se tänä päivänä helppoa ole, koska on niin monien etuja. Jos annat jollekin, se on toiselta pois jne

8

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      k

    • Kaksi aiheuttajaa

      En ole samaa mieltä tuollaisen "sanonnan" kanssa. Ihminen oppii läpi koko ikänsä ja elämänkokemusten myötä muuttuvat kaikenlaiset pinttyneet tavatkin heti, kun niitä alkaa tietoisesti käsittelemään. Ja jokaisella on mahdollisuus tietoiseen itsensä muokkaamiseen, joka päivä, joka tilanteessa. Harva silti käyttää sitä mahdollisuutta. On huomattavasti helpompaa syyttää muita kuin muuttaa oma ajatusmaailmaansa.

      Fakta on, että mitä kipeämpi riitä, sitä pidemmät juuret se kasvattaa, eli sitä EI unohda eikä aika sitä paranna, päinvastoin. Hyvin negatiivinen kokemus alkaa ohjata tilanteita ja tunteita, synnyttää uusia konflikteja ja nakertaa kunnioitusta, yms.

      Mikä kaikki on "tarkoituksellista riidan aiheuttamista", riippuu totta kai jo niin ajattelevan yksilön elämänasenteestakin. Se, mikä sinusta on "tarkoituksellista" ei välttämättä ole sitä kaikkien mielestä, tai se juontuu juuri niistä maton alle lakaistuista menneistä riidoista, jotka painavat yhä hampaan kolossa.

      Kaikenlaisilla ajatuksilla on tausta, josta ne kumpuavat. Omien ajatusten ja asenteiden taustoihin kannattaakin tutustua, ennen kun alkaa syyttämään muita ihmisiä yhtään mistään.

      • Kukkanenaurinkosätettosu

        Ihminen joka on sairas ja yrittää keksiä kaikenlaisilla foorumeilla tahalleen rikkoa muiden suhde, ja miten läpinäkyvää on heidän säälittävät yritykset, lyöttäytyy yhteen ja sitten kauheet yritykset saada yksi pari eroamaan, ai miten olen nauranut heidän epätoivoselle yrityksille:D ei edes ärsytä kun näkee heidän läpi kateellisuus kuinka haluavat samanlaisen suhteen kuin meillä, jännä että katkera hobitti mies lähtee siihen mukaan, mutta ehkä se virolainen lihatiskillä tyttö ei ollutkaan tanssikaveri enään tai nuori tyttö kotona joka joutuu katsomaan tyhmää pettävää joy joy kundiinsa, tuhlaavat omaa elämäänsä sillä mutta se ei ole minulta pois:) hauskaa viihdettä, ps en tule eroamaan koskaan, tiedän totuuden. Ja hääpäivä on jo sovittu:)


      • Nauran unissanikin vielä
        Kukkanenaurinkosätettosu kirjoitti:

        Ihminen joka on sairas ja yrittää keksiä kaikenlaisilla foorumeilla tahalleen rikkoa muiden suhde, ja miten läpinäkyvää on heidän säälittävät yritykset, lyöttäytyy yhteen ja sitten kauheet yritykset saada yksi pari eroamaan, ai miten olen nauranut heidän epätoivoselle yrityksille:D ei edes ärsytä kun näkee heidän läpi kateellisuus kuinka haluavat samanlaisen suhteen kuin meillä, jännä että katkera hobitti mies lähtee siihen mukaan, mutta ehkä se virolainen lihatiskillä tyttö ei ollutkaan tanssikaveri enään tai nuori tyttö kotona joka joutuu katsomaan tyhmää pettävää joy joy kundiinsa, tuhlaavat omaa elämäänsä sillä mutta se ei ole minulta pois:) hauskaa viihdettä, ps en tule eroamaan koskaan, tiedän totuuden. Ja hääpäivä on jo sovittu:)

        Sain sut kiinni hobitti kirjoituksesta, voi kun oot niin katkera kun menetit kaverisi minulle:D ja tietäisit miten se on kertonut sun pahimmatkin salaisuudet minulle:D oliko sulla kakara jossain.... Et sä sitä saa takasin ja ei sitä kiinnosta enään sun kaa hengailla, sä kaksinaamainen valehtelija, oletko joutunut yksi. Käymään lihatiskillä niitä virolaisia naisia hakemassa, ainiin ethän sä muita saa edes:D vieläkö petät Emmii? Voi Emmiä, tajuaisi erota sinusta, ehkäpä se vielä tajuaa, en ihmettele että oot yksin, voi kun niin sä raukka koitat saada minut ja mieheni eroamaan ja nauran sun tyhmyydellesi:D en oo koskaan noin epätoivosta miestä. Tuntenut ahhaahhaaa:D


      • Mäkäräisellä
        Nauran unissanikin vielä kirjoitti:

        Sain sut kiinni hobitti kirjoituksesta, voi kun oot niin katkera kun menetit kaverisi minulle:D ja tietäisit miten se on kertonut sun pahimmatkin salaisuudet minulle:D oliko sulla kakara jossain.... Et sä sitä saa takasin ja ei sitä kiinnosta enään sun kaa hengailla, sä kaksinaamainen valehtelija, oletko joutunut yksi. Käymään lihatiskillä niitä virolaisia naisia hakemassa, ainiin ethän sä muita saa edes:D vieläkö petät Emmii? Voi Emmiä, tajuaisi erota sinusta, ehkäpä se vielä tajuaa, en ihmettele että oot yksin, voi kun niin sä raukka koitat saada minut ja mieheni eroamaan ja nauran sun tyhmyydellesi:D en oo koskaan noin epätoivosta miestä. Tuntenut ahhaahhaaa:D

        Tiedän että yrityksesi on saada minut epävarmaksi koska et kestä näin vahvaa ja viisasta naista ja oon itsestäni ylpeä että olen tietoinen tyhmistä kirjoituksistasi, tuolla näytät sinun heikkoutesi suoraan minulle ja tyhmyytesi:D heikkoutta on yritys ja tykkään kun saan sun heikkoudet esiin, kiitos kun näytät ne:D


      • Ahhahahahahahahahhaahahh
        Mäkäräisellä kirjoitti:

        Tiedän että yrityksesi on saada minut epävarmaksi koska et kestä näin vahvaa ja viisasta naista ja oon itsestäni ylpeä että olen tietoinen tyhmistä kirjoituksistasi, tuolla näytät sinun heikkoutesi suoraan minulle ja tyhmyytesi:D heikkoutta on yritys ja tykkään kun saan sun heikkoudet esiin, kiitos kun näytät ne:D

        Jee on niin hyvällä päällä kun kaikki muut kuin norsunperseet naamaltaan ja mieleltään:D voin hyräillena aloittaa lomani:) ja nauraa kuinka a ja j ovat lyöneet hynttyyt yhteen ja kirjoittavat jotain ihme skeidaa:D ulvon naurusta heidän noveilllensa ja kärttyisyydelleen:D onko ( j) tullut nainen ahhahahahahhaha:D vuoden paras vitsi on jk:D uhhuuhhhuuuuu maha kipeenä naurusta:D ompas teidän kahden elämät tyhjää kun jaksatte keksiä ja tuhlata aikaa tuollaisiin:D sain parhaat loma naurut siis pakko kiittää saitte mut nauramaan ja kärttyisää lomaa vaan jk, josta tullut transu ilmeisesti " kotirouva" ahhahahaahhahhaahhahahahahahaha:D voi Emmi voi Emmi onko se sitten bisnesmies jos sä oot jk "kotirouva" :DD


      • Happyshine
        Ahhahahahahahahahhaahahh kirjoitti:

        Jee on niin hyvällä päällä kun kaikki muut kuin norsunperseet naamaltaan ja mieleltään:D voin hyräillena aloittaa lomani:) ja nauraa kuinka a ja j ovat lyöneet hynttyyt yhteen ja kirjoittavat jotain ihme skeidaa:D ulvon naurusta heidän noveilllensa ja kärttyisyydelleen:D onko ( j) tullut nainen ahhahahahahhaha:D vuoden paras vitsi on jk:D uhhuuhhhuuuuu maha kipeenä naurusta:D ompas teidän kahden elämät tyhjää kun jaksatte keksiä ja tuhlata aikaa tuollaisiin:D sain parhaat loma naurut siis pakko kiittää saitte mut nauramaan ja kärttyisää lomaa vaan jk, josta tullut transu ilmeisesti " kotirouva" ahhahahaahhahhaahhahahahahahaha:D voi Emmi voi Emmi onko se sitten bisnesmies jos sä oot jk "kotirouva" :DD

        Vai on jk kieltänyt emmiltään kertomasta suhteen tilaa:D raukka jk " kotirouva " kun joutuu suojelee kaikkea ettei lisää salaisuuksia paljastu, mikäs Viron pano sul on ja kun et näe koko joululomal panoasi niinkuin kärttyilet:D esiinnyt kahdella nimellä naisena foorumilla ja toisen sain sun ip selville, olin jaa katkera jk siellä keksii tylsään elämäänsä jännitystä:D mee hoitoon ja hanki lääkkeet, petät Emmiä vaan ja kannu baaris sekoilet muiden kaa, sit kirjoitat sun naisista kuinka panet niitä ja petät Emmiä, oliko se sun lapsi jo10 v ja onko äpärä lapsi joka ei näe isäänsä, ja mitä lie pedofiiliä sun omat vanhemmat on tehny teille yök, ei ihme että jk on sekopää. Kukaan ei halua viettää sun kaa aikaa, ketään ei kiinnosta sun tyhmät jutut, kun ne on kuulemma aina samoja ja mennää iskee naisia, ollaa niin naurettu kuinka idiootti oot ja sain kaikkea sun menneisyydestä tietää.


    • 2+6

      "Ihminen ei opi historiasta mitään." Sanonta on yleistys eivätkä yleistykset päde kaikkiin ihmisiin. Jotkut oppivat kokemastaan, mutta kaikki eivät. Silloin ihminen törmää samoihin tai samantapaisiin ongelmiin yhä uudelleen ihmissuhteissa ja elämässään.

      Olen pitkälti samaa mieltä kuin nimim Kaksi aiheuttajaa eli harva käyttää tilaisuutta oppia ihmissuhteista ja ongelmistaan, vaan syyttää pääasiassa muita. Fiksu tajuaa, että muut ihmiset tai maailma eivät muutu, vain itseään voi muuttaa. Varmuudella voi tutkia ja muuttaa vain omaa ajattelutapaa. Omien asenteiden ja ajatusten tausta paljastuu monien ongelmien ja riitojen syyksi, kun omat ajatukset nostetaan ainoaksi oikeaksi näkökulmaksi. Lisäksi riitelyssä usein kuvitellaan, että tiedetään toisten ajatukset ja tunteet, vaikka se on mahdotonta.

      Sovinto ihmisten välillä ei ole aina mahdollista siitä yksinkertaisesta syystä, ettei haluta sopia tai olla tekemisissä, mitta on tullut täyteen. Joko asiat ovat liian kipeitä tai koko asia unohtuu ja muuttuu menneisyydeksi. Ellei sopua ole syntynyt pitkän ajan kuluttua, on melko todennäköistä, ettei sitä koskaan synnykään. Mielessään voi silti asian käsitellä, antaa itselleen ja toisille anteeksi ja jatkaa elämää eteenpäin. Siinä mielessä sovinto on aina mahdollinen, ja se kannattaa aina tehdä, sillä riitojen hautominen vahingoittaa mielestäni luonnetta ja elämänasennetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      201
      2222
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      293
      1741
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      146
      1413
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      87
      1314
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1157
    6. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      33
      1156
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1146
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1072
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1039
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      904
    Aihe