Areiolainen kristinusko

Uskon isään = Jumala, poikaan = Jeesus ja pyhään henkeen. En kuitenkaan niin, että isä, poika ja pyhähenki olisivat yhdessä Jumala, siis että Jumala=Jeesus

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Areiolaisuus
http://www.ortodoksi.net/index.php/Areiolaisuus

Suomi24:n vanha keskustelu http://keskustelu.suomi24.fi/node/1319030 antaa suuntaviivoja, että seuraavaksi pitäisi suunnata tutkiskelu islamin koraaniin.

Tyydyn tähän, enempää en voi saada ja ateistiksikään ei ole enää paluuta.

En aio jättää ev.luterilaista seurakuntaani. Apostolinen uskontunnustus sallii harhaoppini.

Onko täällä ketään muuta, joka uskoisi samoin?

17

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maailmanlaulu sanoi :
      Uskon isään = Jumala, poikaan = Jeesus ja pyhään henkeen. En kuitenkaan niin, että isä, poika ja pyhähenki olisivat yhdessä Jumala, siis että Jumala=Jeesus

Olen kerännyt tuohon artikkeliini mitä Raamattu kertoo kolminaisuudesta ja
      kolminaisuus näyttäisi olevan vain Nikean kirkkoisien keksintöä siinä mielessä että sen toimijat olisivat yksi ja sama.

http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61

Markus :
      12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
      12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän
      Jumalamme, HERRA ON YKSI AINOA;

Johanneksen evankeliumi:
      14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.

mutta :

Miika:
      5:2 Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.

Tuo asettaa mielestäni Jeesuksen alkuperän muinaisuuteen ja kertoo että Hän on Jumalan Poika.

• ei kristillistä

Et taidakaan olla kristitty?

• ???

Eli et tunnusta tätä kristityn perusoppia, että Jeesus on Jumala?

"Poika - pelastaja (Jeesus): Poika on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua. Jeesuksena Jumala syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle, ja tällöin Jumalan toinen persoona otti jumalallisen luonnon rinnalle pysyvästi myös ihmisluonnon, ks. kaksiluonto-oppi. Jeesus oli sijaiskärsijä; ristillä hän oli sovittaja ja lunastaja."

• ei kristillistä kirjoitti:

ei kristillistä sanoi :

• ??? kirjoitti:

"Poika - pelastaja (Jeesus): Poika on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua. Jeesuksena Jumala syntyi ihmiseksi ihmisten keskelle, ja tällöin Jumalan toinen persoona otti jumalallisen luonnon rinnalle pysyvästi myös ihmisluonnon, ks. kaksiluonto-oppi. Jeesus oli sijaiskärsijä; ristillä hän oli sovittaja ja lunastaja."

"ks. kaksiluonto-oppi."

Ei ole suotavaa katsoa mitään kaksiluonto-oppeja vaan vain Raamattua.
        Alkuseurakunta ei tuntenut mitään kolmiyhteysoppia.

• maailmanlaulu.
        ??? kirjoitti:

Voisitko "???" valaista lainauksesi taustaa. Missä noin on ilmoitettu? Missä on raamatunjakeet, jotka tulevat tuota näkemystä? Kestääkö lainaauksesi syvimmän lähdekritiikin?

Tutustun artikkeliisi, Pertti myöhemmin. Se on varmasti mielenkiintoinen. :) Kiva kuulla, että en ole mietteineni yksin. Kuulutko johonkin uskonnollliseen yhteisöön?

• maailmanlaulu. kirjoitti:

Voisitko "???" valaista lainauksesi taustaa. Missä noin on ilmoitettu? Missä on raamatunjakeet, jotka tulevat tuota näkemystä? Kestääkö lainaauksesi syvimmän lähdekritiikin?

Tutustun artikkeliisi, Pertti myöhemmin. Se on varmasti mielenkiintoinen. :) Kiva kuulla, että en ole mietteineni yksin. Kuulutko johonkin uskonnollliseen yhteisöön?

maailmanlaulu. sanoi :
        käsitellä ihmisiä.

• maailmanlaulu. kirjoitti:

maailmanlaulu sanoi :
        Voisitko "???" valaista lainauksesi taustaa.

Jeesus on Jumalan poika ja se käy myöskin linkistä ilmi kuten monet muutkin
        asiat.

• nypläyskerhoko?
        pertsa2012 kirjoitti:

ei kristillistä sanoi :

Näyttäisi olevan muutaman samanmielisen kerho jolle ei joiden lisäksi muut kommentoikaan. Sinne kirjoittelet etupäässä sinä?

• nypläyskerhoko? kirjoitti:

Näyttäisi olevan muutaman samanmielisen kerho jolle ei joiden lisäksi muut kommentoikaan. Sinne kirjoittelet etupäässä sinä?

nypläyskerhoko? sanoi :

• lue tästä
      • maailmanlaulu..

Pertsan artikkeli on hyvä. Se on selkeästi jäsennelty ja argumentoitu. Toisin on http://www.pelastussanoma.fi/Yksi Jumala.htm.

Voin nyt hyvin mielin turvautua siihen, mihin olen päätynyt "kuivalla maalla tehdyn eskimokäännöksen" ja mielentutkiskelun kautta.

Uskon Jumalaan, ja Isään, poikaan ja pyhään henkeen.

• maailmanlaulu.. kirjoitti:

Pertsan artikkeli on hyvä. Se on selkeästi jäsennelty ja argumentoitu. Toisin on http://www.pelastussanoma.fi/Yksi Jumala.htm.

Voin nyt hyvin mielin turvautua siihen, mihin olen päätynyt "kuivalla maalla tehdyn eskimokäännöksen" ja mielentutkiskelun kautta.

Uskon Jumalaan, ja Isään, poikaan ja pyhään henkeen.

maailmanlaulu.. sanoi :

Raamattu puhuu kaikissa kohdissa kolminaisuusoppia vastaan , mutta kyllähän
        me tiedämme , että Isä , Poika ja Pyhä henki ovat toimivia ja olemassaolevia
        entiteettejä , kyse on vain siitä että kirkkoisien perustelut kolminaisuudelle
        Raamattu tuomitsee täysin.

• gfgfgfgfgsasdf
    • kjkl

Uudessa Testamentissa:"Kolme on taivaassa Isä, Poika ja Pyhä Henki , ja ne kolme yhtä ovat!"

• maailmanlaulu.

Missä kohdassa? Irrotettuna ympärillä olevasta tekstistä?

• Jesaja:
        44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1764
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe