Itselläni murtui Värttinäluun alaosa. Aluksi oli kipsi parisen viikkoa, sitten piti leikata ja laittaa fiksaattori. Luun alaosa oli murenina. Nyt kun fiksaattori on poistettu, käsi on hiukan turvonnut, jäykkä ja sormet eikä ranne taivu.
Paraniko muilla ja kuinka rankka kuntoutus oli ?
Onko kokemuksia rannemurtumasta ?
11
7007
Vastaukset
- jepjepejpjep
Mulla ei ollut murtumaa, mutta on nähty näitä monta. Lievää turvotusta ja kankeutta kädessä voi olla ensimmäisen viikon tai kaksi. Yleensä kantsii käydä oman terkkarin fysioterapeutilla, ohjaa kumilenkkijumppaa ja seuraa kuntoutusta. Sormet voivat olla aluksi hieman kankeat myös, tärkeätä että niiden tunto on normaali. Sen voi tarkistaa esim. raaputtamalla hammastikulla sormen sivuista.
- slfkljoiijero
Olin jotain 34v kun murtuman takia käsi oli kipsissä useita viikkoja. Heti kipsin poiston jälkeen käsi oli aika hervoton mutta toipui muistaakseni aika nopeasti takaisin täyteen käyttökuntoon, parissa viikossa muistaakseni.
Lääkäri oikein suositteli pelaamaan pleikkaria kun sen ohjaimen käyttö norjistaa käden ja sormien liikeratoja ihan huomaamatta pelin lomassa :D - 3+3
jumppa ja jumppa
olethan ne ohjeet saanut? - parempi kuin kipsi
Minulla oli aikoinaan fiksaattori ranteessa ja nyt ranne parempi kuin uusi. (arvet tosin jäi).
Muistaakseni meni noin puoli vuotta ennenkuin olin tyytyväinen.
Jumppaa ja venytyksiä eikä vain kipeälle alueelle vaan koko yläkropalle.- ikää jo
En saa enää käsivartta suoraksi ylös, sattuu kauheasti. Tuntuu ihan toivottomalle, että ranne taipuisi taakse tai sormet nyrkkiin.
- parempi kuin kipsi
Hei "ikää jo"
Kiinnostaisi kuulla paljonko sinä jumppasit ja yritit sen jälkeen kun poistivat fiksaattorin?
Vai oliko tähtäimessä sairaseläke?- ikäkysymys
63 v. eläkeläinen nyt jo.
- kyllä.
On, tosin ei mitään fiksaattoreita tarvittu, kipsihoito. Kyllä minulla, nuorena, kesti se käden täydellisen toimivuuden saavuttaminen kauan.
Todennnäköisesti vanhemmalla ihmisellä käden toimivuuden palautuminen ennalleen on varsin epätodennäköistä. Ja vaatii käden harjoittamista...
Nuorelle ihmiselle, ja vielä ilman fiksaattoreita, ei edes mitään fysioterapiaa tarjottu. Ehkä vanhemmalle ja vaikeamman murtuman kokeneelle jumppaharjoitteita fysioterapeutti ohjaa.
Aivan sama juttu kaikkien murtumien kanssa, toimintakyvyn palauttaminen vaatii harjoitteita. Minulla on ollut myös solisluun murtuma, murtuman parannuttua käden liikelaajuudet heikommat ja kivuliaat, esim. takin päälle laittaminen, kättähän hihaan viedessä täytyy laittaa taaksepäin - jos se terveempi käsi on ensin laitettu - no, täytyi vain tehdä muutamia liikkeitä toistoina joka päivä apuna vedellä täytetyt puolen litran muovipullot. Kivut hävisivät ja toimivuus nykyään aivan sama kuin traumattomalla puolella. Tosin nykyään rupeaa esim. pitemmän aikaa kauppakassia kantaessa tuntumaan kipua olassa, ja mikä kummallisinta, myös jos kävelen pitkän matkan (yli 10 km) rupeaa käsivarsien yläosissa tuntumaan, vaikka en käsillä kävelekään... - ikää jo
Mikä sormet jäykistää kipsi/fiksaattori-aikana? Miten voi notkistaa?
- kätiö täti
Jäykkyys johtuu huonommasta verenkierrosta murtumisalueen ympärillä.
Fiksaattori parempi kuin kipsi, joka tavalla,
- kätilö täti
Puristele pehmeää palloa .
Alussa vaikka vaan pelkkää pumpulia.
Rauhallisesti mutta monta kertaa päivän aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553793- 332231
- 402104
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401552Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251492- 801447
- 1411186
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221143Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115