Palkkatöihin ulkomaille 10-6 kk ajaksi lukiokoulutuksella

afupe

Hei!

Olen keväällä 2014 lukiokoulutukseni päättävä abiturientti. Viimeisen parin kuukauden ajan olen vaihtelevalla aktiivisuudella tutkinut eri mahdollisuuksia työllistyä ulkomailla pelkällä lukiokoulutuksella ( muutaman kesätyön aikana saadulla työkokemuksella). Haaveena olisi työ- sekä asuinpaikan saaminen ulkomailta noin vuodeksi kesästä 2014 lähtien.

Selattuani useita lähteitä olen saanut jonkinlaisen kuvan mahdollisuuksistani ja asioista, joihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota. Paljon näihin asioihin vaikuttaa tietysti se, mihin aikoo lähteä ja mitä kriteerejä itselleen asettaa. Itselläni kriteerit eivät ole kovin korkealla, olen valmis tekemään lähes työtä kuin työtä, mutta asumisesta olen päättänyt sen, että haluaisin asettua asumaan yksityiseen vuokra-asuntoon mahdollisimman pian (kelpuuttaisin todennäköisesti myös erilaisia soluasumisen muotoja). Tämä rajaa pois jo monia vaihtoehtoisia asumismuotoja, joita nuorille usein tarjotaan, eikö au pairina toimiminenkaan onnistuisi. Asettamieni odotusten ja vaatimuksien vuoksi olen erittäin kiinnostunut etenkin Lontoosta mahdollisena sijaintina (ehdotuksia myös tästä seikasta olisi mukava kuulla, mielellään maan olisi kuitenkin hyvä kuulua Euroopan talousalueeseen).

Ehkä askarruttavin asia koko ajatuksessa on se, että kannattaako matkaan lähteä jonkun järjestön tuella vai yksin. Tästä mielipiteeni ovat vähän ristiriitaisia. Varmasti järjestön kautta monet käytännön asiat hoituisivat sujuvammin, mutta näkemällä itse hieman enemmän vaivaa voi säästää selvää rahaa. Ainakin Lontoosta työpaikkaa hakeva voisi käyttää hyödykseen esimerkiksi E.W.E.P-järjestön palveluja, mutta toisaalta sen tarjoamista palveluista saadut hyödyt eivät ole verrattavissa kuluihin.

Aikomuksenani ei ole jäädä ulkomaille, vaan ennemminkin viettää kansanomaisesti sanoen välivuotta. Aion tosin hakeutua yliopistoon opiskelemaan lääketiedettä, mutta koulupaikan saadessani aion lykätä sitä vuodella (ja jos opiskelupaikka jää saamatta, haen vuoden päästä uudestaan). Haluan nähdä ja kokea asioita, jotka eivät välttämättä enää myöhemmässä elämänvaiheessa yhtä helposti tavoitettavissa. Näen tässä oivan tilaisuuden irrottautua arkisesta oravanpyörästä ja kokea jotain ainutkertaista. Tarvitsisin nyt kuitenkin apua siinä, että mitä voin tehdä tämän tavoitteen saavuttamiseksi? Mitä voin alkaa tekemään jo nyt? Mistä löydän tarvitsemani verkostot tiedonhakuun ja palvelut tarpeisiini?

0

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Tapio Suominen on kuollut

        Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
        Maailman menoa
        278
        19162
      2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

        Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
        86
        3582
      3. Tapio suominen

        Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
        Ikävä
        124
        2255
      4. Mitä toivot

        Tämän hetkiseen tilanteeseen?
        Ikävä
        196
        1956
      5. Sydämeni on

        varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
        Ikävä
        142
        1860
      6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

        Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
        Maailman menoa
        293
        1610
      7. Minä itkin kotona kun tajusin että

        Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
        Ikävä
        10
        1362
      8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

        "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
        Maailman menoa
        86
        1298
      9. Muistutus t-Naiselle.

        Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
        Ikävä
        149
        1162
      10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

        Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
        Maailman menoa
        242
        1059
      Aihe