Miksi Ruotsista tulee superbändejä?

Roxette

Miksi Ruosista tulee popin tai rockin superbändejä, mutta Suomesta ei ole tullut mainstream-musiikin puolella ikinä, ei ole ollut oikeastaan lähelläkään... Hanoi Rocks oli hyvä yritys, jos heti alussa biisit olisivat olleet hieman paremmin tehty ja levyjen tuotanto olisi ollut parempi, olisi ihan maailmanluokan menestys voinut aueta. Samoin bändi hajosi siinä vaiheessa kun nimenomaan olisi pitänyt ruveta tosissaan menestymään.

Siis metalliskeneä ei nyt lasketa, se on oma juttunsa, mutta ei silläkään puolelle ole mitään Metallicaa Suomesta tullut, vaikka metallipuolella Suomesta on tullut varmasti tosi hyviä bändejä.

Katsoin eilen silmiä avaavan dokkarin Yle Femmalta Roxetesta, joka vielä 2000-luvulla on tehnyt maailmankiertueen, jolla on vetänyt täyteen isoja konserttipaikkoja ihan ympäri maailman, siis Etelä-Amerikka, Kiina, Australia, missä vain... Vaikka bändin kulta-aika olikin 80- ja 90-luvuilla.

Myös Wembleyn stadion täyteen... Milloinhan Cheek vetää Wembleyn täyteen?

Olin myös yllättynyt kuinka paljon rokimpi bändi oli livenä kuin mitä levyiltä voisi päätellä (levyillä soundi on paljon silotellumpi ja popimpi), ja koko bändissä oli aivan loistavat muusikot, varsinikin soolokitaristi aivan loistava. Siis bändi oikeasti rokkasi livenä, rokkasi paljon enemmän kuin mikään suomalainen bändi vuosikymmeniin mitä olen ikinä kuullut. Mutta eihän Suomessa oikeita rock-bändejä ole koskaan juuri ollutkaan. Siis sellaisia, joilla pääpaino on soittamisessa ja sanoitukset ovat vain sivuasia. Joku Hurricanes oli aikoinaan rock-bändi kyllä mutta hirveän vähän niitä on Suomessa ollut, Hassisen kone oli myös rock-bändi, Eppu Normaali ei ole sitä oikein ikinä ollut.

Toinen asia mikä pakostakin kiinnitti huomiota oli se kuinka helvetin hyvät soundit bändillä oli livenä, esim. kitarasoundit olivat aivan loistavat. En ole mikään Roxette-fani, mutta siis puhtaasti soundillisesti se oli aivan eri planeetalta kuin suomalaiset bändit livenä ovat ikinä olleet, ainakaan sen perusteella mitä olen esim. festaritaltiointeja Suomesta kuullut. Rollarit on suuri ihanteeni ja heillä soundit on olleet livenä kyllä vielä Roxettea paremmat.

Eikö suomalaisilla bändeillä ole varaa käyttää parasta mahdollista äänentoistotekniikkaa ja miksaustekniikkaa vai mistä se on kiinni, eikö vain osata, puuttuuko Suomesta sekä muusikoilta että tuottajilta ja miksaajilta sounditaju? Tämä ei ole vain live-konserteissa, vaan sama kuuluu myös levyiltä ihan selvästi.

Abba on Ruotsissa tietysti vielä ihan oma lukunsa, mutta se on jo niin omassa luokassaan, ettei siitä kannata edes puhua. Vielä nykyäänkään suomalaisessa äänitysstudiossa ei osattaisi tuottaa sellaista materiaalia mitä Abba insinööreineen sai aikaan 70-luvun äänitysstudiossa.

Vai johtuuko kaikki vain siitä että meillä slaavilainen kulttuuri on niin vahvasti läsnä ja länsimainen pop- ja rock-musa on vain jotenkin niin kaukana meistä...

3

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nolomolo

      Ikävä sanoa, mutta Ruotsalaiset ovat meitä lahjakkaampi kansa siinä se !

    • yksi houkuteltu

      Lähestyn asiaa kuuntelijan näkökulmasta. Miksi kuuntelen superbändejä? Koska puolueellinen esiraati on valinnut ne radiosoittoon ja marketin hyllyyn. Niiltä ei voi välttyä. Markkinavoima houkuttelee ja aivopesee. Kun jotakin toistetaan riittävän kauan, aivot mukautuvat, tulevat lopulta riippuvaisiksi ja superbändiannoksen puute tekee ärtyisäksi. Tämä ei tarkoita, että yksi ja sama superbändi kelpaa jokaiselle, mutta riittävän usealle kuitenkin superbändin syntymiseksi. Superbändi yhdistää meitä.

      Kuuntelen Roxettea tuskin koskaan, mutta silti minulla on kaksi yhtyeen levyä. Silti näin jo aiemmin eilisen dokumentin ja kiinnitin huomiota mainitsemiisi asioihin. Yhtyeen paluuseen liittyi myös aimo annos draamaa. Selviytymistarinat vetävät meitä puoleensa antaen toivoa itse kullekin.

      Superbändi on oikeastaan myytti. Beatles-levyjä on myyty miljardeja, mutta silti läheskään jokaisella maailman ihmisellä ei ole yhtään Beatles-levyä. Enemmistö tietää luultavasti Beatlesin olleen olemassa. Minulla on 15 Beatlesin levyä, vaikka kuuntelen niitäkin vain nimeksi. Olen edistänyt merkittävästi yhtyeen myyntiä ja superbändiyttä.

    • tfi7u7

      Superbändien kulta aika on takanapäin nykyään levyyhtiöt panostaa enemmän maakohtaisiin bändeihin koska rahastusta on helpompi kontrolloida kun kaikkialta maailmasta ei levitetä netissä näiden musiikkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe