puolittavatko suunnikkaan lävistäjät suunnikkaan kulmat?
suunnikkaan lävistäjästä
4
3742
Vastaukset
- uir
Suorakulmio on suunnikas. Suorakulmion lävistäjät eivät selvästikään puolita kulmia => Suunnikkaan lävistäjät eivät puolita kulmia
(loogisesti, ei matemaattisesti pätevästi)
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/maa/maa03/2_yhtenevyys_ja_yhdenmuotoisuus/maa3_2.3_suunnikas_ja_erikoistapauksia.pdf?C:D=hNl6.gX0D&m:selres=hNl6.gX0D - 4+12
Suunnikkaan lävistäjät puolittavat toisensa, ja kulman puolittaja jakaa vastakkaisen sivun viereisten sivujen suhteessa.
Jotta siis lävistäjä olisi myös kulman puolittaja on viereisten sivujen suhde oltava 1.- 4+12
voi sitä laskeakin:
Jos sen suunnikkaan sivut ovat vektorit u ja v, pitempi lävistäjä u v, u:n ja lävistäjän välinen kulma x, v:n ja lävistäjän välinen kulma y, ja vielä koko suunnikkaan terävä kulma z, niin voidaan laskea ne kulmat x ja y pistetulolla. Lasketaan ensin kulman x kosini: (U ja V ovat vektorien pituuksia)
u●(u v)/(UV)=cos(x)
((U^2) (u●v))/(UV)=cos(x)
(U/V) (UVcos(z))/(UV)=cos(x)
(U/V) cos(z)=cos(x)
Vastaavasti saadaan kulman y kosiniksi: cos(y)=(V/U) cos(z)
Jotta se lävistäjä puolittaa kulman z on oltava cos(x)=cos(y) => U=V
Sivujen oltava yhtä pitkiä, muuten ei puolita. - 4+12
4+12 kirjoitti:
voi sitä laskeakin:
Jos sen suunnikkaan sivut ovat vektorit u ja v, pitempi lävistäjä u v, u:n ja lävistäjän välinen kulma x, v:n ja lävistäjän välinen kulma y, ja vielä koko suunnikkaan terävä kulma z, niin voidaan laskea ne kulmat x ja y pistetulolla. Lasketaan ensin kulman x kosini: (U ja V ovat vektorien pituuksia)
u●(u v)/(UV)=cos(x)
((U^2) (u●v))/(UV)=cos(x)
(U/V) (UVcos(z))/(UV)=cos(x)
(U/V) cos(z)=cos(x)
Vastaavasti saadaan kulman y kosiniksi: cos(y)=(V/U) cos(z)
Jotta se lävistäjä puolittaa kulman z on oltava cos(x)=cos(y) => U=V
Sivujen oltava yhtä pitkiä, muuten ei puolita.Korjataan se nyt kun vihdoin pääsi korjaan:
Jos sen suunnikkaan sivut ovat vektorit u ja v, pitempi lävistäjä u v, u:n ja lävistäjän välinen kulma x, v:n ja lävistäjän välinen kulma y, ja vielä koko suunnikkaan terävä kulma z, niin voidaan laskea ne kulmat x ja y pistetulolla. Lasketaan ensin kulman x kosini: (U ja V ovat vektorien u ja v pituuksia , vektorin (u v) pituus on W)
u●(u v)/(UW)=cos(x)
(U^2) (u●v))/(UW)=cos(x)
(U/W) (UVcos(z))/(UW)=cos(x)
(U/W) (V/W)cos(z)=cos(x)
Vastaavasti saadaan kulman y kosiniksi: cos(y)=(V/W) (U/W)cos(z)
Jotta se lävistäjä puolittaa kulman on cos(x)=cos(y) =>
U (Vcos(z))=V (Ucos(z))=> (U-V)(1-cos(z))=0=> U=V, (tai z=0)
Sivujen oltava yhtä pitkiä, muuten ei puolita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849