laihduttaminen ilman lihaskatoa!

epätietoinen2

Hei! Olen urheilulukiota käyvä urheilullinen tyttö, joka haluaisin hieman laihtua vatsasta. Viime keväänä, noin vuosi sitten, laihdutin melko paljon (noin 7 kiloa), ja samalla lihakseni katosivat. Laihduin kevyellä ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Liikuin myös paljon!
Nyt lähi aikoina olen taas ruvennut syömään epäterveellisemmin ja paljon "huonoja" hiilihydraatteja. Toki liikun paljon, urheilulukiossa siis olen, mutta silti vatsan ympärille on jälleen kertynyt läskiä. Haluaisin kesäksi taas kuntoon ja unelmoin sixpäkistä!
Osaatteko neuvoa, miten voisin laihtua niin etteivät lihakseni taas katoa, tai heikkene liiasti? Miten kannattaisi syödä ja liikkua, jos haluaisi vielä sixpäkin?

2

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laihduta hitaasti

      Laihduttamalla hitaasti ja terveellisesti. Nopeassa vähäkalorisessa laihduttamisessa ensimmäisistä pudotetuista viidestä kilosta 3,5kg on vettä, 1kg rasvaa ja 0, 5kg lihasta. Tästä eteenpäin vähäkalorisella laihduttamisella vain max. 60% pudotuksesta voi olla rasvaa eli aitoa laihtumista, kun se hitaalla laihtumisella voi olla 90-100%.

      Kuinka siis laihduttaa järkevästi? Arvioi kulutuksesi esim. täältä:
      http://www.sydanliitto.fi/energiantarve1
      ja vähennä kalorien saantia 500-1000kcal/vrk. Jos olet kevyt ja kulutuksesi pieni, älä kuitenkaan mene alle 1500 kilokalorin.

      Syö 5-6 kertaa päivässä 2-3 h välein. Joka aterialla tulisi olla proteiinia, rasvaa ja hyviä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Koska liikut paljon, tarvitset paljon proteiinia estämään lihaskatoa. Lihas on juuri se kudos, joka rasvaa polttaa ja sen menetyksellä lihot helpommin. Rekisteröitymällä Kiloklubin sivustolle (www.kiloklubi.fi) voit ilmaiseksi pitää yllä ruokapäiväkirjaa, joka laskee kalorit ja ravintoainekoostumuksen. Siitä näet mm. paljonko ateriasi sisältää proteiinia. Juo vettä n. 2 litraa / vrk.

    • Laihduta hitaasti

      Kun lisäät kasviksia ja vähennät nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja kuten leipää, perunaa ja valkoista riisiä sekä jätät pois karkit, sokeriset limsat, sipsit, leivonnaiset ja pikaruoan, saat syödä aika paljon ja silti kalorimäärä tippuu ja laihdut. Liikkuvana teininä tarvitset kuitenkin myös hiilihydraatteja, joten älä luovu perunoista ym. hiilareista kokonaan. Muuten et jaksa liikkua ja opiskella.

      Valvominen lihottaa. Nuku kunnon yöunet 8-9h.

      Huom. Jos painoindeksisi on normaali- tai alipainoinen, varo laihdutuskuureja. Niillä voit sekoittaa aineenvaihduntasi ja pituuskasvusi loppuu, ellet ole jo täysikokoinen. Samalla altis itsesi anoreksialle, joka on vakava sairaus ja joka voi johtaa kuolemaan. Tarkista painoindeksisi täältä:
      http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe