Miksi moottoritiellä ajetaan parvissa?

Eemil Pappa

Ajelin tänään eri moottoriteillä parisataa kilometriä. Mikä on tämä ilmiön syy, ajelen n 105 km/h ( virheet huomioitu), niin välillä tulee 5-7 auton parvi, jotka ohittavat minut, en tietenkään ole esteenä, koska ajan oikealla. Sama parvi seuraa tosiaan, ajavat tod.näköisesti n115-120 km/h. Ajovälit ovat noin 2-3 autonmittaa.
Parvi jatkaa matkaansa, normaalia ajoa sitten, mutta 10 minuutin päästä tulee seuraava parvi. Mikä tähän on syy? Varpusia tai muita parvilintuja?

23

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäilemättä

Oliko ne kenties virulaisia rosvoparvia.

• käyhät seilorit

Kaikilla ei vielä ole varaa vakionopeudensäätimeen. Käsikaasulla nopeus seilaa aina sen 5..-10 km/h ja vähän enemmänkin, kun löytyy "kilpakumppani".

Siis nopeus nousee aina ja väistämättä, jos toinen auto lähtee ajamaan ohi. Toisaalta seilori saattaa itse hidastaa huomattavasti, jopa 80-90 lukemiin, rekkaa ohittaessaan. Eli nopeus tuppaa tiedostamatta säätymään samaksi kuin näköpiirissä olevilla autoilla - toki tietyn "sietorajan" puitteissa. Mutta toleranssi on iso, välillä näkee, että sama auto "peesaa" toista autoa 130 lasissa .... ja 10 min päästä se "työntää" rekkaan lisää vauhtoa (nyt riittääkin se 85 tjsp. mitä rekka kulkee rajoitinta vasten).

Tässä on vielä sekin, ettei noita seiloreita kannata edes lähteä ohittamaan, ellei ole itse valmis ajamaan rajoitus 10. Nimittäin seilori kyllä "tasaa" nopeuden kun pääset rinnalle ja sitten viimeistään pitää tehdä tuo repäisy, jottei ohitus veny 10 km mittaiseksi.

• Joku siinä sakkorajan tuntumassa ajelee ja moni saavuttaa sen ja ei viitsi lähteä ohitukseen jää taakse samaa nopeutta ajamaan.

"Siis nopeus nousee aina ja väistämättä, jos toinen auto lähtee ajamaan ohi."

Mistä tuo oikein johtuu??? Minä olen sitä koko ikäni ihmetellyt, että kun saavutan auton itselläni on vakionopeudensääden käytössä. Kun siirryn vasemmalle kaistalle ja tulen ohitettavan rinnalle. NO MITÄ TAPAHTUU??? Me ajammekin samaa nopeutta rinnakkain. On pakko nostaa nopeutta, vaikka jo ylinopeutta mennäänkin tai hidastettava ja mentävä sen auton taakse, mutta sitten se taas pudottaakin siihen alkuperäiseen nopeuteen ja jos yritän ohittaa sama näytelmä toistuu.

Kerro hyvä mies mistä tämä oikein johtuu!!!

• 2.0T3
        autoilija kirjoitti:

Joku siinä sakkorajan tuntumassa ajelee ja moni saavuttaa sen ja ei viitsi lähteä ohitukseen jää taakse samaa nopeutta ajamaan.

"Siis nopeus nousee aina ja väistämättä, jos toinen auto lähtee ajamaan ohi."

Mistä tuo oikein johtuu??? Minä olen sitä koko ikäni ihmetellyt, että kun saavutan auton itselläni on vakionopeudensääden käytössä. Kun siirryn vasemmalle kaistalle ja tulen ohitettavan rinnalle. NO MITÄ TAPAHTUU??? Me ajammekin samaa nopeutta rinnakkain. On pakko nostaa nopeutta, vaikka jo ylinopeutta mennäänkin tai hidastettava ja mentävä sen auton taakse, mutta sitten se taas pudottaakin siihen alkuperäiseen nopeuteen ja jos yritän ohittaa sama näytelmä toistuu.

Kerro hyvä mies mistä tämä oikein johtuu!!!

"Joku siinä sakkorajan tuntumassa ajelee ja moni saavuttaa sen ja ei viitsi lähteä ohitukseen jää taakse samaa nopeutta ajamaan."
        Tuossa on kaikista yleisin syy "parvien" syntymiseen liikenteessä.
        Minun taaksekin on toisinaan syntynyt parvi juuri siksi että ajan yleensä poikkeuksetta sakkorajan tuntumassa, takaa tulevat saavuttavat minut, mutta eivät lähde ohittamaan. Ajan yleensä mittarinopeudella 15-20 kmh yli nopeusrajoituksen.

Mikäli käy niin että joku aikoo ohittaa minua ja jääkin siihen vierelle ajamaan, niin polkaisen lisää kaasua mikäli ohittaja ei ole ohittanut minua 15 sekunnin kuluessa. Tämä siksi koska silloin on yleensä varmaa että se ohittaja kuuluu niiden pöllöjen joukkoon jotka ohituksen jälkeen jäävät eteeni hidastelemaan.

• F1F1 + F7
        2.0T3 kirjoitti:

"Joku siinä sakkorajan tuntumassa ajelee ja moni saavuttaa sen ja ei viitsi lähteä ohitukseen jää taakse samaa nopeutta ajamaan."
        Tuossa on kaikista yleisin syy "parvien" syntymiseen liikenteessä.
        Minun taaksekin on toisinaan syntynyt parvi juuri siksi että ajan yleensä poikkeuksetta sakkorajan tuntumassa, takaa tulevat saavuttavat minut, mutta eivät lähde ohittamaan. Ajan yleensä mittarinopeudella 15-20 kmh yli nopeusrajoituksen.

Mikäli käy niin että joku aikoo ohittaa minua ja jääkin siihen vierelle ajamaan, niin polkaisen lisää kaasua mikäli ohittaja ei ole ohittanut minua 15 sekunnin kuluessa. Tämä siksi koska silloin on yleensä varmaa että se ohittaja kuuluu niiden pöllöjen joukkoon jotka ohituksen jälkeen jäävät eteeni hidastelemaan.

Odottaisit edes 18 sekuntia, niin ohitus ehtisi tapahtua.

• ---

80 kmh vakkariin ja torkkumaan. ei tuu kärryn vetelijät eteen

• maltilla vaan

Kun on vakiokaasusäädin nilkassa, niin ajaminen on hyvin leppoisaa.
        Nopeus vähän muuttuu vasta- ja myötämäessä, mutta keskimäärin matka jatkuu joutuisasti. Kiireisille kyllä löytyy ohituskaistoja sekä kaksikaistaisia tieosuuksia ihan riittävästi.
        Kun lähtee ajoissa, niin on hyvissä ajoin perillä vaikka pitäisi matkan aikana taukojakin.

• totuus

nysvärit tukkivat tiet, jopa sen ohituskaistan.

• xxx111

Köyhät ajavat kovaa. Heillä ei ole varaa ostaa aikaa. Hirvee kiire tienaamaan rahaa tai harrastamaan jotain kivaa hirveen nopeasti kun harrastuksiinkaan ei ole aikaa.

• mun vastaus

Vasemmalla kaistalla ajoa ei mieluusti tee rajoitusnopeudella, eli on ajettava ylinopeudella. Kun sitten ei halua jäädä nalkkiin sinne oikealle on kätevintä lisätä vielä vähän nopeutta. Takanatuleva taas luottaa siihen että vauhti on oikea.

Kun mennään parvessa ei Poliisi sakota, tai jos sakottaa niin vain yhtä. Turvavälien puuttumiseenkaan ei puututa.

Olen joskus itsekin osallistunut tuollaiseen lauma-ajoon kovassakin vauhdissa, mutta en halua olla osallisena ketjukolarissa ja on tuo polttoaine ylinopeudella turhan kallista.

• hulluja on monenlais

"Parvi jatkaa matkaansa, normaalia ajoa sitten, mutta 10 minuutin päästä tulee seuraava parvi. Mikä tähän on syy? Varpusia tai muita parvilintuja?"

Kaipa kyse on nykytrendistä että ketään ei pitäisi jättää yksi. Sosiaalista kanssakäymistä.

• kuili

Suomalaiset on niin pelokkaita ja aloitekyvyttömiä että monen on helpompi ajaa parvessa, ei erotuta massasta eikä itse tarvitse ajatella.

• ---

Kyllä, ja autona yleensä farkku skoda tai harmaa toyota

• Kuviski

Ihminen on laumaeläin, useimmiten lähtee seuraamaan isompaa porukkaa tilaisuuden siihen tullessa.

• we34fd

Samasta syystä kuin myös halutaan ajaa mahdollisimman lähellä vastaantulijaa eli keskellä tietä, tyhmyys tulee esiin auton ajamisessa.

• turvalisuutta tuo

"Sakki"?

• yksin turvallisin

Kyllä siinä on turvallisuus kaukana kun "sakissa" ajaa, varsinkin siellä keskellä olevat. Joka talviset ketjukolarit ajetaan näidän kahjojen takia.

Itse en koskaan yritä ajaa ketään kiinni vaikka sellainen trendi nykyisin näyttää olevan kun luullaan että sellainen edistää liikenteen sujuvuutta. Jos kuitenkin saan jonkun hitaan kiinni, ajan samantien ohi ja jatkan omalla nopeudella matkaa mutta jos ohitettu alkaa seurata, nostan nopeutta hetkeksi niin pääsen vapaaseen ajoväliin, ainakin hetkeksi.

• eihän ne
        yksin turvallisin kirjoitti:

Kyllä siinä on turvallisuus kaukana kun "sakissa" ajaa, varsinkin siellä keskellä olevat. Joka talviset ketjukolarit ajetaan näidän kahjojen takia.

Itse en koskaan yritä ajaa ketään kiinni vaikka sellainen trendi nykyisin näyttää olevan kun luullaan että sellainen edistää liikenteen sujuvuutta. Jos kuitenkin saan jonkun hitaan kiinni, ajan samantien ohi ja jatkan omalla nopeudella matkaa mutta jos ohitettu alkaa seurata, nostan nopeutta hetkeksi niin pääsen vapaaseen ajoväliin, ainakin hetkeksi.

Laumaeläimet sitä tajuu!

• laumasieluja

Jos yksi ajaa keulilla reippaasti, monet lähtee beesiin siinä toivossa, että eka(t) saa sakot ja itse pääsee siinä vaiheessa kuin koira veräjästä.

• diipadaii

Ei tuo koske yksinomaan motareita. Normitiellä sama ilmiö. Joskus huomaa olevansa aikamoisen letkan viimeinen. Jos tuntuu että letka menee liian hitaasti,
      silloin kannattaa poiketa vaikka kahville tai tauolle.
      Taas kun jatkaa matkaa, saa ajella yksikseen pitkiäkin matkoja.

• kjkkjhkgg

syy on se että jos poliisin tutka sattuisi kohille niin vain letkan ensimmäinen saisi sakot. ensimmäisen imussa voi ajaa huoletta ylinopeutta.

• tyhminjouko

Joukossa tyhmyys tiivistyy.

• Jouko 75v

Eipäs taas haukuta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      3010
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      300
      1717
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1597
    4. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      403
      1410
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1401
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1139
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1077
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      335
      917
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      263
      891
    Aihe