Oman naaman kuvaaminen

mä oon ruma.

Hankin uuden kameran ja tietysti pitää kokeilla heti kaikenlaista tässä ensi alkuun. Omaa naamaakin täytyy näillä valmiilla asetuksilla ja itse viritellen yrittää kuvata. Mutta siis, kun jos otan kameralla suoraan edestä omasta naamastani kuvan, niin mun pärstää ei kestä katsoa kyllä kukaan.
Sitten jos menen peilin eteen ja kuvaan peilin kautta, niin kyllä sitä sitten voi jotenkin katsoa vielä ihan siedettävänä naamana.
Onko tämä jokaisen kokemus, vai onko mun naama siis oikeasti niin ruma kuin tuo kameralla ilman peiliä otettu kertoo? Luoja, mä voi liikkua enää missään.

Mun naamaa ei siis kyllä ole kuvattu, en ole nähnyt itsestäni otettuja kuvia... Tää on hirveää...

Toisaalta nyt minä ymmärrän, miksi eräät muutkin näyttävät esim. facebookissaan kuvia itsestään peilin kautta otettuina, eli heilläkin on sama kokemus tästä asiasta vai...

Siis.. Miten se kuva voi peilin kautta otettuna olla ihan katsottava vaikkei mikään superkaunis siinäkään ole, ja jos suoraan kameralla ilman peiliä, niin minä en enää mene ulos!

Toisaalta, hainhan minä valokuvaamosta juuri henkkariin kuvat, ja kyllä se oli ihan siedettävä sekin.. Että kai se on sitten lähinnä oikea se peilin kautta otettu... Mä en kestä, jos tää ilman peiliä otettu on ...

9

444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari mahd. syytä

Saattaa olla, että et ole onnistunut saamaan kamerasi tarkennusautomatiikkaa toimimaan kuvatessasi suoraan, ilman peiliä. Laukaisin puoleenväliin, annetaan kameralle hetki aikaa suorittaa tarkennus ja vasta sitten laukaisin pohjaan! Muuten tulee suttua ja sekundaa.

Jos kuva on terävä mutta kasvojen mittasuhteet vaikuttavat luonnottomilta, on polttoväli liian lyhyt (zoom-objektiivi laajakulma-asetuksella). Ammattilaiset suosivat muotokuvauksessa lyhyttä teleä, polttoväli siis pidempi kuin normaaliobjektiivissakin. Jos kinokoon filmikameran tai ”täyskennoisen” digikameran normaaliksi polttoväliksi katsotaan n. 50 mm, niin muotokuvauksessa käytetään yleisimmin n. 85 mm:n polttovälejä.

• Vähän lisää

Jäi sanomatta, että se pidempi polttoväli vaatii samalla myös pidemmän kuvausetäisyyden. Kamera jonnekin parin metrin päähän kasvoista, ojennettujen käsivarsien mukainen etäisyys ei riitä alkuunkaan!

Jalusta on ammattilaisille melkeinpä itsestäänselvyys, ja oikeanlainen valaisu tai valaistus tekee loput.

Et kai sentään ottanut kuvaa niin, että kameran salama oli toiminnassa? Salaman kova valo suoraan kameran suunnasta pilaa kasvokuvan aivan takuuvarmasti.

• kiitoksia.
        Vähän lisää kirjoitti:

Jäi sanomatta, että se pidempi polttoväli vaatii samalla myös pidemmän kuvausetäisyyden. Kamera jonnekin parin metrin päähän kasvoista, ojennettujen käsivarsien mukainen etäisyys ei riitä alkuunkaan!

Jalusta on ammattilaisille melkeinpä itsestäänselvyys, ja oikeanlainen valaisu tai valaistus tekee loput.

Et kai sentään ottanut kuvaa niin, että kameran salama oli toiminnassa? Salaman kova valo suoraan kameran suunnasta pilaa kasvokuvan aivan takuuvarmasti.

Kiitoksia kummallekin vastaajalle. Ei tässä tosiaankaan ole kyse siitä, että olisi oikea ja vasen puoli kasvoista nyt sekaisin, vaan tässä ilman peiliä otetussa kuvassa ikään kuin kasvojen suhteen venyttyvät - aivan järkyttävä näky kyllä. Mutta pakko se nyt on uskoa, että se peilin kautta otettu olisi aidomman näköinen, sillä pakkohan tuon passikuvan on olla näköinen, ei se voi valehdella....

Huh - aivan järkyttävä kyllä tämä toinen... Mutta, luojan luomahan se minäkin olen, jopa naamastani, eli jumalan peilikuva - hehe, niin kuin kaikki muutkin ihmiset....

• L-n
        kiitoksia. kirjoitti:

Kiitoksia kummallekin vastaajalle. Ei tässä tosiaankaan ole kyse siitä, että olisi oikea ja vasen puoli kasvoista nyt sekaisin, vaan tässä ilman peiliä otetussa kuvassa ikään kuin kasvojen suhteen venyttyvät - aivan järkyttävä näky kyllä. Mutta pakko se nyt on uskoa, että se peilin kautta otettu olisi aidomman näköinen, sillä pakkohan tuon passikuvan on olla näköinen, ei se voi valehdella....

Huh - aivan järkyttävä kyllä tämä toinen... Mutta, luojan luomahan se minäkin olen, jopa naamastani, eli jumalan peilikuva - hehe, niin kuin kaikki muutkin ihmiset....

”ilman peiliä otetussa kuvassa ikään kuin kasvojen suhteen venyttyvä”

Tuossa juuri on ”villakoiran ydin”
        Jos kamera on liian lähellä kasvoja niin perspektiivi ”venyy”

Järjestä kuvaustilanne niin, että olet huomattavasti kauempana kamerasta (ehkä 3–5m).
        Jos naama litistyy kuvassa, olet liian kaukana kamerasta (tapahtuu päinvastainen ilmiö).

Objektiivin polttovälillä ja kennon koolla ei ole mitään vaikutusta kuvan perspektiiviin.
        ”Poseeraamista” saattaa helpotaa jos kameran takana on peili.

• peilikuva

Polttoväli on toisssijainen seikka, kasvojen perspektiivin ratkaisee yksin kuvausetäisyys.

Kasvosi näyttävät peilissä aina erilaiselta kuin ”ilman peiliä otettu”. Peilikuva on se johon olet tottunut, siinä vasen ja oikea ”vaihtavat paikkaa. Tästä syystä kamerakuva on oudun näköinen, mutta toisaalta se on sellainen kuin muut sinut näkevät.
      Toisaalta kameran korkeus lienee sinulla erilainen peilin kautta kuvatessasi ja sekin vaikuttaa yllättävän paljon.

• Jos naamaasi et kehtaa kuvassa katsoa niin pyllistä ja ota kuva, se saattaa jopa parantaa kuvaa joissain tapauksissa.

Jos naamasta haluat parempaa niin Fx kennon noin 100mm optiikkaa vastaavalla kuvakulmalla ja hyvällä valojen sijoituksella kuva paranee huomattavasti siitä mitä saat kun kuvaat kamera kädessä puolen metrin etäisyydeltä. Ei lusikkaan katsoneen naama koskaan ole kauneimmillaan.

• 2 11

Läheltä kuvatessa tulee usein "laajakulma" efekti, eli nenä turpoaa ja kasvot vääristyy.
      Kokeileppa niin, että pyydät kaverin avuksi! (tai käytät ajastinta ja jalustaa)
      Mene kauemmas kamerasta ja zoomaa lähikuva kasvoihin. Johan kaunistuu ;)

• ...

Älkää turhaan yrittäkö sievistellä selvää asiaa koska ei se kamerakaan ihmeisiin pysty ja kuva tulee juuri yhtä ruma kuin kohdekin...

• Ois kiva nähdä ja todeta pitääkö mainoksesi paikkansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      93
      4740
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      85
      4099
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      167
      4077
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      116
      2668
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      136
      2623
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2187
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2077
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1860
    9. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1729
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1727
    Aihe