jos opiskelee

Kaikki pois?

Onko todellakin niin, että työttömänä ei voi suorittaa AMK-tutkintoa monimuoto-opiskeluna, vaan pelkästään viikonloppuisin olevat lähijaksot katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi? Onko monimuoto-opiskelu tarkoitettu vain työssäkäyville?Enkö saa päivittää ammattitaitoani -sillä tavallahan työnsaantimahdollisuuteni paranisivat? En saa opintotukea, koska siellä katsotaan etten opiskele päätoimisesti ja aikuiskoulutusrahaa en voi hakea, koska työelämää ei ole vaadittavaa 10 vuotta. Netistä luin, että on ihan yleistä että ihminen tipahtaa pois liiton rahoilta, koska siellä katsotaan tutkintoon valmistavan opiskelun olevan aina päätoimista, mutta opintotuen piirissä monimuoto-opiskelu ei oikeuta tukeen -eli ihminen tipahtaa pois kaikesta rahantulosta. En ymmärrä.Pää on ihan pyörällä, enkä ymmärrä mitä tukia pitäisi hakea. Olen soittanut monta puhelua, eikä selkeitä ohjeita tule mistään.

12

1483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sardis

      on. AMK-opiskelu on päätoimista ja silloin et saa korvauksia, ellei sulla ole 10 vuoden työkokemusta, joten ansiosidonnaisella voit opiskella.

      • Pätkätyöläinen

        Seuraapas sellaista mahdollisuutta, että alallasi järjestettäisiin AMK-opintoja työvoimapoliittisena koulutuksena. Ei ole todellakaan tarkoitus, että opinnot suoritettaisiin alusta loppuun tällä tavalla. Yleensä vaaditaan jokin lähellä oleva pohjakoulutus tai kesken jääneet opinnot AMK:ssa.

        Monimuotokoulutus on hyvä vaihtoehto työssä käyville, jotka hekin voivat olla opintonsa syystä tai toisesta kesken jättäneitä. Joskus on mentävä töihin, koska oikeus opintotukeen on lakannut. Jos puuttuu vain vähän opintoja, voi hakeutua aikuisopiskelijakiintiöön ja suorittaa opinnot loppuun työn ohessa. Jotkut suorittavat koko tutkinnonkin työn ohessa, mutta tämä vaihtoehto riippuu varmaankin työnantajan suopeudesta.

        Ammattikorkeakoulu on nuorisolle ainakin joillain aloilla täyttä työtä. Siksi minäkin hieman ihmettelen, jos tutkinnon voi tuosta vaan hujauttaa työn ohessa (samaa ihmettelen kyllä joskus yliopistonkin kohdalla). Ehkäpä aikuiset osaavat keskittyä olennaiseen eivätkä biletä niin paljoa. On toisaalta myös helpompaa, kun talous on turvattu eikä tarvitse esim. hakea ja pettyä työharjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkojen kanssa.

        Huono työtilanne on omiaan viivästyttämään opintoja ja johtaa helposti myös siihen, että työpaikkaan myös jää sitten, kun sen vihdoinkin saa - joskus ihan vain rahankin takia. Sinun lisäksesi on paljon nuoria aikuisia, joilta puuttuu AMK-tutkinto ja siihen liittyvä työkokemus, mutta eivät ole työttömiäkään, koska ovat menneet johonkin koulutusta vastaamattomaan työhön.

        Minä itse teen pätkätöitä ja yritän kehittää itseäni mm. avoimen yliopiston opintojen kautta. Niitä on lupa suorittaa työttömänäkin. Se on vain kovin hidasta, kun työn hakemiseen ja muuhun byrokratiaan menee aikaa. Töissä ollessa haluaa keskittyä työntekoon. Levätäkin pitäisi. Sikäli tuntuu kyllä aivan järjettömältä, että täysin työttömiltä esim. ammatinvaihtajilta estetään omaehtoinen päätoiminen opiskelu työttömyysaikana. Eikö siihen riittäisi jokin tietty työttömyyshistoria ja opiskelua edeltävä tietyn mittainen jakso, jolloin on todistettavasti hakenut töitä niitä saamatta?


      • ei ole päätoimista
        Pätkätyöläinen kirjoitti:

        Seuraapas sellaista mahdollisuutta, että alallasi järjestettäisiin AMK-opintoja työvoimapoliittisena koulutuksena. Ei ole todellakaan tarkoitus, että opinnot suoritettaisiin alusta loppuun tällä tavalla. Yleensä vaaditaan jokin lähellä oleva pohjakoulutus tai kesken jääneet opinnot AMK:ssa.

        Monimuotokoulutus on hyvä vaihtoehto työssä käyville, jotka hekin voivat olla opintonsa syystä tai toisesta kesken jättäneitä. Joskus on mentävä töihin, koska oikeus opintotukeen on lakannut. Jos puuttuu vain vähän opintoja, voi hakeutua aikuisopiskelijakiintiöön ja suorittaa opinnot loppuun työn ohessa. Jotkut suorittavat koko tutkinnonkin työn ohessa, mutta tämä vaihtoehto riippuu varmaankin työnantajan suopeudesta.

        Ammattikorkeakoulu on nuorisolle ainakin joillain aloilla täyttä työtä. Siksi minäkin hieman ihmettelen, jos tutkinnon voi tuosta vaan hujauttaa työn ohessa (samaa ihmettelen kyllä joskus yliopistonkin kohdalla). Ehkäpä aikuiset osaavat keskittyä olennaiseen eivätkä biletä niin paljoa. On toisaalta myös helpompaa, kun talous on turvattu eikä tarvitse esim. hakea ja pettyä työharjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkojen kanssa.

        Huono työtilanne on omiaan viivästyttämään opintoja ja johtaa helposti myös siihen, että työpaikkaan myös jää sitten, kun sen vihdoinkin saa - joskus ihan vain rahankin takia. Sinun lisäksesi on paljon nuoria aikuisia, joilta puuttuu AMK-tutkinto ja siihen liittyvä työkokemus, mutta eivät ole työttömiäkään, koska ovat menneet johonkin koulutusta vastaamattomaan työhön.

        Minä itse teen pätkätöitä ja yritän kehittää itseäni mm. avoimen yliopiston opintojen kautta. Niitä on lupa suorittaa työttömänäkin. Se on vain kovin hidasta, kun työn hakemiseen ja muuhun byrokratiaan menee aikaa. Töissä ollessa haluaa keskittyä työntekoon. Levätäkin pitäisi. Sikäli tuntuu kyllä aivan järjettömältä, että täysin työttömiltä esim. ammatinvaihtajilta estetään omaehtoinen päätoiminen opiskelu työttömyysaikana. Eikö siihen riittäisi jokin tietty työttömyyshistoria ja opiskelua edeltävä tietyn mittainen jakso, jolloin on todistettavasti hakenut töitä niitä saamatta?

        jos tunteja on esim. vain viikonloppuisin. Silloin opiskelu ei estä työntekoa. Joten sulla pitäis kyllä olla oikeus työttömuusturvaan. Myöskään silloin, jos opiskelu tapahtuu iltaisin, sitä ei lueta päätoimiseksi. Tälläistä on mm. opiskelu iltalukiossa. Nämä kyseiset koulutukset ovat tehty juuri sitä varten, etteivät ne ole este päätoimiselle työnteolle. Jos sulle tuollaista väitetään, niin kysypä muualta. Ja kysy myös ennakkotapauksia. Tuohan on aivan sama kuin, jos olisit päivätyössä ja iltaisin opiskelemassa ja saisin lopputilin, niin silloin sulta loppuisi sekä opiskelu että työt.


      • Pätkätyöläinen
        ei ole päätoimista kirjoitti:

        jos tunteja on esim. vain viikonloppuisin. Silloin opiskelu ei estä työntekoa. Joten sulla pitäis kyllä olla oikeus työttömuusturvaan. Myöskään silloin, jos opiskelu tapahtuu iltaisin, sitä ei lueta päätoimiseksi. Tälläistä on mm. opiskelu iltalukiossa. Nämä kyseiset koulutukset ovat tehty juuri sitä varten, etteivät ne ole este päätoimiselle työnteolle. Jos sulle tuollaista väitetään, niin kysypä muualta. Ja kysy myös ennakkotapauksia. Tuohan on aivan sama kuin, jos olisit päivätyössä ja iltaisin opiskelemassa ja saisin lopputilin, niin silloin sulta loppuisi sekä opiskelu että työt.

        Tuntuu kyllä todellakin erikoiselta, jos ei voi suorittaa mitään AMK-opintoja (esim. avoimessa ammattikorkeakoulussa) menettämättä työttömyystukea. Jos minä suoritan luvallisesti opintoviikkoja avoimessa yliopistossa, niin kyllä minä voin halutessani niiden pohjalta tutkinnonkin polkaista kasaan myöhemmässä vaiheessa esim. päätoimiseksi opiskelijaksi siirtymällä.

        Mahtaakohan asia todellakaan olla edes niin kuin kysyjälle on annettu ymmärtää?


    • kysymys

      Mistä liitto voi tietää että opiskelet?

      • Kaikenkokenut

        Esimerkiksi viimeistään silloin, kun suoritat jonkun loppututkinnon työttömänä ollessasi. Ilman todistuksia suoritettu opiskelu on täysin hyödytöntä. Itseopiskeluna hankitut taidot eivät nimittäin työnantajille kelpaa.


    • Toimikunnan sihteeri

      Jokaisessa työvoimatoimistossa kokoontuu työvoimatoimikunta, joka tekee päätökset esim. sinun tapauksessasi opiskeluista, katsotaanko ne päätoimiseksi vai sivutoimiseksi.
      Toimikunnan sihteeri on työvoimatoimstossa töissä ja valmistelee kokouksiin käsiteltävät asiat.
      Heillä on yleensä soittoajat taikka sitten postia taikka meiliä menemään.
      Toimikunnan sihteeri voi jo kokemuksensa perusteella ennakoida, miten sinun tapauksessasi käy. Tai voit pyytää, että sinulle tehdään toimikuntakysely etukäteen opinnoistasi, jolloin toimikunta tekee siitä päätöksen ja tiedät saatko päivärahaa vai ei.

      • Kaikenkokenut

        Toimikunnan sihteeri yleensä sanelee päätökset. Asiakkaan vahingoksi.


      • tomppeli
        Kaikenkokenut kirjoitti:

        Toimikunnan sihteeri yleensä sanelee päätökset. Asiakkaan vahingoksi.

        Sihteerillä ei ole äänioikeutta näissä asioissa. Lautakunta koostuu kokonaan työvoimatoimiston ulkopuolisista jäsenistä, jotka päätöksen tekevät äänestämällä. Puolet on työnantajia, puolet palkansaajia. Koostumuksen voi käydä kysymässä omasta työkkäristään. Puheenjohtajana lautakunnassa on yleensä työvoimatoimiston johtaja. Työvoimaneuvojillakaan ei karensseihin ole minkäänlaista sananvaltaa, he eivät siitä päätä millään tavoin.


    • Matti

      http://www.mol.fi/esitteet/oikeuksiajavelvollisuuksia.html

      Sinulla on myös oikeus työttömyysturvaa menettämättä:

      - opiskella sivutoimisesti
      - osallistua vapaaehtoistyöhön tai talkootyöhön
      - harjoittaa sivutoimista yritystoimintaa tai olla osa-aikatyössä. Työstä saamasi tulo vaikuttaa työttömyysetuuden määrään.
      - tehdä lyhytaikainen ja satunnainen ulkomaanmatka.

      Kaikkea tuota on tullut tehtyä.

    • marsu

      Työttömyysturvalain mukaan opintoja, joiden tavoitteena on ylemmän tai alemman korkeakoulututkinnon tai amk-tutkinnon suorittaminen pidetään aina päätoimisina. Yksiselitteinen vastaus kysyjälle: ei oikeutta työttömyysturvaan amk-opintojen ajalta. Merkityksellistä ei ole se, onko jotain monimuoto-opiskelua vai normaalia päiväopiskelua. Poikkeuksena tilanne, jossa henkilö on työssäkäynnin ohella (10 kk väh.) opiskellut ko. tutkintoa ja opinnot ovat työssäkäynnin aikana normaalisti edenneet - tällöin voidaan henkilön katsoa osoittaneen kokopäivätyön vastaanottamisen opiskelun ohella kohdallaan mahdolliseksi.

    • mies27

      Niinhän se on ettei tukia tule, jos yrität tavallasi AMK-tutkintoa.Työkkärin roskajoukolle ei mikään kelpaa missään muodossa.AMK-tutkintoon työvoimapoliittisenakin otetaan joitain ylikoulutettuja idiootteja ettei tulis orpo olo.Kokeillahan voi.Kaikesta huolimatta älä missään nimessä ota opintolainaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1070
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      948
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      807
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      86
      723
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      617
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      36
      526
    8. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      47
      516
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    10. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    Aihe