Minkälainen ihminen pystyy suhteeseen narsistin kanssa

Lähtökohta on se,

Lähtökohta on se, että uskoo itseensä. Tuntee itsensä. Se on se narsisti yleensä joka tekee niitä kömmiä puheissaan. Siitä ei saa vain välittää.

Iästä ja elämänkokemuksesta on hyötyä. On hyvä jos pohjalla on parempia suhteita jolloin narsisti ei todellakaan pysty vaikuttamaan siihen itsetuntoon oikein millään saralla.

Narsisti pystyy tuottamaan pettymyksen kenelle tahansa ja pettymys voi olla pahakin ja siitä toipumiseen voi mennä aikaa. Mutta jos uhrin itsetunto on hyvä ja uhri luottaa itseensä, narsisti pystyy lopulta vain tuhoamaan itseään ja omaa mielenmaisemaansa ja elämäänsä. Hyvä itsetuntoinen uhri on turvassa.

21

398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pariton suhde

Miten narsistin kanssa muka pystyy suhteeseen, eihän se edes kykene siihen. Narskun kanssa ei ole mitään suhdetta mahdollista edes luoda. Ainakin oma kokemukseni on, ettei vasavuoroiseen parisuhteeseen kykene, eikä edes sitoutumaan. Miten lapsen tasolla oleva kykenisi? Eihän sillä ole edes pelimerkkejä käytössään.
      Tietty on erilaisia eri elämänalueilla erilailla toimivia narsisteja, mutta niiden pysyvät suhteet ovat hänelle vain statiseja hänen elämänsä roolittajia, käyttöhyödykkeitä, kulisseja, joita hän pitää pystyssä säilyttääkseen uskottavuutensa ja joiden suojiin voi palata tarvittaessa.
      Narsistin parisuhde on vain narsisti itse, muita siinä ei ole. Se on pelkkää hämäystä, ja petosta.

• Pitää paikkansa

Pitää paikkansa mitä kirjoitat. Narsistin kanssa voi kuitenkin toimia rajallisesti. Ja narsistin kanssa voi myös pitää suhdetta yllä tietyin edellytyksin. Tuo mitä kerroit on tietenkin se, mikä onkin otettava huomioon.

Narsistin vakituisena p***na voi olla kun tietää missä mennään ja on riittävän hyvä itsetunto. Pelkkä itsetuntokaan ei riitä, vaan pitää olla myös oman elämän ohjaksissa niin vahvasti, että narsistilla ei ole puuttumista mihinkään, mihin esim. minä en itse halua hänen puuttuvan.

Suhde ei voikaan olla parisuhde. Kysymys onkin siis pelkästään suhteesta.

• WoThA
        Pitää paikkansa kirjoitti:

Pitää paikkansa mitä kirjoitat. Narsistin kanssa voi kuitenkin toimia rajallisesti. Ja narsistin kanssa voi myös pitää suhdetta yllä tietyin edellytyksin. Tuo mitä kerroit on tietenkin se, mikä onkin otettava huomioon.

Narsistin vakituisena p***na voi olla kun tietää missä mennään ja on riittävän hyvä itsetunto. Pelkkä itsetuntokaan ei riitä, vaan pitää olla myös oman elämän ohjaksissa niin vahvasti, että narsistilla ei ole puuttumista mihinkään, mihin esim. minä en itse halua hänen puuttuvan.

Suhde ei voikaan olla parisuhde. Kysymys onkin siis pelkästään suhteesta.

Väitän, että yksikään aidosti hyvän itsetunnon omaava ja oman arvonsa tunteva ihminen ei alennu narsistille pelkäksi p***ksi, kun voi saada jonkun normaalin kanssa niin paljon enemmän ja parempaa. Narsistilla ei ole mitään annettavaa seksinkään osalla. He ovat yhtä itsekkäitä siinä kuin kaikessa muussakin toiminnassaan. Etäisiä, kylmiä, tunteettomia, vain omaa nautintoaan ajavia, täysin toisen tarpeista piittaamattomia, toista esineellistäviä, täysin kykenemättömiä antamaan emotionaalisesti toiselle mitään ja yksinkertaisesti huonoja sängyssä. Miksi ihmeessä yksikään täysissä järjissä oleva edes tahtoisi toimia narsistin kanssa missään tekemisissä sen jälkeen, kun narsistin sairas mieli ja luonne on paljastunut?

• ei pitäisi leimata
        WoThA kirjoitti:

Väitän, että yksikään aidosti hyvän itsetunnon omaava ja oman arvonsa tunteva ihminen ei alennu narsistille pelkäksi p***ksi, kun voi saada jonkun normaalin kanssa niin paljon enemmän ja parempaa. Narsistilla ei ole mitään annettavaa seksinkään osalla. He ovat yhtä itsekkäitä siinä kuin kaikessa muussakin toiminnassaan. Etäisiä, kylmiä, tunteettomia, vain omaa nautintoaan ajavia, täysin toisen tarpeista piittaamattomia, toista esineellistäviä, täysin kykenemättömiä antamaan emotionaalisesti toiselle mitään ja yksinkertaisesti huonoja sängyssä. Miksi ihmeessä yksikään täysissä järjissä oleva edes tahtoisi toimia narsistin kanssa missään tekemisissä sen jälkeen, kun narsistin sairas mieli ja luonne on paljastunut?

Niin, mutta eikö täälläkin ole nähtävissä se, että kun seurustelusuhteen osapuoli on diagnosoitu narsistiksi sen jälkeen, kun kaikki ei mennytkään kuten haluttiin, niin yhä jaksetaan unelmoida ja elää haavekuvissa. Mikä siis ajaa siihen kirjoitteluun, joka täällä näkyy? Ahdistaako niin kovin, ettei narsistiksi diagnosoimaansa saanutkaan itselleen?

Pohdin siis vain viimeistä kysymystäsi, miksi yksikään täysissä järjissä oleva jne. Voihan sitä täysijärkinen nähdä myös jotain muuta kuin tämän paljon mainostetun narsismin, voihan se olla jotain muuta. Voihan olla, että elämän stressitilanteissa, joihin toisemme ajamme, käyttäytyminen muuttuu sellaiseksi, että se tulkitaan narisimiksi, mutta lopulta kyse ei ole narsismista lainkaan. Vaan selviytyäkseen yksilön käytös muuttuu, ihan niin kuin tälläkin palstalla vähän provosoidaan sopivasti, niin saadaan tietty reaktio aikaiseksi.

• Tuo ei pidä minun
        WoThA kirjoitti:

" Narsistilla ei ole mitään annettavaa seksinkään osalla. He ovat yhtä itsekkäitä siinä kuin kaikessa muussakin toiminnassaan. Etäisiä, kylmiä, tunteettomia, vain omaa nautintoaan ajavia, täysin toisen tarpeista piittaamattomia, toista esineellistäviä, täysin "

Tuo ei pidä minun tapauksessani paikkaansa ihan tuollaisena. Minun narsisti-psykopaattini on hyvin omaleimainen sängyssä...

Sitten voisi vielä jatkaa, että kuvaus sopii varmaan suureen osaan näistä jurosta suomalaisista miehistä ainakin... Narsistini poikkeaa edukseen siten, että on hyvin intensitiivinen sängyssä. Lisäksi myös hyvännäköinen, että nautin ihan vain hänen katselemisestaankin.

Aina ei tarvitse montaa syytä suhteen jatkamiseen. Muut elämänalueet hoituvat muualla.

Se toinen viallinen ääripäähän on sellainen, missä parisuhteen odotetaan vastaavan suurinpiirtein kaikkiin odotuksiin elämässä. Parisuhteelta odotetaan seksiä, liikuntaa, kotitalouspalveluita, harrastustoimintaa, terapiaa, ystäväpalvelua, kaikenlaista auttamistoimintaa, sosiaaliapua, talonrakennusta ja -korjausta, tietoteknistä osaamista ja yleensäkin kaikkien unelmien täyttämistä... : ).

• En ollenkaan kiellä

"stressitilanteissa, joihin toisemme ajamme, käyttäytyminen muuttuu sellaiseksi, että se tulkitaan narisimiksi, mutta lopulta kyse ei ole narsismista lainkaan. "

En ollenkaan kiellä, ettei tapauksia olisi niin montaa kuin ihmistäkin, mutta kirjoitan nyt itsestäni, joka tapailen edelleen vuosien jälkeen narsisti-psykopaattia. Tunnen omani hyvin. Olen tuntenut hänet ihan nuoruudesta ja meillä on ikää jo keski-iän paremmalle puolelle.

Seurustelumme kesti vain muutaman kuukauden ja siitä on aikaa muutama vuosi. Tapailemme siis edelleen.

Tarkoitukseni oli herättää keskustelua aiheesta, millä tavoin narsistin kanssa voi olla suhteessa ja olla vaikka ihan tyytyväinenkin elämäänsä. Millä tavoin selviytyy, ettei narsisti haavoita pahemmin ja vahingoita pahemmin.

Vaikeaahan moinen on, enkä suosittele malliani kenellekään. Enkä ainakaan nuorille, jotka haluavat itselleen kunnon parisuhteen ja luotettavan kumppanin, ehkä isän lapsilleen.

Ehkä tapauksestani käy kuitenkin ilmi sen verran, että suhde narsistiin on vaikea, eikä kannata yrittää jatkaa... jos ei ole valmis elämään täysin omillaan.

Jouluaatonaaton terv. Aloittaja

• Minkälainen ihm.

Minkälainen ihminen taipuu siis narsistin kumppaniksi...

• Sellainen, jolla on toistaiseksi juuri senkertaisen narskun mentävä aukko sielussaan, ts, on suojaton toisen röyhkeälle hyväksikäytölle tmv..
        Mutta elämä opettaa, varsinkin muutaman uhriutumisen jälkeen.

Ihmisten jutuissa on yksi silmiinpistävä piirre; jokaisella tuntuu olleen suhde ainutlaatuisen ja käsittämättömän pahan ja kieron narsistin kanssa. Tuolle paholaisesta kotoisin olevalle manipuloijalle halutaan diagnoosi pyllyyn, leima otsaan ja telkien taa.

Siltikin, kenen tahansa täällä 'omanarsku' ei välttämättä olisi minulle minkäänlainen narsku - en uhriintuisi, en kokisi henkilöä narskuksi. Jopa, jonkun toisen narsku saattaisi kokea minut narskuksi ja uhriutuisi kun mitkään teot eivät johtaisi mihinkään.
        Eli, kyllä jonkin tunteen kokeminen on aina hyvin subjektiivinen kokemus, ja huolten piinaamalle ihmiselle vaikeudet voivat muuttua vuorten korkuisiksi vaikkeivät sitä oikeasti olisikaan objektiivisen sivustaseuraajan silmin.

• Tavallaan olen
        yxex kirjoitti:

Sellainen, jolla on toistaiseksi juuri senkertaisen narskun mentävä aukko sielussaan, ts, on suojaton toisen röyhkeälle hyväksikäytölle tmv..

Ihmisten jutuissa on yksi silmiinpistävä piirre; jokaisella tuntuu olleen suhde ainutlaatuisen ja käsittämättömän pahan ja kieron narsistin kanssa. Tuolle paholaisesta kotoisin olevalle manipuloijalle halutaan diagnoosi pyllyyn, leima otsaan ja telkien taa.

Siltikin, kenen tahansa täällä 'omanarsku' ei välttämättä olisi minulle minkäänlainen narsku - en uhriintuisi, en kokisi henkilöä narskuksi. Jopa, jonkun toisen narsku saattaisi kokea minut narskuksi ja uhriutuisi kun mitkään teot eivät johtaisi mihinkään.
        Eli, kyllä jonkin tunteen kokeminen on aina hyvin subjektiivinen kokemus, ja huolten piinaamalle ihmiselle vaikeudet voivat muuttua vuorten korkuisiksi vaikkeivät sitä oikeasti olisikaan objektiivisen sivustaseuraajan silmin.

"senkertaisen narskun mentävä aukko sielussaan, ts, on suojaton toisen röyhkeälle hyväksikäytölle tmv.."

Tavallaan olen samaa mieltä kanssasi tuosta. Mutta voisitko täsmentää hiukan, mikä tuo aukko sinusta voisi olla. Ja voisiko siinä kohtaa elämään tulla myös toisenlainen henkilö, jonka kanssa olisi turvallista jatkaa, vaiko ihan narsistia etsimässä ollaan?

• Eli kaipailen ihan
        yxex kirjoitti:

Sellainen, jolla on toistaiseksi juuri senkertaisen narskun mentävä aukko sielussaan, ts, on suojaton toisen röyhkeälle hyväksikäytölle tmv..

Eli kaipailen ihan konkretiaa tuohon "narsistin mentävään aukkoon", joka sanonta onkin tullut tutuksi täällä palstalla.

• Eli kaipailen ihan kirjoitti:

Eli kaipailen ihan konkretiaa tuohon "narsistin mentävään aukkoon", joka sanonta onkin tullut tutuksi täällä palstalla.

Se aukko voi olla mikä tahansa sokea piste, jonka lopputulos tuntuu selkäänpuukotukselta. Pettyminen mihin tahansa mikä on itselle tärkeää. Esim, puoliso, johon on luottanut tekee talousrikoksen, pettää/jättää, pahoinpitelee. Huomaat olleesi sokea sellaiselle mahdollisuudelle koska olet uskonut toiseen oman arvomaailmasi mukaisesti.
        Ja - toinen tekee tekojaan motiivinaan se, että se on mahdollista, koska on riittävän ilkeästi itserakas (näkee suojattoman aukon sinussa ja käyttää tilannetta hyväkseen, omaksi edukseen).

• yxex kirjoitti:

Se aukko voi olla mikä tahansa sokea piste, jonka lopputulos tuntuu selkäänpuukotukselta. Pettyminen mihin tahansa mikä on itselle tärkeää. Esim, puoliso, johon on luottanut tekee talousrikoksen, pettää/jättää, pahoinpitelee. Huomaat olleesi sokea sellaiselle mahdollisuudelle koska olet uskonut toiseen oman arvomaailmasi mukaisesti.
        Ja - toinen tekee tekojaan motiivinaan se, että se on mahdollista, koska on riittävän ilkeästi itserakas (näkee suojattoman aukon sinussa ja käyttää tilannetta hyväkseen, omaksi edukseen).

"Huomaat olleesi sokea sellaiselle mahdollisuudelle koska olet uskonut toiseen oman arvomaailmasi mukaisesti."

Niin hämmentävintä/loukkaavinta oli se lopun esineellistäminen, en ollut koskaan tavannut aiemmin sen tyyppistä ihmistä...joka ihan suoraan sanoi tapailleensa/uhranneensa aikaa minuun vain hyödyn vuoksi ja etten ihmisenä merkinnyt mitään...Että samalla se kaikki mukavakin tuli mitätöidyksi hänen taholtaan pelkäksi teeskentelyksi...

Että vaikka ny kaikenlaista ikävää on elämässä tullut koettua ennen häntäkin, niin tuo kokemus tuntui kuitenkin vastenmielisimmältä juurkin syystä, että itse on kuitenkin ajatellut, että ihmisellä on aina ihmisarvonsa...

Että selkeästi löydän kyllä ne aukot itsessäni, niin massiivista imartelua/huomiota mitä alussa tuli, en ollut koskaan osakseni saanut ja toinen aukko oli etten tiennyt että hänen kaltaisiaan ihmisiä on olemassa...

Vieläkin tuntuu vaikealta ymmärtää, että aikuisetkin ihmiset valehtelevat, keksivät juttuja yms. ja kertovat niitä totena...

• Mm-m. Tullaan
        yxex kirjoitti:

"Pettyminen mihin tahansa mikä on itselle tärkeää."

Mm-m. Tullaan jälleen kerran siihen yhteisöllisyyteen... Toki pitää hankkia sitä elämänkokemusta ja näkemystä, voisi ajatella. Olen sitä kyllä hankkinutkin... mutta. Se röyhkeys, se röyhkeys. Ehkä narsistin sielusta ei voi hyvällä tahdollakaan tulla muuta. Olen sen ymmärtänyt ja hän on saanut suurimmaksi osaksi anteeksi juttunsa minulta. Se on helpottanut eniten luultavasti itseäni.

Uskonpa vain, että narsisteilla on alhaisen luonteenlaatunsa vuoksi erityinen tarve etsiä ihmisiä, joilla on jokin esim. kriisi meneillään. On aivan elämään kuuluvia normaaleita asioita, että kohtaamme kriisejä. Samoin elämään kuuluu sekä helpompia että vaikeampia aikoja.

Narsisti on tähystyspaikalla useimmiten. Hän tähystää ihmisten kuulumisia ja tarttuu tilaisuuteen kun hetki koittaa.

Sitten, no, on minun uskomus, mutta on varmaan yhtä pätevä kuin jonkun muunkin uskomus, että suurimmalla osalla ihmisistä on jonkinmoinen narsistin mentävä aukko useinkin. Siihen riittää vaikka jonkinlainen kyllästyminenkin, useimmiten omaan puolisoon... Ja kukapa ei välillä kyllästyisikin. Aika moni kuitenkin.

• On totta, että olen
        yxex kirjoitti:

"Huomaat olleesi sokea sellaiselle mahdollisuudelle koska olet uskonut toiseen oman arvomaailmasi mukaisesti. "

On totta, että olen ollut sokea sellaiselle mahdollisuudelle, että jonkun toiminta voi olla niin absurdia ja järjetöntä kuin narsistin on. Tosin olen ajatteluissani päätynyt pohtimaan sitäkin, että onko toiminta narsistin kannalta järjetöntä ollenkaan. Nykyään olen kallistumassa siihen, että narsisti ei pysty parempaan.

En todellakaan ole tiennyt tuollaisen sairauden olemassaolosta. Että pidettäköön sokeina pisteinä niitä alueita, joita emme oman terveytemme vuoksi esimerkiksi ymmärrä toisilla olevan, ja joita voimme elämän ja karttuvan kokemuksen myötä oppia ymmärtämään. Elämä on kasvamista. Narsistilla on varmaan jonkinlainen hätä itsestään. Sen olen havainnut. Nykyään on vähän rauhallisemman oloinen ainakin minun kanssani.

• äläleimaatoistapahak

Nimimerkillä: ei pitäisi leimata.....Ei toki kaikki ole ns. narsuja,voiphan stressintakana olla tosiaankin muutakin.syvä masennus,kaksisuuntainen mielialahäiriö,sktso,läheisriippuvuus,väärinymmärrys, vihapäissään leimataan narsistksi... Nykyään niin helposti mustamaalataan toinen, vaikka miksi... Pitäis ensin tutkia ja sitten vasta hutkia,eikä huomata,että iso malka voip, olla omassa silmässä.

• MALKA SILMÄSSÄNNE

Ihminen on siitä kummallinen otus, ettei se jaksa loputtomiin kantaa suurta kuormaa selässään ja hartioillaan. Joskus käy vain niin, että päässä napsahtaa ja silloin on asioilla seuraamukset. Pitkäkestoinen toisen ihmisen harjoittama henkinen väkivalta voi laukaista vastareaktion.

• Jonkinlaisen vastar.

Jonkinlaisen vastareaktion laukaiseekin. Joskus heti, joskus tulee ns. viimeinen pisara ja joskus... niin ikävä kyllä joillakin puolustusreaktiot eivät oikein toimi... Luulen vain, että ne ilkeyksientekijät eivät täällä palstalla viihdy näitä tekstejä lukemassa, että ottaisivat opikseen.

• ei Lucia vaan piru

Kaikki, jotka kriittisesti osaavat tarkastella PAHOLAISTA, tietävät sen temput, eleet ja puheet. Ovathan itse niitä kuulleet ja olleet todistamassa montakin vuotta. Paholainen ei yleensä kyllä itse opi, vaan vahvassa uskossaan jatkaa omaa rataansa ja tapojaan. Elämässä pätee sanonta "paha saa palkkansa", joskus ehkä pitkässäkin viivassa, mutta uskon, että tuo päivä vielä koittaa. Sitä ennen hän ehtii kyllä tehdä myyrän työtänsä. Hän on vastuussa paljosta mitä on saanut osakseen, mutta ei vain sitä itse ymmärrä, koska mielestään on viaton, uhriutettu ja se syy on muualla. Pahojen liittoutuminen eniten hämmästyttää. Miten paljon ihmisissä piileekään kasvotonta pahuutta? Ei näytä maailman kuva hyvältä sitä vasten, kun tilannetta tarkastelee.
      Toiset ovat ilmeisesti aivopestyjä ja osa sokeutettu näkemään mitä paholainen tekee ympäristölleen, millaista energiaa säteilee ja millaista ilmapiiriä levittää. Hänessä asuu piru.

• Jos Hänellä tarkoit.

"Hänessä asuu piru."

Jos Hänellä tarkoitat minun narsisti-psykopaattiani, niin ihan niin velmuksi en häntä usko vieläkään... : ). Lieneekö sokeaa pistettä jäljellä sen verran, tiedä häntä. Olen kyllä kuvitellut paholaisen vähän toisenlaiseksi. Kyllä minun tuttuni hämmästyisi, jos tuollaista hänelle ehdottaisin... Kyllä narsisti on vähän arkipäiväisempi sentään, ei se nyt tuollainen... Taitaisi tuottaa pettymyksen. Ei hänessä nyt mitään sellaista sentään asu.

• liero

Yhteenlaskutoimitus tuolla ihmetteli "Vieläkin tuntuu vaikealta ymmärtää, että aikuisetkin ihmiset valehtelevat, keksivät juttuja yms. ja kertovat niitä totena... "

Niin, eikö vaan olekin? Vielä ihmeellisemmältä tuntuu ihminen, joka ei jää koskaan valheistaan kiinni, koska väittää, ettei ole koskaan niin sanonut tai tehnyt.

• Niillä on sellainen

"Vielä ihmeellisemmältä tuntuu ihminen, joka ei jää koskaan valheistaan kiinni, koska väittää, ettei ole koskaan niin sanonut tai tehnyt. "

Niillä on sellainen oppi, että mitään ei myönnetä, vaikka olisi jääty rysän päältä kiinni. Olen kuullut, että niiden kuuluu toimia niin. Se on sellainen hyvävelijärjestö missä ne on opissa.

Katson että minun narsisti-psykopaattini on jäänyt kiinni valheesta, koska petti minut vaikka oli luvannut ettei petä. Se on niin, että avioliiton voi purkaa mutta minulle annettua lupausta ei voi purkaa, jos minä en anna siihen lupaa. Enkä ole antanut, joten... Kyllähän tämäkin yrittää luikerrella ettei mitään ole tapahtunut, mutta ei auta : ). Minä pysyn lujana ja pidän pääni. En ole vielä päättänyt koska annan sen lupauksenrikkomisen anteeksi. Paljon muuta olen antanut anteeksi, mutten sitä. Sitten kun annan senkin anteeksi, niin sitten hänen ei tarvitse enää tulle minun luokseni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      189
      1316
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      893
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      842
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      50
      711
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      612
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      311
      590
    8. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      579
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      574
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      570
    Aihe