Kampaajalta suuttuneena ulos

Ei enää ikinä kampaajalle

Kuinka moni teistä kävelee melkein joka ikinen kerta kampaajalta ulos suorastaan kiukusta kihisten?

Minä tulin juuri Helsinkiläisestä huippukampaamosta ulos niin vihaisena, että melkein itketti. Olin halunnut hieman leikkauttaa muotoa noin kainaloon asti ulottuneisiin melko tasapitkiin hiuksiini. Siis vain vähän muotoa.

Kampaaja tuntui ymmärtävän hyvin, mitä halusin. Painotin vielä, että pidän aina hiuksiani kiinni, ja leikkaamisen jälkeenkin niiden on siis yltettävä ponnarille hyvin.

MIKSI kävelin sieltä sitten ulos etuhiukset hädin tuskin nenään yltävinä? Olin niin järkyttynyt (vaikka näin käykin melkein joka kerta, miksen koskaan opi?), etten edes pystynyt sanomaan kampaajalle kuin että "ihan kiva". Jos olisin valittamaan alkanut, olisin varmaan vain alkanut huutaa ja itkeä.

Kannattaisiko minun vielä ensi viikolla käydä siellä puhumassa ko. kampaajalle? Asiallehan ei juuri mitään enää voi tehdä.

Ylipäätään jos joku kampaajana toimiva/toiminut voisi selittää, mistä johtuu se, että asiakkaan "kaksi senttiä" on yleensä noin 10 cm lyhyempi kuin kampaajan "kaksi senttiä"? Voiko tälle kommunikaatiokatkokselle mitään tehdä?

20

2787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marie

Mulla meni parikymmentä vuotta ennen kuin löysin järkevän kampaajan. Sitä ennen "vähän vain tasoitetaan" tarkoitti yhden kampaajan mielestä parinkymmennen sentin leikkaamista (ennen kuin ehdin sanoa mitään niin klips-klips kun "sulle sopis niin hyvin"...) ja "jätetään etuhiukset reilusti kulmakarvojen yli yltäviksi" tarkoitti toisen mielestä sentin etuhiuksen nysiä. "Vaaleat raidat" eivät olleet yhtään muita hiuksia vaaleammat mutta muuten kuivaa hamppua.

Nyt mulla on kampaaja joka tasoittaa vain muutaman sentin mutta silti en uskalla käydä siellä kuin pari kertaa vuodessa (kun on jo ihan pakko) ja ikuisiksi ajoiksi on jäänyt kammo että minkä näköisenä mahdan taas kävellä parturista ulos kun taas seuraavan kerran sinne uskaltaudun...

Mistäköhän lähtien kampaajan mielipide siitä mikä asiakkaalle sopisi on mennyt yli siitä mitä asiakas on TOIVONUT? Eikö kampaajan työ ole enää asiakaspalvelua?

Kokemuksesta tiedän että sua helpottaisi vähän jos saat kys. kampaamoa haukuttua kaikille ketä tunnet niin ettei kukaan tuttusi ikinä enää menisi sinne. Ei sinne itse pysty menemään järkevästi keskustelemaan siitä että ne pilasivat sun hiukset koska kuitenkin rupeaisi itkemään. Hiuksethan ovat "naisen kruunu" ja ainakin mulle tosi tärkeät.

Ajattele vaan että ONNEKSI hiukset kasvavat (vaikkakin hitaasti) äläkä ikinä astu enää siihen kampaamoon, sulle tulee vaan pahempi mieli kun ne rupeavat väittämään että vika oli sussa, jossain mitä olit sanonut epäselvästi tms. tai että oli "pakko" leikata noin kun latvat olivat huonokuntoiset (sitähän ne aina väittävät) tms.

• kampaaja

Ammatissa vuodesta -78 toimineena ihmettelen jatkuvasti näitä juttuja, joita kuulen niin asiakkailtani kuin luen täältä palstoilta.
      Kuvittelen kuitenkin edustavani enemmistöä ammattikunnassani, ja aina kun ns. tasoituksista puhutaan, selitän kuinka pitkät hiuksien pitää edestä olla, ylettyäkseen kiinni. Jos tuntuu, ettei sentin tasoituksesta ole mielestäni mitään iloa, kerron sen kyllä asiakkaalleni, mutta väkisin ei leikata! Jos sentti on toive, siitä pidetään kiinni, oli se mielestäni kuinka turhaa tahansa.
      terveisin kampaaja Töölöstä.

• Eulalia

Olen semmoinen metsäläinen että olen käynyt balttiarallaa alle 10 krt kampaamossa elämäni aikana (35 v), sikäli kuin muistan että lapsuudessa vain kerran...

Minulla oli 23-vuotiaana hiukset pisimmillään, ja sain päähäni että täytyyhän sitä lyhyttäkin tukkaa kokeilla kaikkien pitkähiuksisten vuosien jälkeen. (Tosin tukkani ei ikinä kasvanut kainaloihin asti enivei.) Näin jossain lehdessä mielestäni kivan mallin, sellaisen vähän 60-luvun poikatukkatyyppisen. Vaan kas, 90-luvun alussa muodissa oli jokin omituinen pata päässä -systeemi, johon kuului että puoli takaraivoa vedettiin sängelle. Näytti kyllä aika rankalta se tulos. Ja kun leikkautin muutaman kk päästä uudemman kerran, vetäisi kampaaja pulisongitkin pois. Taisi muistuttaa varmaan jotain keskiajan hiipparia tai Jean d'Arcia...

Okei; muutaman vuoden päästä kun halusin taas lyhyttä mallia, sain ihan KIVAN mallin erään sairaalan yhteydessä olleesta kampaamosta. Se oli sellainen edestä hieman pidempi, korvanipukat esiin jättävä (oma keksintöni, pai tö vei - eli kampaaja kuunteli toiveitani!!!)

Useampia vuosia myöhemmin halusin tuon saman kampauksen ja selitin sitä toiselle kampaajalle. Muuten onnistui, mutta taakse hän silpaisi ihmeellisen sotkun kysymättä minulta, ts. leikkeli tukan epätasaiseksi, vaikka halusin tasapitkät latvat.

Olen tullut siihen tulokseen että kampaajat hienoissa puljuissa yrittävät väkisin leikata yhden ja saman muotitukan kaikille. Vähemmän hienoissa puljuissa on halukkuutta tehdä kuten asiakas tykkää.

Voin olla väärässäkin. Tukkani on kuitenkin minulle sellainen juttu että haluan itse siitä päättää...

• Eulalia

Silloin kun kampaaja on onnistunut mielestäni parhaiten, on minulla ollut selvä malli mukanani. -95 kun sain juuri sellaisen tukan kuin halusinkin, olin piirustellut paperille siitä suunnitelman. Muutama vuosi myöhemmin löysin Anttilan kuvastosta naisen jolla oli haluamani kampaus, ja otin sen kuvan mukaan, ja hyvä tuli.

Kaiketi kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa.

• itkua kiertäen

Saman olen kokenut vähän aikaa sitten. Kumma vaan kun kampaajan kanssa neuvoteltiin leikkaamisesta, oltiin samoilla linjoilla.Kuinka ollakaan, oli "aivan latvaosan kerrostus" tulos, pisimpien ja lyhimpien hiusten väli kymmenen senttiä! Luulisi kampaajan ennemmin leikkaavan vähän nuukemmin, saisihan mahdollisesti asiakkaan pikemmin taas tuoliinsa. Eikö sitä ilkeä ottaa täyttä hintaa vähästä leikkaamisesta, vai mikä siinä mättää. Olisin valmis maksamaan vaikka tuplahinnan, jos vaan leikattaisiin juuri sen verran kuin asiakas pyytää,jos se ilmenee liian vähäksi, voi sen aina korjata, mutta liikaa leikkaamista ei. Puolen vuoden sitkeä kasvattaminen on kerralla pois pyyhkäisty, ja se kyllä syö naista.

• maalaiskreivitär

se "leikkaa KORKEINTAAN 10cm" tarkoittanee kampaajakielellä "leikkaa 20cm". Tai siltä ainakin tuntuu.

Onneksi löytyi miehekkeentapainen, joka hallitsee saksien käytön ja ankaralla uhkailulla sen saa leikkaamaan vain sen verran kuin itse haluan :)

• Tukka

Kampaajakin on vain ihminen. On totta että heitä on joka lähtöön, mutta itse kuitenkin täytyy itsestään ja hiuksistaan huolta pitää varsinkin kun on toisen käsittelyssä (joka ei voi ajatuksiasi lukea), ei kukaan muu sitä tee!

Mullakin on ollut ennen vähän samantapaisia kokemuksia, joista viisastuneena SANON AINA suoraan heti tuoliin istahdettuani TOMERALLA ja KUULUVALLA äänellä, sekä painotan asiaa moneen kertaan, että EI sitten leikata kuin max sentti latvasta! Ja jos kampaaja sanoo että "jos vähän enemmän, kun täällä on tätä huonokuntoistakin osaa.." niin sanon EI EI EI! Jankkaan asiaa niin moneen kertaan että varmasti menee perille, ja niin on mennytkin aina, vaikka monilla eri kampaajilla on tullut käytyä.

Huutaminen ja itkeminenkin olisi parempi keino kuin lähteä muka-iloisena pois (olitko suuttunut itseesi ja siihen, ettet saanut sanottua asiaa, vaiko kenties kampaajaan?). Lähtemällä iloisena ja "tyytyväisenä", annoit kuvan että kaikki on ok ja kampaaja on onnistunut työssään. Pitää sen verran selkärankaa olla, että sanoo suoraan jos joku ei miellytä, sillä olethan maksava asiakas!

Anteeksi tämä tunteenpurkaus, mutta mua raivostuttaa niin suuresti, että moni sanoo kampaajalla tyyliin: "tee mitä haluat" tai "otetaan kuivat osat pois" ja sitten säikähtääkin kun tukka lyheni reilusti.

Pitää olla päättäväinen (ellei tosiaan halua antautua täysin toisen armoille) sillä sinä itse tiedät mitä hiuksiisi haluat ja sinä itse kärsit seuraukset jos kaikki ei mene kuten halusit. Joten avatkaa suunne ajoissa, tomerasti ja KUULUVASTI!

• hips

Mutta eihän minun ravintolassakaan tarvitse (pitäisi tarvita) selittää tarjoilijalle, että tahdon pihvini "mediumina, siis sillä tavalla sisältä vielä vähän raakana eli sisältä vähän punaisena, siis paistettuna kuumalla pannulla niin että ensin toinen puoli kunnes lihasnestettä tihkuu vähän ylös ja sitten käännetään ja odotetaan että toiseltakin puolelta tihkuu hiukan, sitten äkkiä pois pannulta NIIN ETTÄ JÄÄ VÄHÄN KESKELTÄ PUNAISEKSI eli siis mediumina, M-E-D-I-U-M-I-N-A! Eiku mä taidan tulla keittiöön vielä valvomaan miten te sen teette..."

Miksi jotkut toiset palveluammattilaiset sitten eivät osaa kuunnella asiakkaan toivomuksia eivätkä ymmärrä ammattiinsa liittyviä termejä (kai nyt kaikki tietävät, minkä pituiset hiukset menee kiinni ja minkä pituiset eivät)? Ja miksi se olisi asiakkaan syy, jollei hän joka kerta jaksaisi saarnata siitä, että kaksi senttiä on kaksi senttiä ja kymmenen on kymmenen? Sen pitäisi olla yhdellä sanomisella selvä. Kun tilaan pihvini mediumina, minulla on oikeus odottaa sen tulevan pöytään mediumina. Kun tilaan hiukseni kiinni menevän pituisena, niiden pitäisi ylettää kiinni.

Pihvin voi aina palauttaa, vaan kukapa kasvattaa hiukseni takaisin?

• ...
        hips kirjoitti:

Mutta eihän minun ravintolassakaan tarvitse (pitäisi tarvita) selittää tarjoilijalle, että tahdon pihvini "mediumina, siis sillä tavalla sisältä vielä vähän raakana eli sisältä vähän punaisena, siis paistettuna kuumalla pannulla niin että ensin toinen puoli kunnes lihasnestettä tihkuu vähän ylös ja sitten käännetään ja odotetaan että toiseltakin puolelta tihkuu hiukan, sitten äkkiä pois pannulta NIIN ETTÄ JÄÄ VÄHÄN KESKELTÄ PUNAISEKSI eli siis mediumina, M-E-D-I-U-M-I-N-A! Eiku mä taidan tulla keittiöön vielä valvomaan miten te sen teette..."

Miksi jotkut toiset palveluammattilaiset sitten eivät osaa kuunnella asiakkaan toivomuksia eivätkä ymmärrä ammattiinsa liittyviä termejä (kai nyt kaikki tietävät, minkä pituiset hiukset menee kiinni ja minkä pituiset eivät)? Ja miksi se olisi asiakkaan syy, jollei hän joka kerta jaksaisi saarnata siitä, että kaksi senttiä on kaksi senttiä ja kymmenen on kymmenen? Sen pitäisi olla yhdellä sanomisella selvä. Kun tilaan pihvini mediumina, minulla on oikeus odottaa sen tulevan pöytään mediumina. Kun tilaan hiukseni kiinni menevän pituisena, niiden pitäisi ylettää kiinni.

on se tosiaan kumma ku eivät meinaa ymmärtää. äiti oli parturi sillon ku vielä eli joten se leikkasi hiukset täysin niinku halusin nuorempana. sitet ku kävin ensimmäistä kertaa oikeella parturilla jolloin mulla oli puoliselkään asti hiukset. sanoin neitoselle topakasti että tasota. sehän tasotti, olkapäille asti! oli viimenen kerta ku sinne astuin hiuksia leikkauttamaan prkl! itku ei tosiaan ollu kauana ja vielä neljän vuoden jälkeen käsvatan näitä edelleen, minulla nimittäin erit. hitaasti kasvavat hiukst. kostan tämän ja ryhdyn ite parturiksi.

• Tukka
        hips kirjoitti:

Niin, no ruokaa nyt tekee melkein "kuka vaan" (on kokemusta ammatista) mutta hiuksia muotoilemaan tarvitaankin jo ihan kunnon kurssit käynyt ammattilainen, sitä ei pelkkien ohjeiden perusteella pysty kuka tahansa tehkemään. Siis ne ovat kaksi niin erilaista asiaa, ettei niitä voi verrata. Toki molemmissa toimitaan asiakaspalvelijoina, mutta siihen se sitten jääkin. Sitäpaitsi pihvin paistamiseen mediumina ei ole kuin yksi ainoa tapa, hiusten leikkaukseen taas lukuisia erilaisia tapoja (pituus, malli jne).

Tietenkin, kun on kyse tietystä hiusmallista tai tietystä määrästä mitä hiuksista leikataan, on hyvä itse pitää huolta ja olla valppaana että homma sujuu oikein. Sekä painottaa sillä _kuuluvalla_ äänellä, että haluat pitää hiuksiasi kiinni, että niistä EI saa ottaa enempää.

Siten voit varmistaa, että saat mitä haluat. Eikä siis kiltisti odottaa että toinen tietää tasan tarkkaan mitä sinä haluat. Se on ihan mahdotonta. Aika suuri luottamus ihmisiin saa olla, jos antautuu tuosta vaan täysillä toisen käsiin ja luottaa siihen, että tulee automaattisesti toivottu lopputulos. Silloin usein pettyy kun kampaajalla olikin ihan toinen mielikuva asiasta.

Mutta siksi sanon tämän, (en siis millään pahalla), koska tiedän kokemuksista mitä voi seurata jos ei itse ole tarkkana (ihan jokaisessa paikassa, ei pelkästään parturissa).

Ravintolassa esim. minä saan melkeinpä aina vääränlaista ruokaa, olin sitten tilannut mitä tahansa... Tietenkin se pännii, mutta se valittaminen on vain tehtävä sekä itse asiaa seurattava, jos haluan pitää itsestäni huolta (enkä halua saada allergia tms kohtausta ruoasta).

Ideaali tilanne olisi tietysti se mainitsemasi, ettei tarvitsisi olla valppaana jatkuvasti, mutta tässä maailmassa on valitettavasti niin paljon muitakin asioita ja etuja josta sinun pitää itse huolehtia, kukaan muu ei sitä puolestasi tee. Minä ainakin olen valmis olemaan valppaana, koska hiukset ovat "elämäni" ja se mihin haluan satsata.

Olen itse myös tapellut jos jokin väärinymmärretyn/väärinmenneen asian takia ja huomannut, ettei Suomi olekaan mikään mahtava unelma-oikeusvaltio, vaikka niin luulinkin.

• Saara

Jos asiakas ei ole tyytyväinen tuotteeseen tai vastaavasti palveluun, tai kun palvelu ei ole sitä mistä on sovittu, niin kannattaa valittaa siitä kuluttaja-asiamiehelle. Varsinkin jos on suorastaan pilattu hiukset, ei kannata jättää asiaa sikseen vaan valittaa siitä. Itse en ole niin tehnyt koska ihme kyllä koskaan mitään vakavampaa virhettä ei ole kampaajalla sattunut ja suurinpiirtein ovat leikanneet kuten itse halusin, mutta jos ei ole tyytyväinen niin kannattaa kertoa siitä.

Kerran tosin kampaajalla alkoi vähän pelottaa kun nainen kertoi pyörtyvänsä kuumuuden takia millä hetkellä hyvänsä, kiroili jotakin tyypiä joka ei olluyt korjannut ilmastointia ja sitten sanoi suoraan ettei tykkää leikata siten kun itse halusin (eli vain tasoitettiin vähän)! Lopulta sain hänet suostuteltua mutta tuohon kampaamoon en kyllä enää mene...

Samassa paikassa sattui äidilleni todella kauhea juttu, kun sama kampaaja teki hänelle permanentin. Hän ei katsonut kellosta aikaa ja kun äitini mielestä aika meni yli, hän sanoi siitä ja kun rullia otettiin pois, sekä äidin että kampaajan kauhistukseksi hiuksia alkoi irrota ja katkeilla! Äitini ei halunnut sitten valittaa enää lun kampaaja oli ihan kyynelissä ja lopulta työnsi syyn äidin aikaisemmin käyttämälle vaalennusaineelle (siis ei värille) jossa ei kylläkään ollut mitään vikaa.

Myöhemmin kävin ulkomaalaisen parturin luona (mies) joka ymmärsi kuunnella minua ja tiesi millaiset hiukset minulle sopvat. Olin hyvin tyytyväinen lopputulokseen (ja kaiken lisäksi maksoin paljon vähemmän kuin monissa muissa paikoissa) Se tunnetuin kampaamo ei siis läheskään aina ole se paras. Jos tietää jonkun hyvän paikan, niin kannattaa suositella sitä muillekin.

• minttu

en ole kampaaja, mutta jos haluat muotoa hiuksiisi, niin eikö silloin leikata päällihiukset lyhyemmiksi ja jätetä allaolevat hiukset pitkiksi? ehkä edestä myös lyhyemmäksi, jotta saataisiin sitä "muotoa", että hiukset myötäilisi kasvojen muotoa. haluatko, että kaikki hiuksesi ovat samanpituisia?

• Kampaamolla

Tulin tänään juuri tällaselta kampaajalta. Ei leikannut sinällään liikaa vaan se minkä pyydettiin, mutta teki ihmeellisiä hapsotuksia sivuille. Enpä ole minäkään tavannut vielä sellaista kampaajaa, joka olis ymmärtänyt mikä on tasoitus ja mikä on pari senttiä. Taitaa kampaajilla käydä kateeksi nämä pitkähiuksiset. Hassu sattuma on se, että ainoa kampaaja joka on tehnyt työtä käskettyä oli pitkähiuksinen, paksutukkainen nainen..
      Harmittaa vaan kun yleensä leikkauksen tason tajuaa vasta kotona jälkeenpäin. Silloin se on jo myöhäistä.

• minttumaaria

luuletteko tosiaan, että kampaajat tahallaan leikkaavat hiukset huonosti?? tulikohan mieleen, että kampaajalla ei ole paljon varaa leikata huonosti?? sillä asiakkaista hyvin suuri osa tulee tuttavan suosittelemana tai käy samalla hyväksi havaitsemallaan kampaajalla vuosia. miksi kukaan ehdoin tahdoin tekisi työtään huonosti??? todella naurettava väite, että kampaajat olisivat kateellisia sinulle!!! :D

johtuisikohan se, että tajuat "leikkauksen tason" vasta kotona siitä, ettet itse osaa laittaa hiusiasi yhtä hyvin kuin kampaaja??

• Hips
        minttumaaria kirjoitti:

luuletteko tosiaan, että kampaajat tahallaan leikkaavat hiukset huonosti?? tulikohan mieleen, että kampaajalla ei ole paljon varaa leikata huonosti?? sillä asiakkaista hyvin suuri osa tulee tuttavan suosittelemana tai käy samalla hyväksi havaitsemallaan kampaajalla vuosia. miksi kukaan ehdoin tahdoin tekisi työtään huonosti??? todella naurettava väite, että kampaajat olisivat kateellisia sinulle!!! :D

johtuisikohan se, että tajuat "leikkauksen tason" vasta kotona siitä, ettet itse osaa laittaa hiusiasi yhtä hyvin kuin kampaaja??

"johtuisikohan se, että tajuat "leikkauksen tason" vasta kotona siitä, ettet itse osaa laittaa hiusiasi yhtä hyvin kuin kampaaja??"

Minulla ainakin homma menee yleensä juuri päinvastoin. Vaikka leikkaus olisikin kelvollinen, yleensä kävelen kampaamosta silti ulos mielestäni ääliön näköisenä. Olen tähän mennessä tavannut vain yhden kampaajan, jonka muotoilusta tykkäsin, ja se meni jo muutama vuosi sitten muuttamaan toiselle puolelle Suomea, perkele.

Siksi minäkin yleensä vain hymähdän että "ihan kiva" ja käyn heti kampaamosta ulos päästyäni muotoilemassa itse hiukseni ensimmäisen eteen sattuvan heijastavan pinnan edessä. Siksi minäkin yleensä näen leikkauksen tason vasta kotona, usein vasta ensimmäisen pesun jälkeen.

Eri maku muotoilussa ei minua haittaa, sen voi kotona näppärästi korjata oman makunsa mukaiseksi. Minua haittaa se, etteivät kampaajat tunnu osaavan/haluavan kuunnella asiakkaita.

Monet leikkausohjeet voi varmasti ymmärtää monellakin eri tavalla, mutta mielestäni on muutamia termejä, joita ei voi kovin monella eri tapaa ymmärtää. Kuten "kaksi senttiä" "tasoitus" tai "niin että yltää kiinni". Monet muut ohjeet, kuten "Semmoinen päältä vähän vinosti leikattu niin että sivulle jää hapsuja, muttei liikaa" voi minunkin mielestäni ymmärtää jo melkein miten tahansa.

En usko, että ne tahallaan huonosti leikkaavat. Toisaalta en sitten tiedä, miksi tuntuu siltä, että vähänkin pidempitukkaisten kohdalla tämä liikaa leikkaaminen tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Sitä minä alkujaan ihmettelinkin, että missä se on se kommunikaatiokatkos.

Esittävätkö asiakkaat toiveensa huonosti tai epäselvästi? Kuinka monella eri tapaa "tasoittamisen" voisi esittää?

Eivätkö kampaajat ymmärrä/halua ymmärtää/osaa leikata niinkuin asiakas tahtoo? Kuinka monella eri tavalla "tasoituksen" voi ymmärtää?

Kyllä minä vaan väittäisin, että ne siellä kampaajakoulussa opettaa mittoja ihan eri viivottimen kanssa kuin mitä minä käytin peruskoulussa...

Mutta niin, eipä kai tälle asialle juuri mitään yksi pieni ihminen taida mahtaa. Täällä sitä sitten TAAS kasvatellaan...

• minttumaaria
        Hips kirjoitti:

"johtuisikohan se, että tajuat "leikkauksen tason" vasta kotona siitä, ettet itse osaa laittaa hiusiasi yhtä hyvin kuin kampaaja??"

Minulla ainakin homma menee yleensä juuri päinvastoin. Vaikka leikkaus olisikin kelvollinen, yleensä kävelen kampaamosta silti ulos mielestäni ääliön näköisenä. Olen tähän mennessä tavannut vain yhden kampaajan, jonka muotoilusta tykkäsin, ja se meni jo muutama vuosi sitten muuttamaan toiselle puolelle Suomea, perkele.

Siksi minäkin yleensä vain hymähdän että "ihan kiva" ja käyn heti kampaamosta ulos päästyäni muotoilemassa itse hiukseni ensimmäisen eteen sattuvan heijastavan pinnan edessä. Siksi minäkin yleensä näen leikkauksen tason vasta kotona, usein vasta ensimmäisen pesun jälkeen.

Eri maku muotoilussa ei minua haittaa, sen voi kotona näppärästi korjata oman makunsa mukaiseksi. Minua haittaa se, etteivät kampaajat tunnu osaavan/haluavan kuunnella asiakkaita.

Monet leikkausohjeet voi varmasti ymmärtää monellakin eri tavalla, mutta mielestäni on muutamia termejä, joita ei voi kovin monella eri tapaa ymmärtää. Kuten "kaksi senttiä" "tasoitus" tai "niin että yltää kiinni". Monet muut ohjeet, kuten "Semmoinen päältä vähän vinosti leikattu niin että sivulle jää hapsuja, muttei liikaa" voi minunkin mielestäni ymmärtää jo melkein miten tahansa.

En usko, että ne tahallaan huonosti leikkaavat. Toisaalta en sitten tiedä, miksi tuntuu siltä, että vähänkin pidempitukkaisten kohdalla tämä liikaa leikkaaminen tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Sitä minä alkujaan ihmettelinkin, että missä se on se kommunikaatiokatkos.

Esittävätkö asiakkaat toiveensa huonosti tai epäselvästi? Kuinka monella eri tapaa "tasoittamisen" voisi esittää?

Eivätkö kampaajat ymmärrä/halua ymmärtää/osaa leikata niinkuin asiakas tahtoo? Kuinka monella eri tavalla "tasoituksen" voi ymmärtää?

Kyllä minä vaan väittäisin, että ne siellä kampaajakoulussa opettaa mittoja ihan eri viivottimen kanssa kuin mitä minä käytin peruskoulussa...

Mutta niin, eipä kai tälle asialle juuri mitään yksi pieni ihminen taida mahtaa. Täällä sitä sitten TAAS kasvatellaan...

kampaaja näkee sut erilailla kuin itse näet itsesi, siksi kampaus voi olla mielestäsi epäsopiva.. mulla on kaksi kertaa kampaaja suoristanut mun hiuksia suoristusraudoilla ja niistä tuli yli-ihanat! hiukset oli silloin tosi simppelisti ja laskeutui nätisti. ehkä kampaajilla on paineita tehdä ylihieno kampaus ja silloin se helposti epäonnistuu kun makuja on niin monenlaisia. yksinkertainen olisi ehkä paras.

mä en ymmärrä, mitä tarkoitat "leikkauksen tasolla", koska kyllähän sä koko ajan näet, miten kampaaja leikkaa sun hiuksia ja näet ne laittamattominakin siellä kampaamossa niin miten ne voi olla niin erilaiset sitten kotona pesun jälkeen..paitsi jos käytät huonolaatuista shampoota niin tottakai hiuksista tulee ihan erinäköiset.

tasoitus tarkoittaa sitä, että leikataan huonokuntoiset latvat pois ja jos huonokuntoista osaa on monta senttiä, silloin voi tulla aika lyhyet hiukset. tai jos olet viimeksi käynyt vuosi sitten kampaajalla, niin hiuksesi varmasti tarvitsevat parin sentin "tasoituksen".

johtuuko se, etteivät hiuksesi yllä kiinni siitä, että ne leikattiin edestä niin lyhyiksi? mutta takana pituutta riittäisi..

jos hiuksia ensin leikataan 2cm ja sen jälkeen vielä ohennetaan tai leikataan latvoja epätasaiseksi, niin pituuskin lyhenee taas pari senttiä. vaikka se lyheneekin vain osasta hiuksia, mutta se näyttää lyhyemmältä. siitä voi johtua se 2 sentin muuttuminen 10 sentiksi.

kirjoitit, että pitkiä hiuksia leikataan yleensä enemmän (koska kampaajat ovat kateellisia :) ). pitkät hiukset ovat yleensä huonokuntoisemmat kuin lyhyet hiukset, siksi niitä leikataan enemmän.

en ole siis kampaaja, ymmärtäisin asiat vaan näin..

• hips
        minttumaaria kirjoitti:

kampaaja näkee sut erilailla kuin itse näet itsesi, siksi kampaus voi olla mielestäsi epäsopiva.. mulla on kaksi kertaa kampaaja suoristanut mun hiuksia suoristusraudoilla ja niistä tuli yli-ihanat! hiukset oli silloin tosi simppelisti ja laskeutui nätisti. ehkä kampaajilla on paineita tehdä ylihieno kampaus ja silloin se helposti epäonnistuu kun makuja on niin monenlaisia. yksinkertainen olisi ehkä paras.

mä en ymmärrä, mitä tarkoitat "leikkauksen tasolla", koska kyllähän sä koko ajan näet, miten kampaaja leikkaa sun hiuksia ja näet ne laittamattominakin siellä kampaamossa niin miten ne voi olla niin erilaiset sitten kotona pesun jälkeen..paitsi jos käytät huonolaatuista shampoota niin tottakai hiuksista tulee ihan erinäköiset.

tasoitus tarkoittaa sitä, että leikataan huonokuntoiset latvat pois ja jos huonokuntoista osaa on monta senttiä, silloin voi tulla aika lyhyet hiukset. tai jos olet viimeksi käynyt vuosi sitten kampaajalla, niin hiuksesi varmasti tarvitsevat parin sentin "tasoituksen".

johtuuko se, etteivät hiuksesi yllä kiinni siitä, että ne leikattiin edestä niin lyhyiksi? mutta takana pituutta riittäisi..

jos hiuksia ensin leikataan 2cm ja sen jälkeen vielä ohennetaan tai leikataan latvoja epätasaiseksi, niin pituuskin lyhenee taas pari senttiä. vaikka se lyheneekin vain osasta hiuksia, mutta se näyttää lyhyemmältä. siitä voi johtua se 2 sentin muuttuminen 10 sentiksi.

kirjoitit, että pitkiä hiuksia leikataan yleensä enemmän (koska kampaajat ovat kateellisia :) ). pitkät hiukset ovat yleensä huonokuntoisemmat kuin lyhyet hiukset, siksi niitä leikataan enemmän.

en ole siis kampaaja, ymmärtäisin asiat vaan näin..

Leikkauksen tasolla tarkoitan sitä, että vasta kotona itse pestynä, föönattuna ja muotoiltuna näkee, miltä hiukset näyttää itse pestyinä, föönattuina ja muotoiltuna. Eihän siitä olisikaan kenellekään mitään iloa, että kampaaja tekee asiakkaan päähän sellaisen kampauksen, joka näyttää hyvältä vain kampaajan tekemänä. Itsehän se asiakas kuitenkin enimmäkseen niitä hiuksiaan sen jälkeen laittaa.

Sama leikkaushan voi näyttää hyvinkin erilaiselta riippuen siitä, kuinka sen laittaa. Siksi usein hiukan epämääräiseltäkin vaikuttava leikkaus voi kotona osoittautua vaikka täysosumaksi.

Minun hiukseni ainakin leikataan aina märkinä, sen jälkeen yleensä föönataan muotovaahdon kera "sillai kivasti tuuheaksi" ja rutistellaan vahalla pöyheäksi. Sitten menen kotiin, pesen hiukset, föönaan suoraksi ja laitan lakalla irtohiuksetkin litteiksi. Iso ero, vaikka aina sanonkin kampaajalle pitäväni sileistä, suorista hiuksista.

Esimerkiksi lauantaina kutakuinkin luulin kampaajan tekevän takahiukseni niin kuin halusin. Sinnehän ei leikkaamisen aikana näe. Sitten hän siirtyi eteenpäin, otti ison nipun etuhiuksiani ja naks vain, puolitoista vuotta kasvattamista oli kampaamon lattialla. Siinä vaiheessa olikin jo myöhäistä, ja parempi antaa tehdä symmetrisesti toisellekin puolelle, jotta näyttäisin typerältä vain omasta mielestäni, en myös kaikkien muidenkin mielestä...

Shampoostakaan ei voinut olla kiinni, tuon kampaamoreissun jälkeen hiuksieni kiiltokin oli kadoksissa seuraavaan pesuun saakka.

Jos asiakas pyytää tasoitusta, se tarkoittaa mielestäni sitä, että latvat tasoitetaan. Huonokuntoinen osa pitäisi leikata pois, mutta jos leikattavaa olisi kampaajan mielestä montakin senttiä, pitäisi siitä tietenkin sanoa ja sopia ennen leikkaamista. Omin luvin jos saisivat leikata pois kaiken sen, mikä mielestään on "huonokuntoista", olisi minutkin varmaan ajeltu kaljuksi jo monta kertaa minulta mitään kyselemättä. Ihan vain "tasoituksen" nimissä.

Tuo kateellisuusjuttu ei ollut minun, enkä siihen yhdy. Huonokuntoisuuden nimissä ei silti mielestäni saisi kampaaja lähteä sooloilemaan, vaikka kuinka näyttäisi kampaajan mielestä nätimmältä. Asiakkaalla pitäisi mielestäni olla oikeus päättää itse myös huonokuntoisista hiuksistaan.

Mutta taitaa tämä sittenkin olla tosiaan paljon monitulkintaisempi juttu kuin koskaan saatoin kuvitella. Pitäisi varmaan vain opetella leikkaamaan itse hiuksensa, niin ei tarvitsisi ainakaan muille enää suuttua.

• minttumaaria
        hips kirjoitti:

Leikkauksen tasolla tarkoitan sitä, että vasta kotona itse pestynä, föönattuna ja muotoiltuna näkee, miltä hiukset näyttää itse pestyinä, föönattuina ja muotoiltuna. Eihän siitä olisikaan kenellekään mitään iloa, että kampaaja tekee asiakkaan päähän sellaisen kampauksen, joka näyttää hyvältä vain kampaajan tekemänä. Itsehän se asiakas kuitenkin enimmäkseen niitä hiuksiaan sen jälkeen laittaa.

Sama leikkaushan voi näyttää hyvinkin erilaiselta riippuen siitä, kuinka sen laittaa. Siksi usein hiukan epämääräiseltäkin vaikuttava leikkaus voi kotona osoittautua vaikka täysosumaksi.

Minun hiukseni ainakin leikataan aina märkinä, sen jälkeen yleensä föönataan muotovaahdon kera "sillai kivasti tuuheaksi" ja rutistellaan vahalla pöyheäksi. Sitten menen kotiin, pesen hiukset, föönaan suoraksi ja laitan lakalla irtohiuksetkin litteiksi. Iso ero, vaikka aina sanonkin kampaajalle pitäväni sileistä, suorista hiuksista.

Esimerkiksi lauantaina kutakuinkin luulin kampaajan tekevän takahiukseni niin kuin halusin. Sinnehän ei leikkaamisen aikana näe. Sitten hän siirtyi eteenpäin, otti ison nipun etuhiuksiani ja naks vain, puolitoista vuotta kasvattamista oli kampaamon lattialla. Siinä vaiheessa olikin jo myöhäistä, ja parempi antaa tehdä symmetrisesti toisellekin puolelle, jotta näyttäisin typerältä vain omasta mielestäni, en myös kaikkien muidenkin mielestä...

Shampoostakaan ei voinut olla kiinni, tuon kampaamoreissun jälkeen hiuksieni kiiltokin oli kadoksissa seuraavaan pesuun saakka.

Jos asiakas pyytää tasoitusta, se tarkoittaa mielestäni sitä, että latvat tasoitetaan. Huonokuntoinen osa pitäisi leikata pois, mutta jos leikattavaa olisi kampaajan mielestä montakin senttiä, pitäisi siitä tietenkin sanoa ja sopia ennen leikkaamista. Omin luvin jos saisivat leikata pois kaiken sen, mikä mielestään on "huonokuntoista", olisi minutkin varmaan ajeltu kaljuksi jo monta kertaa minulta mitään kyselemättä. Ihan vain "tasoituksen" nimissä.

Tuo kateellisuusjuttu ei ollut minun, enkä siihen yhdy. Huonokuntoisuuden nimissä ei silti mielestäni saisi kampaaja lähteä sooloilemaan, vaikka kuinka näyttäisi kampaajan mielestä nätimmältä. Asiakkaalla pitäisi mielestäni olla oikeus päättää itse myös huonokuntoisista hiuksistaan.

Mutta taitaa tämä sittenkin olla tosiaan paljon monitulkintaisempi juttu kuin koskaan saatoin kuvitella. Pitäisi varmaan vain opetella leikkaamaan itse hiuksensa, niin ei tarvitsisi ainakaan muille enää suuttua.

mä en muista, että mulla olisi ikinä leikattu liikaa. vaikka aina sanonkin vain, että tasoitetaan, enkä sano mitään senttimääriä ja mulla on aika huonokuntoiset hiukset, niin ikinä ei ole leikattu paljoa. mistähän tämä johtuu? vai enkö vain huomaa, että niitä on leikattu paljon.. aina olen hiukseni kuitenkin saanut ponnarille.

mutta sähän halusit muotoa hiuksiin eikö niin? muotoa saadaan niin, että leikataan edestä lyhyemmiksi ettei ne ole kaikki samanpituisia. ei kai se leikannut paksua osaa niitä vaan ihan ohuelti? musta tuntuu myös, että nyt on muotia, että etuhiukset eivät ylety ponnarille vaan ovat auki siinä edessä.

sanoitko tällä kertaa senttimäärää vai sanoitko vain että tasoitetaan?

eikä niitä hiuksia kannata niin vakavasti ottaa, ne on kuitenkin vain hiukset ja niillä voi välillä vähän hullutellakin.. :)

• marimint
        minttumaaria kirjoitti:

mä en muista, että mulla olisi ikinä leikattu liikaa. vaikka aina sanonkin vain, että tasoitetaan, enkä sano mitään senttimääriä ja mulla on aika huonokuntoiset hiukset, niin ikinä ei ole leikattu paljoa. mistähän tämä johtuu? vai enkö vain huomaa, että niitä on leikattu paljon.. aina olen hiukseni kuitenkin saanut ponnarille.

mutta sähän halusit muotoa hiuksiin eikö niin? muotoa saadaan niin, että leikataan edestä lyhyemmiksi ettei ne ole kaikki samanpituisia. ei kai se leikannut paksua osaa niitä vaan ihan ohuelti? musta tuntuu myös, että nyt on muotia, että etuhiukset eivät ylety ponnarille vaan ovat auki siinä edessä.

sanoitko tällä kertaa senttimäärää vai sanoitko vain että tasoitetaan?

eikä niitä hiuksia kannata niin vakavasti ottaa, ne on kuitenkin vain hiukset ja niillä voi välillä vähän hullutellakin.. :)

Minä ainakin otan hiukseni "vakavasti", ne on mulle tärkee juttu, onhan sanonta -hiukset ovat naisen kruunu- , hullutelkoon kampaaja vain omilla hiuksillaan, minun hiuksilleni tehdään niinkuin pyydän, ja siitä maksan.

• minttumaaria
        marimint kirjoitti:

Minä ainakin otan hiukseni "vakavasti", ne on mulle tärkee juttu, onhan sanonta -hiukset ovat naisen kruunu- , hullutelkoon kampaaja vain omilla hiuksillaan, minun hiuksilleni tehdään niinkuin pyydän, ja siitä maksan.

älä ota elämää niin vakavasti.. kokeilisit joskus jotain ihan uuttaa tyyliä hiuksiisi, voisit piristyäkin hiukan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe