Epäilen 16v poikaani nuuskasta APUA

huolsetunutlapsestaan

Hei! Olen vähän huolestunut. Epäilen 16 vuotiaan ammattikoulussa käyvää poikaani nuuskan käytöstä. Miten minun tulisi toimia? Olen peloissani. Hän puhuu paljon kavereidensa kanssa pelimaailmoissa nuuskasta, nutusta, mustasta kullasta ja biitistä. Taitaa kaikki tarkoittaa samaa asiaa eli nuuskaa? Olen myös nähnyt hänen taustakuvanaan matkapuhelimessa nuuskarasian. Hyvät ihmiset kuinka minun tulisi toimia nyt järkevästi?

20

3182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoh...

      No istua nenätysten nuoren kanssa ja keskustella asioista.

    • Selkeä mielipide

      Mistä olet noin peloissasi? Siitä, mitä terveyshaittoja nuuska aiheuttaa vai poikasi reaktiosta, jos kysyt? Meillä nuoriherra tilasi netistä sähkötupakkaan nikotiininesteitä ja sanoin hänelle suoraan, jotta äitini olen jo hautaan joutunut saattamaan, enkä selviäisi siitä, jos lapsi menisi samaa tietä.

      Nikotiinilla pelleily on sen vaihtoehdon odottamista, millaisen terveyshaitan kohtalo päättää käyttäjälle langettaa. Onko se suusyöpä, keuhkosyöpä, syöpyykö ikenet; ihan arpapeliä. Poika selitti, ettei sähkötupakka ole vaarallista, mutta hän ei tajunnut, että nikotiini on.

      En ollut peloissani, olin vihainen, jotta näinkö paljon lapseni minua vihaa, jotta laittaa odottamaan, mikä sairaus häneen ensin iskee. Sanoin pojalle suoraan, jotta itse hän päättää, jatkaako käyttämistä, mutta jos jatkaa, tarkoittaa se sitä, että olen hänelle yhdentekevämpi kuin täysin vieras ihminen. Laitoin hänen työpöydälleen myös tietoa ja kuvia, mitä nikotiini saa aikaan. Viime viikolla poika sanoi, ettei enää tilaa nikotiininesteitä. Oli tuo totta eli ei, ainakin yritin.

      • sissyvilla

        Nikotiini siis vaarallista..pyh..oletko syönyt koskaan tomaattia?


      • pilipukki

        olen aivan samaa mieltä, nuuskassa ja sähkötupakassa nikotiini on hengenvaarallista ja aiheuttaa monia syöpejä. kys.


      • Ettaninlöysää

        Se nikotiinihän ei aiheuta muuta kuin riippuvuutta


    • tie3

      Täähän on selvä trolli. Jos ei ole, niin anna kaverin vetää nuuskaa. Sanot mitä mieltä olet ja kerrot haitat, jos ei auta, niin vetäkööt. Kyllä nuori järkevä mies tajuaa kuinka tyhmää koko nuuskaaminen on.

    • Vaihtoehtoja4ever

      Jos poika haluaa käyttää nuuskaa niin anna sen käyttää nuuskaa. Voi olla että poikasi käyttää nuuskaa koska pelkää polttaa tupakkaa, joka voi haista vaatteissa. Itse olen sitä mieltä että tupakka on parempi vaihtoehto kun nuuskan käyttö. Ja todellisuudessa vähemmän suomalaisia kuolee tupakkaan kuin viinaan. Itse olen polttanut tupakkaa 13-vuotiaasta asti ja olen tällä hetkellä 21-vuotias. Jäin vanhemmille kiinni tupakan poltosta 16-vuotiaana, joka tuntui kauhealta. Sitten ku puhuttelu oli käyty läpi, niin jatkoin tupakan polttoa entistä enemmän koska tunsin helpotusta siitä ettei minun tarvinnut salailla asiaa enään. Jos haluat pitää puhuttelun pojallesi siitä nuuskasta, niin voit kertoa hänelle niistä vaaroista sun muista mitä siitä ilmenee. Itselleni selvisi paljon myöhemmin että tupakasta voi aiheutua kuolioita sormen päihin tai jopa huuliin. Se vähän säikäytti minua, mutta kun olen polttanut jo niin kauan että en kykene enään lopettamaan. Nuuska tuhoaa hampaat, se on suu alueelle paljon vaarallisempi kuin tupakka. Nuuskaa käyttävät ihmiset haluavat uskotella muuta vaikka totuus onkin ihan toinen. Ainut asia mitä voit periaatteessa tehdä on vain pitää puhuttelu hänelle tupakan/nuuskan vaaroista. Kiristäminen/uhkailu vain pahentaa asiaa. Jos poikasi on jäänyt koukkuun nikotiiniin, voit aina yrittää auttaa häntä lopettamaan nuuskan käytön käymällä lääkärissä jossa lääkäri osaa neuvoa enemmän, alaikäisten tupakoimisen lopetettavissa asioissa. Sillä jopa nikotiini purkan ostaminen alaikäiselle on laitonta ilman lääkärin suostumusta.

    • Ghost2014
    • On teillä murheet

      Ja toisella palstalla joku voivotteli sitä, että 15v pojankloppi oli mennyt sheivaamaan munakarvansa.....

    • Deadsmokerr

      Vaihtoehtoja4ever...

      Kaikki eivät ole samanlaisia.

      Tuskin äiti haluaisi poikansa iässäsi olevan polttanut 8-vuotta.

      Millä järjellistymällä vertailet tupakan olevan nuuskaa terveellisempää?
      '' Nuuska tuhoaa hampaat. '' Ahaaa, joo mutta tupakka tuhoaa keuhkosi. Lisäksi savu kulkeutuu aika läheltä sydäntä.

      Olen polttanut nyt 6-vuotta ja täytyy sanoa tälle äidille ketä kyselee neuvoja kuinka saisi katkaistua poikansa pahat elkeet kehoonsa, että oli virhe että edes tuli aloitettua. Hän on kiittää sinua myöhemmin, kun kerrot sille faktat.

      Tällä samalla kropalla mennään koko loppuelämä, ja ei siis ole varaa tappaa sitä kauneutta värillä valinnoilla. Kun istutat kukkasen, poljetko sen saman tein maahan? Miksi siis tekisit itsellesi niin.

    • Falun 86

      Antaa nuuskata koska se on ihan Okey.Osaat ehka luonnostaan jo varmaan lukea englantia aikuisena siis lue nuuskasta englanniksi...lancet esim.

    • poikanieipolta

      Jessus..älä välitä turhista.Poikasi tuntuu olevan fiksu ihminen.:)

    • jaaajoojuu

      No voi kauhia jos käyttää nuuskaa :D
      Luuletko et tosiaan poikasi kuolee sua aikasemmin nuuskan takia?
      15v poikani käyttää nuuskaa mut käyttäköön. Itsehän tässä maailmassa valinnat tehdään... huolehdi mielummin
      Siittä et poikasi saa käytyä koulut kunnolla niin ei tarvi työkseen paskassa pyöriä. Nm. Kokemusta...

    • ghjeswyrtfryfttr

      se äpärä kuolee

    • dtfghjgfdsafghfds

      No mutta ole onnelline, ettei se poika kuitenkaan runkkaa, se se vasta paha tapa olisi!

      • Kissanpaska555

        Runkkaamineha se vasta onki 5/5


    • oBens

      Jumavitunlauta, se denssi laitetaan sinne yläbörsää vikisemättä!

    • ihrfihfh

      lähet sen kans tukholman risteilyllä ja ostat sille nuuskaa!

    • Jokisenoll
    • Anonyymi

      Nuuska vähentää stressiä ainaki omast kokemuksest

      Anna käyttää vaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3757
    2. 208
      3039
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      175
      1380
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1334
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe