Kävin itse peruskoulun 1970-luvulla, ja nyt on lapseni peruskoulussa, josta ei enää käytetä nimeä peruskoulu vaan "alakoulu" ja "yläkoulu". Kyllä ihmetyttää, suorastaan järkyttää huomata, mihin on nykyinen kouluopetus menossa. Kun minä kävin koulua, kaikki aika ja kaikki oppitunnit käytettiin tehokkaasti hyväksi, mutta nyt suuri osa ajasta on pelkkää laiskottelua.
On kaiken maailman ihmeellisiä "syyslomia", joita ei ennen tunnettu, ja mielivaltaisesti päätettyjä vapaapäiviä, joiden kallisarvoinen tuntimäärä heitetään hukkaan. Nämä vapaapäivät sitten korvataan sillä, että jonain lauantaina koululla pidetään jokin "liikunta- tai kulttuuritapahtuma", jossa ei käytännössä opita mitään, vaan ainoastaan pidetään hauskaa.
On irlantilais-amerikkalainen Halloween-juhla, ja diskoiltoja jopa aivan pienille koululaisille. Halloween ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin, eikä pikkulapsille pidä opettaa sitä, miten aikuiset diskoissaan käyttäytyvät. Sehän on kuin rappiokulttuuriin valmistamista; lapsille iskostetaan päähän, että on hienoa käydä diskoissa bailaamassa ja että siihen kannattaa pyrkiä.
Aina, kun on tulossa joku loma tai vapaapäivä, saattaa olla, että kolme - neljä sitä edeltävää päivää eivät sisällä lainkaan minkäänlaista opiskelua, samoin kuin yksi tai kaksi päivää vapaan jälkeen. On vain laulua, leikkiä, karkin syöntiä ja videoiden katselua. Joulun alla viimeisten kahden joulua edeltävän viikon aikana ei anneta lainkaan läksyjä!
Kokeiden järjestäminen on aivan käsittämätöntä; kokeita on harvoin ja samalla viikolla voi olla kaksi tai kolme koetta peräkkäisinä päivinä, ja joka kokeeseen pitää lukea 20 -30 sivua oppikirjasta! Minun kouluaikanani kokeita oli useammin, ne oli sijoitettu hajautetusti tasaisin väliajoin, ei yhteen pötköön, ja niihin kerralla luettava sivumäärä oli siten pienempi. Näin oppiminenkin oli tehokkaampaa.
Ihan oma lukunsa on sitten koulukuri. Sitä ei ole. Lasten annetaan kuljeksia luokassa oppituntien aikana, jauhaa purkkaa, näprätä kännykkää, jutella ja hälistä. Potkulaudoilla ajetaan suoraan luokan ovelle, vaatteet heitetään hujan hajan naulakon ympärille... Kyllä olisi nykykoulussa paljon parannettavaa. Paluu vanhaan tekisi terää.
Suomen koululaitoksen syvä rappiotila.
Kuri ja järjestys
0
74
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184631Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982437Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422001Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181909- 811586
- 1461505
- 121186
- 102984
- 124842
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40839