VINKKEJÄ! elämäntapamuutoksiin! EI laihdutuskuureille

pullukkaa..

Minun on pakko kirjoittaa tänne nyt tämä, koska haluan jotain konkreettista laihdutuksen aloittamiselle. Olen kohta 20-vuotias, avoliitossa asuva naishenkilö. Olen käynyt läpi usean vuoden JoJo laihdutuksen, kokeilemalla MM. syömättömyyttä, sitruunamehudieettiä, kaalikeittodieettiä, omenadieettiä,nutrilettia.. JNE JNE... tulos ollut: Alussa laihtuu, ja paljon oi että miten ihanaa menee muutama viikko ja olo on kuin höyhenellä!! Sitten PAM kilot takaisin TUPLANA! ja miettikääs noista kaikista kun tuplana tulee kilot takaisin mikä läskikasa siitä kertyy! ja sitten luovutan ja alan mässäämään kaikki paska kuule mitä kaapista löytyy niin eikuin kaksin käsin suuhun...
tänään katsoin itseäni ensimmäistä kertaa vuosiin alasti peilin edessä... itkuhan siinä tuli, mihin hittoon se hoikka tyttö on mennyt? Onko se jossain tuolla vielä vai ei ? Onko se kaiken tämän läskin alla? Ja jos on niin nyt olisi korkea aika kaivaa se sieltä, esiin HITAASTI mutta VARMASTI !
Päätin aloittaa elämäntapa remontin. Olen köyhä opiskelija joten tiedän sen olevan vaikeaa ja sitä vaikeuttaa vielä enemmän tieto siitä, että avomieheni on kunnon herkkuperse, pitsaa, karkkia, jäätelöä!! Kaikki menee hänellekkin, mutta mikäään ei vaan hänen ulkokuoressaan näy!!

Joten antakaa vinkkejä, miten aloitan tämän vuosien urakan?? Vaa'ala en ole uskaltanut käydä mutta sekin on kaiketi edessä, painan silmämukaisen arvioni perusteella reilu 80kg enkä ole edes 160cm pitkäkään, joten läski mikä läski!

7

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BWL

      Moi! Tältä palstalta löytyy pilvin pimein vinkkejä laihdutukseen, mutta tässä muutama multa. Ite oon noin vuosi sitten saanut oman pudotusprojektini päätökseen: 78,6 kg -> 55 kg (pituus 157,5 cm) ja tällä hetkellä vaaka heilahtelee 53-54 kilossa. :) (jos rupesi enemmän kiinnostamaan, käy vilkaisemassa jalotaito.blogspot.fi)

      Ensinnäkin: syö. Syömättömyys ei ole ratkaisu, vaan laihduttaessa saa ja täytyy syödä hyvin. Täytä lautasesi kasviksilla, juureksilla, hedelmillä ja marjoilla, proteiinilla ja kuidulla. Perunaa, riisiä ja pastaa voi vähentää, muttei välttämättä tarttee jättää kokonaan pois, kuten ei leipääkään. Kunhan leipä on tummaa ja täysjyvää. Hyviä rasvoja saat esim. avokadosta, pähkinöistä, oliivi- ja rypsiöljystä ja lesitiinistä. Kunhan et lotraa/nässäile. ;) Proteiinia saat vähärasvaisista maitotuotteista, kuten raejuustosta, maustamattomasta rahkasta ja jogurtista ja maidosta, sekä kanasta, kalkkunasta, kananmunista, kalasta ja punaisesta lihasta. Soija on hyvä kasvisvaihtoehto, kuten myös pavut ja linssit. Lisäravinteita jos haluat, proteiinijauhe ja spirulina tulee ensimmäisinä mieleen. Syö säännöllisesti, 3-4 tunnin välein ja niin, että ravintoaineet kakautuu tasaisesti joka aterialla. Juo vettä vähintään 2 litraa päivässä, kahvi ja tee ovat myös sallittuja. Tai oikeastaan kaikki on sallittua, kunhan muistat kohtuuden. :)

      Liikunta on hyvä tuki painonpudotuksessa. Jos olet tottumaton, aloita vaikka rauhallisista kävelylenkeistä, joita teet 3-5 kertaa viikossa. Niihin ei kummoisempia varusteita kaipaa. Salitreeni takaa lihasten slilymisen ja ryhdikkään olemuksen, sekä kasvanut lihasmassa kiihdyttää lepoaineenvaihduntaakin. Salilla voi myös kätevästi sisätiloissa harrastaa aerobista treeniä. Uinti on lempeä vaihtoehto nivelille, mutta myös tosi tehokas liikuntamuoto. Voit myös kokeilla erilaisia pallopelejä, nyrkkeilyä, kiipeilyä, joogaa, pilatesta, kahvakuulausta, kotijumppaa (esim. dvd:ltä), mitä vaan! :) Ei siis ole pakko, kehoran vain kokemuksen syvällä rintaäänellä ottamaan viikkorytmiin jotain liikuntaa.

      Huh, tulipa tekstiä! Toivottavasti ei kuulostanut saarnalta. Enkä ole mikään asiantuntija, puhun vain omasta näkökulmastani. Itse elän ylläolevien oppien mukaisesti, välillä herkutellenkin, ja hyvin on mennyt. :) Toivon, että vinkeistä oli jotain apua! Ja: jos mäkin pystyin laihtumaan pysyvästi, säkin pystyt! Tai sanotaan näin päin: miksi et pystyisi?

      • BWL

        Hupsis, muutama kirjoituvirhe (kännykkä nakkisormet). Ehkä ymmärsit kuitenkin. :) Jos kysyttävää, kysy! (myös blogin puolella vastailen mielelläni :))


    • toinen pullukka

      Samalta kuulostaa toi sun tilantees...Kaikkia maailman dieettejä kokeillu,mut aina kilot takasi kaksinkertasena.Haluaisin alottaa hitaan mutta varman laihdutuksen, jossa ei silti tarvitse kaloreita laskea millintarkkaan....16 vuotias tyttö, 63 kg ja 161 cm....

    • Minni H

      Jokaisen dieetin jälkeen olen saanut pari kiloa lisää. Kitudieetti voi laihduttaa ensin, mutta lopulta seuraa että ruoka maistuu entistä enemmän, ja varsinkin ne kielletyt. En enää yritäkään mitään pikalaihdutusta tai ankaraa itsekuria. Yritän opetella valikoimaan sopivia ruokia ja vähentämään kaikkea vain sen verran että ei tunnu kurjalta. Kasvikset yksipuolisesti syötynä alkavat kyllästyttää myös, mutta muita laihdutukseen sopivia ovat kokemukseni mukaan munat, kaurapuuro ja maitotuotteet. Vaihtelu muutenkin auttaa että laihduttajan elämä ei mene liian ankeaksi. Liikunta ei ole minulle mieluista, mutta yritän lisätä sitä lisäämällä arkiaktiivisuuttani ja hyötyliikkumista.

      Tämä laihdutusajattelu on minulla vasta alullaan ja kokeilulla, joten tuloksista en tiedä vielä sanoa. Onko jollakin kokemusta tällaisista laihdutusperiaatteista?

      • suzu

        Kantsii alkaa liikkuun päivittäin niin kilot putoaa nopeampaa ja sitä rasvaa alkaa palaan saat terveemmän olon ja kiinteydyt varmemmin kun josset liikkuisi.


    • kaloritkuriin

      Kalorien laskeminen! Ehdottomasti. Itsekin aikoinaan kokeillut jos jonkinmoisia konsteja ja diettejä .. ja nehän EI toimi. Vähän aikaa jaksaa kituuttaa jollain mössöllä kunnes kyllästyy ja alkaa ahmia taas herkkuja. Suosittelen siis laskemaan, periaatteessahan tuolla saa syödä ihan mitä haluaa, kunhan kalorit pysyy kurissa... Mitään ei siis tarvi kieltää itseltään, mutta tietysti pääperiaate on se että opettelet syömään kevyesti, monipuolisesti ja terveellisesti :) Jotta paino pysyy kurissa myös sitten kun et enää laihduta!

      Itse laihdutin kaloreita laskemalla (söin 1000kaloria/pv riippuen liikunnan määrästä) parissa kuukaudessa 10kg . Nyt olen normaalipainoinen ja tyytyväinen, joulun aikaan tuli vähän mässättyä ja 2 kiloakin tuli, mutta sehä lähti 6päivässä kaloreita laskemalla :)

    • Pötkylä

      Hei,

      Näköjään BWL:kin täällä kirjoittelee! ;) Meillä olikin reilu vuosi takaperin tsemppausketju viimeisiä viisiä kiloja pudottaville! Itselläni pituus n. 160 ja paino tällä hetkellä siinä 61-62 kilon tuntumassa. Pääpaino nyt treenissä, ulkomuoto sitten seuraa perässä. Mutta asiaan..

      Lähdin itse samankaltaisesta tilanteesta kuin Pullukkaa. Painoa opiskelujen alussa vuonna 2010 tehdyssä terveystarkastuksessa 80,5 kiloa. Järkytyshän se oli, vaikkei täysi yllätys. Olin muuttaessani avoliittoon omaksunut huonot syömätottumukset (suoraan sanottuna paska ravinto ja suuret annoskoot).

      Itselläni pudotus lähti liikkeelle viljojen vähentämisenä ja muutin syömistäni VHH-tyyppiseksi. Tällä keinolla lähti ensimmäiset nelisen kiloa, jonka jälkeen rupesin kiinnittämään enemmän huomiota ruoan laatuun kuin rajoittamaan esim. hiilareita. Tässä kohtaa haluan huomauttaa, etten puhu "karppauken" puolesta tai vastaan - oleellista on ymmärtää, että oli dieetti mikä tahansa, kyseessä on kalorirajoite. Toisinsanoen, pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa.

      Allekirjoitan kaiken, mitä BWL on tuossa ylhäällä kirjoittanut. Itse korostaisin vielä ajattelutavan ja tottumusten muutosta. Hyväksy se, että et voi syödä samalla tavalla kuin miehesi (tämän ymmärtäminen oli itselleni suuren kamppailun takana). Hyväksy se, että painonpudotus ei tapahdu hetkessä (itselläni se vei reilu kolme vuotta). Opiskele ravintosisältöjä, jos ne ovat vieraat. Jos olet täysin "ummikko" näissä asioissa, lue vinkkejä ruokavalioon vaikkapa pakkotoisto.comin ravintofoorumilta, mutta suhtaudu KAIKKIIN neuvoihin kriittisesti. Vain sinä tunnet oman kropan ja se mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella. Matkan varrella sinä toivottavasti opit tuntemaan oman vartalon, löydät itsevarmuuden ja itsesi. Se ei tule olemaan helppoa, mutta kiitos seisoo matkan päässä, vaikka se nyt tuntuisikin uuvuttavalta tai jopa mahdottalta. Paljon tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe