Diesel vs Bensa

Riisselivaikiisseli

Onko Diesel autossa huollot yms kulut suuremmat, kuin bensamallissa? Mietin, mitä muita kuluja pitää ottaa huomioon, kuin diesel auton kalliimpi hankintahinta ja dieselvero? Helpompi sitten vertailla, ottaako bensa, vai diesel.

Vuotuiset ajot 18 000km ja tarkoitus hankkia auto luokkaa MINI, A1 tms

80

10781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiesel

      Sen ainaki tiiän että jos autolla ajas ainaki vähä yli 20 000 km vuotee nii diesel tulee vähä halvemmaks polttoaineen kannalta.

    • 34234222

      Dieseli ollut minulla halvempi. Mondeo kuluttaa 5,4 litraa satasella dieseliä ja vastaavalla bensakoneella 7,5. Ei ole vaikea laskea kumpi kannattaa kun ajokilometrit vuodessa ovat noin 50 000km.

      • bensakone

        Niin, pitää olla aika paljon ajoa että dieselin hankinnassa olisi järkeä.
        Dieselveron hinnalla kun saa sen 10-20 tankillista bensaa, mikä mun ajoissa on esimerkiksi jo sen vuoden ajot. Mun auto kuluttaa 5.5 - 6.5 keskiarvo ollen usein sen 5.9.


      • 472389471293
        bensakone kirjoitti:

        Niin, pitää olla aika paljon ajoa että dieselin hankinnassa olisi järkeä.
        Dieselveron hinnalla kun saa sen 10-20 tankillista bensaa, mikä mun ajoissa on esimerkiksi jo sen vuoden ajot. Mun auto kuluttaa 5.5 - 6.5 keskiarvo ollen usein sen 5.9.

        Keskikokoisen auton käyttövoimavero (dieselvero) on luokkaa 400 eur/vuosi, aika pieni tankki täytyy olla että dieselveron summalla saa edes sen 10 tankillista bensaa, 40 eur/tankillinen = n. 30 litraa.

        Kannattavuusraja riippuu autosta ja ajo-olosuhteista, omassa ajossa diesel vie pari litraa vähemmän kuin aiempi vastaava bensa, dieselvero tulee säästettyä pyöreästi 12 tkm/v ajoilla. Mutta ainakin osa uusista pikkubensaturboista menee kevyessä maantieajossa tosi pienellä jolloin kannattavuusrajakin nousee.


    • Moikka, aloittajalle neuvoisin, että älä vakavissasi harkitse dieseliä noilla kilometreillä, ja tuossa kokoluokassa.

      Ensinnäkin et säästä menoissa juuri mitään vuodessa noilla ajokilometreillä, ja pieni bensa-auto kuluttaa aika vähän kuitenkin.

      Mutta tärkein asia on että dieselillä joutuu pelaamaan näiden polttoainetoimisten lisälämmittimien kanssa, koska nyky diesel on kylmä, kaikki dieselit on kylmiä, eli jos tulee paljon pätkä ajoa niin on autosi akku aina tyhjä, ja tarvitset apuvirtaa.

      Sitten vielä on nämä hiukkas-suodattimet, joita täytyy ajaessa polttaa puhtaaksi, ajoa ei saa lopettaa ennen kuin poltto on ohi, muuten auton matka stoppaa vikasietotilaan

      Eli kyllä perus pensa on todella huoleton dieseliin nähden, ja minä kirjoitan kokemuksesta, minulla on ollut vain dieseleitä, ja nyt eka bensa-auto.

      Diesel kannattaa edelleen paljon ajavalle, esim itse ajoin 45 tuhatta vuodessa monen vuoden ajan, mutta nykyisillä ajoilla, ja vähä kulutteisilla autoilla ei diesel kannata.

      • Tdi diesel

        Diesel-autoista näkyy täällä aina aika ajoin kirjoitettavan syystä tai toisesta puuta heinää. Kuten nyt nuokin kirjoituksessasi olleet mahdolliset viat tai ongelmat siinä mielessä, että ne olisivat jollain tapaa yleisiä. Vikoja toki voi olla kaikissa autoissa ihan riippumatta käykö moottori dieselillä vai bensalla.

        Dieselhän ei ole millään lailla vikaherkempi tai aseta kuljettajalle jotain erityisvaatimuksia. Päinvastoin on varmatoimisempi, siksihän ammattiliikennekin käyttää dieseleitä halvempien ajokustannusten lisäksi.
        Toki tekniikassa on jotain eroja, mutta kuljettajan kannalta ajaminen ja siihen liittyvät toimet on täysin samanlaisia.

        Tuo hiukkassuodin muka-ongelmineen tuntuu olevan joidenkin suosiossa. Minä en ole koskaan joutunut kiinnittämään siihen mitää huomiota, vaikka jo kolmas hiukkasuotimella varustettu dieselauto. Itse asiassa en ollut kuullutkaan tai ajatellutkaan moisesta ensimmäisen dieselini kohdalla, vaikka siinä sellainenkin oli. En noteerannut koko hökötystä katalysaattoria kummemmaksi. Autossa on kaikennäköisiä osia ja varusteita, mitäpä niistä sen kummemmin...
        Ajan pääosin kaupunkiajoa pk-seudulla, joskin välillä muutaman kerran viikossa maantiellä. Kilometrja vuodessa vajaa 30.000 km. Aiemmin minulla on ollut bensa-autoja toistakymmentä.
        Dieseleitä en ole valinnut halvempien ajokustannusten takia, vaikkei sekään tietty merkityksetöntä ole, vaan puhtaasti mukavuuden ja luotettavuuden takia. Tosin autoni ovat aina uutena hankittuja ihan ensimmäisiä lukuunottamatta, niinpä luotettavuusongelmia ei juuri bensa-autoissakaan ollut.

        Se on kyllä totta, että lyhyisiin kauppareissu- tms pätkäajoihin kaupungissa ei dieseliä kannata juuri hankkia.
        Tuo 18.000 on ajokilometrien puolesta siinä rajoilla automerkistä riippuen. Jos se ei ole vain kaupunkiajoa, vaan pääosin maantieajoa, niin dieseliä kannattaa oikeasti harkita. Löytyy kyllä automerkkejäkin, joissa diesel on kannattava ajokilometreistä riippumatta.


      • bensamies

        No kyllä ongelmia tulee disesel autoissa pakkasilla jos ei ole varautunut, se on koettu. Jos ajomäärä on 18 000km/V niin kyllä bensa auto vielä kannattaa, lisäksi diesel vero on aivan poskettoman kallis ja se että jos hiukkassuodatin menee rikki/tukkoon niin se vasta kallista lystiä on, puhumattakaan egr venttiilistä,


      • Tosiatasiat_kuitenkin
        bensamies kirjoitti:

        No kyllä ongelmia tulee disesel autoissa pakkasilla jos ei ole varautunut, se on koettu. Jos ajomäärä on 18 000km/V niin kyllä bensa auto vielä kannattaa, lisäksi diesel vero on aivan poskettoman kallis ja se että jos hiukkassuodatin menee rikki/tukkoon niin se vasta kallista lystiä on, puhumattakaan egr venttiilistä,

        Heh.
        Tottakai autoon kuin autoin tulee ongelmia, jos niistä huolehtimisen jättää tekemättä. Sillä ei ole mitään eroa siinä millä polttoaineella moottori käy.

        Tuo 18.000km/vuosi alkaa olla jo siinä ja siinä, että automerkillä kuin automerkillä diesel alkaa tulla edullisemmaksi. Joillain merkeillä kannattaa, joillain ei. Erot kuitenkin vielä olemattomat.

        Dieselvero on muutamia satasia vuodessa autosta riippuen. Se korvautuu hyvin nopeasti polttoainepumpulla. Ja sitä nopeammin mitä enemmän kilometrejä tulee. Kukin voi laskea itse helposti, kun tietää dieselveron määrän, kulutuksen, ja diesel-bensa-polttoaineen hintaeron. Nämä kaikki on helposti saatavilla.

        Halpaa ei ole, jos dieselissä hiukkassuodin menee rikki. Ei ole halpaa sekään jos bensassa katalysaattori menee rikki.
        Harva asia yleensä on autossa halpaa, jos se menee rikki. Näin on sekä diesel- että bensamoottorilla varustetuissa autoissa.

        Tuskinpa henkilöautoilla liikkuvat ammattiautoilijat ja muuten hurjasti ajavat yksityisautoilijatkaan valitsisi lähes 100% dieselautoja, ellei siihen olisi järkiperusteet. Nämä samat järkiperusteet sopii ihan hyvin tavallisille autonkäyttäjillekin.


      • mikahitto
        bensamies kirjoitti:

        No kyllä ongelmia tulee disesel autoissa pakkasilla jos ei ole varautunut, se on koettu. Jos ajomäärä on 18 000km/V niin kyllä bensa auto vielä kannattaa, lisäksi diesel vero on aivan poskettoman kallis ja se että jos hiukkassuodatin menee rikki/tukkoon niin se vasta kallista lystiä on, puhumattakaan egr venttiilistä,

        Egr-venttiili näyttää maksavan omaan meseeni 90,95 € ja Hiukkassuodatin 372,-€. Ei pahanhintaisia varsinkaan kun niitä ei ainakaan vielä ensimmäisen 400 000 km:n aikana ole tarvinnut uusia.


      • E220_CDI
        bensamies kirjoitti:

        No kyllä ongelmia tulee disesel autoissa pakkasilla jos ei ole varautunut, se on koettu. Jos ajomäärä on 18 000km/V niin kyllä bensa auto vielä kannattaa, lisäksi diesel vero on aivan poskettoman kallis ja se että jos hiukkassuodatin menee rikki/tukkoon niin se vasta kallista lystiä on, puhumattakaan egr venttiilistä,

        Tulisihan niitä ongelmia pakkasella, jos olisi pakkasia.

        Onneksi ei ole ollut sinä aikana, mitä olen dieselillä ajanut. Nesteen -29/-34 laatu on riittänyt hyvin, vaikka samepisteen alapuolellakin on ajettu.

        EGR-venttiilin olen kerran eläissäni vaihtanut, silloin bensa-autoon, maksoi muistaakseni jotain 70 markkaa?

        MItäs jos vaan jokainen ajaisi sillä, mikä tuntuu itselle sopivan ja antaisi muiden tehdä samoin? Ei näistä tarvi mitään legendoja rakentaa, kun asiat kuitenkin pääsääntöisesti toimivat kelistä ja polttoaineesta riippumatta. Vai eikö teillä muka toimi?


      • Anonyymi
        Tosiatasiat_kuitenkin kirjoitti:

        Heh.
        Tottakai autoon kuin autoin tulee ongelmia, jos niistä huolehtimisen jättää tekemättä. Sillä ei ole mitään eroa siinä millä polttoaineella moottori käy.

        Tuo 18.000km/vuosi alkaa olla jo siinä ja siinä, että automerkillä kuin automerkillä diesel alkaa tulla edullisemmaksi. Joillain merkeillä kannattaa, joillain ei. Erot kuitenkin vielä olemattomat.

        Dieselvero on muutamia satasia vuodessa autosta riippuen. Se korvautuu hyvin nopeasti polttoainepumpulla. Ja sitä nopeammin mitä enemmän kilometrejä tulee. Kukin voi laskea itse helposti, kun tietää dieselveron määrän, kulutuksen, ja diesel-bensa-polttoaineen hintaeron. Nämä kaikki on helposti saatavilla.

        Halpaa ei ole, jos dieselissä hiukkassuodin menee rikki. Ei ole halpaa sekään jos bensassa katalysaattori menee rikki.
        Harva asia yleensä on autossa halpaa, jos se menee rikki. Näin on sekä diesel- että bensamoottorilla varustetuissa autoissa.

        Tuskinpa henkilöautoilla liikkuvat ammattiautoilijat ja muuten hurjasti ajavat yksityisautoilijatkaan valitsisi lähes 100% dieselautoja, ellei siihen olisi järkiperusteet. Nämä samat järkiperusteet sopii ihan hyvin tavallisille autonkäyttäjillekin.

        Autoon kuin autoon muttei bensa autoon tule yhtään mittään urealaitteistoja ja egr venttiileitä eikä hiukkassuodattimia. Siitä tässä oli kyse.


    • 18+7

      Ei se pienikulutuksinen bensa-autokaan mikään kovin lämmin ole.

      Viimeiset 6 vuotta olen ajanut dieselillä, eikä mielestäni huoltokulut ole suurempia olleet kuin bensassa. Mutta, jos auton ostohinta on kalliimpi - esim. mersulla ja bemarilla diesel on halvempi - ottaisin noilla kilometreilla ja tuossa kokoluokassa bensan.

    • ZAZ-xxx

      Tuolla ajomäärällä bensapeli lienee kokonaisuutena edullisempi, mutta dieselin käyttöominaisuudet varmasti houkuttelevat. Toisaalta jos teet kaikki vertailukoeajot bensamoottoreilla, jäät autuaan tietämättömäksi dieselin muhkeasta alakierrosväännöstä ja sen tuomasta vaivattomuudesta.

      • Riippuu autosta

        Jos kyseessä pieni auto tuskin sitä dieselinä kannattaa laittaa, isommissa eri juttu, Esim Honda CRV:n 1.6 dieselin ja bensiini version välillä kulutusero on 3 -3,5l/100km tuollainen ero panee jo harkitsemaan, kun diesel, ja bensiini versiot ovan samanhintaisia.


      • uii3

        Dieselin muhkealla alakierrosväännöllä tarkoittanet dieseleistä puuttuvaa yläkierrosvääntöä, eli tehoa.


      • 6+16
        uii3 kirjoitti:

        Dieselin muhkealla alakierrosväännöllä tarkoittanet dieseleistä puuttuvaa yläkierrosvääntöä, eli tehoa.

        Niin, tai asian voi tietysti sanoa toisinkin:
        Koska alavääntö on muhkea, niin yläkierrosvääntöä ei tarvita juuri koskaan.
        Dieselien tehot, jotka vaihtelevat yleisimmin 140 - 200 hv:n välillä 2 litraisten moottorien osalla riittävät normaaliajoon loistavasti ja vähän kovempaankin.


      • ZAZ-xxx
        uii3 kirjoitti:

        Dieselin muhkealla alakierrosväännöllä tarkoittanet dieseleistä puuttuvaa yläkierrosvääntöä, eli tehoa.

        Autoaan ajavat huipputeholla vain ralli- ja formulakuskit ynnä muut kilpa-autoilijat. Yksikään tavis ei liikenteessä vinguta jatkuvasti kierrosmittarin punarajalla, eivät edes ne kaikkein teineimmät amikset madalletuilla Civiceillään.


      • 4 €/100 km lisäkulu
        Riippuu autosta kirjoitti:

        Jos kyseessä pieni auto tuskin sitä dieselinä kannattaa laittaa, isommissa eri juttu, Esim Honda CRV:n 1.6 dieselin ja bensiini version välillä kulutusero on 3 -3,5l/100km tuollainen ero panee jo harkitsemaan, kun diesel, ja bensiini versiot ovan samanhintaisia.

        Duunikaverillani oli käytettynä ostettu CRV diesel. Hiukkaspönttö meni lopullisesti tukkoon 100 tkm tienoilla ja sen uusiminen kustansi töineen 4000 €. Tarvikepönttöjä ei tuolloin tainnut olla vielä tarjolla (liekö vieläkään?) eikä kuulemma vielä nykyäänkään "piraattisoftaa", joka mahdollistaisi pöntön poiston.

        "Yllättäen" hän hankkiutui autosta eroon oppirahat maksettuaan. Viimeisin tieto sen jatkovaiheista on, että nyt taulussa on 170 tkm ja uutta pönttöä on yritetty elvyttää pesulla. Eli tukkoon menossa sekin.

        Joo, ja turha mussuttaa, ettei autolle ole annettu kenkää tai ajettu ikinä maantiellä, jolloin poltto ei ole onnistunut, kun ao. heppu ajaa 60 tkm/vuosi ja mitä kyydissä on tullut istuttua, niin ei näytä unohtuneen tiiliskiveä kaasupolkimen alle, vaan pikemminkin päinvastoin....

        Tällainen 4 €/100 km lisäkulu syö polttoainekulujen erotuksen lähes kokonaan.


      • Käsitteet sekaisin

        "mutta dieselin käyttöominaisuudet varmasti houkuttelevat"

        Hanskat kädessä tankkaaminen, talvidieselin metsästäminen, syyshuollot, onnettoman lyhyt käyttökelpoinen kierrosalue, pistävänhajuiset pakokaasut vai jotain muuta?

        "Toisaalta jos teet kaikki vertailukoeajot bensamoottoreilla, jäät autuaan tietämättömäksi dieselin muhkeasta alakierrosväännöstä"

        Ne dieselit (turbot) mitä olen ajanut, ovat olleet juuri alakierroksilla täysin hengettömiä. Kun kierrokset nostetaan lähemmäs 2000rpm alkoi vasta tapahtua. Alakierrokset ovat kuitenkin bensakoneissa alle 1500rpm ja dieseleissä vielä vähemmän, sillä kierrosalue on noin kolmanneksen pienempi.


      • Asiat sekaisin
        Käsitteet sekaisin kirjoitti:

        "mutta dieselin käyttöominaisuudet varmasti houkuttelevat"

        Hanskat kädessä tankkaaminen, talvidieselin metsästäminen, syyshuollot, onnettoman lyhyt käyttökelpoinen kierrosalue, pistävänhajuiset pakokaasut vai jotain muuta?

        "Toisaalta jos teet kaikki vertailukoeajot bensamoottoreilla, jäät autuaan tietämättömäksi dieselin muhkeasta alakierrosväännöstä"

        Ne dieselit (turbot) mitä olen ajanut, ovat olleet juuri alakierroksilla täysin hengettömiä. Kun kierrokset nostetaan lähemmäs 2000rpm alkoi vasta tapahtua. Alakierrokset ovat kuitenkin bensakoneissa alle 1500rpm ja dieseleissä vielä vähemmän, sillä kierrosalue on noin kolmanneksen pienempi.

        Heh
        Miksi tankkaat hanskat kädessä, jos se haittaa. Totta toki on, että dieseleiden tankkaustarve on bensoihin verrattuna vähäinen joten toimenpide ei muodostu niin rutiininomaiseksi jolloin erilaisia epävarmuudesta johtuvia maneereita voi tietysti tulla.

        Talvidieseliä saa jokaiselta tankkausasemalta, joten etsimiseen riittää tankkausaseman etsiminen. Tämänkin sijainti voi tietysti unohtua harvan tankkaustarpeen vuoksi, jos aiemmin on ollut bensa-auto.

        Huollot tehdään kuten bensa-autoissakin, huolto-ohjelman mukaisesti. Esim minun dieselissäni huoltoväli on 30.000 km tai kaksi vuotta. Hintaa huolloista on nyt tullut n 200 euroa autolleni sisältäen työn ja öljyt, ajettu nyt noin 40.000 km. Vuoden 2012 mallinen 2-litran tdi -moottori. Normaali tilanne nykyaikaisissa dieselautoissa. Miten sinun bensa-autossasi?

        No joku tykkää bensanhajusta enemmän, joku ei.

        Nykyään löytyy myös pieniä dieselmoottoreita, joita voi kuvata jopa hengettömäksi, jos ajotapa edellyttää suurta suorituskykyä. Normaaliin ajoon pikkudieselikin riittää mainiosti. Dieseleistä toki löytyy tehokkaitakin moottoreita, jos sellaisia tarvitsee. Minun moottoriin on 170hv:n tehoinen, aivan riittävä ehkä turhankin tehokas, muuta miellyttävä.

        Asioista kannattaa ottaa selvää, se on helppoa nykyisin..


      • ZAZ-xxx
        Käsitteet sekaisin kirjoitti:

        "mutta dieselin käyttöominaisuudet varmasti houkuttelevat"

        Hanskat kädessä tankkaaminen, talvidieselin metsästäminen, syyshuollot, onnettoman lyhyt käyttökelpoinen kierrosalue, pistävänhajuiset pakokaasut vai jotain muuta?

        "Toisaalta jos teet kaikki vertailukoeajot bensamoottoreilla, jäät autuaan tietämättömäksi dieselin muhkeasta alakierrosväännöstä"

        Ne dieselit (turbot) mitä olen ajanut, ovat olleet juuri alakierroksilla täysin hengettömiä. Kun kierrokset nostetaan lähemmäs 2000rpm alkoi vasta tapahtua. Alakierrokset ovat kuitenkin bensakoneissa alle 1500rpm ja dieseleissä vielä vähemmän, sillä kierrosalue on noin kolmanneksen pienempi.

        En tankkaa hanskat kädessä, vaan otan huoltsikan pyyherullasta paperia suojaamaan mahdollisilta polttoaineroiskeilta. Toimii! Toisaalta koetan tankata rauhalliseen tahtiin, koska en halua tuhlata ainetta sähläämällä sitä asvaltille tai varsinkaan housuilleni.

        En ole ajatellut käyttökierrosalueen kapeutta, koska automaattiloota valitsee oikean vaihteen joka tapauksessa. Pidän traktorimaisesta voimasta, jota diesel tarjoaa sekä hitaassa ajossa että pitkillä maantietaipaleilla.

        Mitään varsinaista syyshuoltoa en tee, mutta joskus määräaikaishuolto (kahdenkympin välein) toki osuu loppuvuoteen. Bensapeliä on myös syytä huollattaa; niilläkin tuli ajeltua jokunen satatonninen.

        En haistele autoni pakokaasuja, enkä haja-asutuksessa usko muidenkaan dieselini tuprauksista kärsivän.


      • Ei ongelmia mulla
        4 €/100 km lisäkulu kirjoitti:

        Duunikaverillani oli käytettynä ostettu CRV diesel. Hiukkaspönttö meni lopullisesti tukkoon 100 tkm tienoilla ja sen uusiminen kustansi töineen 4000 €. Tarvikepönttöjä ei tuolloin tainnut olla vielä tarjolla (liekö vieläkään?) eikä kuulemma vielä nykyäänkään "piraattisoftaa", joka mahdollistaisi pöntön poiston.

        "Yllättäen" hän hankkiutui autosta eroon oppirahat maksettuaan. Viimeisin tieto sen jatkovaiheista on, että nyt taulussa on 170 tkm ja uutta pönttöä on yritetty elvyttää pesulla. Eli tukkoon menossa sekin.

        Joo, ja turha mussuttaa, ettei autolle ole annettu kenkää tai ajettu ikinä maantiellä, jolloin poltto ei ole onnistunut, kun ao. heppu ajaa 60 tkm/vuosi ja mitä kyydissä on tullut istuttua, niin ei näytä unohtuneen tiiliskiveä kaasupolkimen alle, vaan pikemminkin päinvastoin....

        Tällainen 4 €/100 km lisäkulu syö polttoainekulujen erotuksen lähes kokonaan.

        Ainakin Psa -diiseleihin löytyy myös Motonetistä n. 490 euroo. Huhu kertoo, että myös piraattisoftia on asennettu.


      • Näillä mennään..
        Käsitteet sekaisin kirjoitti:

        "mutta dieselin käyttöominaisuudet varmasti houkuttelevat"

        Hanskat kädessä tankkaaminen, talvidieselin metsästäminen, syyshuollot, onnettoman lyhyt käyttökelpoinen kierrosalue, pistävänhajuiset pakokaasut vai jotain muuta?

        "Toisaalta jos teet kaikki vertailukoeajot bensamoottoreilla, jäät autuaan tietämättömäksi dieselin muhkeasta alakierrosväännöstä"

        Ne dieselit (turbot) mitä olen ajanut, ovat olleet juuri alakierroksilla täysin hengettömiä. Kun kierrokset nostetaan lähemmäs 2000rpm alkoi vasta tapahtua. Alakierrokset ovat kuitenkin bensakoneissa alle 1500rpm ja dieseleissä vielä vähemmän, sillä kierrosalue on noin kolmanneksen pienempi.

        olen tankannut hanskat kädessä vain talvella myös bensaa. Talvidiiselissä tarvii kyllä syksyllä vähän miettiä, kun tankkausväli on yli 1000km, että paljonko tulee ajoa. Syyshuolto. Mikä se on? Minulla huoltoväli on 20 000km, ei kalenterin mukaan. Ajaessani käytän yleensä kierroksia 1500-2500. Hyvin menee. Pakokaasuja en ole haistellut. Olen ajellut 20 vuotta bensalla nyt 10vuotta diiselillä.


      • E220_CDI
        4 €/100 km lisäkulu kirjoitti:

        Duunikaverillani oli käytettynä ostettu CRV diesel. Hiukkaspönttö meni lopullisesti tukkoon 100 tkm tienoilla ja sen uusiminen kustansi töineen 4000 €. Tarvikepönttöjä ei tuolloin tainnut olla vielä tarjolla (liekö vieläkään?) eikä kuulemma vielä nykyäänkään "piraattisoftaa", joka mahdollistaisi pöntön poiston.

        "Yllättäen" hän hankkiutui autosta eroon oppirahat maksettuaan. Viimeisin tieto sen jatkovaiheista on, että nyt taulussa on 170 tkm ja uutta pönttöä on yritetty elvyttää pesulla. Eli tukkoon menossa sekin.

        Joo, ja turha mussuttaa, ettei autolle ole annettu kenkää tai ajettu ikinä maantiellä, jolloin poltto ei ole onnistunut, kun ao. heppu ajaa 60 tkm/vuosi ja mitä kyydissä on tullut istuttua, niin ei näytä unohtuneen tiiliskiveä kaasupolkimen alle, vaan pikemminkin päinvastoin....

        Tällainen 4 €/100 km lisäkulu syö polttoainekulujen erotuksen lähes kokonaan.

        Japanissa ei tosiaan ole osattu dieseleitä tehdä sen jälkeen kun Toyota siirtyi D4D:hen. Se ei silti todista dieseliä toimimattomaksi, vaikkei Honda sellaista osaakaan tehdä.


      • E220_CDI
        Käsitteet sekaisin kirjoitti:

        "mutta dieselin käyttöominaisuudet varmasti houkuttelevat"

        Hanskat kädessä tankkaaminen, talvidieselin metsästäminen, syyshuollot, onnettoman lyhyt käyttökelpoinen kierrosalue, pistävänhajuiset pakokaasut vai jotain muuta?

        "Toisaalta jos teet kaikki vertailukoeajot bensamoottoreilla, jäät autuaan tietämättömäksi dieselin muhkeasta alakierrosväännöstä"

        Ne dieselit (turbot) mitä olen ajanut, ovat olleet juuri alakierroksilla täysin hengettömiä. Kun kierrokset nostetaan lähemmäs 2000rpm alkoi vasta tapahtua. Alakierrokset ovat kuitenkin bensakoneissa alle 1500rpm ja dieseleissä vielä vähemmän, sillä kierrosalue on noin kolmanneksen pienempi.

        Minäkin tankkaan oman lampaannahkakäsineet kädessä jos on kylmä. Talvidieselin metsästys rajoittuu tankkaamiseen työmatkan varrella olevalla tutulla asemalla, joka hoitaa tankkiini talvilaatua silloin kun se on tarpeen. -29 asteen samepisteen polttoaine on aina toiminut alle -30 asteessa. Ero bensa-autoon on toki siinä, ettei minulla ole ollut ikinä bensa-autoa, jonka käynnistyksestä ei -30 asteessa kuule eroa kesäkeliin, vaan käynnistyminen on samalla tavoin salamannopeaa sekunti avaimesta ja D päälle.

        Minäkään en pidä moottoreista, joissa on liian vähän turboahtimia. Ne tuntuvat kovin nuhaisilta 1000 RPM tienoilla, jolla tomaatti ajaa yleisen 50 km/h rajoituksella. 1250 RPM kohdalla on jo cruise päällä 80 talvirajoituksella ahtopainetta perinteisen turbo-saabin APC-venttiilin rajoituspaineen verran.

        Mutta jos tykkää ajaa bensalla, eikö sitä voi sanoa ääneen? Ei siinä ole mitään häpeämistä, eikä se yhtään sen mukavammaksi muutu, vaikka keksii omasta päästään kaikenlaisia hassuja ja olemattomia ongelmia (tai japanilaisten ihan itse suunnittelemia) dieselin rasitteeksi.


    • quatro_tomaatti

      Autolehdissähän on aika ajoin vertailutaulukoja eri autokategorioihin diesel vs. bensa, joskaan ulkolaisissa sellaisisa ei ole suomalaista dieselveroa luonnollisestikaan huomioitu.

      Googlen haullakin tulee vastaan ulkolaisia vertailuja ja artikkeleita aiheesta.

      Ohessa yksi vertailutaulukko ja viereskielisyydestään huolimatta sen toimintamalli aukeaa kokeilemalla. Ainakinhieman suuntaa antava.

      - http://www.essenceoudiesel.com/

      Vertailussa diesel vs. bensa tulee mukaan muitakin muuttujia kuten hankintahinta, lainarahalla vai käteisellä, jälleenmyyntiarvo jne. jotka vaikuttavat lopputulokseen.

      Itsekin olen asiaa harkinnut kun jossakin vaiheessa nykyinen vanha diesel menee vaihtoon.

      Kyseessä tulee olemaan käytetyt autot kokoluokassa BMW3; MB C-sarja, Citroen C5, ehkä Audi Q3 tai vastaava jne. Mahdollisestikin automaattivaihteistolla ja jossakin tapauksessa quatrona.

      Homma hieman hankaloituu lisää kun asuinmaassa riskeeraa tulla muutoksia ja sitten uuden asuinmaan pelisäännöt ovat erilaiset erilaisine autoiluun liittyvine vuosittaisine käyttömaksuineen ja veroineen aina auto-moottorikategorian mukaan hinnoiteltuna.

    • OliskoSittenkinDiese

      Mutta oletteko laskeneet silleen, kun meinasin auton ostaa Saksasta. Siellä diesel ja 1.4tfsi bensa ovat 2010/2011 malleissa samanhintaiset, mutta autovero suomeen tuotaessa on n. 1000€ kalliimpi bensavehkeessä. Eli sillä 1000€ maksaa jo 3-vuoden dieselverot.

      • E220_CDI

        Edellisen tuontiautoni laskin juuri tällä tavoin. Minulla oli valinta samanikäisten saman verran ajettujen autojen kesken. Perusauto perusmoottorilla, perusvarusteilla vai tehokkaampi moottori ja kattava varustus. Kumpi otetaan?

        Valintaa helpottaa, kun tietää tehokkaamman hyvin varustellun kuluttavan 0.5 - 1 litraa vähemmän.

        Eli karvalakkimallin 200 CDI automaatti on Saksasta ostaessa halvempi kuin 220 Avantgarde halvan pikkuauton hintaisella lisävarustelulla. Ja siinä Avassa on vielä täsmällisemmin toimiva 6-vaihteinen manuaalilaatikkokin, eli kaikki edut samassa paketissa ja helppo valinta. Rajalla vero tasaa lähtöhinnaltaan kalliimman hinnan Suomen kilvissä tasoihin pienemmän kulutuksen vuoksi.

        Nykyisessä on sitten tomaatti, mutta tämä kuluttaakin sekä teoriassa että käytännössä saman kuin manuaali, joten voimansiirrosta ei tule lisäveroa.


    • kiisseliä tankkiin

      varsin tapauskohtaista kaikki. yleensä dieselit ovat lämpimämpiä kuin bensavermeet kun moiseen on kiinnitetty huomiota, poislukien volkkari ja muut VAG-tuotteet. moottoritlavuus vaikuttaa vakuutusmaksuihin, kannattaa tarkastaa. pyrkivämpi ajotyyli kuluttaa paljon polttoainetta bensakoneissa, dieseleillä voimaa riittää taloudellisilla kierroksilla joten ei juuri vaikuta kulutukseen vaikkei olisikaan teiden tukkona, eikä tarvitse kokoaikaa tankata kun tankilla pääsee yleensä tuhatkunta kilometriä. pienempi co2-lukema pienentää esim lisävarusteiden autoveroa ja siten hintaa.

      huolenpitosopimuksen hintoja vertaamalla saa jonkin kuvan huoltokuluista, luultavasti ei ole juurikaan eroa.

      hiukkassuodatin vaatii että välillä ajaa lämpöisellä moottorilla jonkin aikaa, ja moisen pitäisi tapahtua jotenkin säännöllisesti, eli ei dieseliä jos ajo on tyyliin 5 km suuntaansa ja kesälomalla pitkä reissu.

      • Polkuauto vai aut.

        "yleensä dieselit ovat lämpimämpiä kuin bensavermeet "

        Laitapa jotain todisteita, sillä omat ja kavereiden kokemukset, sekä testien tulokset kertovat aivan muuta.

        "dieseleillä voimaa riittää taloudellisilla kierroksilla"

        Tämä on tosi, ja siksi ne sopivatkin hyvin pellolla työskentelevien traktoreiden voimanlähteiksi, jossa moottori käy tasakierroksilla. Käyttökelpoinen kierrosalue on yleisesti n. 1700-3000 rpm, joten varsinainen polkuauto on kyseessä jollei ole ostanut automaattia (ja automaattiahan ei tyypillinen ostaja valitse, sillä se maksaa enemmän ja kulutus nousee).


      • kiisseliä tankkiin
        Polkuauto vai aut. kirjoitti:

        "yleensä dieselit ovat lämpimämpiä kuin bensavermeet "

        Laitapa jotain todisteita, sillä omat ja kavereiden kokemukset, sekä testien tulokset kertovat aivan muuta.

        "dieseleillä voimaa riittää taloudellisilla kierroksilla"

        Tämä on tosi, ja siksi ne sopivatkin hyvin pellolla työskentelevien traktoreiden voimanlähteiksi, jossa moottori käy tasakierroksilla. Käyttökelpoinen kierrosalue on yleisesti n. 1700-3000 rpm, joten varsinainen polkuauto on kyseessä jollei ole ostanut automaattia (ja automaattiahan ei tyypillinen ostaja valitse, sillä se maksaa enemmän ja kulutus nousee).

        http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-talviauto-2014-on-valittu

        diesel ja takaveto :-)

        vertailun autoissa oli suurimmassa osassa sähkölisälämmitin, myös bensaa polttavissa siis. typerä testimenetelmä tosin kun ei automaatti-ilmastoinnin annettu hoitaa hommaa vaan vakioteho puhkutaan puhaltimella ulos

        monissa dieseleissä on polttoainetoiminen lisälämppäri vakiona, ainakin tojotoissa, muistaakseni monissa muissakin maahantuoja oli moisen vakiona laittanut.

        vaikkapa 1,6 litraisen vaparibensakoneen 3000rpm vastaava teho tulee omalla dieselillä jo noin 1600rpm:n kohdalla, joten ilmeisesti mielestäsi 1,6 litraisella käyttökelpoinen kierrosalue on varsin kapea kun alle 3000rpm ei sovi ajella ja 4000rpm huutaa jo? liikenteen rytmissä pärjään hyvin 1300-2200rpm alueella, kone kiertää 4500rpm asti hyvin


      • Rajoita kierroksia
        kiisseliä tankkiin kirjoitti:

        http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-talviauto-2014-on-valittu

        diesel ja takaveto :-)

        vertailun autoissa oli suurimmassa osassa sähkölisälämmitin, myös bensaa polttavissa siis. typerä testimenetelmä tosin kun ei automaatti-ilmastoinnin annettu hoitaa hommaa vaan vakioteho puhkutaan puhaltimella ulos

        monissa dieseleissä on polttoainetoiminen lisälämppäri vakiona, ainakin tojotoissa, muistaakseni monissa muissakin maahantuoja oli moisen vakiona laittanut.

        vaikkapa 1,6 litraisen vaparibensakoneen 3000rpm vastaava teho tulee omalla dieselillä jo noin 1600rpm:n kohdalla, joten ilmeisesti mielestäsi 1,6 litraisella käyttökelpoinen kierrosalue on varsin kapea kun alle 3000rpm ei sovi ajella ja 4000rpm huutaa jo? liikenteen rytmissä pärjään hyvin 1300-2200rpm alueella, kone kiertää 4500rpm asti hyvin

        Hienoa, että on olemassa ainakin yksi diesel, jossa on toimiva lämmityslaite. Toivottavasti lisälämmitin on tehty kestävämmäksi kuin takavuosien Mersuissa, jottei vain ensimmäinen käyttäjä pääse hyötymään siitä.

        En täysin saanut selvää, että mitä ajat takaa noilla kirjoituksesi kierrosluvuilla?
        Erityisesti se mietityttää, että mistä olet saanut päähäsi, että mielestäni alle 3000 rpm ei sovi ajella?

        Omassa autossani, jota ei hyvällä tahdollakaan voida kutsua raketiksi, on käyttökelpoinen kierrosalue 1000-6500 rpm. Normaalisti kiihdyttäessä automaatti pitää kierrokset 1500-2500 rpm, eikä kone mielestäni huuda, enkä myöskään jää sillä muiden jalkoihin. Jos tarvitaan reippaampaa kiihdytystä, niin nilkkaa oikaisemalla kierrokset nousevat ilman viivettä, vaikkei niitä olisi ollut tuhatta enempää.


    • -Audi-

      Omalla Audi A4 2.0TFSI bensalla pääsin tankillisella 730km sekalaisessa ajossa. Isoksi bensavehkeeksi kohtuu kulutus kyllä. 7.4L näytti ajotietokone, mutta laskemalla sain oikeaksi kulutukseksi 8.2L. Eli 90€ tankkaus ja bensalitran hinta oli 1,51€ silloin.

      • HGI

        Niin, jos ajaa autolla niin vähän, että bensalla on paljon edullisempaa, kannattaako koko auton pito? Taksit on käytettävissä, ja tuskin tulee kalliimaksi.


      • E220_CDI

        MIkä tässä oli pointtina, muuta kuin pieni ja kevyt auto ja suuri kulutus?


    • 30 000/vuosi bensall

      Kyllähän nykyajan bensa autot (jostain 2003 eteenp) ovat niin pieni ruokaisia,että
      kilometrejä saa olla 25 000/vuosi tai sen yli,että kannattaa.Sen alle bensa moottori on oikea vaihtoehto.Ehken MB:ssä c ja E malli voi olla jo 20 000 km raja.Joissain esim VW kilometrejä saa tulla yli 30 000 tkm/vuosi että kannattaa.Näkeehän sen käytettyjen dieseleiden myynnissä.Eivät dieselit mene enää kaupaksi,bensa autot myydään huomattavasti nopeammin käytettynä.

      • n 30.000 dieselillä

        Vaikeuksia on löytää käytettyjä dieseleitä, joilla ajettu kohtuullisen vähän ja kohtuulliseen hintaan. No se on tietty ymmärrettävääkin... Reilusti alle 100.000 ajetut dieselit häviävät melkoisen nopeasti liikkeistä.

        Bensoja löytyy helposti, mutta onko nekään kohtuuhinnoiteltuja, on toinen juttu. Eli ongelmaa ei käytettyjen löytämisessä ole jos bensa-auto riittää eikä ajoa tule paljoa ja sekin lyhyitä kaupunkiajoja. Näin siis, jos pelkästään ajokustannuksia ajattelee.

        Eelleen jos puhtaasti kustannuksia ajattelee, niin kyllä diesel on kannattava useimmissa automerkeissä jo alle 20.000 km/vuosi.
        Dieselin 'kannattavuusrajahan' laski pari vuotta sitten, kun dieselveroa laskettiin n 18%. Samaan aikaan tehty dieselpolttoaineen bensaa suurempi veronkorotus ei muuttanut näiden polttoaineiden hintasuhdetta oikeastaan yhtään.


    • huollot halvempia

      Vaihdoin 1.8 bensa mondeon 2.0 diesel kugaan ja kugan huollot ovat halvempia kuin mondeon.

      Eli ainakaan fordissa dieselin huollot eivät ole kalliimpia.

    • eläkeukko

      Mulla on vm 99 Esgortti farkku paku.polttoainevero 54e, 70 poonuksilla vakuutus vuodes 153e, ei viimevuonna korjauskuluja vain huollot, on lämmin ja 600e autox hyvä, ollut mulla 9 vuotta, saa siinä olla aikapieni pensaauto ,että menee edullisemmin. (kukin ajaa millä tykkää)

    • PenkitPois

      Voiko vielä noita farkkuja rekisteröidä pakuina? Jos ottaa penkit pois? Mä en tarvitse takapenkkejä muutenkaan.

    • neuwwo

      Noilla kilometreillä tottakai bensa. Itse ajan dieselillä kun kilsoja noin 45k vuodessa, silti harkitsin bensaa. Moottorit käy bensalla ja koneet dieselillä. Mun mielestä esim. Minissä on mottori. Transitissa on kone, ja myös joissain kaupparatsukulkijoissa.

    • kunhan on ahdin

      Audi A1:ssä on tarjolla vain turbodieseliä ja turbobensaa. Hankintahinnoissa diesel on vähän halvempi, toisaalta bensakoneessa on vastineeksi enemmän hevosvoimia.

      Kyseessä on ensisijaisesti makuasia. Dieseliä tarvitsee tankata harvemmin, mutta minä valitsisin bensaversion jos on mieltynyt Miniin tai Audi A1:een. Jos pelkkä hinta ratkaisee olisi muitakin vaihtoehtoja halvemmalla, esim. Opel Corsa tai Renault Clio, molemmissa on turbokoneita.

      Kotona on sekä diesel että bensa, molemmat turboilla. Diesel on isompi auto, pienempi on ns. kauppakassi.

    • Ministeri D. Cooper

      Mulla on tommonen mini 1,6 turbodiesel. Kilometrejä tulee kyllä reilusti enemmän kuin tuo sun 18000, eli n.30000. Keskikulutus on ollut 4,7 ltr/100, lähinnä taajama-ajossa. Bensakoneen kulutuksesta en tiedä.

      Mini lähtee vääntämään niin, että käyttökelpoinen kierroslukualue alkaa karvan alle 1500 r/min, mutta ns. täysi rähinä sitten jossain 3000 paikkeilla.

      Ei se nyt mikään tykki ole, mutta kun se on kuitenkin verrattain kevyt, niin se 112 hp riittää siihen, että normaalin liikenteen joukossa pärjää. Ja mutkateillähän sillä karkaa muilta. Bensakone S versiona olisi terävämpi.

      Auttaako?

      • -A1JanoinenJuoppo-

        Ostin A1 1.4TFSI ja täytyy sanoa, että aika janoinen se on, mitä tuossa mittailin ihan tankilta, niin jos vähänkin kaupunkiajoa, niin ollaan jossain 7-8 litran kulutuksessa, joten dieseliin kulutuksessa eroa helposti 2-3 litraa. Eli jos 10 000km ajoilla vuodessa diesel on parempi. Eli 1.4TFSI vaihtuu MINI D, kyllä se vaan näin on. Se mikä hämmästyttää, että minulla oli aikaisemmin 2010 vuosimallin A1 2.0TFSI Avant ja sillä kulutus ei juuri suurempi, samassa pyörityksessä 8-9L. Eli vain 1 litra eroa kulutuksessa A1 ja onhan A4 sentään auto!


    • 2343243

      Jos autoa vähän pidempään meinaa pitää niin sellainen asia nousee esille tänä päivänä kun turbon kestävyys. Bensakoneissa turbo ei kestä yhtä hyvin kuin dieseleissä, ihan johtuen lämpökuormasta.

      Muutenhan tekniikka alkaa olla aika samaa B vs. D. Molemmissa on suorasuihkutus, katalysaattorit ym. No ehkä dieselin hiukkasloukku painaa vaa'assa myös. Joissakin merkeissä se pitää vaihtaa 120tkm välein.
      keskimäärin voisi ehkä sanoa että hiukkasloukun ja bensojen heikomman turbokestävyys vetää tilanteen aika tasapeliksi.

      Koneiden kestävyys alkaa myös olla tasoittunut kun bensoissa on ahtimet ja sitäkautta keskimääräinen kierrosnopeus on selvästi alentunut.

    • jenkki V8

      Bensa tietenkin, dieselit on hinteille pikku viherpuppeleille ja köyhille.

      • Riisseli

        sulla taitaa olla poikakaverina sellainen...


    • Dieselisti..

      itsellä palaa 50e viikossa polttoaineisiin ja työmatkaa tulee 100km päivässä. Autona toyota avensis d4d farmari ja ajotyylini ei todelölakaan ole rauhallisimmasta päästä pieni ylinopeus kokoajan esim 80 alueella 90-100. Yhtäkään bensiinikäyttöistä autoa en tunne jolla samalla ajotyylillä pääsisi yhtä halvalla. rauhallisella ajotyylillä esim kesälomareissussa menee kulutus helposti alle 5ltr 100km vaikka autossa on takapenkki tavaratila täynnä tavaraa..

      • avensix

        No kun otit Avensiksen puheeksi, niin minulla on Ave farmari 1.8 multidrive automaatti bensakoneella vm. 2011. Kulutusmittari ollut päällä uudesta lähtien ja nyt näyttää 6.9 litraa ja ajoa on sekä kaupungissa että maantiellä. Maantiellä vie järjestään alle 6:n litran, paras tankkaus ollut 5.6 litraa. Ajotyylini on kyllä aika pihistelevä ja auto on lämpimässä tallissa.


    • faktat pöytään
      • 4+9

        Tuo juttuhan on jo lähes 2,5 vuotta vanha.


    • Diipadaapa22

      Ihan mielenkiintoinen ketju näyttää olevan. Itse ajan bensalla. Dieselistäkin on kokemusta. Pääasiassa oli lyhyttä ns. nurkka-ajoa ja tutuksi tuli egr ja hiukkaloukkuongelmat.
      Tuo pieni ero polttoaineen hinnassa ei minua paljoakaan hetkauta. Autoilu on aina kallista. On verot ja vakuutukset, huollot ym. Jos se auto vie vaikka litran enempi kuin joku toinen, niin mitä sitten? Sitten tankataan lisää. Ei minun talous ainakaan kaadu siihen mitä joku normaali käyttöauto kuluttaa.
      Jenkit ym. ovatkin sitten ihan oma lukunsa kulutuksen suhteen.

      • dieselvaihtoon

        Juuri näin, egr ja hiukkasloukun ongelmiin lisäisin hehkutulpat, itse tulpat ei maksa paljoa mutta jos autohuolto katkaisee yhden hehkun koneen kanteen vaihdon yhteydessä niin se sitten maksaa, ja auton omistaja maksaa tämänkin lystin, diesel vero myös kohtuuton. Eli bensa auto ehdottomasti jos ajaa alle 18 000 km/vuosi


      • Että_joku_jaksaa
        dieselvaihtoon kirjoitti:

        Juuri näin, egr ja hiukkasloukun ongelmiin lisäisin hehkutulpat, itse tulpat ei maksa paljoa mutta jos autohuolto katkaisee yhden hehkun koneen kanteen vaihdon yhteydessä niin se sitten maksaa, ja auton omistaja maksaa tämänkin lystin, diesel vero myös kohtuuton. Eli bensa auto ehdottomasti jos ajaa alle 18 000 km/vuosi

        Mikä kumma ajaa tuollaiseen höpinään? Jos autoon tulee vikaa, niin onhan se kallista. Ei tähän vaikuta tippaakaan se millä polttoaineella auton moottori toimii. Ja satavarmaa on ainakin, ettei dieselmoottori varusteineen ole se vikaherkempi näistä moottoreista. Kysypä keneltä autoiluun liittyvältä ammattilaiselta tahansa. Ammattilaisilla ei ole varaa hankkia epäluotettavia työkaluja.

        Jos muutaman satasen dieselvero erikseen maksettuna on liikaa, vaikka se tulee hyvin nopeasti kuitattua harvemmilla tankkauskerroilla ja reilun parinkymmenen sentin ja suuremmankin halvemmalla litrahinnalla tankatessa, niin onkohan autoilu sinulle liian kallista ylipäänsä. Kannattaa miettiä. Kokonaishintahan dieselillä ajamisen osalta on aina halvempaa.

        Pikkupätkäajoon vähäisillä vuosikilometreilla bensa on parempi hankinta. Silloinhan kustannuksilla ja mukavuudellakaan ei ole niin suurta merkitystä kuin pitkillä matkoilla ja paljon autoa ajavilla. Tuo18000 km ei ole mikään raja kannattavuudelle yleisesti. Raja on merkkikohtainen, joillekin merkeille raja on jopa nolla kilometria (eli diesel on uutenakin halvempi kuin vastaava bensa) ja joillekin raja menee jopa jossain 30.000:ssa. Joka tapauksessa siinä 'rajalla' liikuttaessa ei ole merkitystä kustannusten osalta. Silloin kannattaakin miettiä muita juttuja, kuten esim millaisia ovat ajomatkat ja kuinka usein. Dieseliä harvoin kannattaa hankkia muutaman kilometrin mittaisiin kauppareissuihin tai työmatkoihin kaupungissa. Dieselin ylivoima ei tuollaisissa tule esiin.


    • kaikkikulutmukaan

      Itselleni on nyt ollut vähän yli vuoden diesel auto sitä ennen bensa autolla parikymmentä vuotta. Merkki on sama kuin edellisessä autossa ja huollot saman hintaisia molemmissa. Oma diesel autoni on lämmin ilman mitään lisälämmittimiä. Olin oikeastaan yllättynyt asiasta. Sen näkee oikeastaan niistä keulassa olevista viimasuojista mitä automerkkejä ei kannata hankkia jos haluaa talvella lämpimän auton.

      Autoilu on aina kallista, enkä ole huomannut mitään suurta säästöä syntyvän vaikka ajaa diesel autolla. Autoilun suurin kustannuserä on auton arvon aleneminen. Jos sen laskee mukaan kustannuksiin niin on oikeastaan yhdentekevää paljonko auton kuluttaa polttoainetta. Jos haluaa ajaa halvalla niin kannattaa hankkia menopeli jonka arvo ei enää juuri laske.

    • Säästö_ei_tärkein

      Diesel tulee oikeastaan merkittävästi halvemmaksi vain jos kilometrejä tulee reippaasti. Harvan tämän vuoksi pelkästään kannattaa valita moottorityyppiä.
      Oleellisempaan minulle olikin mukavuus ja luotettavuus kun aikanani vaihdoin dieseliin. Koska ostan autoni omalla rahalla ja ajan paljon pitkiäkin matkoja ja vuosikausia samalla autolla, niin kestävyyskin ja ongelmattomuus on tärkeämpää kuin säästö polttoainekuluissa. Eipä parempi luontoystävällisyyskään haitaksi ole, mutta ei ratkaiseva.
      Perheeni toinen auto on edelleen pienempi bensa-auto. Sillä harvemmin ajetaan pidempää matkaa, lähinnä vaimon noin 5km:n työmatkaa. Ja sitä vaihdetaankin noin kolmen vuoden välein. Ei kylläkään kilometrien vuoksi, niitä tulee vain reipas 10tkm/vuosi.

    • Eienäädieseliä

      Minä ajan nykyään. bensa autolla. Yksi suuri syy siihen on juuri luotettavuus. Dieseleistä on kokemuksia ja ei kovinkaan myönteisiä. Viimeisessä oli lähinnä pakokaasujärjestelmä, egr ja hiukkassuodatin, lämpöanturi, turbo ym. ongelmaa riitti.
      Bensavehkeissä ei ole minulla koskaan mitään ongelmaa.

      • Aina_sinä_vaan_jaksat

        Heh, taas noita omakohtaisia ja muka 'kokemuksen tosiasioita'...

        On se kumma, kun ammattiautoilijat ja paljon autolla ajavat vaan hankkivat lähes 100%:sti dieseleitä. Noita 'epäluotettavia' ja vikaantuvia dieseleitä. Heillä ilmeisesti ei työnsä puolesta ole väliä, vaikka työkalut eivät olisikaan luotettavia.
        Eikö sinustakin ole kummallista?


      • Eienäädieseliä
        Aina_sinä_vaan_jaksat kirjoitti:

        Heh, taas noita omakohtaisia ja muka 'kokemuksen tosiasioita'...

        On se kumma, kun ammattiautoilijat ja paljon autolla ajavat vaan hankkivat lähes 100%:sti dieseleitä. Noita 'epäluotettavia' ja vikaantuvia dieseleitä. Heillä ilmeisesti ei työnsä puolesta ole väliä, vaikka työkalut eivät olisikaan luotettavia.
        Eikö sinustakin ole kummallista?

        Ei mitenkään kummalista, koska em. perustuu omaan kokemukseen. Silloinhan kirjoittajalla asiasta on todellista kokemusta ja näyttöä.
        Googlaamalla hiukkassuodatinta ja egr venttilliä, huomaa että ongelmia on nykydieseleissä todella paljon.
        Se että ammattiautoilijat ajavat dieselillä on ihan ok. ja ymmärrettävää heidän ajomäärillään. Ei se kuitenkaan tarkoita ettei bensa-auto voisi olla huolettomampi vähemmän ajavalle.


      • E220_CDI

        Kertoisit mieluummin mikä ei toiminut, mistä hajosi ja millä kilometreillä, niin kokemuksestasi olisi oikeasti hyötyä muillekin.

        Tuo diesel ei toimi, bensa toimii on kohtuuton yleistys, ellei löydy kattavaa näyttöä.

        Omasta kokemuksesta minäkin voisin kertoa, että dieseleissä ei kestä takapuskurin parkkitutkat, mutta bensa-autoissa kestää. Tämä on omaan kokemukseeni pohjautuva havainto. Se on sitten toinen juttu, mitä siitä voi luotettavasti päätellä.


      • Aina_sinä_vaan_jaksat
        Eienäädieseliä kirjoitti:

        Ei mitenkään kummalista, koska em. perustuu omaan kokemukseen. Silloinhan kirjoittajalla asiasta on todellista kokemusta ja näyttöä.
        Googlaamalla hiukkassuodatinta ja egr venttilliä, huomaa että ongelmia on nykydieseleissä todella paljon.
        Se että ammattiautoilijat ajavat dieselillä on ihan ok. ja ymmärrettävää heidän ajomäärillään. Ei se kuitenkaan tarkoita ettei bensa-auto voisi olla huolettomampi vähemmän ajavalle.

        Niinpä. Minulla on reilun kymmenen vuoden kokemus dieseleistä. Sitä ennen bensoja useita.
        Nyt kolmas menossa ja kohta vaihtuu. Ja varmasti dieseliin. Syynä tietysti huolettomuus, luotettavuus, ongelmattomuus, kustannukset ja ennenkaikkea mukavuus.
        Yhtään ainoaa dieseliin liittyvää vikaa, ongelmaa tai haittaa ei vielä ole osunut kohdalleni. Ei vaikka varsinkin talviaikaan tuleekin paljon lyhyitä kaupunkiajojakin täällä pk-seudulla, siis ajoja joiden väitetään olevan vaikeita dieseleille. Höpöhöpö.

        Ja juuri näillä kokemuksilla minä taasen väitän dieselin olevan ylivoimainen. Ja se on todellista näyttöä, eikä googlaamalla saatua.

        Nyt sitten on omat kokemukset ja näytöt vastakkain. Arvaapa kumman kokemuksiin luotan enemmän, sinun vai minun? Sinä taas varmasti omiin kokemuksiisi. Kokemuksemme ovat näköjään kovin erilaisia. No minun ei poikkea siitä yleisemmästä ja tunnetummasta kokemuksesta ja ammattilaisten tavoin päädyn dieseliin nytkin juuri niiden vuoksi.

        Se, että ammattilaiset hankkivat dieselit, on tietysti luonnollista. Kuten itsekin kirjoitit ymmärrettävää. Ei heillä ole varaa hankkia epäluotettavia autoja. Kyllä tämä sama syy on täysin kelvollinen vähemmänkin ajaville.

        Oikein vähän ajavalle tietysti luotettavuudella, kustannuksilla eikä mukavuudellakaan olekaan suurta merkitystä. Siinä ole oikeassa. Dieseliä ei ehkä kannatakaan hankkia muutaman kilometrin kauppamatkoja ja työmatkoja varten kaupunkiin. Tuollaiset ajot voi hyvin ajaa vaikka bensallakin.


    • eidieselimopona

      Minulla s80 D5 jossa 6 vaihdetta eteenpäin. En ole koskaan ymmärtänyt, että mitä etua siitä tehosta on alakierrosväännöllä. Ei dieselillä mielestäni kannata ajaa alakierroksilla, kulutuskin heti nousee selvästi, jos käyttää isoa vaihdetta pienillä kierroksilla.
      Aloittajalle. Älä osta mopoautoa dieselinä. Jos ostat dieselin se pitää olla oikea auto.

    • Bensamies

      Noilla kilometreillä ehdottomasti bensa kone. Mitä tulee bensa turbon kestävyyteen niin kyllä ne vaan hienosti kestää kilometrejä vaimolla -04 V70 T5 mittarissa n.350000km ei mitään vikaa(kuluvia osia ei lasketa jarrut, iskarit..) huollot aina volvolla ohjelman mukaisesti hieman janoinen mutta luotettava. Itse vaihdoin diesel mondeon 2.2tdci -06, bensa mondeoon 2.5T -09, toki janoisempi kuin diesel mutta henkilökohtaisesti olen sitä miltä että myös varmempi, kyllästyin siihen että egr venttiili jatkuvasti tukossa 3kpl/4v a.n400€ (alkuperäisosa) ajoa n30000km/ v ja eberin kanssa akku uusittava 2v välein, Minulla nyt takana 90000 ja autolla 160000 bensan huuruista kilometriä ilman huolia. Huollon hinnoissa en suuria eroja ole huomannut, polttoainekulut niistä pieni piste dieselille. Ja hei ajakoot kukin millä haluaa, itse ajan jatkossakin bensalla. Halvaksi kun ei autoilua täällä pohjolassa saa yrittämälläkään.

      • Miesdieselisti

        Halvaksi ei tosiaan autoilua Suomessa saa. Ja noin vähillä kilometreilla, josta aloittaja mainitsee, ei oleellista eroa synny millään useimmilla merkeillä.
        Dieselin huolettomuus ja parempi luotettavuuskaan ei noilla kilomtreillä juurikaan merkittävästi tunnu, eikä parempi mukavuuuskaan ellei ajo ole pääosin pitkää maantieajoa.

        30.000 km/v on dieseli jo selvästi edullisempi ja silloin jo luotettavuuskin alkaa olla tärkeämpää, mukavuudesta puhumattakaan. Vaikka diesel on näissä ylivoimainen, niin kyllä bensallakin pärjää. Ei se bensa vielä noillakaan kilometreillä niin paljon kalliimmaksi tule ja kun vielä huoltaa auton kunnolla, niin bensalla kyllä pärjää.

        Kukin valitkoon otse autonsa. Ja niillä perusteilla, jotka itseään miellyttää, keksityillä tai omaan tai jonkun muun kokemukseen perustuvilla.


    • noojaanojuuuu

      Eipä tulisi enää mieleen bensarosvoa ostaa kun tottunut kuitenkin isokorisilla ajamaan. Eli bensa version kulutus noin 10l/100km ja dieselin 6l/100km tässä omassa yksilössä. Kilometrit vuodessa on aina ollu paskan hailee mulle, mutta 10.000-15.000km on aika perus mitä tulee. Siinä ei sitte muuta tarvii miettiä kun että jos dieselin vero on noin 300-400e enempi vuodessa verraten bensaversioon nii paljonko sillä tankkaisin bensa vehettä, vaikka kulutus olisi hieman pienempi niin eipä sillä montaa kertaa 98e:tä tankkaisi. Kulutus ero on kuitenkin aina olemassa noissa ja nafta on halvempaa.

    • toimivisiaa

      Osta toyota Yaris bensakoneella.
      Älä edes mieti miniä dieselinä äläkä muutenkaan, jos kustannuksia ajattelet.
      Pikkuautot kuluttavat bensiiniä muutoinkin niin vähän, että ei ole mielekästä ostaa dieseliä.
      Kun ostat uuden auton, niin kannattaa miettiä sen jälleenmyyntiarvoa ja toyotassa se on hyvä. Ruostesuojauta auto kuitenkin uutena tai 2-3 vuotiaana ostat sitten minkä hyvänsä. Ruostesuojattu auto on helpompi myydä sitten myöhemmin. Totuus on, että uudet autot ovat erittäin huonosti suojattu.

    • pikkupaku_arkeen

      Vanha ketju, mutta aihe aina ajankohtainen. Vaihtoehtoja harkitessa tulee myös koettaa selvittää eri moottoreiden kestävyysmainetta olkoon se sitten bensa tai diesel ja nyttemmin uusiin suorasuihku-bensoihinhan tulee pakolliseksi hiukkasuodatin, muistaakseni ureatekniikkaa vastaava (?). En äkiseen löytänyt linkkiä ko. artikkeliin.

      Itsellä pieni dilemma seraavaa (käytettyä) ratasta valitessa, toinen EU-maa asuinmaana jossa autoilun kulut perustuvat moottorin tilavuuteen, tehoon ja päästöarvoihin.

      Mitä suurempi ja tehokkaampi kone, sitä kalliimpi rekisteröinntimaksu ja vuosittain maksettavat verot (3.0L koneella noin 3000e rekisteröintimaksu).

      Ajo on merkittävältä osin pätkäajoa ja sitten aika ajoin pidempiä vetoja, mutta kokonaiskilometrit eivät koostu kovin suuriksi.

      Vahvana listalla on pikkupaku Ford Transit Connect (L1) sillä kaksi paikkaa itselleni riittää, mutta paku tarjoaa minipuolisuutta kuljetuksiin ja harrastuksiin jossa polkupyöräkin on kätevä ottaa mukaan ja tarvitaessa takatilassa (jonka voi vaikka eristää ja sisustaa siistiksi) voi vaikka joskus yöpyäkin teltan sijaan jne. eli monen elementin toimiva kompromissi. Lukemani mukaan tuo Connect on mukava ajettava ja ainakin henkilömallina jopa hiljainen.

      Ford Transit Connect van: http://www.autoexpress.co.uk/ford/transit-connect

      Myyty: http://www.nettiauto.com/ford/transit-connect/7836123

      Myyty: http://www.nettiauto.com/ford/grand-tourneo-connect/7556329

      Myynnissä: https://www.autokeskus.fi/ford/heti/346486/

      Kiinnostavin nyttemmin saatavilla oleva moottori tuohon autoon olisi sen uudempi 1.5L HDCi 120hv Euro6 (PSA:n kone, mutta osin mukailtu?) ja sen haluaisin PowerShift-automaatilaatikolla.

      Toistaiseksi ovat useimiten saatavilla edellisellä 1.6L HDCi:llä 75 tai 95 hv pikkukoneilla ja joskus saman koneen 115hv versiolla joille automaattia ei ole ollut saatavillakaan.

      Besakoneista vain 1.0L Ecoboost saatavilla manuaalina, joka on tuohon koriin ja painoon vaatimaton suorituskyvyltään ja kulutus 8-9-10 L.

      Aiemmin oli saatavilla 1.5L Ecoboost 150hv bensakone automaatilla, mutta nyt se on listoilta pois ja muutenkin erittäin erittäin havinainen ja silloinkin Tourneo-henkilömallissa, ymmärrettävästikin. Yhtään sellaista en myynnissä edes ole nähnyt.

      Lisähaastena on se, ettei täällä yleensäkään bensakoneiset ole haluttuja edes pikkuatoissa tai vaikkapa Qashqaissa ja siksi jälleenmyynti joskus tulevaisuudessa riskeeraisi olla haastellisempaa.

      Eli summa-summarum, yllä maintuilla yhtälöillä diesel olis tuossa autossa se ainoa järkevä kokonaiskuvan vaihtoehto riippumattaa siitä, että ajo on suuresti pätkäajoa.

      Toisaalta mm. suurkaupunkienkin taxit ovat pääsääntöisesti dieselitä, samoin urbaanialueiden erilasissa ammattikäytöissä olevat pikkupakut ja näin vuosikymmenistä toisiin, eli tuskimpa tuo dieseli-valintani olisi sen suurempi ongelma tekniikan suhteen kuin ammattilaisillekaan.

      En tosin ole tarkistanut paljonko EGR, ilmamassan anturi ja hieukkassuodatin tai suuttimet (ilmeisen harvinainen tave) tuohon moottoriin kustantaisivat.

      Ps. Joka tapauksessa menen mainosmiesten puheista huolimatta vanhalla vakaalla metodilla huoltojen suhteen, eli joko joka 10 tkm tai kerran vuodessa valmistajan speksien mukaiset öljyt ja laadukas suodatin.

    • Dieselc

      Takana on 430 000 km ajoa diesel c-sarjan mersulla. Tähän mennessä ei ole vielä kertaakaan vaihdettu polttoainepumppua, eikä jakopään ketjua, eikä ole ollut ongelmia automaattilaatikon kanssa, eikä ole ollut ongelmia hiukkassuodattimen kanssa (ajan pääasiassa pitkän matkan ajoa). Remonttia on kyllä tehty mm. niveliin kun auto on painava. Autoon on asennettu lohkolämmitin, kun keskieurooppalaisilla ei ole tietääkseni lämmitystolppia. Polttoaineen lisälämmitin vie virtaa. Sen voi poiskytkeä vaihdekepin vieressä olevasta lokerosta.

    • DieselVSbensa

      Nykyiset diesel-autojen ostajat huomio!

      Diesel-autojen hinta pitäisi tingata 2000 € pienemmäksi, koska ensinnäkin niistä pitää uutena maksaa sen verran ylihintaa, paljon kalliimmat huollot ja toistaalta taas niistä nykyään dieseleistä saa noin 2000 € myydessä vähemmän, koska kukaan ei halua enää dieseleitä. Tapporaha, diesel-polttoaineen korotukset, keski-euroopan markkinoiden luopuminen diesel-autoista jne. jne.

      Älä siis mene maksamaan liikaa diesel-autosta.

      • PaitsiEttä

        Totta, dieselistä ei pidä maksaa liikaa. Aika hyvä huomio.
        Sama koskee kyllä ihan yhtä lailka bensa-autoja. Vai miksi niistä kannattaisi maksaa liikaa?

        'Tapporahaa' maksetaan myös vanhoista bensa-autoista.
        Vanhoista dieseleistä maksetaan lisäksi extra-bonusta, jos sellaisen vaihtaa uuteen dieseliin useissakin keski-eurooppalaisissa maissa. Vanhoista bensoista ei tietääkseni tällaista ole tapahtunut.
        Juu, dieseliin on tulossa ne jokavuotiset verokorotukset, mutta niin on bensaankin. Näiden hintasuhde ei ole muuttunut ainakaan bensan hyväksi, ennemminkin päinvastoin.
        Diesel-autojen huollot eivät ole bensa-autoja kalliimpia. Pikemminkin päinvastoin. Ja paremmasta kestävyydestä johtuen korjauskustannukset ovat koko elinkaaren aikana selvästi pienemmät. Vaikka dieseleiden elinkaari on yleensä pidempi siitäkin huolimatra, että niillä ajetaan huomattavasti enemmän kilometrejä, ja varmasti ajo on 'kovempaa' joka suhteessa.
        Dieselautot pitävät paremmin hintansa myös vaihtoautona, joten sekin väitteesi meni metsään. Jos vastaavan luokan autosta on kyse.
        Tietysti on niin, että kalliimmat ja isommat laatuautot menettävät suhteellisesti enemmän arvoaan kuin halvemmat ja pikkuautot. Ja dieselien osuus kalleimmissa ja isommissa laatu autoissa on selvästi suurempi kuin bensojen.


      • PaitsiEttä kirjoitti:

        Totta, dieselistä ei pidä maksaa liikaa. Aika hyvä huomio.
        Sama koskee kyllä ihan yhtä lailka bensa-autoja. Vai miksi niistä kannattaisi maksaa liikaa?

        'Tapporahaa' maksetaan myös vanhoista bensa-autoista.
        Vanhoista dieseleistä maksetaan lisäksi extra-bonusta, jos sellaisen vaihtaa uuteen dieseliin useissakin keski-eurooppalaisissa maissa. Vanhoista bensoista ei tietääkseni tällaista ole tapahtunut.
        Juu, dieseliin on tulossa ne jokavuotiset verokorotukset, mutta niin on bensaankin. Näiden hintasuhde ei ole muuttunut ainakaan bensan hyväksi, ennemminkin päinvastoin.
        Diesel-autojen huollot eivät ole bensa-autoja kalliimpia. Pikemminkin päinvastoin. Ja paremmasta kestävyydestä johtuen korjauskustannukset ovat koko elinkaaren aikana selvästi pienemmät. Vaikka dieseleiden elinkaari on yleensä pidempi siitäkin huolimatra, että niillä ajetaan huomattavasti enemmän kilometrejä, ja varmasti ajo on 'kovempaa' joka suhteessa.
        Dieselautot pitävät paremmin hintansa myös vaihtoautona, joten sekin väitteesi meni metsään. Jos vastaavan luokan autosta on kyse.
        Tietysti on niin, että kalliimmat ja isommat laatuautot menettävät suhteellisesti enemmän arvoaan kuin halvemmat ja pikkuautot. Ja dieselien osuus kalleimmissa ja isommissa laatu autoissa on selvästi suurempi kuin bensojen.

        Tuosta suhteellisesta arvonmenetyksestä...

        Jokainen auto on lopulta noin 500 euron arvoinen. Sekä se 100 000 euron diesel, että se 15 000 euron bensa (tosin jälkimmäisessä on kilometrejä ja vuosia aika paljon vähemmän mittarissa, mutta silti). Tässä vaiheessa diesel on menettänyt arvostaan 99,5 prossaa ja bensa 96,7 prossaa (jos nopeasti päässä oikein laskin). Ero on aika massiivinen. :)

        Mtuta totta on, että tällä hetkellä dieselistä kannattaa maksaa vähemmän kuin ennen. Ei sen takia, että se olisi huonompi diili Suomessa, vaan siksi että tuontiautojen hinnat laskevat. Tämä laskee toki myös vaihtoon menevän auton hintaa, mutta silti vaihtaminen tulee euroissa edullisemmaksi, kunhan kalliimpaan vaihtaa (kuten yleensä tehdään).

        Itse luovun dieselistä varmaan sitten kun siirryn sähköön. Kunhan niiden hinnat tulevat järkevälle tasolle...


    • farmaripakettivolvo

      Minä päädyin pitkän pähkäilyn kanssa 2006 vuoden bensa autosta nyt dieseliin vuosimalliin 2003 farmari d5 volvoon.

      Volvo on rekisteröity pakuksi jolloin vakuutusmaksut ja dieselverot on mitättömiä.
      Polttoaineen hinta tuohon diesellin on tuolla 55 centin litrahinnassa 20km päästä kotoa rajantakana.

      Perjantaina 1.9 oli huolto,hintaa kertyi 100e töistä.

      -Öljynvaihto suodattimineen. (öljyt oli tarjouksess 10l /39.80e jäi siis seuravaankin kertaan,saa ajaa 15000km noilla.

      -öljyn suodaatin ilmainen oli mukana autossa valmiina.

      -etuiskarin yläpäänlaakeri vaihto. (osan hinta 69.90e)

      -aurauskulmien säätö ,nelipyörä auraussäätö.

      -pakkasnesteiden tarkastus.

      -jarrupalojen tarkastus.

      -koeajo asentajalla.

      Asentaja tarkasti koneen vuodot ym,kone kuulema kävi todella nätisti.

      Elikkäs esimerkki tapaus olisi nyt tuoreena tuossa käytännössä.

      Vaihdoin uudemman bensan tuohon d5 farmari volvoon jossa on pienet ylläpito kulut.

    • farmaripakettivolvo

      Lisäys tuohon veroon,kaikki verot yhteensä 414e vuosi sisältää kaiken./vakuutus maksut oli 120e luokkaa vuosi bonusten kanssa.

    • aaakuutone

      Mikä helvetin hinku täällä on selittää millä on halvinta ajaa? Jos tykkää tehosta ostaa dieselin, jos tykkää ajella jonon perässä ostaa bensan. Niin yksinkertaista se on.

      • DD8

        Diesel on oikea valinta , bensassa on ikävän tyttömäinen haju.


      • Anonyymi
        DD8 kirjoitti:

        Diesel on oikea valinta , bensassa on ikävän tyttömäinen haju.

        Räyheä dieselin putputus on tosimiehelle. Tytötkin mäkkärin ikkunalla ihailevat tätä miehekästä ääntä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Räyheä dieselin putputus on tosimiehelle. Tytötkin mäkkärin ikkunalla ihailevat tätä miehekästä ääntä!

        Itselläni on yli 20 vuoden kokemukset Psa:n eli nykyisin kuuluu sanoa Stellantiksen dieseleistä.

        Sen kokemuksen perusteella seuraavakin autoni muutaman vuoden kuluttua on saman valmistajan tuote ja todennäköisesti täyssähköinen, koska kehitys kulkee siihen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on yli 20 vuoden kokemukset Psa:n eli nykyisin kuuluu sanoa Stellantiksen dieseleistä.

        Sen kokemuksen perusteella seuraavakin autoni muutaman vuoden kuluttua on saman valmistajan tuote ja todennäköisesti täyssähköinen, koska kehitys kulkee siihen suuntaan.

        Minulla on nyt jo kohta viis vuotta vanha dieselcittari. Ajettu karvan verran alle 200tkm. Vaihto alkaisi jo olla käsillä ja minäkin olen siirtymässä täyssähköön. Niiden hinnat ovat vielä turhan korkeita, mutta laskevat koko ajan, joten kiirettä ei ole.

        Oman autoni hinta on jo niin alhaalla, ettei sen arvonputoamisella ole enää käytännön merkitystä. Auton on kuitenkin täysin kunnossa ja huollettu huolto-ohjelman mukaisesti eikä vikoja ole siunaantunut laisinkaan ja todennäköisesti sillä on kilometrejä edessä vielä vähintään se mitä takanakin.
        Tietysti taloudellisesti järkevintä olisikin ajaa itse nuo seuraavatkin parisataatuhatta kilometria, mutta….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on nyt jo kohta viis vuotta vanha dieselcittari. Ajettu karvan verran alle 200tkm. Vaihto alkaisi jo olla käsillä ja minäkin olen siirtymässä täyssähköön. Niiden hinnat ovat vielä turhan korkeita, mutta laskevat koko ajan, joten kiirettä ei ole.

        Oman autoni hinta on jo niin alhaalla, ettei sen arvonputoamisella ole enää käytännön merkitystä. Auton on kuitenkin täysin kunnossa ja huollettu huolto-ohjelman mukaisesti eikä vikoja ole siunaantunut laisinkaan ja todennäköisesti sillä on kilometrejä edessä vielä vähintään se mitä takanakin.
        Tietysti taloudellisesti järkevintä olisikin ajaa itse nuo seuraavatkin parisataatuhatta kilometria, mutta….

        Sama tilanne mutta lähitulevaisuudessa ei mitään järkeä ostaa sähköautoa nykyisillä hinnoilla ja ominaisuuksilla , siirrän hankintaa näin aluksi sen 5 vuotta ja tarkistan sitten tarjonnan miten tilanne markkinoilla kehittynyt .


    • Anonyymi

      Diesel auton ainoa hyvä ominaisuus on parempi käynnittettävyys kylmänä. Siinä missä bensakone ei käynnisty, niin diesel käynnistyy ilman ongelmia.

      Diesel auton päästöt ovat puuhtaampia kuin bensakoneen.

      Diesel auton jälleenmyynti arvo on korkeampi kuin bensa-autoilla johtuen diesel autojen suosiosta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2421
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1595
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1404
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1285
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1202
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1132
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      978
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      81
      962
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      922
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      99
      815
    Aihe