Lapsella Stillin tauti.

sjn

Hei,

Tyttäremme, 2½ vuotta, sairastui keväällä 2004 Stillin tautiin. Olisi kiva kuulla miten muilla menee tämän taudin kanssa. Ja jakaa myös kokemuksia tämän taudin suhteen.

16

3959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytär sairastaa

      Meidän, tällä hetkellä 8-vuotias, tyttäremme on myös diagnosoitu sairastavan Stillin tautia. Se puhkesi v. 1998 ja oireet olivat todella rajut. Diagnoosin löytäminen vei aikaa ja vietimme sairaalassa 5 viikkoa; kuumepiikkejä oli jatkuvasti ja jonkin verran nivelkipuja. Kun löydettiin syy, aloitettiin suhteellisen raju kortisoonilääkitys. Kotiin päästiin sairaalasta kun veren ferriini (muistaakseni) arvo oli laskenut normaaliksi. Kortisonilääkitys kesti n. 8 kuukautta ja aiheutti mm. kovaa turvotusta ja jonkin verran mielialavaihteluita. Tämän jälkeen mitään oikeita ei ole ollut. Emme syö naudanlihaa koska totesimme sen aiheuttavan tyttärellemme niveljäykkyyttä. Lääkärin mukaan naudansyönnin vaikutuksesta ei ole tieteellistä tutkimusta eikä todistusta mutta hän suositteli kuitenkin jatkamaan koska se selkeästi vaikuttaa niveliin. Tyttäremme on siis ollut oireeton jo lähes viisi vuotta. Lääkärien mukaan Stillin taudin oireita voi esiintyä säännöllisin väliajoin esim. joka toinen vuosi, viiden vuoden välein, tai ei koskaan. Toivottavasti kuulumme viimeiseen vaihtoehtoon.

      • sjn

        Kiitos vastauksesta! Me vietettiin ensin keväällä 3 viikkoa sairaalassa, ja nyt syksyllä sama juttu. Kortisonin lasku 24 mg:sta joka päivä 15 mg:aan joka toinen päivä taisi olla liikaa. Nyt hän saa kortisonia 30 mg joka päivä kerran viikossa solunsalpaajalääkkeen (Trexan). Penisiniliiniä annetaan joka päivä vuoden ajan. Niin ja Proxanenia nivelkipuihin.
        Oletko kuullut tai onko kukaan kuullut lehmänmaidon vaikutuksesta reumaan?


      • Tytär sairastaa
        sjn kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Me vietettiin ensin keväällä 3 viikkoa sairaalassa, ja nyt syksyllä sama juttu. Kortisonin lasku 24 mg:sta joka päivä 15 mg:aan joka toinen päivä taisi olla liikaa. Nyt hän saa kortisonia 30 mg joka päivä kerran viikossa solunsalpaajalääkkeen (Trexan). Penisiniliiniä annetaan joka päivä vuoden ajan. Niin ja Proxanenia nivelkipuihin.
        Oletko kuullut tai onko kukaan kuullut lehmänmaidon vaikutuksesta reumaan?

        En ole kuullut lehmänmaidon vaikutuksista. Jotkut väittävät, että sianliha olisi pahasta mutta neidän tytölle se sopii. Kokeilemalla varmasti löytyy oma ja oikea ruokavalio, mikäli sillä on vaikutusta. Tyttärellämme ei siis ole ollut oireita lähes viiten vuoteen mutta nyt hän on vuoden päivät valittanut "väsyneistä jaloista". Tarkoituksena on kysyä koululääkäriltä seuraavalla käynnillä mistä on kysymys, koska kasvukivuilta ne eivät vaikuta.


      • mona-linnea
        sjn kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Me vietettiin ensin keväällä 3 viikkoa sairaalassa, ja nyt syksyllä sama juttu. Kortisonin lasku 24 mg:sta joka päivä 15 mg:aan joka toinen päivä taisi olla liikaa. Nyt hän saa kortisonia 30 mg joka päivä kerran viikossa solunsalpaajalääkkeen (Trexan). Penisiniliiniä annetaan joka päivä vuoden ajan. Niin ja Proxanenia nivelkipuihin.
        Oletko kuullut tai onko kukaan kuullut lehmänmaidon vaikutuksesta reumaan?

        meidän tytöllä oli pitkittyny kuumeilu,ja sitten tuli ihottumaa jota aluksi luultiin enterorokoksi.sitten alkoi niin kovat säryt että ei päässyt ylös sängystä.senkka 92 crp 84.oltiin sairaalassa vain viisi päivää ,nyt käymme reumalääkärillä.tauti todettiin vajaa viikko sitten.antibioottia suoraan suoneen ja kotona myös.niin perna oli suurentunut kuuluu kuulema taudin kuvaan .lonkissa nestettä ja yritti tehdä myös sydämeen nestettä.


      • Huolestunut isoäiti

        Minun lapsenlapseni, 3-vuotias, on nyt saanut diagnoosin Stillin tauti ja näyttää hurjalta- ensin niin raju tauti ja sitten vielä tämä kortisonin "hevoskuuri", joka näyttää aiheuttavan jos minkälaisia oireita.Olisipa hienoa kuulla, miten teillä on tämän hurjan Stillin taudin kanssa mennyt. Ja ennenkaikkea saada vertaistukea ja vaihtaa kokemuksia, kun ei vastaavan taudin sairastaneita löydy lähitienoilta, vaikka kuinka on kyselty. Voisitteko ottaa yhteyttä ja ilmoittaa olisitteko valmiita vaihtamaan kokemuksia kanssamme?


    • pojan äiti

      Lapsen stillin tauti.
      Meidän poika oli n. 4 vuotias kun kuumeiden takia "hypättiin" TYKSIssä. Tehtiin syöpäkokeita ym kovin, syötiin kortisoonia. Jaloissa oli sormenpään kokoisia pahkuroita jotka välillä hirveästi kuumotti, jalat piti saada kylmään veteen välillä. Pahkuroista otettiin koepaloja ja ainakin parvovirusta todettiin olevan, sekä verisuonten seinämissä oli jotain. En muista enää kaikkea, kun aikaa on niin paljon vierähtäny. Kovaa aikaa se oli, mutta jostain niitä voimia aina saatiin, että taas jaksoi lähteä sairaalareissulle. Loppujen lopuksi kesti 10 vuotta, ennenkuin saatiin diagnoosi stillin tautiin. Muuten siinä todettiin silloin että maitokin aiheuttaa ongelmia. Aikaa on vierähtänyt (poika kohta 30v) oireet hävisivät kun alkoi tulla murrosikään. Nyt aikuisena taas outoja kuumepiikkejä ja kipuja vatsan ja selän puolella. Uusia tutkimuksia ei vielä ole aloitettu tekemään.
      Toivon kaikille voimia ja kärsivällisyyttä tämän taudin kanssa kamppaileville.

    • Stillin tauti

      Olen 30-vuotias Stillin tautia "sairastava." Tauti todettiin 17 vuotta sitten, kun sain suolistotulehduksen tod. näk. antibioottikuurista. Olin 6 kk sairaalassa, ensin 4kk K-HKS:ssa, eivätkä saaneet mtn selville. Lopulta äitini tiukan väännön kautta saimme lähetteen Taysiin, jossa olinkin yli viikon teholla, koska kunto meni kuumeen, sydänpussintulehduksen ym. takia niin huonoksi. Lopulta aloitettiin kortisoni, jota söin muutaman vuoden. 17-vuotiaana viimeinen kontrolli Taysissa. Sen jälkeen ei enää tullut niveltulehduksia, ennenkuin 2 vuotta sitten olin 2 viikkoa 39 asteen kuumeessa, ihottumassa, nivelet ja lihakset kipeinä. Luultiin enterorokoksi, myyräkuumeeksi ym. Taas pitkän väännön jälkeen pääsin sairaalan sisätautiosastolle, jossa viikon jälkeen suostuttiin aloittamaan kortisoni, joka jatkui puoli vuotta. Tauti voi siis tulla uudestaan, vaikka luulin että se on vain lastenreuma. Viime kontrollilla lääkäri sanoi, ettei tarvitse joka vuosi käydä reumalääkärillä, mutta heti jos tulee korkea kuume niin sairaalaan.

    • lucky 2012

      täälläpä on 26-vuotias mies joka sai aikuisen stillin tauti dignoosin 18.4.2012. Kaikki maholliset oireet tuli ja sisätautipolilla oulun yliopistollisessa sairaalassa olin kivasti sitten 8 päivää. Sain diagnoosin viikossa ihme kyllä, Nyt vetäny 1,5kk kortisonia, trexania ja kineret injektiota että on saatu veriarvot normaaliksi. Jospa se elimistö tästä pian rauhoittuu niin vois alkaa vähentämään tuota kortisonia. Prednisolonia menee 40mg päivässä nyt. Mulle ainakin tehnyt niin helvetilliset sivuoireet että normielämä mennyt aika vaikeaksi. Lapsetkin ihmettelee jo että mikä se isiä vaivaa. Jos on muita kohtalotovereita ni ilmotelkaas itestänne ni vois vaihtaa vaikka e-mailit tjn. Ois kiva kysellä ihmisiltä että miten taudin kanssa ovat pärjänneet. Sen verran harvinainen tauti ja tietoa vähän.

    • n27-

      Onpas joku nostanut vanhan viestiketjun :)

      Itse sairastuin vuonna 1997, olin silloin 12-vuotias. Ihan täysin tarkkoja muistikuvia ei sieltä viidentoista vuoden takaa enää ole, mutta menihän siinä se puoli vuotta lääkärissä hypätessä, kun ei oikein yksikään osannut arvata oikein, mikä vaivaa. Paitsi se viimeinen, joka laittoi heti lähetteen sairaalaan ja ihmetteli, miten voi olla mahdollista, että kaikki edelliset lääkärit olivat keskittyneet vain ihottuman hoitoon ja antaneet siihen tablettia, rasvoja jne. mutta muut oireet (veriarvot todella korkealla, nivelet kipeät, kuumetta melkein 24/7) jätettiin sitten kokonaan huomioimatta.

      Tauti uusi sen jälkeen kolmesti, 1999 (oireet alkoivat 2vkoa lääkkeiden lopetuksen jälkeen), 2001 ja 2003. Sen jälkeen on satunnaisesti ollut jotain pientä niveltulehdusta, lähinnä talvipakkasilla. 2006 tosin kesällä iski joku omituinen niveltulehdus, joka kävi vuorotellen suurinpiirtein joka nivelen läpi ja hävisi sitten itsestään. Se muistaakseni on viimeinen kerta, jolloin on mitään ollut, lääkkeetkin lopetin sinä samana vuonna, kun resepti meni vanhaksi enkä koskaan muistanut sitä uusia.

      Tänä päivänä terveys on hyvä ja toivottavasti sellaisena pysyykin. Reuma ei oirehdi enkä muutenkaan juurikaan ole sairaana, viimeisen parin vuoden aikana sairaslomaa vaativia tauteja on ollut kaksi päivää oksennustaudissa.

      • Lucky 2012

        Terve kohtalotoveri!! Olinpa yllättynyt, että joku tähän viestiketjuun oikeasti vastasi. Mahtava juttu!. Todella hienoa kuulla, että ainakin sinun tapauksessasi tauti ei ole pilannut elämää vaan oireillut suhteellisen vähän. Jotakin tuonsuuntaisia vastauksia toivoinkin saavani, kun ei tässä oikein tiedä kuinka kauan ja paljon tässä nyt joutuu sairastamaan. Yksilöllistähän se toki on, mutta uskoa antaa kyllä siihen, että tässä nyt työkuntoiseksi vielä voisi jopa tulla. Mites onkos sinulla ollut lihasjäykkyyttä ja kipuja, kun itsellä jokapaikka tuntuu aivan piestyltä? Vähän sermmoinen olo kuin olisi puolimaratonin juossut kokoajan lihaksissa. Varsinkin jaloissa. ei osaa sanoa onko se taudin oire vai pitäisiköhän tässä oikeasti alkaa venyttelemään enemmän. :D jaa siis 3 kertaa uusi tauti, ja joka kerta 2 viikkoa lääkkeiden lopettamisen jälkeen? Mitäs lääkkeitä sait tautiin jos saan vielä udella ja kuinka kauan jouduit syömään niitä? Itse olen pari kuukautta nyt tässä lääkkeitä syönyt ja alkaa jo kyllästyttää :) Itse taisinkin tuossa aikaisemmassa viestissä mainita oman cocktailin. Nyt on tosin kineret lopetettu ja kortisonia menee 20mg päivässä. Trexanin lopetan kyllä ihan itse myös, koska se tekee ainakin minulle voimakasta pahoinvointia.

        Kiitos että jaksoit vastata viestiin ja toivon että vastaat tähänkin. ;D Oli mukava nähdä, että en ole ainut taudin kanssa (en toki iloitse että joku muukin on tämän saanut) ja on vieläpä pärjäillyt tämän kanssa.


      • Kikka -80
        Lucky 2012 kirjoitti:

        Terve kohtalotoveri!! Olinpa yllättynyt, että joku tähän viestiketjuun oikeasti vastasi. Mahtava juttu!. Todella hienoa kuulla, että ainakin sinun tapauksessasi tauti ei ole pilannut elämää vaan oireillut suhteellisen vähän. Jotakin tuonsuuntaisia vastauksia toivoinkin saavani, kun ei tässä oikein tiedä kuinka kauan ja paljon tässä nyt joutuu sairastamaan. Yksilöllistähän se toki on, mutta uskoa antaa kyllä siihen, että tässä nyt työkuntoiseksi vielä voisi jopa tulla. Mites onkos sinulla ollut lihasjäykkyyttä ja kipuja, kun itsellä jokapaikka tuntuu aivan piestyltä? Vähän sermmoinen olo kuin olisi puolimaratonin juossut kokoajan lihaksissa. Varsinkin jaloissa. ei osaa sanoa onko se taudin oire vai pitäisiköhän tässä oikeasti alkaa venyttelemään enemmän. :D jaa siis 3 kertaa uusi tauti, ja joka kerta 2 viikkoa lääkkeiden lopettamisen jälkeen? Mitäs lääkkeitä sait tautiin jos saan vielä udella ja kuinka kauan jouduit syömään niitä? Itse olen pari kuukautta nyt tässä lääkkeitä syönyt ja alkaa jo kyllästyttää :) Itse taisinkin tuossa aikaisemmassa viestissä mainita oman cocktailin. Nyt on tosin kineret lopetettu ja kortisonia menee 20mg päivässä. Trexanin lopetan kyllä ihan itse myös, koska se tekee ainakin minulle voimakasta pahoinvointia.

        Kiitos että jaksoit vastata viestiin ja toivon että vastaat tähänkin. ;D Oli mukava nähdä, että en ole ainut taudin kanssa (en toki iloitse että joku muukin on tämän saanut) ja on vieläpä pärjäillyt tämän kanssa.

        Moikka!
        Kuinka kiva nähdä että täällä on kohtalotovereita, tai niin no, kiva ja kiva... :/
        Kirjotin jo viime vuonna johkiin tarinani mut en nyt enää löydä sitä mistään... :D
        Mulle puhkes tää tauti viime kesänä, eli heinäkuussa 2011. Olin siinä mielessä onnekas että sairaalassa jossa makasin VAIN 10 päivää oli reumalääkäri jolla oli 2 vastaavaa tapausta ollut joten diagnoosi tehtiin tosi nopeeta. Kun olen kuullut että voi monta vuottakin mennä... :/ Olin varma että olen kuolemansairas, niin kipeältä tuntu olo. Mutta on se vaan ihme homma, kun ekan kortisonipillerin sain suuhun niin siihen paikkaan loppu kuumeilu. Söin kortisonia jonkun aikaa ja kuume nousi uudestaan ja löi käsivarret linkkuun ja siinä olivat koukussa kuukauden päivät. Sillon mulle määrättiin lisäksi se trexan. Ei vaikuttanut lääkärin mukaan tarpeen nopeeta joten alotettiin kineret. IHMEAINE!!!! 3 piikin jälkeen kädet oli notkeet, ihan ku ennenkin!!! Piikkikammoselle vaan aika kova pala alkaa piikittää, no kyllä siihen tottu, kun pakko oli. Siitä alko normaali arki rullaamaan ilman mitään oireita. Nyt keväällä 2012 alettiin piikitystä harventaa ja toukokuussa pääsin lääkkeistä vallan eroon. Voi sitä onnen päivää!!!
        NOH!!! Ehdin olla ilman lääkkeitä kesän yli ja nyt elokuun lopulla alko taas horkkamainen kuumeilu ja yhden viikonlopun aikana kävi kaikki nivelet läpi, eli oikein superpikakelauksella ekaan kertaan verrattuna. Nyt olen sitten reilu viikon taas piikitellyt itseäni, ei siis alettu muuta lääkitystä vaan suoraan kineretiin. Nivelkivut hävis taas sen 3 piikin jälkeen, mutta yölliset hikikohtaukset jatkuvat edelleen. Sama oli vuosi sitten, kun nukahtaa niin hetken päästä herää lammikosta... :O Mistäköhän sekin johtuu...?
        Niin ja mä olen tosiaan 31 vuotias nainen. :D


    • Kikka -80

      Moikka taas!
      Kirjottelen tänne taas siinä toivossa että joku joskus vastaa... ;)
      Tossa aikasemmin mainitsin että kineret autto taas nopeeta, mutta sitten mulle iskikin kauheet iho-oireet, ihan hillitön kutina. Lääkäri meinas että pitää kineret lopettaa ja alotetaan prednisolon, 20 mg päivässä. Heti ensimmäisen kineret piston väliin jätön jälkeisenä yönä nousi kuume ja se olikin sit menoa sairaalaan. Pari päivää kuume huiteli 40 asteessa, crp pahimmillaan 194. Kortisoniannosta nostettiin 40 mg päivässä ja nyt olen eilisestä asti säilynyt ilman kovia kuumepiikkejä. Olen siis parasta aikaa sairaalassa ja huomenna meinaavat koittaa mulle jotain uutta lääkettä jota käydään sairaalassa tiputtamassa suoneen kerran kuukaudessa. En nyt muista lääkkeen nimeä... Odotan huomista innolla ja toivon että tästä lääkkeestä löytyy yhtä hyvä apu kun kineretistä sillon ekalla kerralla. Ja ihan hevillä en taida antaa lääkitystä lopettaa ettei taas uusiutuisi. :( Tällästä tällä kertaa ja kyllä täältä taas noustaan!!! Niinkun viimeksikin! ;)

    • VahvaEpäily

      Auttaako nuo uudet reumaan tarkoitetut biologiset lääkkeet tähän muotoon ? Epäilys Stillistä

    • Mummu

      Stillintauti kuuluu harvinaisiin lastenreumoihin, jonka osuus on noin 5%. Olisin kiinnostunut , sekä lasten, että aikuisten vastaavista taudeista ja heidän kokemuksistaan.

    • VastauksiaOdotellessa

      ?????????? Nostin tämän viestiketju toivossa, että joku saattaisi löytää sen avulla ooireilleen diagnoosin, ja ota se esiin lääkärissä. Nimittäin vaikuttaa siltä, että diagnoosi usein viivästyy, ja kun usein alku vois vaikuttaa joltain virus tai muulta infektiolta, ja niveloireet saattavat toisinaan tulla vasta kuumeen jälkeen vuodenkin päästä, mikä vaikeuttaa diagnoosia.

    • Anonyymi

      Meillä tyttö 8v sai helmikuussa stillin taudin diagnoosiksi. Kova kuumeilu pari päivää, eikä päässyt sängystä ylös kun sattui joka paikkaan. Vietettiin sitten toista viikkoa osastolla, ja otettiin paljon verikokeita, ja luuydinnäytekin nukutuksessa. Kaikki arvot huiteli missä sattuu ja pyörätuoli oli ainoa millä pystyttiin liikkumaan. Viikon osastohoidon jälkeen annettiin ensimmäinen annos kortisonia suonensisäisesti, ja tytär parani ihan silmissä, pystyi kävellä itse, ja piristyi ihan mahdottomasti. Alkuun meni prednisolon 45mg päivässä, ja nyt mennään jo kortisoni 10mg joka toinen päivä, ja prednisolon 7,5mg joka toisena, eli vähenee määrät viikko viikolta!

      Nyt tosin tullut outoja oireita, aina kuumalla ilmalla tulee todella huonovointiseksi, ja valittaa kovaa päänsärkyä. Aluksi ajattelin että kenties johtuu auringonpistoksesta, mutta kun tää toistuu joka kerta kun tulee yhtään kuumempi päivä, niin en jotenkin jaksa uskoa että aina saisi sen uudestaan.. onko muilla Stilliläisillä ollut oireilua erilaisten säiden aikana? Varsinkin ääriolosuhteissa, joko todella kylmällä, tai todella kuumalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe